آروماتراپی ؛ فواید رایحه درمانی برای درمان مشکلات جسمی و روحی

وحید رمضانیوحید رمضانی
1,370 بازدید
رایحه درمانی

آروماتراپی چیست ؟

امروزه تأثیر عطر گیاهان و روغن‌های معطر روی سیستم عصبی انسان و درمان درد قابل استناد است. حس بویایی بر درمان بیماری‌ها و جلوگیری از بروز آن‌ها موثر است. تحقیقی روی افرادی که حس بویایی خود را از دست داده‌اند انجام شد که نشان می‌دهد این افراد دچار بیماری‌های روانی مثل اضطراب و افسردگی می‌شوند. شاید در مورد عطر درمانی شنیده باشید و برای شما این سوال ایجاد شده باشد که آروماتراپی چیست ؟ آروماتراپی علمی است که در آن از طریق عطردرمانی، بسیاری از بیماری‌ها برطرف می‌شوند. استنشاق بو از طریق روغن‌های گیاهی و ایجاد احساس مطلوب در فرد یا برطرف کردن بیماری، آروماتراپی یا عطر درمانی شناخته می‌شود. این علم نوعی درمان جایگزین است و اسانس‌های گیاهی معطر در آن استفاده می‌شوند که به شما برای رسیدن به حالت مطلوب جسمی و روحی کمک می‌کنند.

حتما دقت کرده‌اید که در مراسم‌های تدفین معمولا از گلاب یا قهوه برای ایجاد آرامش و رفع غم و ناراحتی استفاده می‌کنند. این‌ها نمونه‌ای از کاربرد رایحه درمانی است که از گذشته رواج داشته است.

در طب سنتی هم از رایحه درمانی استفاده می‌شود و این کار به صورت ماساژ روغن به صورت موضعی یا پخش کردن آن و جذب از طریق تنفس انجام می‌شود. روغن‌های گیاهی سرشار از ترکیباتی هستند که از آن‌ها برای تسکین درد، ایجاد آرامش و رفع استرس و اضطراب استفاده می‌شود. طبق مطالعه‌ای که روی برخی بیماران انجام شده، روغن‌های معطر می‌توانند درد مفاصل را در مبتلایان به آرتریت کاهش دهند.

خلاصه

آروماتراپی علمی است که در آن از اسانس‌های گیاهی برای رسیدن به وضعیت مطلوب جسمی و روحی استفاده می‌شود. این روش عموما برای درمان درد و ایجاد آرامش انجام می‌شود.

آروماتراپی چیست

تاریخچه عطر درمانی

برخی منابع ذکر کرده‌اند که احتمالا پیشینه این علم به کشور مصر برمی‌گردد. زمانی که مصریان در هنگام مومیایی کردن اجساد از روغن‌های معطر استفاده می‌کردند. مصری‌ها اولین افرادی بودند که از روغن‌های معطر برای ماساژ افراد استفاده می‌کردند و بعد از کشف خواص آروماتراپی ، از آن برای درمان بیماری‌ها هم استفاده کردند.

بسیاری روغن‌های گیاهی و خوشبو، منبعی غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها، ترکیبات ضدالتهاب، ضدقارچ، ضدویروس و… دارند که برای استفاده از آن‌ها در عطردرمانی، محبوب شده‌اند.

آروماتراپی و رایحه درمانی از طریق استنشاق یا ماساژ؟

این روش معمولا از طریق حس بویایی انجام می‌شود. در روش استنشاق، روغن یا عصاره گیاه از طریق دستگاه بخور یا اسپری وارد هوا می‌شود. این روغن‌ها علاوه بر ایجاد فضایی خوشبو و آرامبخش، موجب ضدعفونی کردن مجرای تنفسی و ریه نیز می‌شوند.

