خواص گلابی خشک ، میوه‌ای که از خوردن آن پشیمان نمی‌شوید

مهگل رئیس صفریمهگل رئیس صفری
4,684 بازدید
خواص گلابی خشک

میوه خشک گلابی چه خواصی دارد؟

گلابی، میوه‌ای شیرین و خوشمزه است. این میوه نخستین بار از چین آمده است و در حال حاضر، بومی کشورهای آسیایی و اروپایی است. گلابی در آب و هوای معتدل رشد می‌کند. خواص گلابی خشک ، مانند گلابی تازه است و در بین میوه‌های خشک، محبوبیت ویژه‌ای دارد. مصرف میوه‌های ‌خشک برای سلامتی لازم هستند. خرید میوه‌خشک تازه و نگهداری از آن در مدت‌زمان طولانی، باعث تأمین نیاز بدن به انواع ویتامین‌ها و موادمعدنی میوه‌های خارج فصل خواهند شد.

گلابی خشک در همه فصل‌ها وجود دارد و ماندگاری آن بسیار بیشتر از میوه‌ تازه است. برای نگهداری آن حتما نباید از یخچال استفاده کنید و می‌توانید آن را خارج از یخچال هم، نگهداری کنید. کالری میوه‌خشک حدودا دوبرابر میوه‌ تازه است و باعث می‌شود یک میان‌وعده بسیار مناسب و مغذی برای کسانی که نیاز به انرژی زیادی دارند، باشد. افرادی مانند کوهنوردان که وزن وسایل مورد نیاز برای آن‌ها اهمیت دارد، می‌توانند از میوه‌خشک استفاده کنند که بسیار سبک است. میوه‌هایی که به صورت طبیعی خشک شده‌اند، رنگ تیره‌تری نسبت به میوه ‌تازه دارند.

خواص گلابی خشک

خواص میوه خشک گلابی

گلابی ‌خشک سرشار از فیبر است. فیبر ماده‌ای است که به هضم هرچه بهتر غذا کمک می‌کند و باعث تقویت دستگاه گوارش بدن می‌شود. فیبر غذا را توده‌ای در می‌آورد و این خاصیت منجر به دفع بهتر غذا می‌شود. گلابی خشک، ترشحات معده را تقویت می‌کند. همچنین باعث می‌شود امکان ابتلا به یبوست و اسهال، کاهش پیدا کند. فیبر موجود در این میوه‌خشک، کلسترول بد خون را کم می‌کند. گلابی خشک، با تقویت سیستم گوارشی، باعث دفع سموم از بدن هم می‌شود.

گلابی خشک، میوه‌ای کم کالری است و برای کسانی که دارای اضافه وزن هستند و قصد دارند لاغر شوند، بسیار مناسب است. این میوه‌خشک با داشتن خواص بسیار، فیبر و قند بالا، مدت بیشتری نسبت به سایر میوه‌های خشک، احساس سیری را حفظ می‌کند و به مرور زمان، سبب لاغری می‌شود. از خواص گلابی خشک می‌توان به داشتن انرژی و مواد مغذی بالا، اشاره کرد که از بروز چاقی، جلوگیری می‌کند.

خلاصه:

گلابی خشک یک میان‌وعده سالم و مغذی است. استفاده از این میوه خشک به دلیل داشتن فیبر بالا، برای افرادی که قصد لاغری دارند بسیار مفید و موثر است.

ترکیبات گلابی خشک

ترکیبات گلابی خشک دارای ویتامین A ،K ،C و مواد معدنی مانند: پتاسیم، منگز، منیزیم، مس، فیبر و… است.

گلابی خشک، سرشار از آنتی‌اکسیدان

گلابی خشک شده همانند بسیاری از میوه‌های خشک، سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها است. آنتی‌اکسیدان‌ها، از بدن در برابر فعالیت رادیکال‌های آزاد، محافظت می‌کنند. رادیکال‌های آزاد از عوامل آسیب‌زا به سلول‌های بدن هستند و سبب بروز مشکلات جدی برای سلامتی، می‌شوند. ترکیبات آنتی‌اکسیدان موجود در گلابی خشک مثل ویتامین C، ویتامین A و بتاکاروتن، می‌توانند به جلوگیری از فعالیت رادیکال‌های آزاد و بروز سرطان، کمک کنند.

