تمامی خواص عسل برای پوست ، زیبایی و سلامتی را از اینجا بخوانید

وحید رمضانیوحید رمضانی
1,015 بازدید
خواص عسل برای پوست

عسل چیست؟

عسل ماده‌ای طبیعی است که به وسیله زنبورعسل یا زنبورهای وحشی درست می‌شود. زبنورها، عسل را در کندوهای خود تولید می‌کنند که به آن‌ها موم گفته می‌شود. زنبورهای عسل علاوه بر تولید عسل، به پخش شدن گرده گل‌ها و تولید مثل آن‌ها کمک بسیاری می‌کنند. عسل طعم شیرینی دارد و بسیار خوشمزه است. این ماده به طرز عجیبی پر خاصیت است و چون تنها ماده خوراکی دنیاست که فاسد نمی‌شود، به یکی از پرفروش‌ترین کالاهای تجاری دنیا تبدیل شده است. عسل مانع از فعالیت هر گونه باکتری و قارچ می‌شود و به همین دلیل فاسد نمی‌شود. مصرف عسل کاملا بی‌خطر است و فقط کودکان زیر دو سال نباید از آن استفاده کنند. نگهداری از این خوراکی، راحت است و در دمای معمولی اتاق غلظت و نرمی خود را حفظ می‌کند. اگر در یخچال نگهداری شود بافت آن سفت می‌شود. این ماده بافت چسبناکی دارد. عسل خواص خوراکی، دارویی و موضعی دارد. استفاده از در اول صبح موجب جذب بهتر به بدن می‌شود و سیستم گوارشی را تقویت می‌کند. خواص عسل برای پوست ، زیبایی و درمان جوش بسیار مفید است.

خواص عسل برای پوست

شکرک زدن عسل، طبیعی است و نشانه فاسد شدن آن نیست. مراقب باشید عسل بیش از حد حرارت نبیند چون خواص خود را از دست می‎دهد. عسل از هزاران سال پیش استفاده شده است و گذشتگان اعتقاد دارند می‌تواند هر دردی را درمان کند. در کتاب‌های طب سنتی قدیمی، استفاده از عسل برای درمان بسیاری از بیماری‌ها ثبت شده و طبیبان آن زمان همیشه عسل همراه خود داشته‌اند. مصرف عسل طبیعی برای افزایش طول عمر مفید است و در برخی افسانه‌های قدیمی به صورت اغراق‌آمیزی عسل را عامل فنا ناپذیری و عمر جاودانه معرفی کرده‌اند.

خلاصه

عسل به وسیله زنبورها درست می‌شود و اگر از شهد گل‌ها تغذیه کنند، عسلی کاملا طبیعی تولید می‌کنند. عسل برای زیبایی و سلامت بدن مصرف می‌شود. استفاده از آن از  زمان‌های قدیم رایج بوده و مردم اعتقاد زیادی به خواص درمانی آن داشته‌اند.

خواص عسل و طیف‌های رنگی متفاوت برای عسل

برخی تولید کنندگان عسل، به زنبورهای خود شهدی که با شکر تهیه شده می‌دهند و عسلی که می‌فروشند طبیعی نیست. خواصی که عسل دارد به تغذیه زنبور وابسته است و هر چه از گل‌های بیشتری تغذیه کند، عسل مقوی‌تر می‌شود. رطوبت عسل‌ در شرایط آب و هوایی مختلف تغییر می‌کند. برای مثال عسلی که در شمال کشور تولید می‌شود رطوبت بیشتری نسبت به سایر نقاط دارد.

