طریقه خشک کردن میوه

وحید رمضانیوحید رمضانی
2,516 بازدید
طریقه خشک کردن میوه

خشک کردن میوه در منزل

در این مقاله می‌خواهیم طریقه خشک کردن میوه را بیان کنیم. اما قبل از آن بهتر است در مورد ضرورت استفاده از میوه، فواید میوه خشک و… بیشتر بدانید. یکی از مهمترین دلایل استفاده از میوه این است که میوه‌ها فاقد چربی مضر هستند. مصرف میوه موجب تقویت مغز و کمک به عملکرد بهتر آن می‌شود. میوه‌ها موجب جذب مقادیر بالای فیبر به بدن می‌شوند. این خاصیت از بروز چاقی و اضافه وزن جلوگیری می‌کند. فیبر خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و سکته را نیز کاهش می‌دهد. میوه‌ها سرشار از ویتامین، املاح معدنی و آنتی‌اکسیدان هستند. به همین دلیل می‌توان از آن‌ها به عنوان منبع غنی از مواد مغذی یاد کرد. تنوع بالای میوه‌ها باعث شده طیف وسیعی از سلیقه‌ها را پوشش دهند و کمتر کسی پیدا می‌شود که به هیچ وجه میوه دوست نداشته باشد.

طریقه خشک کردن میوه خشک

چرا میوه خشک بخوریم؟

فواید خوردن میوه خشک

بسیاری از میوه‌ها در فصل‌های مشخصی در دسترس هستند و میوه خشک شده آن‌ها می‌تواند جایزگین مناسبی برای استفاده در خارج فصل باشد. میوه‌های خشک مانند میوه تازه فواید بسیاری برای سلامتی شما دارند. تفاوتی که میوه خشک با میوه تازه دارد در میزان آبی است که میوه خشک از دست داده است. رطوبت میوه خشک بسیار کمتر از میوه تازه است. این امر موجب می‌شود بتوانید به مدت طولانی میوه خشک را نگهداری کنید. همچنین به دلیل اینکه میوه هنگام خشک شدن بخش زیادی از وزن خود را از دست می‌دهد، گزینه بسیار مناسبی برای کودکان، ورزشکاران، کارمندان و… محسوب می‌شود.

میوه خشک، خوراکی خوشمزه برای کودکان

کودکان می‌توانند در راه مدرسه به جای استفاده از تنقلات مضر میوه خشک مصرف کنند. همچنین دانش‌آموزانی که حین امتحان دچار افت فشار و ضعف می‌شوند بهتر است مقداری میوه خشک همراه خود داشته باشند. وزن تجهیزات کوهنوردی از اهمیت بالایی برخوردار است. کوهنوردان تلاش می‌کنند مواد غذایی پرکالری با وزن بسیار کمی همراه خود داشته باشند. به همین دلیل میوه خشک از خوراکی‌های محبوب کوهنوردان است.

اضافه کردن میوه خشک به رژیم غذایی روزانه

میوه خشک را می‌توانید به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید. از میوه خشک برای تهیه دیتاکس، انواع نوشیدنی، دمنوش میوه و… استفاده کنید. همچنین میوه خشک در تزئین کیک، بستنی، ژله و… استفاده می‌شود. مصرف روزانه یک فنجان میوه خشک برای سلامتی شما مفید است و کالری کافی به بدن می‌رساند.

سایر فواید میوه خشک برای سلامتی

از فواید چیپس میوه برای سلامتی می‌توان به کنترل چربی، جذب آهن و بتاکاروتن، افزایش سوخت و ساز، جذب قند طبیعی و تنظیم قند خون، رفع یبوست و تأمین ویتامین C بدن اشاره کرد. از مزایا میوه خشک هلو این است که پرز بسیار کمتری نسبت به میوه تازه آن دارد. بسیاری از افراد به دلیل پرزهای هلو از خوردن آن اجتناب می‌کنند و میوه خشک هلو این مشکل را تا حدود زیادی برطرف کرده است. از میوه‌های خشکی که خارج فصل نیز در دسترس هستند می‌توان به انبه، توت فرنگی، خرمالو، گلابی، هلو، آلبالو و… اشاره کرد.

