خواص آجیل مکمل سلامتی | خواص انواع آجیل چیست؟

مهگل رئیس صفریمهگل رئیس صفری
2,375 بازدید
خواص آجیل

تمامی فواید مغزهای خوراکی

مصرف آجیل و مغزیجات از قدیم الایام تا به امروز در میهمانی‌ها، جشن‌های شادی و اعیاد ایرانیان رونق داشته؛ اما خواص اصلی آجیل چیست؟ آیا مصرف آجیل تنها به صورت یک میان‌وعده کافی است؟ به طور قطع باید گفت خیر! چربی مفید موجود در مغزیجات برای همه افراد در هر سن مفید، لازم و ضروری است. پس اگر شما هم مانند برخی افراد فکر می‌کنید مصرف آجیل به صورت تنقلات در فاصله زمانی مختلف کافی است باید بگویم که این یک اشتباه رایج عمومی است و حتما پس از مطالعه فواید آجیل از این فکر منصرف خواهید شد.

در ادامه به بررسی خواص آجیل، مغزها و دانه‌ها، می‌پردازیم.

آجیل چهار گیاه

آجیل چیست؟

آجیل یک میوه خوراکی است که به عنوان خشکبار در بین ما ایرانیان به شمار می‌آید. در اصل ما دانه‌ی آجیل ها را مصرف خواهیم کرد. این میوه‌ها در اکثر مواقع پوستی سخت‌تر از خود دانه دارند مانند: گردو، بادام، فندق و…

آجیل‌ها به عنوان یک منبع غنی فیبر، پروتئین، پتاسیم، آهن، چربی مفید و…  معرفی می‌شوند. دسته بندی آجیل‌‌ها برای فروش براساس مخلوط دانه‌های مختلف است؛ برای مثال آجیل مشکل گشا که برای مراسمات مذهبی مورد استفاده قرار می‌گیرد به دلیل داشتن نخودچی و کشمش به همراه دیگر دانه‌ها متمایز شده است. از دیگر انواع آجیل‌ها باید به آجیل چهارمغز، آجیل هفت مغز، آجیل شب عید و… اشاره کرد.

فواید آجیل

باید این را بدانید که 80 درصد هر دانه آجیل را چربی تشکیل داده است، بیشتر حجم چربی موجود، چربی مفید و چربی غیر اشباع (مانند: امگا3، امگا6 و…) است؛ چربی‌های غیر اشباع باعث افزایش فشارخون، چربی خون و انباشت چربی نخواهند شد.

با این حال گفته می‌شود، رژیم‌های غذایی حاوی آجیل به میزان قابل توجهی بر افزایش وزن یا کاهش وزن تأثیر نمی‌گذارد.

با وجود این بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که افرادی که آجیل می‌خورند طولانی‌تر از کسانی که در میان‌وعده‌های خود آجیل نمی‌خورند زندگی می‌کنند؛ افزایش طول عمر افرادی که آجیل مصرف می‌کنند به دلیل آن است که دانه‌ها از بروز بیماری‌های مزمن و رایج در فرد جلوگیری می‌کنند.

به عنوان مثال، آجیل‌ها ممکن است فاکتورهای خطر ابتلا به سندرم متابولیک، مانند: فشار خون بالا و سطح کلسترول را کاهش دهند.

حتما مصرف آجیل‌ها را برای سلامت بیشتر، در رژیم غذایی خود جای بدهید. خوردن آجیل و دانه‌های خوراکی، به کاهش عوامل
خطر در بسیاری از بیماری‌های مزمن از جمله بیماری‌های قلبی و دیابت کمک کند.

بررسی ارزش غذایی انواع آجیل‌ها

به طور کلی می‌توان گفت خواص آجیل و خشکبار برای بهبود قوای جسمانی بسیار موثر است و همه آنها از سطح بالای ارزش غذایی برخوردارند.

