فواید عسل طبیعی برای سلامتی و اعصاب؛ خواص عسل برای زنان و کودکان

وحید رمضانیوحید رمضانی
1,393 بازدید
فواید عسل طبیعی

عسل طبیعی چه خواصی دارد؟

عسل ماده‌ای قندی است که از شهد گل‌ها و درختان توسط زنبورها جمع شده و با تغییراتی که در بدن آن‌ها ایجاد می‌شود، در کندو ذخیره می‌شود. اهمیت عسل بسیار زیاد است چون پانزده نوع قند در ترکیبات آن وجود دارد. مهمترین قندهایی که در فواید عسل وجود دارند، گلوکوز، فروکتوز و ساکاروز است. عسل یک ماده غذایی ارزشمند است و به دلیل کمک به هضم غذا و خواصی که دارد، از اهمیت بالایی در بین مواد غذایی قندی برخوردار است. ویتامین‌های A، C، K، E و ویتامین‌های گروه B به فراوانی در عسل یافت می‌شوند. همچنین مواد معدنی مثل کلسیم، فسفر، آهن، منگنز، گوگرد و ید در ترکیبات این ماده وجود دارند. عسل‌های طبیعی، مواد معدنی بیشتری دارند. عسل انواع پروتئین‌ها، اسید فرمیک، اسیدهای آمینه ضروری برای بدن و آنزیم‌های معطر نیز دارد که در افزایش ارزش غذایی آن موثر هستند. در این مقاله سعی داریم فواید عسل طبیعی را بیان کنیم تا برای خرید عسل ارگانیک مشکلی نداشته باشید و بتوانید به راحتی آن را از فروشگاه‌ها تهیه کنید.

فواید عسل طبیعی

تأثیر عسل طبیعی بر کاهش استرس اکسیداتیو و علائم بیماری آرتریت

ممکن است بدانید عوامل بیمار ی‌زا از طریق هوا وارد بدن می‌شوند و در ترکیب با اکسیژنی که تنفس می‌کنید، استرس اکسیداتسیو ایجاد می‌کنند. استرس اکسیداتیو با افزایش سن نیز بیشتر می‌شود و موجب تخریب بافت‌های بدن می‌شود. رادیکال‌های آزاد سبب به وجود آمدن بیماری‌های جدی و سرطان می‌شوند و سلامتی شما را به خطر می‌اندازند. آنتی‌اکسیدان‌ها موجب از بین بردن تأثیرات مخرب رادیکال‌های آزاد می‌شوند و استرس اکسیداتیو را کاهش می‌دهند. ویتامین‌های C و E از قدرتمندترین آنتی‌اکسیدان‌ها به شمار می‌روند.

تحقیقات نشان می‌دهند مصرف روزانه یک قاشق عسل با افزایش گردش خون و جذب آنتی‌اکسیدان‌ها به بدن موجب کاهش التهابات ناشی از بیماری آرتریت می‌شود. طبق مطالعاتی که انجام شده، افرادی که روزانه یک قاشق عسل مصرف کرده‌اند، سیستم ایمنی قوی‌تری داشته و میزان آنتی‌اکسیدان‌های بدن آن‌ها بیشتر از وقتی بوده که به طور منظم عسل مصرف نمی‌کردند.

اصلاح مزاج و تغییر دادن عادت‌های غلط غذایی، در طب مدرن و سنتی تایید شده است. در صورتی که پروتئین‌های مورد نیاز از طریق رژیم غذایی روزانه جذب بدن شوند، بدن می‌تواند ضعف مفاصل و مشکلات مربوط به استخوان‌ها را حل کند. جبران کردن این مشکل از طریق پروتئین‌هایی که در عسل وجود دارند، امکان پذیر است. ترکیبات پروتئینی عسل به عمر آن، فصلی که عسل در آن تولید شده، تغذیه زنبور و شرایط آب و هوایی منطقه بستگی دارد.

