خواص درمانی دمنوش‌های پرمصرف

وحید رمضانیوحید رمضانی
2,350 بازدید
خواص دمنوش

خواص دمنوش چیست؟

استفاده از دمنوش‌های گیاهی گذشته و قدمت دیرینه‌ای دارد، دمنوش گیاهی با چای گیاهی متفاوت است اما ممکن است افراد از این اسم برای دمنوش نیز استفاده کنند. چای‌ اصلی چهار دسته‌ی چای سیاه، چای سبز، چای اولانگ و چای سفید تقسیم می‌شوند؛ گیاه چای از برگ درخت کاملیا سینسیس به‌دست می‌آیند. اما دمنوش‌‌های گیاهی از میوه‌های خشک‌شده، گل‌ها، گیاهان و ادویه‌جات تهیه می‌شوند و به همین دلیل طعم‌ها، عطرها و خواص متنوع و متفاوتی دارند. خواص دمنوش‌های گیاهی ممکن است برای بهبود بی‌خوابی، سرفه، دل درد و… مورد استفاده قرار گیرد.

در ادامه قصد داریم با خواص تایید شده برخی از دمنوش‌ها توسط پزشکان سنتی و تغذیه بیشتر آشنا شوید.

خواص برخی از دمنوش ها

انواع مختلف چای و دم نوش‌های گیاهی در صدها نوع مختلف ظاهر در بازارهای سنتی موجود هستند، ممکن است، برخی از این دمنوش‌ها رایج و برخی دیگر برای ما نا آشنا باشند؛ فواید سلامتی هر نوع چای گیاهی به ترکیب بندی آن بستگی دارد، در ادامه به بررسی طبع انواع دمنوش‌های گیاهی، خواص آنها و نوع تهیه آن خواهیم پرداخت.

خواص دمنوش

فواید نوشیدن دمنوش های گیاهی

نوشیدن دمنوش های گیاهی به شدت برای افرادی که می‌خواهند به طور طبیعی سلامتی خود را بهبود ببخشند، توصیه می‌شود. برخلاف قهوه و چای استاندارد (سیاه، سبز و غیره)، اغلب چای‌های گیاهی شامل کافئین نیستند اما دارای خواص انرژی‌زا برای از بین بردن خستگی و مصرف روزانه هستند.

بیشتر چای‌های گیاهی، انواع آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها، مواد معدنی و مواد مغذی دیگر را به بدن منتقل می‌کنند، دمنوش‌ها انتقال دهنده خواص اصلی گیاهان در چای و نوشیدنی برای ما هستند.

از دمنوش‌های رایج و آشنا در ایران می‌توان از دمنوش‌های زیر نام برد:

  • دمنوش بابونه
  • دمنوش گل‌گاو‌زبان
  • دمنوش نعنا
  • دمنوش بهارنارنج
  • دمنوش دارچین
  • دمنوش زنجبیل
  • دمنوش پونه
  • دمنوش چای کوهی
  • و…
مصرف انواع دمنوش به صورت روزانه ضامن سلامتی و تندرستی شما در طول عمر خود با هزینه‌ای بسیار کم است، مصرف
دمنوش به جای چای بسیار رونق دارد. حتما در مصرف دمنوش‌ها رعایت اعتدال را داشته و از دمنوش‌هایی که طبع بدن شما
را خنثی می‌کنند استفاده کنید. مثلا اگر طبع گرمی دارید دمنوش با طبع سرد و معتدل مصرف کنید.

خواص دمنوش بابونه

از خواص دمنوش بابونه آرامش‌بخش بودن آن است، این دمنوش معده را تسکین می‌دهد، و علائم درد کمر، التهاب‌های استخوانی، ورم مفاصل، خارش پوست و آفتاب سوختگی را بهبود می‌بخشد؛ این دمنوش دارای طبع گرم و مرطوبی است و مصرف آن برای افرادی که از نفخ و دل‌پیچه‌های شکم رنج می‌برند توصیه می‌شود.

