خواص چای سیاه برای مو، قلب و تأمین انرژی | یک نوشیدنی محبوب و خاص

وحید رمضانیوحید رمضانی
1,129 بازدید
خواص چای سیاه

خواص چای سیاه

هر جا صحبت از نوشیدنی داغ باشد، اولین نامی که به نظر شما می‌رسد، قطعا چای سیاه است. چای سیاه و سبز از گیاه کاملیا سیننسیس به دست می‌آیند. گفته شده گیاه چای برای اولین بار در چین پیدا شده است. این گیاه اول به عنوان نوشیدنی استفاده می‌شد و با مرور زمان خواص چای سیاه کشف شد. این چای برای استفاده پادشاهان بود و مصرف آن بعدها گسترس پیدا کرد. به طوری که امروزه در سرتاسر دنیا از چای سیاه استفاده می‌شود. برای تهیه چای سیاه از ظروف چینی استفاده می‌شود چون ظروف مسی ممکن است با چای واکنش شیمیایی دهند و برای سلامتی مضر باشند.

چای در دوران قاجار و توسط انگلیسی‌ها به ایران وارد شد. گیاه چای در ایران به مقدار فراوانی کشت می‌شود. چای یکی از پرمصرف‌ترین نوشیدنی‌ها در ایران است و در برخی مواقع، از آب هم بیشتر استفاده می‌شود. مصرف چای سیاه خستگی را برطرف می‌کند و بخاطر داشتن مقادیر کافئین، انرژی‌زا است. غیر ممکن است در ایران به مهمانی بروید و در آن مهمانی چای وجود نداشته باشد. مردم روسیه هم مانند ایران چای سیاه مصرف می‌کنند و برای اولین بار سماور از روسیه به ایران وارد شد. شیوه دم کردن چای در ایران با چین متفاوت است.

چای سیاه از اکسید شدن (قرار گرفتن در برابر رطوبت و اکسیژن) برگ‌های گیاه کاملیا سیننسیس به دست می‌آید و رنگ آن به قهوه‌ای تیره تغییر می‌کند. همچنین میزان کافئین آن هم بیشتر می‌شود. چای انواع مختلفی دارد و همه آن‌ها از این گیاه به دست می‌آیند. چای سبز، سفید و اولانگ از دیگر چای‌های قابل استفاده هستند. چای سیاه حاوی تئوفیلین است. این ماده در بسیاری از داروهای تنفسی استفاده می‌شود و برای باز کردن مجرای تنفسی مفید است. چای سیاه برای قلب مفید است و به بهبود عملکرد آن کمک می‌کند. خرید چای سیاه در ایران بسیار رایج است و نمی‌توانید خانه‌ای را بدون آن تصور کنید. مراقب باشید این دمنوش را از فروشگاه معتبر تهیه کنید. برخی فروشندگان برای بهتر شدن تأثیر روانی روی ذهن خریدار، به چای رنگ اضافه می‌کنند تا نظر او را جلب کنند. این کار درست نیست و اضافه کردن رنگ به چای می‌تواند برای سلامتی مضر باشد. برای آن که با فواید این نوشیدنی تلخ، بیشتر آشنا شوید، مقاله زیر را بخوانید.

خواص چای سیاه ارگانیک

ترکیبات چای سیاه و تأثیر آن‌ها بر سلامتی بدن

بعد از قهوه، چای سیاه بیشترین میزان کافئین را در دمنوش ها دارد. پس تعجبی ندارد که موقع خستگی یا خواب‌آلودگی تمایل دارید چای بنوشید. کافئین موجب افزایش هوشیاری شما می‌شود. کافئین تمایل به خوابیدن را برای مدتی از بین می‌برد و برای افزایش تمرکز مفید است. همچنین چای سیاه مقادیری تئین دارد که علاوه بر کافئین، جذب آن به بدن موجب رفع خواب آلودگی می‌شود. وجود تئوفیلین در چای سیاه موجب رفع گرفتگی تنفسی و سرفه می‌شود. همچنین به بالا رفتن ضربان قلب و هوشیاری کمک می‌کند.

طبع چای سیاه گرم و خشک است. نوشیدن آن برای افرادی که مزاج آن‌ها سرد و تر است مفید است و موجب افزایش میل جنسی می‌شود. حرارت بالای چای به دلیل گرم بودن آن، موجب باز نگه داشتن مجراهای بدن می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهند مصرف چای سیاه موجب کاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌شود. خواص چای سیاه برای قلب ، میزان خطر سکته را تا 21 درصد کاهش می‌دهد. این نوشیدنی موجب رفع التهاب بدن می‌شود و خواص آن برای تقویت استخوان مفید است. خواص چای سیاه ارگانیک ، در صورتی که خیلی پررنگ نباشد، برای حفظ رطوبت بدن و رفع تشنگی مناسب است.