بادام

بادام از انواع آجیل عید است. این دانه مقوی میوه درخت بادام است. از خواص بادام درختی گفته‌های بسیاری به میان آمده است؛ گفته می‌شود مرتاضان هندی برای حفظ انرژی مورد نیاز خود روزانه 11 عدد بادام خام شیرین را مصرف می‌کنند و کالری این تعداد از بادام برابر است با یک پرس غذای کامل برای آنها.

ارزش غذایی 28گرم بادام (یک مشت کوچک)

کالری: 161

چربی: 14 گرم

پروتئین: 6 گرم

کربوهیدرات: 6 گرم

فیبر: 3.5 گرم

ویتامین E: تامین کننده 40 درصد ویتامین مورد نظر روزانه

منیزیم: 19 درصد منیزیم مورد نیاز بدن

به تایید برخی متخصصان تغذیه مصرف بادام، به دلیل تامین کلسیم مورد نیاز بدن، باعث استحکام استخوان‎‌ها می‌شود؛ به علاوه مصرف بادام در مدت طولانی و طی یک رژیم غذایی مفید، باعث کاهش کلسترول بد و منفی، که برای سلامت قلب مضر است، می‌شود.

از دیگر فواید آجیل بادام باید به اثر مثبت بادام بر باکتری‌های روده اشاره کرد.

در مجموع، بادام به عنوان بخشی از رژیم غذایی کم کالری ممکن است به کاهش وزن و کاهش فشار خون در افرادی که دارای اضافه وزن یا چاقی هستند کمک کند. خرید بادام باعث افزایش روند لاغری می‌شود و دارویی گیاهی و بی‌ضرر برای کاهش وزن است.

آجیل مجلسی
مصرف بادام برای کاهش کلسترول منفی خون، افزایش انرژی، کلسیم و ویتامین E بسیار موثر است. مصرف این دانه باارزش در
مدت زمان طولانی باعث استحکام استخوان‌ها و بهبود عملکرد باکتری‌های روده خواهد شد. 

پسته

خواص آجیل پسته بسیار زیاد است. پسته یکی از دانه‌‌های آجیل هفت مغز است. خوشبختانه بهترین کیفیت پسته در ایران کشت می‌شود و ایران اولین صادرکننده پسته مرغوب به تمام نقاط جهان است.

از مرغوب‌ترین پسته‎‌های ایرانی باید به : پسته احمدآقایی، پسته اکبری، پسته کله قوچی، فندقی و پسته دامغان اشاره کرد.

از کاربرد پسته در تهیه غذاهای ایرانی و انواع شیرینی و دسر که بگذریم، باید بدانید که این مغز خوش طعم یک خون‌ساز بسیار عالی است و مصرف آن برای افزایش رشد جسمی و ذهنی کودکان بسیار موثر است. خرید پسته باعث درمان کم‌خونی می‌شود.

ارزش غذایی پسته خام

میزان 28 گرم پسته :

کالری: 156

چربی: 12.5 گرم

پروتئین: 6 گرم

کربوهیدرات: 8 گرم

فیبر: 3 گرم

ویتامینE : حدودا 3 درصد میزان مورد نیاز روز

منیزیم: 8 درصد

پسته مانند بادام به کاهش کلسترول منفی کمک می‌کند، به علاوه مصرف 80 گرم پسته باعث کاهش افزایش کلسترول مورد نیاز خون خواهد شد. مصرف طولانی مدت پسته، به مقدار 5 عدد در روز، باعث کاهش فشار خون، جلوگیری از حمله قلبی و… خواهد شد.

خوردن 3 عدد پسته خام بعد از صرف ناهار باعث کاهش قند خون خواهد شد.

مصرف روزانه چند عدد پسته بعد از صرف غذا باعث کنترل قند و فشار خون خواهد شد. به علاوه از فواید آجیل پسته باید به کاهش
خطر حمله قلبی در سنین بالاتر اشاره کرد.

گردو

گردو یکی دیگر از دانه‌های آجیل هفت مغز است. مغز گردو در اصل دانه میوه درخت گردو است.

