خواص عرق هل چیست؟ | از خواص عرق هل چه می‌دانید؟

وحید رمضانیوحید رمضانی
3,633 بازدید
خواص عرق هل

هل و عرق هل چیست؟

هل گیاهی معطر و دانه‌های ریزی دارد. این گیاه به رنگ‌های سفید، سیاه و سبز وجود دارد. هل در مناطق گرمسیری رشد می‌کند. هل دانه‌های ریزی دارد که در یک غلاف سبز رنگ قرار دارد. هل مورد استفاده اکثر مردم، نوع سبز آن است. این گیاه عطر خیلی خوبی دارد و یکی از بهترین افزودنی‌های طبیعی به غذا، کیک، دسر، شیرینی، نان، مربا و چای است. هل یکی از اصلی‌ترین ادویه‌های طعم دهنده به شیرینی‌ها و حلواها است. قیمت هل ارگانیک نسبتا بالا است و مصرف آن در کشورهایی مثل هندوستان بسیار زیاد است. جویدن دانه هل موجب خوشبو شدن دهان و هضم آسا‌ن‌تر غذا می‌شود. هل اسیدیته معده را کاهش می‌دهد و موجب رفع مشکلات مربوط به معده می‌شود. در طب سنتی برای درمان طبیعی خلط گلو از هل استفاده می‌شود.

تحقیقات نشان داده این گیاه اثر درمانی بی‌نظیری برای مشکلات گوارشی دارد. هل به عنوان یک عامل بازدارنده برای فعالیت سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود. مصرف این گیاه موجب افزایش عملکرد کلیه‌ها و مجاری ادراری می‌شود. طب سنتی هند و چین به خواص درمانی هل اعتقاد دارند و آن را برای درمان بیماری‌ها مصرف می‌کنند. چای هل موجب درمان زخم‌های دهانی می‌شود. چای هل مسمومیت را از بین می‌برد. برای بهره بردن بیشتر از فواید هل، از آن عرق تهیه می‌کنند. ماندگاری عرق هل بالا است و طعم آن در کل غذا و نوشیدنی پخش می‌شود. عرق هل کالری نسبتا بالایی دارد و سرشار از قند طبیعی و فیبر است.

یکی از بهترین خواص عرق هل این است که هیچ‌گونه چربی ندارد. ویتامین‌های گروه B، ویتامین A، ویتامین C و مواد معدنی زیاد در این عرق وجود دارند. عرق هل برای سلامتی شما مفید است و برای بهرمندی از خواص آن لازم نیست حتما بیمار باشید؛ می‌توانید از فواید آن بای بالا بردن سیستم ایمنی بدن استفاده کنید که راه مناسبی برای جلوگیری از بیمار شدن است. در فصل سرما که خطر ابتلا به بیماری‌ها افزایش پیدا می‌کند، از خواص عرق هل غافل نشوید. عرق هل تأثیر فوق‌العاده‌ای بر زیبایی شما دارد. خرید عرق هل برای استفاده در چای بیشتر انجام می‌شود. این عرق جزو پرمصرف‌ترین عرق‌های گیاهی است. برای اطلاعات بیشتر در مورد عرق هل، با ما در این مقاله همراه باشید.

خلاصه

هل گیاه خوشبو و خوشمزه‌ای است که از آن در صنعت غذا و دارو استفاده می‌شود. این گیاه خواص بی‌نظیری در تقویت معده و سیستم ایمنی بدن دارد. عرق هل برای بهبود وضعیت پوست و زیبایی کاربرد فراوانی دارد.

خواص عرق هل

تمامی خواص عرق هل

عرق هل بوی خیلی خوبی دارد و رایحه آن برای عطر درمانی مناسب است. این عرق موجب آرامش اعصاب می‌شود. عرق هل از جذب میکروب‌ها به بدن و فعالیت آن‌ها جلوگیری می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهند خواص عرق هل موجب تقویت باکتری‌های مهم روده می‌شود و به سیستم گوارشی کمک می‌کند. این عرق تأثیر خیلی خوبی بر کاهش استرس دارد و موجب آرامش اعصاب می‌شود. این عرق برای از بین بردن خستگی و افسردگی مفید است. همچنین خواص آن موجب درمان سکسکه هم می‌شود.

همان‌طور که گفتیم عرق هل سرشار از ویتامین C است. این ویتامین یک آنتی‌اکسیدان قوی و مهم برای سلامتی است. خواص آن مانع از بروز سرماخوردگی می‌شود و درمانی موثر برای این بیماری نیز، به حساب می‌آید.

