خواص پسته ایرانی و تشخیص انواع پسته را کامل بدانید

مهگل رئیس صفریمهگل رئیس صفری
1,878 بازدید
خواص پسته

خواص پسته

پسته از خوراکی‌ها و تنقلات خوش طعم، مفید و سرگرم کننده است. با اینکه آمریکا خود یکی از تولید کنندگان پسته در سطح جهان است اما مصرف سالیانه مردم این کشور به دلیل خواص پسته به قدری زیاد است، که مقدار زیادی بار پسته از دیگر نقاط جهان به این کشور واردات می‌شود. ایران اولین صادرکننده پسته به تمام نقاط دنیا است؛ به طور دیگر می‌توان گفت مرغوب‌ترین نوع پسته جهان در ایران تولید می‌شود. مرغوب‌ترین پسته‌های ایرانی به شهر رفسنجان کرمان برمی‌گردد و پس از آن دامغان، کاشان، سیرجان، شهر بابک از تولیدکنندگان پسته مرغوب هستند. فواید پسته این خوراکی را در بین 50 خوراکی برتر دنیا قرار داده است. اما خواص پسته خام چیست؟

چرا پسته جزو 50 خوراکی برتر در جهان است؟ چه چیزی افراد کشور‌های توسعه یافته را مجاب کرده تا از فواید پسته به صورت روزانه استفاده کنند. در ادامه این مقاله به بررسی با کیفیت‌ترین انواع پسته‌های جهان، خواص و ارزش غذایی آن خواهیم پرداخت.

خواص پسته خام

ارزش غذایی پسته

شاید برای شما جالب باشد اگر بدانید پسته به دلیل داشتن کالری کم نه تنها چاق کننده نیست؛ بلکه به بهبود کاهش وزن در افراد کمک می‌کند.

در مجله سلامت Healthline گفته شده در هر 28 گرم پسته (برابر با تقریبا 40 عدد)‌ مواد زیر موجود است:

کالری: 159

کربوهیدرات: 8 گرم

فیبر: 3 گرم

پروتئین: 6 گرم

چربی: 13 گرم (90٪ چربیهای اشباع نشده و مفید)

پتاسیم: 6٪ از میزان مورد نیاز روزانه (برابر با یک پرتقال)

فسفر: 11٪ از میزان مورد نیاز روزانه

ویتامین B6: حدودا 28٪ از میزان مورد نیاز روزانه

مس: 41٪  از میزان مورد نیاز روزانه

منگنز: 15٪ از میزان مورد نیاز روزانه

ویتامین B6، برای چندین عملکرد بدن از جمله: تنظیم قندخون و تشکیل هموگلوبین مورد نیاز مولکولی که اکسیژن را در گلبول‌های قرمز حمل می کند، بسیار مفید است و باعث افزایش انرژی در فرد می‌شود.

از فواید پسته خام میزان بالای پتاسیم آن به صورت طبیعی است؛ پتاسیم موجود در این مقدار (28گرم) پسته ایرانی برابر با یک موز بزرگ یا پرتقال است. پتاسیم باعث افزایش قدرت ماهیچه‌ها و عضلات و در نتیجه افزایش قدرت بدنی خواهد بود.

از خواص پسته خام وجود میزان بالایی اسیدآمینه (انواعی از پروتئین‌) است، که متاسفانه بدن انسان قادر به تولید آن نیست، مصرف این آجیل کم کالری؛ باعث تامین این پروتئین خواهد شد. 

فواید پسته ایرانی
خواص پسته خام بسیار زیاد است و ایران اولین کشور صادر کننده این خوراکی پر خواص است. پسته از پروتئین، فیبر و آنتی‌اکسیدان‌ها
سرشار است. خواص پسته باعث افزایش انرژی و قدرت بدن می٬شود و این نکته به دلیل داشتن منابع بالای ویتامینB6 و پتاسیم است.

فواید و خواص پسته خام

چه پسته خام، و چه پسته شور یا بو داده باشد؛ خواص بسیار زیادی دارد. اما اگر به سلامت و ارزش غذایی محصولات بیشتر از طعم آنها اهمیت می‌دهید، بهتر است از پسته خام استفاده کنید. پسته طبع گرم و مرطوبی دارد و برای خون‌سازی و دردهای قاعدگی مفید است.

پسته شور به دلیل داشتن میزان زیاد نمک و روغن باعث افزایش فشارخون و چاقی خواهد شد.

