خواص زیره برای رحم ؛ کاربرد زیره برای باز شدن قاعدگی ولاغری

وحید رمضانیوحید رمضانی
31,632 بازدید
خواوص زیره سیاه برای قاعدگی

‌می‌دانید که زیره یکی از درمان‌های موثر برای قاعدگی و لاغریست؟ زیره در دو نوع سیاه و سفید وجود دارد و خواص شگفت‌انگیزی برای سلامتی دارد. این گیاه دارویی در بسیاری از کشورهای آسیایی رشد می‌کند، خودرو است و مرغوب‌ترین آن در ایران در استان کرمان وجود دارد. ضرب‌المثل «زیره به کرمان بردن» هم به همین دلیل رواج پیدا کرده است. خرید زیره سیاه و سبز به عنوان ادویه برای غذا انجام می‌شود. زیره سیاه کاربرد غذایی و دارویی دارد. از خواص زیره سبز برای رحم و قاعدگی، تسکین درد، درمان مشکلات گوارشی، لاغری، کاش درد قاعدگی و… استفاده می‌شود. زیره سیاه سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن است. مصرف به اندازه زیره برای بدن ضرری ندارد و باعث از بین بردن عفونت بدن می‌شود. منابع مختلفی خواص خوراکی این گیاه را بررسی کرده‌اند و طبق آخرین تحقیقات، زیره با داروی خاصی تداخل ندارد.

زیره سیاه برای لاغری

استفاده از ادویه زیره سیاه برای پخت و پز

زیره سیاه غذاهای گوشتی را خوش عطر می‌کند، میزان جذب اسیداوریک را پایین می‌‌آورد و باعث از بین بردن آسیب غذاهای گوشتی به بدن می‌شود. 

از فواید زیره برای قاعدگی و رحم چه می‌دانید؟

عادت ماهیانه و قاعدگی برای برخی از خانم‌ها بسیار دردناک است. علت آن تغییرات هورمونی و انقباضات رحم است. این دردها معمولا از چند روز قبل از شروع قاعدگی شروع می‌شود و تا ۲-۳ روز اول آن، ادامه پیدا می‌کنند.  

به طور کلی زیره سیاه و سبز برای مشکلات زنانه، قاعدگی و دردهای رحمی مفید هستند. برای مقایسه تأثیرات قرص مفنامیک اسید و زیره بر کاهش خونریزی، مطالعاتی انجام شده است. این مطالعات نشان می‌‎دهند فواید زیره سیاه و سبز به اندازه مفنامیک اسید در کم شدن خونریزی قاعدگی تأثیر دارند. همچنین در برخی مواقع تأثیر این گیاه روی علائم پریود، بهتر از قرص مفنامیک اسید هم بوده است. نتایج تحقیقات بیان می‌کنند این ادویه موجب پایین آمدن غلظت خون و بهبود گردش خون در بدن می‌شود.

خواص زیره سیاه برای رحم، با کاهش انقباضات رحمی به تسکین درد این دوره کمک بسیاری می‌کند و خونریزی را کاهش می‌دهد. فواید زیره سبز برای رحم بر عضلات آن اثر می‌گذارد و سبب درمان دردهای رحم هنگام قاعدگی یا تخمک گذاری می‌شود. فواید زیره سبز برای رحم ضرری ندارد و عوارض جانبی پس از مصرف آن مشاهده نشده است.

یکی از مزایا زیره سیاه برای قاعدگی، درمان کم‌خونی است. این ادویه مقادیری آهن دارد که برای خانم‌ها بسیار مفید است. زیره سیاه با کنترل کردن سطح آهن خون، موجب کاهش دردهای دوران قاعدگی و خونریزی شدید می‌شود.

برخی خانم‌ها در این دوران دچار نفخ و دردهای شکمی می‌شوند. زیره سیاه کوهی این نفخ و دردها را درمان می‌کند و ‌موجب کاهش دل درد می‌شود. استفاده از زیره در پریود سبب می‌شود نفخ شکم آرام آرام درمان شود. برای آن که تأثیر آن بیشتر شود، می‌توانید زیره سیاه و سبز را با نسبت مساوی با هم مخلوط کنید و با عسل میل کنید. این ترکیب یک ضد نفخ و ضد درد فوق‌العاده است که برای مصرف در دوران قاعدگی بسیار مفید است. استفاده از زیره و دارچین به دلیل طبیعت گرمی که دارند موجب درمان دردهای قاعدگی می‌شوند. تسکین این دردها به درمان بدخلقی، یبوست، سردرد، سرگیجه و مشکلات دوران قاعدگی کمک بسیاری می‌کند.

