خواص بادام زمینی | تمام فواید بادام زمینی

مهگل رئیس صفریمهگل رئیس صفری
1,648 بازدید
خواص بادام زمینی

چرا باید بادام زمینی بخوریم؟

بادام‌زمینی یا بادام کوهی نوعی آجیل است. نام علمی این دانه Arachis Hypogaea است . این گیاه دو لپه‌ای، بومی آمریکای جنوبی است و به صورت بوته‌ای رشد می‌کند و برای بهترین میزان رشد، به آب و هوای گرم نیاز دارد. طبع بادام‌زمینی گرم و تر است. از این گیاه بخاطر مقادیر بالای چربی، به صورت عمده، برای تولید روغن گیاهی استفاده می‌کنند. میزان چربی این گیاه ٪۴۹ است و حاوی مقدار زیادی چربی اشباع‌نشده است. در خواص بادام زمینی کربوهیدرات پایینی دارد و اگر پس از هر وعده‌ی غذایی استفاده شود، مانع ورود کربوهیدرات به خون شده و برای افراد دارای قند خون بالا، بسیار مناسب است.

خواص بادام زمینی خام

ارزش غذایی بادام زمینی

هر ۱۰۰ گرم بادام‌زمینی دارای مواد زیر است:

کالری: 567

چربی: 49 گرم

پتاسیم: 705 میلی‌گرم

کربوهیدرات: 16 گرم

پروتئین: 26 گرم

مواد معدنی و ویتامین‌های موجود در بادام‌زمینی:

اسید فولیک: 62٪ نیاز روزانه

ویتامین B1: حدودا 46٪ نیاز روزانه

ویتامینE: حدودا 44٪ نیاز روزانه

منگنز: 100٪ نیاز روزانه

منیزیم: 50٪ نیاز روزانه

فسفر: 48٪ نیاز روزانه

ویتامین‌ها و ترکیبات موجود در بادام‌‌زمینی

ویتامین B3 یا نیاسین، ویتامینی مورد نیاز برای سلامت پوست، گوارش و اعصاب است. این ویتامین به میزان قابل توجه‌ای در بادام‌زمینی یافت می‌شود. ویتامین دیگری که در خواص بادام زمینی موجود است، بیوتین است. بیوتین نقش مهمی در تقویت مو، کنترل دیابت، درمان التهاب پوست کودکان و بهبود شکستگی ناخن دارد. بادام‌زمینی منبعی غنی از اسیدفولیک است که یکی از ویتامین‌های گروه B است. اسیدفولیک از بدن در مقابل بیماری‌های قلبی محافظت می‌کند.

از خواص بادام زمینی برای کودکان ، می‌توان به جلوگیری از پوکی استخوان در سنین بالا اشاره کرد. اسیدفولیک در اثر حرارت از بین می‌رود پس بهتر است برای بهره بردن از خواص آن، بادام‌زمینی را به صورت خام استفاده کنید. ویتامین E موجود دربادام‌زمینی، با خاصیت آنتی‌اکسیدانی بالا، نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد.

کوماریک اسید، رسوراترول و ایسفلاوون‌ها نیز سایر آنتی‌اکسیدان‌های مهم موجود در بادام زمینی هستند که بسیاری از آن‌ها در پوست بادام زمینی و بادام زمینی خام وجود دارند.

خلاصه:

بادام زمینی خواص بسیاری دارد. در هر 100 گرم از این ماده غذایی 567 کالری وجود دارد. بادام زمینی یک میان‌وعده مناسب برای کودکان، جلوگیری از پوکی استخوان و… است.