ارزش غذایی گردو:

در 28 گرم گردو خام منابع زیر وجود دارد.

کالری: 182

چربی: 18 گرم

پروتئین: 4 گرم

کربوهیدرات: 4 گرم

فیبر: 2 گرم

گردو تاثیر زیادی بر روی زیبایی افراد دارد. تجربیات نشان داده مادران بارداری که در دوران حاملگی از گردو و پسته به عنوان میان‌وعده استفاده می‌کنند کودکان زیباتری دارند. گردو از سفید شدن موها جلوگیری می‌کند و موها را براق خواهد کرد. گردو یک منبع غنی برای تامین امگا3 و آلفا لینولنیک اسید است.

جالب است بدانید که، یک مطالعه انجام شده در بین دانشجویان نشان داد است که: خوردن گردو باعث افزایش قدرت شناختی به نام “استدلال استنباطی” می‌شود. پس مصرف گردو اثرات مفیدی بر مغز می‌گذارد.

به علاوه گردو باعث بهبود عملکرد گردش خون در افراد می‌شود. با خرید گردو ، پکیجی از خواص برای سلامتی خود دارید و سیستم ایمنی بدن خود را به راحتی تقویت می‌کنید.

آجیل عید
گردو یک منبع غنی برای تامین امگا3 است. از خواص آجیل گردو علاوه بر بهبود فرایند گردش خون در بدن، باید به افزایش قدرت
استدلال مغزی و زیبایی هرچه بیشتر پوست و مو اشاره کرد.

بادام زمینی

بادام زمینی از آجیل‌های بسیار مفید است که تقریبا در انواع آجیل‌ها یافت می‌شود؛ برخی از افراد به مصرف آجیل حساسیت دارند و مصرف بادام زمینی برای آنها منجر به خارش‌های پوستی، بروز کهیر، قرمزی پوست یا سرفه خواهد شد. این مغز خوراکی منبعی سرشار از انرژی است و خرید بادام زمینی توسط ورزشکاران یا برای تهیه کره بادام زمینی انجام می‌شود.

ارزش غذایی بادام زمینی:

در 28 گرم آجیل بادام زمینی منابع زیر وجود دارد:

کالری: 155

چربی: 12 گرم

پروتئین: 5 گرم

کربوهیدرات: 9 گرم

فیبر: 1 گرم

مطالعه‌ای درباره خواص بادام زمینی نشان داده است که این دانه به کنترل فشار خون کمک می‌کند و هیچ گونه عوارض چاقی بعداز مصرف ندارد.

آجیل برزیلی

 آجیل برزیلی از درختی در آمازون سرچشمه گرفته است و در حال حاضر در برخی از مناطق استوایی کشت می‌شود. بادام یا آجیل برزیلی منبع بسیار غنی از سلنیوم است.

ارزش غذایی آجیل برزیلی:

یک وعده (28 گرم) آجیل برزیل حاوی حدود:

کالری: 182

چربی: 18 گرم

پروتئین: 4 گرم

کربوهیدرات: 3 گرم

فیبر: 2 گرم

ویتامین E: تقریبا 8٪ از RDI

منیزیم: 26٪ از RDI

از فواید آجیل و خشکبار برزیلی داشتن منابع زیادی سلنیوم است؛ سلنیوم مانند یک آنتی‌اکسیدان عمل می‌کند. کمبود سلنیوم در افراد بسیار نادر است. کمبود سلنیوم باعث بروز برخی از بیماری‌های خاص در افراد می‌شود.

به عنوان مثال، در یک مطالعه مشخص شد افرادی که برای بیماری کلیوی تحت درمان دیالیز قرار گرفته اند، کمبود سلنیوم داشته اند.

هنگامی که این افراد به مدت سه ماه روزانه 5 عدد بادام برزیلی مصرف کرده‌اند، سطح سلنیوم خون آنها به حالت عادی بازگشت است.

