خواص روغن سیر، اکسیر سلامتی از نگاه ابن سینا

مهگل رئیس صفریمهگل رئیس صفری
2,603 بازدید
خواص روغن سیر

فواید روغن سیر

سیر گیاهی از دسته مارچوبه‌ و نرگسیان است این گیاه مانند گل نرگس ریشه و پیاز آن در خاک رشد می‌کند و نوع آمریکایی آن از انواع دیگر، قوی‌تر است. سیر در مناطق گرمسیری کشت می‌شود. روغن سیر، تمامی خواص سیر را دارد. خواص روغن سیر سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است. این ویتامین‌ها شامل ویتامین‌های گروه B، اسید فولیک، کولین و ویتامین C، هستند. مواد معدنی موجود در این روغن، کلسیم، آهن، منیزیم، منگنز، فسفر، پتاسیم و سدیم است.

خواص روغن سیر

خواص روغن سیر برای سلامتی

روغن سیر یک آنتی‌بیوتیک طبیعی و برطرف‌کننده‌ی عفونت‌های داخلی است. این روغن یک ضدقارچ و ضدویروس بسیار قوی و موثر است. پتاسیم موجود در فواید روغن سیر، به افزایش سلامتی بدن کمک می‌کند. یکی از مهمترین خواص روغن سیر، وجود ماده‌ای به نام آلیسین است؛ آلیسین یک ترکیب روغنی زرد رنگ است و علت عطر غلیظ و خاص سیر، وجود این ترکیب است. آلیسین خواص ضدمیکروبی قوی دارد و روغن سیر را به یک تقویت‌کننده بی‌نظیر، برای افزایش سلامت و زیبایی پوست و مو تبدیل کرده است؛ به علاوه این ماده از ریزش مو جلوگیری کرده و باعث تقویت ریشه مو هم می‌شود.

 آلیسین با تقویت فولیکول‌های مو، به بهبود شرایط مو و بازسازی موهای آسیب‌دیده از رنگ‌های شیمیایی، تابش اشعه مضر آفتاب و کم آب شدن مو، کمک می‌کند. همچنین اگر دلیل آسیب به مو، قارچ یا باکتری باشد، این ماده با داشتن خواص ضدقارچی و ضدمیکروبی، باعث از بین بردن بیماری و حفظ سلامت مو، می‌شود.

خلاصه:

خواص روغن سیر به اندازه میوه تازه آن موثر است، روغن سیر یک روغن موضعی و خوراکی است و استفاده از آن باعث افزایش سیستم ایمنی بدن و از بین رفتن باکتری و قارچ‌های مضر بدن خواهد شد.

خواص روغن سیر برای پوست

روغن سیر یک محصول مناسب برای کسانی است که به مراقبت از پوست خود اهمیت می‌دهند. روغن سیر خواص ضدقارچی و ضدالتهابی دارد و با ناراحتی‌های پوستی مبارزه می‌کند. روغن سیر خالص باعث رفع زگیل، عفونت‌های قارچی و میخچه پا می‌شود. کافی است چند قطره از این روغن را روی قسمت آسیب دیده ریخته و ماساژ دهید، این کار را به صورت منظم انجام دهید بعد از نهایتا یک ماه نتیجه آن را خواهید دید.

روغن سیر خواص ضدعفونی کننده دارد. این روغن می‌تواند برای درمان زخم مفید باشد. این روغن برای درمان عارضه‌های پوستی مرطوب به بیماری پسوریازیس، رفع اگزما و قارچ‌های پوستی مفید است.

روغن سیر برای آکنه

روغن‌سیر یک برطرف‌کننده فوق‌العاده برای آکنه است. آکنه یکی از عارضه‌های پوستی است زمانی که پوست شما دچار آکنه شود حساسیت آن نسبت به تمام عوامل محیطی زیاد می‌شود؛ از عوارض آکنه التهاب پوست، سرخ شدن ناحیه، سوزش و خارش بسیار است. یکی دیگر از خواص روغن سیر برای پوست، درمان آکنه است. ماساژ این روغن روی پوست بعد از مدتی می‌تواند زیبایی را به صورت بازگرداند.