فواید بادام زمینی برای دیابت

بادام زمینی ٪۱۰۰ نیاز روزانه شما را به منگنز برطرف می‌کند. منگنز ماده‌ای ضروری برای سلامت و رشد استخوان‌ها است. زنانی که یائسه شده‌اند، به مراتب نیاز بیشتری، به منگنز دارند. منگنز فعالیت رادیکال‌های آزاد در بدن را کاهش داده و از ابتلا به سرطان جلوگیری می‌کند. همچنین با کنترل کردن قند خون، و بهبود ترشح انسولین، مکمل مناسبی برای افراد دیابتی است.

منگنز باعث تنظیم متابولیسم بدن نیز می‌شود و به هضم بهتر غذا کمک می‌کند. تیامین موجود در بادام‌زمینی، نقش مو‌ٔثری در سوختن قند بدن دارد و عملکرد اعصاب را بهبود می‌بخشد. فسفری که در بادام‌زمینی وجود دارد، قسمتی از مواد تشکیل‌دهنده‌ی DNA است که به انتقال انرژي در بدن، کمک می‌کند. فسفر به سلامتی دندان‌ها کمک می‌کند و موجب رشد و ترمیم بافت‌های بدن می‌شود. منیزیم ماده معدنی مورد نیاز برای جلوگیری از بیماری‌های قلبی است و در بادام‌زمینی به فراوانی یافت می‌شود.

بادام زمینی کربوهیدرات کمی دارد و شاخص گلوکز در آن پایین است. مقدار زیادی از پروتئین، فیبر و چربی نیز در این مغز خوراکی وجود دارد. پایین بودن شاخص گلوکز باعث می‌شود قند موجود در آن به آرامی در بدن آزاد شود و به همین دلیل مصرف آن برای افراد دیابتی مفید است.

خلاصه:

مواد معدنی موجود در بادام زمینی خام، باعث افزایش انرژی مورد نیاز بدن برای ادامه فعالیت روزانه می‌شود. مصرف بادام زمینی برای کودکان بسیار مفید است.

فواید بادام زمینی ارگانیک

خواص بادام زمینی در کاهش وزن

از مشکلات رایج در عصرحاضر، چاقی است. نتایج تحقیقات نشان داده است که بادام‌زمینی تأثیر زیادی در کاهش وزن دارد. خوردن بادام زمینی به تنهایی، باعث ثابت نگه‌داشتن وزن شده و انرژی مود نیاز بدن را در طول روز حفظ می‌کند. پروتئین و کالری بالای بادام‌زمینی، باعث می‌شود نیازی به مصرف غذاهای پرکالری نداشته باشید. بادام‌زمینی از منابع غنی فیبر است که موجب جلوگیری از افزایش بی‌رویه وزن می‌شود. همچنین به کاهش ضعف و خستگی کمک می‌کند.

طبق تحقیقی که انجام شده است، زنانی که در طول ۶ ماه بادام زمینی مصرف کرده‌اند، ۳ کیلوگرم کاهش وزن داشته‌اند.

فواید بادام زمینی برای پوست

بادام‌زمینی با داشتن مقادیر بالای ویتامین E، روی و منیزیم، به سلامت پوست کمک می‌کند و باعث از بین رفتن جوش و آکنه می‌شود. همچنین با داشتن اسیدهای چرب، باعث افزایش تولید کلاژن در بدن می‌شود؛ این امر به کاهش چین و چروک و جوان‌سازی پوست، کمک می‌کند. چربی بالای بادام زمینی از خشکی پوست جلوگیری کرده و باعث تقویت سلول‌های پوستی می‌شود.

خواص بادام زمینی برای مو

بادام‌زمینی دارای اسیدهای چرب امگا۳ است که به تقویت ریشه‌ی مو و افزایش رشد مو کمک می‌کند. بیوتین موجود در این گیاه، از ریزش مو جلوگیری می‌کند. بادام زمینی موها را درخشان و مس موجود در آن به تثبیت و حفظ رنگ‌دانه موها کمک می‌کند. رنگ‌های شیمیایی باعث سفید شدن موی سر می‌شوند و با استفاده از خواص بادام زمینی برای مو دیگر نگران سفید شدن موهای خود نباشید.