خلاصه

چای سیاه بعد از قهوه بالاترین میزان کافئین را دارد. مصرف آن موجب افزایش هوشیاری و رفع خواب‌‌آلودگی می‌شود. این نوشیدنی موجب رفع مشکلات تنفسی و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌شود. طبع چای سیاه گرم است و باعث افزایش میل جنسی می‌شود. مصرف آن تشنگی و التهاب بدن را رفع می‌کند.

ترکیبات آنتی‌اکسیدانی چای سیاه و جلوگیری از ابتلا به سرطان  

چای سیاه حاوی مقادیر بالای پلی فنول است. پلی فنول حاوی چهار نوع آنتی‌اکسیدان است که مهمترین آن‌ها فلانوئید است. آنتی‌اکسیدان‌ها از بروز استرس اکسیداتیو جلوگیری می‌کنند و مانع از ابتلا بدن به سرطان می‌شوند. تحقیقات نشان می‌دهند مصرف روزانه چای سیاه در خانم‌ها می‌تواند خطر ابتلا به سرطان تخمدان را کاهش دهد. چای سیاه سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و از بروز بیماری‌هایی مثل سرماخوردگی و آنفولانزا جلوگیری می‌کند.

فواید چای سیاه برای چشم

چای سیاه برای از بین بردن عفونت بدن استفاده می‌شود. برای رفع گل‌مژه، چشم خود را با چای تازه دم و ولرم شستشو دهید. هر دو ساعت یکبار این کار را انجام دهید تا عفونت به طور کامل رفع شود. پنبه را به چای آغشته کنید و از قسمت داخلی چشم به سمت بیرون چشم بکشید تا عفونت خارج شود. مراقب باشید چای به طور مستقیم با چشم تماس نداشته باشد و اگر سوزش احساس کردید، چشم را با آب شستشو دهید.

از چای سیاه به عنوان کمپرس برای چشم می‌توانید استفاده کنید. مقداری چای را در کیسه بریزید و آن را در آب جوش قرار دهید. کمپرس سرد و گرم چای سیاه حاوی پلی فنول‌ها است که برای سلامت چشم مفید هستند.

کمپرس سرد چای سیاه موجب کاهش تیرگی‌ها و پف دور چشم می‌شود. چای سیاه التهاب دور چشم را برطرف می‌کند. زمانی که عروق خونی زیر پوست چشم تحریک می‌شوند، ممکن است چشم قرمز شود و کمپرس سرد چای سیاه این قرمزی را از بین می‌برد. در صورتی که آسیب جزئی به چشم بیاید (مثل ضربه به چشم با توپ و…) با کمپرس سرد این آسیب درمان می‌شود.

کمپرس گرم چای سیاه هم برای چشم مفید است. در صورتی که چشم دچار باکتری‌های مضر شود، چربی در آن انباشته شود یا پوسته‌ها در مژه گیر کنند، قرار دادن کمپرس گرم چای سیاه برای این مشکل مفید است. کمپرس گرم موجب درمان خشکی چشم هم می‌شود.

کمک به دفع سنگ کلیه و جلوگیری از ایجاد آن با مصرف چای سیاه

از خواص چای سیاه ارگانیک می‌توان به ادرارآور بودن آن اشاره کرد. این چای موجب ضدعفونی کردن کلیه و رفع سنگ کلیه می‌شود. همچنین به افرادی که دچار سنگ کلیه شده‌اند برای برطرف کردن آن کمک می‌کند. نوشیدن چای موجب از بین رفتن مشکلات ادراری می‌شود.

چای سیاه برای لاغری

خواص چای برای لاغری و کاهش وزن بدون دردسر

خواص چای سیاه موجب بالا رفتن سوخت و ساز بدن می‌شود. همچنین با افزایش میزان تعریق، به چربی‌سوزی و رفع سموم بدن کمک می‌کند. کافئین موجود در چای برای لاغری بسیار مفید است. چای سیاه هضم غذا را آسان می‌کند و با داشتن کالری کم، از چاقی و اضافه وزن جلوگیری می‌کند. این داروی گیاهی با پایین آوردن میزان قند و فشار خون، راه را برای راحت لاغر شدن باز می‌کند. نوشیدن چای به میزان قابل توجهی خطر ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهد.

