خواص پرتقال خشک ؛ میوه خشک بخورید تا شاداب بمانید

وحید رمضانیوحید رمضانی
4,626 بازدید
خواص پرتقال خشک

فواید پرتقال خشک برای سلامتی

خواص پرتقال خشک بسیار زیاد است. پرتقال نوعی از مرکبات است که به صورت طبیعی در فصل پاییز و زمستان رشد می‌کند. با استفاده کردن از پرتقال خشک می‌توانید از خواص بی‌نظیر آن در سایر فصول سال استفاده کنید. پرتقال خشک به مقدار فراوان در قاره‌ی آمریکا یافت می‌شود و تحقیقات نشان داده است، کسانی که پرتقال خشک را در رژیم غذایی روزانه خود قرار داده‎‌اند، به سرطان معده دچار نشده‌اند.

خواص موجود در یک فنجان میوه خشک پرتقال، بیشتر از همین مقدار میوه تازه آن است. میوه خشک وزن کمی دارد و جابجایی آن راحت‌تر است؛‌ به همین دلیل برای افرادی که مدت طولانی بیرون از منزل هستند، کودکان و ورزشکاران بسیار مفید است.

خواص پرتقال خشک شده

خواص و ترکیبات پرتقال خشک

پرتقال خشک همانند پرتقال تازه منبع غنی از ویتامین C است. از مهمترین و معروف‌ترین خواص ویتامین C، درمان سرماخوردگی، کاهش التهاب گلو و نرم کننده سینه است. این ویتامین، سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و به رشد و ترمیم بافت‌های بدن کمک می‌کند. این ویتامین برای رشد گلبول‌های سفید خون ضروری است و مستقیما روی سیستم دفاعی بدن تأثیر می‌گذارد. ویتامین C، یک آنتی‌اکسیدان فوق‌العاده است که از ابتلا به سرطان جلوگیری می‌کند. عدسی‌های چشم انسان، حاوی مقادیر بالای ویتامین C هستند و این ویتامین، خطر ابتلا به آب مروارید را به طرز شگفت‌آوری، کاهش می‌دهد. همچنین ویتامین C، به جذب آهن در بدن نیز کمک می‌کند.

پرتقال خشک و سلامتی

از خواص میوه خشک پرتقال می‌توان به ادرار آور بودن آن، اشاره کرد. این خاصیت باعث دفع شدن آلودگی‌ها و سموم بدن می‌شود و به سلامت بدن کمک می‌کند. پرتقال خشک سیستم گوارشی را تقویت کرده و موجب هضم بهتر غذا می‌شود. این ماده‌ ارزشمند، خون را پاکسازی کرده و از ابتلا به سرطان لوزوالمعده جلوگیری می‌کند. همچنین پایین آورنده‌ی تب است و سبب افزایش اشتها نیز، می‌شود. پرتقال خشک با افزایش سوخت و ساز بدن و سوزاندن کالری، می‌تواند به لاغر شدن و حفظ سلامتی کمک کند. همچنین از تشکیل بافت‌های چربی در بدن جلوگیری کرده و باعث پاکسازی ریه‌ها می‌شود. ویتامین C موجود در پرتقال خشک، باعث رفع ورم و درد مفاصل می‌شود و با کاهش کلسیم بدن، از ایجاد سنگ کلیه، جلوگیری می‌کند.

خلاصه:

از ترکیبات پرتقال خشک باید به ویتامین C، ویتامین‌های گروه B، فسفر، آهن، سدیم، کلسیم، پتاسیم و… اشاره کرد. پرتقال برای افزایش انرژی، کاهش تب، لاغری و درمان سرماخوردگی مفید است.

پرتقال خشک بخورید تا قلب سالمی داشته باشید

پرتقال خشک سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد مغذی برای بدن است. این میوه‌خشک خوشمزه، برای سلامت قلب شما بسیار مفید است. به این صورت که ویتامین C (آنتی‌اکسیدان) موجود در آن، از جذب رادیکال‌های آزاد در بدن و بسته شدن رگ‌ها به وسیله چربی، جلوگیری می‌کند. پرتقال خشک، رگ‌های خون که منتقل‌کننده اکسیژن و موادغذایی به سلول‌ها هستند، را تقویت می‌کند. پتاسیم موجود در این میوه‌خشک، شرایط قلب را بهبود داده و ماهیچه‌های قلب را تقویت می‌کند. خوردن پرتقال خشک، نارسایی قلب را رفع و باعث خون‌رسانی بهتر به آن می‌شود.

