خواص سیاه دانه

وحید رمضانیوحید رمضانی
1,247 بازدید
خواص سیاه دانه

از فواید سیاه دانه چه می‌دانید؟

ممکن است در مورد خواص سیاه دانه شنیده باشید. از گذشته مصرف سیاه دانه برای پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری‌ها، رواج داشته است. سیاه دانه قدرت دفاعی بدن را به طرز فوق‌العاده‌ای تقویت می‌کند. در مورد فواید  این دانه سیاه، تحقیقات بسیاری انجام شده است. سیاه دانه دارو گیاهی مفیدی برای بدن محسوب می‌شود. از این دانه برای رفع مشکلات گوارشی نیز استفاده می‌شود. خرید سیاه دانه و مصرف آن همراه با عسل برای تقویت سیستم ایمنی بدن توصیه شده است. در این مقاله با تمامی خواص سیاه دانه آشنا می‌شوید.

 خواص سیاه دانه برای لاغری

سیاه دانه چیست؟

این گیاه به دانه شونیز هم معروف است. سیاه دانه بومی هندوستان است. همچنین در قاره اروپا نیز یافت شده است. این گیاه یک ساله و گل‌دار است. از ادویه طبیعی سیاه دانه برای تهیه انواع غذاها استفاده می‌شود. از سیاه دانه روغن نیز تهیه می‌شود. فواید آن برای درمان موضعی کاربرد دارد. سیاه دانه منبع اسیدهای چرب ضروری است. این دانه خوراکی فواید بسیاری برای سلامتی دارد. سیاه دانه سرشار از پروتئین، اسیدهای آمینه، فیبر، کربوهیدرات و ساپونین است. همچنین سیاه دانه حاوی مقادیر قابل توجه کلسیم، پتاسیم، سدیم و آهن است.

منبع خوب اسیدهای چرب

همان‌طور که اشاره کردیم، سیاه دانه منبع بسیار خوبی برای اسیدهای چرب ضروری است. علاوه بر ماهی، این گیاه خوراکی برای تأمین اسیدهای چرب ضروری بسیار مفید است. بیش از 80% از اسیدهای چرب ضروری را ترکیبات روغنی غیرفرار تشکیل می‌دهد. اسیدهای چرب امگا3 و امگا6 در این دانه خوراکی وجود دارند.

دوسین چیست؟

یکی از مفیدترین خوراکی‌هایی که با سیاه دانه تهیه می‌شود، دوسین است. دوسین ترکیب سیاه دانه نیم‌کوب و عسل است. دوسین در طب سنتی کاربرد فراوانی دارد. برای تهیه آن سیاه دانه و عسل را به نسبت 1 به 3 ترکیب کنید. خواص سیاه دانه و عسل به صروت دوسین تهیه می‌شود. زیرا این ترکیب برای درمان مشکلات گوارشی، کاهش غلظت خون و رفع کیست تخمدان بسیار مفید است.

از خواص سیاه دانه و عسل به صورت روزانه استفاده کنید. مصرف سیاه دانه و عسل دردهای دوران پریود را کاهش می‌دهد. این ترکیب هورمون‌های زنانه را متعادل می‌کند. سیاه دانه و عسل دارو طبیعی برای درمان کیست تخمدان است. این ترکیب تنبلی تخمدان را درمان می‌کند. به این ترتیب در رفع ناباروری زنان بسیار موثر است. خواص سیاه دانه و عسل برای تقویت قلب نیز مفید است. از خواص آن می‌توان به درمان تپش شدید قلب اشاره کرد. همچنین سبب درمان اضطراب نیز می‌شود.

سیاه دانه و عسل برای پیشگیری از بروز بیماری‌های مربطو به پروستات نیز کاربرد دارد. نحوه مصرف دوسین معمولا به صورت روزانه یک قاسق چای خوری است. این معجون باید تحت نظر پزشک مصرف شود. زیرا دوره مصرف آن برای مشکلات مختلف، متفاوت است.

