راز خواص روغن لیمو ارگانیک برای سلامت پوست، مو و ناخن

مهگل رئیس صفریمهگل رئیس صفری
3,591 بازدید
خواص روغن لیمو

فواید روغن لیمو برای سلامتی

لیمو ترش از مرکباتی است که از آن در آشپزی به عنوان طعم‌ دهنده استفاده می‌شود. این میوه در مناطق گرمسیری رشد می‌کند و ارتفاع درخت آن تا 4 متر هم می‌رسد؛ لیمو ترش جزو معدود درختانی است که همیشه گل و میوه دارد. میزان آب موجود در این میوه در پاییز و زمستان بیشتر و در همین فصل‌ها از آن به عنوان خوراکی استفاده می‌شود. این میوه طعم ترشی دارد و دلیل آن خاصیت اسیدی لیمو است. این میوه علاوه بر مصارف خوراکی، مصارف دارویی هم دارد؛ در گذشته دریانوردان از از میوه برای جلوگیری از بروز بیماری‌های عفونی و باکتریایی استفاده می‎‌کردند. از خواص این میوه برای فراورده‌های دیگری مانند روغن لیمو استفاده می‌شود. خواص روغن لیمو باعث شده طیف وسیعی از افراد با سنین مختلف از آن استفاده کنند. این روغن رایحه مطبوع و رنگ طلایی دارد به همین دلیل به روغن خورشید معروف است. در این مقاله سعی می‌کنیم به برخی از این خواص اشاره کنیم.

خواص روغن لیمو

خواص و ترکیبات روغن لیمو

قبل از اینکه در مورد خواص روغن لیمو صحبت کنیم، لازم است بدانید برای تهیه ۱۵ میلی‌‌لیتر از این روغن، از ۷۵ لیمو استفاده می‌شود.

روغن لیمو خواص بسیاری دارد. این روغن سرشار از ویتامین C ، A و B و شامل مواد معدنی از جمله: پتاسیم، کلسیم و منیزیم است.

روغن لیموترش منبعی غنی از ویتامین C است. روغن لیمو در قدیم برای درمان بیماری اسکوربوت (بیماری مربوط به کمبود شدید ویتامین C) استفاده می‌شد.

ویتامین C یکی از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که برای جلوگیری از فعالیت رادیکال‌های آزاد ضروری است. رادیکال‌های آزاد سلول‌های بدن را تخریب می‌کنند و به آن‌ها آسیب جدی می‌زنند. رادیکال‌های آزاد باعث نفوذ آلودگی به بدن می‌شوند. این ترکیبات خطرناک در طولانی مدت می‌توانند باعث بروز سرطان‌های مختلفی شوند. آنتی‌اکسیدان‌ها وظیفه از بین بردن رادیکال‌های آزاد را به عهده دارند. این ترکیبات مفید، به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک بسیاری می‌کنند.

کمبود ویتامین C منجر به ایجاد اختلال در خلق و خو، ضعیف شدن مقاومت بدن، ناراحتی، اضطراب و در موارد شدید منجر به افسردگی می‌شود. مصرف این ویتامین علاوه بر حفظ سلامتی، به بهبود خلق و خو کمک بسیاری می‌کند.

به دلیل اینکه ویتامین C به مقدار کمی در بدن ذخیره می‌شود، لازم است در رژیم غذایی روزانه به مقدار کافی این ویتامین را مصرف کنید تا بدن کمبودی در این نیاز ضروری احساس نکند.

جذب ویتامین C کافی، به جذب آهن در بدن کمک می‌کند. مصرف روغن لیمو ترش، همراه با گوشت قرمز جذب آهن را افزایش می‌دهد و سبب بهتر شدن طعم غذا می‌شود.