دقیق مشخص نیست که عسل از چه گلی تهیه می‌شود، مگر آن که  زنبورها در منطقه‌ای که پوشش گیاهی خاص دارد، تولید کنند. در این صورت عسل‌هایی مثل: گون، گز، آویشن و بهارنارنج وجود دارند که از گل آن‌ها درست شده‌اند. عسل‌ها براساس منطقه‌ای که در آن تولید به دست می‌آیند مثل: خوانسار، گلپایگان و…، هم تقسیم‌بندی می‌شوند. عسل طیف رنگی متفاوتی دارد و رنگ‌های آن روشن تا تیره را شامل می‌شود. رنگ عسل به گلی که از آن تهیه شده بستگی دارد. عسل تهیه شده از بهار نارنج زرد روشن است و عسلی که از آویشن درست می‌شود، قرمز رنگ است. معمولا عسل‌هایی که تیره رنگ هستند، مواد معدنی بیشتری دارند.

میزان قند موجود در عسل و تشخیص عسل طبیعی

میزان شیرینی عسل هم ممکن است متفاوت باشد و عسلی که فروکتور آن بالا باشد، شیرین‌تر است. درصد کمی از عسل را آب تشکیل می‌دهد. ممکن است چندین نوع قند مثل: گلوکز، فروکتوز، ساکارز و دکسترین در عسل وجود داشته باشد.

علاوه بر مصرف عسل، از موم آن روغن تولید می‌کنند که برای ترمیم سریع زخم، فوق‌العاده است. همچنین از روغن موم عسل برای از بین بردن جای زخم و سوختگی هم استفاده می‌شود.

تشخیص عسل اصل از تقلبی کار سخت و پیچیده‌ای است و فقط در آزمایشگاه ترکیبات آن مشخص می‌شود. برای همین خرید عسل از فروشگاه‌های معتبر اهمیت بالایی دارد و خیال شما را از اصل بودن آن راحت می‌کند. استفاده از فواید عسل برای سلامتی رایج است و باعث درمان عفونت، زخم، گلو درد، کمبود حافظه، کم‌خونی و… می‌شود. اهمیت عسل به حدی بالا است که در کتاب‌های مقدس اسلام، مسیحیت و یهودیان هم به آن اشاره شده است. برای آن که با معجزه عسل بیشتر آشنا شوید، ادامه مقاله را مطالعه کنید.

خلاصه

براساس گلی که زنبور از آن برای درست کردن عسل استفاده می‌کند، میزان شیرینی، رنگ و خواص عسل متفاوت می‌شود. تشخیص طبیعی بودن عسل به جز در آزمایشگاه، امکان پذیر نیست و برای آن که عسل اصل بخرید حتما به فروشگاه‌های معتبر سر بزنید.

خواص عسل برای پوست خشک

چرا استفاده از عسل در رژیم غذایی ضروری است؟ بررسی خواص عسل برای پوست

عسل یک شیرین کننده طبیعی است که جایگزین بسیار مناسبی برای شکر به شمار می‌رود. مصرف عسل، باعث جذب قند طبیعی به بدن می‌شود و از بالا رفتن قند خون جلوگیری می‌کند. عسل برای افرادی که دچار دیابت شده‌اند مفید است و به کنترل سطح قند خون کمک می‌کند. عسل یک داروی گیاهی منحصر به فرد است؛ بهتر است بدانید عسل به اندازه‌ای برای سیستم ایمنی بدن مفید است که با خوردن آن می‌توانید از بروز سرطان جلوگیری کنید. نوشیدن یک لیوان شربت که از لیمو تازه، یک قاشق عسل و آب ولرم تهیه شده، هر روز قبل از صبحانه، موجب بالا رفتن سیستم ایمنی بدن به طرز فوق‌العاده‌ای می‌شود. این معجون سلامتی شما را از دکتر رفتن در فصل‌های سرد بی‌نیاز می‌کند و مانع بروز بیماری‌هایی مثل سرماخوردگی و آنفولانزا می‌شود. همچنین برای کاهش وزن بسیار موثر است.

