طرز تهیه مربا هویج خانگی در کمتر از 1 ساعت

وحید رمضانیوحید رمضانی
10,529 بازدید
مربا هویج

چگونه مربا هویج خانگی بپزیم؟

مربا هویج از مربا‌های خوش رنگ و دوست‌داشتنی است، مربا هویج در بین کودکان بسیار محبوب است، از مربا هویج می‌توانید برای صبحانه سالم کودکان، ترکیب یا چاشنی شیرینی و انواع پنکیک استفاده کنید رنگ و عطر این مربا بسیار اشتها آور است. برای تهیه این مربا در کارخانه‌ها ممکن است از هویج کهنه، نامرغوب یا سردخانه‌ای استفاده کنند؛ خوب است بدانید تهیه این مربا در خانه بسیار آسان، کم زحمت و البته به صرفه است؛ در ادامه به طرز تهیه انواع مربا هویج خانگی خواهیم پرداخت.

خواص و فواید مربا برای صبحانه

در اکثر مواقع برای صرف صبحانه از انواع لبنیات مانند شیر، پنیر خامه و… استفاده می‌کنیم که گزینه مناسبی برای این وعده است؛ اما بهتر است تا در کنار لبنیات از مربا توت فرنگی، بالنگ، به و… یا عسل هم استفاده کنید تا انرژِی مورد نیاز برای ادامه فعالیت‌های روزانه را کسب کنید.

مربا سرشار از کربوهیدرات و قند است، این دو ماده مانند سوخت برای بدن عمل می‌کند و انرژی مورد نیاز را به شما خواهند داد.

توجه داشته باشید مربا خانگی به دلیل داشتن شکر کمتر از مربا کارخانه‌ای سالم‌تر است. اگر دچار دیابت هستید بهتر است از مربا استفاده نکنید.

 طرز تهیه مربا هویج مجلسی در خانه

طرز تهیه مربای هویج مجلسی به طور کلی تفاوت چندانی با طرز تهیه ساده این مربا ندارد و تنها رنگ و جلوه زیباتری نسبت به دیگر انواع این مربا دارد.

مواد لازم برای تهیه مربا هویج مجلسی در خانه

هویج تازه: نیم کیلو (500گرم)

شکر: نیم کیلو (500گرم)

آب: دو لیوان پر ( نزدیک به نیم لیتر)

زعفران: زعفران دم کشیده یا حل شده دو قاشق غذا خوری

گلاب: دو تا سه قاشق غذاخوری (به دلخواه)

آبلیمو: یک قاشق غذا خوری

هل: 3 تا 5 عدد (به دلخواه)

مربای هویج از مرباهای پرطرفداری است که نه تنها برای صبحانه بلکه برای خوش‌طعم‌تر کردن پنکیک و شیرینی از
آن استفاده می‌شود. پخت مربا هویج مجلسی بسیار آسان است و از سلامت بالاتری نسبت به مربا‌های صنعتی برخوردار
است. مربا هویج خانگی طعم دلچسب‌تری هم دارد.
مربای هویج

روش تهیه مربا هویج مجلسی

مربا مجلسی تفاوت زیادی با مربا ساده خانگی ندارد؛ مربا مجلسی اصطلاحی است که برای فوق‌العاده ترین حالت ممکن در تهیه مواد غذایی به کاربرده می‌شود.

در روش تهیه مربا هویج ابتدا هویج‌ها را کاملا شسته و پوست بکنید. بهتر است اینکار را با پوست کن انجام دهید تا از حجم هویج کم نشود. بعد از پوست کندن هویج‌ها اجازه دهید تا هویج‌ها خشک شوند.

می‌توانید هویج‌ها را به دلخواه خرد کنید اما توجه داشته باشید که هویج میوه سختی است و حتما تکه‌های شما باید کوچک باشد، برای آسان‌تر و سریع‌تر انجام شدن کار بهتر است هویج‌ها را رنده کنید. هویج رنده شده با قسمت درشت باعث ترد شدن مربا شما خواهد شد .