خلاصه

میوه‌ها جزئی جدایی ناپذیر از زندگی ما هستند و استفاده از آن‌ها ضروری است. اگر به هر دلیلی نمی‌توانید به صورت مداوم از میوه تازه استفاده کنید، میوه خشک را امتحان کنید. میوه خشک میان وعده بسیار مفیدی است که در خارج فصل هم قابل استفاده است. اسن خوراکی سرشار از فیبر، ویتامین و مواد معدنی است.

در این مقاله چند طریقه خشک کردن میوه در منزل بیان می‌کنیم و بهترین راه ممکن برای تهیه میوه خشک را به شما معرفی می‌کنیم.

میوه خشک خانگی بهتر است یا صنعتی؟

میوه‌ها معمولا رنگ روشنی دارند و پس از بریده و در مجاورت هوا قرار گرفتن، رنگ آن‌ها تیره می‌شود. برخی تولیدکنندگان میوه خشک برای جلوگیری از تیره شدن آن‌، ترکیبات گوگرددار و سولفیدی به میوه‌ها اضافه می‌کنند تا رنگ آن‌ها روشن بماند و بیش از حد خشک نشوند. این ترکیبات شیمیایی هستند و موجب آلرژی و حساسیت می‌شوند. غوطه ور کردن میوه در شربت، آبلیمو یا اضافه کردن قند به آن نیز موجب تثبیت رنگ میوه خواهد شد. اما این راه موجب افزایش قند میوه و تغییر در برخی خواص آن می‌شود.

بهتر است میوه خشک را از فروشگاه‌های مطمئن خریداری کنید که روش تهیه آن طبیعی و بدون هیچ گونه مواد افزودنی باشد. میوه خشک‌هایی که برای تهیه آن‌ها از نمک، شکر، مواد شیمیایی و… استفاده شده سلامت شما را به خطر می‌اندازند و موجب تشدید بیماری‌های شما می‌شوند.

طریقه خشک کردن میوه در خانه

نکات کلی برای خشک کردن میوه‌ها و طریقه خشک کردن میوه در خانه

میوه‌ها را شستشو دهید و آن‌ها را روی پارچه بگذارید تا آب اضافی آن‌ها خشک شود. سپس با یک چاقو تیز میوه‌ها را به صورت نازک برش بزنید. میوه‌های رسیده را برای خشک کردن انتخاب کنید. اگر لکه یا خرابی دارند جدا کنید تا مشکلی در روند خشک کردن میوه به وجود نیاید. هسته میوه‌هایی مثل زردآلو را جدا کنید. اگر تمایل دارید می‌توانید پوست میوه‌هایی مثل هلو را جدا کنید.

انواع روش‌های خشک کردن میوه در منزل

طریقه خشک کردن میوه در خانه به چند صورت انجام می‌شود:

خشک کردن میوه با آفتاب

طریقه خشک کردن میوه با بخاری

طریقه خشک کردن میوه در فر

تهیه میوه خشک در توستر

طرز تهیه میوه خشک با دستگاه میوه خشک کن

خشک کردن میوه در ماکروفر

سریع‌ترین راه خشک کردن میوه، استفاده از ماکروفر است. سایر روش‌ها نیاز به زمان بیشتری دارند.

خلاصه

میوه‌هایی که به صورت صنعتی خشک می‌شوند معمولا ترکیبات شیمیایی و مضر دارند. اضافه کردن مواد افزودنی به میوه‌ها موجب تثبیت رنگ آن‌ها می‌شود اما PH میوه را تغییر می‌دهند و ممکن است آلرژی یا مشکلات گوارشی ایجاد کنند. طریقه خشک کردن میوه در خانه به روش‌های مختلفی انجام می‌شود.

طریقه خشک کردن میوه در فر

طرز تهیه میوه خشک با آفتاب

برای استفاده از این روش بهتر است روزهای گرم تابستان را انتخاب کنید تا میوه‌های شما سریع‌تر خشک شوند. طریقه خشک کردن میوه با آفتاب مدت زمان نسبتا طولانی‌تری نیاز دارد. در این روش میوه‌ها در فضای باز خشک می‌شوند و ممکن است بسیاری از افراد به دلیل زندگی در آپارتمان و نبود شرایط مناسب، نتوانند از آن استفاده کنند. همچنین شهرهایی که رطوبت هوا در آن‌ها زیاد است برای خشک کردن میوه در هوای آزاد مناسب نیستند. میوه‌ها را داخل سینی بچینید.

