از راز و خواص عرق شلتوک چه می‌دانید؟

مهگل رئیس صفریمهگل رئیس صفری
6,010 بازدید
خواص عرق شلتوک

خواص عرق شلتوک

برنج یکی از مهمترین غلات مورد استفاده در کشورهای آسیایی است. برنج انواع مختلفی مثل: یک ساله و چند ساله دارد. این دانه خوراکی و پرطرفدار یکی از پراستفاده‌ترین غلات در جهان است و بعد از گندم مهمترین غله مورد استفاده در دنیا است. برنج در آب و هوای مرطوب و دمای 20-37 درجه رشد می‌کند. پوسته برنج را شلتوک می‎‌گویند که برای پخت برنج قبل از بسته بندی باید از آن جدا شود. شلتوک لایه قهوه‌ای و بیرونی برنج است و با سبوس آن فرق دارد. از این قسمت از برنج عرق تولید می‌کنند و خواص عرق شلتوک برنج برای پوست و مو بسیار اهمیت دارد. شلتوک منبع بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی است.

خواص عرق شلتوک

شلتوک چیست؟ و ترکیبات آن کدام است؟

برای به دست آمدن دانه سفید برنج، باید پوسته ی اولیه ی آن را که شلتوک نام دارد، به وسیله ی آسیاب‌های سنگی و یا با استفاده از دستگاه‌های مخصوص، کوبیده و جدا کنند. بسیاری از ما فرق بین شلتوک برنج با سبوس برنج را نمی دانیم، اما باید گفت که لایه‌ی اولیه ی روی دانه را شلتوک و لایه‌ی پس از آن سبوس نام دارد. عرق شلتوک یکی از انواع عرقیات گیاهی است که از تقطیر پوسته اولیه برنج (شلتوک) تهیه می‌شود.

شلتوک برنج دارای ترکیبات گیاهی بسیاری است که اثرات مفیدی بر روی سـلامتی انسان مانند: توکوفرول، توکوتریانـول و گامـااریـازانـول دارد. شلتوک برنج علاوه بر دارا بودن پروتئین و فیبر‌، حاوی مقادیر قابل توجه‌ای از ویتامین‌های گروه E و B مانند تیامین‌، ریبوفلاوین و نیاسین و نیز مواد معدنی مانند کلسیم، پتاسیم، فسفر و منگنز است. با خرید عرق شلتوک می‌توانید از تمام این خواص بهرمند شوید.

خواص عرق شلتوک برای لاغری

امروزه چاقی و اضافه وزن شیوع بیشتری در بین افراد پیدا کرده است. این مشکل دلایل مختلفی از جمله: ژنتیک، کم تحرکی، بیماری خاص، استفاده از غذاهای چرب و پرکالری و…، دارد.

شاید تا به حال راه‌های بسیاری برای درمان اضافه وزن خود امتحان کرده باشید و از هیچ کدام نتیجه مطلوب را نگرفته باشید. عرق شلتوک سرشار از فیبر است. مصرف فیبر سبب هضم غذا و افزایش سوخت و ساز بدن می‌شود. فیبر عمل دفع را آسان می‌کند و مواد زائد مانند چربی‌ها را دوچندان دفع خواهد کرد؛ این امر به پاکسازی بدن از سموم کمک می‌کند.

فیبر میزان چربی سوزی را بالا برده و با خاصیتی که دارد، سبب ایجاد حس سیری به مدت طولانی‌تری می‌شود. از خواص عرق شلتوک برای لاغری می‌توان به کاهش اشتها اشاره کرد که سبب لاغری می‌شود.

عرق شلتوک حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که به بالا بردن متابولیسم بدن کمک می‌کنند. آنتی‌اکسیدان‌ها به بدن در از بین بردن بافت‌های چربی و لاغر شدن کمک می‌کنند.

عرق شلتوک سرشار از ویتامین‌های گروه B هم است. بیوتین یا همان ویتامین B7 نقش مهمی در سوخت و ساز چربی‌ها دارد و یکی از اصلی‌ترین ویتامین‌های مورد نیاز بدن است. خواص عرق شلتوک برای لاغری موثر است و روند کاهش وزن را سریع‌تر می‌کند.