خلاصه

عسل طبیعی سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن است. عسل چندین نوع قند در ترکیبات خود دارد و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن استرس اکسیداتیو را از بین می‌برند. فواید عسل طبیعی سیستم امینی را تقویت می‌کند و مانع از بروز سرطان می‌شود.

عسل، معجونی انرژی‌زا

حتما تجربه کرده‌اید که عسل در اوج خستگی می‌تواند انرژی‌زا باشد و به سرعت به شما نیرو می‌دهد. عسل تحمل بافتی و همچنین قدرت ترمیم آن را بیشتر می‌کند. به دلیل وجود قندهای بسیار در عسل، می‌تواند به سرعت به شما نیرو دهد و خستگی را از بین ببرد. اگر افت شدید قند خون دارید، ورزشکار هستید و به ماده غذایی که بتواند به سرعت انرژی آزاد کند نیاز دارید یا باید در یک آزمون مهم شرکت کنید و به دلیل استرس ممکن است دچار افت فشار خون شوید، پیشنهاد ما به شما استفاده از عسل است. عسل قند خون را تنظیم و از افت فشار جلوگیری می‌کند.

عسل انقباضات عضلانی را کاهش می‌دهد، برای درمان تشنج مفید است و استقامت بدنی را بیشتر می‌کند. در برخی موارد نیش زنبور توانسته درد و علائم بیماری آرتریت را کاهش دهد.

طبق مطالعاتی که در مورد زنبورداران انجام شده، مشخص شده است که میزان ابتلا آن‌ها به بیماری‌های روماتیسم و سرطان ریه بسیار کم بوده است.

عسل و اندام‌های حیاتی

عسل با افزایش عملکرد اندام‌های حیاتی بدن و محافظت از سلول‌ها در برابر آسیب، موجب افزایش طول عمر و تجربه جوانی به مدت طولانی‎‌تر می‌شود. اگر می‌خواهید قلب شما بهتر از قبل کار کند و ضربان آن منظم باشد، از عسل استفاده کنید. عسل میزان خون‌رسانی به اندام‌ها را نیز کنترل می‌کند. عسل برای از بین بردن چربی دور قلب بسیار مفید است و به همین دلیل برای مصرف افراد مسن و کسانی که تحرک کافی ندارند، بسیار مناسب است.

خاصیت عسل برای دندان‌ها چگونه عمل می‌کند؟

ممکن است باورنکردنی به نظر برسد و برخی افراد اعتقاد دارند طعم شیرین عسل برای دندان‌ها مضر است؛ ولی بهتر است بدانید ترکیبات عسل دهان را ضدعفونی کرده و از پوسیدگی دندان‌ها جلوگیری می‌کنند. همچنین ماساژ دندان‌ها با عسل هم برای تقویت آن‌ها مفید است.

خلاصه

فواید عسل طبیعی انرژی‌زا است و موجب رفع خستگی می‌شود. عسل برای عملکرد بهتر بدن مفید است و به اندام‌های حیاتی بدن کمک می‌کند وظیفه خود را به درستی انجام دهند. عسل برای افزایش گردش خون بدن و درمان چربی دور قلب مفید است. این ماده از پوسیدگی دندان‌ها نیز جلوگیری می‌کند.

تقویت دستگاه گوارش با عسل

سبک زندگی غلط و عادت‌های غذایی نادرست منجر به بروز مشکلات گوارشی می‌شوند. خواص عسل برای معده موجب هضم آسان غذا و درمان معده درد می‌شود. از خواص عسل برای معده می‌توان به تقویت کردن معده اشاره کرد. عسل ملین است و از بروز یبوست نیز جلوگیری می‌کند. عسل و دارچین، عسل و آویشن، مصرف عسل به تنهایی نیز راه‌هایی برای تقویت دستگاه گوارش و استفاده از خواص عسل برای معده هستند. همچنین این ماده موجب تحریک اشتها و میل به غذا خوردن می‌شود.

