سیر تا پیاز ریزش مو؛ بهترین راه برای رفع ریزش مو در شیردهی

وحید رمضانیوحید رمضانی
1,297 بازدید
رفع ریزش مو

برای برطرف کردن ریزش مو چه کار کنیم؟

مو، زیبایی و سلامت آن تأثیر زیادی روی اعتماد به نفس شما دارد. وقتی موهای زیبا و سالمی دارید، نسبت به خودتان حس بهتری پیدا می‌کنید. به صورت میانگین موها هر ماه حدودا یک سانتی‌متر رشد می‌کنند و در برخی افراد این اندازه کمتر یا بیشتر است. میزان ریزش حدودا ۱۰۰ مو در روز طبیعی است و بیشتر از آن غیر طبیعی در نظر گرفته می‌شود. متاسفانه ریزش شدید مو یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است که در هر سنی ممکن است رخ بدهد و آرامش شما را بهم بزند. از ریزش مو کم گرفته، تا ریزش مو سکه‌ای و شدید. این مشکل دلایل زیادی دارد و برای برطرف کردن آن هم راه‌های بسیاری وجود دارد. با خواندن این مقاله می‌توانید به راحتی برای رفع ریزش مو اقدام کنید و به رویش مجدد مو کمک کنید. ریزش مو ممکن است تدریجی یا ناگهانی باشد. این مشکل در مردان شایع‌تر است و اکثر آقایان با رسیدن به سن ۶۰ سالگی، به مقدار خیلی زیادی دچار ریزش مو می‌شوند؛ ولی در خانم‌ها روند آهسته‌تری دارد. قبل از آن که راه‌های رفع ریزش مو را بیان کنیم، باید بدانید چرا موهای شما می‌ریزد؟ دلایل عمومی ریزش مو می‌تواند کوتاه مدت و بر اثر کمبود ویتامین باشد. همچنین ممکن است به دلیل مشکلات جدی در بدن باشد و باید هر چه زودتر برای رفع آن اقدام کرد.

رفع ریزش مو

چند نوع ریزش مو داریم؟ ریزش مو دائمی است یا موقتی؟

انواع مختلفی از ریزش مو وجود دارد. معمولا موقتی هستند و با استفاده از راه‌هایی که بیان می‌کنیم قابل درمان هستند. اگر دلیل ریزش مو سرطان و شیمی هم باشد، قابل برطرف کردن است. هر چند رفع آن خیلی سخت است.

1. ریزش مو ارثی

با اینکه مشکل آن به ژن مربوط می‌شود، اما می‌توانید تا حدودی از آن پیشگیری کنید و ریزش را به حداقل ممکن برسانید.

2. ریزش مو در اثر افزایش سن

این نوع ریزش با افزایش سن به وجود می‌آید و یکی از دلایل آن کم شدن ذخایر بدن است.

3. ریزش مو سکه‌ای

این نوع ریزش به دلیل بیماری پوستی اتفاق می‌افتد و مقدار زیادی از موها می‌ریزند. این بیماری خود ایمن است.  ممکن است در بدن مردان، ناحیه ریش یا سبیل را هم درگیر کند. ریزش مو سکه‌ای گاهی اوقات با خارش همراه است.

4. ریزش مو کل بدن در اثر شیمی درمانی

داروهای مورد استفاده در شیمی درمانی بسیار قوی هستند و برای از بین بردن توده‌های سرطانی استفاده می‌شوند. متاسفانه در 99٪ موارد با ریزش مو شدید در سر و بدن همراه است. ممکن است خارش یا سوزش روی سطح پوست هم احساس شود.

5. ریزش مو ناگهانی

ریزش مو ناگهانی بر اثر فشار روانی زیاد یا شوکه شدن به وجود می‌آید و ممکن است مقدار زیادی از موها ریخته شود.

خلاصه

اگر بیشتر از ۱۰۰ تار مو در روز ریزش دارید، باید برای رفع آن اقدام کنید. این مشکل در آقایان شایع‌تر از خانم‌ها است. ریزش مو ممکن است ناگهانی باشد، ژنتیکی باشد، بر اثر شیمی درمانی رخ بدهد، سکه‌ای و در اثر افزایش سن به وجود بیاید.

اصلی‌ترین دلایل ریزش مو چیست؟ برای رفع آن‌ها چه کار کنیم؟

شیوه برخورد افراد با ریزش مو متفاوت است. برخی از آن‌ها این مشکل را می‌پذیرند و با آن کنار می‌آیند، برخی افراد سعی در پنهان کردن آن دارند و صورت مسئله را پاک می‌کنند؛ اما دسته سوم برای حل مشکل خود تلاش می‌کنند و با استفاده از روش‌های رفع ریزش مو ، موجب بازسازی و ترمیم موهای آسیب دیده می‌شوند.

بدن در مواجه با بسیاری از بیماری‌ها، خونرسانی به پوست سر، بدن و فولیکول‌های مو را قطع می‌کند تا مشکل را رفع کند. برای همین در اکثر مواقع با کوچکترین مشکلی که برای بدن به وجود می‌آید، موها ریزش پیدا می‌کنند.

1. کمبود پروتئین، کاهش تولید کراتین مو

وقتی بدن به اندازه کافی پروتئین جدب نکند، نمی‌تواند مهمترین ترکیبی که برای سلامت مو لازم است (کراتین) را تولید کند و این یکی از عوامل مهم ریزش مو است. کراتین موجب تقویت ریشه مو و حفظ درخشندگی مو می‌شود.