 روغن‌سیر به دلیل داشتن مقادیر بالای مواد معدنی و ویتامین‌ها، یکی از بهترین درمان‌ها برای بهبود و رفع جوش و آکنه است. ویتامین و منگنز موجود در این روغن، برای سلامت پوست ضروری است. از دیگر خواص روغن سیر برای پوست صورت ، تنظیم چربی پوست و آبرسانی کامل آن است. تنظیم میزان چربی پوست صورت باعث جلوگیزی از بروز اگزما (در حالت خشکی شدید) و جلوگیری از جوش پوستی (در زمان چربی بالای پوست) خواهد شد.  

خلاصه:

از روغن سیر برای پاکسازی پوست استفاده می‌شود. ماساژ روغن سیر باعث از بین رفتن آکنه، زگیل و عارضه‌های پوستی خواهد شد. روغن سیر بودار است و اگر بوی آن شما را آزار می‌دهد بعد از 1 ساعت پوست خود را بشویید.

خواص روغن سیر برای پوست

خواص روغن سیر برای مو

همان‌طور که مختصرا اشاره شد، روغن‌سیر، بسیار مناسب برای تقویت مو است. یکی از خواص روغن سیر برای مو تقویت و بهبود موهای آسیب‌دیده است. روغن سیر سرشار از ویتامین‌های ضروری برای داشتن موهای سالم است. این روغن با داشتن موادمغذی مورد نیاز برای مو، رشد موها را افزایش داده و از ابتلا به موخوره، شوره سر و قارچ پوست سر، جلوگیری می‌کند. یکی دیگر از خواص روغن سیر برای مو، افزایش جذب موادغذایی به ریشه موها است که باعث بهبود سلامت مو می‌شود.

 از مشکلاتی دیگری می‌تواند آرامش شما را مختل کند، شوره سر است. روغن‌‌سیر با خواص تقویتی بالا، شوره سر را از بین می‌برد و منگنز موجود در آن باعث نرم شدن موها می‌شود. ماساژ دادن این روغن روی موها، به تقویت و حفظ استحکام موها، کمک می‌کند.

از دیگر خواص روغن سیر برای مو، رشد سریع و سالم مو‌ها است؛  همین نکته باعث استفاده از فواید روغن سیر در انواع تونیک‌های تقویت کننده مو و شامپوهای گیاهی و سالم است.

بهترین زمان مصرف این روغن سیر برای مو، برخلاف دیگر روغن‌های گیاهی نیم ساعت قبل از حمام است.

خواص روغن سیر برای دندان

از دیگر فواید روغن سیر خاصیت ضددرد آن است. این روغن دندان‌درد را کاملا از بین می‌برد. برای تسکین درد با روغن سیر مقداری پنبه را به روغن آغشته کرده و به مدت ۲۰ دقیقه روی دندان مورد نظر بگذارید، می‎‌‌توانید پنبه آغشته به این روغن را در گوش نزدیک به دندان آسیب دیده خود قرار دهید؛ این کار را چند روز تکرار کنید تا بهبود یافتن درد را ببینید. روغن‌سیر همچنین به بهبود وضعیت دندان‌ها کمک می‌کند و از پوسیدگی آن‌ها جلوگیری می‌کند.

 روغن‌سیر باعث سفیدی دندان می‌شود و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن باعث از بین رفتن آلودگی دندان خواهد شد. برای پاکسازی دندان، مسواک خود را به این روغن آغشته کنید و دهانتان را مسواک کنید. توجه داشته باشید پس از مصرف روغن برای تقویت دندان‌ها، مسواک بزنید تا بوی بد آن، رفع شود.

خلاصه:

از دیگر فواید روغن سیر افزایش دادن سلامتی مو است؛ این روغن از ریزش، شوره، کدری و زبری مو جلوگیری می‌کند. مسواک کردن روغن سیر روی دندان‌ها باعث سفیدی دندان و از بین رفتن میکروب‌های بدن است.

