خواص و طبع انواع عرقیات گیاهی چیست؟

مهگل رئیس صفریمهگل رئیس صفری
3,032 بازدید
خواص عرقیات گیاهی

عرقیات گیاهی و خواص انواع عرقیات

عرقیات گیاهی که از گذشته تا به امروز در خانه‌های ما جایگاه ویژه دارند، این محصولات دارای خواص بسیار زیادی هستند. انواع عرقیات گیاهی به عنوان یک نوشیدنی و در اکثر مواقع به دلیل خواص درمانی آن مصرف می‌شود.

برخی از عرقیات گیاهی خواص تسکین دهندگی امراض را دارند و برخی دیگر دارای خواص درمان کنندگی هستند.

امروزه بیش از 100 نوع عرق گیاهی در بازار موجود است، این عرقیات در دو نوع صادراتی و داخلی در  بازار موجود است.

عرقیات گیاهی تاثیر دوچندانی نسبت به گیاه یا میوه اصلی آن دارد. عرقیات گیاهی عصاره اصلی گیاه است و به دلیل اینکه فرایند عرق گیری به همراه حرارت است، عصاره گیاه به حالت پختگی می‌رسد که تاثیر بیشتری بر روی افزایش خواص آن دارد.

کسانی که عرقیات گیاهی مصرف می‌کنند بهتر است تا از طبع بدن خود و طبع گیاه اطلاع داشته باشند و از خوردن انواع عرقیات گیاهی به همراه میزان زیادی شکر پرهیز کنند.  

در ادامه به بررسی خواص برخی از انواع عرقیات می‌پردازیم.

خواص عرق نعنا برای سلامتی

خواص عرق نعنا و عرق نعنا دو آتیشه و طبع آن

حتما تاکنون برای رفع دل درد یا معده درد ناشی از خوردن غذای چرب و سنگین، عرق نعنا خورده‌اید. عرق نعنا نامی آشنا برای ما ایرانیان است.

این عرق که طبع گرم و مرطوبی دارد، به هضم آسان‌تر غذا کمک می‌کند. این نوشیدنی نام‌آشنا ضد اسهال است و از ایجاد نفخ و دل‌پیچه جلوگیری می‌کند.

خواص عرق نعنا دوآتیشه مانند عرق نعنا معمولیست، با این تفاوت که برای تهیه عرق نعنای دو آتیشه از میزان بیشتری برگ نسبت به آب استفاده می‌شود. عرق نعنا دو آتیشه دارای عطر و طعم تندتری است و تاثیر خواص آن نسبت به عرق نعنا معمولی دو چندان است.

از عرق نعنا به عنوان باز کنند ریه و سینوس‌ها و خوش بوکننده دهان (دهان‌شویه) نیز استفاده می‌شود. این عرق گیاهی ضد عفونی کننده بدن است و مصرف آن هنگام سرماخوردگی موجب رفع خلط و علائم سرماخوردگی می‌شود.

عرق نعنا مانع از تجمع چربی در بدن می‌شود و مصرف آن قبل از غذا از جذب بیش از حد چربی‌ها در بدن جلوگیری می‌کند. از عرق نعنا برای از بین بردن مشکلات تنفسی استفاده می‌شود. همچنین این عرق برای رایحه تراپی مصرف می‌شود و بوی خوش آن به ایجاد آرامش کمک می‌کند.

بهتر است عرق نعنا با آب رقیق شود و بعد میل شود، بع از خرید عرق نعنا ارگانیک و خالص، در مصرف آن دقت کنید؛ چون اگر مدام به صورت خالص خورده شود باعث از بین رفتن پرز‌های معده خواهد شد.

انواع عرقیات گیاهی به دلیل اینکه عصاره اصلی گیاه گرفته می‌شود بسیار برای درمان موثر است، بهتر است تا عرقیات
گیاهی به همراه قند یا شکر مصرف نشود و کاملا یک خوراکی خوش طعم باقی بماند. برای مثال عرق نعنا دارای طبع گرم
است و برای دلپیچه و دردهای ناشی از خوردن مواد غذایی پرچرب و سنگین موثر است. عرق نعنا به هضم ساده تر غذا نیز کمک می‌کند.

