آیا خواص زرد چوبه برای درمان سرطان یا دیابت موثر است؟

مهگل رئیس صفریمهگل رئیس صفری
1,442 بازدید
خواص زردچوبه

فواید زردچوبه

زرد چوبه گیاهی است که بیشترین استفاده از آن به صورت خوراکی و چاشنی برای انواع غذاها است. این گیاه در مناطق گرمسیری رشد می‌کند و خاستگاه آن هند است. گیاه زرد چوبه از خانواده زنجبیل است و ظاهری شبیه آن دارد. قسمتی از این گیاه که خشک می‌شود و مورد استفاده قرار می‌گیرد، ساقه زرد چوبه است. از گذشته‌های دور از خواص زرد چوبه در طب سنتی هند استفاده شده است و غذاهای پرادویه هندی قطعا شامل زرد چوبه می‌شوند. زرد چوبه رنگ و بوی دیگری به غذا می‌دهد و بدون آن غذا مزه‌ی همیشگی را ندارد. این گیاه رنگ و عطر فوق‌العاده‌ای دارد. ماده اصلی تشکیل دهنده ادویه کاری، زرد چوبه است. کشورهایی که بیشترین صادرات این ادویه گیاهی را دارند، چین و هند هستند.

خواص زردچوبه

خواص زرد چوبه تنها برای صنعت غذا مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و این گیاه یکی از پرمصرف‌ترین گیاهان دارویی است. یکی از ترکیبات اصلی تشکیل دهنده زرد چوبه، کورکومین است. این ماده یک آنتی‌اکسیدان قوی است و خواص ضدالتهابی آن موجب درمان درد و التهاب مفاصل می‌شود. زرد چوبه سموم بدن را دفع می‌کند و موجب تقویت معده می‌شود. مصرف این گیاه سبب کاهش قند خون و ترشح انسولین می‌شود؛ پودر آن معمولا از محصولات وارداتی ایران است. به همین دلیل باید در خرید زرد چوبه دقت کنید؛ چون ممکن است شامل مواد شیمیایی و رنگ‌های مضر باشد. برای اطمینان از طبیعی بودن این ادویه، از فروشگاه‌های معتبر خرید کنید.

تا به حال با خود فکر کرده‌اید این ادویه که تمام تلاش خود را برای خوش طعم شدن غذای شما می‌کند، چه خواصی دارد؟ برخی فکر می‌کنند که خواص زرد چوبه فقط برای طعم بهتر به غذا است و مصرف آن فقط به آشپزخانه محدود می‌شود؛ اما باید بگوییم این گیاه بیشتر از آن چه فکر می‌کنید، برای سلامتی شما مفید است. با ما همراه باشید تا زرد چوبه را بهتر بشناسیم.

خلاصه

برای خوش طعم شدن غذا، راهی جز استفاده از خواص زرد چوبه ندارید. این گیاه یک ادویه فوق‌العاده است و خواص آن به صورت دارو هم مصرف می‌شود.

تقویت سیستم ایمنی بدن با زرد چوبه

زرد چوبه یک ادویه معمولی نیست. این گیاه دارویی است و در طب سنتی مصرف آن برای رهایی از بیماری‌ها و بالا بردن سیستم ایمنی بدن، توصیه شده است. در گذشته که علم پزشکی پیشرفت زیادی نکرده بود و راه‌های محدودی برای درمان بیماری‌ها وجود داشت، خواص زردچوبه موجب از بین رفتن عوامل بیماری‌زا می‌شد. این گیاه آنتی‌اکسیدان‌های فراوانی دارد و جذب آن‌ها به بدن سبب مرگ سلول‌های سرطانی می‎شود. آنتی‌اکسیدان‌ها تأثیر بی‌نظیری بر بیشتر شدن گلبول‌های سفید و تقویت سدهای دفاعی بدن برای مقابله با رادیکال‌های آزاد دارند.