خواص روغن سیر برای بدن

روغن‌سیر یکی از بهترین روغن‌های گیاهی است. این روغن با داشتن خواص شگفت‌انگیز، می‌تواند بسیاری از بیماری‌ها را درمان کند. آلیسین موجود در روغن سیر، با داشتن خواص ضدمیکروبی، باعث درمان عفونت‌های داخلی بدن می‌شود. استفاده از روغن سیر بدن را تقویت و از بروز بیماری‌های قلبی-عروقی، جلوگیری می‌کند. روغن سیر از قلب شما در برابر بیماری‌ها مراقبت می‌کند و به سلامت قلبی آن کمک می‌کند. این روغن بی‌نظیر تپش قلب را کاهش داده و برای استفاده در فعالیت‌های ورزشی، مناسب است. مصرف روغن سیر از لخته شدن خون در رگ‌ها هم جلوگیری می‌کند. این روغن فشارخون را کاهش داده و کلسترول بد بدن را کاهش می‌دهد. روغن‌سیر سلول‌های عصبی را تقویت و به حفظ آرامش، کمک می‌کند. این روغن دارای مقادیر بالای آنتی‌اکسیدان است. آنتی‌اکسیدان‌ها، فعالیت‌های رادیکال‌های آزاد را در بدن دفع کرده و از بدن در برابر ابتلا به بیماری‌ها و سرطان، محافظت می‌کنند. مصرف روغن سیر، از ابتلا به بیماری آلزایمر، جلوگیری می‌کند.

خواص روغن سیر در طب سنتی

از روغن‌ سیر در طب سنتی، برای درمان عفونت و درد گوش استفاده می‌شود. این روغن با داشتن خواص ضدقارچی، ضدمیکروبی و ضدباکتری، به درمان عفونت گوش کمک می‌کند. همچنین با داشتن خاصیت تسکین درد، باعث کاهش دادن درد گوش می‌شود. ابن سینا در کتاب قانون خود از خواص سیر بسیار سخن گفته است؛ ترکیب سیر و عسل و مصرف این ترکیب موجب: رفع معده درد و میکروب و دفع بهتر مواد زائد بدن، ضد ترشی معده و… می‌شود .

خاصیت ضدالتهابی روغن سیر

روغن‌سیر با داشتن خواص ضدالتهابی، باعث بهبود گرفتگی‌های عضلات می‌شود و می‌تواند درد مفاصل را کاهش دهد. خواص بی‌نظیر روغن سیر به درمان انواع سردرد کمک کرده و خطر ابتلا به میگرن را کاهش می‌دهد.

خلاصه:

خوردن روغن سیر باعث پاکسازی قلب و عروق خواهد شد، خواص ضدالتهابی این روغن خطر ابتلا به میگرن و درد مفاصل را کاهش می‌دهد. خواص روغن سیر در طب سنتی می‌گوید که مصرف 1 قاشق غذاخوری روغن یا میوه تازه سیر با عسل، میکروب معده را از بین برده و درد آن را کاهش می‌دهد.

روغن سیر و افزایش سیستم ایمنی بدن

روغن‌ سیر یک روغن گیاهی و طبیعی است و این روغ شامل ویتامین C، آهن، فسفر، منگنز و دیگر مواد مغذی برای تقویت سیستم ایمنی بدن است. این روغن، خاصیت بی‌نظیری در تقویت سیستم ایمنی بدن، دارد. این روغن به تقویت استخوان‌ها نیز کمک می‌کند.

روغن سیر و دفع حشرات

اگر به نیش پشه و گزش حشرات حساسیت دارید، و نیش حشره اثر دردناکی روی پوست شما ایجاد می‌کند، از خواص روغن سیر برای دور کردن حشرات، غافل نشوید. به این صورت که مقداری از آن را به صورت موضعی روی پوست، استفاده کنید. همچنین می‌توانید آن را در محیط یا روی یک پارچه در اطراف تخت خواب خود اسپری کنید.

از دلایل بروز تبخال می‌توان به کاهش سیستم ایمنی بدن، ترسیدن یا شوک، عفونت و قارچ، اشاره کرد. از خواص ضد باکتری و ضدقارچی روغن سیر، می‌توان در بهبود تبخال استفاده کرد؛ ممکن است به دلیل اسیدی بودن این روغن، کمی احساس سوزش کنید.

یکی از بهترین خواص روغن سیر، تولید انسولین طبیعی و جلوگیری از ابتلا به دیابت است. همچنین می‌تواند به درمان این بیماری، کمک شایانی کند. روغن سیر، تنظیم‌کننده قندخون است.

