هر آنچه که باید درباره خواص میوه خشک بدانید.

مهگل رئیس صفریمهگل رئیس صفری
2,840 بازدید
خواص میوه خشک

خواص میوه خشک

میوه خشک یا اسلایس میوه یک خوراکی سالم، مغذی و با ارزش غذایی بسیار بالا است که مصرف آن بسیار آسان است. توصیه می‌شود زنان باردار، کودکان، ورزشکاران و کسانی که به انرژی زیادی در طول روز نیاز دارند روزانه یک لیوان میوه خشک ارگانیک و طبیعی مصرف کنند. خواص چیپس میوه یا میوه خشک بسیار متنوع است و طرز تهیه آن بسیار آسان است در ادامه به بررسی خواص انواع چیپس میوه خواهیم پرداخت.

فواید میوه خشک

میوه خشک از خشکبار  پرمصرف در بین ایرانیان است. از دلایل استفاده از آن، خواص میوه خشک و بالا بودن زمان نگهداری آن است. امروزه مصرف میوه خشک نه تنها در بین ایرانیان بلکه این خوراکی خوش طعم طرفداران خود را در دنیا نیز به دست آورده است، ایران دومین کشور صادرکننده این محصول در جهان است.

خواص میوه خشک به اندازه میوه تازه است، این نکته در صورتی حقیقت دارد، که محصول با روش‌های بهداشتی و بدون مواد افزودنی (مانند آب شکر، شربت، مواد نگهدرنده و…) تهیه شده باشد.

ویتامین‌ها و موادمعدنی موجود در میوه خشک طبیعی در مقایسه با میوه تازه غلظت بیشتری دارد و این نکته به دلیل از دست رفتن آب و رطوبت میوه تازه است.

چیپس میوه خواص زیادی دارد و از این رو دارای ارزش غذایی بالایی است. خواص میوه خشک به عنوان یک خوراکی انرژی‌زا و به عنوان یک میان‌وعده، مصرف بالایی دارد؛ مصرف این محصول به صورت روزانه به افرادی که فعالیت‌هایی فکری، ورزشی یا هر فعالیتی که نیاز به انرژی و کالری بالایی دارد، توصیه می‌شود.

چیپس میوه

میوه خشک چیست؟ و چگونه تولید می‌شود؟

حتما برای شما هم این سوال مطرح است که میوه خشک چگونه تهیه می‌شود؟ برخی از تولیدکنندگان علاوه بر میوه تازه و طبیعی آن از مواد افزودنی، آب شکر، شربت و… نیز در تهیه آن استفاده می‌کنند. روش‌های تولید محصول متنوع است؛ اما به طور کلی می ‌توان روش تولید میوه خشک را به دسته های زیر تقسیم کرد:

  • روش سنتی (خانگی)
  • صنعتی

از ویژگی‌های این خوراکی که محبوبیت این خوراکی را بیشتر می‌کند، زمان نگهداری بالا آن است. برای مثال: نگهداری از میوه خشک‌های تابستانی برای مصرف در زمستان انجام ‌می‌‌شود.

در‌‌ میان میوه‌های خشک پرطرفدارترین آن کشمش است، کشمش به دلیل داشتن خواص بالا برای تهیه برخی از غذاها و… استفاده می‌شود؛ بعد از این میوه خشک می‌توان به آلو، انجیر و زردآلو اشاره کرد.

همان‌طور که گفته شد، یکی از مزیت‌هایی میوه خشک نسبت به میوه‌ی تازه دارد، مدت زمان نگهداری آن است، میوه خشک را می‌توان برای مدت زمان طولانی بدون یخچال نگهداری کرد، اما بیشتر افراد برای بالا بردن هرچه بیشتر زمان نگهداری، آن را در یخچال نگهداری می‌کند.

از میوه خشک به عنوان میان وعده سالم استفاده کنید، یک تکه از میوه خشک دارای همان ارزش غذایی میوه تازه آن است؛ با این تفاوت که محصول خشک شده مقدار زیادی از آب خود را از دست داده است.

میوه‌ی خشک سرشار از فیبر، مواد معدنی و ویتامین است، بنابراین به عنوان یک میان وعده می‌تواند درصد زیادی مواد مغذی وارد بدن کند.