کورکومین موجود در زرد چوبه تأثیر مستقیم روی از بین بردن رادیکال‌های آزاد و به تعادل رساندن تعداد آن‌ها با آنتی‌اکسیدان‌ها، دارد. این ماده سلول‌های بدن را برای مقابله با میکروب‌ها و قارچ‌ها تحریک می‌کند. افزایش بیش از حد رادیکال‌های آزاد در بدن به بافت سلول‌ها آسیب می‌زند و موجب بروز بیماری‌های خطرناکی مثل گرفتگی قلب، سکته‌های مغزی و قلبی و سرطان می‌شود. این گیاه فعالیت آن‌ها را خنثی می‌کند. ترکیب فلفل سیاه موجب می‌شود خواص زرد چوبه چند برابر حالت عادی جذب بدن شود.

پوست سالم در گروی استفاده از زرد چوبه است. زرد چوبه عارضه‌های پوستی را محو می‌کند و باعث می‌شود همیشه پوست سالمی داشته باشید. تحقیقات زیادی افزایش انسولین در بردن را بر اثر مصرف زرد چوبه اثبات کرده‌اند. مصرف آن علاوه بر تنظیم قند خون، سبب تقویت معده هم می‌شود. زرد چوبه شامل مقادیر زیادی کاروتن، کربوهیدرات، فیبر، کولن، فولات و ویتامین C می‌شود. مواد معدنی تشکیل دهنده آن مثل: کلسیم، آهن، منیزیم، پتاسیم و فسفر برای بدن ضروری هستند و با مصرف زرد چوبه به میزان کافی جذب بدن می‌شوند.

خواص زردچوبه ناشتا

برای آن که از فواید دارویی زرد چوبه بهرمند شوید، باید روزانه مقدار بیشتری از آن (به جز مقداری که در آشپزی مصرف می‌کنید) را در رژیم غذایی خود جای دهید. برخی افراد پودر زرد چوبه را در کپسول‌های آماده می‌ریزند و به میزانی که دکتر تجویز کرده است از آن استفاده می‌کنند.

خلاصه

کورکومین آنتی‌اکسیدانی قوی است که وجود آن در زرد چوبه سبب تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از بروز بیماری‌های خطرناک می‌شود. این گیاه موجب تنظیم قند خون می‌شود. مصرف زرد چوبه ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری را جذب بدن می‌کند.

افزایش هوش، تقویت سلول‌های مغز و رفع افسردگی فقط با زرد چوبه

اگر هنوز دنبال دلیل قانع کننده برای بهبود سلامت بدن با زرد چوبه هستید، باید بیان کنیم که این ادویه بر افزایش نورون‌های مغزی تأثیر دارد. بیشتر شدن سطح نورون‌های مغز باعث تقویت عملکرد آن می‎‌شود. در این شرایط مغز برای حل مشکلات عصبی و روحی بهتر عمل می‌کند و می‌تواند بحران افسردگی را راحت‌تر رد کند. خواص زردچوبه مانع از بروز آلزایمر هم می‌شود. این خاصیت از پیر شدن و تحلیل رفتن سلول‌های مغزی جلوگیری می‌کند و با افزایش هوش و تقویت حافظه، مانع از بروز بسیاری از مشکلات مغزی می‌شود.

طبق بررسی که روی بیماران مبتلا به افسردگی انجام شد، گروهی از آن‌ها که داروی ضد افسردگی مصرف کرده بودند، تا حدودی درمان شدند و گروهی که از خواص زرد چوبه و داروی ضد افسردگی به صورت ترکیبی استفاده کردند، بهبود افسردگی در آن‌ها به طرز فوق‌العاده‌ای افزایش پیدا کرد. خواص زردچوبه ناشتا موجب ترشح دوپامین در بدن می‌شود و فواید آن برای درمان افسردگی بی‌نظیر است.

خلاصه

تحقیقات نشان می‌دهند زرد چوبه موجب بهبود بخشیدن عملکرد مغز و درمان افسردگی می‌شود. این گیاه حافظه را تقویت می‌کند و از بروز آلزایمر جلوگیری می‌کند.