ویتامین B1 نقش اصلی در تأمین انرژی بدن دارد. این ویتامین به سوختن چربی و کربوهیدرات در بدن کمک می‌کند. تیامین یکی دیگر از خواص عرق شلتوک برای لاغری است. خواص این ماده بی‌نظیر، عرق شلتوک را به یک معجون برای لاغری تبدیل کرده است.

خلاصه

فیبر موجود در فواید عرق شلتوک به افزایش چربی سوزی و مدت زمان سیری فرد کمک می‌کند؛ بیوتین موجود در آن منجر به افزایش روند لاغری می‌شود و ویتامین B1 سبب تأمین انرژی مورد نیاز بدن و بهبود لاغری می‌شود.

خواص عرق شلتوک برای لاغری

فواید عرق شلتوک برای پوست

پوست عضو مهمی از بدن است که برای حفظ سلامتی نیاز به مراقبت و رسیدگی دارد. این عضو مثل یک سپر محافظتی در برابر آلودگی و بیماری، از بدن شما محافظت می‌کند. سلول‌های پوست نیاز به ترمیم و بازسازی دارند.

پوست صورت یکی از مهمترین قسمت‌های بدن است؛ پوست صورت لطیف و آسیب‌ پذیر است. مقادیر آنتی‌اکسیدان موجود در عرق شلتوک سبب حفظ شادابی پوست می‌شوند. آنتی‌اکسیدان‌ها به تولید کلاژن کمک می‌کنند. کلاژن نوعی پروتئین خاص است که با افزایش سن تولید آن در بدن کاهش پیدا می‌کند و کمبود کلاژن منجر به ایجاد چین و چروک و عارضه‌های پوستی می‌شود. کلاژن سازی پوست را جوان می‌کند و سلول‌های آسیب دیده را درمان می‌کند؛ کلاژن به صاف شدن پوست کمک می‌کند.

عرق شلتوک سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که شرایط پوست را بهبود می‌بخشد و به شما برای داشتن پوستی شفاف و روشن کمک می‌کند.

ویتامین E موجود در این عرق گیاهی به حفظ رطوبت پوست کمک می‌کند و مانند یک آبرسان فوق‌العاده عمل می‌کند. استفاده از عرق شلتوک در زمستان سبب رفع خشکی پوست می‌شود.

یکی از خواص عرق شلتوک در طب سنتی ، پاکسازی صورت است که همانند یک تونر عمل کرده و برای پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد. عصاره شلتوک برنج با رفع آلودگی از پوست، به شما برای داشتن پوستی بهتر کمک می‌کند و سبب از بین رفتن جوش، آکنه و لکه‌های پوستی می‌شود.

برای استفاده از خواص عرق شلتوک ، علاوه بر مصرف خوراکی آن، روزانه چند قطره از آن را روی پوست ماساژ دهید تا جذب پوست شود. این عرق با خواص بی‌نظری که دارد در زمان کوتاهی عرضه‌های پوستی را برطرف کرده و پوست شما را صاف می‌کند.

فواید عرق شلتوک برای چاقی صورت

عرق شلتوک سرشار از نشاسته است. نشاسته نقش به‌سزایی در حجم دادن به گونه‌ها و چاقی صورت دارد. مصرف عرق شلتوک در مدت زمان کوتاهی سبب چاقی صورت می‌شود.

خلاصه

آنتی‌اکسیدان‌ها منجر به افزایش کلاژن سازی و رفع چین و چروک‌ها می‌شوند؛ همچنین پوست را شفاف می‌کنند. ویتامین E‌ پوست را آبرسانی می‌کند و آلودگی‌ها را برطرف می‌کند. استفاده از عرق شلتوک منجر به افزایش حجم گونه‌ها و چاقی صورت می‌شود. این عرق تمام خواص ذکر شده را دارد.

تقویت دستگاه گوارش با عرق شلتوک

معده و روده از مهمترین اجزای دستگاه گوارشی هستند که عملکرد صحیح آن‌ها موجب حفظ سلامتی بدن می‌شود. جذب فیبر به بهبود سیستم گوارشی کمک می‌کند. فیبر باعث توده‌ای شدن غذا و انتقال آسان آن به روده می‌شود؛ فیبر سلول‌های روده را تقویت می‌کند و موجب رفع مشکل یبوست می‌شود. عرق شلتوک باعث آسان شدن حرکات روده‌ای می‌شود و با طبع گرمی که دارد، دل دردهای ناشی از سردی معده را رفع و مشکلات گوارشی را درمان می‌کند. فواید عرق شلتوک به هضم بهتر غذا کمک می‌کند.