برای اینکه هوا کاملا از بین میوه‌ها بگذرد و رطوبت در آن‌ها باقی نماند می‌توانید از توری نیز استفاده کنید و بین توری و سینی کمی فاصله برای گذر هوا ایجاد کنید. روی سینی نیز توری بگذارید تا حشرات و گرد و غبار روی میوه‌ها ننشیند. سپس سینی را در معرض آفتاب قرار دهید. هر روز میوه‌ها را زیر و رو کنید تا کاملا خشک شوند. پس از گذشتن چند روز میوه خشک‌های شما آماده می‌شوند. هنگامی که کاملا ترد شده باشند می‌توانید آن‌ها را جمع آوری کنید.  

خشک کردن میوه با شوفاژ یا بخاری

استفاده از این روش برای افرادی که فر، توستر یا دستگاه میوه خشک کن ندارند مناسب است. بخاری یا شوفاژ را از گرد و خاک پاک کنید. سپس یک ورقه آلومینیومی روی آن بگذارید. یک پارچه نخی تمیز روی فویل بگذارید تا حرارت به راحتی از میوه‌ها عبور کند و به صورت یکسان خشک شوند. پس از گذشتن چند ساعت میوه‌ها خشک می‌شوند. می‌توانید دائما آن‌ها را چک کنید و وقتی ترد شدند آن‌ها را از روی حرارت بردارید.

خلاصه

روش خشک کردن میوه در آفتاب برای روزهای گرم تابستان و شهرهایی با آب و هوای نسبتا خشک، مناسب است. این روش چند روز زمان می‌برد و باید میوه‌ها را جابه‌جا کنید تا کاملا خشک شوند. طریقه خشک کردن میوه با بخاری یا شوفاژ از راحت‌ترین روش‌ها است و در عرض ۱۲ ساعت میوه‌ها خشک می‌شوند.

طریقه خشک کردن میوه در میوه خشک کن

چگونه میوه خشک را با دستگاه خشک کن تهیه کنیم؟

طریقه خشک کردن میوه در میوه خشک کن به این صورت است که میوه‌ها را بسیار نازک خرد کنید و آن‌ها را در سینی میوه خشک کن قرار دهید. برای اینکه طریقه خشک کردن میوه با خشک کن به درستی انجام شود، درجه حرارت دستگاه را روی ۶۰ درجه قرار دهید. استفاده از این روش برای خشک کردن میوه راحت است. همچنین مصرف برق دستگاه‌های میوه خشک کن نسبتا بالا است. حدودا ۲۴ تا ۴۸ ساعت طول می‌کشد تا میوه‌ها کاملا خشک شوند. پس از یک روز به میوه‌ها سر بزنید تا بیش از حد خشک نشوند.

طریقه خشک کردن میوه با فر

میوه‌ها را در سینی فر بچینید. برای این که طریقه خشک کردن میوه در فر راحت‌تر شود می‌توانید از کاغذ مخصوص فر استفاده کنید. دمای فر را بین ۶۰ تا ۷۰ تنظیم کنید. مدت زمان خشک شدن میوه‌ها بین ۶ تا ۱۰ ساعت متغیر است و بستگی به نوع میوه دارد.

طریقه خشک کردن میوه در توستر کاملا شبیه خشک کردن آن در فر است. در این روش می‌توانید درب توستر را کمی باز بگذارید تا هوا رد و بدل شود. درجه توستر را در پایین‌ترین درجه ممکن بگذارید و چند ساعت صبر کنید تا میوه‌ها خشک شوند. طریقه خشک کردن میوه در توستر یا فر فرقی نمی‌کند و به امکاناتی که در اختیار دارید بستگی دارد.

خلاصه

طریقه خشک کردن میوه با میوه خشک کن ، فر یا توستر تقریبا شبیه یکدیگر هستند. میوه‌ها در فر و توستر زودتر از میوه خشک کن، خشک می‌شوند. برای استفاده از هر کدام از این روش‌ها باید مراقب باشید میوه‌ها نسوزند و آن‌ها را جابه‌جا کنید.

خشک کردن میوه با استفاده از ماکروفر

طریقه خشک کردن میوه در ماکروفر شبیه به خشک کردن میوه در فر است. برای اینکه میوه‌ها به سینی نچسبند آن‌ها را روی کاغذ روغنی بگذارید و در ماکروفر قرار دهید. طریقه خشک کردن میوه در ماکروفر بسیار سریع است و در عرض چند دقیقه میوه‌های شما خشک می‌شوند. برای استفاده از این روش باید بسیار دقت کنید چون ممکن است میوه‌ها سوزانده شوند. ماکروفر را روی ۳۶۰ درجه بگذارید و به آن ۵ دقیقه زمان دهید. پس از آن که نیمی از زمان گذشت، میوه‌ها را کمی جابه‌جا کنید تا کاملا خشک شوند. پس از خشک شدن میوه‌ها آن‌ها را در فشای سرد قرار دهید تا کاملا خشک شوند و حرارت آن‌ها از بین برود.

