خواص عناب یک داروی گیاهی برای درمان خانگی

مهگل رئیس صفریمهگل رئیس صفری
2,001 بازدید
خواص عناب

فواید عناب در طب سنتی

عناب یکی از میوه‌های شیرین و خوش طعم است که استفاده از آن در طب سنتی ایرانی و چینی بسیار توصیه شده است. این میوه ظاهری شبیه به سنجد دارد؛ اما تفاوت عناب با سنجد در شکل آن است. عناب ظاهری گردتر و تخم‌مرغی شکل دارد. پوست روی آن قرمز تیره رو به قهوه‌ای است و طعم شیرینی دارد. از خواص عناب خشک برای تقویب اعصاب، افزایش آهن و کنترل غلظت خون، تقویت ماهیچه‌ها و… استفاده می‌شود. برای تقویت حافظه کودکان هم می‌توانید از عناب خشک استفاده کنید. این میوه خشک یک میان‌وعده خوشمزه و مقوی است.

خواص عناب
  • عناب چیست؟

این گیاه کوچک و بوته‌ای بومی در برخی مناطق آسیا از جمله ایران و استرالیا و… یافت می‌شود. میوه‌عناب به صورت نرم از درخت چیده می‌شود؛ اما به دلیل داشتن میزان آب کم، مثل سنجد خشک است.

شاید تا بحال برگه‌های تبلیغاتی عناب‌تازه را در برخی مغازه‌ها دیده باشید؛ عناب‌تازه همان عناب چیده شده از درخت است که برای نرمی و مرطوب شدن در داخل تشت آب ریخته می‌شوند و بعد از آبکش شدن به فروش می‌رسند.

 عناب شیرین و سرشار از فیبر است، این میوه دارای ارزش غذایی‌، منبع خوبی از ویتامین A ،C، ویتامین‌های گروه B، و مواد معدنی شامل: آهن، فسفر، کلسیم و اسیدهای چرب سالم و آنتی‌اکسیدان است.

استفاده از خواص این میوه خشک به هزاران سال پیش در طب سنتی چینی و یارانی بر‌می‌گردد؛ درآن زمان خواص عناب به عنوان آرام بخش، تسکین دهنده اضطراب و تنظیم حرکات و عملکرد‌های دستگاه گوارشی استفاده می‌شده است.

در گذشته برای بهبود برخی از زخم‌ها و در برخی بیماری‌ها و از ترکیب عناب به همراه برخی گیاهان یا مواد خوراکی دیگر استفاده می‌شده است.

خلاصه:

عناب سرشار از آنتی‌اکسیدان است و خواص آن در گذشته برای درمان بسیاری از بیماری‌ها، در طب سنتی ایرانی و چینی، استفاده می‌شده است. این میوه به یک نوع خشک وجود دارد و نوع تازه آن در آب قرار می‌گیرد تا تازه به نظر برسد. خواص عناب خشک: ویتامین: A,B,C، فسفر، کلسیم و… است.

  • ترکیبات و خواص عناب برای سلامتی

عناب‌خشک حاوی منابع قدرتمندی از آنتی‌اکسیدان‌ها از جمله: ویتامین های C ،B و A است. به زبان ساده می‌توان گفت آنتی‌اکسیدان‌ها به ترمیم و مهار آسیب‌های سلولی کمک می‌کند و استرس اکسیداتیو و التهاب مضر را در بدن کاهش می‌دهد. قدرت آنتی‌اکسیدانی عناب باعث محافظت گسترده‌ای از قسمت‌های مختلف بدن، از جمله: کبد و سیستم قلبی عروقی و دستگاه گوارش می‌شود.

عناب به عنوان یک ضد التهاب قوی عمل می‌کند؛ دانشمندان چندین ماده مهم فیتوشیمیایی معروف با نام‌ ساپونین را در عناب شناسایی کرده‌اند. این مواد شیمیایی گیاهی از قابلیت‌های ضد التهابی قدرتمند برخوردار هستند. تحقیقات علمی نشان می‌دهد که این ترکیبات تأثیر مفیدی بر سیستم ایمنی بدن دارند. عناب همچنین حاوی فلاونوئیدها و پلی‌ساکاریدها، ترکیبات فیتوشیمیایی است. خواص عناب خشک در کاهش التهاب و تسکین دهندگی درد موثر است.