عرق شلتوک برای درمان بواسیر موثر است. این عرق سوءهاضمه را نیز برطرف می‌کند.

خواص عرق شلتوک برنج برای مو

ریزش مو دلایل مختلفی از جمله: ژنتیک، استرس، عوارض جانبی برخی داروها، استفاده از رنگ‌های شیمیایی، کمبود ویتامین و مواد معدنی و…، دارد. ریزش مو می‌تواند به علت ضعیف شدن فولیکول مو و ریشه موها رخ بدهد.

نشاسته یکی از موادی است که باعث تقویت ریشه و پیاز موها می‌شود؛ نشاسته موها را نرم و صاف می‌کند و به پرپشت شدن آن‌ها کمک می‌کند. عرق شلتوک سرشار از نشاسته است.

از دیگر عوامل تقویت و زیبایی موها، ویتامین‌های گروه B است؛ این ویتامین به از بین بردن ریزش مو و رفع استرس کمک می‌کنند. ویتامین E هم باعث تقویت ریشه مو و تحریک فولیکول‌های مو می‌شود. این ویتامین گردش خون در سر را افزایش داده و به رشد موها کمک می‌کند. عرق شلتوک حاوی مقادیر بالای ویتامین E است که خواص آن برای مو بی‌نظیر است.

آهن، روی و مس از مهم‌ترین مواد معدنی مورد نیاز برای تقویت موی سر هستند. این مواد معدنی تأثیر فوق‌العاده‌ای در درخشش، استحکام پیاز مو و رشد سریع موها دارند. عرق شلتوک می‌تواند مواد معدنی مورد نیاز برای موها را تأمین کند و به درمان ریزش مو و نازکی آن کمک کند.

دمنوش شلتوک همانند عرق آن تأثیرات بی‌نظیری بر تقویت مو دارد. دمنوش شلتوک سبب افزایش رشد موها و جلوگیری از سفیدی مو می‌شود.

یکی از راه‌های استفاده از خواص عرق شلتوک برای مو ، ماساژ آن روی موها است. به این صورت که دو ساعت قبل از حمام این عرق را روی مو و پوست سر ماساژ دهید تا خواص آن جذب شود. سپس در حمام موها را شستشو دهید.

خلاصه

عرق شلتوک حاوی فیبر است که دستگاه گوارش را تقویت می‌کند. نشاسته موجود در آن به رشد موها کمک می‌کند. عرق شلتوک شامل ویتامین‌های لازم برای تقویت مو می‌شود و مواد معدنی مورد نیاز موها را تأمین می‌کند.

مضرات عرق شلتوک برای زنان

فواید عرق شلتوک برای حافظه

عرق شلتوک سرشار از ویتامین B1 است. این ویتامین که همان تیامین است تأثیر فوق‌العاده‌ای در بهبود عملکرد مغز دارد. فواید عرق شلتوک به افزایش یادگیری و تقویت حافظه در کودکان و نوجوانان کمک می‌کند.

گیاه شلتوک ارگانیک علاوه بر ویتامین‌ها، سرشار از موادمعدنی مورد نیاز بدن است و موجب تقویت سلول‌های مغز کمک می‌شود. استفاده روزانه از این عرق به بهبود عملکرد بدن کمک می‌کند و خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش می‌دهد.

خواص ضد سرطانی عرق شلتوک

عرق شلتوک سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها است. آنتی‌اکسیدان‌ها از فعالیت رادیکال‌های آزاد در بدن جلوگیری می‌کنند. رادیکال‌های آزاد می‌توانند مشکلات جدی برای بدن ایجاد کنند و باعث بروز سرطان شوند. آنتی‌اکسیدان‌ها از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند و باعث جلوگیری از ابتلا به سرطان می‌شوند. ویتامین E موجود در عرق شلتوک باعث از بین بردن سلول‌های سرطانی و تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

تقویت مفاصل

عرق شلتوک برنج طبع گرمی دارد. این خاصیت به گرم نگه داشتن بدن و مفاصل کمک می‌کند. عرق شلتوک می‌تواند به رفع گرفتگی عضلات کمک کند. همان‌طور که ذکر شد این عرق حاوی مقادیر بالای موادمعدنی است. یکی از خواص عرق شلتوک در طب سنتی تقویت استخوان‌های بدن است که از ابتلا به پوکی استخوان جلوگیری می‌کند.