2. اختلال در عملکرد هورمون‌ها و سندروم تخمدان پلی کیستیک چه تأثیری روی ریزش مو دارد؟

وظیفه غده تیروئید تولید هورمون‌های مهم و مورد نیاز بدن است. وقتی تیروئید نتواند به درستی وظیفه خود را انجام دهد، تعادل هورمونی بدن بهم می‌خورد و نتیجه آن تأثیر مستقیم روی سلامت مو می‌گذارد. اختلال در عملکرد تیروئید موجب خشکی پوست سر و ساقه مو می‌شود. خشکی مو یکی از دلایل ریزش مو است و برای رفع ریزش مو باید به متعادل شدن هورمون‌های بدن کمک کنید.

تبدیل هورمون تستوسترون به دی‌هیدروتستوسترون موجب ضعیف شدن فولیکول‌های مو و ریزش می‌شود. وقتی به این مشکل کم‌کاری یا پرکاری تیروئید هم اضافه شود، موها شکننده، آسیب‌پذیر و نازک شده؛ همچنین ریزش موها هم شدید می‌شود.

سندروم تخمدان پلی‌کیستیک موجب بهم خوردن تعادل هورمونی می‌شود و موهای زائد بدن را زیاد می‌کند. این اختلال هورمونی باعث نازک شدن موی سر و در برخی موارد ریزش آن می‌شود.

حدودا ۳ ماه پس از زایمان ممکن است ریزش مو احساس کنید. دلیل آن کاهش ناگهانی هورمون استروژن است. شدت ریزش در همه یکسان نیست؛ ولی این شرایط موقتی است و رفع ریزش مو در شیردهی آسان است؛ با انجام روش‌های ساده می‌توانید آن را به حداقل زمان ممکن برسانید. ریزش مو پس از زایمان به دلیل مشکلات هورمونی به وجود می‌آید.

خلاصه

کمبود پروتئین یکی از عوامل اصلی ریزش مو است. از بین رفتن تعادل هورمون‌ها موجب ریزش مو می‌شود. اختلال در عملکرد تیروئید، سندروم تخمدان پلی‌کیستیک و به ریختن هورمون‌ها بعد از زایمان، از دلایل ریزش مو است.

جلوگیری از ریزش مو شدید

3. استرس، اضطراب، افسردگی، فشارهای روانی و تأثیر آن بر ریزش مو

وقتی شما دچار مشکل جدی می‌شوید، فشار روانی تحمل می‌کنید و وقتی برای انجام کاری استرس دارید، بدون آن که متوجه شوید دارید مخرب‌ترین اثر را روی سیستم ایمنی بدن و موهای خود می‌گذارید. استرس یکی از عوامل خاموش ریزش مو است؛ چون ممکن است بلافاصله بعد از تحمل شرایط روحی سخت، دچار ریزش مو نشوید. در برخی مواقع بدن وقتی دچار استرس می‌شود، رشد موها را در حالت تعویق نگه می‌دارد. به این صورت که مواد مغذی کمی به مو می‌رساند، اما شما دچار ریزش مو نمی‌شوید و موهای شما تا حدودا سه ماه می‌توانند این شرایط را تحمل کنند. بعد از آن ممکن است ریزش مو را تجربه کرده و تعجب کنید از این که دلیل خاصی برای آن به نظرتان نمی‌آید.

دائمی شدن استرس و افکار منفی، شما را دچار مشکل بدتری به نام اضطراب می‌کند. اضطراب قطعا اثرات بدتری بر ریزش مو دارد و شرایط روحی شما را کاملا تحت تأثیر قرار می‌دهد. افسردگی هم یکی از دلایل شایع ریزش مو است.

اختلال وسواس در کندن مو بر اثر مشکلات شدید روحی به وجود می‌آید و به مرور زمان موجب ریزش مو می‌شود.

بدن در برابر این مشکلات واکنش نشان می‌دهد و می‌خواهد هر چه زودتر آن‌ها را رفع کند. پس هورمون‌های قوی ترشح می‌کند و آزاد شدن این هورمون‌ها منجر به نازک شدن و ریزش مو می‌شود. ترشح بیش از حد هورمون‌های استرس و آندروژنیک موجب ریزش مو می‌شود.

4. چرا رژیم لاغری موجب ریزش مو می‌شود؟

افرادی که دچار اضافه وزن هستند با گرفتن رژیم و قطع مواد غذایی شامل کربوهیدرات مثل نان و برنج، به بدن خود آسیب می‌زنند. در شرایطی که جذب کربوهیدرات به طور کامل قطع شود، بدن به ناچار باید از کربوهیدرات ذخیره شده استفاده کند و اولویت مصرف آن برای اعضای حیاتی مثل: قلب، مغز، ریه و… است؛ به همین دلیل میزان کربوهیدراتی که قبلا صرف تغذیه موها می‌شد، به صورت قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند و موها دچار ریزش می‌شوند. رژیم غذایی ممکن است کمبود ویتامین‌های ضروری (مثل ویتامین B) و پروتئین هم ایجاد کند که در ریزش مو نقش دارند.

بعضی رژیم‌های لاغری، مصرف چربی‌ها را به صفر می‌رسانند و این کار هم تأثیرات منفی بر سلامت مو دارد. مو برای حفظ زیبایی خود به چربی نیاز دارد و از بین رفتن چربی، موجب خشکی مو می‌شود. می‌دانید که خشکی مو عامل مهمی در ریزش مو است.

خلاصه

استرس و اضطراب، فشار روانی و شوکه شدن، از عوامل مهم ریزش مو هستند که تأثیر آنی ندارند و ممکن است موقعی متوجه آن شوید که دیر شده باشد. رژیم لاغری باعث می‌شود کربوهیدرات و چربی کافی به بدن نرسد. این عامل موها را خشک و شکننده می‌کند.

