راز خواص روغن نعناع برای زیبایی و سلامتی چیست؟

مهگل رئیس صفریمهگل رئیس صفری
2,414 بازدید
خواص روغن نعناع

از فواید روغن نعنا چه می‌دانید؟

نعنا، گیاهی علفی و بسیار خوش عطر است. این گیاه در تمام نقاط جهان رشد می‌کند. گیاه نعنا گونه‌های زیادی دارد و با نام نعناع هم شناخته می‌شود. یکی از بهترین موارد استفاده از این گیاه، رفع معده درد و مشکلات گوارشی است. از نعناع در آشپزی هم استفاده می‌شود. برگ نعناع برای ایجاد طعم مطلوب در غذا و تندی و خنکی خاصی، مصرف می‌شود. دم‌کرده برگ آن نیز برای درمان بیماری‌ها و تسکین درد مورد استفاده قرار می‌گیرد. از نعنا تازه به عنوان سبزی در کنار غذا استفاده کنید و معده خود را تقویت کنید. طبع نعناع گرم است و به همین دلیل درمان بسیار مناسبی برای بیماری‌هایی با منشا سردی است. استفاده از نعنا خشک همراه با ماست، می‌تواند از سردی آن جلوگیری کند. از برگ نعناع، روغن و عرق نعنا تهیه می‌کنند. روغن نعنا تمامی خواص برگ نعنا را دارد. با این تفاوت که از آن در تولید مواد آرایشی و بهداشتی اسنفاده می‌شود. این روغن ترکیبات و خواص مشابهی با آفت‌کش‌ها دارد. از خواص روغن نعناع برای درمان دردهای دستگاه گوارش، استفاده می‌شود. پس از خواندن این مقاله از خواص و مضرات روغن نعناع مطلع خواهید شد؛ پس می‌توانید با اطمینان بیشتری نسبت به خرید روغن نعناع ، اقدام کنید.

خواص روغن نعنا برای لب

خواص روغن نعناع برای بدن

تقویت دستگاه گوارش با مصرف روغن نعناع

اثرات بی‌نظیر روغن نعناع بر کسی پوشیده نیست. این روغن فواید بسیاری برای سلامتی شما دارد. از گذشته‌های دور، از خواص روغن نعناع در طب سنتی استفاده می‌شده و این روغن درمانی طبیعی برای بسیاری از بیماری‌های شما است. مشکلات گوارشی دارید و معده شما نمی‌تواند حجم مواد غذایی زیادی را تحمل کند؟

مشکلات دستگاه گوارش و معده، موجب ناراحتی زیادی می‌شوند و می‌توانند درد زیادی را به همراه داشته باشند. اختلال در هضم غذا سبب معده درد، دفع سخت و دردناک و… می‌شود. حالت تهوع، یبوست، بی‌اشتهایی، اسهال، سوزش معده و زخم معده، از نشانه‌های اختلال در عملکرد دستگاه گوارشی هستند. داروهای بسیاری برای درمان این عارضه‌ها وجود دارند؛ ممکن است برخی افراد به این داروها حساسیت داشته باشند یا مواد شیمیایی تشکیل دهنده آن‌ها، سبب بروز مشکلات دیگری هم، شود.

استفاده از داروهای ارگانیک و گیاهی باعث می‌شود بیماری شما راحت‌تر درمان شود و همین‌طور عوارضی سلامتی شما را تهدید نکند. استفاده از خواص روغن نعناع موجب تقویت سلول‌های معده می‌شود و ترشح اسید معده را کنترل می‌کند. از زمان‌های قبل، خواص روغن نعنا در طب سنتی برای درمان دردهای مربوط به معده و روده تجویز شده است. این روغن با از بین بردن میکروب‌های موجود در معده، درد را کاهش می‌دهد.

خواص روغن نعناع هضم غذا را آسان می‌کند و عملکرد سلول‌های معده را تقویت می‌کند. این روغن با روان کردن روده، عمل دفع را راحت می‌کند و از بروز یبوست جلوگیری می‌کند. خواص روغن نعناع می‌تواند نفخ معده را از بین ببرد و از انباشته شدن گاز در معده جلوگیری کند. مطالعات نشان داده‌اند، کسانی که دچار سندروم روده تحریک پذیر شده‌اند، با بهره بردن از فواید روغن نعناع ، علائم بیماری آن‌ها به طرز بی‌نظیری کاهش پیدا کرده است.

برای بهره بردن از خواص روغن نعناع می‌توانید از آن به صورت موضعی یا خوراکی استفاده کنید. به این صورت که چند قطره روغن را به یک لیوان آب اضافه کنید و قبل از غذا خوردن آن را بنوشید. می‌توانید با این روغن شکم خود را ماساژ دهید و به یبوست خود پایان دهید.