از دیگر خواص آجیل برزیلی کاهش سطح چربی کاذب خون است. این آجیل می‌تواند استرس را کاهش دهد و عملکرد رگ‌های خونی در نوجوانان چاق را بهبود ببخشند.

خواص آجیل
از خواص بادام زمینی و بادام برزیلی هر دو کاهش دهندگان سطح کلسترول غیر مفید هستند، بهبود گردش خون و کنترل فشار خون
از خواص آجیل بادام است. از فواید آجیل برزیلی هم باید به کاهش استرس در افراد اشاره کرد.

فندق

از آجیل‌های بسیار خوش طعم است. خواص آجیل فندق اثرات مثبتی بر روی عملکرد مغز، قلب و دستگاه گوارش دارد. فندق برای بهبود رشد موها، جلوگیری از ریزش مو و دردهای مفصلی بسیار مفید است. فندق قند خون را کاهش می‌دهد. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. خرید فندق برای مصرف کودکان و کمک به رشد آن‌ها، تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش کلسترول برزگسالان انجام می‌شود.

ارزش غذایی فندق

28 گرم فندق (نزدیک به یک مشت کوچک) حاوی موارد زیر است:

کالری: 176

چربی: 9 گرم

پروتئین: 6 گرم

کربوهیدرات: 6 گرم

فیبر: 3.5 گرم

ویتامین E: حدودا 37درصد (نیاز روزانه فرد)

منیزیم: 20 درصد

فندق منبع خوبی برای بسیاری از مواد مغذی مانند ویتامین E است. همچنین ممکن است عوامل خطر بیماری قلبی را کاهش دهد.

بادام هندی

بادام هندی منبعی سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است. این مغز خوراکی حاوی منیزیم است که برای عملکرد اعصاب و دستگگاه عصبی بدن، رشد ماهیچه‌ها و استخوان‌ها لازم است. بادام هندی مقدار خیلی کمی قند دارد و به همین دلیل برای افرادی که دیابت دارند مفید است. مصرف آن به حفظ انرژی و رفع خستگی کمک می‌کند. بادام هندی برای سلامت قلب مفید است؛ چون حاوی چربی‌های مفید و ویتامین‌های محلول در چربی است و سبب تأمین چربی‌های مورد نیاز قلب می‌شود. این آجیل از لخته شدن خون در رگ جلوگیری می‌کند. با

دیگر نگران بالا رفتن قند و چربی خود نباشید.

ارزش غذایی بادام هندی

در 28 گرم بادام هندی ترکیبات زیر وجود دارند:

کالری: 191

چربی: 15 گرم

پروتئین: 5 گرم

کربوهیدرات: 10

فیبر: 1 گرم

ویتامین E: حدودا 0.92 میلی‌گرم

منیزیم: 73٪ نیاز روزانه

انواع آجیل مخلوط

حقیقت آن است که کلمه آجیل زمانی مفهوم درست خود را می‌رساند که به مخلوط چند مغز، دانه و تخمه اطلاق شود. ترکیباتی که هر خشکبار فروشی برای تهیه انواع آجیل مخلوط در نظر می‌گیرد متفاوت است و تا حدودی به سلیقه فروشگاه مربوط باز می‌گردد. اما به طوری کلی عناصر اصلی آجیل‌های مختلف مانند آجیل مشکل گشا، آجیل چهارمغز، آجیل هفت‌مغز، آجیل شب عید و… متفاوت است.

آجیل مشکل گشا

آجیل مشکل‌گشا از آجیل‌هایی است که در مراسمات مذهبی از گذشته تاکنون مورد استفاده قرار می‌گرفته است. خواص آجیل مشکل گشا به دلیل نداشتن نمک (در اکثر مواقع) برای افراد مناسب است.

ترکیبات آجیل مشکل‌گشا: مغز بادام زمینی، مغز پسته، نخودچی، کشمش، توت خشک، مغز فندق

این مغزهای مصرفی در آجیل به دلیل خوش‌طعم‌تر بودن در کنار توت و کشمش به صورت خام مخلوط می‌شود.