خلاصه:

از فواید بادام زمینی تاثیر آن بر کاهش وزن است. فیبر موجود در بادام زمینی احساس سیری به همراه انرژی مورد نیاز به شما را می‌دهد. استفاده از بادام زمینی برای افزایش زیبایی و سلامت پوست و مو هم مفید است.

فواید بادام زمینی برای قلب

مرگ و میر بر اثر بیماری‌های قلبی در حال افزایش است. تحقیقات نشان می‌دهند آنتی‌اکسیدان‌های بادام زمینی، منگنز، نیاسین و سایر ویتامین‌های موجود در آن تأثیر به‌سزایی در جلوگیری از بروز بیماری‌های قلبی دارند.

خواص بادام زمینی در بارداری

یکی از مواردی که برای زنان باردار بسیار ضروری است، وجود ذخایر فولات است. این ویتامین از آسیب به شبکه‌ی لوله‌ی عصبی جنین، جلوگیری می‌کند. جذب فولات کافی، باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مادرزادی و سقط جنین خواهد شد. بهره‌مندی از خواص بادام زمینی در بارداری ، می‌تواند به زایمان آسان و به دنیا آمدن نوزادی سالم، کمک کند. خواص بادام زمینی به حفظ انرژی مادر کمک کرده و خطر ابتلا به دیابت دوران بارداری را کاهش می‌دهد. دلیل آن هم وجود منگنز در بادام‌زمینی است. همچنین فولات منجر به باهوش شدن جنین خواهد شد. یکی از مشکلاتی که در دوران بارداری برای خانم‌ها به وجود می‌آید، ریزش مو است که به دلیل کمبود ریزمغذی‌ها است. بادام‌زمینی این مشکل را به راحتی رفع می‌کند. کافی است در دوران بارداری مقدار ۱۰ تا ۱۵ عدد بادام‌زمینی را در طول روز مصرف کنید.

از دیگر فواید بادام زمینی می‌توان به پاکسازی کبد، اشاره کرد. مصرف بادام زمینی خام و ارگانیک چربی کبد را کاهش می‌دهد و یکی از درمان‌های طبیعی کبد چرب است.

خواص بادام زمینی برای کودکان

فواید بادام زمینی در بدنسازی

‌بادام‌زمینی سرشار از ویتامین‌ها و موادمعدنی مورد نیاز برای بدن است. این گیاه ارزشمند با داشتن مقادیر بالای کالری و پروتئین باعث می‌شود انرژی مورد نیاز ورزشکاران و بدنسازان تأمین شده و نیاز به مکمل‌های شیمیایی برای تقویت عضلات خود نداشته باشند. همچنین به حفظ سلامت قلب و کاهش کلسترول خون کمک می‌کند. بادام‌زمینی سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و باعث می‌شود ورزشکاران، قدرت بدنی لازم برای انجام تمرین‌های سنگین را داشته‌باشند. همچنین ورزشکاران می‌توانند علاوه بر مغز بادام زمینی، از کره ی آن به عنوان میان‌وعده استفاده کنند.

خلاصه:

استفاده از بادام زمینی در بارداری، خواص مورد نیاز برای جنین و مادر را به بدن می‌رساند. بادام زمینی در بارداری از ریزش مو هم جلوگیری می‌کند. بادام زمینی یک بمب انرژی است و انرژی مورد نیاز برای تمرینات سنگین ورزشی و بدنسازی را تامین می‌کند.