اما ماساژ گردن، پیشانی و کمر هم با روغن‌های خوشبو می‌تواند بسیار موثر باشد. ماساژ با روغن‌های گیاهی باعث می‌شود خواص آن‌ها سریع‌تر جذب شود و وارد جریان خون شود. به همین دلیل می‌تواند یکی از روش‌های موثر آروماتراپی باشد.

قبل از این که به طور گسترده از این روش درمانی استفاده کنید، ابتدا مقداری از روغن مورد نظر را روی پوست ساعد یا بازو ماساژ دهید و اگر بعد از گذشتن نیم ساعت دچار سوزش، خارش و قرمزی نشدید، با خیال راحت از آن استفاده کنید.

همچنین دقت کنید، با اینکه تمرکز این روش روی محصولات گیاهی و کاملا طبیعی است، اما استفاده نادرست از آن‌ها می‌تواند برای سلامتی شما مضر باشد و برای استفاده از آن حتما با متخصصین این زمینه در ارتباط باشید.

خلاصه

پیشینه عطردرمانی به کشور مصر مربوط می‌شود. خواص آنتی‌اکسیدانی، ضدالتهابی و… روغن٬ها سبب مصرف آن‌ها در آروماتراپی شده است. این کار از طریق تنفس یا ماساژ انجام می‌شود. قبل از استفاده از عطر درمانی حتما روغن معطر را روی دست خود تست کنید و مطمئن شوید به آن حساست ندارید.

چرا عطر درمانی؟ فواید رایحه درمانی چیست؟

به طور کلی رایحه درمانی برای بهبود حالت‌های روحی و تسکین درد انجام می‌شود. اما برخی روغن‌ها فواید دیگری هم دارند که برای درمان مشکلی خاص از آن‌ها استفاده می‌شود.

از آروماتراپی در کنار درمان‌های دیگر استفاده می‌شود و این روش درمان، مکمل است. از این روش برای درمان سردرد، بی‌خوابی، گرفتگی عضلات، درمان دردهای قاعدگی و علائم یائسگی استفاده می‌شود. همچنین رایحه تراپی به افزایش گردش خون هم کمک می‌کند.

آروماتراپی برای حل کردن طیف وسیعی از مشکلات استفاده می‌شود. درد دندان را می‌توانید با خرید روغن میخک درمان کنید. برای برطرف کردن مشکلات گوارشی، رایحه روغن نعنا کمک به‌سزایی به شما می‌کند.

استفاده از آروماتراپی و پوست برای تحریک فولیکول‌های پوست سر مفید است و در کنار درمان اصلی بیماری آلوپسی، روند بهبود را سریع‌تر می‌کند.

رایحه روغن بابونه درد را در افراد مبتلا به سرطان و افرادی که شیمی درمانی انجام می‌دهند، کاهش می‌دهد. خرید روغن بابونه را می‌توانید برای بهبود دردهای سرطان انجام دهید.

در برخی مشاهدات، تأثیر آروماتراپی و پوست سبب جوانسازی و جلوگیری از پیری زودرس شده است. این روش با کاهش باکتری‌ها و حفظ رطوبت پوست موجب رفع خشکی و بهبود شرایط پوستی می‌شود.

خلاصه

درمان از طریق عطر گیاهان به عنوان روشی تکمیلی به کار می‌رود و دردهای قاعدگی، دردهای عضلانی، بی‌قراری، سردرد و… را درمان می‌کند. برخی مشاهدات بیان می‌کنند رایحه درمانی می‌تواند در رفع ریزش مو هم موثر باشد.

آروماتراپی در بارداری

کاربرد روغن‌های مختلف در رایحه درمانی

برای بهبود گردش خون، درمان دردهای عضلانی و رفع کبودی، خرید روغن فلفل سیاه به شما کمک می‌کند آن‌ها را درمان کنید.

درمان آنفولانزا و سرماخوردگی با خرید روغن اکالیپتوس و نعنا راحت‌تر می‌شود. همان‌طور که گفتیم خرید روغن نعنا برای درمان دردهای گوارشی هم انجام می‌شود.