پیشگیری از بروز حمله‌های قلبی و حفظ سلامت قلب با مصرف زرد چوبه

مشکلات قلبی از شایع‌ترین دلایل مرگ و میر در جهان هستند. مصرف دخانیات، موجب گرفتگی رگ‌ها و وارد شدن کربن مونواکسید به آن‌ها می‌شود. تجمع این ماده سمی در خون سبب بالا رفتن ضربان قلب و فشار خون می‌شود. فشاری که به قلب می‌آید برای تأمین اکسیژن مورد نیاز بدن، در طولانی مدت سبب بروز سکته قلبی می‌شود. استرس، کم‌خوابی، تغذیه نامناسب و اضافه وزن عوامل دیگری برای به وجود آمدن بیماری‌های قلبی هستند.

نتایج حقیقات معتبری روی خواص زرد چوبه نشان می‌دهند این ماده مانع از بروز بیماری‌های قلبی می‌شود. زردچوبه از ایجاد لخته خون و گرفتگی عروق جلوگیری می‌کند. این کار فشار خون را هم کاهش می‌دهد و به طور کلی خطر حمله‌های قلبی را به صورت قابل توجهی کاهش می‌دهد.

خواص زرد چوبه برای دندان

کاهش التهابات بدن و بازسازی سلول‌ها، تنها با مصرف روزانه زرد چوبه

از خواص زرد چوبه و عسل می‌توان به ضد التهاب بودن آن اشاره کرد. زرد چوبه آسیب‌های وارد شده به بدن را جبران می‌کند. اگر التهابات به موقع درمان نشوند، خطر جدی برای بدن ایجاد می‌کنند. زرد چوبه خواصی مشابه داروهای ضد التهاب دارد با این تفاوت که عوارض جانبی ندارد و کاملا طبیعی است. کاهش التهابات بدن و محافظت از سلامت آن توسط زرد چوبه، روند پیری را کاهش می‌دهد.

مطالعات ثابت کرد‌ه‌اند تأثیری که زرد چوبه بر کاهش دردهای روماتیسمی داشته است، از داروهای ضدالتهاب هم بیشتر بوده است. مزایا زرد چوبه موجب درمان ورم مفاصل و از بین بردن درد آن‌ها می‌شود.

برای درمان کوفتگی ناشی از ضربه به بدن و رفع کبودی، مقداری زرد چوبه و گردو کوبیده شده را با هم مخلوط کنید و روی محل کوفتگی بگذارید. خواص آن موجب درمان سریع التهاب می‌شود.

کمک به بهبود کولیت زخمی

این عارضه، نوعی زخم در انتهای مجرای گوارش ایجاد می‌کند. مصرف زردچوبه، مخصوصا به صورت چای، تأثیر زیادی در از بین بردن این وضعیت دارد. زردچوبه برای درمان بسیاری از اختلالات گوارشی مثل سندروم روده تحریک پذیر هم استفاده می‌شود. تحقیقات در مورد فواید زردچوبه نشان می‌دهند کورکومین موجب انتقال سریع‌تر مواد از معده به سایر قسمت‌های دستگاه گوارش می‌شود.

خلاصه

فواید زرد چوبه به رفع مشکلات قلب و حفظ سلامت آن کمک می‌کند. این گیاه مانع از لخته شدن خون در رگ‌ها می‌شود. زرد چوبه درد مفاصل و التهاب آن‌ها را کاهش می‌دهد و ترکیب آن با گردو، پمادی مفید برای رفع کوفتگی است. این ماده موجب التیام کولیت زخمی می‌شود.

فواید زرد چوبه برای پوست و رفع مشکلات آن با ماسک زرد چوبه و عسل

حتما سلامت پوست برای شما اهمیت زیادی دارد و نمی‌خواهید اثری از جوش، آکنه، ترک پوستی، چین و چروک و خشکی روی آن ببینید. برای این کار، باید از آن به درستی محافظت کنید و مواد مغذی مورد نیاز پوست را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

امروزه استفاده از خواص گیاهان دارویی برای درمان مشکلات پوستی رواج بیشتری پیدا کرده است. داروهای گیاهی در این زمینه موثرتر هستند و مصرف آن‌ها عوارضی برای بدن ندارد؛ به عبارت دیگر، استفاده از محصولات گیاهی به سلامت کبد آسیب نمی‌زند و موجب تجمع سموم در بدن نمی‌شود. در صورتی که بسیاری از داروهای شیمیایی موجب کاهش عملکرد کبد می‌شوند.