زیره برای باز شدن قاعدگی هم بسیار موثر است. اگر پریود شما به تاخیر افتاده است یک لیوان از دمنوش یا جوشانده زیره مصرف کنید تا پریود شوید. 

طرز تهیه دمنوش زیره برای قاعدگی

طرز تهیه دمنوش زیره بسیار ساده است.  یک قاشق غذاخوری زیره را به آبجوش اضافه کنید و درب لیوان را بگذارید تا خوب دم بکشد بعد از ده دقیقه دمنوش شما آماده است. 

برای قاعدگی می‌توانید جوشانده زیره را هم مصرف کنید، زمانی  که آب به جوش آمد چند قاشق زیره اضافه کنید و بعد از 3-4 دقیقه جوشانده زیره شما آماده است. نوش جان.

خلاصه

زیره سیاه برای قاعدگی بسیار مفید است. مصرف آن موجب تسکین درد و کاهش خونریزی می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهند این گیاه نسبت به قرص مفنامیک اسید اثر بیشتری بر کم شدن خونریزی قاعدگی دارد و نفخ شکم در این دوران را هم درمان می‌کند. 

استفاده از دمنوش زیره برای لاغری و تناسب اندام

شاخص اضافه وزن و چاقی روز به روز در حال افزایش است و امروزه افراد زیادی درگیر آن شده‌اند. برای درمان این مشکل بسیاری از افراد به دنبال راه‌های طبیعی و استفاده از محصولات گیاهی می‌گردند. زیره سیاه از جمله گیاهان دارویی است که مصرف زیادی برای لاغری دارد. استفاده از دمنوش زیره برای لاغری رایج است. دمنوش زیره سیاه موجب افزایش تعریق بدن می‌شود. این خاصیت برای لاغری مفید است؛ همچنین بوی بد عرق را هم از بین می‌برد.

زیره جذب قند به بدن را کم می‌کند و با افرایش آنزیم‌های معده، سبب هضم سریع غذا می‌شود. این خاصیت موجب کاهش وزن و تناسب اندام می‌شود.

طرز تهیه دمنوش زیره برای لاغری

یک قاشق مربا خوری زیره سیاه و پودر زنجبیل، نصف قاشق مربا خوری پودر دارچین، یک لیمو ترش تکه شده و چهار لیوان آب را با هم ترکیب کنید تا جوش بیاید و دم بکشد. پس از حدودا نیم ساعت آن را صاف کنید، مقداری عسل در آن بریزید و بعد از آن که خنک شد، میل کنید.

استفاده از فواید زیره سیاه در کنار ورزش، تأثیر شگفت‌انگیزی بر لاغری دارد. این ادویه به تنهایی شما را به وزن ایده‌آل خود نزدیک نمی‌کند ولی ورزش کردن و مصرف زیره سیاه، سرعت لاغری را خیلی بیشتر از قبل می‌کند.

خلاصه

دمنوش زیره برای لاغری مفید است و موجب بالا رفتن چربی‌سوزی می‌شود. با استفاده از زیره سیاه، زنجبیل، دارچین و لیمو ترش می‌توانید نوشیدنی خوشمزه‌ای برای لاغری تهیه کنید.

استفاده از زیره سیاه در طب اسلامی برای افزایش میل جنسی

از گذشته از این ادویه برای بالا بردن میل جنسی استفاده می‌کردند. زیره سیاه حاوی هورمون‌های جنسی است و نتایج برخی تحقیقات این خاصیت زیره سیاه را ثابت کرده‌اند. مصرف زیره همراه با عسل موجب بالا بردن میل جنسی می‌شود. 

خونریزی بدن و التهاب

همان‌طور که ذکر کردیم از مزایا زیره سیاه برای قاعدگی و کاهش خونریزی دوران قاعدگی استفاه می‌شود؛ این گیاه برای درمان خونریزی بدن هم مفید است. جوشانده زیره سیاه خونریزی بینی را درمان می‌کند. برای بند آوردن خون بینی، مقداری از آب زیره را در بینی بریزید تا خونریزی آن بند بیاید. 

خواص زیره سیاه کوهی موجب درمان التهاب بدن می‌شود. استفاده از مخلوط زیره و پودر باقلا موجب درمان ورم بدن می‌شود. کافی است این مرهم را روی محل التهاب بگذارید و آن را با پارچه تمیزی بپوشانید.

زیره سیاه کوهی چه تأثیری بر سلامتی دارد؟

این ادویه اسهال را درمان می‌کند، رطوبت اضافی بدن را از بین می‌برد، موجب تقویت معده می‌شود و عملکرد دستگاه گوارش را بهبود می‌بخشد. اضافه کردن زیره سیاه به پنیر، سبب خوشبو شدن آن می‌شود و ماندگاری پنیر را بیشتر می‌کند.

