خواص عرق نعنا طبیعی و عوارض جدی آن درمصرف طولانی مدت چیست؟

مهگل رئیس صفریمهگل رئیس صفری
8,866 بازدید
عرق نعنا

فواید عرق نعنا

نعنا گیاهی دارویی از دسته نعناییان است. نعنا خوارکی است و خواص دارویی دارد. این گیاه برای همه ایرانیان تا حدودی شناخته شده است و انواع مختلفی دارد. در آشپزی، رایحه درمانی، مواد آرایشی و… از طعم و خواص عرق نعنا استفاده می‌شود. عرق نعنا از برگ و ساقه این گیاه تهیه می‌شود، توجه داشته باشید عرق نعنا در دو حالت ساده (عرق نعنا ساده) و دوآتیشه (عرق نعنا دو آتیشه) در بازار عرضه می‌شود، نکته مهم در تهیه این عرق با توجه به کیفیت و اصل بود آن است.

نعنا از گیاهان کهن در طب سنتی ایرانی و طب کهن آسیای شرقی بوده است. نام نعنا برای همه ما آشنا است؛ عطر، بو، کارایی و در نهایت خواص عرق نعناع در بسیاری از مواد غذایی یا مصرفی ما وجود دارد. بیشترین شهرت عرق نعنا به دلیل درمان دل درد، دل‌پیچه و خواص خنک کنندگی آن است؛ از خواص خنک کنندگی نعناع برای تهیه آدامس خوراکی، دهان‌شویه، خمیر دندان، بادی اسپلش و… استفاده می‌شود. عرق نعنا خواص آنتی‌اکسیدانی دارد و برای درمان عفونت و… موثر است. اما توجه داشته باشید که از این گیاه خودرو و مفید به حد متعادل مصرف کنید. مصرف عرق نعناع، به عنوان یک داروی درمانی، بسیار موثر است، اما عوارض این گیاه را در زمان مصرف زیاد آن فراموش نکنید.

عرق نعناع

عرق نعناع از گیاه خودرو یا وحشی نعنا، به دست می‌آید. عرق نعنا به دلیل فشار و حرارت با آب و گرما در فرایند عرق‌گیری، نه تنها فواید خود را از دست نمی‌دهد؛ بلکه تاثیر آن بر روی بدن افزایش پیدا می‌کند. عرق نعنا دو نوع است: عرق نعنا معمولی، عرق نعنا دو آتیشه.

عرق نعنا دوآتیشه عطر و خواص قوی‌تری نسبت به عرق نعنا معمولی دارد. به این دلیل که برای تهیه آن از برگ‌های بسیار بیشتری استفاده شده است.

عموما این عرق به دلیل داشتن طعم تند و مقداری تلخی، با آب و نبات به عنوان یک شربت ترکیب و سرو می‌شود و یا در مقدار کم، به طور خالص، مصرف می‌شود.

در هر 1/3 لیوان عرق نعنا، مقدار مواد مفید و مغذی زیر یافت می‌شود:

کالری: 6

فیبر: 1 گرم

ویتامین A: تقریبا 12٪ نیاز روزانه

آهن: 9٪ نیاز روزانه

منگنز: 8٪ نیاز روزانه

فولات: 4٪ نیاز روزانه

عرق نعنا

خواص عرق نعناع برای کاهش وزن

به گفته محققان خارجی مصرف عرق نعناع یا گیاه آن باعث لاغری و کاهش وزن افراد در بلند مدت خواهد شد.

از فواید عرق نعناع داشتن کالری پایین و جلوگیری از انباشت چربی‌ها است. برای استفاده از این خاصیت، برگ نعنا را به همراه ناهار و وعده‌های روزانه خود مصرف کنید؛ یا مقدار 1/3 لیوان عرق نعنا خالص، را قبل و بعد از صرف ناهار و شام استفاده کنید. بهتر است با معده کاملا خالی در طولانی مدت آن را صرف نکنید. مصرف عرق نعنا دوآتیشه در مدت طولانی باعث از بین رفتن پرزهای معده خواهد شد.

خاصیت عرق نعناع و افزایش سلامت بینایی

از فواید عرق نعناع خواص آنتی‌اکسیدان آن است که چشمان شما را در برابر آسیب‌های محیطی مانند: اشعه‌های خورشید، آلودگی هوا، اشعه وسایل دیجیتالی و… مقاوم می‌کند.