درمان جوش صورت با خواص زردچوبه

استفاده از خواص زردچوبه برای صورت در طب سنتی توصیه شده است. این ادویه گران‌بها موجب درمان آکنه و جوش‌های صورت می‌شود. زرد چوبه منافذ پوست شما را باز نگه می‌دارد و مانع از تجمع آلودگی زیر پوست می‌شود.

خواص زردچوبه و عسل برای درمان جوش صورت بی‌نظیر عمل می‌کند. این ماسک فوق‌العاده موجب پاکسازی صورت و درمان التهابات پوست می‌شود. همچنین از فعالیت میکروب‌ها روی پوست هم جلوگیری می‌کند. از این ماسک می‌توانید دو بار در هفته استفاده کنید. هر بار پس از حدودا ۲۰ دقیقه صورت خود را با آب ولرم شستشو دهید.

اگر به این ماسک مقداری شیر اضافه کنید، به بهبود سریع‌تر شرایط پوست خود کمک بیشتری می‌کنید.

خلاصه

زرد چوبه برای رفع جوش و آکنه مفید است. این گیاه باعث درمان التهابات پوستی می‌شود. خواص آن به بهبود سلامت پوست کمک می‌کند.

خواص زرد چوبه برای مو

رفع چین و چروک، جوانسازی پوست و حفظ شادابی آن با مصرف زرد چوبه

ادویه طبیعی زرد چوبه حاوی ویتامین C‌ است. این ویتامین تأثیر قابل توجهی در از بین بردن چین و چروک پوست و افزایش کلاژن سازی دارد. کلاژن موجود در پوست موجب بالا بردن خاصیت ارتجاعی آن و جوانسازی پوست می‌شود. خواص زردچوبه پوست را صاف و یکدست می‌کند و آن را شاداب نگه می‌دارد.

ماسک لایه بردار زرد چوبه

برای آن که پوست خود را لایه برداری کنید و آن را روشن‌تر کنید، ماسکی زرد چوبه و سرکه انتخاب مناسبی است. به مقدار مساوی زرد چوبه، آب و سرکه را با هم مخلوط کنید تا خمیر یکدستی به وجود بیاید. آن را یک ربع روی صورت بگذارید و سپس شستشو دهید.

رفع ترک پا و تأثیر زرد چوبه روی آن

اگر زرد چوبه را با روغن نارگیل ترکیب کنید، می‌توانید به راحتی ترک‌های پا را درمان کنید و پوست آن را نرم و لطیف کنید. خاصیت روغنی و بافت نرم آن همراه با فواید ضد قارچی زرد چوبه، ترکیب فوق‌العاده‌ای برای دمان این اختلال پوستی است.

درمان سیاهی و پف دور چشم با فواید زرد چوبه

خواص زردچوبه برای پوست دور چشم و رفع سیاهی آن موثر است. ترکیب مقدار کمی آبلیمو با زرد چوبه و ماساژ آن روی پوست دور چشم، تیرگی را از بین می‌برد و موجب افزایش زیبایی شما می‌شود.

خلاصه

خواص زرد چوبه برای پوست موجب جوانسازی آن، رفع چین‌وچروک و لایه برداری می‌شود. این ادویه منحصر به فرد، ترک پا را درمان کرده و باعث روشن شدن پوست دور چشم می‌شود.

خواص زرد چوبه برای مو چه تأثیری بر سلامتی آن دارد؟

زرد چوبه سبب پاکسازی پوست سر و جذب اکسیژن بیشتر به آن می‌شود. این گیاه دارویی موجب رفع قارچ و باکتری سر می‌شود. این خاصیت به درمان شوره سر کمک می‌کند.

زرد چوبه موجب کم شدن موهای صورت می‌شود و به از بین بردن موهای زائد کمک می‌کند.