خواص روغن سیر برای بارداری

روغن سیر، سرشار از ویتامین B6

یکی از مهمترین ویتامین‌های مورد نیاز برای بدن، ویتامین B6 است. کمبود این ویتامین برای کودکان و نوزادن، موجب ایجاد اختلالات تشنجی‌ می‌شود یا کمبود آن ممکن است بدن را دچار سرطان و نارسایی قلبی کند. ویتامین B6، می‌تواند متابولیسم بدن را بهبود بخشیده و به بهتر شدن عملکرد قلب و مغز، کمک کند. همچنین تأثیر زیادی در حفظ سلامت سیستم عصبی بدن دارد. کمبود این ویتامین در بدن موجب تغییر در خلق و خو و بروز افسردگی می‌شود؛ همچنین می‎تواند علائم سندروم پیش از قاعدگی در خانم‌‌ها را سخت و دردناک‌تر از قبل کند. این ویتامین مانع بروز اختلالات عصبی در فرد می‌شود و از ابتلا به بیماری آلزایمر جلوگیری می‎کند. تحقیقات نشان داده جذب ویتامین B6 کافی در بدن، موجب کاهش فشارخون در افراد مبتلا به این بیماری می‌شود. مصرف کافی آن سبب تنظیم ساعت بیولوژیکی بدن و بهبود وضعیت خواب، می‌شود. روغن سیر، منبع خوبی از این ویتامین است.

روغن سیر و هضم غذا

روغن سیر، با هضم بهتر غذا و تقویت سلول‌های عصبی روده، عمل دفع را آسان‌تر می‌کند و به رفع یبوست، کمک بسیاری می‌کند. همچنین امکان ابتلا به سرطان‌های گوارشی را کاهش می‌دهد. این روغن با افزایش سوخت و ساز بدن و کاهش کلسترول بد، از بروز چاقی نیز، جلوگیری می‌کند. برای استفاده از این خواص روغن سیر هر شب یک قاشق از این روغن را به همراه نصف لیوان آب سرو کنید.

خلاصه:

روغن‌سیر سرشار از B6 است. روغن سیر هضم غذا را آسان می‌کند. این روغن استخوان‌ها را محکم می‌کند. از رایحه این روغن هم می‌توانید برای دور کردن و دفع حشرات در محیط استفاده کنید، کافیست یک قاشق از این روغن را در ظرفی در باز در محیط بگذارید.

روغن سیر، منبعی غنی از منگنز

از دیگر خواص روغن سیر، دارا بودن مقادیر بالای منگنز است. این ماده معدنی، یک ماده ضروری برای سلامت استخوان‌ها است و به ساختن آنزیم‌های ضروری برای استخوان‌ها، کمک می‌کند. همچنین به جذب بهتر کلسیم در بدن کمک بسیاری می‌کند و میزان قند خون چربی بدن را تنظیم می‌کند. کمبود این ماده می‌تواند باعث ایجاد فشارخون بالا، لرزش شدید، از دست دادن حافظه، مشکلات شنوایی و انقباضات عضلانی می‌شود.

وجود کولین در روغن سیر

کولین ماده‌ای مغذی است که برای ساختن غشای سلولی در بدن، استفاده می‌شود. این ماده، به انجام فعالیت‌های زیادی در بدن، کمک می‌کند از جمله کالری‌سوزی، منتقل کردن چربی‌ها و همچنین برای انتقال عصب در بدن، کاربرد دارد. کولین عملکرد کبد را بهبود می‌بخشد و به دفع سموم بدن کمک می‌کند. دفع سموم نیز منجر به بهتر شدن وضعیت صفرا و دفع ادرار، می‌شود. در دوران بارداری، این ماده مغذی، برای رشد بهتر جنین و افزایش هوش آن، لازم است. روغن سیر، مقادیر مناسبی از کولین را دارا است. می‌توان از روغن‌سیر به صورت خوراکی در تهیه انواع غذاها، سالاد یا به صورت موضعی روی پوست بدن، استفاده کرد.

خواص روغن سیر برای لاغری

روغن سیر کالری کمی دارد و به همین دلیل برای اضافه کردن به غذاها بسیار مناسب است. چون ارزش غذایی بالا درد و در عین حال مانع از بروز چاقی می‌شود. این روغن گیاهی سبب بهبود روند لاغری می‌شود و معجزه نمی‌کند. اما رژیم غذایی روزانه شما را به سمت سالمی می‌برد و موجب افزایش کالری سوزی می‌شود. آنتی‌اکسیدان آلیسین تأثیر زیادی در افزایش خواص روغن سیر برای لاغری دارد.

