مهم‌ترین نکات برای استفاده از خواص روغن شیرین بیان چیست؟

وحید رمضانیوحید رمضانی
3,580 بازدید
خواص روغن شیرین بیان

۱۴ دلیل مهم برای استفاده از روغن شیرین بیان

اگر می‌خواهید در مورد خواص روغن شیرین بیان بیشتر بدانید، مقاله‌ پیش رو به شما کمک می‌کند. شیرین بیان گیاهی خودرو است. این گیاه به ریشه شیرین هم معروف است. این گیاه در مناطق معتدل زمین رشد می‌کند و در قاره آسیا، آفریقا و اروپا یافت می‌شود. شیرین بیان به نور کافی و مقدار آب متوسطی برای رشد نیاز دارد. این گیاه در تابستان گل می‌دهد و رنگ گل‌های آن مایل به ارغوانی است. هر کدام از میوه‌های شیرین بیان چند دانه لوبیایی شکل داخل خود دارند. ریشه شیرین بیان خواص درمانی و خوراکی دارد. همان‌طور که از اسم آن مشخص است، این گیاه طعم شیرینی دارد. دلیل این شیرینی وجود ماده‌ای به نام اسید گلیسریزیک است. این ماده چندین برابر قند شیرین است و مقدار شیرینی آن با بالغ شدن گیاه بیشتر هم می‌شود. همین خاصیت شیرین بیان موجب می‌شود تا از عصاره آن برای شیرین کردن مواد غذایی استفاده ‌کنند. طعم شیرین این میوه برای تهیه آبنبات معروفی در هلند به نام قطره، به کار برده می‌شود. از این گیاه به طور قابل توجهی در تهیه انواع نوشیدنی‌ها استفاده می‌شود. از شیرین بیان علاوه بر مصارف خوراکی، برای ایجاد طعم مطبوع در برخی داروها استفاده می‌شود.

اسید گلیسریزیک موجب درمان پوسیدگی دندان می‌شود؛ از آن در تولید خمیردندان و دهان‌شویه استفاده می‌شود. درخواست برای مصرف این گیاه در صنعت دارو و غذا بالا است و باعث شده شیرین بیان به یک محصول تجاری مهم در دنیا تبدیل شود. تغییر آب و هوا موجب شده بسیاری از مناطق مناسب برای رشد شیرین بیان از بین بروند و این مشکل باعث شده متخصصین این زمینه برای افزایش اسید گلیسریزیک در ریشه گیاه تلاش کنند تا کمبود محیط رشد را جبران کنند.

از گیاه شیرین بیان فراورده روغنی درست می‌شود. این روغن از ریشه شیرین بیان به دست می‌آید. مطالعات نشان می‌دهند روغن این گیاه برای درمان سرفه و مشکلات تنفسی بسیار مناسب است؛ به همین دلیل خواص روغن شیرین بیان در تهیه شربت‌ سرفه به کار برده می‌شود. روغن شیرین بیان برای درمان زخم و التهاب معده، دردهای شکمی و به طور کلی مشکلات گوارشی، بسیار مفید است. در طب سنتی از روغن شیرین بیان برای تقویت پوست و مو هم استفاده می‌شود. اگر برای خرید روغن شیرین بیان نیاز به اطلاعات بیشتری دارید، با ما همراه باشید.

خلاصه

شیرین بیان گیاهی خودرو است و طعم شیرین آن به دلیل وجود اسید گلیسریزیک است. از این گیاه برای تولید غذا و دارو استفاده می‌شود. خواص دارویی آن به رفع مشکلات تنفسی و پوست کمک می‌کند و طعم شیرین آن در تهیه آبنبات و شیرینی به کار می‌رود.

خواص روغن شیرین بیان

خواص روغن شیرین بیان برای تقویت بدن

بدن ما برای حفظ سلامت خود به ویتامین‌‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها، مواد معدنی، اسیدهای آمینه و سایر مواد مغذی نیاز دارد. بدن نمی‌تواند برخی از این مواد مورد نیاز را تولید کند و باید آن‌ها را از طریق غذا جذب کند. بسیاری از خواص مورد نیاز بدن از طریق پخت و پز با روغن‌های گیاهی، جذب می‌شود. روغن شیرین بیان دارای مقادیر بالای فلانوئید، قند، نشاسته و اسید آمینه است. فلانوئید نوعی رنگدانه گیاهی است که خواص ضد سرطانی دارد. وجود این ماده در روغن شیرین بیان مانع از بروز بیماری قلبی می‌شود. ترکیبات موجود در روغن ریشه شیرین بیان، سبب کاهش کلسترول خون می‌شوند.