خواص زردچوبه برای کبد چگونه سموم را دفع می‌کند؟

زرد چوبه سبب تصفیه خون و سم زدایی بدن می‌شود. این خاصیت عملکرد کبد را افزایش داده و سبب دفع راحت‌تر سموم می‌شود. خواص زرد چوبه کلسترول را کاهش می‌دهد و مانعی برای بروز مشکلات کبدی است. این ادویه خوشمزه به رفع لک‌های پوستی ناشی از کم کاری کبد، کمک بسیاری می‌کند.

ترکیب مقداری زرد چوبه با آب و حرارت دادن به آن برای چند دقیقه، ماسکی تقویتی ایجاد می‌کند و استفاده موضعی از خواص زرد چوبه برای صورت موجب درمان لکه‌های کبدی می‌شود.

خواص زرد چوبه و عسل

خلاصه

خواص زرد چوبه برای مو ، به رفع شوره سر و موهای زائد بدن کمک می‌کند. زرد چوبه کبد را پپاکسازی کرده و موجب کاهش چربی بد می‌شود. این گیاه لکه‌هایی که از مشکلات کبدی روی پوست ایجاد شده‌اند را درمان می‌کند.

استفاده از خاصیت زردچوبه برای ریه ، سرفه را درمان می‌کند

شاید عجیب به نظر برسد که این گیاه درمانی برای اکثر بیماری‌‎های شما به حساب می‌آید. خواص آن موجب کاهش سرفه و التهابات ریه می‌شود. جوشانده زرد چوبه ریه را نرم می‌کند و بیماری سرماخوردگی را درمان می‌کند.

استفاده از زردچوبه ناشتا بهتر است یا بعد از غذا؟

زرد چوبه گیاهی است که در هر شرایطی مصرف آن مفید است؛ بستگی دارد از آن برای چه موردی استفاده می‌کنید. برای مثال اگر می‌خواهید لاغر شوید، مصرف آن به صورت ناشتا عملکرد بهتری روی افزایش سوخت و ساز بدن دارد. اگر مایل به استفاده از خواص زرد چوبه برای ریه هستید، آن را به هنگام درد و تنگی نفس مصرف کنید و فرقی نمی‌کند غذا خورده باشید یا نه.

سفید کردن دندان با فواید زرد چوبه

زردی دندان‌ها موجب ناراحتی شما می‌شود و دلایل به وجود آمدن آن‌ می‌تواند: مصرف سیگار، نوشیدن قهوه و چای به مقدار زیاد، مسواک زدن نادرست و بیماری‌های دندان باشد. این مشکل با محصولات گیاهی به راحتی درمان می‌شود و نیازی به نگرانی نیست. خواص زرد چوبه برای دندان موجب سفید شدن آن می‌شود. زرد چوبه از دهان و لثه‌های شما در برابر میکروب‌ها محافظت می‌کند. از خواص زرد چوبه برای دندان می‌توانید به عنوان خمیردندان استفاده کنید تا آن را سفید کند. همچنین قبل از مسواک زدن می‌‎توانید با برس مسواک مقداری زرد چوبه روی دندان‌های خود با بگذارید و پس از چند دقیقه دهان خود را بشویید.

تهیه چای زردچوبه

استفاده از چای زردچوبه علاوه بر مصرف آن در غذاها، کورکومین بیشتری در بدن آزاد می‌کند. این چای به این طریق تهیه می‌شود:

۲ قاشق چای‌خوری زردچوبه را به ۴ لیوان آب در حال جوش اضافه کنید. ۱۰ دقیقه صبر کنید تا چای دم بکشد. سپس آن را در ظرف بریزید و کمی صبر کنید تا خنک شود. با اضافه کردن عسل به این چای، خواص آن افزایش پیدا می‌کند و طعم بهتری هم خواهد داشت.

کورکومین برای جذب بهتر به چربی نیاز دارد و به همین دلیل استفاده از شیر نارگیل، شیربادام و شیر پرچرب به چای زردچوبه، موجب جذب بهتر آن می‌شود. همچنین لیموترش باعث افزایش آنتی‌اکسیدان‌های این چای می‌شود و طعم بهتری به آن می‌دهد.