خاصیت ضد سرطان

پسته دارای منابع غنی آنتی‌اکسیدان‌ها است. رادیکال‌های آزاد مواد مخربی هستند که در ملکول‌های محیط اطراف ما وجود دارند و حتی با تنفس کردن نیز به وسیله اکسیژن وارد بدن می‌شوند؛ رادیکال‌های آزاد به دلیل انواع آلودگی‌های محیطی و استفاده از دخانیات، وسایل الکتریکی و… در محیط بیشتر می‌شوند. زمانی که رادیکال آزاد وارد بدن شود باعث تخریب و تضعیف سلول‌های بدن در برابر انواع بیماری‌ها خواهد شد .

از بیماری‌هایی که رادیکال‌های آزاد در بروز آن نقش دارند، انواع سرطان است.

از راه‌های مقابله با سرطان استفاده از آنتی‌اکسیدان‌ها است. آنتی‌اکسیدان‌ها زمانی که در بدن به میزان کافی وجود داشته باشند، بافت سلولی و ایمنی بدنی را تقویت کرده و از بروز سرطان یا بیماری‌های دیگر جلوگیری ‌می‌کنند.

پسته یکی از منابع غنی آنتی‌اکسیدان است؛ خواص پسته از بروز سرطان، سرماخوردگی و ضعف بدنی جلوگیری می‌کند.

جلوگیری از آب مروارید و سلامت چشم

لوتئین و زاكزانتین دو آنتی‌اکسیدان موثر برای سلامت چشم هستند؛ این دو آنتی‌اکسیدان چشم‌ها را در برابر انواع اشعه‌های ایکس، فرابنفش و اشعه‌های وسایل دیجیتالی تقویت می‌کند و از ضعیف شدن بینایی چشم و آب مروارید جلوگیری می‌کند.

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در پسته به سادگی قابل هضم و جذب هستند و مصرف پسته، به دلیل جذب این مواد، توسط متخصصان تغذیه توصیه می‌شود.

پسته
پسته حاوی کالری و پروتئین بیشتری نسبت به سایر آجیل‌ها است. همچنین میزان اسید‌آمینه ضروری برای بدن در پسته، نسبت
به سایر آجیل‌ها بیشتر است. وجود آنتی‌اکسیدن‌ها در این مغز باعث سلامت چشم و جلوگیری از بروز سرطان خواهد شد.

آیا پسته باعث لاغری و کاهش وزن می‌شود؟

پسته یکی از انواع مواد خوراکی کم کالری (در مقایسه با دیگر آجیل‌ها) اما پرانرژی است. همان‌طور که در مطلب مرتبط با خواص آجیل‌ها هم گفته شد؛ آجیل‌ها به روند کاهش وزن کمک شایانی می‌کنند.

تابه‌حال مطالعات کمی درباره خواص پسته در باب کاهش وزن انجام شده؛ اما خوشبخاته نتیجه آن مطالعات امیدوار کننده است.

پسته به طور مستقیم روی کاهش وزن تاثیر ندارد؛ اما وجود منابع سرشار فیبر و پروتئین در پسته باعث می‌شود، گرسنگی کاذب در شما از بین برود؛ احساس سیری بیشتر در طول روز از پرخوری و میل بیش از اندازه شما به خوردن می‌کاهد. از این رو پسته به کاهش وزن سریع شما کمک خواهد کرد.

نتایج آزمایشات انجام شده درباره کاهش وزن افرادی که در طول رژیم لاغری خود پسته مصرف می‌کنند؛ بسیار جالب است.

 در یک برنامه کاهش وزن 12 هفته‌ای، کسانی که روزانه 50 گرم پسته به عنوان میان‌وعده عصرانه میل می‌کردند، نشان داده است که آنها، دو برابر بیشتر کاهش در شاخص توده بدنی، در مقایسه با افرادی که از پسته مصرف نمی‌کردند، داشته‌اند.

یک تحقیقات دیگر بر روی خاصیت پسته خام برای لاغری نشان داده است؛ در طول 24 هفته افرادی که اضافه وزن داشته‌اند؛  با مصرف پسته به صورت روزانه توانسته اند، 1.5 سانتی متر بیشتر از سایز کمر خود را نسبت به افراد دیگر، کم کنند.

علاوه بر این باید بدانید که آجیل‌ها مقداری کافی و به اندازه‌ای چربی مفید دارند. چربی مفید برای بهبود گردش خون بسیار اهمیت دارد. به گفته کارشناشان مربوطه زمانی که شما مقدار معینی پسته می‌خورید، چربی مفید در این دانه باعث کاهش جذب چربی اشباع و غیر مفید خواهد شد. عملکرد چربی موجود در این آجیل به این صورت است، زمانی که آن را می‌خورید چربی مفید موجود در این دانه روی دیواره‌ی روده بزرگ قرار می‌گیرد و تا حدی آن را می‌پوشاند و باعث جلوگیری از جذب روغن و چربی غیر مفید توسط میکروبیوم موجود در روده خواهد شد.