عسل تمامی مواد معدنی مورد نیاز بدن مثل: آهن، کلسیم، روی، منیزیم و… را تأمین می‌کند و مصرف روزانه آن از بروز حساسیت‌های فصلی جلوگیری می‌کند. عسل از گرده گل‌های زیادی درست شده و جذب خواص آن به مرور بدن را از ایجاد حساسیت دور می‌کند و در افرادی که حساسیت دارند هم سازگاری ایجاد می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهند استفاده از عسل با کاهش علائمی مثل سرفه و آبریزش بینی مربوط به حساسیت همراه بوده است. شروع مصرف عسل پیش از بهار، تأثیر بیشتری بر کاهش علائم حساسیت دارد.

خلاصه

عسل سیستم ایمنی بدن را در برابر بیماری‌های مختلف بالا می‌برد و موجب درمان حساسیت‌های فصلی، سرفه و آبریزش بینی می‌شود. عسل مواد معدنی را جذب بدن می‌کند و مصرف آن با لیموی تازه از بروز سرماخوردگی جلوگیری می‌کند.

چرا باید از پوست خود مراقبت کنیم و بهترین راه برای این کار، چیست؟

همان‌طور که می‌دانید پوست عضو مهمی برای بدن است و مراقبت از آن باعث می‌شود احتمال نفوذ عوامل بیماری‌زا به بدن به طور قابل توجهی کاهش پیدا کند. سرما یا گرمای زیاد برای پوست مضر است و موجب چین و چروک، ترک، خشکی و لکه‌های پوستی می‌شود. خواص داروهای گیاهی و ارگانیک به حفظ سلامت پوست کمک می‌کنند و باعث شادابی پوست می‌شوند. در کنار استفاده از آن‌‌ها، خواب کافی، کاهش استرس، مصرف لوازم آرایش گیاهی و استفاده از ضد آفتاب موجب جلوگیری از بروز مشکلات پوستی می‌شود.

خواص عسل برای پوست ، یک درمان خانگی برای زخم‌ها و تبخال

استفاده موضعی از عسل طبیعی، به سرعت باعث انعقاد خون و بسته شدن محل زخم می‌شود. آنتی‌اسیدان‌های موجود در عسل موجب ترمیم سلو‌ل‌های پوست و از بین رفت جای زخم می‌شود. عسل خاصیت ضد میکروبی دارد و برای درمان تبخال استفاده می‌شود. استفاده از عسل برای درمان سوختگی بسیار مناسب است. عسل محل سوختگی را ضد عفونی می‌کند. طبق تحقیقاتی که انجام شده، عسل می‌تواند به درمان تبخال تناسلی هم کمک کند.

تأثیر خواص عسل برای پوست ، مو و حفظ سلامتی

عسل برای تقویت پوست و مو استفاده می‌شود. عسل سرشار از ویتامین‌ها و مواد مورد نیاز بدن است که باعث جذب و نگهداری رطوبت می‌شود. این کار از خشک شدن بیش از اندازه پوست و مو جلوگیری می‌کند. از عسل برای تهیه بسیاری از محصولات مراقبتی پوست و مو استفاده می‌شود. بهتر است از عسل طبیعی استفاده کنید و آن‌ها را به صورت طبیعی در خانه درست کنید تا تأثیر بهتری روی بدن داشته باشند. به برخی خواص عسل برای پوست که در ادامه آن‌ها را بیان می‌کنیم، توجه کنید.

خلاصه

مراقبت از پوست ضروری استو شما را زیباتر می‌کند. استفاده از خواص عسل برای پوست سبب درمان سوختگی، زخم و تبخال می‌شود. مصرف عسل پوست و مو را تقویت می‌‌کند.