مصرف ویتامین C علاوه بر تأثیراتی که بر سلامتی می‌گذارد، برای سلامت پوست هم بسیار موثر است. این ویتامین به آبرسانی پوست کمک می‌کند و باعث درخشان شدن پوست می‌شود؛ همچنین به رفع عارضه‌های پوست کمک می‌کند. استفاده از خواص روغن لیمو برای پوست ، منجر به حفظ شادابی و طراوت پوست می‌شود. این ویتامین منجر به افزایش تولید کلاژن در بدن می‌شود. خواص روغن لیمو برای پوست باعث تنظیم میزان چربی و جلوگیری از خشک شدن پوست می‌شود.

خلاصه

وجود ویتامین C‌ از بدن در برابر ابتلا به بیماری‌ها و سرطان محافظت می‌کند. جذب کافی این ویتامین خلق و خو را بهتر می‌کند و سبب افزایش جذب آهن می‌شود. این ویتامین به تولید کلاژن در پوست افزایش می‌دهد.

خواص روغن لیمو برای پوست و کلاژن سازی

کلاژن ماده‌ای ضروری برای بدن است. این پروتئین خواص بسیاری دارد. تولید آن در بدن با افزایش سن، مصرف سیگار و دخانیات و مصرف بیش از حد کربوهیدرات‌های تصفیه شده، کاهش پیدا می‌کند. بدن باید کمبود کلاژن را از طریق جذب مواد غذایی تأمین کند. کلاژن به تشکیل و ترمیم بافت‌های بدن کمک می‌کند و همانند اسکلت ساختمان، از بافت‌های بدن محافظت می‌کند و آن‌ها را یکپارچه نگه می‌دارد.

کلاژن‌سازی به رفع چین و چروک پوست کمک می‌کند و باعث جوانسازی پوست می‌شود. این ماده منجر به از بین رفتن جای جوش و آکنه هم می‌شود.

یکی از خواص روغن لیمو برای پوست ، محافظت از آن در برابر اشعه‌های مضر خورشید است. اشعه فرابنفش سلول‌های پوست را تخریب می‌کند و در مدت طولانی، باعث ایجاد سرطان پوست می‌شود. خواص روغن لیمو برای پوست ، این مشکل را رفع می‌کند و به حفظ سلامت پوست کمک می‌کند. خواص کلاژن به حفظ سلامت مو و ناخن هم کمک می‌کند.

خلاصه

کلاژن پروتئینی مهم برای بدن است. کلاژن به ترمیم بافت‌های بدن، سلامت مفاصل و پوست کمک می‌کند و در برابر اشعه مضر خورشید از پوست محافظت می‌کند. این ماده باعث رفع جوش، آکنه و چین و چروک از پوست می‌شود.

خواص روغن لیمو برای پوست

خواص روغن لیمو در ناف

جالب است تا بدانید خواص روغن لیمو در ناف به سلامت پوست کمک می‌کند.

گاهی اوقات لکه‌های پوستی روی بدن ظاهر می‌شوند که دلیل مشخصی ندارند؛ ممکن است نفوذ اشعه مضر آفتاب به پوست، ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن و… از دلایل بروز این لکه‌های پوستی باشد. برخی لکه‌های دیگر نیز روی پوست وجود دارند که زمان زیادی روی بدن بوده و به دلایل ژنتیکی ممکن است به وجود آمده باشند.

شاید برای شما جالب باشد که گذشتگان از روش ماساژ ناف با روغن‌های گیاهی برای درمان بسیاری از عارضه‌های پوستی استفاده می‌کردند. استفاده از این روش بیشتر در طب سنتی هند رایج بوده است. ماساژ با روغن‌های گیاهی تأثیرات مثبتی بر سلامت جسم و روح می‌گذارد. یکی از روغن‌هایی که برای درمان بیماری‌های پوستی استفاده می‌شود، روغن لیمو است. استفاده از خواص روغن لیمو در ناف ، تأثیرگذاری آن را بیشتر می‌کند.