آجیل مشکل‌گشا ممتاز: این آجیل تمام ترکیبات آجیل مشکل‌گشا را به جز نخودچی دارد، در این آجیل از مغز‌ها و دانه‌های با کیفیت‌تر استفاده می‌شود و به دلیل داشتن مقدار بیشتر مغز از آجیل مشکل‌گشا معمولی، گران‌تر است؛ به علاوه این مدل آجیل جلوه زیباتری هم دارد.

 ترکیبات آجیل مشکل‌ گشا ممتاز: مغز بادام زمینی، مغز گردو، مغز فندق، مغز پسته، کشمش، توت خشک مرغوب

فواید آجیل

آجیل چهار مغز

 فواید آجیل چهارمغز بسیار زیاد به طبع از این اتفاق آجیل چهارمغز هم مرغوب‌تر و هم گران‌تر از دیگر آجیل‌ها است.

ترکیبات آجیل چهار مغز: بادام هندی، مغز بادام درختی، مغز فندق، پسته مرغوب (یا مغز پسته)

نسبت این 4 مغز نسبت به هم متفاوت است و این تفاوت مربوط به برندی که از آن خرید خواهید کرد، دارد.

این آجیل به طور عمده شور مصرف می‌شود؛ اما آجیل چهار مغز خام هم در بازار موجود است. خرید آجیل چهار مغز با کیفیت را از فروشگاه مطمئن انجام دهید.

آجیل عید یا آجیل مخلوط شور

از این آجیل در عید نوروز بیش از هر زمان دیگری استفاده می‌شود؛ به همین دلیل به آن آجیل شب عید می‌گویند. آجیل شور از ترکیب تخمه و مغزیجات تهیه می‌شود و در دو  نوع آجیل عید معمولی، آجیل عید ممتاز در بازار عرضه می‌شود.

ترکیبات آجیل شور یا آجیل عید (معمولی) نخودچی، تخمه کدو، تخمه ژاپنی، پسته، بادام زمینی (یا مغز بادام)، فندق.

تکیبات آجیل شور یا آجیل عید (ممتاز): پسته اعلا یا مغز پسته، مغز بادام، تخمه کدو، تخمه ژاپنی شور، بادام هندی، فندق (یا مغز فندق).

تمام ترکیبات آجیل ممتاز از دانه‌ها و مغزهای اعلاء و درجه یک تهیه می‌شود. خرید آجیل شور معمخولا برای پذیرایی و مهمانی انجام می‌شود.

آجیل عید یا آجیل شور از مجموعه آجیل و خشکبار پرفروش در بازار ایران است؛ این آجیل در مقایسه با مخالفات آن (پسته اعلا
یا مغز پسته، مغز بادام، تخمه کدو، تخمه ژاپنی شور، بادام هندی، فندق) قیمت مناسبی دارد.

آجیل شب یلدا یا آجیل شب چهارشنبه سوری

 این آجیل یک ترکیب سنتی از قدیم دارد؛ که در مراسمات شب یلدا و چهارشنبه سوری مورد استفاده قرار می‌گرفته.

بادام هندی، بادام زمینی و کشمش سبز همیشه در این نوع آجیل بوده است اما ترکیبات دیگر این آجیل از هر فروشگاه به فروشگاهی دیگر متفاوت است. آجیل شب یلدا در دو نوع معمولی و ممتاز وجود دارد. خواص آجیل ممتاز به دلیل داشتن دانه‌های پر خواص‌تر و با کیفیت‌تر بیشتر است.

ترکیبات آجیل شب یلدا یا چهارشنبه سوری (معمولی): پسته، فندق، کشمش سبز، توت خشک، انجیر خشک، نخودچی، بادام زمینی، برگه زرد آلو، هلو خشک، سنجد و خرما خشک

ترکیبات آجیل شب یلدا درجه1:

مغز پسته، مغز فندق، کشمش سبز اعلا، توت خشک، انجیر خشک پرک، مغز بادام، برگه زرد آلو اعلا، برگه هلو خشک، مویز سیاه بی‌هسته درشت، بادام هندی، مغز گردو و باسلوق گردویی

آجیل و خشکبار

سخن پایانی

آجیل یکی از سالم‌ترین وعده‌هایی است که می‌توانید در طول روز مصرف کنید، آجیل‌ها حاوی طیف گسترده‌ای از مواد مغذی ضروری برای سلامت جسمانی و افزایش زیبایی است.