عرق شلتوک از گرفتگی ماهیچه‌های پا، بی‌حس شدن و احساس سنگینی در آن و همچنین درد مفاصل جلوگیری می‌کند.

خلاصه

تیامین موجود در عرق شلتوک سبب تقویت مغز می‌شود و امکان ابتلا به آلزایمر را کاهش می‌دهد. آنتی‌اکسیدان‌های این عرق از بروز سرطان جلوگیری می‌کنند و طبیعت گرم آن به رفع دردهای عضلانی، تقویت مفاصل و استخوان‌ها کمک می‌کند.

فواید عرق شلتوک

خواص عرق شلتوک برای بدنسازی

عرق شلتوک سرشار از پروتئین است. پروتئین نقش مهمی در فرم‌دهی عضلات و حفظ انرژی بدن دارد. ورزشکاران و بدنسازان نیاز شدیدی به جذب پروتئین دارند و خواص عرق شلتوک برای آن‌ها بسیار مناسب است. عرق شلتوک انرژی مورد نیاز بدنسازان را تأمین می‌کند. عصاره شلتوک حاوی ویتامین B1 است که نقش مهمی در حفظ انرژی بدن دارد و به مدت طولانی شخص را شاداب و پرانرژی نگه می‌دارد.

کاهش کلسترول و فشار خون با عرق شلتوک

کلسترول بالا موجب بروز مشکلات بسیاری برای بدن می‌شود. افزایش کلسترول باعث گرفتگی عروق و رسوب چربی در رگ‌ها می‌شود؛ این کار فعالیت قلب را سخت و سنگین می‌کند و زمینه را برای ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی فراهم می‌کند.

بالا رفتن کلسترول در سنین پیری می‎‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌ها را افزایش دهد. عرق شلتوک با کاهش کلسترول در بدن، از تجمع چربی‌های اشباع در رگ‌ها جلوگیری می‌کند و به بهبود بیماری‌های قلبی-عروقی و گرفتگی رگ‌ها کمک می‌کند. همچنین سبب تنظیم ضربان قلب شده و از تپش قلب جلوگیری می‌کند. کاهش کلسترول منجر به کاهش فشارخون هم می‌شود و وضعیت سلامتی بدن را بهبود می‌بخشد. یکی از خواص عرق شلتوک برنج ، تنظیم فشارخون به دلیل مقادیر بالای فیبر است.

خلاصه

عرق شلتوک سرشار از پروتین است و می‌تواند انرژی مورد نیاز ورزشکاران را تأمین کند. این عرق به باز نگه داشتن عروق کمک می‌کند و از انباشته شدن چربی در آن‌ها جلوگیری می‌کند. عرق شلتوک فشار خون را تنظیم می‌کند.

خواص دمنوش شلتوک

خواص دمنوش شلتوک مانند عرق شلتوک است. این دمنوش با خواص آنتی‌اکسیدانی و مقادیر بالای فیبر که دارد سبب کنترل قند خون و درمان دیابت نوع ۲ می‌شود. دمنوش شلتوک میزان انسولین مورد نیاز بدن را تنظیم و تامین می‌کند. دمنوش شلتوک موجب تسکین التهاب می‌شود و می‌تواند در از بین بردن آلرژی موثر باشد.

تقویت اعصاب با دمنوش شلتوک

از تأثیراتی که ویتامین‌های گروهB ‌ روی بدن می‌گذارند افزایش متابولیسم بدن است. ویتامین B1 نقش اساسی در تولید سلول‌های منتقل‌کننده عصب به بدن دارد. سایر ویتامین‌های گروه B در انجام واکنش‌های شیمیایی در بدن، افزایش سوخت و ساز، تولید گیرنده‌های عصبی و…، تأثیر دارند. کمبود این ویتامین‌ها سبب ایجاد نقص در دستگاه عصبی، سردرد، خستگی و در برخی موارد باعث بروز افسردگی می‌شود. مصرف دمنوش شلتوک به تقویت سیستم عصبی بدن کمک می‌کند و بیماری‌های مربوط به اعصاب را درمان می‌کند؛ همچنین به درمان خواب رفتگی پا کمک می‌کند.