رایحه روغن ریحان را در اتاق کار خوب پخش کنید تا تمرکز بیشتری بر کار داشته باشید و انرژی شما هم بیشتر از قبل شود. این روغن نشانه‌های افسردگی را کاهش می‌دهد.

آروماتراپی با اسطوخودوس برای رفع عفونت، درمان زخم، ایجاد آرامش و رفع بی‌خوابی انجام می‌شود. این روغن موجب تسکین سردرد هم می‌شود. استنشاق رایحه این روغن موجب فعالسازی بخشی از مغز می‌شود که موقع خوردن مسکن آن بخش سبب تسکین درد می‌شود. خرید روغن اسطوخودوس برای رایحه درمانی بسیار رواج دارد.

روغن درخت چای میکروب را از بین می‌برد. این روغن برای عطر درمانی، رفع مشکلات پوستی مثل آکنه، سوختگی سطحی و نیش حشرات مفید است.

استفاده از رایحه چوب صندل در خانم‌ها سبب افزایش میل جنسی می‌شود.

خلاصه

روغن‌های مختلف فواید زیادی دارند و برای درمان انواع بیماری‌ها و دردها در آروماتراپی استفاده می‌شوند. آن‌ها سبب درمان سرماخوردگی، عفونت، بی‌خوابی، میکروب‌های بدن و افزایش میلی جنسی می‌شوند.

انواع روش‌های آروماتراپی و رایحه درمانی

عطر درمانی با دو روش تنفسی و ماساژ موضعی انجام می‌شود.

در روش اول از روغن برای پخش کردن آن در فضا استفاده می‌کنند. این روغن‌ها معمولا علاوه بر بوی خوشی که دارند، گرفتگی و مشکلات تنفسی را هم برطرف می‌کنند. خواص این روغن‌ها از طریق هوا به ریه و دستگاه تنفسی می‌رسد. همچنین بخشی از این خواص از طریق حس بویایی به مغز راه پیدا می‌کنند و موجب تأثیر بر ضربان قلب، احساسات، به تعادل رسیدن هورمون‌ها، کاهش استرس و… می‌شود. مکانیزم دقیق آروماتراپی هم‌چنان در حال بررسی است و به صورت دقیق مشخص نشده است. اما واضح است که این روش درمانی ارتباط مستقیم با حس بویایی دارد و از این طریق بر مغز تأثیر می‌گذارد. همچنین ماساژ روغن‌ها موجب جذب آن‌ها از طریق پوست می‌شود و برای تسکین درد مفید است.

روش دیگر برای عطردرمانی، ماساژ بدن و کاربرد موضعی آن است. به این صورت که ماساژ بدن با روغن سبب افزایش گردش خون در آن ناحیه شده و همچنین در برخی مناطق بدن مثل: فولیکول‌های سر و غدد عرق، ممکن است جذب روغن بالاتر باشد.

روغن‌های معطر غلیظ هستند و ترکیبات بسیار قوی دارند. آن‌ها را حتما با روغن حامل رقیق کنید و بعد بدن را ماساژ دهید. بهترین روغن‌های حامل، روغن زیتون، بادام و نارگیل هستند. به این صورت که هر مقدار روغن معطر برای ماساژ استفاده می‌کنید، دو برابر آن روغن حامل اضافه کنید.

مراقب باشید بسیاری از روغن‌های معطر خوراکی نیستند و در صورت بلعیدن، ممکن است مسمومیت ایجاد کنند.

استفاده از روغن‌های معطر در لوسیون‌ها، اضافه کردن آن‌ها به نمک حمام، ریختن چند قطره روغن در دستگاه بخور و… از دیگر روش‌های آروماتراپی هستند.

خلاصه

عطر درمانی از طریق استنشاق و ماساژ انجام می‌شود. تنفس عطر اسناس‌های روغنی موجب تقویت عملکرد مغز می‌شود، ضربان قلب را تنظیم می‌کند، استرس را از بین برده و به تعادل هورمون‌ها کمک می‌کند. ماساژ هم یکی از شیوه‌های آروماتراپی و رایحه درمانی است که سبب جذب عمیق خواص روغن به بدن می‌شود.