بسیاری از افراد خرید دمنوش بابونه را برای کاهش استرش و خواب راحت انجام می‌دهند. این دمنوش موجب تحریک ریشه مو برای رشد بهتر می‌شود. از خواص این دمنوش می‌توان به تب‌بر بودن اشاره کرد.

طرز تهیه این دمنوش بسیار آسان است کافیست 1 تا دو پیمانه از گل بابونه خشک شده را در آب جوش بریزید و اجازه دهید تا بر روی حرارت غیرمستقیم و به صورت در بسته دم بکشد.

 خواص دمنوش بادرنجبویه

خواص دمنوش بادرنجبویه در برخی مواد و متناسب با برخی مزاج‎‌ها بالا برنده فشارخون، تقویت کارکرد قلب و اعصاب، خون سازی، تقویت کننده سلول‌هـای مغزی، خـواب آور، آرام بخش، نشاط آور، ضد بوی بد دهان، تقویت کننده حواس و بازکننده انسداد عروق مغزی بوده، این دمنوش برای جلوگیری از سکسکه و امراض بلغمی (مانند آلزایمر و فراموشی) و بیماری‌های کلیوی بسیار موثر است. مصرف روزانه دمنوش بادرنجبویه از بروز افسردگی و اضطراب جلوگیری می‌کند.

دمنوش

طبع بادرنجبویه بسیار گرم است و برای تسکین‌های شکمی قاعدگی بسیار موثر است.

این دمنوش از سلامت قلب محافظت می‌کند. دمنوش بادرنجبویه دارویی گیاهی برای رفع آریتمی قلبی است. همچنین نوشیدن آن موجب درمان تپش قلب بالا هم می‌شود.

دمنوش بادرنجبویه سبب کاهش تری‌گلیسیرید می‌شود و به همین دلیل مانع از به وجود آمدن سلول‌های سرطانی و آسیب به کبد می‌شود.

طرز تهیه این دمنوش بسیار آسان است کافیست 1 تا دو پیمانه از گیاه بادرنجویه خشک شده را در آب جوش بریزید و اجازه دهید تا بر روی حرارت غیرمستقیم و به صورت در بسته دم بکشد سپس نوش‌جان کنید.

طبع و خواص دمنوش بابونه: طبع این دمنوش گرم و مرطوب است، این دمنوش دردهای قاعدگی را کاهش داده، بسیار
آرامش‌بخش است و از بروز نفخ و دل‌پیچه جلوگیری می‌کند. طبع و خواص بادرنجبویه: این دمنوش طبع بسیار گرمی دارد،
برای تمرکز و تسکین اعصاب بسیار مناسب است این دمنوش از بروز انواع سکته جلوگیری می‌کند.

خواص دمنوش دارچین

استفاده از دارچین نه تنها به عنوان دمنوش به عنوان چاشنی چای، شرینی و دسر نیز بوده است، طعم دارچین برای بسیاری از افراد لذت بخش است اما خوب است تا با خواص دمنوش این گیاه هم آشنا شوید. از خواص دمنوش دارچین می‌توان به: مؤثر در درمان ناراحتی های گوارشی، دیابت، دردهای استخوانی و سردی بدن، مفرّح و تقویت امور جنسی، تقویت کبد و معده، تسکین درد قاعدگی و… نام برد.
طبع دارچین گرم و خشک است و به همین دلیل خواص انرژی‌زا دارد.

دمنوش دارچین باز کننده عروق است، جریان خون در رگ‌ها را افزایش می‌دهد و غلظت خون را کاهش می‌دهد. این دمنوش سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و نوشیدن آن با عسل برای سلامتی بسیار مفید است. همچنین موجب هضم راحت غذا می‌شود. دمنوش دارچین برای کاهش دردهای عضلانی هم به کار می‌رود.

برای تهیه دمنوش دارچین کافیست تعداد چوب دارچین یا پودر دارچین را در آب جوش بریزید و اجازه دهید تا بر روی حرارت غیرمستقیم و به صورت در بسته دم بکشد سپس با عسل یا نبات نوش‌جان کنید.