  • خواص تسکن دهندگی

همان‌طور که گفته شد، از عناب به عنوان یک آرام بخش استفاده می‌شود. دو نوع فیتوشیمیایی موجود در عناب، ساپونین‌ها و فلاونوئیدها است که، باعث ایجاد تغییر در انتقال دهنده‌های عصبی از جمله GABA و سروتونین می‌شوند. این ترکیبات خوابیدن را راحت‌تر می‌کنند. ساپونین‌های موجود در عناب، jujuboside A، به آرام کردن فعالیت در ناحیه هیپوکامپ مغز کمک می‌کند. ‌ عناب حاوی ترکیباتی فلاونوئید است که از طریق اثرات آن باعث خواب آلودگی می‌شود. تمام موارد گفته شده درباره خواص عناب خشک بر روی آرامش بدن، تا به امروز توسط محققان مورد بررسی قرار گرفته و قابل استناد است.

برای استفاده از این خواص عناب خشک، 7 عدد از آن را پودر کنید و با یک استکان شیر ترکیب کنید؛ ترکیب به دست آماده را قبل از خواب نوش‌جان کنید. استفاده از شیر و عناب برای کودکان و نوجوان هم، به دلیل کاهش اضطراب و استرس، بسیار موثر است.

عوارض عناب خشک
  • کنترل چربی و فشار خون

عناب خواص تنظیم کنندگی غلظت خون را دارد. میزان چربی این میوه بسیار کم است و مصرف آن باعث افزایش چربی مورد نیاز روزانه بدن و کنترل کلسترول منفی خون خواهد شد. به گفته پزشکان طب سنتی، جوشاندن 5 عدد عناب خشک و آب به مدت 10 دقیقه و خوردن آب جوشانده آن بعد از سرد شدن، باعث کاهش غلظت خون می‌شود. غلظت خون به دلایل زیادی از جمله افزایش آلودگی‌ در بدن رخ می‌دهد و باعث کرختی، بی‌حالی و… می‌شود.

این میوه خشک با کنترل چربی خون و کاهش آن به بهبود عملکرد کبد کمک می‌کند.

خلاصه:

از خواص عناب خشک برای بهبود کیفیت خواب استفاده می‌کنند. این میوه فواید تسکین دهندگی دارد و برای آرامش مغز و اعصاب بدن بسیار موثر است؛ به همین دلیل باعث تسکین دردها خواهد شد. مصرف این خشکبار باعث پاکسازی رگ‌ها و خون و کاهش فشارخون و چربی خون خواهد شد.

  • کنترل قند خون

خواص عناب برای دیابت بسیار موثر است. متابولیک موجود در عناب در کاهش قند خون مؤثر باشد، این ماده یک درمان طبیعی بلقوه برای کاهش قندق خون و درمان دیابت است. متابولیتک یک تنظیم کننده قند خون است. عناب خشک برای لاغری و کاهش وزن هم موثر است. تحقیقات انجام شده بر روی خواص عناب نشان داده است که خاصیت ضد چاقی عناب، با توانایی جلوگیری از تجمع چربی، و قند در خون باعث کنترل قندخون و چربی آن می‌شود.

  • کمک به دستگاه گوارش

عناب دارای مقدار زیادی فیبر است و خوردن این میوه به آسان‌تر شدن حرکات روده بزرگ کمک می‌کند. در گذشته از عناب برای هضم سالم استفاده می‌شده است. از عناب خشک برای معالجه مشکلات گوارشی از جمله نفخ، درد معده ناشی از زخم و یبوست مورد استفاده قرار می‌گیرد. تحقیقات نشان می‌دهد عناب می‌تواند اسید معده را کاهش دهد، به همین خاطر در زمان اضطراب و استرس هم می‌توانید از این میوه استفاده کنید. همچنین به محافظت در برابر و درمان زخم معده کمک می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد عناب ‌خشک در بهبود یبوست مزمن بسیار مؤثر است. این میوه خشک معده را تقویت کرده و باعث افزایش اشتها و چاقی می‌شود.