هویج‌های خرد شده را در ماهیتابه بریزید و بین یک تا دو دقیقه با روغن بسیار کم تفت دهید، مراقب باشید تا هویج‌ها سرخ نشود. این کار برای خوش‌رنگ‌تر شدن مربا شما است.

بعد از این تفت دادن هویج‌ها آن را در قابلمه مسی یا روحی بریزید، این نوع قابلمه از سیاه یا تیره شدن رنگ مربا شما جلوگیری می‌کند؛ شکر را به هویج موجود در قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید یک ساعت بماند، در این مرحله می‌توانید پودر هل نیز به همراه شکر اضافه کنید.

در این مرحله تا اندازه‌ای شکر در بین هویج‌ها حل می‌شود.

مربا هویج

در محله بعدی قابلمه را روی شعله قرار دهید آب را به آن اضافه کنید، شعله آن را زیاد کنید تا فورا جوش بیاید. به محض جوش آمدن هم بزنید و شعله آب را کم کنید، درب قابلمه را گذاشته و اجازه دهید 20 دقیقه روی شعله کم بجوشد، بعد از یک ربع تا 20 دقیقه زعفران را به آب اضافه کنید و محتوایات داخل قابلمه را به هم بزنید. اجازه دهید مربا تا 1 ساعت و نیم بجوشد تا کاملا جا بیافتد در پایان کار دانه‌های هل را (اگر با شکر پودر هل اضافه نکرده‌اید) اضافه کنید.

بعد از پخت کامل اجازه دهید تا مربا کاملا سرد شود.

برای جلوگیری از شکرک زدن مربا اجازه دهید تا کاملا سرد شده و در شیشه خشک و عاری از چربی مربای هویج را ریخته و در یخچال نگهداری کنید.

برای پخت مربا هویج رنده شده را به همراه شکر در قابلمه ریخته بعد از 1 ساعت آب را به محتویات داخل قابلمه
اضافه کنید و رو شعله گذاشته تا بجوشد زمانی که به جوش آمد درب قابلمه را گذاشته و اجازه دهید تا یک تا دو
ساعت با شعله کم بپزد. زعفران را 20 دقیقه اول پخت و آبلیمو و هل را به آن اضافه کنید.

مربا هویج با پوست پرتقال

اگر شیرینی مربا هویج شما را دل‌زده می‌کند می‌توانید مربا هویج و خلال نارنج یا پوست پرتقال را به سادگی در خانه تهیه کنید. به نظر من مربا هویج با پوست پرتقال طعم دلچسب‌تر و خاص‌تری نسبت به مربا هویج ساده دارد و برای پذیرایی از میهمانان یا استفاده از آن برای خوش‌طعم‌تر شدن پنکیک بهتر و خوشمزه‌تر است.

مواد لازم برای تهیه مربا هویج با پوست پرتقال:

هویج: نیم کیلو

پوسته پرتقال یا خلال نارنج: 300گرم (به اندازه دو عدد پرتقال بزرگ)

شکر: 1 کیلوگرم

آب: 5 لیوان

آبلیمو: یک قاشق غذاخوری

خلال پسته یا بادام: به میزان دلخواه

طرز تهیه مربا هویج با پوست پرتقال

مربای هویج پرتقال

برای تهیه مربا هویج، ابتدا هویج‌ها را کاملا شسته و پوست بکنید. هویج‌ها را به دلخواه خرد کنید اما توجه داشته باشید که هویج میوه سختی است و حتما تکه‌های شما باید کوچک باشید، برای آسانتر و سریع‌تر انجام شدن کار بهتر است هویج‌ها را رنده کنید. هویج رنده شده با قسمت درشت، باعث ترد شدن مربا و پخت آسان‌تر آن خواهد شد.

هویج‌ها را مقداری تفت دهید تا خوش‌رنگ شود. سپس هویج، شکر و آب را در قابلمه ریخته و هم بزنید. زمانی که از خلال پرتقال یا نارنج استفاده می‌کنید، باید دو بار آن را جوشانده، چندین بار در آب سرد خیسانده و آب آن‌ را عوض کنید. این کار از تلخ شدن مربا شما جلوگیری می‌کند.

