طرز تهیه و خواص گوجه خشک شده ارگانیک خانگی در چند دقیقه

مهگل رئیس صفریمهگل رئیس صفری
15,117 بازدید
خواص گوجه خشک شده

خواص گوجه خشک شده

شاید بدانید که بهترین گوجه‌ها از لحاظ کیفیت و قیمت، اغلب در فصل تابستان وجود دارند. به همین دلیل بسیاری از افراد گوجه تازه خریده و آن‌ را خشک می‌کنند تا در فصل‌های دیگر بتوانند از خواص آن استفاده کنند. یکی از فراورده‌های گوجه خشک شده، پودر گوجه است که از آن زیاد استفاده می‌شود. برای به دست آوردن پودر گوجه، ابتدا باید گوجه را خشک کنیم. خواص گوجه خشک شده مانند پودر آن است؛ تنها توجه داشته باشید در صورت خرید گوجه خشک یا پودر گوجه، حتما از خالص بودن و اصالت آن مطلع باشید.

از پودر گوجه می‌توان به عنوان چاشنی در انواع غذاها، سوپ‌ها، خورش‌ها، سس‌ها و برای تزئین غذا یا سالاد، استفاده کرد. پودر گوجه فرنگی را می‌توان به عنوان یک ادویه به غذاها استفاده کرد تا طعم خوبی به آن‌ها بدهد و غذا را خوش طعم کند. روش‌های مختلفی برای خشک کردن گوجه فرنگی وجود دارد که در این مقاله به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

طرز خشک کردن گوجه در آفتاب

چرا گوجه خشک استفاده کنیم؟

گوجه خشک خواص بسیاری برای سلامتی دارد. این میوه خشک سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است. مصرف آن برای افراد دیابتی، خانم‌های باردار، آقایان و به طور کلی برای تمامی افراد مفید است. خواص گوجه خشک سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. آنتی‌اکسیدان‌های آن از بروز بیماری‌های جدی مثل سرطان جلوگیری می‌کنند و مانع از آسیب به لوله عصبی جنین در خانم‌های باردار می‌شوند. استفاده از خواص گوجه خشک شده در غذاها یا به عنوان میان‌وعده، به کنترل وزن کمک می‌کند و به دلیل کم‌کالری بودن، میوه خشک مفیدی برای افراد چاق به حساب می‌آید.

از خواص گوجه خشک در گذشته برای نگهداری گوجه به مدت طولانی استفاده می‌شد. با طعم و عطر خوبی که این میوه خشک به غذاها می‌داد، به مرور زمان برای بهرمندی از خواص آن در انواع غذاها، گوجه خشک شده تهیه می‌شد. این میوه خشک قابل استفاده در انواع غذاها است و طعم متفاوتی به آن‌ها می‌دهد. برای تهیه آن در منزل با ما همراه باشید.

طرز خشک کردن گوجه در آفتاب

یکی از روش‌های خشک کردن گوجه فرنگی، استفاده از آفتاب است. این روش رایج است و ممکن است شما از طرز خشک کردن گوجه در آفتاب اطلاع داشته باشید. ما هم به طور مختصر آن را بیان می‌کنیم. خشک کردن گوجه فرنگی در آفتاب باعث می‌شود جذب مواد معدنی در آن افزایش پیدا کند و روش بهتر و مفیدتری نسبت به خشک کردن در فر است.

آفتاب به طور طبیعی گوجه را خشک می‌کند و تا حدود زیادی خواص آن را حفظ می‌کند. طرز خشک کردن گوجه فرنگی در آفتاب به این صورت است که پس از شستشوی گوجه‌ها و با دقت برش زدن آن‌ها، گوجه‌های اسلایس شده را روی یک توری که هوا از آن عبور کند می‌گذاریم و از زمین فاصله داشته باشد قرار می‌دهیم و آن را در جایی که در بیشتر ساعات روز آفتاب بتابد، قرار می‌دهیم.

هر روز گوجه‌‌ها را برگردانید تا خوب خشک شوند؛ زیرا اگر رطوبت گوجه فرنگی کاملا از بین نرود، فاسد می‌شود. در گرم‌ترین روزهای سال خشک شدن گوجه‌ها حدودا ۲-۴ روز طول می‌کشد و طرز خشک کردن گوجه فرنگی در آفتاب، روشی است که همه می‌توانند از آن استفاده کنند و گوجه را برای سایر روزهای سال، ذخیره کنند.

خلاصه

استفاده از آفتاب برای خشک کردن گوجه باعث افزایش جذب مواد معدنی آن می‌شود. گوجه‌های خرد شده را در سینی قرار می‌دهیم و راه عبور هوا ایجاد می‌کنیم. پس از 2-4 روز کاملا خشک می‌شوند.