گلابی خشک برای بارداری

گلابی خشک و خواص ضد سرطانی آن

یکی از مهمترین فعالیت‌هایی که آنتی‌اکسیدان‌ها در بدن انجام می‌دهند، جلوگیری از رشد سلول‌های سرطانی است. گلابی خشک از ابتلا به انواع سرطان‌ها از جمله سرطان سینه، سرطان پروستات و سرطان ریه، جلوگیری می‌کند.

خلاصه:

خواص گلابی خشک برای سرطان و درمان بیماری‌ها بسیار مفید است. به گفته محققان استفاده از فواید این میوه، به دلیل داشتن آنتی اکسیدان‌ها، از بروز بیماری‌های حاد مانند سرطان جلوگیری می‌کند.

افزایش قدرت ایمنی بدن با گلابی خشک

همان‌طور که اشاره شد، میوه خشک گلابی دارای مقادیر قابل ملاحظه‌ای ویتامین C است. این ویتامین که یک آنتی‌اکسیدان قوی است، تأثیر بسیاری در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد. گلابی خشک با افزایش مقاومت بدن، باعث پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی و همچنین درمان این بیماری، می‌شود.

ویتامین C، تأثیر خوبی در درمان آنفولانزا و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی، دارد. از خواص میوه خشک گلابی ، می‌توان به کنترل دیابت اشاره کرد. مصرف این میوه خشک، امکان ابتلا به دیابت را در سنین بالا، کم می‌کند.

سلامت قلب با گلابی خشک

یکی از خواص گلابی خشک ، بازکردن عروق از مواد زائد است. این میوه سرشار از پتاسیم است. پتاسیم عامل مهمی در افزایش سلامت قلب است. پتاسیم از ایجاد لخته خونی در رگ‌ها جلوگیری می‌کند و باعث افزایش گردش خون در بدن می‌شود. این امر منجر به حفظ سلامتی و شادابی بدن، می‌شود.

خواص گلابی خشک، فشارخون را کاهش می‌دهد و خطر ابتلا به سکته قلبی و مغزی و همچنین بیماری‌های قلبی را تا حد زیادی، کاهش می‌دهد. پتاسیم، تأمین‌کننده آب موردنیاز سلول‌ها است. این ماده موجب به تعادل رسیدن مایعات مهم و ضروری برای سلول‌های بدن می‌شود. وجود پتاسیم برای بدن ضروری است.

گلابی خشک برای لاغری

خلاصه:

از فواید گلابی خشک برای بدن داشتن مقادیر بالای ویتامین C است و باعث تقویت قدرت سیستم ایمنی بدن می‌شود. به علاوه استفاده از خواص گلابی خشک شده برای قلب و پاکسازی عروق به دلیل داشتن پتاسیم بسیار مفید است.

درمان کم‌خونی با گلابی خشک

یکی از بهترین خواص گلابی خشک شده ، داشتن مقادیر زیادی آهن و مس است. این خواص فوق‌العاده باعث شده گلابی خشک به یک داروی طبیعی و بی‌نظیر برای درمان کم‌خونی تبدیل شود. وجود موادمعدنی در این میوه‌خشک، گردش خون در بدن را افزایش می‌دهد و آهن موجود در آن، به تولید گلبول‌قرمز، کمک می‌کند. با افزایش آهن و موادمعدنی در بدن، متوجه کاهش خستگی شوید. همچنین اگر احساس ضعف می‌کنید، از خواص گلابی خشک، غافل نشوید.

خواص گلابی خشک شده در کاهش کلسترول

گلابی خشک فاقد چربی و یک خوراکی بی‌نظیر برای افراد با کلسترول بالا است. این میوه خشک به کنترل چربی کمک می‌کند و با افزایش متابولیسم بدن، از افزایش چربی خون جلوگیری می‌کند.

کاهش وزن با گلابی خشک

این میوه خشک کالری پایینی دارد، قند آن برای حفظ انرژی در طول روز مفید است و فیبر بالای آن سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهد. اضافه کردن گلابی خشک به رژیم غذایی روزانه برای کاهش وزن مفید است و شما را به لاغری نزدیک می‌کند. ویتامین‌ها و مواد معدنی آن از کمبود مواد مغذی در بدن جلوگیری می‌کنند و مانع از چاقی می‌شوند.