ویتامین A موجود در این عرق گیاهی در بهبود بینایی موثر است.

خواص عرق هل برای زیبایی پوست

پوست ما یکی از مهمترین اعضای بدن است که سلامت آن بسیار مهم است. پوست اولین سیستم دفاعی بدن در برابر آلودگی‌ها است. پوست سالم از ورود مواد مضر به بدن جلوگیری می‌کند و منافذ را درحالت متعادل نگه می‌دارد. اگر پوست شما حالت طبیعی خود را از دست داد، بیش از اندازه خشک یا چرب شد، لکه‌های پوستی روی آن ایجاد شد و چین و چروک روی آن مشاهده کردید، حتما نسبت به از بین بردن مشکلات پوستی خود اقدام کنید تا دچار معضلات جدی‌تری نشوید.

رفع خشکی پوست با عرق هل

خشکی پوست از مشکلات شایعی است که برای پوست و به ویژه صورت به وجود می‌آید. پوستی که به راحتی رطوبت خود را از دست می‌دهد، منافذ بازی دارد که موجب از دست دادن مواد مغذی پوست می‌شود و عامل ورود آلودگی به بدن است. پوست‌های خشک زودتر دچار چین و چروک می‌شوند و همین مشکل، فرد را چند سال پیرتر از سن واقعی که دارد، نشان می‌دهد. مصرف مرطوب کننده‌های پوست موجب حفظ شادابی آن می‌شود. خواص برخی از مرطوب کننده‌ها با پوست‌های خشک و حساس سازگار نیست و ممکن است جوش‌های ریزی روی پوست ایجاد کنند.

برای اطمینان از ارگانیک بودن مرطوب کننده خود از خواص عرقیات گیاهی استفاده کنید. محصولات گیاهی کاملا طبیعی هستند و ضرری برای بدن ندارند. فواید عرق هل موجب حفظ رطوبت پوست شما می‌شود؛ این عرق در عین حال که روی پوست رطوبت اضافی ایجاد نمی‌کند، از خشک شدن آن جلوگیری می‌کند و سبب جوانسازی پوست می‌شود. عرق هل را می‌توانید به دو صورت خوراکی و موضعی برای خشکی پوست استفاده کنید. مصرف موضعی آن را به این صورت است که: با پنبه مقداری از عرق هل را روی پوست خود بزنید و کمی ماساژ دهید تا جذب پوست شود.

خواص عرق هل در طب سنتی

عرق هل خشکی و ترک لب‌ها را هم برطرف می‌کند. اگر این عرق را به لب‌های خود بزنید موجب زیبایی آن‌ها و جلوگیری از ایجاد ترک روی لب می‌شود. ممکن است بدانید که از عرق هل در تهیه بسیاری از لوازم آرایش و محصولات مراقبتی پوست استفاده می‌‌شود.

خلاصه

عرق هل خواص فوق‌العاده‌ای برای پوست دارد که منجر به رفع خشکی پوست و لب‌ها می‌شود. این عرق رطوبت پوست را تأمین می‌کند و مصرف آن برای پوست ضرری ندارد.

از بین بردن چربی پوست

عرق هل علاوه بر رفع خشکی پوست، چربی اضافی آن را هم می‌گیرد. انباشته شدن چربی در پوست مانع از جذب اکسیژن می‌شود؛ همچنین سبب بروز جوش هم می‌شود. چربی بیش از اندازه منافذ پوست را می‌بندد و پوست را دچار عارضه می‌کند. مصرف عرق هل برای پوست چرب موجب رفع آلودگی‌ها از پوست و پاکسازی عمیق آن می‌شود. عرق هل جوش پوست را برطرف می‌کند. این عرق موجب باز شدن منافذ پوستی می‌شود و آن‌ها را تا حدی باز نگه می‌دارد که آلودگی‌ها زیر پوست انباشته نشوند. عرق هل یک تونر پاک کننده طبیعی است و حس تازگی به پوست شما می‌دهد.

رفع لکه‌های پوستی با خواص عرق هل

لکه‌های روی پوست بر اثر عوامل مختلفی به وجود می‌آیند و ماندگار شدن آن‎ها روی پوست برای همه آزاردهنده است. لکه‌های پوستی ممکن است بر اثر: مصرف مواد آرایشی شیمیایی، تابش بیش از حد نور آفتاب، خشکی بیش از حد پوست، حساسیت، عوارض برخی داروها و مشکلات هورمونی به وجود بیایند. اگر مشکل پوستی به حد زیادی تخصصی نباشد و لکه‌های روی آن به دلیل اختلال هورمونی نباشند، با خواص عرق هل برای پوست برطرف می‌شوند.