ناف همان‌طور که در دوران بارداری مواد غذایی را به بدن جنین منتقل می‌کند، می‌تواند مواد مغذی را با سرعت بیشتری جذب بدن کند و به سایر اندام‌ها برساند. خواص روغن لیمو در ناف عملکرد پوست را بهبود بخشیده و به رفع لکه‌های پوستی کمک می‌کند و اثرات لک‌های ژنتیکی را کم می‌کند. ماساژ دور ناف با روغن گیاهی باعث حفظ رطوبت پوست و از بین بردن آلودگی‌ها می‌شود؛ تکرار این ماساژ به صورت دورانی، یکی از موثرترین خواص روغن لیمو در ناف برای رفع یبوست است. ماساژ روغن لیمو در ناف باعث از بین رفتن ترک‌ها لب‌ها هم می‌شود.

خلاصه

از خواص روغن لیمو در طب سنتی، برای درمان بسیاری از لکه‌های پوستی با ماساژ روغن لیمو استفاده می‌کردند. ماساژ ناف با روغن لیمو باعث جذب بهتر روغن به بدن می‌شود.

خواص روغن لیمو برای مو

استفاده از این روغن طبیعی برای جلوگیری از ریزش مو و ابتلا به شوره و موخوره مناسب است. این روغن گیاهی پوست سر را از قارچ و باکتری حفظ می‌کند و باعث حفظ درخشندگی مو می‌شود. ماساژ موها با این روغن سبب صاف شدن موها و از بین روفتن فری و وزی آن‌ها می‌شود. روغن لیمو در حفظ استحکام موها موثر است و با تقویت موی سر از خشکی آن جلوگیری می‌کند.

 منگنز ماده‌ معدنی ضروری برای موها است. روغن لیمو مقادیری مورد نیاز منگنز برای پیاز مو را دارد و  باعث جلوگیری از شکنندگی و سفید شدن مو می‌شود.

مقدار پتاسیم روغن لیمو طبیعی

پتاسیم از مواد معدنی مورد نیاز مهم برای بدن است. این ماده به حفظ انرژی بدن و کنترل اعصاب کمک می‌کند. پتاسیم باعث کنترل فشار خون می‌شود. کمبود این ماده در بدن عملکرد ماهیچه‌ها را کاهش می‌دهد و باعث ایجاد اختلال در اعصاب می‌شود. وجود پتاسیم به سلامت قلب کمک می‌کند و شریان‌ها را باز می‌کند. این ماده از بروز خستگی، خواب‌آلودگی و آریتمی قلب جلوگیری می‌کند. روغن لیمو حاوی مقادیر بالای پتاسیم است. مصرف این روغن خطر ابتلا به سکته‌های قلبی و مغزی را کاهش می‌دهد.

خواص روغن لیمو برای لاغری و کاهش وزن

استفاده از این روغن سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهد و روند لاغری را سریع می‌کند. روغن لیمو با داشتن فیبر به هضم بهتر غذا کمک می‌کند و انرژی بدن را حفظ می‌کند. همچنین به دلیل مقادیر پایین قند و چربی، در بدن انباشته نمی‌شود و از چاقی جلوگیری می‌کند. خاصیت اسیدی بودن آن هم به هضم غذا کمک می‌کند و عمل دفع را آسان می‌کند. استفاده از این روغن به صورت موضعی هم می‌تواند باعث لاغری شود و از ایجاد سلولیت (برجستگی و جمع شدن چربی مانند یک گلوله زیر پوست) جلوگیری کند؛ این روغن به برطرف کردن ودرمان سلولیت هم کمک می‌کند.   

خلاصه

این روغن باعث جلوگیری از ریزش مو و حفظ درخشندگی آن می‌شود. روغن لیمو سرشار از پتاسیم است و باعث تقویت سیستم عصبی می‌شود. همچنین مصرف منظم آن باعث هضم بهتر غذا، افزایش سوخت و ساز بدن و لاغری می‌شود.

خواص روغن لیمو در ناف

آروماتراپی با روغن طبیعی لیمو

آروماتراپی یا همان رایحه درمانی، شامل به کار بردن بو و عطر‌های مختلف برای رسیدن به آرامش و درمان برخی بیماری‌ها است. امروزه رایحه درمانی به عنوان یک رشته در دانشگاه تدریس می‌شود. برای استفاده از رایحه درمانی می‌توانید از عطر روغن‌های گیاهی استفاده کنید. این روغن‌ها به ایجاد تعادل روحی و جسمی در افراد کمک می‌کنند و سبب تقویت جسم، روح و ذهن می‌شوند و در نهایت آرامش بیشتری را برای فرد به وجود می‌آورند.