به علاوه وجود ویتامین A در این عرق گیاهی باعث افزایش قدرت بینایی شما در شب و تاریکی خواهد شد.

اگر چه عرق نعنا در هر وعده مصرفی به اندازه بسیار زیادی مصرف نمی‌شود، اما در همان مقدار، مقدار زیادی ویتامین A و
انواع آنتی‌اکسیدان‌ها، وجود دارد. عرق نعنا برای سلامت چشم و بینایی و لاغری افراد موثر است.

درمان IBS روده

اختلال IBS یا روده تحریک پذیر از اختلالات شایع در بین افراد، مخصوصا خانم‌ها است؛ از علائم این بیماری، نفخ، دل‌پیچه، درد شکم و… است. این اختلال به دلیل اضطراب و استرس نمایان می‌شود و در زمان مصرف مواد غذایی چرب و پرادویه (مثل: فست‌فود یا مواد غذایی آماده) بیشتر بروز خواهد کرد. راه‌ درمان قطعی تا به امروز برای این بیماری وجود ندارد، اما با استفاده از رژیم‌های غذایی و مصرف آب ولرم کنترل خواهد شد. مصرف برخی مواد خوراکی در تحقیقات انجام شده در درمان این بیماری موثر بوده است، مواد خوراکی درمانی مانند: قرص روغن نعنا یا عرق نعنا، سبزیجات گرم و سبک مانند: اسفناج و کاهو از جمله مواد غذایی هستند که باعث بهبود این اختلال خواهند شد.

برای استفاده از خواص عرق نعناع برای (روده تحریک پذیر)، روزانه 1/3 استکان عرق نعنا معمولی را به همراه مقداری آب و نبات بجوشانید و اجازه دهید تا چند دقیقه بجوشد. پس از سرد شدن نوش‌جان کنید. توجه داشته باشید که طعم نعنا بر نبات قالب باشد.

IBS نوعی اختلال گوارشی است. مطالعات متعددی نشان داده که مصرف روغن و عرق نعناع باعث بهبود علائم IBS می‌شود.

درمان سوءهاضه و دل‌پیچه

تجربیات تا به امروز نشان داده است که عرق نعناع خواص تسکین دهندگی برای دردهای روده دارد. سوءهاضه یا رودل زمانی اتفاق می‌افتد که مواد غذایی هنگام خارج شدن از معده برای هضم در ابتدای روده کوچک گیر کند. دراین هنگام شما دچار دل درد در ناحیه معده یا شکم خواهید شد. برای رفع این این مورد می‌توانید، نصف استکان عرق نعنا به همراه مقداری آب جوشیده و نبات مصرف کنید. نعنا باعث رفع سوءهاضه خواهد شد. به علاوه این گیاه خوش عطر به دلیل داشتن خواص بادشکن و ضد نفخ به هضم آسان غذا کمک خواهد کرد و دل‌پیچه‌های ناشی از هضم یا گاز را رفع خواهد کرد. از خواص دارویی عرقیات گیاهی برای درمان غافل نشوید.

تأثیر عرق نعنا بر لاغری

استفاده از خواص عرق نعنا برای لاغری در طب سنتی رایج است. این عرق یک ربع قبل و بعد غذا مصرف می‌شود تا روی لاغری تأثیر مثبت داشته باشد. رژیم‌های لاغری ممکن است بدن را رو به سردی ببرند و بلغم را زیاد کنند؛ مصرف عرق نعنا در این دوره مانع از سرد شدن بدن و مشکلات گوارشی می‌شود. با بهبود هضم غذا، معده دچار مشکل نمی‌شود و متابولیسم بدن هم بالاتر می‌رود. فیبر موجود در این عرق گیاهی سبب تسریع لاغری می‌شود.

خواص عرق نعناع
مطالعاتی که در زمینه تاثیر عرق نعنا بر روی بهبود عملکرد دستگاه گوارش شده نشان
داده است؛ کسانی که از برگ نعنا به همراه مصرف غذا استفاده می‌کنند، دچار
سوءهاضمه و دردهای ناشی از روده تحریک پذیر نخواهند شد. مصرف عرق نعناع برای
عملکرد صحیح دستگاه گوارش، بسیار موثر است.

