خواص دمنوش بهار نارنج یک آرام‌بخش بی‌نظیر

وحید رمضانیوحید رمضانی
1,898 بازدید
خواص دمنوش بهارنارنج

دمنوش بهارنارنج

بهارنارنج شکوفه درخت نارنج است که از آن در تهیه عطر، اسانس‌های خوراکی، نوشیدنی‌ها، عرقیجات و مربا، استفاده می‌شود. شهر شیراز و برخی از شهرهای شمالی، مملو از درختان بهارنارنج است که در فصل بهار، رایحه آن در سراسر شهر پخش می‌شود و یکی از دلایل سفر کردن افراد به این شهر در فصل بهار، عطر آرامش‌بخش بهارنارنج است؛ با خرید دمنوش بهارنارنج می‌توانید از عطر بی‌نظیر بهار نارنج لذت ببرید. بهارنارنج طبع گرم و خشک دارد و برای بدن بسیار مقوی است. خواص دمنوش بهار نارنج به خصوص برای کسانی که طبع سردی دارند، مفید و موثر است.

استفاده از دمنوش‌های گیاهی می‌تواند جایگزین مناسبی برای چای سیاه باشد. مخصوصا برای افرادی که عادت به مصرف روزانه آن دارند و بعد از هر وعده غذایی چای می‌نوشند. دمنوش بهارنارنج خواص غذاها را از بین نمی‌برد و خاصیت دارویی آن بسیار بیشتر از چای سیاه است. همچنین موجب بروز مشکلات گوارشی هم نمی‌شود.

دمنوش بهار نارنج

خواص دمنوش بهار نارنج

دمنوش بهار نارنج با داشتن آنتی‌اکسیدان‌های زیاد، منجر به رفع فعالیت رادیکال‌های آزاد در بدن و افزایش قدرت بدن می‌شود. این عمل از بدن در برابر ابتلا به بیماری‌های مختلف محافظت می‌کند. چای بهارنارنج با خاصیت ضد آلرژی که دارد، می‌تواند برای کسانی که حساسیت فصلی دارند، بسیار مناسب باشد و در فصل بهار بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. دمنوش بهار نارنج خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد. از ترکیبات بهار نارنج باید به داشتن مقادیر بالای منیزیم، منگنز، بور، کلسیم، روی، سلنیوم، سدیم، مس، پتاسیم و ویتامین‌های گروه B ، C و D است، همچنین ترکیبات فعالی از جمله فلاونوئیدها و فورانوکومارین‌ها اشاره کرد.

دمنوش بهارنارنج برای کودکان مفید است. در فصل بهار که زمان ابتلا به بیماری‌هایی مثل آبله مرغان، سرخج و سرخجه است، توسط کودک نوشیده شود تا به این بیماری‌ها مبتلا نشود. این دمنوش باید برای مصرف کودکان رقیق شود.

خواص دمنوش بهارنارنج برای اعصاب

دمنوش بهارنارنج، همانند یک قرص مسکن، خواب‌آور است و به کاهش اضطراب و اختلالات خواب با این تفاوت که شیمیایی نیست و کاملا ارگانیک، کمک می‌کند.

استرس و فشار عصبی که اکثر افراد در طول روز با آن مواجه می‌شوند، می‌تواند منجر به درد ناگهانی در عضلات و گرفتگی آن‌ها شود، این مشکل قولنج عصبی نامیده می‌شود که استفاده کردن از خواص دمنوش بهار نارنج ، می‌تواند قولنج عصبی را رفع کرده و بدن را به آرامش برساند. همچنین این دمنوش تأثیر بسیار زیادی در درمان افسردگی و غم دارد.

خلاصه:

دمنوش بهارنارنج یک دمنوش آرامش‌بخش است و مصرف آن برای بسیاری از افراد مفید و موثر است؛ مصرف این چای گیاهی به گرفتگی عضلانی ناشی از اختلالات عصبی کمک می‌کند و باعث کاهش اضطراب و استرس در شما خواهد شد.

فواید بهارنارنج و درمان دردهای گوارشی

استفاده از دم‌کرده‌ی بهارنارنج، پس از غذا منجر به هضم بهتر غذا و تقویت سلول‌های معده می‌شود. دمنوش بهارنارنج اگر به میزان مناسب و در حد اعتدال مصرف شود، اشتها آور است. این دمنوش دردهای گوارشی را درمان می‌کند. برای رفع یبوست، می‌توانید دمنوش بهارنارنج را با عسل مصرف کنید. این دمنوش برای رفع نفخ و گاز دستگاه گوارش مفید است. استفاده از عرق بهارنارنج هم به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک می‌کند.