از خواص پسته سریع‌تر کردن روند کاهش وزن است. مصرف 25 تا 50 گرم پسته خام، به صورت روزانه و به عنوان میان‌وعده،
باعث می‌شود احساس سیری کنید؛ و اشتها کاذب شما از بین برود. به علاوه چربی مفید موجود در پسته از جذب چربی
اضافی دیگر مواد غذایی جلوگیری می‌کند.

جلوگیری از بیماری قلبی و فشارخون

از خواص پسته خام کاهش سطح کلسترول منفی در خون، کنترل فشار خون و در نتیجه جلوگیری از خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی است.

در بسیاری از رژیم‌های غذایی مرتبط با کاهش یا تنظیم کلسترول خون، از پسته خام استفاده می‌شود. استفاده از فواید پسته خام نه تنها باعث تامین میزان مورد نیاز کلسترول مثبت خون خواهد شد؛ به کاهش چربی اشباع خون در مرور زمان نیز کمک می‌کند. تحقیقات نشان داده رژیم‌های درمانی که در آن مصرف پسته جای داده شده؛ باعث کاهش 23 درصدی کلسترول و چربی خون نسبت به دیگر رژیم‌ها شده است. 

تاکید می‌شود اگر دچار فشار یا چربی خون هستید به هیچ عنوان از پسته شور یا بوداده استفاده نکنید؛ این محصول دارای میزان ‌بالایی چربی و نمک است و ممکن است باعث سکته در فرد (در مرور زمان) شود.

کالری پسته
مطالعات نشان می دهد که خوردن پسته به کاهش کلسترول خون کمک کند. همچنین باعث کنترل فشارخون نیز در افراد خواهد
شد؛ البته این موارد در صورتی است که از خواص پسته خام استفاده کنید.

کنترل قندخون و کمک به درمان دیابت

پسته در مقایسه با دیگر آجیل‌ها بیشترین کربوهیدرات را دارد اما از فواید پسته داشتن شاخص گلیسمی پایین این دانه نسبت دیگر آجیل‌ها است. به این معنی که این ماده باعث ایجاد قندخون زیاد نمی‌شود.

شاخص گلیسمی پایین موجود در خواص آجیل پسته سبب می‌شود قند موجود در این مغز خوراکی به آرامی در بدن پخشس شود و انسولین به ناگهانی در بدن آزاد نشود. در نتیجه سطح قند خون بالا نمی‌رود و مصرف پسته خام برای افراد دیابتی مفید است. متخصصان تغذیه هم توصیه می‌کنند مصرف مواد غذایی با شاخص گلیسمی پایین را در برنامه غذایی خود قرار دهید تا دچار دیابت نشوید و اگر این بیماری به سراغ شما آمد، کنترل آن راحت‌تر باشد.

در صورتی که از قندهای مضر در رژیم غذایی خود استفاده کنید، به مرور زمان چرخه انتقال قند به اندام‌های بدن، دچار اختلال می‌شود و بدن زودتر از حالت عادی به مغز پیام گرسنگی می‌دهد. در این صورت بدن قند و چربی بیشتری مصرف می‌کند و زمینه ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها به وجود می‌آید.

البته بهتر است گفته شود پسته باعث کنترل قند خون می‌شود؛ چون باعث افزایش قند مفید و از بین رفتن قند مضر خواهد شد.

یک مطالعه روی افراد دیابتی در 12 هفته نشان داده است؛ افرادی که در طول روز دو وعده از خواص پسته خام مصرف می‌کنند، با 9 درصد کاهش قند خون نسبت به دیگر مبتلایان به دیابت نوع2 مواجه هستند. پس به سادگی می‌توانید باخوردن این خوراکی به صورت روزانه، از فواید پسته خام برای درمان دیابت بهرمند شوید.

افزایش قوای جنسی

پسته به دلیل طبع گرم و خواص بی‌نظیر باعث افزایش میل جنسی و درمان ناتوانی‌های جنسی در آنان خواهد شد. گفته شده مردانی که در 1 ماه روزانه 50 گرم پسته را در میان‌وعده قرار داده‌اند، توانسته‌اند مشکل نعوظ رابه سادگی در خود درمان کنند.‌

خلاصه پسته از شاخص گلیسمی پایینی برخوردار است، که می تواند سطح قندخون را پایین بیاورد و مصرف آن برای درمان
دیابت نوع2 بسیار موثر است. به علاوه خواص پسته باعث درمان ناتوانی جنسی در آنان خواهد شد.

خواص مصرف پسته در بارداری

مصرف پسته در دوران بارداری به دلیل داشتن مقدار بالای پروتئین و آهن باعث رشد بهتر و تراکم بیشتر عضلات جنین خواهد شد؛ به علاوه خوردن این خوراکی باعث افزایش حجم شیر در آنها در دوران شیردهی هم خواهد شد.