درمان زخم‌ها با عسل

در صورتی که دچار زخم، بریدگی یا سوختگی شده‌اید، سریعا پس از تمیز کردن موضع، مقداری عسل به آن بزنید. عسل معجزه‌ای برای زخم است و تأثیر آن حتی بر زخم افراد دیابتی هم بی‌نظیر است. این ماده به سرعت پوست را ترمیم می‌کند. خواص عسل برای پوست مفید است و علاوه بر درمان زخم می‌توانید به صورت موضعی از آن استفاده کنید تا پوست شادابی داشته باشید.

خواص عسل برای زنان

چند روش برای تشخیص عسل مرغوب

یادآور می‌شویم برای تشخیص صد درصدی عسل مرغوب نباید به روش‌هایی که ذکر می‌شود اکتفا کرد و این روش‌ها فقط برای اطمینان از کیفیت عسل خریداری شده است. همچنین در برخی موارد به دلیل تفاوتی که در شرایط آب و هوایی عسل به دست آمده وجود دارد، ممکن است تمام مواردی که ذکر می‌کنیم در مورد عسلی که خریداری کرده‌اید صدق نکنند.

یکی از این روش‌ها، میزان چسبندگی عسل است. عسل مرغوب چسبندگی بسیار بالایی دارد و در صورت سرازیر شدن، مانند یک رشته نازک به سمت پایین می‌رود. اما عسل نامرغوب به صورت ناگهانی سرازیر می‌شود و چسبندگی زیادی ندارد.

روش دیگر این است که مقداری عسل را در آب سرد بریزید. عسلی که مرغوب باشد به راحتی در آب سرد حل نمی‌شود و مدتی به همان حالت رشته‌ای در آب باقی می‌ماند. ولی عسل نامرغوب مثل شهدی که برای شربت تهیه می‌شود، در مدت کمی آب را شیرین می‌کند.

عسلی که مرغوب باشد، طعم و رنگ یکنواخت دارد و اگر قسمتی از ان را جدا کنید، طعم آن دقیقا مانند قسمت‌های دیگر عسل است. اگر عسل را در شیشه شفاف نگهداری کنید، رنگ آن باید در تمامی ظرف یکنواخت باشد، در صورتی که عسل نامرغوب به مرور زمان بر اثر تغییر شرایط، رطوبت و تابش آفتاب، تیره می‌شود.

همچنین گذشت زمان موجب تغییر در چسبندگی، رنگ و طعم عسل نمی‌شود. از فواید عسل طبیعی می‌توان به فاسد نشدن آن اشاره کرد. عسل طبیعی تنها ماده‌ای است که فاسد نمی‌شود و کپک نمی‌زند.

البته باید مراقب دمای نگهداری عسل نیز باشید. اگر دمای عسل بیش از حد پایین بیاید ممکن است کمی تیره شود و این دلیل بر نامرغوب بودن آن نیست.

در برخی موارد از عطر عسل می‌توان متوجه مرغوبیت آن شد. عسل طبیعی بوی خوشی دارد و در صورتی که از گل محمدی، زعفران یا اقاقیا تهیه شده باشد، بوی آن بسیار مطبوع است. در حالی که عسل نامرغوب بوی خوشی ندارد.

خلاصه

فواید عسل طبیعی موجب تقویت معده و دستگاه گوارش می‌شود. همچنین زخم و جراحت را درمان می‌کند. بای تشخیص عسل طبیعی به رنگ، یکنواختی، عطر و چسبندگی آن توجه کنید.

خواص عسل برای کودکان

تهیه ارده عسل برای تقویت سیستم ایمنی بدن و استخوان‌ها

این ترکیب برای تقویت حافظه، بهبود عملکرد مغز، جلوگیری از بروز آلزایمر و کمک به درمان این بیماری، جلوگیری از بروز پوکی استخوان و کم‌خونی، مفید است. میزان ترکیب کردن ارده و عسل به سلیقه شما و چسبندگی که در نظر دارید، بستگی دارد. ولی معمولا هر چقدر عسل می‌ریزید، بهتر است 2.5 برابر آن ارده بریزید و خوب مخلوط کنید تا ترکیب یکدستی ایجاد شود. ارده و عسل را می‌توانید به عنوان وعده صبحانه یا میان‌وعده و عصرانه استفاده کنید.