مطالعات نشان داده‌اند این روغن سرشار از آنتی‌اکسیدان است. آنتی‌اکسیدان‌ها موجب تقویت سلول‌های بدن می‌شوند و سیستم دفاعی بدن را در برابر ابتلا به بیماری بهبود می‌بخشند. این خاصیت سبب دفع رادیکال‌های آزاد می‌شود و بدن را از آسیب آن‌ها حفظ می‌کند.

خلاصه

فواید روغن شیرین بیان از بدن در برابر بیماری‌ها محافظت می‌کند. این روغن سبب جذب ویتامین‌ها و مواد معدنی به بدن می‌شود؛ جذب آن‌ها برای سلامت بدن ضروری است. روغن گیاهی شیرین بیان سطح کلسترول خون را پایین می‌آورد. 

روغن شیرین بیان چه تأثیری روی پوست می‌گذارد؟

اگر به ترکیبات برخی محصولات مراقبتی و زیبایی پوست توجه کرده باشید، متوجه می‌شوید روغن شیرین بیان در آن‌ها وجود دارد. نتایج تحقیقات نشان می‌دهند این روغن نه تنها برای روشن شدن پوست مفید است، بلکه آثار عارضه‌های پوستی و سوختگی به وسیله آفتاب را به طور کامل از بین می‌برد. استفاده از خواص روغن شیرین بیان برای پوست کاملا بی‌خطر است و تأثیرات بسیار خوبی روی انواع پوست (چرب، خشک و مختلط) گذاشته است.

خواص روغن شیرین بیان برای پوست

بررسی خواص روغن شیرین بیان برای سفیدی پوست

قبل از بیان تأثیرات این روغن بر روشن شدن پوست، بهتر است بدانید چه عاملی موجب تغییر رنگ پوست شما می‌شود. ملانین رنگدانه پوست است و ملانوسیت مسئول تولید آن در بدن است. ملانین از پوست در برابر اشعه فرابنفش آفتاب محافظت می‌کند و مقدار زیادی از این اشعه را جذب خود می‌کند. به همین دلیل وقتی بیش از حد معمول در برابر آفتاب قرار می‌گیرید تولید ملانین در پوست افزایش پیدا می‎کند و رنگ پوست تیره می‌شود.  

ملانین ماده مفیدی برای بدن است اما تا زمانی که به مقدار کافی در پوست تولید شود. اگر تعادل ملانین بهم بخورد، لکه‌های روی پوست به وجود می‌آیند و رنگ پوست هم تغییر می‌کند. به این لکه‌های پوستی که معمولا تیره رنگ هستند، هیپرپیگمانتاسیون می‌گویند. ممکن است آن‌ها در هر جایی از بدن به وجود بی‌آیند ولی معمولا روی پوست صورت و دست‌ها ظاهر می‌شوند. کرم‌ها و محلول‌های بسیاری برای درمان این عارضه وجود دارند. همچنین استفاده از داروهای گیاهی هم تأثیر خیلی خوبی بر رفع لکه‌های پوستی دارد. یکی از بهترین خواص روغن شیرین بیان برای سفیدی پوست به کار می‌رود و موجب کاهش سطح ملانین می‌شود. 

یکی دیگر از دلایل تیرگی پوست، اشعه‌های مضر آفتاب هستند. فواید روغن شیرین بیان از پوست شما در برابر آسیب محافظت می‌کنند. گلابریدین ترکیبی است که در این روغن وجود دارد و موجب حفظ نرمی، لطافت و روشنی پوست می‌شود. اگر در معرض تابش خرشید قرار بگیرید، این ترکیب از تیره شدن پوست جلوگیری می‌کند.

خلاصه

افزایش تولید ملانین پوست را تیره می‌کند و باعث به وجود آمدن لکه‌های پوستی می‌شود. روغن شیرین بیان مانع افزایش ملانین پوست می‌شود و این کار منجر به رفع بیماری هیپرپیگمانتاسیون می‌شود.

میزان تأثیر خواص روغن شیرین بیان برای آفتاب سوختگی

تابش بیش از اندازه اشعه خورشید به پوست موجب تخریب سلول‌های پوست می‌شود و پوست را دچار سوختگی می‌کند. قرمز شدن پوست به همین دلیل اتفاق می‌افتد. خواص روغن شیرین بیان برای آفتاب سوختگی سبب رفع التهاب و قرمزی ناشی از تابش آفتاب می‌شود.