مصرف آجیل پسته در دوران بارداری به دلیل داشتن میزان بالای آنتی‌اکسیدان از بروز عفونت‌های بعد از زایمان جلوگیری می‌کند.

این مغز خوراکی مانع از بالا رفتن چربی در دوران بارداری می‌شود. همچنین به دلیل داشتن مقادیر قابل توجهی از اسیدهای چرب ضروری، برای رشد مغز جنین لازم است.

فواید پسته خام برای کودکان

پسته منبع خوبی از ویتامین های ضروری برای رشد جسمانی و فکری کودکان است. از خواص پسته خام ویتامین C، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، پانوتنیک اسید، ویتامین B6، فولات، ویتامین A و ویتامین E است؛ که برای تقویت سیستم ایمنی بدن نوزادان و کودکان بسیار موثر و مفید است.

منبع غنی ویتامین B6 در کودکان باعث افزایش انرژی در آن‌ها و افزایش سطح هوشیاری و هوشی آنان خواهد شد. به علاوه این ماده باعث تقویت قوای جسمانی آنان نیز هست.

از خواص پسته خام وجود منابع بالای فیبر است که به کودکان کمک می‌کند تا مواد غذایی را راحت هضم و دفع کنند. فیبر از یبوست در افراد جلوگیری می‌کند.

خواص پسته خام
از خواص پسته خام برای زنان باردار و شیرده افزایش حجم شیر سبک و تقویت رشد جسمی و فکری جنین است. به علاوه وجود
ویتامین‌ها در آن باعث افزایش سطح هوشیاری در کودکان و تقویت رشد جسمی و فکری آنان خواهد شد. فیبر موجود در
این ماده از بروز یبوست در خانم‌های حامله و کودکان جلوگیری می‌کند.

خواص روغن پسته (کوهی)

درباره مبارزه پسته با رادیکا‌ل‌های آزاد صحبت‌های بسیاری شد، پیری زودرس یا شلی پوست، در اکثر مواقع به دلیل افزایش فشار یا کاهش مدام فشار خون و یا ارتعاشات ناشی از رادیکال‌های آزاد موجود در محیط رخ می‌دهد. استرس و اضطراب‌های ناشی از زندگی روزمره نیز از دیگر عوامل پیری‌زودرس و پوست است. همه این‌ها باعث می‌شود تا سن شما بیشتر از سن واقعی شما نشان داده شود و این مورد برای بسیاری از افراد خوشایند نیست. رادیکال‌های آزاد به مرور زمان تولید و رشد مجدد سلول‌های پوست را کاهش و متوقف خواهد کرد. در این هنگام می‌توانید از روغن مغز پسته استفاده کنید. این روغن یک روغن موضعی است.

از روغن پسته برای ماساژ صورت استفاده می‌شود. وجود مقدار آنتی‌اکسیدان‌های موثر در این روغن از پیری زودرس جلوگیری می‌کند. هنگام خرید روغن پسته دقت کنید که مواد افزودنی نداشته باشد و کاملا ارگانیک باشد.

پسته منبع ویتامین E

 روغن پسته دارای مقدار زیادی از ویتامین E است.

این روغن توانایی بالا در افزایش گردش خون و بهبود مکانیسم آن دارد. روغن پسته به کنترل آکنه کمک می کند. ویتامین E برای کاهش التهاب‌های پوستی و عضلانی بسیار موثر است. این روغن به کنترل اندازه منفذ پوست کمک می‌کند و از بروز آکنه و قرمزی پوست جلوگیری می‌کند.

مقادیر بالای ویتامین E روغن پسته به سفت شدن و کشیده شدن پوست صورت کمک خواهد کرد، کشیده شدن و سفت شدن پوست صورت و عضلات آن باعث از بین رفتن چین‌وچروک دور چشم و خط لبخند و در نتیجه زیبایی و شفافیت پوست صورت خواهد شد. علاوه بر این، ویتامین E همچنین برای محافظت از غشای سلول‌های پوستی و ایجاد پوستی درخشان‌تر و سالم‌تر  نقش موثری دارد.

از دیگر دلایلی که از روغن پسته به طور گسترده در فرمولاسیون‌های محصولات پوست استفاده می شود، این است که روغن پسته، خاصیت نرم‌کنندگی دارد. هنگامی که از این روغن، به عنوان روغن موضعی استفاده می‌کنید، پوست شما از خشک شدن، پوست پوست شدن یا ترک‌های پوستی در امان است.

بسیاری از محصولات حاوی روغن پسته، ترکیبات دیگری نیز دارند، این ترکیبات به هیدراته شدن (مرطوب شدن) پوست کمک می‌کند. 