5. تأثیر داروهای خاص روی ریزش مو

مصرف بعضی داروها، ممکن است عوارضی مثل ریزش مو داشته باشد. داروهایی که برای شیمی درمانی تجویز می‌شوند، داروهایی که برای هپاتیت نوع C استفاده می‌شوند، ریزش ایجاد می‌کند. مصرف داروهای ضد بارداری در خانم‌ها موجب ریزش مو می‌شود. همچنین عوارض برخی داروهای ضد افسردگی مثل فلوکستین و سرترالین ضعیف شدن ریشه مو و ریزش آن است. داروهای مورد استفاده برای رفع تشنج و داروهای ضد انعقاد خون هم روی ریختن موها تأثیر می‌گذارند.

6. کم‌خوابی، بی‌خوابی، بهم خوردن ساعت فیزیلوژیک بدن و ریزش مو

تحقیقات نشان می‌دهد کم‌‌خوابی و بی‌خوابی تأثیرات مخربی بر بدن می‌گذارند. کم‌خوابی موجب ابتلا بدن  به بسیاری از بیماری‌ها می‌شود. بسیاری از هورمون‌های مهم بدن در طول خواب ترشح می‌شوند و اگر به میزان کافی نخوابید، بدن نمی‌تواند این هورمون‌ها را تولید کند. بهم خوردن زمان خواب، ساعت فیزیولوژیک بدن را بهم می‌ریزد. این اتفاق منجر به بهم خوردن ساعات پاکسازی بدن، ترشح هورمون‌ها و تجمع سموم در بدن می‌شود. در این صورت بدن وظیفه خود را به درستی انجام نمی‌دهد. یکی از تأثیرات مخرب بهم خوردن ساعت فیزیولوژیکی بدن، ریزش مو است.

کمبود خواب موجب نیاز بیشتر بدن به کالری و قند می‌شود و این کار شما را دچار اضافه وزن می‌کند. اضافه وزن یکی دیگر از دلایل ریزش مو است که در ادامه آن را توضیح می‌دهیم.

خلاصه

مصرف داروهای ضد افسردگی، هپاتیت C و شیمی درمانی موجب ریزش شدید مو می‌شود. برای رفع ریزش مو این دوران از پزشک خود در مورد تعویض دارو سوال کنید یا روش‌های جلوگیری از ریزش مو شدید را استفاده کنید. کمبود خواب از ترشح هورمون‌های مورد نیاز بدن جلوگیری می‌کند و منجر به ریزش مو می‌شود.

رفع ریزش مو خانگی

7. چاقی و ریزش مو، تأثیر استرس بر چاقی و ریزش مو

یکی از دلایلی که ریزش مو را غیر طبیعی می‌کند و آن را از حد معمول بیشتر می‌کند، چاقی است. اضافه وزن تحرک را کم می‌کند و موجب پایین آمدن گردش خون می‌شود؛ خون کافی به پوست سر و ریشه مو نمی‌رسد، فولیکول مو ضعیف می‌شود و باعث ریزش مو می‌شود. معمولا افراد چاق به مقدار زیادی غذای چرب مصرف می‌کنند. بالا رفتن چربی بدن موجب چرب شدن بیش از حد موها و ریزش آن‌ها می‌شود. یکی از عوامل افزایش وزن، استرس است. استرس موجب پرخوری عصبی می‌شود. استرس و چاقی درکنار هم ریزش مو را شدید می‌کنند.

8. تأثیر مخرب مصرف مواد شیمیایی و رنگ‌های مضر بر مو

مواد شیمیایی و رنگ مو موجب آسیب به بافت مو و ریشه آن می‌شوند. مواد شیمیایی موجب حساس شدن پوست سر می‌شوند. مصرف آن‌ها مو را خشک، نازک و شکننده می‌کند. استفاده از رنگ‌های شیمیایی برای سلامت مو مضر است و موجب ریزش آن می‌شود.

9. علت ریزش مو در دوران بارداری

در دوران بارداری، ترشح هورمون پروژسترون زیاد می‌شود و این یکی از عوامل خشکی و ریزش مو است. در هفته‌های آخر بارداری میزان ترشح این هورمون بیشتر هم می‌شود و ممکن است موهای شما با شدت بیشتری بریزند. کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی در این دوران می‌تواند ریزش مو را تشدید کند. دیابت دوران بارداری هم در ریزش مو موثر است.

خلاصه

افزایش وزن موجب کم‌تحرکی و بالا رفتن بیش از حد چربی بدن می‌شود و برای موها ضرر دارد. استفاده از رنگ موهای شیمیایی موجب از بین رفتن بافت مو و نازک شدن آن می‌شود. بالا رفتن سطح هورمون پوژسترون در دوران بارداری می‌تواند بر ریزش مو تأثیر بگذارد.

10. کمبود آهن، کم‌خونی و ریزش مو

در حال که کم‌خونی و فقر آهن ممکن است از دلایل فرعی ریزش مو به حساب بیاید، ولی تأثیر آن روی ریزش موها غیر قابل انکار است. آهن یکی از اصلی‌ترین عوامل تنفس سلولی و تولید هموگلوبین است. معمولا خانم‌ها دچار کمبود آهن می‌شوند و این مشکل موجب نازک شدن تار موها می‌شود. کم‌خونی فولیکول مو را کاملا از بین نمی‌برد ولی به ریشه مو آسیب می‌زند.