استفاده از روغن‌های معطر در آروماتراپی، تأثیر چشمگیری در کاهش درد، اضطراب و خواب بهتر دارد. روغن لیمو تنش‌های عصبی را کاهشس می‌دهد. همچنین انرژی و احساست منفی را هم از بین می‌برد. تحقیقات نشان داده است استفاده از عطر درمانی در برطرف کردن افسردگی بسیار موثر است. رایحه درمانی به دو صورت استفاده می‌شود: در روش اول رایحه روغن در فضا پخش می‌شود و روش دوم از ماساژ آن روی قسمت‌هایی از بدن مانند مچ دست استفاده می‌شود.

از روغن لیمو هم برای رایحه درمانی استفاده می‌شود. استفاده از این روغن باعث افزایش آرامش فرد می‌شود و به ضدعفونی کردن محیط نیز کمک می‌کند. رایحه درمانی با روغن لیمو، باعث افزایش تمرکز می‌شود و برای استفاده در محیط‌های کاری بسیار مناسب است.

استفاده از رایحه روغن لیمو در فضا سبب رفع آلرژی‌های فصلی و حساسیت می‌شود.

ضدعفونی کردن سطوح

یکی از ویژگی‌های این روغن، پاکسازی سطوح و ضدعفونی کردن آن‌ها است. روغن لیمو خواص ضد قارچی دارد و می‌تواند آلودگی‌ها را از سطوح پاک کند. این روغن باعث دور کردن حشرات هم می‌شود. اگر مقداری از آن را روی سطوح آشپزخانه اسپری کنید حشرات را از مواد غذایی دور می‌کند.

خلاصه

رایحه درمانی فواید زیادی برای بدن دارد و منجر به حفظ آرامش می‌شود. استفاده از روغن طبیعی لیمو برای رایحه درمانی سبب رفع خستگی و ایجاد آرامش می‌شود. از این روغن برای پاکسازی سطوح و دور کردن حشرات هم استفاده می‌کنند.

ماساژ بدن با روغن لیمو

ماساژ با این روغن به رفع خستگی و تسکین دردهای مفصلی کمک می‌کند. این روغن باعث نرم شدن مفاصل و رفع بی‌حالی می‌شود. ماساژ روغن لیمو برای استحکام ناخن و رفع قارچ آن موثر است.

برطرف کردن مواد چسبناک

اگر فرش، مبل یا لباس به مواد چسبناکی مثل آدامس آلوده شده‌اند و به دنبال راهی برای برطرف کردن آن می‌گردید، از چند قطره روغن ارگانیک لیمو استفاده کنید. این روغن می‌تواند به راحتی مواد چسبناک را جدا کند.

سایر خواص روغن لیمو

یکی از فواید روغن لیمو تقویت دستگاه تنفسی است. این روغن به درمان سرفه کمک می‌کند و منجر به کاهش علائم آسم می‌شود. روغن لیمو، دارویی مفید برای کاهش تب بیمار است. از دیگر خواص این روغن می‌توان به درمان گلو درد اشاره کرد. اگر روغن طبیعی لیمو را با مقداری عسل و آب گرم مخلوط کنید، معجونی برای درمان گلو درد تهیه کرده‌اید. بهتر است آن را صبح قبل از خوردن صبحانه، میل کنید.

روغن طبیعی لیمو سردردهای ناشی از خستگی، بی‌خوابی و میگرنی را از بین ‌می‌برد. استفاده از روغن ارگانیک لیمو، معده درد را هم آرام می‌کند. روغن لیمو باعث رفع التهابات دهانی می‌شود و زخم و آفت را از بین می‌برد. از خواص این روغن می‌توان به رفع حالت تهوع اشاره کرد. استفاده از این روغن در دوران بارداری می‌تواند به کاهش تهوع و سرگیجه کمک کند. برای برطرف کردن این مشکل، می‌توان روغن را علاوه بر مصرف خوراکی، پشت گردن ماساژ داد. مقدار کمی روغن لیمو می‌تواند در رفع سوءهاضمه موثر باشد.