مصرف روغن شیرین بیان برای بیماری‌های پوستی

اگزما و پسوریازیس از شایع‌ترین بیماری‌های پوستی هستند. آن‌ها عارضه‌های پوستی ملتهب و دردناکی ایجاد می‌کنند. این بیماری سبب ایجاد ظاهری فلس مانند روی پوست می‌شود. مصرف موضعی این روغن موجب رفع التهاب ناشی از این بیماری‌ها می‌شود و درد را کاهش می‌دهد. همچنین می‌توانید همزمان با مصرف موضعی این روغن، به صورت خوراکی هم آن را استفاده کنید تا تأثیر بهتری بر درمان داشته باشد.

روغن ریشه شیرین بیان موجب درمان التهابات پوستی می‌شود. این روغن خارش، قرمزی و سوزش را برطرف می‌کند و برای درمان عوارض نیش حشرات مفید است.

فواید ضدمیکروب و قارچ روغن شیرین بیان سبب از بین بردن عفونت‌های پوستی می‌شود و برای ضدعفونی کردن زخم هم استفاده می‌شود. این روغن تجمع باکتری در محل زخم را از بین می‌برد.

خواص روغن شیرین بیان آفتاب سوختگی

رفع خارش پوستی با روغن ریشه شیرین بیان

تجمع آلودگی‌ها در پوست و حساسیت موجب خارش پوست می‌شوند. خواص روغن شیرین بیان موجب پاکسازی پوست می‌شود و مانع از احساس خارش روی پوست می‌شود.

خواص ضد پیری روغن شیرین بیان برای پوست

اگر شما هم جزو افرادی هستید که پوست آن‌ها دچار پیری زودرس شده است، به مطالب این بخش بیشتر توجه کنید. حتما می‌دانید که پیری زودرس پوست، سن شما را از آنچه که هست بیشتر نشان می‌دهد. این موضوع برای بسیاری از خانم‌ها نگران کننده است و موجب آسیب روانی به آن‌ها می‌شود. برای رفع این مشکل کافی است از کرم‌ها یا مکمل‌هایی که شامل ویتامین E هستند، استفاده کنید. ویتامین E‌ یک آنتی‌اکسیدان قوی است و وظیفه آن محافظت از پوست شما است. این ویتامین سبب آبرسانی به پوست شده و با حفظ رطوبت آن، مانع از خشک شدن پوست و ایجاد چین و چروک می‌شود.

خلاصه

فواید روغن شیرین بیان موجب رفع آفتاب سوختگی، بهبود بیماری‌های پوستی مثل پسوریازیس و اگزما و رفع خارش پوست می‌شود. وجود ویتامین E در این روغن از خشکی پوست جلوگیری می‌کند و سبب رفع چین و چروک پوست می‌شود.

طرز استفاده روغن شیرین بیان روی پوست

برای آن که روغن شیرین بیان بهترین تأثیر را روی پوست شما بگذارد، روزانه به طور منظم از آن استفاده کنید. مقداری روغن به صورت خود بزنید و ماساژ دهید تا جذب پوست شود. اطلاع از طرز استفاده روغن شیرین بیان روی پوست چرب، از احتمال ایجاد جوش‌های ریز جلوگیری می‌کند. اگر پوست شما چرب است بعد از نیم ساعت که روغن کاملا جذب پوست شد، آن را شستشو دهید و در صورت خشک بودن پوست، می‌توانید اجازه دهید روغن روی آن باقی بماند. به یاد داشته باشید قبل از مصرف این روغن، پوست خود را کاملا تمیز کنید.

بهترین خواص روغن شیرین بیان برای مو

ضعیف شدن فولیکول‌های مو موجب ریزش آن می‌شود. خشکی پوست سر هم سبب بروز شوره وضعیف شدن مو می‌شود. ماساژ پوست سر باعث تحریک فولیکول مو شده و به رویش مجدد موها کمک می‌کند. استفاده از خواص روغن‌های گیاهی برای ماساژ پوست سر تأثیر آن را در تقویت ریشه مو بیشتر می‌کند. خواص روغن شیرین بیان برای مو ، موجب رفع شوره سر و رطوبت رسانی پوست سر می‌شود. مقداری از این روغن را به ساقه مو بزنید تا موهای آسیب دیده را ترمیم کند.