بهترین روش خشک کردن میوه چیست؟

طریقه خشک کردن میوه در میوه خشک کن و خشک کردن میوه با آفتاب بهترین روش خشک کردن میوه هستند. میوه‌هایی که در معرض آفتاب خشک می‌شوند ممکن است کمی تیره‌تر از میوه‌هایی که با میوه خشک کن تهیه می‌شوند، باشند. اگر فرصت تهیه چیپس میوه در خانه را ندارید یا طریقه خشک کردن میوه برای شما سخت است، حتما خرید میوه خشک را از فروشگاه‌های معتبر انجام دهید.

نکات نگهداری میوه خشک

پس از آن که میوه‌ خشک‌های شما آماده شدند، آن‌ها را در ظرف بریزید و برای چند روز درب ظرف را باز بگذارید تا به طور کامل رطوبت میوه‌ها گرفته شود. میوه خشک‌ها را در ظرف دربسته نگهداری کنید. می‌توانید آن‌ها را به مدت طولانی و بدون نیاز به یخچال نگهداری کنید. برای اطمینان از سالم ماندن میوه خشک‌ها، آن‌ها را در کیسه پلاستیکی و در یخچال نگهدای کنید. استفاده از کیسه‌های پلاستیکی زیپ دار نیز گزینه مناسبی برای نگهداری میوه خشک است. مطمئن شوید کیسه کاملا بسته شده تا میوه خشک‌ها بوی مواد غذایی داخل یخچال را جذب نکنند. میوه خشک‌ها را در جای خشک و دور از نور آفتاب قرار دهید. رعایت نکات بهداشتی موجب افزایش طول عمر میوه‌های شما می‌شوند. میوه خشک میکروارگانیسم‌ها را جذب می‌کند و اگر در جای مرطوب یا گرم نگهداری شود، فاسد می‌شود.

طریقه خشک کردن میوه در ماکروفر

جمع‌بندی

همان‌طور که اشاره کردیم خواص میوه‌های خشک برای سلامتی مفید هستند و اضافه کردن آن‌ها به رژیم غذایی روزانه، قدم بزرگی برای رسیدن به سلامتی کامل، به حساب می‌آید. به یاد داشته باشید میوه تازه هم باید در رژیم غذایی شما وجود داشته باشد و میوه خشک نباید به طور کامل جایگزین میوه تازه شود. طریقه خشک کردن میوه با فر ، توستر، ماکروفر، میوه خشک کن، آفتاب، بخاری و… روش‌های قابل استفاده در منزل هستند. برای اینکه میوه‌ خشک‌های شما سالم بمانند آن‌ها را در جای خشک و خنک نگهداری کنید و دور از تابش مستقیم آفتاب باشند.

فروشگاه آنلاین ریوک ارائه دهنده محصولات ارگانیک در ایران و صادر کننده محصولات به کشورهای خاورمیانه و حوزه خلیج فارس است، هدف ریوک افزایش سطح کیفی محصولات غذایی موجود در بازار به اندازه استانداردهای بین‌المللی است. افزایش ارزش غذایی مصرفی برابر با سلامت و تندرستی بیشتر و جامعه پرنشاط‌تر خواهد شد. ریوک خواهان افزایش سطح کیفی زندگی سالم شما عزیزان است.

دسته بندی خواص خوراکی ها
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات ارگانیگ - فروشگاه اینترنتی ریوک

ریوک

تضمین بهترین کیفیت

7 روز ضمانت تعویض محصول

ارسال رایگان برای خرید بالای 300 هزار تومان

خرید عمده

خدمات مشتریان

خدمات مشتریان ریوک آماده هرگونه پاسخگویی در زمینه سفارشات، پیگیری، شکایات، درخواستِ تعویض سفارش و راهنمایی مورد نیاز مشتریان است.

ریوک ارائه دهنده محصولات ارگانیگ با ضمانت بازگشت

Call Now Button
سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

ورود به سایت