تهیه روغن سیر در خانه

ابتدا سیر را به تکه‌های کوچکتر خرد کنید (اگر رنده شد بهتر است). آن‌ها را در روغن زیتونی که از قبل گرم شده است، بریزید. به ازای هر حبه سیر، یک قاشق روغن بریزید. این روغن را در ظرفی شیشه‌ای ریخته و در یخچال یا جای خنک نگهداری، کنید. توجه کنید ممکن است استفاده از این روغن برای کسانی که طبعی سرد دارند نتیجه خوبی ندهد.

نگهداری روغن سیر

روغن سیر خانگی را در ظرفی شیشه‌ای قرار دهید و مطمئن شوید هوا داخل آن نمی‌رود. سپس ظرف را در یخچال بگذارید و آن را طی دو هفته استفاده کنید تا تازگی خود را از دست ندهد و فاسد نشود. روغن سیر تهیه شده با دستگاه دوام بیشتری برای ماساژ دارد.

عوارض احتمالی روغن سیر

روغن‌سیر، یک روغن طبیعی است و استفاده از آن مشکلی ایجاد نمی‌کند. اما اگر پس از استفاده، دچار حساسیت، سوزش، خارش، مشکلات تنفسی و کهیر شدید، برای استفاده از آن، با پزشک خود مشورت کنید. ایجاد بوی بد در دهان، می‌تواند یکی از عوارض جانبی استفاده از این روغن باشد. بهتر است خانم‌های باردار و زنان شیرده، از روغن سیر در این دوران استفاده نکرده و در صورت تمایل به استفاده از آن، با پزشک مشورت کنند.

این روغن فواید زیادی برای سلامتی دارد ولی هر ماده مفیدی در صورتی ه بی‌رویه مصرف شود، برای سلامتی مضر است. هنوز در مورد عوارض روغن سیر برای سلامتی، گزارش نشده است ولی تحقیقات در این زمینه ادامه دارد. نمی‌توانیم بگوییم این روغن مکاملا بی‌خطر است. چون ترکیبات آن شامل آلیسین می‌شود و در دوزهای بالا خطرناک است. در مورد میزان مصرف مجاز از روغن سیر بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا دچار مشکلی نشوید.

خلاصه:

روغن‌سیر سرشار از منگز است، از مضرات این روغن ایجاد حساسیت در برخی افراد است، کسانی که به سیر حساسیت دارند، به میوه آن هم حساسیت دارند.

مضرات سیر

سخن پایانی

استفاده از خواص روغن‌های گیاهی برای حفظ سلامتی و زیبایی طبیعی صورت و بدن، درحال حاضر بسیار رواج پیدا کرده است.

روغن سیر یک معجزه‌گر فوق‌العاده برای پوست و مو و به طور کلی سلامت تمام بدن شماست؛ برای تشخیص روغن سیر اصل برخی راهکارها راهنمای شما هستند. این روغن نباید هیچ مواد افزودنی مانند آب، ماده معطر یا حتی مواد نگهدارنده داشته باشد مگر به عنوان حلال برای اسپری شدن راحت‌تر. این روغن آبکی و شل نیست و بافت نرم و کشسانی دارد. رنگ طلایی است. و  برای از بین نرفتن خواص آن روغن را در در بطری تیره نگهداری کنید.

 فروشگاه آنلاین ریوک ارائه دهنده محصولات ارگانیک در ایران و صادر کننده انواع محصولات گیاهی و فراوده‌های آن به کشورهای خاورمیانه و حوزه خلیج فارس است، هدف ریوک افزایش سطح کیفی محصولات غذایی موجود در بازار به اندازه استانداردهای بین‌المللی است. افزایش ارزش غذایی مصرفی برابر با سلامت و تندرستی بیشتر و جامعه پرنشاط‌تر خواهد شد.

دسته بندی خواص خوراکی ها گیاه درمانی و طب سنتی
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات ارگانیگ - فروشگاه اینترنتی ریوک

ریوک

تضمین بهترین کیفیت

7 روز ضمانت تعویض محصول

ارسال رایگان برای خرید بالای 300 هزار تومان

خرید عمده

خدمات مشتریان

خدمات مشتریان ریوک آماده هرگونه پاسخگویی در زمینه سفارشات، پیگیری، شکایات، درخواستِ تعویض سفارش و راهنمایی مورد نیاز مشتریان است.

ریوک ارائه دهنده محصولات ارگانیگ با ضمانت بازگشت

Call Now Button
سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

ورود به سایت