خواص میوه خشک به اندازه میوه تازه آن است، این خوراکی یک خوراکی انرژی‌زا است که تمام خواص میوه
را به جز آب، که در فرایند خشک کردن از داده است، دارد. توجه کنید تا میوه خشک ارگانیک بخورید.

انواع میوه خشک

همان‌طور که اشاره شد میوه خشک دارای فواید بسیاری است؛ در ادامه قصد داریم به بررسی از خواص اصلی برخی از چیپس میوه یا میوه خشک‌های پرطرفدار در ایران بپرازیم.

 خواص آلبالو خشک

آلبالو خشک از خوراکی‌هایی است که برای درمان سنگ مثانه، تقویت قوای جنسی، درمان حساسیت های پوستی ناشی از گرما و درمان سوء هاضمه، بهبود عملکرد صفرا، درمان بیماری نقرص، ورم کلیه و ورم معده مفید است.

آلبالو خشک دارای طبع سرد است و بهتر است تا به صورت افراط گونه مصرف نشود.

آلبالو سرشار از ویتامین‌های A , B , C است؛ موادی چون کلسیم، آهن، منیزیم، سدیم، پتاسیم، روی و فسفر را هم دارد.

این خوراکی برای افراد مبتلا به بیماری‌های کلیه بسیار مفید است؛ آلبالو خشک یک داروی تصفیه کننده خون است که از رسوب نمک در رگ‌های خونی جلوگیری می‌کند. آلبالو خشک یک خوراکی ادرار آور است به همین دلیل فشار خون را کنترل می‌کند. این میوه خشک به مکانیسم گردش خون در بدن هم کمک می‌کند. خرید آلبالو خشک برای پایین آوردن فشار خون و تأمین مواد معدنی بدن انجام می‌شود.

خواص زرد آلو خشک

زرد آلو از سری میوه‌های پرخاصیت است و به کسانی که قصد افزایش وزن و چاقی را دارند استفاده از جوشانده برگ زرد آلو توصیه می‌شود. علاوه بر کاهش وزن خوردن زرد آلو خشک به لاغری و کاهش وزن نیز کمک می‌کند، برای این کار کافی است تعداد ده عدد زردآلو را به صورت روزانه در برنامه رژیم غذایی خود و به عنوان میان‌وعده جای دهید، این محصول به دلیل شیرین بودن اشتهای شما را برای خوردن غذای بیش از نیاز بدن شما، کاهش می‌دهد. زردآلو از لاغر شدن صورت شما جلوگیری می‌کند.

زرد آلو به دلیل داشتن مقدار زیادی فیبر و خواص ملین کنندگی بسیار در تنظیم کردن فرایند دستگاه گوارش موثر است. این میوه خشک یک داروی موثر برای درمان یبوست است. تعدادی زردآلو خشک را در آب بگذارید و پس از یک ساعت آن‌ها را به همراه آب بخورید. خرید زرد آلو خشک برای استفاده از خواص آن در درمان مشکلات گوارشی انجام می‌شود.
علاوه بر این‌ خواص زرد آلو خشک به:

  • تنظیم غلظت خون و گردش خون
  • تحکیم استخوان‌ها
  • افزایش ایمنی بدن
  • درمان کم خونی
  • و…

کمک می‌کند.

میوه خشک
آلبالوخشک یک خوراکی خون ساز، افزایش دهنده قوای جنسی، بهبود فرایند گردش خون و… است. اما به مادران‌ باردار
و شیرده و یا افرادی که طبع سردی دارند، توصیه می‌شود تا به مقدار زیاد از آن استفاده نکنند. زرد آلو خشک نیز دارای
خواص کاهش دهنده و افزایش دهندگی وزن است، توجه داشته باشید که مصرف بسیار زیاد برگه قیصی باعث
شل شدن شکم می‌شود.

خواص توت خشک

توت خشک دارای منابع غنی مواد معدنی و انواع آنتی‌اکسیدان است، آنتی‌اکسیدان‌های موجود در توت خشک به کاهش فشارخون، جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و نیز جوانسازی پوست کمک می‌کند.

فیبر موجود در توت یک منبع عالی برای حفظ تندرستی است. به ویژه این ماده به سلامت دستگاه گوارش، کاهش قند‌خون و جلوگیری از ابتلا به دیابت و چاقی هم کمک می‌کند. فیبر به حرکت آسان مواد غذایی در دستگاه گوارش کمک می‌کند و برای ایجاد حس سیری، کاهش وزن و بهبود هضم مفید است.