خلاصه

زرد چوبه سرفه را رفع می‌کند و مصرف آن به صورت ناشتا موجب افزایش متابولیسم بدن می‌شود. مصرف زرد چوبه دندان‌ها را سفید می‌کند و مانع از فعالیت باکتری‌های بیماری‌زا در دهان می‌شود. چای زردچوبه موجب جذب کورکومین بیشتری به بدن می‌شود.

مصرف بیش از اندازه از زرد چوبه ممنوع

به یاد داشته باشید هر ماده مفیدی برای سلامتی، اگر به میزان زیادی استفاده شود، برای بدن مشکل ایجاد می‌کند و زرد چوبه هم شامل آن می‌شود. برخی افراد به خواص زرد چوبه حساسیت دارند. همچنین استفاده زیاد از این گیاه ممکن است عوارضی مثل سردرد، اسهال، حالت تهوع و دل درد داشته باشد. هنوز خطر جدی برای استفاده از آن در دوران بارداری گزارش نشده است، اما بهتر است در مصرف آن احتیاط کنید.

خواص زرد چوبه

جمع‌بندی

زرد چوبه می‌تواند پر خاصیت‌ترین ادویه ممکن باشد. خواص آن به حدی زیاد است که در یک مقاله به صورت کامل گنجانده نمی‌شود. این گیاه سبب خنثی کردن رادیکال‌های آزاد و جلوگیری از بروز سرطان می‌شود. خواص آن به درمان جوش، آکنه، تیرگی دور چشم و سایر مشکلات پوستی کمک می‌کند. خواص زرد چوبه برای مو سر باعث رفع شوره و برای موی بدن موجب کاهش موهای زائد می‌شود. قند طبیعی که در این ادویه وجود دارد، موجب تولید انسولین در بدن و تنظیم سطح قند خون می‌شود.

زرد چوبه عامل مهمی برای دفع مشکلات قلبی است. این گیاه به سلامت مغز کمک می‌کند و سبب افزایش حافظه، رفع افسردگی و جلوگیری از بروز آلزایمر می‌شود. خواص زرد چوبه برای کبد ، آن را پاکسازی کرده و خون را تصفیه می‌کند. گیاه دارویی زرد چوبه سرفه و تنگی نفس را درمان می‌کند و جوشانده آن برای لاغری مناسب است. زرد چوبه عوارض خاصی برای بدن ندارد و مصرف متعادل آن در طول روز به بهبود سلامت بدن کمک می‌کند.

سخن پایانی

استفاده از انواع ادویه از گذشته تا به امروز رواج داشته است. تجارت ادویه از گذشته به دلیل خواص آن انجام می‌شده و قیمت آن با طلا برابری میکرده است. اگر استفاده از خواص انواع ادویه را در برنامه روزانه خود جای بدهید سلامتی خود را تضمین خواهید کرد.

فروشگاه آنلاین ریوک ارائه دهنده محصولات ارگانیک در ایران و صادر کننده محصولات به کشورهای خاورمیانه و حوزه خلیج فارس است، هدف ریوک افزایش سطح کیفی محصولات غذایی موجود در بازار به اندازه استانداردهای بین‌المللی است. افزایش ارزش غذایی مصرفی برابر با سلامت و تندرستی بیشتر و جامعه پرنشاط‌تر خواهد شد.

دسته بندی خواص خوراکی ها گیاه درمانی و طب سنتی
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات ارگانیگ - فروشگاه اینترنتی ریوک

ریوک

تضمین بهترین کیفیت

7 روز ضمانت تعویض محصول

ارسال رایگان برای خرید بالای 300 هزار تومان

خرید عمده

خدمات مشتریان

خدمات مشتریان ریوک آماده هرگونه پاسخگویی در زمینه سفارشات، پیگیری، شکایات، درخواستِ تعویض سفارش و راهنمایی مورد نیاز مشتریان است.

ریوک ارائه دهنده محصولات ارگانیگ با ضمانت بازگشت

Call Now Button
سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

ورود به سایت