سریع‌ترین و ساده‌ترین راه تهیه مربا توت فرنگی خانگی

مهگل رئیس صفریمهگل رئیس صفری
6,130 بازدید
مربای توت فرنگی

طرز تهیه مربای توت فرنگی خانگی

مربای توت فرنگی به همان میزان جذاب و پرطرفدار است که میوه توت فرنگی جذاب است؛ شاید در بین خانواده‌ها کودکان بیشترین علاقه را به مربا توت فرنگی داشته باشند، همین نکته برای علاقمند کردن آن‌ها به مصرف صبحانه بسیار موثر است. مربا توت فرنگی نه تنها برای صبحانه یا عصرانه مورد استفاده قرار می‌گیرد، بسیاری از خانم‌های خوش‌سلیقه هم در پخت انواع شیرینی، تزئین دسر و… از آن استفاده می‌کنند. می‌توانید این مربا خوشمزه را به صورت آماده تهیه کنید اما با توجه به صنعتی بودن محصولات کارخانه‌ای و داشتن مواد افزودنی فراوان بهتر است برای سلامت بیشتر مربا آن را به صورت خانگی تهیه کنید. در ادامه به طرز تهیه مربا توت فرنگی خوش رنگ و درسته خواهیم پرداخت .

خواص و فواید مربا برای صبحانه

در اکثر مواقع برای صرف صبحانه از انواع لبنیات مانند شیر، پنیر خامه و… استفاده می‌کنیم که گزینه مناسبی برای این وعده است؛ اما بهتر است تا در کنار لبنیات از مربا هویج، بالنگ، به و… یا عسل هم استفاده کنید تا انرژِی مورد نیاز برای ادامه فعالیت‌های روزانه را کسب کنید.

مربا سرشار از کربوهیدرات و قند است، این دو ماده مانند سوخت برای بدن عمل می‌کند و انرژی مورد نیاز را به شما خواهد داد. جالب است بدانید یک قاشق غذاخوری از مربای توت فرنگی حاوی ۶٫۰۹ گرم آب، ۵۶۹ کالری، ۰٫۰۷ گرم پروتئین، ۰٫۰۱ گرم چربی، ۰٫۰۵ گرم کربنات، ۱۳٫۷۷ گرم کربوهیدرات، ۰٫۲ گرم فیبر و ۹٫۷ گرم قند است. همچنین ۰٫۰۲ میلی گرم مس، ۱٫۸ میلی گرم ویتامین  C، ۰٫۱ میلی گرم آهن و ۰٫۰۱۵ میلی گرم ویتامین B2  را برای بدن فراهم می‌کند.

توجه داشته باشید مربای خانگی به دلیل داشتن شکر کمتر از مربای صنعتی سالم‌تر است. اگر دچار دیابت هستید بهتر است از مربا استفاده نکنید.

طرز تهیه مربا توت فرنگی خانگی خوش رنگ

مواد مورد نیاز برای تهیه مربای توت فرنگی درسته خوش رنگ در هر خانه‌ای پیدا می‌شود. برای پخت این مربا به مواد زیر نیاز دارید:

توت فرنگی: 1 کیلوگرم

 شکر: 1 کیلوگرم (مقدار توت‌فرنگی و شکر باید به یک اندازه باشد.)

آب: 2 الی 3 لیوان پر

پودر وانیل: (به دلخواه) یک قاشق چای‌خوری

 آبلیمو: یک قاشق سوپ‌خوری

مربا توت فرنگی از مرباهای ساده و کم‌هزینه و البته بسیار خوش مزه است،برای تهیه مربا توت فرنگی درسته
خانگی به توت فرنگی، شکر، آبلیمو، آب و وانیل نیاز دارید. مقدار شکر با توت‌فرنگی‌ها باید یکسان باشد. پخت این
مربا به دو روش است که در یکی از روش‌ها پخت مربا سه ساعت طول خواهد کشید.
مربای توت فرنگی

طرز تهیه مربا توت فرنگی

به طور کلی پخت مربا خانگی بسیار آسان است. برای این کار ابتدا توت فرنگی‌ها را بشویید. بهتر است آن‌ها را داخل ظرفی پر از آب بریزید تا اگر گرد و غبار و خاک داخل فرورفتگی‌های توت فرنگی رفته است، بیرون بیاید. دم و برگ سبز رنگ آن‌ها را جدا کنید، اگر توت فرنگی‌‌ها شل هستند، بهتر است تا آنها را در آب ریخته دو بار کاملا در آبکش بشورید؛ سپس آن‌ها را مدتی در آبکش قرار دهید و یا روی یک پارچه بریزید تا خوب آب آن‌ها برود.