تاثیر گلابی خشک در بارداری

یکی از نگرانی‌هایی که خانم‌های باردار، در این دوران دارند، وجود نقص در جنین است. اسیدفولیک ماده‌ای موجود در گلابی خشک است که مصرف آن، احتمال وجود نقص در جنین را بسیار کاهش می‌دهد. به همین دلیل مصرف گلابی خشک به مقدار کافی در دوران حاملگی باعث تقویت جنین می‌شود.

اگر پدر بچه قبل از رابطه جنسی بچه گلابی خشک مصرف کرده باشد، در زیبایی بچه تأثیر دارد. همچنین تحقیقات احتمال ارتباط مصرف گلابی خشک توسط مادر و بهتر شدن خلق و خو را تایید کرده‌اند. گلابی خشک منبع خوبی برای فولات موردنیاز جنین است. مصرف این میوه خشک، به خانم‌های باردار توصیه می‌شود چون سبب  افزایش سلامت جنین می‌شود.

مصرف میوه خشک گلابی ، به کسانی که دچار التهاب عضلات شده‌اند، توصیه می‌شود. گلابی خشک تأثیر خوبی در کاهش التهاب‌های ناشی از بیماری نقرس دارد.

بهبود زخم‌ها با گلابی خشک

گلابی خشک دارای ویتامین C است. این ویتامین به ترمیم سلول‌های پوستی کمک به‌سزایی می‌کند و به طور کلی برای درمان بافت‌های آسیب دیده مفید است. آسکوربیک اسید ترکیبی مفید و ضروری برای بهبود زخم‌ها است و در گلابی خشک وجود دارد. گلابی خشک از آسیب به رگ‌ها نیز جلوگیری می‌کند.

خلاصه:

خواص گلابی خشک در بارداری باعث تکامل و سلامت جنین می‌شود. مقادیر بالای آهن در این خشکبار برای خانم‌ها و افرادی که دچار کم خونی هستند بسیار مهم است. میوه خشک گلابی کلسترول را کاهش می‌دهد و خوراکی مفیدی برای لاغری است. این میوه خشک برای التیام زخم مفید است.

طرز تهیه گلابی خشک

مواد معدنی موجود در گلابی خشک

گلابی خشک مواد معدنی بسیاری دارد. این مواد معدنی شامل کلسیم، منیزیم، منگنز، مس و آهن می‌شوند. کمبود مواد معدنی در بدن، سبب بروز مشکلات زیادی از جمله پوکی استخوان و کاهش مقاومت استخوان‌ها، می‌شود. با مصرف گلابی خشک از سلامت استخوان‌ها و عدم ابتلا به پوکی استخوان، مطمئن شوید.

پوست و موی بهتر، با گلابی خشک

همان‌طور که کمی قبل اشاره کردیم، گلابی خشک مقادیر بالای ویتامین A دارد. این ویتامین ضروری و ترکیبات آن، با داشتن خواص آنتی‌اکسیدان، موجب بهتر شدن شرایط پوست و ترمیم سلول‌های پوستی می‌شود. همچنین چین و چروک‌های پوستی را کم کرده و از بروز پیری زودرس، جلوگیری می‌کند. گلابی خشک از ریزش مو جلوگیری کرده و ویتامین A موجود در آن، از آسیب رسیدن به چشم جلوگیری می‌کند. همچنین امکان ابتلا به بیماری‌های چشمی را کم می‌کند.

کنترل قند خون با گلابی خشک

یکی از خواص میوه خشک گلابی ، ثابت نگه داشتن قند خون است. این میوه برای مبتلایان به بیماری دیابت بسیار مناسب است و با داشتن فیبر بالا به درمان این بیماری، کمک بسیاری می‌کند. از خواص میوه خشک گلابی ، می‌توان به کنترل دیابت اشاره کرد. مصرف این میوه خشک، امکان ابتلا به دیابت را در سنین بالا، کم می‌کند.

خلاصه:

فیبر بالای موجود در خواص گلابی خشک شده برای دیابت و کنترل قند خون مفید است، افراد دیابتی می‌توانند از این خشکبار به جای خوراکی‌های قندی استفاده کنید. مواد موجود در این میوه خشک برای سلامت و زیبایی پوست و مو بسیار موثر است.