اگر دچار کم  خونی ناشی از فقرآهن یا کمبود انر‍ژی برای انجام فعالیت‌های روزانه خود هستید، توت خشک مصرف کنید، توت خشک منبع بسیار غنی از آهن و پروتئین است، می‌تواند در رفع کم خونی و افزایش انرژی مورد نیاز بدن کمک کند.

خواص توت خشک جایگزین مناسبی به جای خوراکی‌های پرشکر و بی خاصیت صنعتی، مانند شکلات‌ها، انواع پفک و… است. خرید توت خشک باعث می‌شود بتوانید از خوراکی ارگانیک به عنوان میان وعده استفاده کنید.

توجه کنید که افراد مبتلا به دیابت نباید در مصرف این میوه خشک زیاده روی کنند؛ قند طبیعی موجود در توت خشک ممکن است به بالا رفتن قند خون مضر در افراد دیابتی منجر شود.

خواص برگه هلو خشک

هلو خشک شده بسیار لذیذ و خوش خوراک است که امروزه مصرف آن در زمستان بیشتر است. قیمت هلو خشک مناسب است. از خواص هلو خشک غافل نشویم، اسلایس هلو دارای ویتامین‌های A ،B ،C است که برای پوست بدن و جلوگیری از بیماری‌های دیگر نیز مفید است. ویتامین C برای جلوگیری از بیماری‌های مانند: سرماخوردگی گلو درد بسیار مهم است. خرید هلو خشک باعث می‌شود در خارج فصل هم بتوانید از خواص آن بهرمند شوید.

برگه هلو برای پوست بسیار مفید است و سبب افزایش تولید کلاژن می‌شود. این محصول سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

یکی دیگر از نکات مهم در مصرف هلو خشک، تاثیر آن بر روی رشد جنین و خانم‌های باردار است. هلو خشک برای کاهش مصرف قند برای بیماران دیابتی نیز مفید است و دارای قند طبیعی است. هلو خشک شده بر روی سیستم عصبی بدن نیز تاثیر مثبتی دارد.

 خواص انجیر خشک

به گفته بسیاری از پزشکان تغذیه و طب سنتی، انجیر یک میوه شگفت انگیز با خواص بسیار زیاد است. این خوراکی خوش طعم دارای انواع مختلفی است.

انجیر خشک بیش از هرچیز دارای خواص ملین کنندگی است، این خاصیت که در اکثر میوه‌های خشک و چیپس میوه‌ها یافت می‌شود به کاهش جذب قند مواد خوراکی کمک می‌کند و این به دلیل دفع و پاکسازی سریع روده است. پس با خرید انجیر خشک می‌توانید به راحتی یبوست را درمان کنید. برای این کار چند عدد انجیر را در آب بگذارید و بعد از دو ساعت تمام محتویات لیوان را بخورید تا یبوست شما رفع شود.

مقادیر زیاد کلسیم در انجیر خشک به افزایش رشد ناخن‌ها و استحکام استخوان‌ها در کودکان و بزرگسالان کمک می‌کند. انجیر خشک با تقویت ریشه مو از ریزش آن جلوگیری می‌کند و سبب رویش مجدد مو هم می‌شود.

خواص انجیر خشک زیاد است. از معروف‌ترین این خواص به طور خلاصه می‌توان به نکات زیر اشاره کرد:

  • زیبایی و سلامت پوست صورت
  • خواص ضد سرطانی (مانند سرطان پستان و رحم در خانم ها)
  • تقویت کننده حافظه و افزایش سلامت مغز و اعصاب در سالمندان
  • و…
توت خشک از میوه های انرژی زا است که از کم‌خونی، مشکلات گوارشی و… جلوگیری ‌می‌کند و به جوانسازی پوست
و مو کمک می‌کند، برخلاف باور عموم توت خشک دارای قند طبیعی مضر برای بیماران دیابتی  است.انجیرخشک دارای
خواص ضد سرطانی، رشد صحیح استخوان‌ها، تقویت حافظه و سلامت مغز و اعصاب است، خوب است، بیماران دیابتی
در مصرف انجیر خشک رعایت اعتدال را داشته باشند.
اسلایس میوه خشک

خواص انبه خشک

انبه میوه‌ای با طبع گرم است که بیشتر در مناطق استوایی رشد می‌کند. این میوه پر طرفدار در چند ماه سال به صورت تازه در دسترس است و در بقیه سال از انبه خشک شده استفاده می‌کنند. خواص انبه خشک همانند خواص تازه این میوه است. ویتامین A C و E موجود در انبه برای بدن مفید است و به درمان برخی بیماری‌ها کمک می‌کند. تقویت قوای بدنی یکی از مهم‌ترین خواص میوه خشک انبه است، انبه خشک شده برای کاهش درد پریود بانوان بسیار تاثیر گذار است. خرید انبه خشک سبب تقویت سیستم ایمنی بدن و رفع سردی ان می‌شود.