خواص دمنوش زنجبیل

زنجبیل یک گیاه بسیار تند اما انرژی‌زا است، دمنوش زنجبیل دارای طبع بسیار گرم است و بسیاری از افراد برای خنثی کردن طبع مواد غذایی بسیار سرد از زنجبیل استفاده می‌کنند.

از فواید دمنوش زنجبیل باید به بالا برنده فشارخون، ضد ضعف اعصاب، تقویت حافظه، ضد درد مفاصل، تقویت قوای جنسی، افزایش سلامت معده و دستگاه گوارش، خون ساز بدن و… اشاره کرد.

یکی از مهمترین خواص دمنوش زنجبیل ، بهبود عملکرد دستگاه گوارش و رفع مشکلات مرطوب به آن است. این دمنوش درد معده را تسکین می‌بخشد و موجب درمان دردهای قاعدگی می‌شود. نوشیدن دمنوش زنجبیل برای افراد دیابتی بسیار مفید است و سبب کاهش قند خون می‌شود. دمنوش زنجبیل چربی‌سوزی را افزایش می‌دهد و موجب کاهش وزن می‌شود.

بهترین زمان برای مصرف این دمنوش بعد از شام است و برای تهیه آن کافی است مقدار یک پمانه پودر زنجبیل یا دو اسلایس از گیاه تازه آن را در آب جوش انداخته و اجازه دهید تا روی حرارت غیر مستقیم دم بکشد سپس آن را نوش جان کنید، این دمنوش به همراه دمنوش نعنا بسیار خوش‌طعم، معطر و مفید است.

فواید دمنوش گیاهی
طبع و  خواص دارچین و زنجبیل بسیار گرم است هر دوی این دمنوش‌ها خواص نشاط‌ آوری و انرژی‌زا دارد. از پودر زنجبیل
و دارچین برای طعم دار شدن دمنوش‌ها می‌توانید استفاده کنید.

خواص دمنوش اسطوخودوس

از فواید دمنوش اسطوخودوس باید به: تسکین اعصاب، تقویت کننده سلول‌های مغزی، ضد آسم، ضد اگزما، مؤثر در درمان روماتسیم و بیماری‌های قلبی، افزایش انرژی ذهنی و جسمی، بازکننده گرفتگی‌های عروقی درمان دردهای سینه وسرفه، سردرد و سرگیجه به دنبال ضربه‌، بیماری‌های کبد و طحال و مجاری ادراری مفید و… اشاره کرد. مصرف این دمنوش به افرادی که طبع گرم دارند توصیه نمی‌شود چون این دمنوش دارای طبعی بسیار گرم است.

برای تهیه دمنوش اسطوخودوس کافی است 1 تا دو پیمانه از آن را در آب جوش بریزید و اجازه دهید تا بر روی حرارت غیرمستقیم و به صورت در بسته دم بکشد سپس با عسل یا نبات نوش‌جان کنید.

خواص دمنوش آویشن

دمنوش آویشن از دمنوش‌هایی است که مصرف آن به دلیل داشتن طبع مرطوب و معتدل برای هیچکس ضرر ندارد.

این دمنوش خواص بسیاری دارد، از جمله این خواص: تقویت کنندگی اعصاب، رفع انگل و رطوبت‌های کاذب بدن، درمان کننده سرفه و آسم، افزایش اشتها، کاهش دهنده غلظت خون، تقویت کننده دستگاه گوارش، تقویت بینایی، باز کننده  انسداد قلب، پاکسازی کبد و معده و…

دمنوش آویشن برای دردکمر و مفاصل سرد و بیماری‌های رحمی هم مفید است. مصرف این دمنوش جهت سرفه و تنگی نفس، آب کرفس جهت خرد کردن سنگ مفید است.

آویشن عملکرد سیستم ایمنی بدن را تنظیم می‌کند، عملکرد شناختی مغز را بهبود می‌بخشد و برای بیماران آلزایمری مفید است، آویشن خواص ضد تشنجی هم دارد.