خواص عسل برای پوست جوش دار

درست کردن اسکراب لایه بردار طبیعی با عسل

۴ قاشق روغن بادام را با یک قاسق عسل طبیعی ترکیب کنید و آن را روی پوست خود ماساژ دهید. جذب خواص این ترکیب به پوست باعث رفع آلودگی‌ها و لایه برداری از پوست می‌شود. این کار به روشن شدن پوست کمک می‌کند. عسل و روغن بادام پوست را مرطوب نگه می‌دارند و از خشک شدن آن جلوگیری می‌کنند. خواص عسل برای پوست خشک کاربرد بالایی دارد؛ چون عسل یک آبرسان طبیعی است و افرادی که پوست خشک دارند، باید به صورت منظم از مرطوب‌کننده‌ها استفاده کنند. از این ترکیب برای آبرسانی بدن بعد از حمام هم می‌توانید استفاده کنید.

خانم‌ها بیشتر به سلامت پوست و زیبایی خود اهمیت می‌دهند و بیشتر از آقایان از ماسک‌های مراقبتی پوست استفاده می‌کنند. ماسک عسل و آلوئه ورا یکی از پرمصرف‌ترین ماسک‌های پوستی است که در ادامه دلیل استفاده از آن را متوجه می‌شوید.

چگونه ماسک عسل برای پوست چرب درست کنیم؟

یکی از موارد استفاده ماسک عسل برای پوست، ترکیب آن با آلوئه ورا است. ماسک عسل و آلوئه ورا یک سپر محافظتی روی پوست تشکیل می‌دهد و باعث درمان آفتاب سوختگی می‌شود. این ماسک لایه‌های زیرین پوست را هم مرطوب می‌کند و موجب درمان التهاب می‌شود. برای تهیه این ماسک بی‌نظیر، مقداری عسل و دو برابر آن ژل آلوئه ورا اضافه کنید تا موجب درمان آفتاب سوختگی شود. استفاده از این ماسک و خواص عسل برای پوست جوش دار موجب نرمی و لطافت پوست می‌شود.

یکی از ماسک‌های مفید در این زمینه، ماسک عسل و لیمو است. لیمو حاوی ویتامین C‌ است که برای درمان مشکلات پوستی بسیار مفید است. خواص عسل برای پوست در کنار لیمو یک اکسیر جوانی درست می‌کند که با کاهش چربی پوست و افزایش طول عمر سلول‎های پوستی، منجر به افزایش زیبایی شما می‌شود. لیمو آنتی‌اکسیدان‌های فراوانی دارد و فواید عسل را چند برابر می‌کند.

ماسک عسل و دارچین برای پوست‌های چرب و خشک مفید است. این ماسک باعث رفع جوش‌های زیر پوستی می‌شود. برای تهیه آن یک قاشق پودر دارچین و عسل را مخلوط کنید؛ سپس آن را روی نواحی جوش دار صورت قرار دهید و پس از گذشت نیم ساعت صورت خود را شستشو دهید.

خلاصه

عسل پوست را لایه برداری می‌کند. این داروی طبیعی موجب تنظیم چربی پوست می‌شود. استفاده از ماسک عسل و آلوئه ورا، عسل و لیمو و عسل و دارچین موجب رفع مشکلات پوستی و جوش می‌شود.

تأثیر خواص عسل برای پوست چرب و باز کردن منافذ

ممکن است بدانید دلیل اینکه پوست‌های چرب بیشتر دچار جوش می‌شوند، تجمع چربی زیر پوست است. این اتفاق تنفس پوست را دچار مشکل می‌کند و باعث بسته شدن منافذ پوستی می‌شود. استفاده از ماسک عسل ، منافذ پوست را باز می‌کند و به پوست اجازه نفس کشیدن می‌دهد. این خاصیت موجب کاهش چربی پوست و رسیدن آن به حد تعادل می‌شود.

ماسک عسل برای پوست چرب موجب رفع آکنه و عارضه‌های پوستی می‌شود که منجر به زیبایی بیشتر و رفع لکه‌های پوستی می‌شود. عسل ضدالتهاب قوی است و درمانی فوق‌العاده برای آکنه است.