11. چرا موهای کودکان ریزش پیدا می‌کند؟

شاید برای شما عجیب باشد که مو کودکان دچار ریزش شود. باید بگوییم برای کودکان هم ممکن است این مشکل به وجود بیاید. باید بدانید ریزش مو در نوزادان طبیعی است و مشکلی ندارد.

علاوه بر اختلالاتی مثل: اختلالات هورمونی، مشکل تیروئید، استرس و فشار روانی ناشی از فوت یکی از عزیزان، کمبود مواد معدنی، ویتامین‌ها و وسواس کندن مو، مشکلاتی مثل: بیماری‌های خود ایمن و قارچ پوست سر موجب ریزش موی کودکان می‌شوند.

در بیماری‌های خود ایمن، بدن به اشتباه، به سلول‌های خود حمله می‌کند و آن‌ها را از بین می‌برد. این کار باعث از بین رفتن فولیکول مو و ریزش مو می‌شود. همان‌طور که اشاره کردیم، آلوپسی یا ریزش مو سکه‌ای یکی از این بیماری‌ها است؛ این بیماری موجب خارش و ملتهب شدن پوست سر می‌شود. در آن بخشی از مو می‌ریزد، تمام موی سر می‌ریزد و ممکن است در موارد حاد، کل موی بدن ریزش پیدا کند.

اگر کودکان از شانه و وسایل شخصی دیگران استفاده کنند، ممکن است دچار قارچ پوست سر شوند. رفع ریزش مو کودکان با داروهای ضد قارچ ممکن است و به راحتی درمان می‌شود.

12. آیا ورزش موجب ریزش مو می‌شود؟

یکی از دلایل ریزش مو در ورزشکاران، بالا رفتن سطح هورمون‌های تستسوسترون و دی‌هیدروتستوسترون است. این هورمون‌ها به پروتئین‌های بدن می‌چسبند و مانع از جذب مواد مغذی به بدن می‌شوند. برای جلوگیری از ریزش مو در بدنسازی ، باید اختلالات هورمونی را درمان کنید و از انجام ورزش‌های سنگین و مصرف مکمل‌های حجم‌دهنده عضلات پرهیز کنید.

اگر بعد از ورزش، عرق روی پوست شما بماند، بخاطر مقادیر بالای نمک که در آن وجود دارد می‌تواند بر ریزش مو تأثیر بگذارد و موها را شکننده کند.

اگر به استخر عمومی می‌روید و تعداد دفعات زیادی در طول هفته شنا می‌کنید، باید مراقب سلامت موی خود باشید. کلر که یکی از قوی‌ترین مواد ضدعفونی کننده است، آسیب زیادی به بافت مو می‌زند و موجب ریزش مو می‌شود.

خلاصه

کم‌خونی به صورت غیر مستقیم بر ریزش مو تأثیر می‌گذارد. کودکان ممکن است بر اثر ابتلا به بیماری‌های خودایمن و قارچ پوست سر، دچار ریزش مو شوند. ورزش سنگین، ماندن عرق روی بدن و جذب بیش از اندازه کلر به بدن موجب ضعیف شدن فولیکول مو می‌شود.

13. نکاتی که در ادامه بیان می‌کنیم میزان ریزش مو را زیاد می‌کنند:

– استفاده مکرر از سشوار و اتو مو

– مصرف سیگار و دخانیات

– شستشوی مداوم مو و تعداد دفعات بالای شستشو در هر بار حمام رفتن (این کار موجب تحریک غدد چربی در پوست سر می‌شود، موها را بیش از حد چرب می‌کند و ریزش آن‌ها را بیشتر می‌کند)

14. لطفا خانم‌ها توجه کنند

به هیچ عنوان موهای خود را بعد از حمام در حالی که خیس هستند، شانه نکنید. این کار آسیب جدی به موهای شما می‌زند. در حالتی که مو خیس است، علاوه بر وزنی که دارد، بر اثر استفاده از آب گرم و باز شدن منافذ پوست سر، ریشه مو سست شده و وقتی مو را شانه می‌کنید به راحتی می‌ریزد.

محکم بستن موها، دم اسبی بستن آن‌ها و بافتن مو در حالتی که فشار زیادی به ریشه مو بیاورد، همگی باعث تشدید ریزش مو می‌شوند. همچنین بازی کردن با مو، آن را زودتر از حالت عادی چرب می‌کند، در نتیجه مجبور می‌شوید هر روز موها را شستشو دهید و این کار باعث ریزش مو می‌شود. موخوره یکی از دلایل نازک شدن مو است و به مرور زمان موجب ریزش مو می‌شود.

حالا که اطلاعات لازم در مورد دلایل ریزش مو به دست آوردید، با ما همراه باشید تا روش‌های رفع ریزش مو را با هم بررسی کنیم.

خلاصه

مصرف دخانیات، شستشوی مداوم مو، استفاده بیش از حد از اتو مو و سشوار موجب تشدید ریزش مو می‌شود. بستن موها به صورت دم اسبی و محکم برای مو ضرر دارد. شانه زدن موها وقتی خیس هستند، یکی از مهمترین عوامل ریزش مو در خانم‌ها است.

رفع ریزش مو در شیردهی

چگونه ریزش مو را برطرف کنیم؟ معرفی بهترین راه‌های درمان ریزش مو

روش‌های جلوگیری از ریزش مو و درمان آن به چند دسته تقسیم می‌شوند.

روش اول: ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز برای رشد مو که از طریق خوردن مواد غذایی جذب بدن می‌شوند؛ این مواد شامل: غذاهای مفید، سبزیجات، عرقیات گیاهی، دمنوش‌های گیاهی و دانه‌های مغذی می‌شوند.