 استفاده از روغن پسته در رژیم غذایی متعادل و مناسب نیز فواید زیادی دارد، نتایج تحقیقات انجام شده بر روی مصرف روغن پسته به عنوان خوراکی نشان داده شده که؛ که این روغن باعث کاهش فشارخون در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2، کاهش کلسترول و تقویت سلامت چشم و بینایی خواهد شد.

باید بدانید که تغییر در سطح قندخون باعث می شود؛ غدد چربی روغن بیشتری تولید کنند؛ که این اتفاق منجر به ایجاد ناگهانی و شدید جوش‌های سرسیاه، سفید و آکنه می شود، استفاده از روغن پسته در اینجا پیشنهاد ما به شما است. خواص پسته با تمام ویژگی‌های شگفت انگیز خود نقشی در کاهش جوش‌های پوستی ندارد، پس خوردن مغز پسته کمکی در این مورد به شما نخواهد کرد.  

این روغن به دلیل سبک بودن، می تواند به راحتی به لایه‌های زیرین پوست نفوذ کند تا خصوصیات آنتی‌اکسیدانی و ویتامین E خود را منتقل کند و در آنجا بهترین عملکرد را داشته باشد.

روغن پسته به دلیل سبک بود و داشتن مقدار زیادی ویتامین E از بروز انواع جوش و آکنه جلوگیری خواهدکرد. روغن پسته یک
آبرسان بسیار قوی است که می‌تواند میزان آب پوست شما را افزایش دهد. این روغن به رفع چین و چروک پوستی و خط
لبخند کمک خواهد کرد.

ماسک روغن پسته

7 قطره روغن پسته را با دو قاشق غذا خوری عسل و یک قاشق ‌غذاخوری آب مخلوط کنید و به مدت نیم ساعت روی پوست خود ماساژ دهید؛ و سپس با آب‌ سرد بشویید. هفته‌ای دوبار استفاده از این ماسک زیبایی و سلامت 100% پوست را تضمین خواهد کرد.

انواع پسته در ایران

در ایران بیش از 90 نوع درخت و میوه پسته وجود دارد؛ اما برترین و با کیفیت‌ترین این پسته‌ها: پسته کله قوچی، پسته فندقی، پسته اکبری و پسته احمد آقایی، خنجری دامغان و شاهپسند دامغان است.

مرغوبیت پسته‌ها با میزان خواص پسته، اندازه پسته، میزان خندانی پسته (باز بودن پسته)، حالت و شکل کلی آن و سلامت محصول است.

 به طور کلی می‌توان پسته‌ها را به دو نوع بادامی شکل و فندقی جدا کرد. پسته فندقی (اوحدی) و کله قوچی از انواع پسته فندقی هستند و پسته‌های اکبری، احمدآقایی از انواع پسته‌های بادامی هستند. البته دسته‌بندی‌های دیگری برای انواع پسته وجود دارد که برای کسانی که در کاشت و صادرات پسته فعالیت می‌کنند از آن استفاده می‌کنند.

فواید پسته خام

ویژگی‌های مرغوب‌ترین پسته‌های ایرانی

ویژگی پسته احمد آقایی

از پسته‌های درجه یک و البته صادراتی است؛ که خوشبختانه در بازار ایران نیز موجود است. این پسته که از دسته انواع پسته‌های بادامی به شمار می‌آید، شکل بیضی نزدیک به مستطیلی دارد. رنگ رویی مغز آن به رنگ ارغوانی تیره است و دانه آن زمانی که تکه شود سبز رو به روشنی است. پوسته‌ سخت رویی پسته احمدآقایی به رنگ استخوانی روشن است. پوست این پسته نسبتا نازک است. این پسته انواع مختلفی دارد، درجه یک، ممتاز، معمولی، شور، خام از انواع پسته احمدآقایی است.

هرچه مغز پسته احمدآقایی خام درشت‌تر باشد و درجه خندانی آن بیشتر باشد درجه کیفی آن بالاتر و بهتر است. برای خرید پسته احمد آقایی درجه یک به ویژگی‌های گفته شده دقت کنید.

ویژگی پسته اکبری

پسته اکبری هم از انواع پسته درجه یک است، که در بازار داخلی ایران هم به فروش می‌رسد. این نوع پسته از انواع پسته بادامی شکل به شمار می‌آید و شکل کلی آن نیز شبیه به بادام است این نوع پسته نسبت به پسته احمدآقایی گردتر و لاغرتر است، قیمت پسته اکبری و احمدآقایی تقریبا یکسان است اما گفته می‌شود پسته اکبری از نظر ظاهری در مقایسه با پسته احمدآقایی بهتر است. این پسته درجه خندانی بالاتری نسبت به پسته احمد آقایی دارد؛ رنگ رویی مغز آن ترکیبی از بنفش کبود و رنگ قهوه‌ای روشن و تیره است و پوست رویی آن استخوانی تیره است. پوست این پسته مقدار کمی از پوسته احمد آقایی سخت‌تر است.