چای بهارنارنج

خواص دمنوش بهار نارنج برای لاغری

امروزه یکی از مسائلی که برای خیلی از افراد اهمیت دارد، لاغری و تناسب اندام است. بسیاری از افراد به دنبال یک رژیم غذایی سالم برای لاغری هستند. استفاده از دمنوش بهار نارنج برای لاغری، می‌تواند گزینه مناسب و بی‌ضرری باشد، چون این دمنوش گیاهی است و مانند بسیاری از داروهای لاغری شیمیایی، به کبد و قسمت‌های حیاتی بدن، آسیب نمی‌زند. دمنوش بهارنارنج با خاصیتی که دارد، مشابه کافئین عمل کرده و باعث مصرف انرژی بیشتر، افزایش سوخت و ساز بدن و کاهش اشتها می‌شود.

ممنوعیت استفاده از افدرا (گیاهی دارویی با خاصیت چربی‌سوزی) به دلیل تأثیر منفی بر خلق و خو، باعث شده تمایل به استفاده از خواص دمنوش بهارنارنج در کاهش وزن، افزایش پیدا کند چون خوشبختانه این چای هیچ تاثیر منفی بر خلق و خوی شما نخواهد داشت. اگر در کنار مصرف این دمنوش، به صورت منظم ورزش کنید، تأثیر کالری‌سوزی آن را به وضوح خواهید دید.

خلاصه:

دمنوش بهارنارنج برای لاغری بسیار موثر است، این دمنوش سوخت و ساز بدن را افزایش می‎دهد و یک نوشیدنی مناسب برای ورزشکاران است. چای بهارنارنج لبخند شما را حفظ خواهد کرد و دردهای عصبی و عضلانی دستگاه گوارش را آرام می‌کند.

خواص دمنوش بهارنارنج برای خانم‌ها

خانم‌ها در دوران پریود، دچار گرفتگی عضلات، استرس، آشفتگی، حالت تهوع، سرگیجه و واکنش‌های عصبی می‌شوند. بهتر است در مواردی که دچار تغییرات هورمونی می‌شوید، از داروهای گیاهی استفاده کنید. دمنوش بهارنارنج به تسکین دردهای قاعدگی و درد سینه در این دوران کمک می‌کند. همچنین برای مشکلات مربوط به یائسگی در خانم‌ها، بسیار مفید است.

خواص دمنوش بهار نارنج برای پوست

مشکلات و ناراحتی‌ها، استرس، تغییر فصل، بیماری‌های داخلی و تغییرات هورمونی، از مسائلی است که می‌تواند تأثیر مستقیم روی پوست بگذارد. جوش و آکنه ایجاد شده روی پوست می‌تواند آرامش فرد را به هم بریزد و استفاده از انواع داروهای شیمیایی، در اکثر موارد به صورت موقتی، عارضه‌های پوستی را درمان می‌کنند.

نوشیدن دمنوش بهارنارنج می‌تواند، جوش و لک روی پوست شما را از بین ببرد و منافذ صورت را کوچک کند. همچنین چین و چروک را برطرف کرده و به حفظ شادابی و جوانی پوست، کمک می‌کند.

از دیگر فواید دمنوش بهارنارنج، رفع تیرگی و سیاهی دور چشم است و به ترمیم و رشد سلول‌های پوست و به ویژه صورت، کمک شایانی می‌کند. از دم‌کرده بهارنارنج می‌توانید به عنوان تونر، پس از پاک کردن آرایش، استفاده کنید. این تونر با خاصیت آبرسانی به پوست، چربی پوست را تنظیم می‌کند و از بروز جوش جلوگیری می‌کند. استفاده از بخور دمنوش بهارنارنج، به داشتن پوستی بهتر کمک می‌کند. با مصرف دمنوش بهارنارنج روی پوست، صورتی زیبا و درخشان داشته باشید.

فواید دمنوش بهار نارنج

خلاصه:

استفاده از چای بهارنارنج به خانم‌هایی که طبع سردی دارند یا دوران پریودی آن‌ها بسیار دردناک است، توصیه می‌شود. مصرف دمنوش بهارنارنج در پریودی باعث کاهش درد خواهد شد. به علاوه نوشیدن و ماساژ دمنوش سرد آن روی پوست برای شفافیت، رفع تیرگی و زیبایی پوست بسیار موثر است.