  • بهبود و تقویت حافظه

تحقیقات علمی انجام شده درباره تاثیر فواید عناب خشک بر روی سلامت بدن، نشان می‌دهد عناب دارای خاصیت محافظتی از مغز و خواص محافظتی از سلول‌های عصبی در برابر آسیب و زوال‌، است. این خشکبار کمک به ترمیم حافظه و بهبود یادگیری و محافظت در برابر اختلال شناختی را دارد. تحقیقات جدید نشان می‌دهد عناب‌ خشک می‌تواند، فعالیت‌‌های ناکارآمد در مغز را که عامل بیماری آلزایمر است، مسدود کند.

استفاده بزرگسالان از عناب خشک باعث جلوگیری از کندی، حواس‌پرتی و آلزایمر در سالمندی است و مصرف این میوه در سنین پایین و در بین کودکان باعث افزایش انرژی و تمرکز حواس و افزایش رشد حافظه آن‌ها خواهد شد.

خلاصه:

استفاده از فواید عناب برای کودکان بسیار توصیه شده است و این به معنای استفاده افراط گونه از این خوراکی نیست. عناب خشک باعث تقویت حافظه و دوام عملکرد مغز در سنین بالاتر خواهد شد. عناب به دلیل داشتن فیبر زیاد باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش و عمل دفع می‌شود.

  • بهبود سیستم ایمنی بدن

این میوه برای سلامتی ایمنی و مقاومت بدن در برابر عوامل بیماری‌زا بسیار موثر است و به عنوان یک حامی بالقوه قوی برای سیستم ایمنی بدن شناخته می‌شود؛ عوامل بیماری‌زا باعث کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو می‌شود که عملکرد سیستم ایمنی را تضعیف می‌کند و ما را در مقابل بیماری آسیب پذیرتر می‌کند. چندین ترکیب موجود در عناب- از جمله ساپونین ها ، فلاونوئیدها و پلی‌ساکاریدها – به عنوان عوامل پشتیبانی کننده و تقویت کننده ایمنی بدن شناخته شده‌اند.

  • جلوگیری از بروز سرطان

مقالات علمی زیادی درباره مبارزه سرطان و جلوگیری از بروز سرطان، نوشته شده است؛ در یکی از این مقالات، برای درمان از خواص عناب استفاده شده است. بسیاری از ترکیبات فعال زیستی موجود در عناب خشک، از جمله ساپونین‌ها، فلاونوئیدها، آنتی‌اکسیدان‌ها، پلی‌ساکاریدها و تری‌تری پنوئیدها، نشان داده‌اند که توانایی کند کردن رشد و کشتن برخی از انواع سلول های سرطانی را دارند. محققان عنصر عناب را به عنوان یك پیشگیری کننده و درمان کننده بالقوه برای سرطان معرفی کرده است.

  • کنترل آلرژی و درمان کهیر

تحقیقات نشان می‌دهند عناب میوه خشکی است که برای درمان حساسیت‌های فصلی، کهیر و خارش پوست مفید است. طبع این میوه خشک باعث کاهش حرارت بدن شده و خارش را درمان می‌کند.

  • میزان مصرف عناب

توجه داشته باشید که همیشه قبل از مصرف یک خوراکی یا مکمل به طور مداوم، همیشه با پزشک خود مشورت کنید. میزان مصرف مناسب برای مصرف این میوه به سن، وزن و سلامتی فرد و همچنین درمانی که می‌خواهید؛ بستگی دارد. میوه خشک عناب را هم می‌توانید به تنهایی و هم می‌توانید به همراه خوراکی و مواد دیگر مصرف کنید. به طور کلی، توصیه می‌شود که با کمترین مقدار ممکن (5 عدد روزانه) شروع کرده و اگر تاثیر منفی در طول یک ماه احساس نکردید به تدریج تعداد آن را افزایش دهید.

خلاصه:

خواص عناب باعث تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر آلودگی‌های بیماری‌زا بدن می‌شود. عناب به دلیل داشتن مقادیر بالا آنتی‌اکسیدان، از بروز سرطان در بدن جلوگیری می‌کند. مصرف عناب برای همه افراد مفید و بی‌ضرر است؛ همچنین عناب خارش را برطرف می‌کند. دقت کنید اگر دچار بیماری خاصی هستید بهتر است قبل از مصرف مداوم آن با پزشک خود مشورت داشته باشید.