خواص عسل برای کودکان

اگر کودک شما دچار شب ادراری شده است، استفاده از خواص عسل برای کودکان این مشکل را حل می‌کند. به این صورت که هر شب قبل از خواب و صبح پس از بیداری یک قاشق چای‌خوری عسل به کودک بدهید. استفاده از عسل موجب آرامش اعصاب کودک و رفع استرس می‌شود و برای درمان شب ادراری مفید است.

در دوران کودکی بسیاری از داروها برای کودک مضر هستند و نمی‌توان از آن‌ها استفاده کرد. به همین دلیل در مواقعی که کودک دندان درد دارد می‌توانید با مقداری عسل، درد او را تسکین بدهید. همچنین برخی از آفت‌ها و زخم‌های دهانی با مصرف عسل به راحتی درمان می‌شوند. خواص عسل برای کودکان موجب رشد بهتر آن‌ها می‌شود و سیستم امینی بدن کودک را تقویت می‌کند.

خواص عسل برای اعصاب

عسل به تنهایی تا حدی آرامش ایجاد می‌کند و برای درمان استرس مفید است. اما برای اینکه خواص عسل برای اعصاب افزایش پیدا کند، بهتر است آن را با گلاب ترکیب و شربت عسل و گلاب تهیه کنید. نوشیدن این شربت قبل از خواب موجب رفع اضطراب شده و به داشتن خوابی آرام کمک می‌کند. می‌توانید روزانه ۲ تا ۳ لیوان از این شربت بنوشید. مراقب باشید اگر به گلاب حساسیت دارید یا موجب تحریک معده شما می‌شود، یک لیوان از ان را در طول روز مصرف کنید.

خواص عسل برای زنان و درمان دردهای قاعدگی

مصرف عسل همراه با دمنوش آویشن برای درمان دردهای قاعدگی بسیار مفید است. خواص عسل برای زنان می‌تواند برای درمان برخی قارچ‌ها و عفونت واژن مفید باشد اما درمانی قطعی برای آن نیست. استفاده از ترکیب عسل و دارچین می‌تواند برای درمان عفونت موثر باشد. از خواص عسل برای زنان می‌توان به شستشو واژن با شربت عسل یا نوشیدن آن برای رفع عفونت مجاری ادراری اشاره کرد.

استفاده از خواص عسل برای زنان باردار مجاز است اما نکاتی را باید در این مورد رعایت کنید. عسل را با آب داغ مصرف نکنید چون مواد مغذی و ارزشمند آن از بین می‌رود. عسل را همراه با مواد غذایی که ویتامین D دارند مصرف نکنید چون میزان املاح معدنی آن را کاهش می‌دهد.

خواص عسل برای زنان در ماه‌های اول بارداری موجب رفع حالت تهوع و ضعف می‌شود. همچنین از بروز کم‌خونی در این دوران جلوگیری می‌کند. فواید عسل طبیعی در ماه‌های آخر بارداری مانع از ایجاد مشکلات گوارشی، سوزش و درد معده می‌شود. همچنین بدن زنان را تقویت می‌کند تا در دوران شیردهی دچار مشکل نشوند.

خلاصه

فواید عسل طبیعی و ارده موجب تقویت استخوان‌ها و افزایش تمرکز می‌شود. عسل طبیعی برای اعصاب کودکان و تقویت سیستم ایمنی بدن آن‌ها مفید است. همچنین موجب تسکین دردهای قاعدگی در زنان می‌شود. خواص عسل برای زنان باردار از بروز تهوع جلوگیری و موجب تقویت بدن زنان برای دوران شیردهی می‌شود.