خواص عرق بیدمشک و طبع آن

عرق بیدمشک از عرق‌های پر مصرف در بین بیمارانی است که دارای فشار خون بالا هستند، عرق بیدمشک دارای طبع معتدل رو به سرد است، به همین دلیل مصرف آن برای مادران باردار یا شیرده یا خانم هایی که درد قاعگی زیادی دارند به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

عرق بیدمشک تقویت کننده قلب و عروق و اعصاب است؛ عرق بیدمشک یک نوشیدی نشاط بخش است و به تقویت عمومی بدن کمک می‌کند. این عرق از دسته عرقیات گیاهی خواب‌آور است. این عرق قند خون را پایین می‌آورد و مصرف آن موجب افزایش اشتها می‌شود.

عرق بیدمشک برطرف کننده طبیعی خستگی است. استفاده از این عرق در دوران جوانی، مانع از ابتلا به بیماری‌هایی مثل فشار خون در سنین بالا می‌شود.

با خرید عرق بیدمشک از این عرق برای تهیه نوشیدنی و شربت خوشمزه استفاده کنید. بهتر است آن را در آب سرد بریزید تا عطر خود را از دست ندهد.

خواص عرق بیدمشک شما را از گرمازدگی حفظ می‌کند، به همین دلیل یک نوشیدنی مناسب برای فصل تابستان است.

خواص گلاب و طبع آن

گلاب‌گیری از سنت‌های اصیل مردمان ایران زمین است، گلاب یک ماده و نوشیدنی صادراتی است که هر سال بخش عظیمی از صادرات کشور را به دلیل خواصش به خود اختصاص می‌دهد.

گلاب یک ماده نشاط آور، با طبع گرم و مرطوب است، این نوشیدنی خواب شما را آرام خواهد کرد و باعث دور شدن استرس از شما خواهد شد. گلاب یک تسکین دهندگی فوری برای دردهای قاعدگی است.

گلاب خاصیت ملین کنندگی دارد و به دستگاه گوارش شما کمک می‌کند تا عمل دفع آسان‌تر انجام شود.

گلاب یک تقویت کنند موثر اعصاب است کافیست مقدار از آن را به همراه چای یا شربت میل کنید. گلاب از عرقیاتی است که در دسته عرقیات خواب‌‌ آور قرار دارد. گلاب به برطرف کردن استرس کمک می‌کند و رایحه آن موجب تسکین سردرد می‌شود.

افرادی که به سلامتی و زیبایی پوست خود اهمیت می‌دهند از خرید گلاب استفاده می‌کنند؛ همچنین مقداری از آن را قبل از خواب با پنبه به پوست صورت خود بزنند و بعد از گذشت یک ماه شفافیت و سفید شدن پوست خود را احساس کنند.

از جمله خواص عرقیات گیاهی، کاسنی باعث رفع کم خوابی است، اما تاثیر نشاط آوری در طولانی مدت دارد. عرق کاسنی
طبع سردی دارد از این رو بهتر است خانم‌های باردار و شیرده از عرق کاسنی استفاده نکنند. از خواص گلاب می‌توان به بهبود
عملکرد گردش خون در بدن، گلاب دارای خواص ضد افسردگی، تقویت کنند اعصاب، ملین کنندگی و… دارد.

خواص عرق کاسنی و طبع آن

عرق کاسنی از نوشیدنی‌هایی است که به پاکسازی پوست کمک می‌کند، این عرق به دلیل داشتن انواع آنتی‌اکسیدان‌ها بعد از مصرف مداوم باعث روشن شدن و سفید شدن پوست شما خواهد شد.

مصرف عرق کاسنی به بیمارانی که دارای کبد چرب دارند توصیه می‌شود، کافی است هرشب بعد از صرف شام نصف فنجان از این عرق را نوش جان کنید.

خرید عرق کاسنی به دلیل طبع سردی که دارد، برای درمان انواع جوش‌های صورت، آکنه و التهاب‌های پوستی بسیار موثر است. این عرق کبد را پاکسازی می‌کند و به همین دلیل جوش‌هایی که مرطوب به چربی کبد باشند را هم از بین می‌برد.

خواص درمانی عرق کاسنی به درمان سنگ کلیه نیز کمک می‌کند، این عرق بسیار ادرار آور است و از  رسوب گذاری در مویرگ‌های کلیه جلوگیری می‌کند. همچنین با تحریک روده سبب درمان یبوست نیز می‌شود. عرق کاسنی خون را تصفیه می‌کند.

خواص عرق بهارنارنج و طبع آن

عرق بهار نارنج یکی دیگر از عرقیات گیاهی است که در رفع بی‌خوابی بسیار موثر است، این عرق از بروز افسردگی، اضطراب و استرس‌های کاذب جلوگیری می‌کند.