  • کاربرد عناب در آشپزی

عناب در بسیاری از غذاها مثل خورشت مرغ، خوراک عناب، آش، سوپ و… استفاده می‌شود و یک طعم‌دهنده خوشمزه برای غذاها است. از این میوه خشک شربت و ترشی تهیه می‌کنند. همچنین در تهیه انوع دسر و کیک رژیمی هم عناب خشک کاربرد دارد.

  • مضرات عناب و عوارض احتمالی آن

این میوه سرخ رنگ به طور کلی برای جوانان و بزرگسالان و افرادی که طبع معتدلی دارند، هیچ گونه عوارض ندارد. طبع عناب معتدل رو به سرد است.

افرادی که باید قبل از مصرف مداوم عناب خشک، رعایت احتیاط را کنند و از با پزشک مشورت کنند:

خواص عناب برای بارداری از لحاظ علمی تایید نشده است و درست است که خرید عناب خشک برای افزایش حجم شیرمادر انجام می‌شود اما بهتر است قبل از استفاده مداوم از عناب خشک، مادران باردار و شیرده، باید با پزشک خود مشورت کنند.

این خوراکی باعث کاهش قندخون می‌شود. افراد مبتلا به دیابت که دچار افت قندخون و انسولین هستند بهتر است در زمان مصرف این خشکبار با پزشک خود مشورت کنند.

افرادی که حساسیت به لاتکس دارند؛ اگر به لاتکس حساسیت دارید ممکن است به این خشکبار هم حساسیت داشته باشید. بهتر است افراد مبتلا به حساسیت لاتکس از مصرف عناب خودداری کنند.

افرادی که عمل جراحی انجام داده‌اند و در دوران نقاهت و بعد از عمل می‌گذرانند؛ بهتر است از عناب‌خشک به دلیل کاهش قندخون استفاده نکنند. بعد از عمل جراحی قندخون به طور مداوم توسط پزشک کنترل می‌شود و خوردن این خشکبار در سطح قندخون اختلال ایجاد می‌کند.

مصرف بیش از اندازه این میوه خشک باعث کاهش میل جنسی می‌شود.

افراد سرد مزاج در مصرف آن دقت کنند چون در صورت استفاده بی‌رویه از این میوه خشک، دچار نفخ معده می‌شوند. این افراد بهتر است عناب را با مویز میل کنند.

عناب خشک

سخن پایانی

این خوراکی به عنوان یک میوه خشک و خشکبار مقوی معرفی می‌شود. میوه‌های خشک اگر بدون مواد افزودنی شیرین کننده و در شرایط مناسب تهیه شوند بسیار مقوی هستند و می‌توانید از آنها به عنوان یک میان‌وعده سالم استفاده کنید. در تهیه دسر یا پخت شیرینی‌ها هم می‌توانید از میوه خشک استفاده کنید.

از مزایایی که میوه خشک نسبت به میوه‌ی تازه دارد در مدت زمان نگهداری آن است، میوه خشک را می‌توان برای مدت زمان بیشتری بدون یخچال نگهداری کرد. با خرید توت فرنگی خشک می توانید این میوه را در چهارفصل نگهداری کنید و از خواص آن بهرمند شوید.

فروشگاه آنلاین ریوک ارائه دهنده محصولات ارگانیک در ایران و صادر کننده محصولات به کشورهای خاورمیانه و حوزه خلیج فارس است، هدف ریوک افزایش سطح کیفی محصولات غذایی موجود در بازار به اندازه استانداردهای بین‌المللی است. افزایش ارزش غذایی مصرفی برابر با سلامت و تندرستی بیشتر و جامعه پرنشاط‌تر خواهد شد.

منبع: thesleepdoctor

دسته بندی خواص خوراکی ها گیاه درمانی و طب سنتی
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات ارگانیگ - فروشگاه اینترنتی ریوک

ریوک

تضمین بهترین کیفیت

7 روز ضمانت تعویض محصول

ارسال رایگان برای خرید بالای 300 هزار تومان

خرید عمده

خدمات مشتریان

خدمات مشتریان ریوک آماده هرگونه پاسخگویی در زمینه سفارشات، پیگیری، شکایات، درخواستِ تعویض سفارش و راهنمایی مورد نیاز مشتریان است.

ریوک ارائه دهنده محصولات ارگانیگ با ضمانت بازگشت

Call Now Button
سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

ورود به سایت