برای پخت مربا توت‌فرنگی بهتر است از قابلمه مسی یا روحی (روی) استفاده کنید قابلمه‌های لعابی رنگ زیبایی به مربا شما خواهد داد.

کف قابلمه لعابی چند قاشق غذا خوری شکر بریزید به طوری که کف قابلمه از شکرها پوشانده شود و مقداری هم از توت فرنگی‌ها را به صورت لایه لایه شکر و توت فرنگی بریزید. این کار را تا تمام شدن تمام شکر و توت فرنگی هایتان ادامه دهید. سطح توت فرنگی‌ها را کاملا با شکر بپوشانید.

قابلمه را به همراه محتویات آن به مدت 12 ساعت در یخچال بگذارید این کار باعث یک نواخت‌تر شدن مربا شما خواهد بود، اما اگر برای پخت مربا فرصت زیادی ندارید می‌توانید بعد از یک الی دو ساعت شروع به پخت مربا کنید.

برای خوش‌طعم و یک دست شدن مربای توت فرنگی بعد از شستن توت فرنگی‌هاشکر را بر روی توت فرنگی
بریزید و اجازه دهید 12 ساعت در یخچال بماند، برای سریع ترشدن زمان پخت می‌توانید آب و شکر را هم‌زده،
اجازه دهید تا با هم بجوشند و روی توت فرنگی‌ها بریزید.

برای پخت مربای توت فرنگی محتویات قابلمه (شکر و توت فرنگی) آب را اضافه کنید و قابلمه را روی شعله زیاد قرار دهید؛ زمانی که مواد داخل قابلمه به جوش آمد زیر آن را کم کنید تا سر نرود، در زمان پخت مربا ممکن است روی قابلمه کف بیاید. با قاشق کف روی قابلمه را بگیرید بعد از آن زیر قابلمه را در حد امکان کم کنید، درب قابلمه را بگذارید و اجازه دهید تا یک تا دو ساعت مربا درون قابلمه بپزد.

اگر به وانیل علاقمندید مقدار یک‌سوم قاشق غذاخوری از وانیل را نیم ساعت بعد از آن که زیر قابلمه را کم کرده‌اید به مواد داخل قابلمه اضافه کنید. یک ربع قبل از آنکه مربا شما آماده شود، آبلیمو را به آن اضافه کنید و صبر کنید تا مربا در قابلمه کاملا خنک شود و آن را در شیشه‌هایی که آماده کرده اید بریزید. مربا توت فرنگی خانگی شما به مدت 6 ماه کاملا ماندگاری خواهد داشت.

روش دیگر تهیه مربای توت فرنگی، برای اینکه سریع‌تر مربا تهیه شود آن است که شکر را در یک لیوان آب و روی حرارت حل کنید و بجوشانید تا قوام بیاید و سپس توت فرنگی ها را به شربت اضافه کرده و اجازه دهید تا بپزد.

اگر دوست دارید از مربا شربت بگیرید و از ابتدا تمام شکر را اضافه کردید، پیش از این که شربت کاملا قوام بیاید (حدود 15 دقیقه پس از جوشیدن) شربت آن را جدا کنید. قوام یافتن به معنای کش آمدن مربا مثل عسل است.

تهیه مربای توت فرنگی
مواد غذایی به دست آمده را به همراه دو لیوان در قابلمه ریخته و روی شعله زیاد قرار دهید
تا به جوش بیاید بعد از جوش آمدن شعله را کم کرده و بعد از یک ربع وانیل را به آن اضافه کنید.
درب قابلمه را بسته و اجازه دهید به مدت 2 ساعت روی شعله کم بپزد. مراقب باشید
تا محتویات داخل قابلمه ته نگیرد.