خواص روغن شیرین بیان برای دهان

از روغن شیرین بیان در طب سنتی برای درمان بیماری‌های مربوط به دهان استفاده می‌شود. این روغن از آسیب به دندان و پوسیدگی آن جلوگیری می‌کند. به همین دلیل در ترکیبات بسیاری از خمیردندان‌ها و محلول شستشوی دهان از روغن شیرین بیان استفاده می‌شود. فواید روغن شیرین بیان از التهاب لثه‌ها هم جلوگیری می‌کند.

روغن شیرین بیان برای درمان آفت دهان هم بسیار مفید است. یکی از دلایل بروز آفت دهان کاهش سطح ایمنی بدن است و این روغن با تقویت دستگاه ایمنی، به رفع آفت دهان کمک می‌کند.

طرز استفاده روغن شیین بیان

خلاصه

خواص روغن شیرین بیان از ریزش مو جلوگیری می‌کند. این روغن چربی و رطوبت پوست سر را تنظیم می‌کند و مانع از ایجاد شوره می‌شود. روغن شیرین بیان سبب کاهش التهاب لثه، درمان آفت دهان و جلوگیری از ایجاد پوسیدگی دندان می‌شود.

اثرات روغن شیرین بیان بر دستگاه گوارشی

امروزه افراد زیادی دچار مشکلات گوارشی می‌شوند. برای مثال برخی از این مشکلات: سوءهاضمه، نفخ شکم، یبوست، زخم معده و ورم معده هستند. رفع مشکلات مربوط به گوارش برای سلامت بدن مهم وضروری است چون ممکن است باعث بروز سرطان معده شود. خواص روغن شیرین بیان دردهای سیستم گوارشی را آرام می‌کند و خواص ضد سرطانی آن مانع ابتلا به سرطان معده می‌شود.

رفع سموم بدن با روغن شیرین بیان

روزانه بدن شما از طریق هوا و مواد غذایی که استفاه می‌کنید، مقادیری سموم جذب می‌کند. مصرف فست فود و مواد شیمیایی مضر، تجمع سموم در بدن را افزایش می‌دهند. کبد عضو مهمی برای جذب آلودگی‌ها در بدن دارد. رسوب سموم در رگ‌های بدن به مرور زمان آسیب جدی به سلامتی وارد می‌کنند. دفع عوامل بیماری‌زا از بدن سبب افزایش سلامتی بدن شما می‌شود. خواص روغن شیرین بیان ادرارآور و ملین است. این روغن بدن را پاکسازی می‌کند و موجب بهبود عملکرد کبد هم می‌شود.

اثرات روغن شیرین بیان بر بدن خانم‌ها

خانم‌هایی که وارد دوره یائسگی شده‌اند نیاز شدیدی به هورمون استروژن دارند. افزایش سطح این هورمون از گرگرفگی، بداخلاقی و خشکی واژن جلوگیری می‌کند. روغن شیرین بیان هورمون‌های مربوط به یائسگی را متعادل می‌کند.

این روغن برای افزایش قدرت باروری خانم‌ها هم مفید است. خواص آن موجب رفع کیست تخمدان، تنظیم پریود، بهبود بخشیدن تخمک گذاری و تشکیل لقاح می‌شود.

خلاصه

روغن شیرین بیان عملکرد دستگاه تنفسی را بهبود می‌بخشد و این روغن با خاصیت ملین و ادرارآوری که دارد بدن را از سموم پاکسازی می‌کند موجب حفظ تعادل هورمون‌های زنانه می‌شود.

رفع مشکلات تنفسی و فواید روغن شیرین بیان

روغن شیرین بیان تأثیر به‌سزایی در از بین بردن مشکلات تنفسی دارد. این روغن سبب درمان سرماخوردگی می‌شود؛ برونشیت و سرفه را از بین می‌برد و باعث تقویت عملکرد ریه‌ها می‌شود. خواص روغن شیرین بیان از ایجاد عفونت در دستگاه تنفسی جلوگیری می‌کند. اگر هنگام سرفه در ناحیه سینه احساس درد می‌کنید، مصرف این روغن به کاهش درد شما کمک می‌کند.