روش دوم: ماسک‌ها، محصولات و روغن ها گیاهی که به صورت موضعی برای پوست سر و ساقه مو استفاده می‌شوند.

بسیاری از داروهای ضد ریزش مو وجود دارند و توسط پزشکان تجویز می‌شوند؛ ما در این مقاله می‌خواهیم برای جلوگیری از ریزش مو شدید ، بهترین روش‌های خانگی و محصولات گیاهی را معرفی کنیم.

چه مقدار ریزش مو در طول روز طبیعی است؟

در ابتدای مقاله اشاره کردیم روزانه ریزش ۱۰۰ عدد مو طبیعی است. این مقدار ریزش به طور کلی است. یعنی موهایی که شما آن‌ها را می‌بینید و ریزش پیدا می‌کنند. ولی در طول روز تعداد زیادی از موهای شما بدون آن که آن‌ها را ببینید می‌ریزند. پس باید دقت کنید ریزش مو طبیعی و ۱۰۰ عدد برای تمامی موهایی است که در طول روز می‌ریزند. به همین دلیل برای کنترل ریزش مو باید آن‌ها را به روزانه ۳۰ عدد برسانید تا موهای شما بیش از حد ریزش پیدا نکنند و ریشه موها سست نشوند.

کوتاه کردن مو یکی از آسان‌ترین روش‌های رفع ریزش مو

یکی از ساده‌ترین روش‌های رفع ریزش مو خانگی ، کوتاه کردن موها است. هر چند ماه یک بار، چند سانتی‌متر از موها را کوتاه کنید تا موها جانی تازه بگیرند، اگر موخوره دارید رفع شود، مواد غذایی راحت‌تر به مو برسد و ریشه موها تقویت شود. وقتی موها بیش از حد بلند شوند، سنگین می‌شوند و در صورتی که ریشه مو نتواند وزن آن‌ها را تحمل کند، موها می‌ریزند. برای جلوگیری از این کار، موها را تا حد متعادلی بلند نگه دارید یا ریشه موها را با روش‌هایی که در ادامه بیان می‌کنیم، تقویت کنید.

موها را شانه بزنید تا ریزش آن‌ها کم شود

بله درست متوجه شدید. شانه زدن در موقع مناسب و وقتی که مو خیس نیست، برای موهای شما مفید است. شانه زدن مو موجب حرکت هوا در بین موها می‌شود. این کار اکسیژن را راحت‌تر به مو می‌رساند و تنفس سلولی به صورت درستی انجام می‌شود. شانه زدن مو، سلول‌های مرده مو را رفع می‌کند و اجازه نفس کشیدن به سایر تارهای مو می‌دهد.

تأثیر ماساژ پوست سر بر کاهش ریزش مو

یکی از راه‌هایی که تأثیر خیلی خوبی بر کم شدن ریزش مو دارد، ماساژ پوست سر است. روزانه ۵-۱۰ دقیقه ماساژ پوست سر، موجب افزایش گردش خون در این ناحیه و تحریک فولیکول مو می‌شود. این کار موجب خونرسانی بهتر به موها و کاهش ریزش مو می‌شود.

خلاصه

هر چند وقت یک بار موها را کوتاه کنید تا راحت‌تر نفس بکشند. وقتی موها خشک هستند آن‌ها را شانه کنید و ماساژ پوست سر را فراموش نکنید.

رفع ریزش مو کودکان و دوران شیردهی با درمان‌های خانگی

کودکان بدن حساسی دارند و برای درمان مشکلات آن‌ها نمی‌توانید تمامی درمان‌هایی که بزرگسالان استفاده می‌کنند را به کار ببرید. بدن کودکان توانایی جذب بسیاری از عرقیات، دمنوش‌ها و روغن‌های گیاهی را ندارد. یکی از راه‌های درمان این مشکل در کودکان، استفاده از آجیل است. مغزهای گیاهی سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن هستند و موجب جذب آن‌ها به بدن کودک می‌شوند. مصرف روغن زیتون باعث رفع ریزش مو کودکان و تقویت ریشه مو می‌شود. این روغن سبک است و یکی از معدود روغن‌های گیاهی بی‌ضرر برای بدن کودکان است. مقداری از آن را نیم ساعت قبل از حمام روی پوست سر و ساقه مو کودک ماساژ دهید. این روغن موجب پرپشت شدن موی کودک هم می‌شود.

در دوران شیردهی هم به دلیل آن که نوزاد از شیر مادر تغذیه می‌کند و مواد غذایی مورد استفاده توسط مادر، مستقیما بر سلامتی نوزاد اثر می‌گذارند، مصرف عرقیات و برخی دمنوش‌ها ممکن است مضر باشد. استفاده از آجیل و میوه خشک‌هایی که سرشار از پروئین، آهن و روی هستند برای رفع ریزش مو در شیردهی بسیار مفید است. مصرف روزانه 10 عدد بادام، فندق و پسته زودتر از آن که انتظار داشته باشید ریزش مو این دوران را از بین می‌برد. گلابی، زردآلو و هلو منابعی سرشار از پروتئین هستند. در فصل‌هایی از سال که در دسترس نیستند می‌توانید میوه خشک آن‌ها را میل کنید. مصرف آن‌ها موجب رفع ریزش مو در شیردهی می‌شود.

جلوگیری از ریزش مو در رژیم

تعادل هورمونی را برقرار کنید و به ریزش مو پایان دهید

کمی قبل ذکر کردیم که یکی از شایع‌ترین دلایل ریزش مو، بهم ریختن تعادل هورمون‌ها است. این مشکل با رعایت نکاتی در تغذیه قابل درمان است.