خلاصه

دمنوش شلتوک موجب کنترل قند خون می‌شود و افزایش متابولیسم بدن می‌شود. ویتامین‌های موجود در این دمنوش سبب بهبود دستگاه عصبی و درمان مشکلات مربوط به آن می‌شوند.

طرز تهیه دمنوش شلتوک

دمنوش شلتوک را می‌توانید از عطاری تهیه کنید. آن را با دقت شسته، آبکش کنید و به مقدار یک قاشق در آب جوش بریزید. به مدت ۱۰-۱۵ دقیقه صبر کنید تا دمنوش کاملا دم بکشد؛ سپس دمنوش را از صافی رد کنید.

برای بهتر شدن طعم آن می‌توانید یک قاشق عسل به دمنوش گرم شلتوک اضافه کرده و میل کنید.

دمنوش شلتوک

مضرات عرق شلتوک برای زنان

مصرف بیش از اندازه عرق شلتوک ممکن است سبب بروز اسهال شود؛ اما توجه داشته باشید تحقیقات هنوز به نتایج دقیقی راجع به مضرات عرق شلتوک برای زنان نرسیده‌اند.

ممکن است این عرق تاثیرات منفی بر بدن زنان باردار بگذارد؛ پس به زنان باردار توصیه می‌شود قبل از مصرف عرق شلتوک در بارداری با پزشک خود مشورت کنند. اثرات عرق شلتوک بر زنان شیرده هم به طور دقیق مشخص نیست و بهتر است زنان شیرده در مصرف آن احتیاط کنند یا با پزشک خود مشورت کنند.

سخن پایانی

همان‌طور که اشاره شده، عرقیات گیاهی از خوراکی‌ها و مواد غذایی با کیفیت و دارای ارزش دارویی هستند که مصرف آن‌ها بسیار آسان است. توصیه می‌شود زنان باردار، کودکان و افرادی که دارای قندخون و دیابت هستند قبل از مصرف مداوم از خواص عرقیات گیاهی با پزشک خود مشورت کنند.

عرقیات گیاهی و طبیعی خواص بیشتری نسبت به گیاه اصلی خود دارند. در نهایت توجه داشته باشید استفاده افراطی و دور از اعتدال هر ماده خوراکی عوارضی و مشکلاتی به همراه دارد، پس در مصرف عرقیات گیاهی رعایت اعتدال را داشته باشید.

فروشگاه آنلاین ریوک ارائه دهنده محصولات ارگانیک در ایران و صادر کننده محصولات به کشورهای خاورمیانه و حوزه خلیج فارس است، هدف ریوک افزایش سطح کیفی محصولات غذایی موجود در بازار به اندازه استانداردهای بین‌المللی است. افزایش ارزش غذایی مصرفی برابر با سلامت و تندرستی بیشتر و جامعه پرنشاط‌تر خواهد شد.

دسته بندی خواص خوراکی ها گیاه درمانی و طب سنتی
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

2 پاسخ به “از راز و خواص عرق شلتوک چه می‌دانید؟”

  1. سلام . من عرق شلتوک مصرف میکنم . موهای سرم رشدش افزایش پیدا کرده و زیباتر شده از نظر کیفیت . ضعف و بیحالیم از بین رفته . اشتهام بیشتر شده چون ویتامینهای گروه بی اشتها رو زیاد میکنن. پوست صورتم روشنتر شده. واقعا عالیه . توصیه میکنم زیر نظر متخصص طب سنتی حتما مصرف کنید.

    1. سلام. بله واقعا عرق شلتوک به دلیل داشتن ویتامین های گروه B مفید هست. ممنون از همراهی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات ارگانیگ - فروشگاه اینترنتی ریوک

ریوک

تضمین بهترین کیفیت

7 روز ضمانت تعویض محصول

ارسال رایگان برای خرید بالای 300 هزار تومان

خرید عمده

خدمات مشتریان

خدمات مشتریان ریوک آماده هرگونه پاسخگویی در زمینه سفارشات، پیگیری، شکایات، درخواستِ تعویض سفارش و راهنمایی مورد نیاز مشتریان است.

ریوک ارائه دهنده محصولات ارگانیگ با ضمانت بازگشت

Call Now Button
سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

ورود به سایت