خواص بادام زمینی برای کودکان

بادام‌زمینی یکی از منابع غنی از اسیدهای چرب است که برای تکامل مغز کودکان لازم است. بهتر است کودکان بادام‌زمینی خام مصرف کنند که از ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی جلوگیری کند. استفاده کردن از خواص بادام زمینی برای کودکان در سنین بالای ۳ سال بهتر است تا از بروز حساسیت جلوگیری شود. وقتی برای اولین بار به کودک خود بادام‌زمینی می‌دهید، چند ساعت صبر کرده و از عدم ایجاد حساسیت مطمئن شوید. تحقیقاتی که اخیرا انجام‌شده، نشان می‌دهد که شروع مصرف بادام‌زمینی در سنین پایین، می‌تواند واکنش‌های آلرژیک را در کودکانی که به حساسیت بیشتری دچار هستند، کم کند و قرار گرفتن بادام‌زمینی در رژیم غذایی کودکان، خطر بروز آلرژی در آن‌ها را کاهش می‌دهند.

خواص بادام زمینی با عسل

برای بهره‌مندی از خواص بادام زمینی با عسل ، می‌توانید مقداری از هرکدام را با هم ترکیب کرده و به صورت  ماسک روی پوست صورت استفاده کنید؛ پس از حدودا ۱۵ دقیقه، آن را شسته و با گذشت مدت زمان کوتاهی، تأثیر آن را روی درخشان شدن پوست ببینید.

خواص بادام زمینی برای کودکان

خلاصه:

بادام زمینی برای کودکان به عنوان یک میان‌وعده بسیار مناسب است؛ تحقیقات نشان داده است مصرف بادام زمینی در سنین پایین واکنش‌های آلرژیک و حساسیت‌ها را در سنین بالا تا حد بالایی کاهش خواهد داد.

طرز تهیه کره بادام زمینی

مواد لازم برای تهیه‌ی کره بادام‌زمینی، به دو فنجان بادام‌زمینی خام، نصف قاشق غذاخوری نمک، شکر یا عسل (به میزان دلخواه) و روغن نیاز دارید. اگر مایل هستید می‌توانید از بادام‌زمینی بوداده استفاده کنید. بادام‌زمینی‌ها را در غذاساز یا مخلوط‌کن ریخته و تا کاملا خرد شدن آن‌ها به میکس کردن، ادامه دهید. سپس روغن را اضافه کنید. پس از یکدست شدن بادام‌زمینی‌ها، عسل را اضافه کنید و دوباره هم بزنید. اگر مایل باشید می‌توانید مقداری بادام‌زمینی خام را خورد کرده و به ترکیب اضافه کنید. می‌توانید این کره را به مدت چند هفته در یخچال نگهداری کنید.

استفاده از خلال بادام‌زمینی

خلال بادام‌زمینی را می‌توانید در انواع غذاها مثل مرصع پلو و قیمه نثار استفاده کنید. همچنین خلال بادام‌زمینی در تزئین انواع کیک و دسر کاربرد دارد.

مضرات بادام زمینی

ممکن است بادام‌زمینی سم آفلاتوکسین داشته باشد که ناشی از نوع خاصی قارچ است. علائم مسمومیت آفلاتوکسین زردی چشم، مشکلات کبدی و کاهش اشتها است. مسمومیت شدید با آفلاتوکسین می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان کبد را افزایش دهد. اگر بادام زمینی در شرایط مناسبی نگهداری شود، مشکلی برای آن به وجود نمی‌آید.

مصرف بی رویه‌ی بادام‌زمینی می‌تواند در جذب زینک و آهن اختلال ایجاد کند. همچنین ممکن است منجر به بروز خارش پوست، تنگی نفس، گلو درد و کهیر شود. با وجود فواید بسیار زیاد، برخی افراد حساسیت شدید به بادام‌زمینی دارند و خوردن آن، ممکن است باعث مرگ این افراد شود. اگر کودکی به اگزمای شدید و حساسیت به تخم مرغ مبتلا باشد، احتمال حساسیت داشتن او به بادام‌زمینی وجود دارد و با توجه به شدت حساسیت کودک، باید در مورد مقدار مصرف بادام‌زمینی با پزشک مشورت شود. بادام زمینی دارای مقادیر بالای چربی و کالری است و نباید در مصرف آن زیاده‌روی شود.