زیره چربی خیلی کمی دارد؛ به همین دلیل مصرف آن در غذا، کلسترول را کاهش می‌دهد و مانع از بروز بیماری کبد چرب می‌شود.

زیره سیاه برای رحم

مصرف زیره در طب اسلامی برای خوابی راحت

زیره سیاه یک آرامبخش طبیعی است و یکی از داروهای گیاهی برای رفع بی‌خوابی است. اگر خستگی زیاد و استرس، خوابی راحت را از شما گرفته، مقداری دمنوش زیره میل کنید تا خیلی راحت به خواب بروید.

خلاصه

زیره سیاه کوهی میل جنسی را افزایش می‌دهد و برای درمان التهاب مفید است. این ادویه طبیعی از بروز بیماری کبد چرب جلوگیری می‌کند و باعث ایجاد آرامش می‌شود. به همین دلیل نوشیدن دمنوش آن قبل از خواب به داشتن خوابی راحت کمک می‌کند.

مزایا زیره برای پوست

یکی از بهترین فواید زیره، تأثیر آن بر پوست و از بین بردن مشکلات پوستی است. مواد معدنی، ویتامین‌ها، مواد مغذی، آنتی‌اکسیدان‌ها و به طور کلی ترکیبات بسیار مفیدی در این گیاه وجود دارند که برای سلامت پوست لازم هستند. زیره موجب حفظ جوانی پوست می‌شود و از پیری آن جلوگیری می‌کند. همچنین درمانی موثر برای رفع چین و چروک پوست و تیرگی دور چشم است. فواید زیره برای پوست‌های خشک بسیار مناسب است و با تامین رطوبت پوست، از خشکی بیش از حد آن جلوگیری می‌کند. همچنین سبب رفع عارضه‌های پوستی مثل اگزما می‌شود.

با استفاده از برگ‌های زیره و مقداری سیر، پمادی برای درمان اگزما تهیه کنید.

فواید زیره سبز برای بدن چیست؟

این زیره هم طبع گرمی دارد و با کالری بسیار کمی که دارد، برای لاغری و کاهش وزن مفید است. مصرف آن سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و استفاده از دمنوش آن برای درمان بیماری‌ها و از بین بردن عفونت، رایج است. زیره سبز به صورت دانه، پودر، عرق زیره و دمنوش، استفاده می‌شود. مصرف آن موجب از بین بردن سلول‌های سرطانی و کمک به درمان سرطان می‌شود. علاوه بر این فواید، زیره باز کننده قوی قاعدگی است.

مزایا زیره سبز برای نوزاد، درمان نفخ و دل درد نوزاد

نفخ و دل‌پیچه نوزاد درد زیادی را ایجاد می‌‌کند و تحمل آن برای نوزاد سخت می‌شود. این اتفاق ممکن است باعث شود نوزاد به مدت طولانی گریه کند. معمولا این دوره بین ۴۰ روز تا چند ماه ممکن است ادامه داشته باشد. تغذیه مادر در این دوره خیلی مهم است و نباید از غذاهایی که سبب ایجاد نفخ می‌شوند، استفاده کند. یکی از راه‌های درمان نفخ، استفاده از گیاهان دارویی است. گیاهان دارویی ضرری ندارند و سلامتی نوزاد را به خطر نمی‌اندازند. زیره سبز یکی از قوی‌ترین گیاهان دارویی ضد نفخ است و مصرف آن برای درمان دل درد بسیار توصیه شده است. زیره سبز برای نوزاد مجاز نیست. مادران می‌توانند با نوشیدن دمنوش زیره و شیر دادن به نوزاد به درمان نفخ شکمی نوزاد کمک کنند. زیره موجب رفع سردی بدن هم می‌شود و به همین دلیل درمان مناسبی برای دل درد است.

فواید زیره سیاه برای کودکان چگونه عمل می‌کند؟

زیره سیاه برای درمان دل‌ درد و سوءهاضمه کودکان مفید است. این گیاه مشکلات گوارشی کودکان را درمان می‌کند. زیره سیاه برای کودکان که دچار نفخ و کولیک روده شده‌اند هم مفید است و به درمان آن‌ها کمک می‌کند.

مصرف زیره و دارچین در غذا و طرز تهیه زیره پلو

برای استفاده از مزایا زیره سیاه برای قاعدگی، درمان درد و کاهش نفخ می‌توانید آن را همراه با برنج مصرف کنید. مواد لازم برای تهیه آن، در ادامه ذکر می‌شود.