تابش اشعه‌های مضر آفتاب موجب افزایش ترشح ملانین در پوست می‌شود. ملانین در رنگدانه پوست قرار دارد و کم یا زیاد شدن آن در پوست موجب رنگ پریدگی یا تیرگی بیش از حد پوست می‌شود. لکه‌های تیره‌ای که بر اثر ترشح ملانین به وجود آمده‌اند را با عرق هل از بین ببرید. مصرف خوراکی و موضعی این عرق به صورت همزمان موجب تأثیر بیشتر بر رفع لک پوست می‌شود. عصاره هل در تولید بسیاری از صابون‌های لکه بر صورت استفاده می‌شود و مصرف آن برای پوست مفید است.

خلاصه

عرق هل موجب کاهش چربی پوست و باز شدن منافذ آن می‌شود. این عرق پوست را به صورت عمقی پاکسازی می‌کند و موجب رفع لکه‌های پوستی می‌شود. مصرف آن ترشح ملانین در پوست را تنظیم می‌کند و تیرگی پوست را از بین می‌برد.

خواص عرق هل برای شیردهی

افزایش کلاژن سازی پوست با عرق هل

عرق هل ویتامین C دارد که سبب تولید کلاژن در پوست می‌شود. کلاژن پروتئین مورد نیاز پوست برای رفع چین و چروک است. این ماده سلول‌های پوستی را ترمیم می‌کند و گردش خون در پوست را افزایش می‌دهد. مصرف عرق هل برای پوست ، زیبایی شما را تضمین می‌کند و از ایجاد خطوط روی پوست جلوگیری می‌کند. این عرق حالت کشسانی پوست را حفظ می‌کند و موجب صافی پوست می‌شود.

خواص ضد سرطانی عرق هل چگونه عمل می‌کند؟

تحقیقات نشان می‌دهند عرق حل حاوی آنتی‌اکسیدان است. جذب آنتی‌اکسیدان‌ به بدن موجب متعادل کردن رادیکال‌های آزاد در بدن می‌شود. رادیکال‌های آزاد عوامل مخربی هستند که به طور طبیعی در بدن ایجاد می‌شوند؛ اما هوای آلوده، مواد شیمیایی و ضدعفونی کننده و مصرف سیگار، تولید آن‌ها را در بدن افزایش می‌دهد و در موارد حاد سبب به وجود آمدن بیماری‌های خطرناکی مثل سرطان می‌شود. سرطان روده بزرگ از شایع‌ترین سرطان‌هایی است که منجر به مرگ و میر در دنیا می‌شود. تحقیقات نشان داده است کسانی که عرق هل را به صورت روزانه مصرف می‌کنند، خطر ابتلا به این سرطان به طور قابل توجهی در آن‌ها کاهش پیدا کرده است.

خلاصه

عرق هل موجب تولید کلاژن بیشتر در پوست می‌شود. این عرق خاصیت الاستین پوست را حفظ می‌کند و موجب جوانی آن می‌شود. خواص عرق هل از بدن در برابر سرطان روده بزرگ محافظت می‌کند و جذب آنتی‌اکسیدان به بدن را افزایش می‌دهد.

عرق هل مشکلات گوارشی را درمان می‌کند

مشکلات دستگاه گوارش، افراد زیادی را درگیر خود کرده است. این مشکلات در طولانی مدت آسیب جدی به معده و روده می‌زنند و زمینه ابتلا به سرطان را فراهم می‌کنند. برای آن که از شر مشکلاتی مثل زخم معده، ورم معده، دیر هضم شدن غذا، اسیدی شدن معده، اسهال، عفونت روده و میکروبی شدن معده خلاص شوید، باید سیستم گوارشی خود را تقویت کنید. از خواص عرق هل در طب سنتی از گذشته تا به امروز برای درمان مشکلات گوارشی استفاده می‌شود. بسیاری از مشکلات داستگاه گوارش بخاطر رژیم غذایی نامناسب و مصرف مواد غذایی با طبع سرد به وجود می‌آیند.