عموما پسته اکبری در ایران به وسیله اصلاحات زود گل کشت می‌شود. این نوع پسته هم انواع ممتاز، معمولی شور و خام را دارا است. برای خرید پسته اکبری درجه یک به ویژگی‌های گفته شده دقت کنید.

پسته احمدآقایی و اکبری: هردوی آن‌ها از انواع درجه1 و صادراتی هستند که در بازار ایران وجود دارند. احمدآقایی: حالت بیضی
و مستطیلی شکلی دارد و پوسته روی مغز آن ارغوانی است و پوست آن استخوانی روشن است. اکبری: از نظر ظاهری در مقایسه با
پسته اکبری بهتر است و درجه خندانی بالایی دارد. رنگ رویی مغز آن ترکیبی از بنفش کبود و رنگ قهوه‌ای روشن و تیره است و پوست
رویی آن استخوانی تیره است.
انواع پسته

ویژگی پسته اوحدی یا فندقی

این پسته هم از با کیفیت‌ترین پسته‌های ایرانی صادراتی است که در بازار داخلی هم به فروش می‌رسد. این پسته از انواع پسته فندقی است و همان‌طور که از اسم آن نیز مشخص است؛ شبیه به فندق است و حالت گرد و تپل، و رو به دایره‌ای دارد. درجه خندانی پسته اوحدی یا فندقی، به دلیل شکل رو به گرد آن بسیار زیاد است. پوست رویی مغز آن رنگ ارغوانی تیره‌ای دارد و رنگ پوست رویی آن کرم رنگ (رو به استخوانی تیره) است.

پسته فندقی نسبت به پسته احمدآقایی و اکبری، قیمت مناسب‌تری دارد؛ و می‌تواند یک انتخاب خوب برای مصرف خانگی یا مهمانی‌ها باشد. برای خرید اینترنی پسته فندقی درجه یک به ویژگی‌های گفته شده دقت کنید.

ویژگی پسته کله قوچی

پسته کله قوچی از دسته فندقی و گرد است، کیفیت آن بسیار بالاست و یکی از انواع آجیل‌های صادراتی به شمار می‌آید که در بازار ایران هم موجود است. پسته کله قوچی به دلیل درجه خندانی کمتر و کوچکتر بودن نسبت به دیگر انواع پسته‌ها در رقابت با آن‌ها در سطح پایین‌تری قرار دارد. قیمت این پسته بسیار مناسب است. به طور کلی شکل گردی دارد و در مقایسه با پسته فندقی بزرگتر است. این پسته درجه خندانی پایین‌تری نسبت به بقیه دارد و رنگ پوست رویی مغز آن قرمز رو به خاکستری، و رنگ پوست آن استخوانی سفید با تیرگی متوسط است. این پسته نیز انواع خام و شور دارد.

همان‌طور که در ابتدای مقاله گفته شد این مغز از 50 مواد خوراکی پرخواص در جهان به شمار می‌آید؛ و شاید به همین دلیل است که قیمت پسته در ایران بالا است. البته ارزش این محصول در ایران به دلیل صادراتی بودن این کالا بیشتر هم می‌شود. هر کدام از پسته‌های ایرانی اگر دستچین شده باشند قیمت دارند. دستچین به معنای جدا کردن دانه‌های بهتر و با کیفیت‌تر است. برای خرید اینترنی پسته کله قوچی درجه یک به ویژگی‌های گفته شده دقت کنید.

پسته فندقی (اوحدی)، کله قوچی از دسته پسته فندقی شکل هستند. که هر دو صادراتی هستند و در ایران وجود دارند. اوحدی
یا فندقی: حالت گرد و تپلی دارد. درجه خندانی آن، زیاد است. پوست روی مغز آن رنگ ارغوانی تیره‌ای دارد. رنگ پوست رویی
آن کرم رنگ (رو به استخوانی تیره) است. کله قوچی: در مقایسه با پسته فندقی بزرگتر است. درجه خندانی پایین‌تری نسبت به
بقیه دارد و رنگ پوست رویی مغز آن قرمز رو به خاکستری است رنگ پوست آن استخوانی سفید با تیرگی متوسط است.

 موارد مصرفی پسته

از پسته می‌توانید به عنوان چاشنی سالاد سبزیجات، تنقلات، پخت و تزئینات کیک، بستنی و به صورت کلی دسر استفاده کنید. در تهیه پلو نیز می‌توانید از این ماده مقوی استفاده کنید. و از فواید و خواص پسته خام بهرمند شوید.