خلاصه

سیاه دانه منبع غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد معدنی است. این ادویه طبیعی برای تأمین اسیدهای چرب ضروری مناسب است. ترکیب سیاه دانه و عسل با نام «دوسین» معروف است. دوسین مشکلات هورمونی را درمان می‌کند. همچنین برای بهبود دیابت نیز مفید است.

مصرف سیاه دانه برای لاغری

یکی از بهترین خوراکی‌ها برای لاغری، سیاه دانه است. ترکیبات سیاه دانه موجب افزایش متابولیسم بدن می‌شوند. سیاه دانه چربی سوز طبیعی است و برای لاغری بسیار مفید است. خواص سیاه دانه برای لاغری به دستگاه گوارش آسیب نمی‌زند. زیرا بسیاری از رژیم‌های لاغری دستگاه گورش را تحریک می‌کنند. به این صورت که موجب آسیب به معده می‌شوند. اما مصرف سیاه دانه به بدن آسیب نمی‌زند و برای لاغری بسیار مفید است. همان‌طور که اشاره کردیم سیاه دانه سرشار از فیبر است. فیبر میل به غذا خوردن را کاهش می‌دهد. همچنین موجب می‌شود به مدت طولانی احساس سیری کنید.

کاهش میل به خوردن شیرینی با سیاه دانه

خواص سیاه دانه برای لاغری سبب کاهش چربی‌های شکم می‌شود. سیاه دانه میزان قند خون را تثبیت می‌کند. به همین دلیل میل به مصرف شیرینی‌جات، نشاسته و نان کاهش پیدا می‌کند. از خواص سیاه دانه در بارداری برای کاهش وزن استفاده نکنید. زیرا هر گونه رژیم لاغری در این دوران به سلامت مادر و جنین آسیب می‌زند.

مصرف دمنوش سیاه دانه برای کاهش وزن

از خواص سیاه دانه می‌توانید همراه با غذا یا چای استفاده کنید. همچنین برای کاهش وزن مصرف دمنوش سیاه دانه نیز توصیه می‌شود. در یک لیوان آب جوش یک قاشق غذا خوری سیاه دانه بریزید. سپس اجازه دهید 20 دقیقه روی حرارت ملایم دم بکشد. برای طعم بهتر می‌توانید هنگام سرو به آن عسل اضافه کنید.

دوسین برای لاغری

مصرف عسل و سیاه دانه موجب کاهش چشمگیر وزن می‌شود. از خواص سیاه دانه در طب اسلامی برای درمان چاقی استفاده می‌شود. خواص سیاه دانه برای چاقی بدن مصرف می‌شود. ایت ترکیب برای سوزاندن چربی‌ها بی‌نظیر عمل می‌کند. سیاه دانه و عسل برای افراد دیابتی نیز مناسب است. زیرا قند خون را افزایش نمی‌دهد. همچنین برای لاغری سریع، بسیار مفید است. خواص سیاه دانه برای چاقی موجب دفع سموم از بدن می‌شود. این خاصیت درمان چاقی را آسان می‌کند. مصرف این ترکیب برای لاغری قبل از صبحانه یا چند ساعت قبل از خوای توصیه شده است.

خلاصه

خواص سیاه دانه برای لاغری بسیار مفید است. سیاه دانه هضم غذا را آسان می‌کند و به مدت طولانی شما را سیر نگه می‌دارد. همچنین سبب افزایش سوخت و ساز بدن می‌شود. فواید سیاه دانه با عسل برای لاغری کاربرد دارد. زیرا موجب دفع سموم از بدن می‌شود.