دمنوش بهار نارنج در بارداری

در دوران بارداری، خانم‌ها بخاطر تغییرات جسمی و روحی که پیدا می‌کنند، ممکن است دچار ناراحتی‌هایی شوند. استفاده از دمنوش بهارنارنج می‌تواند این ناراحتی‌ها را تا حد زیادی کاهش دهد؛ ولی توجه داشته باشید که اعتدال را در مصرف آن رعایت کنید.

برای اطمینان از میزان مصرف می‌توانید با پزشک خود مشورت کنید. دمنوش بهارنارنج می‌تواند برای کاهش اضطراب، ناراحتی و افسردگی پس از زایمان نیز مفید باشد. در دوران بارداری استفاده از داروهای شیمیایی می‌تواند برای سلامت جنین خطرناک باشد و عوارضی مثل: بیماری‌های مادرزادی، لب شکری و نارسایی قلبی و تنفسی، داشته باشد. استفاده از خواص دمنوش بهارنارنج در دوران بارداری ، خواب زنان باردار را تنظیم می‌کند و به داشتن خوابی آرام، کمک می‌کند. استفاده از این دمنوش به مادرانی که پس از زایمان دچار چاقی و اضافه وزن شده اند، کمک می‌کند فرایند لاغری را سریع‌تر طی کنند.

دمنوش بهار نارنج در شیردهی

هنوز نتیجه تحقیقات انجام شده در این زمینه، منع مصرف دمنوش بهارنارنج در دوران شیردهی نبوده، ولی بهتر است مادران شیرده در این دوران در مصرف این دمنوش احتیاط کرده در صورت نیاز با پزشک خود مشورت کنند.

خلاصه:

استفاده از خواص دمنوش بهارنارنج در دوران بارداری باعث تسکین اعصاب و آرامش خواهد شد؛ اما بهتر است در مصرف زیاد این دمنوش در اوایل حاملگی با پزشک خود مشورت کنید. طبع گرم این چای برای شیردهی خوب است اما در مصرف آن رعایت اعتدال را داشته باشید.

خواص دمنوش بهار نارنج

دمنوش بهارنارنج و درمان سردرد

سردردهای عصبی و میگرن از مشکلاتی هستند که بسیار رایج و البته آزاردهنده هستند. سردرد و میگرن، روی خلق و خو و رفتار فرد تأثیر منفی می‌گذارد و منجر به خشمگین شدن فرد می‌شود. دمنوش بهارنارنج با خاصیت آرام‌بخشی که دارد، می‌تواند به بهبود سردردهای عصبی و میگرن کمک شایانی کند و شرایط روانی فرد را بهتر کند. در طب سنتی، نوشیدن دمنوش بهارنارنج برای پیشگیری از حمله قلبی و کنترل تشنج، توصیه شده است. این دمنوش، خطر بروز سکته را کاهش می‎‌‌دهد.

تحقیقات نشان می‌دهند این دمنوش به دلیل رایحه خوبی که دارد، در بهبود بیماری افسردگی هم موثر است و سبب رفع استرس می‌شود. همچنین موجب احساس شادی خواهد شد.

سایر خواص دمنوش بهار نارنج

در روزهای گرم تابستان، نوشیدن دمنوش بهارنارنج می‌تواند یکی از مفیدترین نوشیدنی‌ها باشد و از گرمازده‌شدن، جلوگیری کند. یکی از خواص شگفت‌انگیز این دمنوش، رفع سکسکه است. دمنوش بهارنارنج باعث منظم شدن تپش قلب و رفع اضطراب و دلهره می‌شود. دمنوش بهارنارنج از بروز سرماخوردگی جلوگیری کرده و نیز درمان مناسبی برای این بیماری است. از خواص دمنوش بهار نارنج می‌توان به بهبود بیماری‌های تنفسی اشاره کرد. بوییدن بهارنارنج علاوه بر پاکسازی سیستم تنفسی، باعث آرامش روان می‌شود. دم‌کرده‌ی بهارنارنج، عملکرد مغز و سلول‌های عصبی را بهبود می‌بخشد.

خلاصه:

به طور کلی دمنوش بهارنارنج خاصیت خنک کنندگی دارد، از بروز سکته جلوگیری می‌کند و سردرد و میگرن‌ را آرام می‌کند. نوشیدن این چای باعث پاکسازی سیستم تنفسی نیز می‌شود.

تهیه بهارنارنج برای دمنوش

می‌توانید گلبرگ خشک‌شده بهارنارنج را از عطاری تهیه کنید. اما بهتر است آن را به صورت طبیعی خشک کنید. شکوفه‌های بهارنارنج را بچینید و پس از آن که گلبرگ‌ها را جدا کردید، با نور آفتاب خشک کرده و بسته‌بندی کنید. بهترین زمان برای چیدن شکوفه بهارنارنج، نیمه دوم ماه اردیبهشت است. شکوفه‌های بهارنارنج به راحتی جدا می‌شوند.