برای تهیه دمنوش آویشن کافیست 1 تا دو پیمانه از آن را در آب جوش بریزید و اجازه دهید تا بر روی حرارت غیرمستقیم و به صورت در بسته دم بکشد سپس با عسل یا نبات نوش‌جان کنید. دمنوش آویشن به همراه دمنوش نعنا به صورت ترکیبی نیز مصرف می‌شود.

دمنوش اسطوخودوس طبع بسیار گرمی دارد و برای درمان سرفه، گرفتگی عروق و پاکسازی کبد و طحال بسیار موثر است.
مصرف دمنوش آویشن برای هر طبعی توصیه می‌شود این دمنوش طبع معتدلی دارد و برای درمان سرما خوردگی و
از بین بردن سرفه‌های خشک بسیار موثر است.
انواع دمنوش گیاهی

خواص دمنوش پونه کوهی

دمنوش پونه کوهی نوشیدنی است که برای فصل پاییز و زمستان بسیارمناسب بوده و خاصیت ضد عفونی کننده دارد، این دمنوش برای سرماخوردگی و دردهای پریود هم بسیار مناسب است.

مصرف این دمنوش به بسیاری از خانم‌هایی که از عفونت واژن رنج می‌برند توصیه می‌شود.

دمنوش پونه کوهی طبعی نسبتا گرم و معتدل دارد.

برای تهیه دمنوش پونه کوهی کافی است 1 تا دو پیمانه از آن را در آب جوش بریزید و اجازه دهید تا بر روی حرارت غیرمستقیم و به صورت در بسته دم بکشد سپس با عسل یا نبات نوش‌جان کنید.

خواص دمنوش گل گاوزبان

خواص این دمنوش برای آرامش اعصاب، خواب مناسب، ضد سردردهای عصبی ، ضد سودا و صفرا، ضد قولنج و اسپاسم، ضد صرع و تقویت کننده قوای جنسی است.

گل‌گاوزبان بسیار نشاط آور است ومقوی روح و حرارت غریزی و قلب و مغز و کبد ، شادابی رنگ چهره ، اخلاط سوخته و سودا بوده و برای رفع سودا و سوهاضمه نیز بسیار موثر است.

خواص دمنوش گل گاوزبان اثرات ضد اسپاسم و گشاد کننده راه هوایی دارد؛ همچنین برای تپش قلب و بیماری‌های کلیوی هم مفید است.

گل‌گاوزبان دارای طبع گرم و خشکی است و برای دردهای پیش از قاعدگی بسیار موثر است. به همین دلیل خرید دمنوش گل گاو زبان برای تسکین درد و آرامش اعصاب در دوره قاعدگی، رواج زیادی دارد.

برای تهیه دمنوش گل‌گاوزبان کافی است 1 تا دو پیمانه از آن را در آب جوش بریزید و اجازه دهید تا بر روی حرارت غیرمستقیم و به صورت در بسته دم بکشد سپس با عسل یا نبات نوش‌جان کنید. مصرف این دمنوش به همراه لیموتازه یا لیمو عمانی بسیار رونق دارد.

خواص دمنوش نعنا و پونه

خرید دمنوش نعنا و پونه برای تهیه یک دمنوش ترکیبی بسیار موثر برای درمان بیماری‌های تنفسی انجام می‌شود. این دمنوش که عطر و طعم بسیار مناسبی دارد جایگزین مناسبی برای چای صنعتی است.

از دیگر خواص این دمنوش: ضداسهال و استفراغ، ضد نفخ، مقوی معده، خوش بوکننده دهان، رفع خستگی، مؤثر در درمان بیماری‌های ریوی از جمله: تنگی تنفس آسم، سرفه، مقوی قلب ، درمان سرماخوردگی و… است.

این دمنوش دارای طبع گرم و مرطوب است.