سیاه دانه ضد سرطان است

آنتی‌اکسیدان‌های فراوانی در ترکیبات سیاه دانه وجود دارد. آنتی‌اکسیدان‌ها تأثیرات منفی رادیکال‌های آزاد را از بین می‌برند. رادیکال‌های آزاد آسیب بسیاری به بدن می‌زنند. آن‌ها عامل بروز سرطان هستند. با جذب آنتی‌اکسیدان به بدن، سلول‌های سرطانی رشد نمی‌کنند. تیموکینون یکی از قوی‌ترین آنتی‌اکسیدان‌های سیاه دانه است. این ترکیب مانع از بروز سرطان خون می‌شود. سیاه دانه از رشد و تکثیر سلول‌های سرطان سینه جلوگیری می‌کند. تحقیقات انجام شده در این زمینه نشان می‌دهند خواص سیاه دانه سبب پیشگیری از بروز سرطان لوزوالمعده، سرطان پروستات، سرطان رحم، سرطان روده بزرگ و سرطان پوست می‌شود.

فواید آنتی‌اکسیدان‌های سیاه دانه

آنتی‌اکسیدان‌ها از بروز استرس اکسیداتیو جلوگیری می‌کنند. این ترکیبات علاوه بر پیشگیری از بروز سرطان، مانع از آسیب به اندام‌های حیاتی مثل قلب، کبد و مغز می‌شوند. این ترکیبات مفید از چاقی جلوگیری و سبب پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی می‌شوند.

خواص سیاه دانه با ماست

شاید از ترکیب سیاه دانه با ماست تعجب کنید. اما باید بدانید خواص سیاه دانه با ماست برای سلامتی مفید است. زیرا سبب رفع سردی ماست می‌شود. از خواص سیاه دانه می‌توانید همراه با خوراکی‌هایی که طبع سرد دارند نیز بهرمند شوید. مصرف سیاه دانه همراه با ماست سبب کاهش کلسترول خون نیز می‌شود. خواص سیاه دانه با ماست فشار خون را کاهش می‌دهد.

آیا سیاه دانه برای چشم مفید است؟

علاوه بر موارد ذکر شده، خواص سیاه دانه برای چشم نیز استفاده می‌شود. نتایج برخی مطالعات نشان می‌دهند خواص سیاه دانه برای چشم سبب تقویت بینایی می‌شود. مصرف سیاه دانه همراه با عسل نیز برای تقویت بینایی مفید است.

محافظت از کبد با مصرف سیاه دانه

کبد یکی از مهمترین اعضا بدن است. کبد بدن را سم‌زدایی می‌کند و به تولید پروتئین کمک می‌کند. همچنین در انجام بسیاری از واکنش‌های شیمیایی بدن موثر است. تحقیقات انجام شده در این زمینه نشان می‌دهند خواص سیاه دانه سبب تقویت کبد می‌شود. سیاه دانه از سلامت کبد محافظت می‌کند و موجب کاهش استرس اکسیداتیو می‌شود.

خلاصه

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در سیاه دانه مانع از بروز سرطان می‌شوند. مصرف سیاه دانه با ماست سبب رفع سردی آن می‌شود. سیاه دانه قدرت بینایی را تقویت می‌کند. همچنین برای محافظت از کبد بسیار مفید است.

فواید سیاه دانه برای دستگاه گوارش

سیاه دانه به هضم غذا کمک می‌کند. این دانه خوراکی طبع گرم دارد. پس به رفع سردی معده کمک به‌سزایی می‌کند. سیاه دانه از دیواره معده محافظت می‌کند. خواص سیاه دانه مانع از بروز زخم معده می‌شود. طبق مطالعات انجام شده، مصرف سیاه دانه به اندازه داورهای شیمیایی در رفع زخم معده موثر است. برای درمان این عارضه و میزان مصرف سیاه دانه با پزشک مشورت کنید.