خواص ضد سرطانی میوه خشک پرتقال

همان‌‌طور که گفته شد، این میوه خشک سرشار از آنتی‌اکسیدان است. این ترکیبات با تقویت قدرت ایمنی بدن از بروز سرطان جلوگیری می‌نند و عوامل بیماری‌زا را از بین می‌برند. تحقیقات نشان می‌دهند مصرف پرتقال خشک، به دلیل جذب ویتامین C و فیبر موجو در آن، مانع از بروز سرطان روده بزرگ خواهد شد.

پرتقال خشک و عطر و طعم فوق‌العاده‌ی آن

پرتقال خشک با رایحه‌ی مطبوعی که دارد باعث خوشبو شدن دهان و افزایش سلامتی دندان‌ها می‌شود. از خواص میوه خشک پرتقال می‌توان به یک طعم‌دهنده فوق‌العاده برای چای و غذا، اشاره کرد. عطر و طعمی که پرتقال خشک دارد، می‌تواند همراه با چای عصرانه، تمام خستگی روز را برای شما رفع کند. همچنین استفاده از آن در انواع غذاها، علاوه بر خوش طعم کردن غذا، آن را بسیار مقوی می‌کند. پرتقال خشک را به صورت تکه‌های کوچک درآورده و از آن در تزئین ژله و دسر استفاده کنید. این ماده مقوی را می‌توان یک میان‌وعده خوشمزه نیز، به حساب آورد.

کنترل کلسترول و قند خون

پوسته‌ی نازک و سفید موجود در پرتقال خشک، موجب کاهش کلسترول خون شده و گزینه‌ی مناسبی برای افرادی که چربی بالایی دارند، است. همچنین با کاهش قند خون، به درمان دیابت نیز کمک می‌کند. رژیم غذایی روزانه که دارای فیبر کافی باشد، برای ترشح انسولین کافی و کنترل بیماری دیابت ضروری است. مصرف این میوه خشک روشی مناسب برای کنترل قند خون است.

خلاصه:

مصرف پرتقال خشک شده برای پاکسازی رگ‌های خونی و بهبود عملکرد قلب بسیار مناسب است. مصرف پرتقال خشک با پوست برای کاهش کلسترول منفی خون بسیار مفید است.

خواص پرتقال خشک

خواص پرتقال خشک برای بارداری

اسیدفولیک یک ریزمغذی خوشمزه است که کمبود آن می‌تواند سبب بروز افسردگی شود. اسیدفولیک موجود در پرتقال خشک، باعث شادابی شده و به رشد و ترمیم سلول‌ها کمک می‌کند. همچنین در ساخت و ترمیم DNA، تأثیر دارد. اسید فولیک یا همان فولات، باعث جلوگیری از بسته‌شدن لوله عصبی جنین می‌شود. فولیک اسید ویتامین ضروری برای زنان باردار است و موجب به دنیا آمدن نوزاد سالم خواهد شد با توجه به این نکات خواص پرتقال خشک برای بارداری مفید است.

پرتقال خشک، سرشار از پتاسیم

مقادیر بالای پتاسیم موجود در پرتقال خشک، باعث تحرک و شادابی فرد می‌شود. پتاسیم باعث ایجاد آرامش بیشتر شده و به کنترل خشم کمک بسیاری می‌کند. همچنین فشارخون را پایین آورده و از ابتلا به سرطان و بیماری‌های قلبی عروقی، جلوگیری می‌کند. پتاسیم از ایجاد سنگ کلیه جلوگیری و خطر ابتلا به سکته را کاهش می‌دهد. دریافت پتاسیم به میزان کافی می‌تواند تا ۲۰ درصد خطر مرگ بر اثر سکته را کاهش دهد.

از دیگر مواد موجود در پرتقال خشک، می‌توان به فیبر اشاره کرد. فیبر فعالیت روده را بهبود بخشیده و باعث آسان شدن دفع خواهد شد. فیبر سبب هضم بهتر غذا می‌شود. این کار عملکرد دستگاه گوارش را بهبود می‌بخشد. فواید پرتقال خشک شده موجب پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مربوط به روده می‌شود و حرکات روده را راحت می‌کند.