طبع عرق هل گرم است و سردی معده را از بین می‌برد. این عرق ترشح اسید معده را متعادل می‌کند. مصرف عرق هل در چای ، یک ساعت پس از وعده نهار یا شام، موجب هضم آسان غذا شده و از انباشته شدن مواد غذایی در معده جلوگیری می‌کند. مصرف عرق هل باعث از بین رفتن اسهال می‌شود و عمل دفع را آسان می‌کند. عرق هل خاصیت ضد میکروبی دارد؛ این عرق باکتری‌های مضر معده و روده را از بین می‌برد. طبق تحقیقات انجام شده در این مورد، عرق هل موجب درمان سوءهاضمه و زخم معده هم می‌شود.

خلاصه

عرق هل موجب درمان مشکلات گوارشی می‌شود. از گذشته از این عرق برای رفع درد معده و تقویت سلول‌های معده استفاده شده است. عرق هل سردی بدن را می‌گیرد و موجب رفع میکروب‌های معده و روده می‌شود.

عرق هل در بارداری

عرق هل برای لاغری

عرق هل سرشار از فیبر است. این ماده علاوه بر تأثیر خوبی که بر دستگاه گوارشی می‌گذارد، از ایجاد گرسنگی جلوگیری می‌کند و مدت زمان بیشتری شما را سیر نگه می‌دارد. مصرف فیبر برای افرادی که قصد لاغر شدن دارند، ضروری است.

سیر تا پیاز خواص عرق هل برای خانم‌ها

به دلیل تفاوت‌های بیولوژیکی که خانم‌ها با آقایان دارند و متفاوت بودن هورمون‌های زنانه، بدن خانم‌ها ظرافت بیشتری نسبت به آقایان دارد. بدن خانم‌ها حساسیت بیشتری دارد. استروژن هورمون زنانه‌ای است که تأثیر زیادی در رشد استخوان‌ها، باز نگه داشتن رگ‌ها، افزایش سیستم ایمنی بدن، متعادل نگه داشتن چربی در بدن و تنظیم پریود خانم‌ها دارد. مصرف مواد غذایی پرچرب، فست فودها، غذا و میوه‌های غیرارگانیک، قرار گرفتن در معرض اشعه مضر گوشی، دکل‌های مخابراتی و… همگی در بهم زدن تعادل هورمون‌های زنانه موثر هستند.

مکمل‌های مختلفی برای حل این مشکل وجود دارند اما همان‌طور که می‌دانید، هیچ چیز قابل مقایسه با تأثیری که مواد ارگانیک روی بدن می‌گذارند، نیست. عرق هل شامل ویتامین‌های مورد نیاز بدن و مواد معدنی ضروری است. این عرق استروژن کافی جذب بدن می‌کند. خواص عرق هل در طب سنتی برای قاعدگی استفاده می‌شود. از خواص این عرق می‌توان به قاعده‌آور بودن آن اشاره کرد. عرق هل از انقباض عضلات رحم در پریودی جلوگیری می‌کند و موجب تسکین درد هم می‌شود.

عرق هل در بارداری هم استفاده می‌شود. مصرف این عرق هل در چای به صورت محدود در این دوران، به رفع تهوع کمک می‌کند.

مصرف این عرق در دوران شیردهی می‌تواند به رفع آشفتگی و بهبود بخشیدن خلق و خو پس از زایمان کمک کند؛ اما تحقیقات هنوز به نتایج مشخصی راجع به خواص عرق هل برای شیردهی نرسیده‌اند و بهتر است در مصرف آن زیاده روی نکنید.

خلاصه

عرق هل تأثیرات مثبتی بر بدن خانم‌ها دارد و سطح هورمون استروژن را افزایش می‌دهد. این عرق قاعده‌آور است و سبب کاهش درد پریود می‌شود. مصرف آن در بارداری مانعی ندارد. تأثیر خواص عرق هل برای شیردهی به طور کامل مشخص نیست.

طرز استفاده از عرق هل

از عرق هل در تهیه انواع نوشیدنی، چای و غذاهای مختلف می‌توانید استفاده کنید. این عرق به دلیل خواصی که دارد بسیار پرطرفدار است.

سایر خواص عرق هل برای بدن

جالب است بدانید که خواص عرق هل بوی بد بدن هنگام عرق کردن را رفع می‌کند. از این عرق می‌توانید به عنوان مام طبیعی پس از حمام استفاده کنید یا آن را به صورت خوراکی در رژیم غذایی خود قرار دهید.