رفع التهاب بدن با سیاه دانه

التهاب نوعی واکنش طبیعی بدن در برابر آسیب و عفونت است. التهابات مزمن سبب بروز دیابت، بیماری‌های قلبی و سرطان می‌شوند. به همین دلیل باید هر چه سریع‌تر درمان شوند. خواص سیاه دانه در طب اسلامی برای درمان التهاب استفاده می‌شود. سیاه دانه قدرت فوق‌العاده‌ای در رفع التهاب دارد. برخی مطالعات به این نتیجه رسیده است که سیاه دانه از بروز التهاب مغز نیز جلوگیری می‌کند. تیموکینون ترکیب مفیدی در سیاه دانه است. این ترکیب التهاب ناشی از سرطان پانکراس را درمان می‌کند.

 خواص سیاه دانه با ماست

پیشگیری از دیابت با سیاه دانه

افزایش قند خون عوارض شدیدی همراه دارد. خستگی مفرط، بهم خوردن تعادل وزن، از دست دادن تمرکز و… می‌تواند بر اثر بالا رفتن قند خون به وجود بیاید. پس از مدت طولانی این مشکل سبب بروز بیماری‌های خطرناک نیز می‌شود. افراد مبتلا به دیابت معمولا در بهبود زخم مشکل دارند. همچنین دچار اختلالات بینایی نیز می‌شوند. برای تنظیم قند خون مصرف سیاه دانه توصیه می‌شود. خواص سیاه دانه برای افراد مبتلا به دیابت نیز بسیار مفید است. سیاه دانه مقاوم بدن به انسولین را نیز کاهش می‌دهد. این خاصیت به کنترل وزن و درمان لاغری کمک به‌سزایی می‌کند.

سیاه دانه دشمن باکتری‌ها

باکتری‌ها موجب بروز عفونت در کل بدن می‌شوند. خاصیت ضد باکتری سیاه دانه موجب رفع عفونت می‌شود. سیاه دانه آنتی بیوتیک قوی است. خواص سیاه دانه با داروهای شیمیایی در رفع عفونت برابری می‌کند. سیاه دانه مانع از رشد باکتری‌ها می‌شود.

خلاصه

خواص سیاه دانه برای تقویت سیستم گوارشی استفاده می‌شود. سیاه دانه التهابات مزمن را برطرف می‌کند. همچنین سبب پیشگیری از بروز دیابت می‌شود. فواید سیاه دانه بامتری‌ها را دفع می‌کند. سیاه دانه برای درمان عفونت بسیار مفید است.

کاهش فشار خون با سیاه دانه

سیاه دانه تأثیر بسیار خوبی در تنظیم فشار خون دارد. خواص سیاه دانه فشار خون را کاهش می‌دهد. همچنین از انباشته شدن چربی در رگ‌ها جلوگیری می‌کند. این خاصیت موجب کاهش کلسترول خون می‌شود. مصرف سیاه دانه خطر بروز سکته را بسیار کم می‌کند.

کاهش کلسترول با مصرف سیاه دانه

تجمع چربی در رگ‌ها سبب برزو بیماری‌های قلبی می‌شود. به همین دلیل باید میزان چربی‌های بدن در حد متعادل نگه داشته شود. سیاه دانه تأثیر قابل توجهی در کاهش کلسترول بد و تری گلیسیرید دارد. همچنین موجب افزایش کلسترول خوب نیز می‌شود.

تأثیر سیاه دانه بر پوست صورت

مصرف سیاه دانه همراه با عسل برای بهبود شرایط پوست توصیه شده است. خواص سیاه دانه برای پوست صورت موجب حفظ رطوبت، لایه برداری پوست و جلوگیری از بروز آکنه می‌شود. مصرف سیاه دانه با عسل موجب محافظت از پوست در برابر عوامل بیماری‌زا می‌شود. از خواص سیاه دانه برای پوست صورت و کاهش التهاب استفاده می‌شود. سیاه دانه همراه با عسل، خارش پوست را برطرف می‌کند. همچنین مشکلات پوستی را از بین می‌برد.