استفاده از آجیل خام برای سلامتی بسیار بهتر است؛ این‌ آجیل ارزان است و تمام خواص خود را به صورت طبیعی و ارگانیک حفظ کرده است. بیشتر فواید آجیل شور در حین بو دادن از بین می‌رود.

مصرف فرآورده‌های تهیه شده از مغزیجات مانند کره بادام زمینی، کرم فندق و… به  جای استفاده از مغزیجات خام به هیچ‌عنوان توصیه نمی‌شود. میزان بالای شکر، نمک و روغن موجود در این فرآورده‌ها ارزش غذایی مغزیجات را پایین می‌آورد.

آجیل‌ها هنگامی که در یک رژیم‌غذایی سالم متشکل از سایر غذاهای طبیعی و کامل قرار دارند، به کاهش عوامل خطر در بسیاری از بیماری‌های مزمن کمک می‌کنند.

فروشگاه آنلاین ریوک ارائه دهنده محصولات ارگانیک در ایران و صادر کننده محصولات به کشورهای خاورمیانه و حوزه خلیج فارس است، هدف ریوک افزایش سطح کیفی محصولات غذایی موجود در بازار به اندازه استانداردهای بین‌المللی است. افزایش ارزش غذایی مصرفی برابر با سلامت و تندرستی بیشتر و جامعه پر نشاط‌تر خواهد شد.

منبع: medicalnewstoday.com، healthline.com

دسته بندی خواص خوراکی ها
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

4 پاسخ به “خواص آجیل مکمل سلامتی | خواص انواع آجیل چیست؟”

  1. ممنون از مقاله خوبتون
    به نظر من بادام هندی دارای طعم عجیب و دوست داشتنی می باشد که همانطور از نام آن مشخص می باشد اصالتی هندی دارد اما برزیل هم یکی از تولیدکنندگان مهم آن بشمار می رود. شاید جالب باشد که بدانید بسیاری از درخت هایی که بدست می آید تا ارتقاع ۱۴ متری هم می توانند رشد کنند.

  2. سلام عالی بود ، آجیل های ۵ مغز و ۷ مغز خیلی محبوب هستند شهرت آجیل هفت مغز به دلیل خواص بسیار زیاد آن برای سلامتی می‌باشد. این آجیل مخلوط دارای بیشتر ویتامین‌ها و مواد معدنی موردنیاز بدن انسان است. چربی‌های موجود در آن‌ نیز عمدتاً از نوع چربی‌های غیراشباع است که برای سلامتی بسیار مفید می‌باشند. ویتامین Eکه یکی از آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمند است در این آجیل خودنمایی می‌کند. مصرف ۱۰۰ گرم آجیل هفت مغز می‌تواند بخشی از نیاز روزانه بدن به انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی را تأمین کند. البته اگر برای خواص آجیل است که آن را مصرف می‌کنید، حتماً از آجیل هفت مغز خام استفاده نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات ارگانیگ - فروشگاه اینترنتی ریوک

ریوک

تضمین بهترین کیفیت

7 روز ضمانت تعویض محصول

ارسال رایگان برای خرید بالای 300 هزار تومان

خرید عمده

خدمات مشتریان

خدمات مشتریان ریوک آماده هرگونه پاسخگویی در زمینه سفارشات، پیگیری، شکایات، درخواستِ تعویض سفارش و راهنمایی مورد نیاز مشتریان است.

ریوک ارائه دهنده محصولات ارگانیگ با ضمانت بازگشت

Call Now Button
سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

ورود به سایت