بدن برای تولید هورمون تیروئید، به ید نیاز دارد و مصرف بیش از اندازه بادام‌زمینی خام، می‌تواند جذب ید را دچار اختلال کرده و مانع تولید تیروئید شود. افرادی که دچار کم‌کاری تیروئید شده‌اند، می‌توانند از فراورده‌های پخته‌شده‌ی بادام‌زمینی، به مقدار کنترل‌شده استفاده کنند. زیاده‌روی در مصرف بادام‌زمینی، باعث ابتلا به بیماری گواتر نیز می‌شود.

بادام‌زمینی بخاطر داشتن پوسته‌ی نازک، ممکن است توسط آفت‌کش‌های قوی که کشاورزان به گیاه ‌می‌زنند، آسیب ببیند و سبب ایجاد اختلال در نوزادان و باروری مردان شود. پس توصیه می‌کنیم از محصولات ارگانیک استفاده کنید.

طرز تهیه کره بادام زمینی

خلاصه:

مصرف بادام زمینی برای کسانی که تیروئید کم کار دارند مضر است و از دیگر مضرات بادام زمینی اختلال در ناباروری مردان، اگزما، بروز حساسیت در برخی افراد است. اگر بیماری خاصی دارید بهتر است تا قبل مصرف زیاد آن با پزشک مشورت کنید.

سخن پایانی

آجیل و مغزیجات یکی از سالم‌ترین مواد خوراکی است، که می‌توانید در طول روز به عنوان میان‌وعده و یا در رژِیم‌های غذایی به عنوان میان‌وعده، مصرف کنید.

آجیل‌ها حاوی طیف گسترده ای از مواد مغذی ضروری برای سلامت جسمانی و مغزی و افزایش زیبایی هستند.

استفاده از خواص آجیل خام برای سلامتی بسیار موثر است. خواص فندق خام از آجیل‌های بسیاریاد و موثر است. که خواص خود را به صورت طبیعی و ارگانیک حفظ کرده است. برخی از فواید بادام زمینی در حین بو دادن از بین می‌رود.

مصرف فراورده‌های تهیه شده از مغزیجات مانند کره بادام زمینی، کرم فندق، کره پسته صنعتی و… به  جای استفاده از مغزیجات خام  به هیچ‌عنوان توصیه نمی‌شود. میزان بالای شکر، نمک و روغن موجود در این فراورده‌های صنعتی ارزش غذایی مغزیجات را پایین می‌آورد اگر می‌خواهید از این مواد استفاده کنید؛ بهتر است با خرید بادام زمینی ارگانیک، آن را در خانه با مرغوب‌ترین مواد اولیه تهیه کنید.

فروشگاه آنلاین ریوک ارائه دهنده محصولات ارگانیک در ایران و صادر کننده محصولات به کشورهای خاورمیانه و حوزه خلیج فارس است، هدف ریوک افزایش سطح کیفی محصولات غذایی موجود در بازار به اندازه استانداردهای بین‌المللی است. افزایش ارزش غذایی مصرفی برابر با سلامت و تندرستی بیشتر و جامعه پرنشاط‌تر خواهد شد.

دسته بندی خواص خوراکی ها گیاه درمانی و طب سنتی
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات ارگانیگ - فروشگاه اینترنتی ریوک

ریوک

تضمین بهترین کیفیت

7 روز ضمانت تعویض محصول

ارسال رایگان برای خرید بالای 300 هزار تومان

خرید عمده

خدمات مشتریان

خدمات مشتریان ریوک آماده هرگونه پاسخگویی در زمینه سفارشات، پیگیری، شکایات، درخواستِ تعویض سفارش و راهنمایی مورد نیاز مشتریان است.

ریوک ارائه دهنده محصولات ارگانیگ با ضمانت بازگشت

Call Now Button
سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

ورود به سایت