زمانی که مربا جوش بیاید، اجازه دهید تا با شعله بپزد، بعد از 20 دقیقه، پوست پرتقال و خلال پسته یا بادام را به محتویات درون قابلمه اضافه کنید. مربا شما بعد از 1 تا 1 ساعت و نیم آمده است در طول پخت مراقب باشید تا مربا ته نگیرد. از طعم دلپذیر مربا هویج و پوست پرتقال لذت ببرید.

می‌توانید برای سرعت بیشتر در تهیه مربا خلال نارنج و پرتقال استفاده کنید؛ یا در فصل‌هایی که میوه تازه نیست می‌توانید با خرید خلال نارنج مربا خود را با بهترین طعم آماده کنید.

طرز تهیه مربا هویج با پوست پرتقال مانند مربا هویج است با این تفاوت که قبل از اضافه کردن پوست پرتقال حتما
باید آن را دو بار بجوشانید تا طعم تلخ پوست پرتقال از بین برود.

نکات پایانی برای طرز تهیه مربا هویج

• اضافه کردن مقداری وانیل به مربا سبب عطر و بوی خوش آن می‌شود و خاصیت اشتهاآور بودن آن را افزایش می‌دهد. همچنین بنا بر سلیقه و ذائقه خود می‌توانید خلال پسته یا خلال بادام هم اضافه کنید. ترکیب خلال بادام و مربا هویج بسیار خوشمزه می‌شود و برای تهیه مربا هویج مجلسی مناسب است. برای اینکه خلال‌ها خاصیت خود را از دست ندهند و ترد بودن خود را حفظ کنند، بهتر است آن‌ها را اواخر پخت مربا به آن اضافه کنید.

• حتما قابلمه‌ای را انتخاب کنید که در آن کامله اندازه قابلمه باشد. زمانی که درب قابلمه مربا هویج را بگذارید مربا بسیار خوش‌رنگ‌تر خواهد شد.

• مربا هویج لعاب ندارد و برای اینکه مربا شما لعاب داشته باشد می‌توانید به آن دانه به اضافه کنید. موقع اضافه کردن هل می‌توانید دانه به را هم به مربا در حال جوش اضافه کنید.

• اگر در خانه آب لیمو یا لیمو تازه نداشتید به جای آبلیمو از جوهر لیمو هم می‌توانید استفاده کنید. اما برای سالم‌تر بودن مربا بهتر است از آبلیمو طبیعی استفاده کنید. اگر قصد استفاده از جوهر لیمو را داشتید از مقدار نیم قاشق غذا خوری در پخت استفاده کنید تا مربا شما ترش نشود.

 • همان‌طور که اشاره شد برای خوش رنگ شدن مربا بهتر است از قابلمه مسی استفاده کنید، اگر قابلمه مسی ندارید از قابلمه روحی (روی) هم می‌توانید استفاده کنید.

• اگر مربا بعد از مدتی شکرک زد به این دلیل است که مقدار آب آن زیادتر از حد اندازه بوده، مربا به اندازه کافی غلیظ نشده و یا شکر آن کم بوده است. در این صورت مقداری شکر روی آن بریزید و بگذارید مجددا بجوشد تا تا غلیظ شود.

• هیچوقت مربا را نباید گرم در شیشه بریزید، در این صورت ممکن است مربا هویج شما بعد از مدتی کپک بزند.

• اگر مربا به غلظت کافی نرسد و آن را زودتر از روی حرارت بردارید، ممکن است کپک بزند. اگر مربا را پس از آن که پخته شد به مدت یک روز نگه دارید و بعد از آن در شیشه بریزید بهتر است. بعد از یک روز مقدار رقیق بودن یا غلظت مربای شما کاملا مشخص خواهد بود. اگر بعد از این زمان باز هم احساس کردید که مربا رقیق است باز روی اجاق بگذارید تا مقداری بجوشد.

طرز تهیه مربا هویج
توجه داشته باید برای تهیه مربا از قابلمه روحی یا مسی استفاده کنید؛ بعد از پخت مربا اجازه دهید تا مربا کاملا خنک
شود، اگر مربا بعد از مدتی شکرک زد مقداری شکر و آب به آن اضافه کنید و بگذارید مجدد بجوشد. نگران نباشید؛
مربا خانگی شکرک زده سالم است.