خلاصه

مشکلات گوارشی می‌توانند آسیب جدی به سلامتی شما بزنند. برای از بین بردن این مشکلات می‌توانید از خواص روغن نعناع استفاده کنید. روغن نعنا به بهبود بیماری سندروم روده تحریک پذیر کمک بسیاری می‌کند.

خواص روغن نعناع برای لاغری

یکی از بهترین خواص این روغن گیاهی، تبدیل مواد غذایی به انرزی مورد نیاز بدن است. روغن نعناع باعث افزایش سوخت و ساز بدن می‌شود و قند موجود در آن، انرژی شما را تأمین می‌کند. این روغن با تحریک آنزیم‌های معده، سبب هضم سریع غذا و دفع سموم از بدن می‌شود. اگر در کنار استفاده از خواص روغن نعناع ، ورزش کنید، اثر آن را برای لاغری، دو چندان می‌کنید. خواص روغن نعناع باعث از بین بردن چربی‌های بدن و لاغر شدن شما می‌شود.

خواص روغن نعناع در طب سنتی

درمان سردرد با روغن نعنا

سردردها می‌توانند دلایل زیادی داشته باشند؛ خستگی، کم‌آبی بدن، فشار روانی، کمبود مواد معدنی و کم‌خوابی، از دلایل بروز سردرد هستند. سردرد شما را کلافه می‌کند و گاهی اوقات مجبورید به مدت طولانی این درد را تحمل کنید. تحقیقات نشان داده‌اند، خواص روغن نعناع تأثیر فوق‌العاده‌ای در رفع سردرد دارد.

 خواص روغن نعناع باعث تسکین درد می‌شود و به حفظ آرامش کمک بسیاری می‌کند. مقداری روغن نعنا را روی انگشت خود ریخته و به صورت دورانی پیشانی و شقیقه‌های خود را ماساژ دهید. بهتر است مدتی چشم‌های خود را ببندید و استراحت کنید. پس از آن که روغن کاملا جذب شد کم کم بر بهبودی سردرد اثر می‌گذارد.

خلاصه

خواص روغن نعناع سبب افزایش سوخت و ساز بدن و تبدیل مواد غذایی به انرژی می‌شود. این کار به لاغر شدن شما کمک می‌کند. این روغن می‌تواند سردردهای شما را درمان کند و استشمام آن به آرامش شما کمک می‌کند.

تأثیر خواص روغن نعناع بر حالت تهوع

حالت تهوع بیماری نیست ولی ممکن است نشانه‌ای از بروز یک بیماری باشد. احساس تهوع وقتی به شما دست می‌دهد که عضلات معده دچار انقباض می‌شوند و می‌خواهید محتویات آن را خارج کنید. حالت تهوع می‌تواند به دلیل مسمومیت، مشکل روده، ضربه خوردن به سر و سردرد شدید باشد.

حالت تهوع در دوران بارداری هم ممکن است باعث ناراحتی شما شود. از عوارض برخی داروها نیز می‌تواند ایجاد حالت تهوع باشد. نتایج تحقیقات نشان می‌دهند که استشمام روغن نعناع یا خوردن چند قطره از آن، می‌تواند در رفع حالت تهوع موثر باشد. خواص روغن نعناع برای درمان حالت تهوع، مناسب است و هیچ گونه عوارضی ندارد.

خواص روغن نعناع برای پوست

درمان انواع جوش

چرب شدن بیش از اندازه پوست، بسته شدن منافذ پوست و جذب آلودگی به پوست می‌توانند از دلایل بروز جوش و آکنه روی پوست شما باشند. خواص روغن نعناع باعث از بین بردن چربی اضافی پوست می‌شود. روغن نعناع منافذ پوست را تا حدی که باعث خشک شدن پوست شود، باز می‌کند و رطوبت کافی به پوست می‌دهد. این روغن همانند یک تونر، پوست را پاکسازی می‌کند و یکی از بهترین موارد برای استفاده پس از پاک کردن مواد آرایشی از پوست صورت است.

روغن نعناع یک ضدآفتاب گیاهی

مطالعات روی خواص روغن نعناع نشان می‌دهند این روغن از پوست در برابر اشعه‌های مضر آفتاب محافظت می‌کند و خواص ضد التهابی آن در صورت آفتاب سوختگی، می‌تواند درمان مناسبی برای از بین بردن قرمزی پوست باشد. اگر مقداری روغن نارگیل را با روغن نعنا ترکیب کنید، می‌تواند تأثیر بهتری در از بین بردن سوختگی‌های ناشی از آفتاب، داشته باشد.