فواید سیاه دانه برای مو

از خواص سیاه دانه برای مو نیز استفاده می‌شود. فواید آن به رفع ریزش مو کمک می‌کند. سیاه دانه التهاب پوست سر را برطرف می‌کند. از خواص سیاه دانه برای مو به صورت روغن نیز می‌توانید استفاده کنید. زیرا روغن بهتر جذب پوست می‌شود و موجب تقویت ریشه موها می‌شود. روغن سیاه دانه از سفید شدن موها جلوگیری می‌کند. سیاه دانه فولیکول موها را تقویت می‌کند.

استفاده از سیاه دانه در رژیم غذایی روزانه

معمولا سیاه دانه را به صورت پودر استفاده می‌کنند. به یاد داشته باشید پس از تهیه پودر آن، بلافاصله سیاه دانه را استفاده کنید. زیرا پودر سیاه دانه در مجاورت با هوا سمی می‌شود. سیاه دانه را همراه با ماست، پنیر، عسل و انواع نوشیدنی‌ها مصرف کنید.

عوارض جانبی سیاه دانه

حساسیت به سیاه دانه

برخی افراد ممکن است به سیاه دانه حساسیت داشته باشند. این افراد حتی با لمس سیاه دانه دچار سوزش، خارش و قرمزی پوست می‌شوند. در برخی موارد نادر ممکن است در محل تماس، تاول نیز ایجاد شود.

تداخل دارویی

همان‌طور که ذکر کردیم، مصرف سیاه دانه فشار خون را کاهش می‌دهد. به همین دلیل نباید همزمان با داروهای ماهنده فشار خون مصرف شود. زیرا ممکن است علائمی مثل: سرگیجه، حالت تهوع و خستگی ایجاد کند.

مصرف در دوران بارداری

مطالعات انجام شده در این زمینه به نتیجه خاصی نرسیده است. به همین دلیل بهتر است از خواص سیاه دانه در بارداری استفاده نکنید. سیاه دانه ممکن است بر انقیاضات رحم تأثیر بگذارد و برای جنین مضر باشد. اما به طور کلی مصرف آن در حد خیلی من و به صورت ادویه در این دوران مشکلی ندارد.

خواص سیاه دانه و عسل

جمع‌بندی

سیاه دانه از گذشته‌های دور برای درمان بیماری‌ها و تقویت سیستم ایمنی بدن استفاده شده است. این دانه خوراکی موجب تقویت سیستم گوارش می‌شود. از خواص ادویه جات برای رفع سردی بدن استفاده می‌شود. مصرف سیاه دانه به لاغری سریع کمک می‌کند. سیاه دانه ترکیب مفیدی برای پیشگیری از بروز سرطان است. مصرف سیاه دانه کبد را تقویت می‌کند. همچنین التهابات پوستی را برطرف می‌کند. بهتر است این دانه خوراکی در دوران بارداری استفاده نشود.

فروشگاه آنلاین ریوک ارائه دهنده محصولات ارگانیک در ایران و صادر کننده محصولات به کشورهای خاورمیانه و حوزه خلیج فارس است، هدف ریوک افزایش سطح کیفی محصولات غذایی موجود در بازار به اندازه استانداردهای بین‌المللی است. افزایش ارزش غذایی مصرفی برابر با سلامت و تندرستی بیشتر و جامعه پرنشاط‌تر خواهد شد. ریوک خواهان افزایش سطح کیفی زندگی سالم شما عزیزان است.

دسته بندی خواص خوراکی ها
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات ارگانیگ - فروشگاه اینترنتی ریوک

ریوک

تضمین بهترین کیفیت

7 روز ضمانت تعویض محصول

ارسال رایگان برای خرید بالای 300 هزار تومان

خرید عمده

خدمات مشتریان

خدمات مشتریان ریوک آماده هرگونه پاسخگویی در زمینه سفارشات، پیگیری، شکایات، درخواستِ تعویض سفارش و راهنمایی مورد نیاز مشتریان است.

ریوک ارائه دهنده محصولات ارگانیگ با ضمانت بازگشت

Call Now Button
سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

ورود به سایت