برای تهیه دمنوش نعنا کافی است 1 تا دو پیمانه از آن را در آب جوش بریزید و اجازه دهید تا بر روی حرارت غیرمستقیم و به صورت در بسته دم بکشد سپس با عسل یا نبات نوش‌جان کنید.

دمنوش پونه کوهی، نعنا و پونه از دمنوش‌های موثر در از بین بردن حالت تهوع، گرفتگی معده و دستگاه گوارش است
این دمنوش برای دردهای پریودی بسیار موثر است و طبع معتدلی دارد. دمنوش گل‌گاوزبان از دمنوش‌های بسیار مفید
برای بازکردن گرفتگی عضلات است، این دمنوش که عمدتا با لیمو مصرف می‌شود، طبع گرم و خشک دارد و برای تقویت
قوای جنسی و آرامش اعصاب هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 خواص دمنوش بهارنارنج

دمنوش بهارنارنج از دمنوش‌های بسیار موثر در درمان استخوان درد، دل‌های قاعدگی و سردردهای بی‌مورد است. این دمنوش که دارای طبع گرم است به بهبود سرماخوردگی کمک می‌کند.

چای بهارنارنج از معدود چای‌های گیاهی است که مصرف آن در ماه‌های پایان بارداری توصیه شده است. با خرید دمنوش بهارنارنج از آن برای لاغری، تهیه دیتاکس لاغری و دیگر موارد مرتبط با کاهش وزن هم استفاده کنید.

از دیگر خواص دمنوش بهارنارنج خوش‌عطر باید به : آرام‌بخش بودن، تقویت کننده قلب و اعصاب، افزایش نشاط و شادابی و… اشاره کرد.

برای تهیه دمنوش بهارنارنج کافی است 1 تا دو پیمانه از آن را در آب جوش بریزید و اجازه دهید تا بر روی حرارت غیرمستقیم و به صورت در بسته دم بکشد سپس با عسل یا نبات نوش‌جان کنید.

خواص دمنوش آلبالو

دمنوش آلبالو از دمنوش‌های بسیار خوش‌رنگ و خوش‌عطر است، از این دمنوش ‌می‌توانید به جای چای در میهمانی‌ها استفاده کنید، دمنوش آلبالو خواص بسیاری دارد؛ از جمله این خواص: افزایش اشتها، تنظیم فشار‌خون، کمک به هضم غذا، افزایش حجم خون می‌توان نام برد.

این دمنوش طبع سردی دارد و مصرف آن به خانم‌هایی که پریود هستند و کسانی که فشار بسیار پایینی دارند توصیه نمی‌شود.

خواص چای ترش

چای ترش یا چای قرمز یک چای جهانی است که از آن در تهیه دیتاکس، نوشیدنی‌های سرد و گرم و در برخی مواقع به عنوان یک طعم دهنده در تهیه مواد غذایی استفاده می‌شود. این چای طعم دلپذیری دارد و برای پذیرایی در میهمانی‌ها انتخاب بسیار مناسبی است.

دمنوش چای ترش طبع سردی دارد و به عنوان یک پاک کننده قوی برای کبد و کلیه معرفی می‌شود. از دیگر خواص چای ترش رفع افسردگی، افزایش انرژی و لاغری در طولانی مدت است. بیشترین خرید چای ترش برای کاهش وزن و تقویت کبد انجام می‌شود.

 خواص دمنوش زعفران

زعفران از گیاه‌های ارزشمند و گران‌قیمت است که عطر، رنگ و خواص بسیار زیادی دارد. فواید این دمنوش زعفران گیاهی بر روی بدن اثر بسیار مثبتی از جمله این موارد دارد: اثر نشاط آوری، تقویت کننده قلب، پاکسازی ریه، کبد و کلیه و مثانه و دفع کننده سنگها، کم کننده اشتها، محرک نیروی جنسی و… است.

خوردن 5 گرم از آن به عنوان دمنوش جهت تسریع در زایمان مفید است. زعفران تمایل و نفوذ مواد مغذی و داروها را به قلب افزایش می دهد. به علاوه مصرف آن شادی آور بوده و مقوی قلب است.