نکات پایانی برای طرز پخت مربای توت فرنگی خانگی

  • توجه داشته باشید که اگر تکه‌های توت‌ فرنگی نرم شده در مربا علاقه ندارید برای سفت شدن مربا به خود زمانی که آن را درون قابلمه ریختید شکر را به آن اضافه کنید، اجازه دهید تا آب درون قابلمه به جوش بیاید و بعد شعله را کم کنید. حتما قابلمه‌ای را انتخاب کنید که درب آن کاملا اندازه قابلمه باشد. زمانی که درب قابلمه را بگذارید (به طوری که کاملا اندازه قابلمه باشد)، مربا بسیار خوش‌رنگ‌تر خواهد شد.
  • اگر در خانه آب لیمو یا لیمو تازه نداشتید بجای آبلیمو از جوهر لیمو هم می‌توانید استفاده کنید. اما برای سالم‌تر بودن مربا بهتر است از جوهر لیمو استفاده نشود. اگر قصد استفاده از جوهر لیمو را داشتید از مقدار نیم قاشق غذا خوری استفاده کنید تا مربا شما ترش نشود.
  • برای طعم بهتر مربا می‌توانید از هل، دارچین یا گردو خرد شده هم استفاده کنید.
  • همان‌طور که اشاره شد برای خوشرنگ شدن مربای توت فرنگی بهتر است از قابلمه مسی استفاده کنید، اگر قابلمه مسی ندارید از قابلمه روحی (روی) هم می‌توانید استفاده کنید. قابلمه مسی مربا را خوش رنگ‌تر می‌کند.
برای داشتن مربای خوش رنگ‌تر از قابلمه مسی استفاده کنید، اگر آبلیمو تازه ندارید می‌توانید
از جوهر لیمو استفاده کنید اما توجه داشته باشید از نصف قاشق غذاخوری جوهر لیمو استفاده کنید.
  • اگر مربا بعد از مدتی شکرک زد به این دلیل است که مقدار آب آن زیادتر از حد اندازه بوده، مربا به اندازه کافی غلیظ نشده، شکر آن کم بوده است یا بیش از حد شکر اضافه کرده‌اید. در این صورت مقداری شکر روی آن بریزید و بگذارید مجددا بجوشد تا غلیظ شود. اگر مربا شکرک زد نگران نباشید مقداری شکر و اندکی آب به آن اضافه کنید و اجازه دهید محتوایات بجوشد.
  • هیچوقت مربا را نباید گرم در شیشه بریزید، در این صورت ممکن است مربا بعد از مدتی کپک بزند. اگر مربا را پس از آن که پخته شد به مدت یک روز نگه دارید و بعد از آن در شیشه بریزید بهتر است. بعد از یک روز مقدار رقیق بودن یا غلظت مربای شما کاملا مشخض خواهد بود. اگر بعد از این زمان باز هم احساس کردید که مربا رقیق است بگذارید تا مقداری بجوشد.
  • توجه داشته باشید که بهتر است برای پخت مربا بیشتر از دو یا سه کیلو مربا نپزید. اگر در پخت مربا حرفه ای نباشید درصد خطای شما در پخت مربا در وزن‌های زیاد بسیار بالا می‌رود.
  • یک مربای توت فرنگی خوش رنگ کاملا جا افتاده و خوش طعم باید قوام داشته باشد، و این به معنی غلظت به اندازه است. زمانی که مربا سرد شده باشد و شما آن را با قاشق بردارید مانند عسل کش می‌آید.
یک مربا کاملا جا افتاده قوام دارد و بعد از سرد شدن مثل عسل کش می‌آید. اگر اولین بار است که مربا
می‌پزید بهتر است میزان کمتری مربا تهیه کنید. اگر مربا شما شکرک زد مقدار شکر و آب به آن اضافه کرده
و اجازه دهید مجددا نیم ساعت بجوشد.
  • اگر مربا توت فرنگی زیاد روی حرارت بماند رنگش تیره می شود، البته رنگ مربا به سلیقه شما بستگی دارد.
  • برای اینکه شکل ظاهری مربای شما زیبا باشد، بهتر است از توت فرنگی‌های کوچک استفااه کنید. اگر توت فرنگی‌های بزرگ را خرد کنید ممکن است حین پختن له شوند و مربا شما به زیبایی که می‌خواهید، نباشد.
  • اگر از توت فرنگی بزرگ استفاده می‌کنید، حتما آن‌ها را به تکه‌های کوچکتر تبدیل کنید تا مدت زمان پخت مربا زیاد و رنگ آن بیش از حد تیره نشود.
  • تمیز بودن ظرفی که مربا را در آن می‌ریزید بسیار مهم است. قابلمه‌ای که مربا را در آن می پزید باید کاملا تمیز و عاری از هرگونه چربی و نم و رطوبت باشد. شیشه‌هایی که برای نگهداری مربا در نظر می گیرید هم باید کاملا تمیز و خشک باشند.
  • اگر می‌خواهید مربای به حالت ژله‌ای داشته باشد، می‌توانید از دانه‌های به استفاده کنید. آن ها را کاملا تمیز کرده و یک ساعت بعد از پخت به مربا اضافه کنید، تا لعاب بیاندازد. می‌توانید با اضافه کردن یک برگ ژلاتین در زمان پخت مربا به قابلمه آن را ژله‌ای کنید.
  • در صورتی که تمایل دارید مربای شما شیرینی کمی داشته باشد، به جای اینکه هم‌اندازه با توت فرنگی شکر بریزید، به اندازه سه چهارم توت فرنگی‌ها شکر بریزید.
  • اگر مربای شما کاملا پخته و قرمز تیره شده بود ولی شهد آن هنوز رقیق بود، در قابلمه را برداشته و حرارت را کمی زیاد کنید تا آب اضافی بخار شده و مربا خانگی شما غلیظ شود.
  • برای تهیه مارمالاد توت فرنگی می‌توانید تکه‌های درشت توت فرنگی را له کنید. می‌توانید این کار را با میکسر انجام دهید. روش دیگری برای تهیه مارمالاد توت فرنگی نیز هست.
طرز تهیه مربای توت فرنگی درسته
توجه داشته باشید ظرفی که در آن پخت مربا را می‌پزید و از آن نگهداری می‌کنید عاری از چربی یا کثیفی
و حتی رطوبت باشد، اگر مربا شما زمان زیادی بپزد رنگ آن تیره خواهد شد. اگر می‌خواهید
مربا یا مارمالاد شما حالت ژله‌ای به خود بگیرد از چند برگه ژلاتین استفاده کنید.