چرا به آروماتراپیست مراجعه کنیم؟

آروماتراپیست در مورد وضعیت کلی زندگی شما، سوابق پزشکی، بیماری‌های شما، سبک زندگی، رژیم غذایی و… سوال می‌پرسد تا بتواند همزمان مشکلات جسمی و روحی شما را کاهش دهد. آروماتراپی علمی است که هم به جنبه‌های جسمی شما می‌پردازد، هم جنبه‌های روحی را در بر می‌گیرد. همان‌طور که می‌دانید، استفاده از این روش معمولا با انواع روغن‌ها انجام می‌شود. آروماتراپیست براساس روحیه، ذائقه و حساسیت احتمالی شما، روغن (یا روغن‌هایی) را انتخاب می‌کند که به ویژگی‌های شخصیتی شما نزدیک‌تر باشد و براساس مشکلی که دارید، بیشترین اثر درمانی را داشته باشد.

به خاطر داشته باشید آروماتراپیست با ماساژدرمانگر، متفاوت است. در صورتی که بدانید چه روغنی برای رایحه درمانی شما مناسب است، می‌توانید از ماساژ درمانگر خود درخواست کنید با آن روغن بدن شما را ماساژ دهد.

آروماتراپی و رایحه درمانی

آروماتراپی در بارداری خطرناک است؟

تحقیقات در این زمینه هم‌چنان ادامه دارد و به طور دقیق مشخص نیست که آروماتراپی در بارداری می‌تواند سلامت جنین را به خطر بیاندازد. به همین دلیل بهتر است پیش از استفاده از عطر درمانی، با پزشک خود مشورت کنید. در سه ماهه اول باداری آروماتراپی توصیه نمی‌شود. مشاهدات نشان داده‌اند آروماتراپی با اسطوخودوس و مصرف روزانه ۳ قطره از آن برای خانم‌های باردار، در ماه‌های بعدی، بی‌خطر است.

آروماتراپی در زایمان چه تأثیری دارد؟

تحقیقات نشان داده است خانم‌هایی که هنگام زایمان، آروماتراپی اسطوخودوس ، گل رز یا کندر را تجربه کرده‌اند، راحت‌تر درد زایمان را تحمل کرده‌اند. همچنین در طول زایمان آرامش بیشتری داشته‌اند و بعد از زایمان، نیاز به داروهای مسکن در این افراد کمتر بوده است. ممکن است بدانید هنگام زایمان ممکن است حالت تهوع رخ بدهد و آروماتراپی در زایمان این مشکل را رفع خواهد کرد. رایحه نعنا موجب برطرف کردن حالت تهوع و استفراغ حین زایمان می‌شود.

خرید روغن کندر برای کاهش درد زایمان انجام می‌شود.

رابطه افسردگی و رایحه درمانی

افسردگی، خستگی، بی‌حوصلگی و… موجب ناراحتی شما می‌شوند و فعالیت‌های روزانه را مختل می‌کنند. احساس ناراحتی سبب می‌شود نتوانید تصمیم گیری درستی داشته باشید، همچنین مشکلات روانی باعث بروز بیماری‌های جسمی هم خواهند شد. اگر افسردگی شما در مرحله حاد قرار ندارد می‌توانید با آروماتراپی اسطوخودوس و سایر رایحه‌هایی که برای شما خوشایند هستند، آن را درمان کنید. همچنین در صورت مصرف داروهای ضدافسردگی، می‌توانید از عطر درمانی به عنوان یک روش درمانی تکمیلی استفاده کنید تا زودتر درمان شوید.

ماساژ با روغن‌های معطر، آروماتراپی و رایحه درمانی نیز موجب بهبود خلق و خو می‌شود و باعث فعال شدن بخش‌هایی از مغز می‌شود که انرژی شما را تأمین می‌کنند و آرامش ایجاد می‌کنند.