یکی از راه‌های ساده برای از بین بردن اختالات هورمونی، استفاده از ادویه جات است. معمولا خواص ادویه‌ها را جدی نمی‌گیریم و به آن‌ها فقط به چشم طعم‌دهنده غذا نگاه می‌کنیم. در حالی که فواید ادویه جات بسیار فراتر از آن چه فکر می‌کنید برای سلامتی بدن مفید است. مصرف زردچوبه، زنجبیل، زیره، کاری و آویشن موجب تنظیم هورمون‌های بدن می‌شود.

اختلالات هورمونی در خانم‌ها شایع‌تر است. برای رفع این اختلالات روغن کتان یکی از بهترین روغن‌های گیاهی است. روغن تخم کتان حاوی لیگنان است که تأثیر به‌سزایی در تنظیم هورمون‌های بدن دارد. استفاده از دمنوش یا روغن رازیانه هم یکی از راه‌های رفع ریزش مو خانگی است. برخی تحقیقات تأثیر روغن آویشن بر تعادل هورمونی را بررسی کرده‌اند و بیان می‌کنند این روغن برای رفع ریزش مو ناشی از بهم خوردن عملکرد هورمون‌ها مفید است.

همچنین مطالعات نشان می‌دهند مصرف گردو و بادام برای جلوگیری از ریزش مو در بدنسازی که ناشی از ترشح بیش از اندازه هورمون‌ها است، مفید است و سطح هورمون‌ها را متعادل می‌کند.

خلاصه

رفع ریزش مو کودکان با خوردن آجیل و ماساژ روغن زیتون به پوست سر امکان پذیر است. خانم‌های شیرده می‌توانند از این روش استفاده کنند یا منابع سرشار پروتئین مثل گلابی و هلو خشک بخورند. مصرف ادویه جات، گردو و بادام عادل هورمونی را برقرار می‌کنند. علاوه بر آن‌ها، خانم‌ها می‌توانند از روغن رازیانه و تخم کتان هم استفاده کنند.

جلوگیری از ریزش مو در رژیم و تأمین کربوهیدرات طبیعی

گفتیم دلیل ریزش مو در رژیم کمبود کربوهیدرات است. برای آن که بتوانید راحت رژیم بگیرید و به سلامتی یا کاهش وزن خود آسیب نزنید، باید از کربوهیدرات‌های گیاهی استفاده کنید. آجیل‌ها دانه‌های خوراکی با قند طبیعی هستند. مصرف آجیل برای سلامتی شما مفید است و با جذب قند طبیعی به بدن، سطح قند خون را متعادل می‌کند و موجب جلوگیری از ریزش مو شدید می‌شود. خوردن روزانه گردو و فندق به جای شکر و قندهای مضر، علاوه بر تأمین قند مورد نیاز بدن، به رشد موها کمک می‌کند و ریشه مو را تقویت می‌کند.

ماساژ پوست سر با روغن؛ رفع ریزش مو خانگی با روغن‌های طبیعی

درمان ریزش مو با روغنی از دم مار

روغن مار یکی از بهترین و موثرترین روغن‌ها برای پرپشت کردن مو و رفع ریزش آن است. روغن مار سرشار از اسیدهای چرب ضروری است و در صورتی که اصل باشد، برای درمان ریزش مو فوق‌العاده است. روغن مار فولیکول مو را تقویت می‌کند و موجب جلوگیری از ریزش مو شدید می‌شود. این روغن بسیار سخت تهیه می‌شود و کمیاب است. روغن مار یکی از پر استفاده‌ترین روغن‌های تقویتی مو در کشورهای چین و تایلند است.

روغن آرگان برای ریزش مو و محافظت از سلامت مو

حتما در مورد فواید این روغن بی‌نظیر شنیده‌اید. روغن آرگان یکی از سریع‌ترین راه‌های جلوگیری از ریزش مو شدید است. این روغن از موهای شما در برابر حرارت سشوار و اتو محافظت می‌کند. خواص آن به همین جا ختم نمی‌شود و برای محافظت از مو در برابر کلر بسیار مفید است. ماساژ پوست سر با روغن آرگان موجب توقف ریزش مو می‌شود.

این روغن ترکیبات بسیار مفیدی برای موها دارد و با تقویت فولیکول مو و افزایش استحکام ریشه مو مانع از ریزش آن می‌شود. همچنین به حفظ درخشندگی و شادابی مو کمک کرده و مواد مغذی مورد نیاز مو را تأمین می‌کند. خرید روغن آرگان برای تقویت مو و درمان ریزش آن رایج است.

خلاصه

مصرف گردو و فندق موجب جذب قند طبیعی به بدن می‌شود و یکی از روش‌های رفع ریزش مو خانگی است. استفاده از روغن‌های مار و آرگان برای درمان ریزش مو بسیار موثر است و معجزه‌ای برای مو به حساب می‌روند.

روغن‌های آبرسان مو برای درمان ریزش مو و خشکی آن

روغن آلوئه ورا و نارگیل از روغن‌های بسیار مفید برای حفظ رطوبت مو است. جلوگیری از خشکی مو مانع از ریزش آن می‌شود و خواص تقویتی این دو روغن باعث رفع ریزش مو خانگی می‌شود. ویتامین‌های موجود در روغن آلوئه ورا به تغذیه موها کمک می‌کنند. ماساژ مو و پوست سر با روغن نارگیل موها را نرم و لطیف می‌کند. این روغن آسیب ناشی از رنگ‌های شیمیایی را رفع می‌کند و موجب تنظیم هورمون‌های بدن می‌شود.