وجود رنگدانه‌های نارنجی در پرتقال خشک ناشی از بتاکاروتن است. بتاکاروتن پیش‌ساز ویتامین A است و ویتامین A موجود در پرتقال خشک برای بینایی و ساخت هورمون‌های ضروری بدن، لازم است. وجود مواد معدنی نظیر منیزیم و پتاسیم در پرتقال خشک، با ایجاد خاصیت قلیایی، موجب جلوگیری از اسیدی‌شدن خون و معده می‌شود. پرتقال خشک دارای مقادیری کولین است که در یادگیری، افزایش حافظه، بهبود شرایط خواب و جلوگیری از گرفتگی عضلات، نقش دارد.

خلاصه:

مصرف پرتقال خشک برای زنان حامله و باردار مفید است و باعث رشد کامل جنین خواهد شد. اما بهتر است در مصرف آن رعایت اعتدال را داشته باشید. ویتامین‌های موجود در پرتقال از بروز سرطان، سنگ کلیه و سکته جلوگیری می‎‌کند.

خواص پرتقال خشک برای پوست

ویتامین C موجود در پرتقال خشک موجب رقیق شدن خون و رفع جوش و ناراحتی‌های پوستی می‌شود. همچنین با کاهش چین و چروک‌های پوستی، موجب صاف شدن و جوان‌سازی پوست خواهد شد. ویتامین C، یک عامل مهم برای تولید کلاژن است. کلاژن یک آنتی سلولیت طبیعی و ترمیم‌کننده‌ی سلول‌های پوستی است. ویتامین C موجود در پرتقال خشک، تولید کلاژن را افزایش می‌دهد. همچنین بتاکاروتنی که در پرتقال خشک وجود دارد، باعث جلوگیری از پیری پوست خواهد شد. پس به هیچ عنوان از فواید پرتقال خشک برای پوست، غافل نشوید.

از دیگر خواص پرتقال خشک ضدعفونی کردن میکروب‌ها است. سنگ کیسه صفرا را به خوبی دفع کرده و برای رفع سوءهاضمه به کار ‌می‌رود. اگر دچار یبوست می‌شوید، کافی است که پرتقال خشک را در رژیم غذایی خود قرار دهید. در مدت زمان کوتاهی متوجه می‌شوید که یبوست شما بسیار بهبود پیداکرده‌ است.

دم‌کرده پرتقال خشک

از پرتقال خشک برای تهیه دمنوش استفاده کنید. پرتقال خشک یا پوست پرتقال خشک را داخل آبجوش ریخته و دچند دقیقه به آن فرصت دهید تا دم بکشد. نوشیدن چای پرتقال موجب باز شدن مجاری تنفسی و رفع عفونت گلو می‌شود. دمنوش پرتقال سبب افزایش نشاط و شادابی می‎‌شود و از بروز افسردگی جلوگیری می‌کند.

عوارض احتمالی پرتقال خشک

مصرف بیش از اندازه این میوه خشک برای افرادی که مشکلات گوارشی دارند مضر است و ممکن است سبب سوزش سر دل و استفراغ شود.

خواص پرتقال برای پوست

طرز تهیه پرتقال خشک

ابتدا لازم است پرتقال‌ها را خوب شسته و آن‌ها را حلقه حلقه کنید. دقت کنید که ضخامت حلقه‌ها نباید زیاد باشد و بهتر است کمتر از یک سانتی‌متر باشد. برش‌های پرتقال را داخل سینی فر بگذارید و دمای آن را روی پایین‌ترین حد ممکن قرار دهید. حدودا سه ساعت طول می‌کشد تا پرتقال‌ها کاملا خشک شوند.

برای بهتر شدن طعم آن می‌توانید از شربت آب و شکر استفاده کنید. به این صورت که قبل از خشک کردن میوه‌ها، آن‌ها را داخل شربت بگذارید و سپس داخل سینی بچینید. اگر داخل سینی، توری بگذارید، پرتقال‌ها راحت‌تر مایعات جذب شده را از دست می‌دهند و بهتر خشک می‌شوند.

روش دیگر برای خشک کردن پرتقال، استفاده از شوفاژ یا بخاری است. این روش بیشتر زمان می‌برد و ممکن است ۱ تا ۲ روز طول بکشد تا پرتقال‌ها کاملا خشک شوند. همچنین می‌توانید برای خشک کردن پرتقال از دستگاه خشک‌کن استفاده کنید. اگر تهیه پرتقال خشک برای شما کار وقت‌گیری است، می‌توانید برای خرید پرتقال خشک درجه یک به فروشگاه وبسایت ریوک مراجعه کنید.