اما توجه داشته باشید که زنان باردار به هیچ عنوان تا ماه پنجم نباید از این دمنوش استفاده کنند؛ زیرا باعث سقط جنین می‌شود.

بوعلی سینا و سایر بزرگان طب سنتی، توصیه می کنند که در ترکیب داروها و غذاهای مورد استفاده برای بیماران قلبی، زعفران اضافه شود تا هدایت و نفوذ آن ها به قلب، بهتر انجام گیرد.

دمنوش بهارنارنج طبع گرمی دارد و برای آرامش و تسکین اعصاب بسیار موثر است. دمنوش آلبالو یک دمنوش مناسب
برای مجلس است و برای میهمانی‌ها بسیار مناسب است. این دمنوش طبع بسیار سردی دارد و برای تنظیم فشار خون
و افزایش اشتها بسیار موثر است. دمنوش زعفران برای پاکسازی قلب و کبد بسیار موثر این دمنوش طبع گرمی دارد
و باعث زایمان زودرس در ماه‌های آخر بارداری و سقط جنین در اوایل بارداری می‌شود.
دمنوش گیاهی


بهترین زمان مصرف دمنوش

از دیگر اشتباهات رایج در مصرف دمنوش‌ها نوشیدن آن در زمانی است که خیلی داغ یا خیلی سرد هستند، بر اساس تحقیقات صورت گرفته، ساکنان مناطقی که مردم آن به نوشیدن چای داغ عادت دارند، سرطان مری رایج‌تر است. آنچه که معلوم است این است که گذشته از نوشیدنی چای، هرگونه نوشیدنی مایع دیگری همچون سوپ، شیر، آب و آش که به صورت داغ نوشیده شود، می‌تواند به دستگاه گوارش انسان صدمه بزند.

محققان می‌گویند که دستگاه گوارش انسان برای دریافت غذا و مایعات بیش از حد داغ شکل نگرفته است. همچنین نوشیدن دمنوش خیلی سرد هم علاوه بر اینکه طعم و تاثیر آرامش بخشی خود را از دست داده است.  

از اشتباهاتی که طرفداران دمنوش‌ها باید فراموش کنند گرم کردن دوباره انواع دمنوش‌های گیاهی و چای است، این کار فواید طبیعی آن را از بین می‌برد. فقط در صورت مصرف دمنوش به صورت تازه است که می‌توان فواید مورد نظر را دریافت کرد.

سخن پایانی

در نهایت توجه داشته باشید استفاده افراطی و دور از اعتدال هر ماده خوراکی عوارض و مشکلاتی به همراه دارد، پس در مصرف انواع دمنوش گیاهی رعایت اعتدال را داشته باشید.

در انتخاب تغذیه و داروهای درمانی خود دقت کافی را داشته باشید تا از زندگی سالم لذت ببرید.

فروشگاه آنلاین ریوک ارائه دهنده محصولات ارگانیک در ایران و صادر کننده محصولات به کشورهای خاورمیانه و حوضه خلیج فارس است، هدف ریوک افزایش سطح کیفی محصولات غذایی موجود در بازار به اندازه استانداردهای بین‌المللی است. افزایش ارزش غذایی مصرفی برابر با سلامت و تندرستی بیشتر و جامعه پرنشاط‌تر خواهد شد.

دسته بندی خواص خوراکی ها گیاه درمانی و طب سنتی
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات ارگانیگ - فروشگاه اینترنتی ریوک

ریوک

تضمین بهترین کیفیت

7 روز ضمانت تعویض محصول

ارسال رایگان برای خرید بالای 300 هزار تومان

خرید عمده

خدمات مشتریان

خدمات مشتریان ریوک آماده هرگونه پاسخگویی در زمینه سفارشات، پیگیری، شکایات، درخواستِ تعویض سفارش و راهنمایی مورد نیاز مشتریان است.

ریوک ارائه دهنده محصولات ارگانیگ با ضمانت بازگشت

Call Now Button
سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

ورود به سایت