عرق بهارنارنج عطر بسیار دلپذیری دارد و در تسکین سرفه خشک، آنفولانزا و سرما خوردگی بسیار موثر است.

عرق بهار نارنج دارای طبع گرم و خشک است و مصرف آن به خانم‌هایی دارای طبع گرمی هستند توصیه نمی‌شود. عرق بهار نارنج موجب ایجاد نشاط و تقویت مغز و قلب است و برای افرادی که ضعف قلب و دلهره و اضطراب در مغز دارند می‌توان تجویز کرد.

با خرید عرق بهارنارنج ، یک فنجان از آن را قبل از خواب بنوشید تا به آرامش هرچه بیشتر شما کمک کند.

خواص عرقیات گیاهی بهارنارنج
عرق کاسنی به درمان مشکلات پوستی و سلامت پوست کمک می‌کند، این دارویی گیاهی از رسوب گذاری مواد زائد در
کلیه جلوگیری می‌کند. طبع عرق کاسنی سرد است و به همراه بیدمشک در تابستان مصرف می‌شود. عرق بهارنارنج از شکوفه
بهارنارنج به دست می‌آید، طعم و عطر دلپذیری دارد و در درمان سرفه خشک، آنفولانزا ، سرما خوردگی و… موثر است. عرق
بهارنارنج خواص تسکین دهندگی نیز دارد.  

خواص عرق زیره و طبع آن

از مهمترین خواص عرق زیره، چربی سوزی، کاهش وزن و لاغری است. مصرف این عرق به دلیل وجود مقادیر زیاد فیبر باعث کاهش اشتها و افزایش متابولیسم بدن می‌شود. این ویژگی زیره باعث کاهش چربی دور شکم و کاهش وزن و سایز می‌شود.

خرید عرق زیره برای افزایش شیر مادر در دوران شیردهی مفید است. همچنین به دلیل خاصیت ضد نفخی که دارد، مصرف آن در دوران شیردهی برای کاهش دل‌ درد‌های نوزاد و رفع دلپیچه‌های ناشی از خوردن شیر در نوزاد مفید است.

عرق زیره در کاهش قند خون موثر است و به همین جهت مصرف آن برای درمان بیماری دیابت مفید است. توجه داشته باشید، مصرف دارو‌های شیمیایی ضد دیابت با عرق زیره تداخل دارد. زیره ممکن است قند خون را کاهش دهد و مصرف آن به همراه این دارو‌ها می‌تواند باعث افت شدید قندخون شود پس بهتر است بیماران دیابتی قبل از مصرف آن با پزشک خود مشورت کنند.

توجه داشته باشید که رعایت اعتدال در هر خوراکی قانون اول مصرف آن است، افرادی که در مصرف عرق زیره زیاده روی می‌کنند ممکن است دچار زردی چهره و لاغری بیش از حد شوند.

خوردن عرق زیره برای مادران باردار ( به میزان زیاد) بسیار خطرناک است و ممکن است به سقط جنین منجر شود.

خواص عرق بوقناق

عرق بوقناق از انواع عرقیات گیاهی است که شهرت خود را با درمان یا کنترل دیابت به دست آورده است. خرید عرق بوقناق به عنوان داروی کاهنده قند خون برای سلامتی مفید است و به صورت طبیغعی به درمان دبابت کمک می‌کند.

از خواص عرق بوقناق برای کنترل قند خون، کاهش وزن و لاغری و پاکسازی و سلامت پوست استفاده می‌شود. استفاده از خواص عرق بوقناق در حاملگی و دوران بارداری توصیه نمی‌شود.

 خواص عرق دارچین و طبع آن

دارچین یک معجزه برای حفظ جوانی و سرزندگی شماست. مصرف روزانه عرق دارچین انسان را سلامت و جوان نگه می‌دارد .

عرق دارچین دارای طبع گرمی است و برای افزایش قوای جنسی نیز بکار می‌رود.

عرق دارچین کلیه را گرم می‌کند و ضعف کمر و پاها را (که ناشی از خستگی و تغذیه نامناسب است) از بین می‌برد؛ عرق دارچین کم‌خونی را درمان می‌کند .

حتما تا بحال از دارچین در دم کردن چای استفاده کرده‌اید.
اثر مهم دیگر دارچین پایین آوردن تب می‌باشد و حتی امروزه عرق دارچین بعنوان تب‌بر بکار می‌رود . عرق دارچین رگ‌ها را باز می‌کند و اثر مثبت در گردش خون دارد .