طرز تهیه کره پسته

طرز تهیه کره پسته خانگی

کره پسته یکی از فراورده‌های پسته است که بسیار مقوی و خوش‌طعم است. در حال حاضر این محصول به صورت یک فرآورده صنعتی در فروشگاه‌های بزرگ به فروش می‌رسد؛ با تمام این‌ها ممکن است برای تهیه کره پسته از مواد نگهدارنده یا از دیگر مغزیجات استفاده شود. طرز تهیه کره پسته در خانه بسیار آسان است. این ماده غذایی بسیار خوش طعم است و می‌توانید از آن به عنوان یک صبحانه کامل برای کودکان استفاده کنید و از خواص پسته بهرمند شوید.

مواد لازم برای تهیه کره پسته

300 گرم مغز پسته تازه و خام

2 قاشق غذاخوری عسل

½ قاشق چای خوری هل (دلخواه)

2 لیوان آب گرم رو به داغ

اگر پوست پسته‌ها را جدا نکرده آن‌ها را جدا کنید؛ بهتر است از پسته تازه استفاده کنید، پسته تازه روغن بیشتری در مقایسه با پسته کهنه دارد اما اگر از پسته تازه استفاده نمی‌کنید می‌توانید مقدار یک قاشق کره آب شده را به آن اضافه کنید.

در آسیاب یا مخلوط کن بریزید، از گوشت‌کوب برقی هم می‌توانید استفاده کنید. زمانی که پسته‌ها خوب آسیاب شدند به آن دو لیوان آب و عسل را به همراه مقداری نمک و هل اضافه کنید؛ مواد را به اندازه‌ای هم بزنید تا کاملا حالت خمیری شکل به خود بگیرد.  زمانی که همه مواد به صورت یک دست درآمدند کره پسته شما آماده ‌است.

خوردن پسته در بارداری


نکات پایانی

زمانی که دارید ترکیب را به‌هم می‌زنید می‌توانید آن را در ماهیتابه نچسب روی حرارت کم قرار دهید.

اگر دوست دارید مقدار دو قاشق غذاخوری کره، زمانی که در حال هم زدن مواد هستید اضافه کنید.

به جای عسل می‌توانید از دو قاشق غذاخوری شکر استفاده کنید. استفاده از شکر برای سلامتی مضر است و بهتر است از عسل استفاده کنید.

اگر می‌خواهید کره پسته شما حالت نرم و کرم مانند به خود بگیرد؛ می‌توانید به آن لِسیتین مایع سویا هم اضافه کنید.

کالری کره پسته

پسته از آجیل‌های کم کالری است، که در رژیم‌های غذایی برای کاهش وزن از آن استفاده می‌شود. کره پسته خانگی به دلیل نداشتن مواد افزودنی قندی مضر کالری بسیار پایینی دارد. اگر رژیم کتوژنیک دارید می‌توانید از آن استفاده کنید مقدار کربوهیدرات این خوراکی سالم بسیار پایین است.

کره پسته از موادی است که با آن می‌توانید از خواص پسته خام بهرمند شوید. برای تهیه کره پسته در خانه 300 گرم پسته خام
را آسیاب کنید و با دو قاشق عسل و مقدار دلخواه نمک هم بزنید تا خمیر یک دست شود. می‌توانید به دلخواه از وانیل، هل یا…
استفاده کنید.

خواص پوست سبز پسته

نه تنها مغز پسته، بلکه پوست پسته سبز رنگ و تازه آن هم خواصی دارد. به روش‌ها مختلفی می‌توانید از این خواص بهرمند شوید.

برای استحکام لثه می‌توانید از آن استفاده کنید. از پوست پسته برای تهیه خمیر دندان استفاده می‌شود. چند عدد پوسته تازه را بردارید و بجوید. پوست پسته تازه طعم تلخ و گسی دارد بعد از 1 دقیقه جویدن دهان خود را بشویید.

بسیاری از افراد بی دلیل و به طور ناگهانی در بسیاری از روزها دچار سکسکه می‌شوند، راهای مختلفی برای درمان سکسکه وجود دارد، موثرترین راه فکر نکردن به این عارضه است. اگر سکسکه شما طولانی شد می‌توانید 5 عدد پوست پسته را با یک لیوان آب بجوشانید و دو قاشق غذا خوری از آن بنوشید.

از خواص پسته وجود منابع غنی آنتی‌اکسیدان است. اگر دهان شما آفت می‌زند یا زخم می‌شود پوست پسته تازه بجوید تا زخم‌های دهان شما التیام بیابد. این بوی بد دهان را نیز از بین می‌برد.