خلاصه

عطر درمانی در ماه‌های اول بارداری برای جنین خطرناک است. آروماتراپی در زایمان سبب کاهش درد و استرس می‌شود. افسردگی با رایحه درمانی تا حدود زیادی قبل رفع است و این روش یک درمان موثر برای آن است.

درمان دردهای قاعدگی

مطالعات روی رایحه گیاهان و روغن‌ها نشان می‌دهد رایحه رازیانه و بادیان به دلیل وجود استروژن می‌تواند در تسکین دردهای قاعدگی موثر باشد.

رفع اضطراب و تقویت سیستم ایمنی بدن

گزارشات نشان می‌دهند بیمارانی که قبل از انجام کولونوسکوپی رایحه عصاره پرتقال را استشمام کرده‌اند، استرس کمتری نسبت به بیمارانی که در حالت عادی این کار را انجام داده‌اند، تجربه کردند. اسانس پرتقال موجب کاهش فشار خون و تقویت سیستم ایمنی بدن هم می‌شود.

رایحه درمانی ممکن است برای چه افرادی مضر باشد؟

افرادی که آسم دارند معمولا به رایحه‌های مختلف حساسیت دارند و نباید از این روش درمانی استفاده کنند. همچنین افرادی که آلرژی فصلی دارند به برخی رایحه‌ها حساس هستند و آروماتراپی می‌تواند آلرژی آن‌ها را تشدید کند.

احتیاط

مراقب باشید هنگام خرید روغن‌های گیاهی، حتما نوع ارگانیک آن‌ها را تهیه کنید. چون مواد افزودنی و ترکیبات شیمیایی به سلامت شما آسیب می‌زنند. اگر آسم شدید، پسوریازیس و صرع دارید، در استفاده از این روش درمانی احتیاط کنید و حتما پزشک خود را در جریان بگذارید.

آروماتراپی و پوست

جمع‌بندی

استفاده از آروماتراپی از چند هزار سال پیش رواح داشته است و برای ایجاد آرامش کاربرد داشته است. این روش در سال‌های اخیر تغییراتی داشته و به عنوان یک درمان مکمل، بیماران از خواص آن بهرمند می‌شوند. رایحه درمانی استرس را کاهش می‌دهد، درد زایمان را کم می‌کند، برای رفع افسردگی مفید است، موجب درمان دردهای عضلانی می‌شود، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و به درمان سرماخوردگی کمک می‌کند. برای استفاده از این روش حتما روغن ارگانیک تهیه کنید و از آروماتراپیست حرفه‌ای کمک بگیرید. افرادی که آسم شدید دارند نباید از این درمان استفاده کنند. 

فروشگاه آنلاین ریوک ارائه دهنده محصولات ارگانیک در ایران و صادر کننده محصولات به کشورهای خاورمیانه و حوزه خلیج فارس است، هدف ریوک افزایش سطح کیفی محصولات غذایی موجود در بازار به اندازه استانداردهای بین‌المللی است. افزایش ارزش غذایی مصرفی برابر با سلامت و تندرستی بیشتر و جامعه پرنشاط‌تر خواهد شد. ریوک خواهان افزایش سطح کیفی زندگی سالم شما عزیزان است.

دسته بندی گیاه درمانی و طب سنتی
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات ارگانیگ - فروشگاه اینترنتی ریوک

ریوک

تضمین بهترین کیفیت

7 روز ضمانت تعویض محصول

ارسال رایگان برای خرید بالای 300 هزار تومان

خرید عمده

خدمات مشتریان

خدمات مشتریان ریوک آماده هرگونه پاسخگویی در زمینه سفارشات، پیگیری، شکایات، درخواستِ تعویض سفارش و راهنمایی مورد نیاز مشتریان است.

ریوک ارائه دهنده محصولات ارگانیگ با ضمانت بازگشت

Call Now Button
سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

ورود به سایت