عرق هل عفونت بدن را از بین می‌برد. این عرق موجب تقویت باکتری‌های مفید بدن می‌شود و مثل آنتی‌بیوتیک‌های شیمیایی، پروبیوتیک‌های بدن را از بین نمی‌برد.

فواید عرق هل موجب درمان مکشلات تنفسی مثل آسم می‌شود. مصرف آن از ایجاد سرفه‌های شدید جلوگیری می‌کند و به درمان درد گلو کمک می‌کند.  

طبع عرق هل

تحقیقی که به تازگی در مورد خواص عرق هل انجام شد، نشان می‌دهد این عرق خاصیت ضد التهابی دارد و مصرف آن در افراد مسن موجب کاهش گرفتگی‌های عضلانی می‌شود.

عرق هل هیچ‌گونه چربی ندارد و یکی از بهترین عرقیاتی است که برای افراد با کلسترول بالا مناسب است. خواص عرق هل چربی خون را کنترل می‌کند و مانع از بروز بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود.

عرق هل ویتامین B دارد و به همین دلیل می‌تواند برای تقویت موهای شما مفید باشد. این ویتامین برای رشد موها ضروری است و به از بین بردن مشکلات آن کمک می‌کند.

احتیاط

عرقیات گیاهی با وجود خواص زیادی که دارند، ممکن است برای برخی افراد حساسیت‌زا باشد. در صورت استفاده موضعی از آن حتما مقداری از این عرق طبیعی را روی پوست بازو تست کنید؛ اگر خارش و قرمزی داشتید، مصرف آن برای شما مشکلی ایجاد نمی‌کند. به دلیل گرم بودن طبع عرق هل، استفاده بیش از حد این عرق ممکن است برای کسانی که طبع گرمی دارند، تپش قلب بالا، گر گرفتگی و سردرد ایجاد کند. اگر دچار این علائم شدید، در مصرف عرق هل احتیاط کنید. این عرق یک قاعده‌آور طبیعی است و مصرف بیش از اندازه عرق هل در بارداری ممکن است موجب سقط جنین شود.

جمع‌بندی

عرق هل کاملا طبیعی است و مصرف آن برای بدن ضرری ندارد. این عرق تأثیر بی‌نظیری بر پوست دارد و به جوانسازی آن کمک می‌کند. همچنین موجب رفع جوش پوست و خشکی آن می‌شود. عرق هل خاصیت پاک کنندگی دارد و آلودگی‌های پوستی را برطرف می‌کند. خواص آن سبب تقویت دستگاه ایمنی بدن و جذب آنتی‌اکسیدان به بدن می‌شود. تحقیقات نشان داده‌اند این عرق سبب درمان بیماری‌های گوارشی شده و خطر ابتلا به سرطان کولون را به طرز عجیبی کاهش می‌دهد. مصرف مقدار کمی از این عرق در بارداری سبب رفع حالت تهوع و استفراغ می‌شود. عرق هل دهان و بدن را خوشبو می‌کند. این عرق گیاهی موجب تسکین درد عضلات و کاهش کلسترول بد می‌شود. افرادی که طبع گرم دارند باید در مصرف آن احتیاط کنند و در دوران شیردهی بهتر است مصرف نشود.

 فروشگاه آنلاین ریوک ارائه دهنده محصولات ارگانیک در ایران و صادر کننده انواع محصولات گیاهی و فراوده‌های آن به کشورهای خاورمیانه و حوزه خلیج فارس است، هدف ریوک افزایش سطح کیفی محصولات غذایی موجود در بازار به اندازه استانداردهای بین‌المللی است. افزایش ارزش غذایی مصرفی برابر با سلامت و تندرستی بیشتر و جامعه پرنشاط‌تر خواهد شد.

دسته بندی خواص خوراکی ها گیاه درمانی و طب سنتی
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات ارگانیگ - فروشگاه اینترنتی ریوک

ریوک

تضمین بهترین کیفیت

7 روز ضمانت تعویض محصول

ارسال رایگان برای خرید بالای 300 هزار تومان

خرید عمده

خدمات مشتریان

خدمات مشتریان ریوک آماده هرگونه پاسخگویی در زمینه سفارشات، پیگیری، شکایات، درخواستِ تعویض سفارش و راهنمایی مورد نیاز مشتریان است.

ریوک ارائه دهنده محصولات ارگانیگ با ضمانت بازگشت

Call Now Button
سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

ورود به سایت