نتیجه گیری

استفاده از مواد غذایی و خوراکی‌های ارگانیک و خانگی امروزه بسیار بیش از پیش رواج پیدا کرده است؛ در کشورهای توسعه یافته افراد از مرحله استفاده از مواد غذایی صنعتی (به دلیل پایین بودن ارزش غذایی آن) در حال گذر هستند. استفاده از مواد غذایی ارگانیک سلامتی شما را تضمین خواهد کرد و قدرت و قوای جسمانی را افزایش می‌دهد. پس در انتخاب تغذیه خود دقت کافی را داشته باشید تا از زندگی سالم لذت ببرید.

فروشگاه آنلاین ریوک ارائه دهنده محصولات ارگانیک در ایران و صادر کننده محصولات به کشورهای خاورمیانه و حوزه خلیج فارس است، هدف ریوک افزایش سطح کیفی محصولات غذایی موجود در بازار به اندازه استانداردهای بین‌المللی است. افزایش ارزش غذایی مصرفی برابر با سلامت و تندرستی بیشتر و جامعه پرنشاط‌تر خواهد شد.

دسته بندی هنرخانه داری
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات ارگانیگ - فروشگاه اینترنتی ریوک

ریوک

تضمین بهترین کیفیت

7 روز ضمانت تعویض محصول

ارسال رایگان برای خرید بالای 300 هزار تومان

خرید عمده

خدمات مشتریان

خدمات مشتریان ریوک آماده هرگونه پاسخگویی در زمینه سفارشات، پیگیری، شکایات، درخواستِ تعویض سفارش و راهنمایی مورد نیاز مشتریان است.

ریوک ارائه دهنده محصولات ارگانیگ با ضمانت بازگشت

Call Now Button
سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

ورود به سایت