دارچین خاصیت عجیب دیگری دارد و آن قوی کردن مصومیت بدن در مقابل بیماری‌ها است و حتی می‌توان گفت که اثر پنی‌سیلین و آنتی‌بیوتیک را به مقدر زیادی دارا است . اگر حس کردید که ضعیف شده‌اید و ممکن است مریض شوید، خرید عرق دارچین را فراموش نکنید و حتی اگر سرما خورده‌اید یا ضعف شدید دارید چای دارچین بهترین دارو است .

عرق زیره دارای طبع بسیار گرمی است در اکثر مواقع افراد عرق بیدمشک را برای کاهش وزن و چربی سوزی استفاده
می‌کنند. عرق زیره سوخت و سوز بدن را افزایش می‌دهد و اشتها را کم می‌کند. عرق دارچین یک داروی موثر برای افزایش
میل جنسی است به علاوه ضعف استخوانی را کاهش می‌دهد، عرق دارچین طعم تندی دارد و یک دارویی تب بر نیز هست.

خواص عرق شاتره و طبع آن

عرق شاتره از عرقیات گیاهی بسیار موثر برای درمان بسیاری از بیماری‌ها است. عرق شاتره دارای طبع سرد است، از خواص عرق شاتره می‌توان به هضم آسان غذا بعد از مصرف آن اشاره کرد؛ مصرف عرق شاتره علاوه بر کمک به مکانیزم دستگاه گوارش به افزایش اشتها افراد کمک می‌کند.

از دیگر خواص این عرق درمانی می‌توان به خواص ضدعفونی کنندگی، ضد اسپاسم، آرام‌بخش، کنترل تپش قلب و مقوی معده است و همچنين براي بهبود و درمان بیماری‌های قلبی و عروقی بسیار مؤثر است.

اگر می‌خواهید از خواص عرق شاتره بهره بیشتری ببرید، با خرید عرق شاتره ، نصف فنجان از آن را قبل از خوردن وعده‌های غذایی میل کنید.

بسیاری از افراد مخصوصا نوجوانان و بانوان از عرق شاطره برای سلامت پوست خود استفاده می‌کنند، عرق شاتره به دلیل داشتن طبع سرد، حرارت بدن را تنظیم می‌کند و از این رو به بهبود جوش‌ها، آکنه و التهاب‌های پوستی کمک می‌کند. کسانی که عرق شاتره را مصرف می‌کنند، دارای پوست روشن و شفاف خواهند شد.

از ديگر خواص می‌توانی به خاصیت عرق شاتره تب‌بر بودن آن اشاره کرد. این گیاه حرارت و تب بدن را کاهش می‌دهد.

خواص دارویی عرق شاتره براي تقویت کبد و همچنين نارسایی‌های آن بسیار موثر و مفید است به همین دلیل به همراه عرق کاسنی مصرف می‌شود. این عرق به دلیل ادرار آور بودن، فشار خون را کاهش می‌دهد.

خواص عرق شلتوک

عرق شلتوک از تقطیر پوسته خارجی برنج به دست می‌آید و خواص بسیاری دارد. این عرق با داشتن مقادیر بالای فیبر باعث آسان شدن عمل عضم می‌شود و به افزایش کالری سوزی بدن کمک می‌کند. عرق شلتوک سرشار از آنتی‌کسیدان‌هایی است که مقاومت بدن را در برابر بیماری‌ها افزایش می‌دهد و از بروز سرطان جلوگیری می‌کند. خواص عرق شلتوک به افزایش تولید کلاژن کمک می‌کند و این امر منجر به بهبود شرایط پوست، کاهش چین و چروک، صاف شدن پوست و جلوگیری از خطر ابتلا به سرطان پوست، می‌شود. نشاسته موجود در این عرق می‌تواند باعث چاقی صورت شود و در تقویت مو موثر باشد. ویتامین‌های عرق شلتوک باعث تقویت ریشه مو و کاهش ریزش مو می‌شوند. این عرق سرشار از مواد معدنی است که برای بهبود عملکرد مغز، ضروری هستند. عرق شلتوک با طبع گرمی که دارد، سردی مفاصل را می‌گیرد و به برطرف شدن دردهای عضلانی کمک می‌کند. خرید عرق شلتوک باعث می‌شود دیگر به محصولات زیبایی و مراقبتی پوست نیاز نداشته باشید.