خلاصه

ماساژ بدن با روغن به درمان دردهای مفصلی کمک می‌کند. این روغن مواد چسبناک را از سطوح پاک می‌کند. مصرف آن باعث رفع علائم آسم می‌شود. استفاده از این روغن در دوران بارداری باعث رفع احساس حالت تهوع می‌شود.

طرز استفاده از روغن لیمو

از روغن لیمو می‌توانید به صورت خوراکی در تهیه انواع غذاها و سالادها و به صورت موضعی برای ماساژ اندام‌ها استفاده کنید. این روغن یک طعم‌دهنده خوشبو است که می‌توانید به انواع کیک و دسر اضافه کنید. ماساژ روغن لیمو در ناف یک از روش های استفاده از روغن لیمو برای سلامت پوست و رفع ترک لب‌ها است.

روغن لیمو به دلیل خواص اسیدی که دارد، ممکن است در برخی افراد ایجاد سوزش و خارش کند. برای حل این مشکل می‌توانید این روغن را با روغن‌های دیگر مثل روغن نارگیل یا روغن بادام ترکیب کنید.

طرز استفاده از روغن لیمو

تهیه روغن لیمو اصل

ممکن است برخی فروشندگان ترکیبات شیمیایی را با روغن اصل مخلوط کرده و ارزان‌تر از قیمت واقعی بفروشند؛ ولی به خاطر داشته باشید فقط خواص روغن لیمو اصل باعث افزایش سلامت بدن می‌شود و وجود ناخالصی در آن می‌تواند به بدن آسیب برساند. خرید روغن لیمو اصل را از فروشگاه‌های معتبر انجام دهید.

سخن پایانی

استفاده از خواص روغن‌های گیاهی برای حفظ سلامتی و زیبایی طبیعی صورت و بدن، درحال حاضر بسیار رواج پیدا کرده است.

روغن لیمو یک معجزه‌گر فوق‌العاده برای پوست و مو و به طور کلی تمام بدن شماست؛ برای تشخیص و خرید روغن لیمو اصل برخی راهکارها راهنمای شما هستند. این روغن نباید هیچ مواد افزودنی مانند آب، ماده معطر یا حتی مواد نگهدارنده داشته باشد مگر به عنوان حلال برای اسپری شدن راحت‌تر است. این روغن آبکی و شل نیست و بافت نرم و کشسانی دارد. بهتر است قبل از استفاده مداوم از این روغن، مقدار از آن را روی ساعد دست خود امتحان کنید، اگر احساس خارش و سوز یا التهاب نداشتید با خیال راحت از آن استفاده کنید.

 فروشگاه آنلاین ریوک ارائه دهنده محصولات ارگانیک در ایران و صادر کننده انواع محصولات گیاهی و فراوده‌های آن به کشورهای خاورمیانه و حوزه خلیج فارس است، هدف ریوک افزایش سطح کیفی محصولات غذایی موجود در بازار به اندازه استانداردهای بین‌المللی است. افزایش ارزش غذایی مصرفی برابر با سلامت و تندرستی بیشتر و جامعه پرنشاط‌تر خواهد شد.

دسته بندی خواص خوراکی ها گیاه درمانی و طب سنتی
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات ارگانیگ - فروشگاه اینترنتی ریوک

ریوک

تضمین بهترین کیفیت

7 روز ضمانت تعویض محصول

ارسال رایگان برای خرید بالای 300 هزار تومان

خرید عمده

خدمات مشتریان

خدمات مشتریان ریوک آماده هرگونه پاسخگویی در زمینه سفارشات، پیگیری، شکایات، درخواستِ تعویض سفارش و راهنمایی مورد نیاز مشتریان است.

ریوک ارائه دهنده محصولات ارگانیگ با ضمانت بازگشت

Call Now Button
سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

ورود به سایت