خلاصه

روغن نعناع حالت تهوع را از بین می‌برد و باعث پاکسازی پوست، رفع آکنه و جوش می‌شود. این روغن سبب محافظت از پوست شما در برابر اشعه مضر آفتاب می‌شود و قرمزی ناشی از آفتاب سوختگی را از بین می‌برد.

از بین بردن لک و روشن کننده پوست

خواص روغن نعناع سبب از بین بردن آلودگی‌ها از پوست و درمان لکه‌های روی پوست می‌شوند. این کار به مرور زمان باعث روشن شدن پوست صورت می‌شود.

تهیه روغن نعناع خانگی

درمان نیش حشرات

اگر دچار گزیدگی توسط حشرات شدید و پوست شما سوزش و خارش پیدا کرد، نگران نباشید. چند قطره از روغن نعنا را روی پوست خود بزنید تا اثرات ناشی از گزش، از بین برود. در گذشته از خواص روغن نعنا در طب سنتی برای درمان نیش حشرات استفاده می‌شد.

خواص روغن نعنا برای لب

روغن نعناع علاوه بر آبرسانی پوست، برای جلوگیری از خشکی لب هم مناسب است. خواص روغن نعنا برای لب ، مانع از ایجاد ترک لب می‌شود و به حفظ رطوبت لب کمک می‌کند. برخی خانم‌ها از حجم لب‌های خود راضی نیستند و به دنبال راهی برای حجیم کردن لب‌های خود هستند.

راه‌های زیادی برای این کار وجود دارد. حجم دهنده‌های شیمیایی ممکن است تأثیرات موقتی داشته باشند و حتی به بدن ضرر هم برسانند. می‌توانید از خواص روغن نعنا برای لب بهره ببرید و حجم دلخواهی به لب‌های خود بدهید. خواص روغن نعنا برای لب ، باعث خون رسانی بهتر به لب‌ها شده و علاوه بر حجم دهی، رنگ زیبایی به آن‌ها می‌دهد.

تولید محصولات آرایشی، بهداشتی از روغن نعنا

ممکن است مشاهده کرده باشید برای تولید بسیاری از محصولات آرایشی، بهداشتی و عطرها از خواص روغن نعناع استفاده می‌کنند. روغن نعنا خاصیت خنک کنندگی و خوشبو کردن دهان را دارد. از خواص روغن نعناع برای تولید انواع آبنبات‌های نعنایی، خوشبو کننده‌های دهان، دهان‌شویه و خمیر دندان‌ها استفاده می‌کنند.

خلاصه

از خواص روغن نعناع می‌توان به روشن کننده پوست، از بین برنده خارش و جای نیش حشرات، تقویت کننده لب‌ها و جلوگیری از ایجاد ترک روی آن‌ها، اشاره کرد. از این روغن در تهیه خوشبوکننده دهان و محصولات بهداشتی استفاده می‌شود.

تقویت سیستم ایمنی بدن و رفع بیماری‌ها

تحقیقات نشان داده‌اند، خواص روغن نعناع برای تقویت دستگاه ایمنی بسیار موثر است. این روغن با داشتن مقادیر بالای آنتی‌اکسیدان، از بروز انواع بیماری‌ها جلوگیری می‌کند. گیاه نعنا باعث درمان سرماخوردگی و تب بالا می‌شود. بخور روغن نعناع، موجب باز شدن مجاری تنفسی می‌شود و درد آن را رفع می‌کند. بهره‌مندی از خواص روغن نعنا در طب سنتی سبب درمان عفونت‌های مجاری ادراری می‌شود و این امر به دفع سموم از بدن کمک می‌کند.

خواص روغن نعناع برای تسکین درد

روغن نعناع با خواص ضد دردی که دارد، به تسکین درد مفاصل کمک می‌کند و محل درد را خنک می‌کند. ماساژ مفاصل با این روغن از میزان درد کم می‌کند. خواص روغن نعناع سردی مفاصل را می‌گیرد و به نرم شدن آن‌ها کمک می‌کند.

مضرات روغن نعنا

رایحه درمانی با روغن نعنا

مطالعات جدیدی که روی این روغن انجام شده، نشان می‌دهد خواص روغن نعناع برای آروماتراپی مناسب است و سبب کم شدن استرس و ایجاد آرامش می‌شود.