فواید عرق نعناع و عملکرد بهتر مغز

رایحه‌درمانی یا آروما تراپی از علوم نوین است که هر روز در حال رشد بیشتری است. این روش نوین درمانی تا به امروز نتایج امیدوار کننده و بسیار مفیدی را از خود به جای گذاشته است. رایحه‌‌درمانی شاخه‌ای از طب گیاهی است که در آن، از برخی روغن‌های گیاهی، به‌صورت استنشاقی (بو کردن) یا همراه با ماساژ، به‌صورت موضعی، استفاده می‌شود. استفاده از روغن یا عصاره‌ی گیاهان (عرقیات) برای حمایت و تعادل ذهن، بدن و روح و روان از جنبه‌های رایحه‌درمانی است.

در راستا رایحه‌درمانی تحقیقاتی درباره خواص عرق نعناع انجام گرفته است. تحقیقاتی که روی نوجوانان توسط متخصصین آمریکایی انجام شده نشان داده است؛ استشمام بوی عرق نعنا قبل از انجام فعالیت‌های فکری، هوشیاری آنان را افزایش داده است.

به علاوه عطر نعنا باعث باز شدن مجرای تنفسی بینی و سینوس‌ها خواهد شد.

خاصیت عرق نعناع و شیردهی

مصرف عرق نعنا به صورت روزانه به مادران شیرده توصیه می‌شود. این عرق باعث گرمی شیر خواهد شد و دل‌درد نوزادان را کاهش خواهد داد. به علاوه استفاده از این عرق خوش‌عطر درد نوک سینه مادران را تسکین خواهد. آنتی‌اکسیدان موجود در این عرق هم باعث افزایش مقاومت ایمنی بدن در برابر آلودگی‌های محیطی خواهد شد. به علاوه مصرف عرق نعنای رقیق شده با آب توسط خانم‌های باردار باعث کاهش حالت تهوع خواهد شد. اما اگر سوالی در ارتباط با عرق نعناع و  یبوست دارید باید بدانید مصرف عرق نعنا باعث کاهش اسهال خواهد شد؛ پس مصرف زیاد آن باعث یبوست خواهد شد.

عرق نعنا طبع گرمی داردو مصرف آن توسط مادر باعث کاهش دل‌درد در نوزادان خواهد شد. استشمام رایحه طبیعی عرق نعنا
باعث افزایش هوشیاری و بهبود عملکرد مغز خواهد شد.
عرق نعنا خواص

خاصیت عرق نعناع و تنظیم دوران قاعدگی

در طب سنتی استفاده از عرق نعنا برای کاهش دردهای قاعدگی، در دوران پیش از پریودی، توصیه می‌شود. عرق نعناع خواص تنظیم کنندگی دوران قاعدگی را نیز برای خانم‌ها دارد و پریودی آنان در دوره‌های بعد منظم خواهد شد.

فواید عرق نعناع

خاصیت عرق نعناع برای پوست

عرق نعناع خواص افزایش دهندگی کلاژن برای پوست دارد، افزایش سطح کلاژن در پوست از پیری و شلی پوست جلوگیری می‌کند، زمانی که سلول‌های پوستی شما تولید کلاژن کنند؛ چین و چروک پوست هم به مرور زمان از بین خواهد رفت. برای بهرمندی از این خواص عرق نعنا قبل از خواب پنبه آغشته شده به عرق نعنا را روی پوست خود ماساژ دهید.

رفع بوی بدن دهان

مصرف عرق نعناع به دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان‌ها باعث کشته شدن میکروب‌های معده و روده بوی دهان را کاهش خواهد داد. اما برای از بین بردن کامل بوی دهان می‌توانید برگ نعنا بجوید یا مقداری عرق نعنا و نمک را غرغره کنید. از اسانس نعناع در صنعت داروسازی و وسایل بهداشتی استفاده می‌شود.

از فواید عرق نعناع خواص آن برای کاهش درد و تنظیم دوران قاعدگی است؛ همچنین عرق نعناع خواص موثری برای کاهش
بوی دهان دارد. ماساژ این ماده با پنبه روی پوست باعث باز شدن منافذ پوست و نرمی و لطافت پوست خواهد شد.
خاصیت عرق نعنا

فواید عرق نعناع و تاثیر آن بر کودکان

بهتر است هیچگاه به کودکان عرق‌نعنا خالص ندهید و آن را با مقداری آب جوشیده ترکیب کنید. به‌طور کلی تاثیر آن روی کودکان خوب است و استفاده از آن باعث رفع دل‌درد، دل‌پیچه و اسهال در  کودکان خواهد شد. استفاده از این عرق گیاهی به عنوان یک نوشیدنی کم شکر در تابستان برای کودکان بسیار موثر است. نعنا به دلیل خواص خنک کنندگی برای درمان گرمازدگی بسیار موثر است. میزان مصرف مجاز این عرق برای کودکان، ۱-۲ قاشق غذاخوری در طول روز است.