معرفی چند ماسک برای پوست‌های خشک

ماسک عسل و زرده تخم مرغ برای پوست‌های خشک مصرف می‌شود تا خشکی و اگزما را از بین ببرد. یک زرده تخم مرغ و یک قاشق عسل را با هم مخلوط کنید و بعد از اینکه روی صورت ماساژ دادید، ۱۵ دقیقه صبر کنید تا جذب صورت شود و بعد پوست را شستشو دهید.

ماسک عسل و نعنا علاوه بر اینکه پوست‌های خشک را تقویت می‌کند، گودی زیر چشم را هم بر طرف می‌کند. مقداری برگ تازه نعنا را بکوبید یا از روغن آن برای ترکیب با عسل استفاده کنید. سپس آن را روی پوست ماساژ داده و بعد از ۱۵ دقیقه با آب ولرم شستشو دهید.

اگر پوست زبر و خشنی دارید، می‌توانید مقداری شیر و عسل را در حمام با آب وان مخلوط کنید تا خواص آن به لایه‌های زیرین پوست هم نفوذ کند و موجب رفع زبری پوست شود.

خواص عسل برای پوست چرب

خلاصه

مصرف عسل همراه با زرده تخم مرغ یا نعنا، ماسکی قوی برای پوست‌های خشک ایجاد می‌کند. استفاده از خواص عسل برای پوست چرب هم مفید است و باز شدن منافذ پوست و رفع جوش کمک می‌کند.

رفع ترک‌های پوستی و کمک به جوانسازی آن با خواص عسل برای پوست

علاوه بر اینکه خواص عسل برای پوست جوش دار مناسب است، مصرف آن موجب افزایش کلاژن پوست و ترمیم سلول‌ها می‌شود. کلاژن یکی از مهمترین پروتئین‌های مورد نیاز بدن است که باعث جوانسازی پوست می‌شود. کلاژن پوست را انعطاف پذیر می‌کند و مانع از ایجاد چین و چروک و پیری زودرس پوست می‌شود. این یکی از بهترین خواص عسل برای پوست خشک است.

خواص عسل برای تقویت ریشه مو

همان‌طور که اشاره کردیم، خواص عسل برای پوست و مو موجب آبرسانی می‌شود. ترکیبات عسل باعث روشن شدن موها و حفظ لطافت آن‌ها می‌شود. ترکیب روغن نارگیل یا آرگان با عسل، یک تقویت کننده فوق‌العاده برای مو ایجاد می‌کند و مصرف آن جانی تازه به موهای شما می‌دهد. کافی است مقداری از این ترکیب را روی پوست سر و ساقه موها ماساژ دهید و موقع حمام شستشو دهید.

اگر مقداری عسل با شامپو ترکیب کنید و موها را شستشو دهید، به تقویت فولیکول‌های مو کمک می‌کنید. این کار موجب درمان ریزش مو و محکم شدن ریشه موها می‌شود. خواص ضد قارچ و باکتری عسل باعث رفع آلودگی‌های پوست سر و جذب بهتر مواد مغذی می‌شود. ماساژ عسل روی موها موجب روشن شدن رنگ مو می‌شود. برای این کار عسل را با مقداری آب رقیق کنید و به موها بزنید. سپس موها را شستشو دهید و این کار را سه بار در هفته تکرار کنید.

خلاصه

عسل میزان کلاژن پوست را افزایش می‌دهد و چین چروک را از بین می‌برد. مصرف آن موجب تقویت ریشه مو و جلوگیری از ریزش آن می‌شود. ترکیب عسل با روغن نارگیل یا آرگان خواص آن را بیشتر می‌کند و باعث رویش مجدد موها می‌شود.