خواص روغن نعناع برای مو

اگر موهای شما بر اثر استفاده از مواد شیمیایی، شستشوی زیاد، استفاده مکرر از سشوار، آسیب دیده‌اند و دچار ریزش مو شده‌اید، استفاده از خواص روغن نعناع برای بهبود موهای شما توصیه می‌شود. این روغن پیاز مو را تقویت می‌کند و درمان مناسبی برای رفع شوره سر است.

دفع آفات با روغن نعناع

استفاده از آفت‌کش‌های ارگانیک سبب پرورش محصولی سالم و طبیعی می‌شود. از خواص روغن نعناع می‌توانید برای دور کردن حشراتی مثل سوسک، مورچه و آفات گیاهان و میوه‌ها استفاده کنید.

حشرات مزاحم آرامش شما را مختل می‌کنند و حضور آن‌ها در خانه ممکن است برای مواد غذایی آلودگی ایجاد کند. به همین دلیل دور کردن آن‌ها از خانه، ضروری است. همچنین بسیاری از حشرات و آفات به گیاهان آسیب می‌زنند. استفاده از سموم شیمیایی موجب افزایش مقاومت حشرات به ترکیبات آن‌ها می‌شود و مجبور می‌شوید سموم قوی‌تری برای دفع آن‌ها تهیه کنید. این سموم شیمیایی برای سلامتی شما مضر هستند و زمینه ابتلا به بیماری‌های تنفسی را فراهم می‌کنند.

یکی از بهترین راه‌ها برای دفع آفتاب و حشرات، استفاده از اسپری‌های خانگی تهیه شده با روغن نعنا و سرکه سفید است. 1/5 فنجان سرکه سفید را با 15 قطره روغن نعنا ترکیب کنید. می‌توانید با مقداری آب غلظت آن را کم کنید. این محلول را روی گیاهان، سطوح و محل گذر حشرات، کنار پنجره و ورودی منزل اسپری کنید. این اسپری حشرات موذی را نمی‌کشد، بلکه آن‌ها را از محل زندگی شما دور نگه می‌دارد.

خلاصه

می‌توانید از این روغن برای درمان سرماخوردگی استفاده کنید. رایحه درمانی با روغن نعناع سبب ایجاد آرامش در شما می‌شود. روغن نعناع برای تقویت موها مناسب است و درد مفاصل را کاهش می‌دهد. از آن به عنوان آفت‌کش طبیعی هم استفاده می‌کنند.

طرز تهیه روغن نعناع خانگی

برای تهیه روغن نعناع خانگی ، به برگ‌های تازه نعناع، روغن حامل و ظرفی برای نگهداری آن احتیاج دارید. بهتر است برای تهیه روغن نعناع خانگی از ظرف شیشه‌ای استفاده کنید و مطمئن شوید هوا وارد طرف نمی‌شود. طرز تهیه روغن نعناع به این صورت است که ابتدا برگ‌های تازه نعنا را شسته و اجازه دهید خشک شوند. برگ‌های نعنا را خرد کنید یا بکوبید تا عصاره آن‌ها راحت‌تر جذب روغن شود. سپس آن‌ها را داخل ظرف گذاشته و روغن حامل را روی برگ‌ها بریزید.

از طرز تهیه روغن نعناع ، برای تهیه روغن نعناع خانگی و ارگانیک استفاده کنید. حدودا یک روز به نعناع خانگی و خالص زمان دهید، این کار را چند بار تکرار کنید و سپس حدودا یک‌ماه، درب ظرف را باز نکنید تا روغن حامل تمامی خواص برگ نعناع را به خود بگیرد. مرحله آخر طرز تهیه روغن نعناع به این صورت است که اگر مایل هستید، روغن را از صافی رد کنید و از خواص روغن نعناع می‌توانید به مدت ۶ ماه استفاده کنید. این روغن را در جای خنکی مثل یخچال نگهداری کنید.

خلاصه

می‌توانید با روغن حامل و مقداری برگ تازه نعنا، این روغن را در خانه تهیه کنید. تهیه روغن نعناع خانگی به صورتی است که روغن را روی برگ‌های کوبیده شده ریخته و درب ظرف را می‌بندید تا خواص نعنا را جذب کند و روغن خالصی به دست بیاید.

مضرات روغن نعناع

مضرات روغن نعنا زیاد نیست و ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشد. از مضرات روغن نعناع برای نوزادان و کودکان خردسال، امکان ایجاد حساسیت است. بهتر است برای آن‌ها به صورت موضعی استفاده نشود. یکی از مضرات روغن نعناع می‌‌تواند برای خانم‌های باردار و مادران شیرده باشد. هنوز تحقیقات کافی در این زمینه انجام نشده است و این افراد نباید از روغن نعنا استفاده کنند. از مضرات روغن نعنا می‌توان به ایجاد مسمومیت اشاره کرد. اگر از این روغن به میزان زیاد استفاده شود، ممکن است باعث بروز زخم معده و سردرد شود. برای جلوگیری از مضرات روغن نعناع ، از آن به حد تعادل استفاده کنید و قبل از مصرف به صورت موضعی، مطمئن شوید به آن حساسیت ندارید.