خلاصه

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در چای سیاه، موجب تقویت سیستم ایمنی بدن و رفع عفونت می‌شوند. چای سیاه برای از بین بردن گل‌مژه کاربرد دارد. مصرف آن سنگ کلیه را دفع می‌کند و به درمان مشکلات ادراری کمک می‌کند. خواص چای سیاه برای لاغری باعث افزایش متابولیسم بدن، چربی سوزی و دفع سموم می‌شود.

برطرف کردن استرس و خستگی، ایجاد حسی بهتر با خواص چای سیاه ارگانیک

بعد از سختی‌هایی که در کار تجربه کرده‌اید، مصرف یک فنجان چای سیاه باعث برطرف شدن خستگی و آزاد شدن هورمون‌هایی که به آرامش شما کمک می‌کنند، می‌شود. چای سیاه کرختی را برطرف می‌کند و از ترشح هورمون‌های استرس‌زا جلوگیری می‌کند. برای همین مردم تمایل دارند در شرایط سخت و با وجود فشار کاری زیاد، چای بنوشند.

جلوگیری از پوسیدگی دندان و کمک به حفظ سلامتی آن با نوشیدن چای سیاه

چای سیاه موجب از بین بردن باکتری‌های دهان می‌شود و از ایجاد پوسیدگی روی دندان جلوگیری می‌کند. آنتی‌اکسیدان‌های چای از سلامت دندان محافظت می‌کنند و مانع از ایجاد پلاک روی دندان می‌شوند. نوشیدن چای سیاه مانع از بروز بیماری‌های لثه و به وجود آمدن حساسیت در لثه می‌شود.

نوشیدن چای دستگاه گوارش را تقویت می‌کند

تحقیقات نشان می‌دهند مصرف چای سیاه علاوه بر تقویت معده، به حرکات روده کمک می‌کند و موجب بهبود عملکرد دستگاه گوارشی می‌شود.

چای سیاه برای قلب

خواص چای سیاه برای درمان مشکلات پوستی

خاصیت ضد عفونی کننده این چای می‌تواند برای رفع التهابات پوستی و از بین بردن جوش و آکنه مفید باشد. نوشیدن این چای یا استفاده از خواص چای سیاه برای پوست به شما در کنترل چربی آن کمک می‌کند. استفاده از چای سیاه برای صورت، موجب درمان پف چشم و تیرگی دور چشم می‌شود. چای سیاه می‌تواند در ترمیم سلول‌های آسیب‌دیده پوست موثر باشد و به جوانسازی آن کمک کند.

خلاصه

فواید چای سیاه به راحتی خستگی را رفع می‌کنند و نوشیدن آن در روزهایی که کار سخت دارید، توصیه می‌شود. مصرف چای سیاه به بهداشت دهان کمک می‌کند و باعث جلوگیری از پوسیدگی دندان می‌شود. نوشیدن این چای به رفع مشکلات گوارشی و تقویت معده کمک به‌سزایی می‌کند. چای سیاه برای تنظیم چربی پوست مفید است.

خواص چای سیاه برای سفید مو و تقویت ریشه مو

چای سیاه فواید زیادی برای مو دارد. نوشیدن آن موجب تقویت ریشه مو می‌شود. برای آن که فواید آن بهتر جذب موها شود، مقداری چای دم کنید و روی سر ماساژ دهید. خواص چای سیاه برای سفیدی مو و رفع آن موثر است. چای سیاه رنگ طبیعی موهای شما را برمی‌گرداند و موجب درخشندگی آن‌ها می‌شود. ماساژ مو با چای سیاه از ریزش آن جلوگیری می‌کند و برای رویش مجدد مو می‌تواند مفید باشد.

مصلح چای سیاه چیست؟ چطور طعم چای سیاه را بهتر کنیم؟

برای آن که طعم چای سیاه را بهتر کنید و از نوشیدن آن لذت بیشتری ببرید، اضافه کردن گیاهان معطر به چای سیاه مفید است. بهتر است از گل‌محمدی، دارچین، هل، زنجبیل و به‌لیمو به عنوان مصلح چای سیاه استفاده کنید. علاوه بر طعم بهتر، این گیاهان موجب خوش‌عطر شدن چای می‌شوند. مصرف این گیاهان دارویی همراه با چای سیاه، از ترش کردن و رفلاکس معده جلوگیری می‌کند.