برخی دیگر از خواص انبه خشک:

  • افزایش توان جنسی
  • جلوگیری از هوازدگی
  • کاهش احتمال سرطان
  • مفید برای پوست و…

خواص گلابی خشک یا برگه گلابی

گلابی خشک یکی از ده‌ها انواع چیپس میوه است، گلابی خواص بسیاری دارد که متاسفانه به دلیل فصلی بودن این میوه شیرین و خوش طعم استفاده از میوه تازه آن تنها در فصل تابستان و اوایل پاییز امکان پذیر است. میوه تازه گلابی ممکن است در فصل‌های دیگر نیز جهت خرید وجود داشته باشد اما توجه کنید که در آن زمان میوه گلابی سردخانه‌ای است (در سردخانه نگهداری شده است) که بسیاری از خواص خود را در سردخانه از دست داده است.

استفاده از گلابی خشک جایگزین بسیار خوبی به جای میوه تازه آن است. خرید گلابی خشک سبب می‌شود به راحتی از خواص ان در فصل‌های دیگر استفاده کنید و از طعم خوب ان لذت ببرید.

سبب می‌شود به راحتی از خواص ان در فصل‌های دیگر استفاده کنید و از طعم خوب ان لذت ببرید.

استفاده زنان باردار از گلابی خشک به سلامت کودک در هنگام تولد کمک می‌کند، گلابی به دلیل داشتن خواص آنتی‌اکسیدان از نقض نوزادان در هنگام تولد جلوگیری‌ می‌کند.

از دیگر خواص گلابی خشک باید به خواص ضدعفونی کنندگی بدن و پاکسازی آن از چربی‌های مضر اشاره کرد، به همین دلیل به افراد توصیه می‌شود تا بعد از خوردن وعده‌های اصلی غذایی خود تعدادی برگه گلابی خشک مصرف کنند. خوردن گلابی در این زمان به هضم آسان غذا نیز کمک خواهد کرد.

برخی از دیگر خواص چیپس میوه گلابی :

  • افزایش سلامت چشم و بینایی
  • کنترل کلسترول خون
  • کنترل فشار خون
  • درمان کم خونی
  • کمک به درمان دیابت نوع 2
  • درخشان کننده پوست و مو
  • و…

خواص درمانی آلو خشک

آلو خشک یک منبع غنی از ویتامین‌های A و C، کربوهیدرات (انواع نشاسته‌ها)، آهن، کلسیم و سایر املاح است .

آلو خشک یک خشکبار پرطرفدار است، بسیار از افراد از خوردن خوراکی‌های ترش لذت می‌برند، آلو خشک ترش مزه است.

این محصول دارای طبع سرد است و برای افرادی که از کبد چرب و طبع گرم و خشک خود رنج می‌برند بسیار موثر است. این میوه به دلیل داشتن خواص ملین کنندگی به هضم بهتر غذا کمک می‌کند. از خرید آلو خشک معمولا برای درمان مشکلات گوارشی استفاده می‌شود.

مصرف چیپس میوه آلو به عنوان میان‌وعده برای افزایش انرژی کودکان بسیار موثر است، آلو خشک به کسانی  که روزانه فعالیت‌ذهنی انجام می‌دهند بسیار مفید است. آلو در درمان کم خونی، ضعف و ناتوانی و خستگی جسمی هم موثر است.

بعضی از دیگر خواص آلو سیاه:

  • درمان تب و کاهش حرارت ناشی از گرمازدگی
  • درمان تهوع و سرگیجه
  • درمان انگل و معده درد
  • کمک به درمان آسم و بیماری‌های تنفسی
خرید میوه خشک
گلابی خشک از میوه‌های سرشار از آنتی‌اکسیدن است که به پاکسازی بدن، افزایش سلامت بینایی، ترمیم مو و ناخن
و… کمک می‌کند. آلو خشک از میوه‌های پرخواص است، خواص این میوه که بسیار متفاوت است می‌توان از: درمان
آن و بیماری‌های تنفسی، درمان ضعف و ناتوانی (مخصوصا در بین بیماران)، درمان کبد چرب و… نام برد.