از بین بردن ریزش مو و موخوره با روغن‌های گیاهی

موخوره به مرور زمان سبب ریزش مو می‌شود. روغن کنجد و روغن آووکادو تأثیر بی‌نظیری بر رفع موخوره دارند. این روغن‌ها از خشکی مو جلوگیری می‌کنند و شوره سر را از بین می‌برند. ماساژ موها با روغن کنجد و آووکادو موجب جذب خواص آن‌ها به مو می‌شود و مشکلات ریزش را برطرف می‌کند.

رفع نازک شدن مو با روغن فندق

نازک شدن مو نشانه ضعیف شدن تار مو و نرسیدن مواد مغذی به ریشه مو است. روغن فندق تأثیر خیلی خوبی بر ضخیم شدن تار مو دارد و به رفع ریزش مو کمک می‌کند.

روغن دم اسب، ترمیم کننده موهای آسیب‌دیده

ماساژ موها با روغن دم اسب موجب رفع شکنندگی و ریزش مو می‌شود. این روغن حاوی سیلیکا است که از آسیب به موها جلوگیری می‌کند و برای استفاده روزانه مناسب است.

خلاصه

روغن‌های آلوئه ورا و نارگیل موجب رساندن سریع‌تر مواد مغذی به بدن  و حفظ می‌شوند. روغن کنجد و آووکادو موخوره و ریزش مو را درمان می‌کنند. مصرف روغن فندق نازکی مو را رفع کرده و روغن دم اسب باعث ترمیم موهای آسیب‌دیده می‌شود.

رفع ریزش مو در بدنسازی

ضد عفونی کردن پوست سر با روغن سیر؛ تأثیر روغن سیر بر جلوگیری از ریزش مو شدید

روغن سیر حاوی آلیسین است. آلیسین یک آنتی‌اکسیدان قوی برای بدن محسوب می‌شود. این روغن شامل مواد معدنی مثل روی و منگنز هم می‌شود. مصرف آن موجب رفع قارچ و عفونت پوست سر می‌شود و به رفع ریزش مو کمک به‌سزایی می‌کند.

چه روغن‌هایی سرشار از ویتامین E‌ هستند؟

استفاده از روغن‌هایی مثل: هسته انگور، بادام تلخ، پسته و روغن آووکادو سبب جذب ویتامین E کافی به مو و پوست سر می‌شوند. این ویتامین یکی از مواد ضروری برای جلوگیری از ریزش مو شدید است و استفاده از آن برای تقویت ریشه مو بسیار مفید است.

خلاصه

روغن سیر پوست سر را از هرگونه آلودگی پاک می‌کند و مصرف آن موجب رفع ریزش مو می‌شود. استفاده از روغن‌های بادام، هسته انگور و پسته موجب تأمین ویتامین E کافی برای موها می‌شود.

رعایت نکات ساده از طب سنتی و درمان ریزش مو

یکی از نکاتی که در قدیم بسیار رعایت می‌شد و امروزه به آن اهمیتی داده نمی‌شود، نشسته حمام کردن است. در قدیم در حمام می‌نشستند و موهای خود را می‌شستند. ایستاده شستن موها فشار بیشتری به ریشه مو می‌آورد و موجب تشدید ریزش مو می‌شود. این نکته در طب سنتی توصیه می‎شود و رعایت آن موجب بهبود بخشیدن ریزش مو می‌شود.

هنگام حمام کردن، ابتدا پاهای را با آب خیس کنید و پس از آن آب را به اعضای بالاتر بریزید تا به سر برسید. این کار باعث می‌شود بدن شما به تدریج با دمای آب هماهنگ شود. اگر آب را به طور ناگهانی روی سر بریزید به ریشه مو شوک وارد می‌شود و تأثیر منفی روی سلامت مو می‌گذارد.

مزاج شناسی و عدم استفاده از مواد غذایی که برای مزاج شما مناسب نیست، موجب رفع ریزش مو می‌شود. برای مثال افراد سرد مزاج باید به میزان کمی از مرغ، ماهی، ماست و دوغ استفاده کنند. مصرف مواد غذایی با طبع سرد، موجب سرد شدن طبع سر می‎شود و ریشه مو را سست می‌کند.

افرادی که دچار طاسی شده‌اند یا تحت شیمی درمانی قرار گرفته‌اند، این پاراگراف را با دقت بیشتری بخوانند

سرکه خاصیت عجیبی دارد. به این صورت که هر ماده‌ای در آن قرار بگیرد، خواص آن چندین برابر می‌شود. برای مثال سیر وقتی در سرکه قرار می‌گیرد به یکی از بهترین داروهای گیاهی تبدیل می‌شود.

طبیعی است در دوران شیمی درمانی، به جایی برسید که دیگر مویی روی بدن خود نبینید. اما نگران نباشید. قرار دادن انجیر خشک در سرکه و خوردن روزانه ۵ عدد از آن موجب جلوگیری از ریزش مو شدید و رویش سریع‌تر موها می‌شود. متاسفانه این داروی گیاهی علاوه بر رشد موهای سر، به رشد مو در سایر نقاط بدن هم کمک می‌کند و اگر شما کچل نیستید یا شیمی درمانی نکرده‌اید، بهتر است از سایر روش‌ها برای رفع ریزش مو استفاده کنید. شما می‌توانید از فواید انجیر خشک به تنهایی برای رویش مجدد موها بهرمند شوید. به این صورت که روزی ۵ عدد انجیر خشک بخورید.