خلاصه:

پرتقال خشک برای پوست هم مفید است، خوردن پرتقال خشک باعث افزایش ترشح کلاژن و در نتیجه، شفافیت و زیبایی پوست می‌شود.

علت تلخ شدن پرتقال خشک

مهمترین علت تلخ شدن پرتقال خشک، وجود آنزیمی در پوست آن است که هنگام خرد کردن پرتقال جذب پرتقال می‌شود و طعم آن را تلخ می‌کند.

رفع تلخی پرتقال خشک

برای رفع این مشکل می‌توانید از ترکیب آب و شکر استفاده کنید و بهترین روش نیز همین است. همچنین می‌توانید از پرتقال‌هایی با پوست نازک برای خشک کردن استفاده کنید. راه دیگر، جدا کردن پوست پرتقال است که در صورت تمایل، می‌توانید انجام دهید، ولی ممکن است تکه‌های پرتقال نامنظم خرد شوند و نیز این کار فرآیند خشک شدن را طولانی‌تر خواهد کرد. همچنین باید بدانید که پوست پرتقال سرشار از ویتامین C است و بهتر است پرتقال با پوست، خشک شود. همچنین پرتقالی که بدون پوست خشک شده باشد را نمی‌توان به مدت طولانی نگهداری کرد. بهترین پرتقال برای خشک کردن، پرتقال ارگانیک است که پوست آن حداقل سموم را داشته باشد. می‌توانید برای خوشمزه‌تر شدن پرتقال خشک، آن‌‌ها را به پودر قند یا پودر ژلاتین آغشته کنید. این کار از تلخ شدن پرتقال نیز جلوگیری می‌کند.

خلاصه:

برای خشک کردن پرتقال و جلوگیری از تلخ شدن آن باید از پرتقال نازک استفاده کنید و می‌توانید با استفاده از ژلاتین و شکر به آن طعم شیرین‌تری بدهید.

خواص پرتقال خشک برای بارداری

نگهداری پرتقال خشک

پرتقال خشک را در دمای حدودا ۷ درجه سانتی‌گراد، در جای خشک و دور از تابش مستقیم خورشید، نگهداری کنید. بهتر است آن را در ظرفی شیشه‌ای ریخته و در ظرف را محکم ببندید تا مانع از ورود هوا شود.

سخن پایانی

پرتقال خشک شده به عنوان یک میوه خشک و خشکبار مقوی معرفی می‌شود. میوه‌های خشک اگر بدون مواد افزودنی شیرین کننده و در شرایط مناسب تهیه شوند بسیار مقوی هستند و می‌توانید از آنها به عنوان یک میان‌وعده سالم استفاده کنید. در تهیه دسر یا پخت شیرینی‌ها هم می‌توانید از میوه خشک استفاده کنید.

از خواص میوه خشک نسبت به میوه‌ی تازه دارد در مدت زمان نگهداری آن است، میوه خشک را می‌توان برای مدت زمان بیشتری بدون یخچال نگهداری کرد. با خرید پرتقال خشک می توانید این میوه را در چهارفصل نگهداری کنید و از خواص آن بهرمند شوید.

فروشگاه آنلاین ریوک ارائه دهنده محصولات ارگانیک در ایران و صادر کننده محصولات به کشورهای خاورمیانه و حوزه خلیج فارس است، هدف ریوک افزایش سطح کیفی محصولات غذایی موجود در بازار به اندازه استانداردهای بین‌المللی است. افزایش ارزش غذایی مصرفی برابر با سلامت و تندرستی بیشتر و جامعه پرنشاط‌تر خواهد شد.

دسته بندی خواص خوراکی ها گیاه درمانی و طب سنتی
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات ارگانیگ - فروشگاه اینترنتی ریوک

ریوک

تضمین بهترین کیفیت

7 روز ضمانت تعویض محصول

ارسال رایگان برای خرید بالای 300 هزار تومان

خرید عمده

خدمات مشتریان

خدمات مشتریان ریوک آماده هرگونه پاسخگویی در زمینه سفارشات، پیگیری، شکایات، درخواستِ تعویض سفارش و راهنمایی مورد نیاز مشتریان است.

ریوک ارائه دهنده محصولات ارگانیگ با ضمانت بازگشت

Call Now Button
سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

ورود به سایت