چرا باید آبلیمو و عسل بخورید؟

آبلیمو یکی از قوی‌ترین مواد غذایی است که خاصیت ضدباکتری دارد. همچنین موجب ضدعفونی کردن بدن می‌شود. عسل نیز همین خواص را دارد و این دو ماده در صورت ترکیب شدن باهم، معجونی فوق‌العاده برای درمان بیماری‌ها و تقویت سیستم ایمنی بدن تشکیل می‌دهند. نوشیدن آبلیمو، عسل و آب ولرم به صورت ناشتا موجب کاهش کلسترول بدن شده و از رسوب چربی در بافت‌های بدن جلوگیری می‌کند. این نوشیدنی بدن را از سموم پاک می‌کند و برای کاهش اشتها مفید است. عسل و آبلیمو خطر ابتلا به عفونت‌های ادراری را کاهش می‌دهند و درمانی موثر برای این بیماری هستند. استفاده از مواد غذایی طبیعی موجب می‌شود نیازی به مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها برای کاهش عفونت نداشته باشید. آبلیمو و عسل احتمال بروز حمله‌ها و بیماری‌های قلبی را هم کاهش می‌دهند.

برای کاهش وزن با عسل، می‌توانید آن را با سرکه هم ترکیب کنید. این ترکیب موجب جوانسازی پوست نیز می‌شود و خواص ضد پیری دارد.

احتیاط

استفاده از خواص عسل برای پوست رایج است و ضرری ندارد؛ اما بهتر است قبل از اینکه عسل را به صورت موضعی مصرف کنید، مقداری از آن را روی پوست بازو امتحان کنید تا مطمئن شوید به آن حساسیت ندارید. در صورتی که پس از ۱۵ دقیقه آثاری از قرمزی، کهیر و خارش مشاهده نشد، با خیال راحت از عسل برای تقویت پوست استفاده کنید.

خواص عسل برای پوست سر

جمع‌بندی

عسل معجزه‌ای برای سلامتی شما است. فواید آن بسیار زیاد است و شمارش تمامی آن‌ها کار خیلی سختی است. از خواص عسل برای پوست ، مو، سلامتی، تنظیم قند خون، درمان سرماخوردگی و… استفاده می‌شود. عسل میزان چربی پوست را تنظیم می‌کند. خواص عسل برای پوست چرب موجب درمان جوش می‌شود. همچنین باعث باز شدن منافذ پوست و از بین رفتن اگزما می‌شود. از خواص عسل برای پوست خشک هم استفاده می‌شود که به درمان چین و چروک پوست کمک می‌کند و پوست را آبرسانی می‌کند. عسل یک درمان طبیعی و آسان برای سوختگی و زخم است. این ماده گران‌بها از بدن شما در برابر ابتلا به سرطان جلوگیری می‌کند. عسل انرژی‌زا است و هر چه رنگ آن تیره‌تر باشد، مواد معدنی بیشتری دارد.

فروشگاه آنلاین ریوک ارائه دهنده محصولات ارگانیک در ایران و صادر کننده محصولات به کشورهای خاورمیانه و حوزه خلیج فارس است، هدف ریوک افزایش سطح کیفی محصولات غذایی موجود در بازار به اندازه استانداردهای بین‌المللی است. افزایش ارزش غذایی مصرفی برابر با سلامت و تندرستی بیشتر و جامعه پرنشاط‌تر خواهد شد. ریوک خواهان افزایش سطح کیفی زندگی سالم شما عزیزان است.

دسته بندی خواص خوراکی ها زیبایی و سلامتی
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات ارگانیگ - فروشگاه اینترنتی ریوک

ریوک

تضمین بهترین کیفیت

7 روز ضمانت تعویض محصول

ارسال رایگان برای خرید بالای 300 هزار تومان

خرید عمده

خدمات مشتریان

خدمات مشتریان ریوک آماده هرگونه پاسخگویی در زمینه سفارشات، پیگیری، شکایات، درخواستِ تعویض سفارش و راهنمایی مورد نیاز مشتریان است.

ریوک ارائه دهنده محصولات ارگانیگ با ضمانت بازگشت

Call Now Button
سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

ورود به سایت