خلاصه

در طب سنتی شستن موها به صرت نشسته توصیه شده است. مصرف مواد غذایی متناسب با طبع بدن، موجب درمان ریزش مو می‌شود. مصرف روزانه ۵ عدد انجیر که در سرکه بوده‌اند، به صورت ناشتا، طاسی مو در افرادی که شیمی درمانی کرده‌اند را برطرف می‌کند.

گل ختمی شامپو طبیعی برای مو؛ درمان ریزش مو با دم‌کرده گل ختمی

چای ختمی یکی از بهترین راه‌های رفع ریزش مو است. این چای یک شامپوی طبیعی است و موجب نرمی و لطافت مو می‌شود. چای گل ختمی برای جلوگیری از ریزش مو شدید کاربرد دارد. برای دم کردن گل ختمی، مقداری از گلبرگ‌های آن را در آبجوش بریزید و به مدت ۱۵ دقیقه روی حرارت بگذارید تا دم بکشد. سپس آن را از یک توری رد کنید و خوب گلبرگ‌ها را فشار دهید تا عصاره آن‌ها خارج شود. از این محلول می‌توانید حین حمام استفاده کنید و پس از چند دقیقه موها را شستشو دهید. همچنین می‌توانید موقع بیرون آمدن از حمام آن را روی سر بریزید و دیگر موها را آبکشی نکنید. دم‌کرده گل ختمی کف نمی‌کند و اگر نمی‌خواهید از آن به عنوان شامپو استفاده کنید، از یک شامپوی گیاهی برای شستن موها بهرمند شوید.

حفظ درخشندگی موها با چای سبز

برای آن که موهای شما از حالت خشکی و کدری در بیایند، آن‌ها را با دم‌کرده چای سبز مرطوب کنید یا روزانه یک فنجان دمنوش چای سبز بنوشید. چای سبز حاوی کاتچین و آنتی‌اکسیدان است که از ریزش مو جلوگیری و موجب رویش جدید موها نیز می‌شود.

کنترل چربی بدن و موها با تنظیم صفرا در بدن

یکی از دلایل چرب شدن و ریزش مو، بالا رفتن صفرا در بدن است. با رعایت نکاتی ساده می‌توانید به راحتی این مشکل را حل کنید. به یاد داشته باشید توصیه‌های طب سنتی معمولا به صبوری نیاز دارند و دوره درمانی آن‌ها حداقل ۴۰ روز است. پس نگران نباشید اگر زودتر از این مدت، نتیجه مطلوبی مشاهده نکردید. خوردن روغن زیتون موجب رفع یبوست و پایین آمدن صفرا می‌شود. آرام آرام غذا خوردن و مصرف روزانه دو عدد سیب صفرا بدن را کنترل می‌کند.

رفع ریزش مو کودکان

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم تمامی دلایل ریزش و روش‌های رفع ریزش مو را بیان کنیم. رژیم غذایی و حذف کربوهیدرات موجب آسیب به موها و کاهش خون‌رسانی به آن‌ها می‌شود. برای جلوگیری از ریزش مو در رژیم ، بهتر است قندهای طبیعی را جایگزین شکر کنید. کم‌خوابی، استرس و اضطراب، شیمی درمانی، کیست تخمدان، ورزش سنگین و… همگی باعث به وجود آمدن اختلالات هورمونی می‌شوند. کاهش سطح پروتئین بدن یکی از عوامل مهم ریزش مو است.

برای رفع ریزش مو خانگی ، بهترین راه استفاده از روغن مار و آرگان است. این دو روغن موجب تقویت فولیکول مو و رویش مجدد مو می‌شوند. یکی از راه‌های آسان برای کاهش ریزش مو، کوتاه کردن موها است. مصرف دمنوش گل‌ختمی به عنوان شامپو هم به کمتر شدن ریزش مو کم می‌کند. استفاده از چای سبز موها را درخشان می‌کند. برای آن که تعادل هورمونی را برقرار کنید، استفاده از ادویه جات، روغن تخم کتان، روغن رازیانه و آویشن را فراموش نکنید. مصرف روغن نارگیل، جانی دوباره به موهای شما می‌دهد و مواد مغذی را جذب مو می‌کند. همچنین استفاده از روغن آووکادو برای رفع موخوره بسیار مفید است. برای کنترل چربی مو، از بالا رفتن صفرا بدن جلوگیری کنید.

فروشگاه آنلاین ریوک ارائه دهنده محصولات ارگانیک در ایران و صادر کننده محصولات به کشورهای خاورمیانه و حوزه خلیج فارس است، هدف ریوک افزایش سطح کیفی محصولات غذایی موجود در بازار به اندازه استانداردهای بین‌المللی است. افزایش ارزش غذایی مصرفی برابر با سلامت و تندرستی بیشتر و جامعه پرنشاط‌تر خواهد شد. ریوک خواهان افزایش سطح کیفی زندگی سالم شما عزیزان است.

دسته بندی زیبایی و سلامتی گیاه درمانی و طب سنتی
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات ارگانیگ - فروشگاه اینترنتی ریوک

ریوک

تضمین بهترین کیفیت

7 روز ضمانت تعویض محصول

ارسال رایگان برای خرید بالای 300 هزار تومان

خرید عمده

خدمات مشتریان

خدمات مشتریان ریوک آماده هرگونه پاسخگویی در زمینه سفارشات، پیگیری، شکایات، درخواستِ تعویض سفارش و راهنمایی مورد نیاز مشتریان است.

ریوک ارائه دهنده محصولات ارگانیگ با ضمانت بازگشت

Call Now Button
سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

ورود به سایت