• توجه داشته باشید که بهتر است برای پخت مربا هویج بیشتر از دو یا سه کیلو مربا نپزید. اگر در پخت مربا حرفه‌ای نباشید درصد خطای شما در پخت مربا در وزن‌های زیاد بسیار بالا می‌رود.

• یک مربا هویج کاملا جا افتاده و خوش طعم باید قوام داشته باشد، و این به معنی غلظت به اندازه است. زمانی که مربا سرد شده باشد و شما آن را با قاشق بردارید مانند عسل کش می‌آید.

• تمیز بودن ظرفی که مربا را در آن می‌ریزید بسیار مهم است. قابلمه‌ای که مربا را در آن می‌پزید باید کاملا تمیز و عاری از هر گونه چربی و نم و رطوبت باشد. شیشه‌هایی که برای نگهداری مربا در نظر می‌گیرید هم باید کاملا تمیز و خشک باشند.

• اگر می خواهید مربا را مانند مارمالاد حالت ژله‌ای داشته باشد، می‌توانید با اضافه کردن یک برگ ژلاتین در زمان پخت مربا به قابلمه نیز مربا را ژله‌ای کنید.

• اگر مربای هویج کاملا پخته بود ولی شهد آن هنوز رقیق بود، در قابلمه را برداشته و حرارت را کمی زیاد کنید تا آب اضافی بخار شده و مربا هویج خانگی شما غلیظ شود. برای اینکه متوجه شوید مربا کاملا غلیظ شده، مقداری از آن را در قاشق بریزید و صبر کنید تا خنک شود. اگر مربا به سختی روی قاشق حرکت کرد یعنی به غلظت کافی رسیده است.

• در صورتی که نکات گفته شده را رعایت کنید، مربا هویج خانگی شما ۶ ماه تا یک سال در یخچال سالم می‌ماند.

توجه داشته باشید ظرفی که در آن پخت مربا را پخته و ظرفی که مربا را در آن نگهداری می‌کنید؛ عاری از چربی باشد،
مربا را در ظرف شیشه‌ای وقتی که کاملا سرد شد نگهداری کنید. اگر می‌خواهید مربا شما حالت ژله‌ای به خود بگیرد از
چند برگه ژلاتین استفاده کنید.

نتیجه گیری

استفاده از مواد غذایی و خوراکی‌های ارگانیک و خانگی امروزه بسیار بیش از پیش رواج پیدا کرده است؛ در کشورهای توسعه یافته افراد از مرحله استفاده از مواد غذایی صنعتی (به دلیل پایین بودن ارزش غذایی آن) در حال گذر هستند. استفاده از مواد غذایی ارگانیک سلامتی شما را تضمین خواهد کرد و قدرت و قوای جسمانی را افزایش می‌دهد.

فروشگاه آنلاین ریوک ارائه دهنده محصولات ارگانیک (انواع میوه خشک ، روغن گیاهی مانند: روغن آرگان ، روغن نارگیل ، روغن خراطین ، دمنوش ، ادویه ) در ایران و صادر کننده محصولات به کشورهای خاورمیانه و حوزه خلیج فارس است، هدف ریوک افزایش سطح کیفی محصولات غذایی موجود در بازار به اندازه استانداردهای بین‌المللی است. افزایش ارزش غذایی مصرفی برابر با سلامت و تندرستی بیشتر و جامعه پرنشاط‌تر خواهد شد.

دسته بندی هنرخانه داری
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات ارگانیگ - فروشگاه اینترنتی ریوک

ریوک

تضمین بهترین کیفیت

7 روز ضمانت تعویض محصول

ارسال رایگان برای خرید بالای 300 هزار تومان

خرید عمده

خدمات مشتریان

خدمات مشتریان ریوک آماده هرگونه پاسخگویی در زمینه سفارشات، پیگیری، شکایات، درخواستِ تعویض سفارش و راهنمایی مورد نیاز مشتریان است.

ریوک ارائه دهنده محصولات ارگانیگ با ضمانت بازگشت

Call Now Button
سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

ورود به سایت