خلاصه

از مضرات روغن نعنا می‌توان به ایجاد حساسیت در نوزادان و کودکان، ایجاد مسمومیت و در صورت استفاده بیش از حد، ایجاد سردرد و زخم معده، اشاره کرد.

روغن نعنا از کجا بخریم

ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که: روغن نعنا از کجا بخریم ؟ آیا می‌توانیم به فروشگاه‌ها اعتماد کنیم؟ مراقب باشید روغنی که تهیه می‌کنید، مواد افزودنی و اسانس معطر نداشته باشد. برای آن که روغن ارگانیک تهیه کنید، می‌توانید از فروشگاه‌های معتبر و آنلاین خرید کنید. استفاده از خواص روغن‌های گیاهی در طب سنتی توصیه شده است و سبب تأثیر بهتر روی سلامتی شما می‌شود. امیدواریم به پاسخ سوال روغن نعنا از کجا بخریم ، رسیده باشید. شما می٬توانید با به اشتراک گذاشتن تجربیات خود در مورد مصرف این روغن، ما را در به‌روزرسانی اطلاعات، یاری کنید.

جمع بندی

قطعا تا کنون متوجه شده‌اید که روغن نعناع بیشتر از آن چه فکر می‌کردید، برای سلامتی شما مفید است. این روغن سبب درمان دردهای گوارشی و لاغر شدن می‌شود؛ از پوست شما در برابر عوامل بیماری‌زا محافظت می‌کند و رایحه خوش آن به ایجاد آرامش و از بین بردن دردهای تنفسی کمک می‌کند. روغن نعناع برای سلامت موها مفید است. از خواص آن به عنوان یک آفت‌کش طبیعی استفاده می‌کنند و استفاده موضعی از این روغن می‌تواند باعث رفع سوزش و خارش ناشی از نیش حشرات شود. طبع گرم روغن نعناع باعث رفع سردی بدن و ایجاد انرژی در شما می‌شود.

طرز تهیه روغن نعناع

سخن پایانی

استفاده از خواص روغن‌های گیاهی برای حفظ سلامتی و زیبایی طبیعی صورت و بدن، درحال حاضر بسیار رواج پیدا کرده است.

روغن گیاهی نعناع یک معجزه‌گر فوق‌العاده برای پوست و مو و به طور کلی تمام بدن شماست؛ برای تشخیص و خرید روغن نعنا اصل برخی راهکارها راهنمای شما هستند. این روغن نباید هیچ مواد افزودنی مانند آب، ماده معطر یا حتی مواد نگهدارنده داشته باشد مگر به عنوان حلال برای اسپری شدن راحت‌تر است. این روغن آبکی و شل نیست و بافت نرم و کشسانی دارد. بهتر است قبل از استفاده مداوم از این روغن، مقدار از آن را روی ساعد دست خود امتحان کنید، اگر احساس خارش و سوز یا التهاب نشدید با خیال راحت از آن استفاده کنید.

 فروشگاه آنلاین ریوک ارائه دهنده محصولات ارگانیک در ایران و صادر کننده انواع محصولات گیاهی و فراوده‌های آن به کشورهای خاورمیانه و حوزه خلیج فارس است، هدف ریوک افزایش سطح کیفی محصولات غذایی موجود در بازار به اندازه استانداردهای بین‌المللی است. افزایش ارزش غذایی مصرفی برابر با سلامت و تندرستی بیشتر و جامعه پرنشاط‌تر خواهد شد.

دسته بندی خواص خوراکی ها زیبایی و سلامتی
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات ارگانیگ - فروشگاه اینترنتی ریوک

ریوک

تضمین بهترین کیفیت

7 روز ضمانت تعویض محصول

ارسال رایگان برای خرید بالای 300 هزار تومان

خرید عمده

خدمات مشتریان

خدمات مشتریان ریوک آماده هرگونه پاسخگویی در زمینه سفارشات، پیگیری، شکایات، درخواستِ تعویض سفارش و راهنمایی مورد نیاز مشتریان است.

ریوک ارائه دهنده محصولات ارگانیگ با ضمانت بازگشت

Call Now Button
سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

ورود به سایت