عرق نعنا فواید

طریقه مصرف عرق نعنا

بهترین میزان مصرف برای عرق‌نعنا خالص به میزان یک نصفه استکان در روز است. اگر از عرق‌نعنا طبیعی و ارگانیک استفاده می‌کنید برای مصرف بیشتر حتما مقداری آب با آن قاطی کنید تا طعم تند آن کم شود.

برای استفاده از خاصیت عرق نعناع آن را با آب، عسل یا نبات ترکیب کنید و سپس میل کنید.

عرق نعنا باید چگونه باشد؟

عرق نعنا باید کاملا شفاف باشد و هیچ‌گونه رسوبی نداشته باشد. اگر در آن رسوب مشاهده کردید، ممکن است قارچ یا آلودگی داشته باشد و فاسد باشد. بهترین راه، خرید این عرق از فروشگاه‌های معتبر است.

عرق نعناع

مضرات عرق نعنا

  • زیاده‌روی در عرق نعنا و مصرف آن در طولانی مدت باعث سبب بالا رفتن فشار خون و افزایش اسید معده در نهایت مشکلات گوارشی خواهد شد. مصرف مداوم عرق نعنا بعد از غذا و برای هضم آسان مواد غذایی باعث عادت معده شما به مصرف این عرق برای هضم ساده‌تر مواد غذایی خواهد شد.
  • مصرف زیاد عرق نعناع باعث ایجاد یبوست می‌شود.
  • مصرف مدام عرق نعنا باعث رفلاکس معده و برگشت غذا (ترش کردن) خواهد شد.
  • مصرف عرق‌ نعنا به افرادی که دچار زخم معده یا روده هستند به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.
  • برای مصرف عرق نعنا در دوران بارداری مخصوصا در ماه‌های اول حتما با پزشک خود مشورت کنید.
  • زیاده‌روی در مصرف نعناع و فراورده‌های آن برای کودکان مضر بوده بر سیستم گوارش، حرکات تنفسی و قلب کودک تاثیر منفی می‌گذارد.
  • مصرف این گیاه برای کودکان زیر ۲ سال ممنوع است و به هیچ عنوان نباید مصرف شود.
خرید عرق نعنا به عنوان یک شربت خنک کننده و رفع اسهال یا شلی روده برای کودکان انجام می‌شود. استفاده مداوم و
افراط گونه از عرق نعناع مانند هر عرقیات گیاهی دیگر، باعث بروز عوارضی خواهد شد که یکی از این عوارض یبوست و یا
افزایش فشارخون است.

سخن پایانی

فروشگاه آنلاین ریوک ارائه دهنده محصولات ارگانیک در ایران و صادر کننده محصولات به کشورهای خاورمیانه و حوضه خلیج فارس است، هدف ریوک افزایش سطح کیفی محصولات غذایی موجود در بازار به اندازه استانداردهای بین‌المللی است. افزایش ارزش غذایی مصرفی برابر با سلامت و تندرستی بیشتر و جامعه پرنشاط‌تر خواهد شد. ریوک خواهان افزایش سطح کیفی زندگی سالم شما عزیزان است.

منبع: healthline

دسته بندی خواص خوراکی ها گیاه درمانی و طب سنتی
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات ارگانیگ - فروشگاه اینترنتی ریوک

ریوک

تضمین بهترین کیفیت

7 روز ضمانت تعویض محصول

ارسال رایگان برای خرید بالای 300 هزار تومان

خرید عمده

خدمات مشتریان

خدمات مشتریان ریوک آماده هرگونه پاسخگویی در زمینه سفارشات، پیگیری، شکایات، درخواستِ تعویض سفارش و راهنمایی مورد نیاز مشتریان است.

ریوک ارائه دهنده محصولات ارگانیگ با ضمانت بازگشت

Call Now Button
سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

ورود به سایت