خواص عرق خار شتر

عرق خارشتر طبع گرم دارد و به کاهش سرفه و درد گلو کمک م‌کند. از دیگر خواص عرق خارشتر ادرار آوری و درمان عفونت مجاری ادراری است. از دیگر فواید این عرق استفاده آن برای درمان و تقویت گوراش است. عرق خار شتر به لاغری می‌کند و فواید زیادی را برای بدن دارد، با خوردن عرق گیاه خار شتر چربی سوزی بدنتان کم بیشتر می‌شود و به دلیل داشتن فیبر در خود عمل دفع را بیشتر و سریع‌تر می‌کند.

خواص عرق گل گاو زبان و طبع آن

عرق گل گاوزبان از انواع عرقیات گیاهی است که تمام خواص دمنوش گل گاو زبان را دارا است، برای مصرف این عرق کافی است مقداری از آن را در آب ریخته و به همراه مقدار کمی نبات به هم بزنید و نوش جان کنید.

عرق گل گاو زبان دارای طبع گرم و خشک است و برای درمان افسردگی‌های فصلی، تقویت اجزای عمومی بدن، قلب و مغز و… موثر است.

عرق گل گاو زبان ملین است و به بهبود عملکرد دستگاه گوارش شما کمک شایانی می‌کند. می‌توانید مقدار از عرق گل گاو زبان را در چای بریزید و پیش از خواب نوش جان کنید. این ماده گیاهی برای افزایش آرامش شما در برابر اضطراب و استرس موثر است.

توجه داشته باشید عرق گل گاو زبان به دلیل  ادرار آور بودن به کنترل فشار خون و مراقبت از کلیه‌ها نیز کمک می‌کند.

خرید عرق گل گاوزبان برای ایجاد آرامش و رفع خسگی انجام می‌شود.

عرق شاتره کنترل کننده تپش قلب و تنظیم میزان حرارت بدن است این عرق پر خواص پاکسازی کنند خون و تمام بدن
از آلودگی‌ها است. عرق گل گاو زبان بسیار آرام کننده است، این عرق پر خواص به دستگاه گردش خون بدن کمک می‌کند
و از کلیه‌ها در برابر رسوب‌گذاری محافظت می‌کند، عرق گل گاوزبان تمام خواص دمنوش خود را دارد و استفاده از آن آسان‌تر است.

نتیجه گیری

همان‌طور که اشاره شده، عرقیات گیاهی از خوراکی‌ها و مواد غذایی با کیفیت و دارای ارزش دارویی هستند که مصرف آن نیست بسیار آسان است. توصیه می‌شود زنان باردار، کودکان و افرادی که دارای قندخون و دیابت هستند قبل از مصرف مداوم این محصول با پزشک خود مشورت کنند.

عرقیات گیاهی و طبیعی خواص بیشتری نسبت به گیاه اصلی خود دارند.

در نهایت توجه داشته باشید استفاده افراطی و دور از اعتدال هر ماده خوراکی عوارضی و مشکلاتی به همراه دارد، پس در مصرف انواع عرقیات گیاهی رعایت اعتدال را داشته باشید.

در انتخاب تغذیه و داروهای درمانی خود دقت کافی را داشته باشید تا از زندگی سالم لذت ببرید.

فروشگاه آنلاین ریوک ارائه دهنده محصولات ارگانیک در ایران و صادر کننده محصولات به کشورهای خاورمیانه و حوضه خلیج فارس است، هدف ریوک افزایش سطح کیفی محصولات غذایی موجود در بازار به اندازه استانداردهای بین‌المللی است. افزایش ارزش غذایی مصرفی برابر با سلامت و تندرستی بیشتر و جامعه پرنشاط‌تر خواهد شد.

دسته بندی خواص خوراکی ها گیاه درمانی و طب سنتی
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات ارگانیگ - فروشگاه اینترنتی ریوک

ریوک

تضمین بهترین کیفیت

7 روز ضمانت تعویض محصول

ارسال رایگان برای خرید بالای 300 هزار تومان

خرید عمده

خدمات مشتریان

خدمات مشتریان ریوک آماده هرگونه پاسخگویی در زمینه سفارشات، پیگیری، شکایات، درخواستِ تعویض سفارش و راهنمایی مورد نیاز مشتریان است.

ریوک ارائه دهنده محصولات ارگانیگ با ضمانت بازگشت

Call Now Button
سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

ورود به سایت