مضرات احتمالی عسل

علاوه بر فواید عسل طبیعی برای سلامتی، مصرف بیش از حد آن موجب بروز مشکلاتی برای شما خواهد شد. قند موجود در عسل توسط کبد تجزیه می‌شود ولی بیش از اندازه استفاده کردن از آن ممکن است دیابت را به وجود بیاورد و به اندازه مصرف شکر مضر باشد. در این صورت لوزالمعده مجبور است انسولین بیشتری تولید کند و مقدار اضافی قند در بدن به صورت چربی ذخیره می‌شود. این اتفاق منجر به چاقی خواهد شد. استفاده بی‌رویه از عسل ممکن است شما را دچار مشکلات کبدی هم بکند.

چرا نباید عسل نامرغوب مصرف کنیم؟

عسل غیرطبیعی، سرشار از قند و شکر مصنوعی است. این نوع عسل به هیچ عنوان خاصیت درمانی ندارد و مصرف آن مضر است. به دلیل وجود قند مضر، موجب بالا رفتن گلوکز خون می‌شود و استفاده از آن برای افراد دیابتی خطرناک است.

عسل تقلبی،

  • تعادل طبع بدن را بهم می‌زند
  • سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند
  • موجب پوسیدگی دندان‌ها می‌شود
  • بافت‌های بدن را تخریب می‌کند
  • قدرت تمرکز و یادگیری را کاهش می‌دهد
  • موجب تغییر در خلق و خو می‌شود
  • خستگی و اضطراب به همراه دارد
  • پیری زودرس ایجاد می‌کند
  • سبب چاقی می‌شود
  • مشکلات هورمونی و گوارشی ایجاد می‌کند
  • بیماری‌های تنفسی را تشدید می‌کند
خواص عسل برای اعصاب

جمع‌بندی

عسل ماده‌ای طبیعی است که از شهد گل و درختان به وسیله زنبورهای عسل تهیه می‌شود. به گفته مقالات معتبر، عسل از مغذی‌ترین مواد غذایی است و ارزش غذایی آن بسیار زیاد است. به همین دلیل از گذشته توجه مردم را به خود جلب کرده و خرید آن بسیار رواج دارد. عسل سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی، پروتئین و اسیدآمینه‌های مورد نیاز بدن است. این ماده برای آرامش اعصاب مفید است. نوشیدن یک لیوان آب، عسل و گلاب موجب خوابی آرام می‌شود. فواید عسل طبیعی برای تقویت سیستم ایمنی بدن، جلوگیری از بروز سرطان، تقویت دستگاه گوارش، از بین بردن تهوع دوران بارداری و… استفاده می‌شود. به خاطر داشته باشید حتما عسل طبیعی تهیه کنید چون عوارض استفاده از عسل نامرغوب ناگوار است و مشکلات بسیاری برای شما ایجاد می‌شود.

فروشگاه آنلاین ریوک ارائه دهنده محصولات ارگانیک در ایران و صادر کننده محصولات به کشورهای خاورمیانه و حوزه خلیج فارس است، هدف ریوک افزایش سطح کیفی محصولات غذایی موجود در بازار به اندازه استانداردهای بین‌المللی است. افزایش ارزش غذایی مصرفی برابر با سلامت و تندرستی بیشتر و جامعه پرنشاط‌تر خواهد شد. ریوک خواهان افزایش سطح کیفی زندگی سالم شما عزیزان است.

دسته بندی خواص خوراکی ها
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات ارگانیگ - فروشگاه اینترنتی ریوک

ریوک

تضمین بهترین کیفیت

7 روز ضمانت تعویض محصول

ارسال رایگان برای خرید بالای 300 هزار تومان

خرید عمده

خدمات مشتریان

خدمات مشتریان ریوک آماده هرگونه پاسخگویی در زمینه سفارشات، پیگیری، شکایات، درخواستِ تعویض سفارش و راهنمایی مورد نیاز مشتریان است.

ریوک ارائه دهنده محصولات ارگانیگ با ضمانت بازگشت

Call Now Button
سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

ورود به سایت