میوه خشک‌های چاق کننده و پر قند

علاوه بر خواص میوه خشک باید نکات مهم را در نظر گرفت. افرادی که نگران افزایش وزن خود هستند و یا از بیماری دیابت رنج می‌برند، که مصرف زیاد میوه نیز مانند سایر خوراکی‌ها مخصوصا میوه‌ای تابستانی، باعث چاقی می شود. به عنوان مثال برخی از میوه‌های چاق کننده مانند: هلو، شلیل، آلو زرد، انگور و گلابی جزو میوه‌های ممنوعه برای رژیم غذایی کاهش وزن محسوب می شوند به علاوه بیماران دیابتی بهتر است قبل مصرف از انواع میوه خشک با پزشک خود مشورت کنند.

هر عدد شلیل حدود ۵۰ کیلوکالری دارد، هر عدد آلود زرد ۷۵ کیلوکالری و هر عدد هلو ۶۰ کیلوکالری دارد. در ۱۰۰ گرم انگور ۸۰ کیلو کالری وجود دارد. بنابراین سعی کنید برای جلوگیری از چاقی از مصرف افراط گونه این میوه‌ها دست بکشید.

کاربرد میوه خشک

میوه خشک بیش از هر چیزی به عنوان میان‌وعده مورد استفاده قرار می‌گیرد. سبک بودن چیپس میوه برای افراد شاغل، طبیعت گردان و یا کوهنوردان بسیار کاربردی است، همه افراد روزانه نیازمند مصرف مقدار معینی سبزیجات و میوه‌ هستند. به همراه داشتن میوه تازه به دلیل سنگین بودن برای بیشتر افراد مشکل است. پیشنهاد ما به شما مصرف روزانه یک لیوان میوه خشک است.

پیشنهاد ریوک به خانم‌ها استفاده از میوه خشک برای پذیرایی در میهمانی‌ها، تزئینات ژله و بستنی، انواع دسر و… است.

برخی از میوه‌های خشک دارای میزان بالایی قند مضر است، این قند باعث افزایش وزن و قند خون بیماران دیابتی
می‌شود، انگور (کشمش)، زردآلو، هلو، گلابی، شلیل از میوه‌های چاق کننده است.

نتیجه گیری

اما توجه داشته باشید استفاده افراطی و دور از اعتدال هر ماده خوراکی عوارضی و مشکلاتی به همراه دارد، پس از میوه خشک هم به اندازه معینی استفاده کنید.

ریوک ارائه دهنده انواع میوه خشک‌های صادراتی به صورت عمده و بسته‌های تکی است. هدف ریوک از ارائه محصولات طبیعی افزایش سطح کیفی و میزان سلامتی شما دوست‌داران طبیعت است.

در انتخاب تغذیه خود دقت کافی را داشته باشید تا از زندگی سالم لذت ببرید.

فروشگاه آنلاین ریوک ارائه دهنده محصولات ارگانیک در ایران و صادر کننده محصولات به کشورهای خاورمیانه و حوزه خلیج فارس است، هدف ریوک، افزایش سطح کیفی محصولات غذایی موجود در بازار به اندازه استانداردهای بین‌المللی است. افزایش ارزش غذایی مصرفی، برابر با سلامت و تندرستی بیشتر و جامعه پرنشاط‌تر خواهد شد.

دسته بندی خواص خوراکی ها
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات ارگانیگ - فروشگاه اینترنتی ریوک

ریوک

تضمین بهترین کیفیت

7 روز ضمانت تعویض محصول

ارسال رایگان برای خرید بالای 300 هزار تومان

خرید عمده

خدمات مشتریان

خدمات مشتریان ریوک آماده هرگونه پاسخگویی در زمینه سفارشات، پیگیری، شکایات، درخواستِ تعویض سفارش و راهنمایی مورد نیاز مشتریان است.

ریوک ارائه دهنده محصولات ارگانیگ با ضمانت بازگشت

Call Now Button
سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

ورود به سایت