می‌توانید به جای چیدن آن‌ها، پارچه‌ای پایین درخت پهن کرده و آن را کمی تکان دهید تا شکوفه‌‌ها از شاخه جدا شوند. برای بهتر خشک شدن بهارنارنج، باید پس از چیدن، آن را در جای خشک و تاریک قرار دهید تا به مرور خشک شود. این کار سبب ثابت ماندن رنگ آن‌ها می‌شود. گلبرگ‌های خشک‌شده را در ظرفی که نور به آن نرسد و شیشه‌ای باشد، نگهداری کنید. بهتر است صبح زود شکوفه‌ها را بچینید تا هنوز شکوفه‌ها باز نشده باشند و خواص آن‌ها از بین نرود.

طرز تهیه دمنوش بهار نارنج

مقداری گلبرگ بهارنارنج خشک‌شده را در قوری با آب جوش ریخته و اجازه دهید به مدت ۱۵-۲۰ دقیقه دم بکشد. سپس در صورت تمایل عسل یا نبات اضافه کرده و میل کنید. گلبرگ‌های بهارنارنج را به چای سیاه نیز می‌توانید اضافه کنید که این کار طعم خوشی به چای سیاه می‌دهد.

خواص بهارنارنج در بارداری

عوارض دمنوش بهارنارنج

تحقیقات نشان می‌دهند برای مصرف این دمنوش، محدودیت سنی خاصی وجود ندارد و عوارضی نیز برای آن گزارش نشده است. ولی با توجه به بالا برن فشارخون، کسانی که دچار بیماری فشارخون بالا هستند، باید در مصرف این دمنوش احتیاط کنند.

از دیگر مضرات دمنوش بهارنارنج این است که کسانی که بیماری قلبی دارند نباید در مصرف آن زیاده‌روی کنند. مصرف بیش از حد از این دمنوش سبب نامنظم شدن و افزایش ضربان قلب می‌شود. هر ماده مفید اگر بی‌رویه مصرف شود، مضر است و دمنوش بهارنارنج در صورت استفاده بیش از حد، منجر به بدخوابی می‌شود. این دمنوش به دلیل آرام‌بخش بودن، با داروهای ضد افسردگی تداخل دارد و نباید همزمان با آن‌ها، مصرف شود.

اگر طبع بدن شما گرم است بهتر است استفاده از این دمنوش را بسیار کم کنید، طبع گرم باعث این چای در خانم‌های با حرارت بالا ایجاد جوش کرده و باعث سوزش و خارش در ناحیه تناسلی آن‌ها می‌شود.

خلاصه:

دمنوش بهارنارنج طبع گرمی دارد و ممکن است برای افرادی با همین طبع اختلالاتی را ایجاد کند. از دیگر مضرات دمنوش بهارنارنج، مصرف آن به همراه داروهای اعصاب و ضد افسردگی است.

سخن پایانی

نوشیدن چای و استفاده از خواص دمنوش‌های گیاهی، یک راه بسیار آسان و لذت بخش برای افزایش سلامتی است؛ و در نهایت توجه داشته باشید استفاده افراطی و دور از اعتدال هر ماده خوراکی عوارض و مشکلاتی به همراه دارد، پس در مصرف انواع دمنوش گیاهی رعایت اعتدال را داشته باشید.

فروشگاه آنلاین ریوک ارائه دهنده محصولات ارگانیک در ایران و صادر کننده محصولات به کشورهای خاورمیانه و حوزه خلیج فارس است، هدف ریوک افزایش سطح کیفی محصولات غذایی موجود در بازار به اندازه استانداردهای بین‌المللی است. افزایش ارزش غذایی مصرفی برابر با سلامت و تندرستی بیشتر و جامعه پرنشاط‌تر خواهد شد.

دسته بندی خواص خوراکی ها گیاه درمانی و طب سنتی
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات ارگانیگ - فروشگاه اینترنتی ریوک

ریوک

تضمین بهترین کیفیت

7 روز ضمانت تعویض محصول

ارسال رایگان برای خرید بالای 300 هزار تومان

خرید عمده

خدمات مشتریان

خدمات مشتریان ریوک آماده هرگونه پاسخگویی در زمینه سفارشات، پیگیری، شکایات، درخواستِ تعویض سفارش و راهنمایی مورد نیاز مشتریان است.

ریوک ارائه دهنده محصولات ارگانیگ با ضمانت بازگشت

Call Now Button
سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

ورود به سایت