طرز تهیه چای سیاه و بهترین دما برای دم کشیدن آن

برای تهیه این دمنوش، مقداری برگ چای را در قوری بریزید و روی حرارت کتری قرار دهید. بهترین دما برای تهیه چای سیاه، ۱۰۰ درجه است. اگر چای شما اصیل و ایرانی است، به مدت زمان ۲۰-۳۰ برای دم کشیدن نیاز دارد. چای اصیل ایرانی طعمی متفاوت با چای‌های دیگر دارد و رنگ آن کمرنگ‌تر از چای وارداتی است.

خلاصه

استفاده از خواص چای سیاه برای سفیدی مو سبب تثبیت رنگ طبیعی مو و رفع سفیدی‌ها می‌شود. چای سیاه با گل‌محمدی، هل و دارچین طعم و عطر خیلی بهتری دارد و خواص آن افزایش پیدا می‌کند. برای آن که چای بهتری دم کنید، اجازه دهید در دمای ۱۰۰ درجه، حدودا ۲۰ دقیقه دم بکشد.

مضرات چای سیاه چیست؟

خواص دمنوش‌های گیاهی برای سلامتی بدن مفید هستند. اما باید در مصرف آن‌ها تعادل رعایت شود. چای سیاه نباید بعد از غذاهایی که آهن دارند، استفاده شود، چون میزان جذب آهن را کاهش می‌دهد. مصرف بیش از اندازه چای سیاه سبب فقر آهن می‌شود. سعی کنید چای کهنه نخورید چون موجب خستگی می‌شود. مصرف بی‌رویه چای سیاه سبب خشکی روده، سردی سر و گرفتگی عضلات می‌شود. بهتر است افراد گرم مزاج در مصرف چای سیاه احتیاط کنند تا دچار مشکل نشوند.

از چای اصل و ارگانیک برای نوشیدن استفاده کنید. اگر سن شما بالا رفته و مشکلاتی مثل فشار خون دارید، نباید از مواد افزودنی مضر و شیمیایی استفاده کنید چون موجب تشدید بیماری‌های شما می‌شود.

چای سیاه برای سفیدی مو

جمع‌بندی

مصرف چای سیاه از زمان قاجاریه در ایران رواج پیدا کرد. امروزه این نوشیدنی در ایران بسیار پرمصرف است و کمتر خانه‌ای پیدا می‌کنید که در آن چای سیاه نباشد. خواص چای سیاه برای لاغری مفید است. این چای فقط یک نوشیدنی نیست و به عنوان داروی گیاهی استفاده می‌شود. چای سیاه تشنگی را برطرف می‌کند و طبع گرمی دارد. به همین دلیل در افراد سرد مزاج، میل جنسی را بیشتر می‌کند. مصرف این چای مشکلات قلبی و تنفسی را برطرف می‌کند. همچنین موجب هضم راحت‌تر غذا و بهبود حرکات روده می‌شود. استفاده از چای سیاه خستگی و خواب آلودگی را رفع می‌کند. فواید آن به درمان سفیدی مو کمک می‌کند و مانع از پوسیدگی دندان‌ها می‌شود. چای سیاه باعث ضدعفونی کردن بدن می‌شود و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند.

فروشگاه آنلاین ریوک ارائه دهنده محصولات ارگانیک در ایران و صادر کننده محصولات به کشورهای خاورمیانه و حوضه خلیج فارس است، هدف ریوک افزایش سطح کیفی محصولات غذایی موجود در بازار به اندازه استانداردهای بین‌المللی است. افزایش ارزش غذایی مصرفی برابر با سلامت و تندرستی بیشتر و جامعه پرنشاط‌تر خواهد شد. ریوک خواهان افزایش سطح کیفی زندگی سالم شما عزیزان است.

دسته بندی خواص خوراکی ها
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات ارگانیگ - فروشگاه اینترنتی ریوک

ریوک

تضمین بهترین کیفیت

7 روز ضمانت تعویض محصول

ارسال رایگان برای خرید بالای 300 هزار تومان

خرید عمده

خدمات مشتریان

خدمات مشتریان ریوک آماده هرگونه پاسخگویی در زمینه سفارشات، پیگیری، شکایات، درخواستِ تعویض سفارش و راهنمایی مورد نیاز مشتریان است.

ریوک ارائه دهنده محصولات ارگانیگ با ضمانت بازگشت

Call Now Button
سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

ورود به سایت