تأثیر گلابی خشک در تقویت مغز

وجود مس در گلابی خشک، باعث می‌شود این میوه خشک روی سیستم عصبی اثر بگذارد. همچنین به بهتر شدن حافظه و یادگیری، کمک می‌کند. گلابی خشک یکی از بهترین منابع برای تأمین مس در بدن است. مس عملکرد سلول‌های عصبی واسطه بین نورون‌ها و عضلات بدن را تقویت می‌کند و این کار موجب بهبود عملکرد و شرایط مغز می‌شود.

طرز تهیه گلابی خشک در منزل

طرز تهیه گلابی خشک در خانه بسیار ساده است؛ برای این کار ابتدا گلابی‌ها را با دقت شسته و به صورت حلقه‌های نسبتا نازک، خرد کنید. بافت گلابی لطیف است و بهتر است از چاقوی تیز برای این‌کار استفاده کنید. سپس گلابی‌های خردشده را داخل سینی بچینید و در مایکروویو بگذارید. درجه آن را روی کمترین حالت یخ زدایی بگذارید و صبر کنید تا کاملا خشک شوند. می توانید از آفتاب نیز برای خشک کردن گلابی استفاده کنید و این راه بهتر است اما زمان بیشتری طول می‌کشد تا گلابی‌ها کاملا خشک شوند. دستگاه خشک‌کن نیز، راه دیگری برای خشک کردن گلابی است.

عوارض احتمالی گلابی خشک

زیاده‌روی در مصرف هر ماده‌غذایی، می‌تواند مضر باشد. مصرف بی‌رویه گلابی خشک نیز ممکن است باعث بروز نفخ شکم، درد، اسهال و ناراحتی‌های روده شود. محققین هنوز عوارضی برای مصرف گلابی خشک، ذکر نکرده‌اند، ولی ممکن است بعضی افراد به آن حساسیت داشته باشند. استفاده‌ی مناسب و به جا از گلابی خشک می‌تواند برای بدن بسیار مفید باشد. ولی لازم به ذکر است با خواص بسیار زیادی که میوه‌های خشک دارند، نباید به طور کامل جایگزین میوه ‌تازه شوند؛ میوه تازه باید در رژیم غذایی وجود داشته باشد.

خلاصه:

از مضرات گلابی خشک اسهال، نفخ شکمی است. این خشکبار برای سلامت قلب و اعصاب بدن هم بسیار مفید و موثر است.

مضرات گلابی خشک

سخن پایانی

میوه‌های خشک اگر بدون مواد افزودنی و در شرایط مناسب تهیه شوند بسیار مقوی هستند و می‌توانید از آن‌ها به عنوان یک میان‌وعده سالم یا در تهیه دسر یا پخت شیرینی‌ها هم می‌توانید از میوه خشک استفاده کنید.

از خواص میوه خشک نسبت به میوه‌ی تازه دارد، مدت زمان نگهداری آن است، میوه خشک را می‌توان برای مدت زمان بیشتری بدون یخچال نگهداری کرد. با خرید گلابی خشک می‌توانید این میوه را در چهارفصل سال  نگهداری کنید و از خواص آن بهرمند شوید.

فروشگاه آنلاین ریوک ارائه دهنده محصولات ارگانیک در ایران و صادر کننده محصولات به کشورهای خاورمیانه و حوزه خلیج فارس است، هدف ریوک، افزایش سطح کیفی محصولات غذایی موجود در بازار به اندازه استانداردهای بین‌المللی است. افزایش ارزش غذایی مصرفی، برابر با سلامت و تندرستی بیشتر و جامعه پرنشاط‌تر خواهد شد.

دسته بندی خواص خوراکی ها گیاه درمانی و طب سنتی هنرخانه داری
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات ارگانیگ - فروشگاه اینترنتی ریوک

ریوک

تضمین بهترین کیفیت

7 روز ضمانت تعویض محصول

ارسال رایگان برای خرید بالای 300 هزار تومان

خرید عمده

خدمات مشتریان

خدمات مشتریان ریوک آماده هرگونه پاسخگویی در زمینه سفارشات، پیگیری، شکایات، درخواستِ تعویض سفارش و راهنمایی مورد نیاز مشتریان است.

ریوک ارائه دهنده محصولات ارگانیگ با ضمانت بازگشت

Call Now Button
سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

ورود به سایت