برای درمان اسهال مکرر، پوست پسته تازه را دم کنید و بنوشید؛ این دم کرده برای رفع تهوع و استفراغ ناشی از مسمویت غذایی هم بسیار مناسب است.

دم کردن پوست تازه و سبز رنگ پسته برای درمان سکسکه، اسهال و حالت تهوع بسیار موثر است. با جویدن پوست تازه آن
زخم‌های دهان شما درمان می‌شود و بوی دهان از بین می‌رود.
خواص پوست پسته

خواص پوست سفت و سفید پسته

 پوست سفید پسته برای بواسیر و بیرون زدن مقعد مفید است. برای درمان این بیماری باید پوست سفید پسته را در آب بجوشانید و آن‌را داخل لگنی بریزید وشخصی را که این بیماری را درد برای چند دقیقه در آن بنشیند . باعث تسکین درد و تخفیف بیماری می‌شود.

عوارض مصرف پسته

 خواص پسته خام بسیار زیاد است اما  آنچه مشخص است این است که استفاده افراط‌گونه و بیش از حد از هر نوع مواد خوراکی یا غذایی باعث بروز عوارض یا مشکلاتی خواهد شد.

این نکته که فواید پسته خام بسیار زیاد است کاملا درست است اما مصرف این مغز برتر برای برخی از افراد ممکن است باعث بروز آلرژی شود و خود را در قالب خارش چشم، عطسه، سرفه، اسهال و حتی در بعضی موارد باعث شوک آنافیلاکسی نشان دهد.

زیاده‌روی کردن در مصرف پسته شور باعث افزایش فشار خون ناگهانی و در افراد با سن بالاتر باعث سکته خواهد شد.

مصرف زیاد پسته، در برخی افراد با طبع گرم باعث ایجاد کهیر یا سوزش و خارش پوستی می‌شود.

جوشاندن پوست سفید و سخت پسته و نشستن در آن باعث درمان بواسیر می‌شود. باید بدانید این که مصرف افراط گونه
پسته ممکن است باعث جوش زدن شود، و آن برای برخی افراد ایجاد آلرژی می‌کند.

سخن پایانی

آجیل و مغزیجات یکی از سالم‌ترین مواد خوراکی است، که می‌توانید در طول روز آن را مصرف کنید.

 آجیل‌ها حاوی طیف گسترده ای از مواد مغذی ضروری برای سلامت جسمانی و مغزی و افزایش زیبایی هستند.

استفاده از آجیل خام برای سلامتی بسیار موثر است. پسته خام از آجیل‌های بسیار مفید است. که خواص خود را به صورت طبیعی و ارگانیک حفظ کرده است. برخی از فواید پسته شور در حین بو دادن از بین می‌رود.

مصرف فراورده‌های تهیه شده از مغزیجات مانند کره بادام زمینی، کرم فندق، کره پسته صنعتی و… به  جای استفاده از مغزیجات خام  به هیچ‌ عنوان توصیه نمی‌شود. میزان بالای شکر، نمک و روغن موجود در این فراورده‌های صنعتی ارزش غذایی مغزیجات را پایین می‌آورد اگر می‌خواهید از این مواد استفاده کنید؛ بهتر است تا آن را در خانه با مرغوب‌ترین مواد اولیه تهیه کنید.

آجیل‌ها هنگامی که در یک رژیم‌غذایی سالم متشکل از سایر مواد غذایی طبیعی و کامل قرار دارند، به کاهش ریسک خطر در بسیاری از بیماری‌ها مزمن، کمک می‌کنند.

فروشگاه آنلاین ریوک ارائه دهنده محصولات انواع ارگانیک در ایران و صادر کننده این محصولات به کشورهای خاورمیانه و حوزه خلیج فارس است، هدف ریوک افزایش سطح کیفی محصولات غذایی موجود در بازار به اندازه استانداردهای بین‌المللی است. افزایش ارزش غذایی مصرفی برابر با سلامت و تندرستی بیشتر و جامعه پرنشاط‌تر خواهد شد.

دسته بندی خواص خوراکی ها
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات ارگانیگ - فروشگاه اینترنتی ریوک

ریوک

تضمین بهترین کیفیت

7 روز ضمانت تعویض محصول

ارسال رایگان برای خرید بالای 300 هزار تومان

خرید عمده

خدمات مشتریان

خدمات مشتریان ریوک آماده هرگونه پاسخگویی در زمینه سفارشات، پیگیری، شکایات، درخواستِ تعویض سفارش و راهنمایی مورد نیاز مشتریان است.

ریوک ارائه دهنده محصولات ارگانیگ با ضمانت بازگشت

Call Now Button
سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

ورود به سایت