گوشت گوسفند:  500 گرم

برنج: 4 پیمانه

زعفران دم‌کرده: 2 قاشق غذاخوری

پیاز: 2 عدد             

رب گوجه: 2 قاشق غذاخوری

زیره سیاه: 2 قاشق غذاخوری

فلفل، نمک، زردچوبه و دارچین: به مقدار لازم

برنج را از قبل با نمک خیس کنید و سپس آن را در قابلمه بریزید تا آب به جوش بیاید. مقداری از آب برنج را خالی کنید، در آن کمی روغن بریزید و در قابلمه را ببندید. پس از ۱۵ دقیقه برنج کمی نرم شده است. کمی از آب و روغن داخل قابلمه را بردارید و برنج را آبکش کنید. لا به لای برنج زیره بریزید و آب و روغنی که برداشته بودید را به برنج اضافه کنید. در قابلمه را ببندید تا بخار کند و بعد دم‌کنی بگذارید تا دم بکشد.

گوشت را با کمی فلفل و زردچوبه و پیاز به مدت دو ساعت روی حرارت ملایم بپزید. پس از آن گوشت را از آب خارج کنید و آب آن را صاف کنید. سپس در تابه روغن، فلفل، زردچوبه، چوب دارچین و پیاز بریزید. وقتی پیازها سرخ شد، رب گوجه اضافه کنید. گوشت را تکه تکه کنید و داخل تابه بریزید. سپس آب آن را اضافه کنید و اجازه دهید به مدت ۲۰ دقیقه با آن مواد پخته شود.

مضرات زیره سیاه

زیره سیاه را به میزان کافی استفاده کنید تا دچار عوارضی نشوید. استفاده بی‌رویه از آن ممکن است شما را دچار حساسیت، مشکلات گوارشی، آسیب به ریه، کبد و کلیه شود. مصرف بیش از اندازه زیره سوزش سر دل و حالت تهوع ایجاد می‌کند.

استفاده بیش از حد از زیره در بارداری موجب سقط جنین یا زایمان زودرس می‌شود. اما در ماه آخر بارداری، زایمان را آسان می‌‎کند.

زیره و دارچین

جمع‌بندی

زیره سیاه یکی از ادویه‌های پرمصرف است. زیره سیاه برای قاعدگی، درمان نفخ کودکان و نوزادان، درمان دردهای رحمی، لاغری و… استفاده می‌شود. این گیاه کالری و چربی خیلی کمی دارد به همین دلیل برای کاهش وزن بسیار مفید است و از فواید زیر سیاه کوهی برای از بین بردن التهاب و بند آوردن خونریزی استفاده می‌شود. زیره سیاه میل جنسی را افزایش می‌دهد، به خوابی راحت کمک می‌‌کند و آسیب گوشت قرمز را کم می‌کند. خواص ادویه زیره سبب رفع سردی غذاها می‌شود. خوردن آن همراه با برنج سبب جذب فوایدی که دارد، می‌شود. همچنین پنیر را خوشبو می‌کند و ماندگاری آن را بالا می‌برد. استفاده بیش از حد از آن سبب بروز حساسیت پوستی، مشکلات کلیه و ریه می‌شود.

فروشگاه آنلاین ریوک ارائه دهنده محصولات ارگانیک (انواع میوه خشک ، روغن گیاهی مانند: روغن آرگان ، روغن نارگیل ، روغن خراطین ، دمنوش ، ادویه ) در ایران و صادر کننده محصولات به کشورهای خاورمیانه و حوزه خلیج فارس است، هدف ریوک افزایش سطح کیفی محصولات غذایی موجود در بازار به اندازه استانداردهای بین‌المللی است. افزایش ارزش غذایی مصرفی برابر با سلامت و تندرستی بیشتر و جامعه پرنشاط‌تر خواهد شد. ریوک خواهان افزایش سطح کیفی زندگی سالم شما عزیزان است.

دسته بندی خواص خوراکی ها
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

4 پاسخ به “خواص زیره برای رحم ؛ کاربرد زیره برای باز شدن قاعدگی ولاغری”

  1. من رفتم دکتر برام زیره و رازیانه داد برای اینکه ی مدت پریودم عقب بیفته تقریبا ی ماهه مصرف میکنم اصلا تاثیر نذاشته

    1. سلام رازیانه که خودش قاعده اور هست. برای تاخیر پریود قرص باید بخورید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات ارگانیگ - فروشگاه اینترنتی ریوک

ریوک

تضمین بهترین کیفیت

7 روز ضمانت تعویض محصول

ارسال رایگان برای خرید بالای 300 هزار تومان

خرید عمده

خدمات مشتریان

خدمات مشتریان ریوک آماده هرگونه پاسخگویی در زمینه سفارشات، پیگیری، شکایات، درخواستِ تعویض سفارش و راهنمایی مورد نیاز مشتریان است.

ریوک ارائه دهنده محصولات ارگانیگ با ضمانت بازگشت

Call Now Button
سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

ورود به سایت