درمان درد مفاصل با روغن شیرین بیان

دردهای روماتیسمی، کشیدگی عضله و ملتهب شدن تاندون‌ها، موجب ایجاد درد در مفصل‌ها می‌شود. یکی از دلایل این درد، بالا رفتن سن است. افراد مسن تحرک کمتری نسبت به جوانان دارند و این موجب افزایش درد آن‌ها می‌شود. ماساژ با روغن‌های گیاهی معمولا از شدت درد کم می‌کند و بر اثر استفاده مداوم از آن‌ها آثار درد را به کلی برطرف می‌کند. روغن شیرین بیان روغن مناسبی برای ماساژ مفاصل است. همچنین این روغن دردهای ناشی از اسپاسم عضلانی را هم درمان می‌کند.

خواص روغن شیرین بیان برای مو

احتیاط در مصرف روغن شیرین بیان

این روغن طبع معتدلی دارد و حساسیت به آن در موارد نادری مشاهده شده است؛ برای اطمینان از این که به آن حساسیت ندارید، مقداری از روغن را روی بازوی خود امتحان کنید و پس از یک ربع پوست را بشویید. 15 دقیقه صبر کنید و اگر سوزش یا خارشی در پوست خود مشاهده نکردید، با خیال راحت از خواص آن بهرمند شوید.

مصرف بیش از اندازه روغن شیرین بیان موجب بالا رفتن فشار خون و آسیب به طحال می‌شود. همچنین این روغن به دلیل مقادیر بالای قندی که دارد، موجب افزایش وزن هم می‌شود. استفاده از روغن شیرین بیان در دوران بارداری توصیه نمی‌شود چون ممکن است باعث زایمان زودرس یا سقط جنین شود. این روغن سطح فشار خون را بالا می‌برد و افرادی که به بیماری فشار خون مبتلا هستند باید با نظارت پزشک از آن استفاده کنند.

سخن پایانی

استفاده از خواص روغن‌های گیاهی برای حفظ سلامتی و زیبایی طبیعی صورت و بدن، درحال حاضر بسیار رواج پیدا کرده است.

در این مقاله برخی از مهمترین خواص روغن شیرین بیان را ذکر کردیم. این روغن تأثیر فوق‌العاده‌ای بر بهبود شرایط پوست دارد. اگر به مدت طولانی در معرض آفتاب بوده‌اید، با روغن شیرین بیان به راحتی تیرگی، لکه و آفتاب سوختگی پوست خود را رفع کنید. از بین بردن خارش و التهاب پوست از دیگر خواص آن برای پوست است.  این روغن سرشار از فلانوئید است که موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. روغن شیرین بیان ریشه مو را قوی و محکم می‌کند. این روغن به رویش مجدد مو کمک کرده و شوره سر را برطرف می‌کند. فواید روغن شیرین بیان در بهبود بیماری‌های دهان، موجب رفع پوسیدگی دندان و آفت دهان می‌شود.

این روغن یکی از بهترین روغن‌های گیاهی برای درمان مشکلات گوارشی و تنفسی است. مصرف روغن شیرین بیان موجب دفع سموم بدن از طریق افزایش ادرار و مدفوع می‌شود. ماساژ بدن با این روغن دردهای مفصلی را از بین می‌برد. مصرف خوراکی روغن شیرین بیان، هورمون‌های زنانه را تنظیم می‌کند و علائم یائسگی را برطرف می‌کند. این روغن برای افزایش باروری خانم‌ها مفید است. روغن شیرین بیان مضرات زیادی ندارد و فقط باید در مصرف آن اعتدال را رعایت کنید.

 فروشگاه آنلاین ریوک ارائه دهنده محصولات ارگانیک در ایران و صادر کننده انواع محصولات گیاهی و فراوده‌های آن به کشورهای خاورمیانه و حوزه خلیج فارس است، هدف ریوک افزایش سطح کیفی محصولات غذایی موجود در بازار به اندازه استانداردهای بین‌المللی است. افزایش ارزش غذایی مصرفی برابر با سلامت و تندرستی بیشتر و جامعه پرنشاط‌تر خواهد شد.

دسته بندی خواص خوراکی ها زیبایی و سلامتی
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات ارگانیگ - فروشگاه اینترنتی ریوک

ریوک

تضمین بهترین کیفیت

7 روز ضمانت تعویض محصول

ارسال رایگان برای خرید بالای 300 هزار تومان

خرید عمده

خدمات مشتریان

خدمات مشتریان ریوک آماده هرگونه پاسخگویی در زمینه سفارشات، پیگیری، شکایات، درخواستِ تعویض سفارش و راهنمایی مورد نیاز مشتریان است.

ریوک ارائه دهنده محصولات ارگانیگ با ضمانت بازگشت

Call Now Button
سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

ورود به سایت