تهیه گوجه خشک با فر

پس از انتخاب گوجه‌های مناسب، آن‌ها را به صورت نصفه برش بزنید و سعی کنید گوشت گوجه را طوری در معرض گرما قرار دهید که کاملا با آن ارتباط داشته باشد و بهتر خشک شود. همانند روش قبل، در این روش هم بهتر است گوجه‌ها روی سینی که با سطح فر فاصله دارد چیده شوند تا هوا جریان پیدا کند و گوجه‌ها کاملا خشک شوند. اگر مایل باشید می‌توانید مقداری نمک یا فلفل روی آن‌ها بپاشید تا باعث طعم بهتر گوجه خشک شود. علاوه بر طعم بهتر، نمک باعث می‌شود آب گوجه‌ها زودتر تبخیر شود و مدت خشک شدن کوتاه شود. هنگامی که احساس کردید یک طرف گوجه‌ها خشک شده، آن‌ها را برگردانید تا کاملا خشک شوند. درجه فر را روی پایین‌ترین حد قرار دهید و کمی درب فر را باز بگذارید تا هوا وارد شود. می‌توانید برای این کار فن فر را هم روشن کنید. پس از خشک شدن گوجه‌ها، اجازه دهید تا آن‌ها سرد شوند و بتوانید از خواص گوجه خشک شده استفاده کنید. برای نگهداری گوجه خشک شده می‌توانید آن را در ظرفی که هوا وارد نشود بگذارید و در فریزر نگهداری کنید.

گوجه خشک برای چه غذایی استفاده میشود

خلاصه

خشک کردن گوجه با فر راحت‌تر از خشک کردن آن با آفتاب است. فر را در پایین‌ترین درجه قرار دهید و در آن را هم باز بگذارید. ۱۵ دقیقه بعد گوجه‌ها را برگردانید تا بهتر خشک شوند و پس از چند دقیقه کاملا خشک شده‌اند.

طرز تهیه گوجه خشک با روغن زیتون

اگر نمی‌دانید طرز تهیه گوجه خشک با روغن زیتون چگونه است با ما همراه باشید. روغن زیتون سرشار از خواص متنوع است. این روغن به بهبود سیستم گوارشی کمک می‌کند و هضم غذا را آسان می‌کند. از روغن زیتون برای طبخ بسیاری از غذاها استفاده می‌شود و می‌تواند طعم و عطر خوبی به غذا بدهد. حال تصور کنید از خواص گوجه خشک شده همراه با روغن زیتون استفاده کنید. متوجه می‌شوید که می‌توانید سسی فوق‌العاده تهیه کنید.

طرز تهیه گوجه خشک با روغن زیتون به این گونه است که مقداری گوجه خشک شده را در ظرفی شیشه‌ای ریخته و چند برگ آویشن، فلفل، نمک و پودر سیر روی آن بریزید. روغن زیتون را داخل ظرف بریزید تا جایی که روی گوجه‌های خشک شده را بگیرد و به آن‌ها هوا نرسد. یک روز صبر کنید تا خواص گوجه خشک شده جذب روغن زیتون شود. می‌توانید از این سس بی‌نظیر برای پختن غذا و تهیه سالاد استفاده کنید. این سس به مدت تقریبا یک ماه در یخچال سالم می‌ماند.

از طرز تهیه گوجه خشک با روغن زیتون می‌توانید در تمام طول سال استفاده کنید و از بروز یبوست جلوگیری کنید. استفاده از طرز تهیه گوجه خشک با روغن زیتون ، یکی از روش‌های نگهداری گوجه خشک است.

خلاصه

طرز تهیه گوجه خشک با روغن زیتون راحت است و یکی از روش‌های نگهداری گوجه خشک است. روغن زیتون را با گوجه خشک و ادویه ترکیب کنید و به عنوان یک سس به غذاها اضافه کنید.

نحوه خشک کردن گوجه با مایکروویو

مایکروویو می‌تواند سریع‌تر از سایر رو‌ش‌ها گوجه را خشک کند. همانند خشک کردن در فر، به گوجه‌ها اجازه دهید هوا از آن‌ها بگذرد تا روند خشک شدن کامل شود. می‌توانید از مایکروویو با درجه بالا و زمان حدودا یک ربع استفاده کنید. پس از گذشت زمان مشخص، گوجه‌ها را برگردانید تا هر دو طرف آن‌ها کاملا خشک شود و حدودا یک ربع دیگر به آن‌ها زمان دهید تا خشک شوند. پس از آن که گوجه‌ها خشک شدند آن‌ها را بسته بندی کنید و در یخچال یا فریزر نگهداری کنید. اگر به مدت طولانی قرار است از آن‌ها استفاده کنید، بهتر است فقط به اندازه نیاز یک ماه، گوجه خشک را در یخچال بگذارید و بقیه آن را داخل فریزر نگهداری کنید.

طرز تهیه گوجه خشک با روغن زیتون

خشک کردن گوجه روی بخاری

اگر در فصل زمستان تصمیم به خشک کردن گوجه گرفتید، می‌توانید از روش خشک کردن گوجه روی بخاری استفاده کنید. استفاده از این روش راحت است و در نبود فر، مایکروویو یا گرمای کافی آفتاب، خشک کردن گوجه روی بخاری بهترین راه است. ابتدا مطمئن شوید بخاری گرد و خاکی ندارد و کاملا تمیز است. سینی حاوی گوجه‌های خرد شده را روی بخاری قرار دهید. می‌توانید داخل سینی پارچه‌ای قرار داده تا باعث شود آب اضافی گوجه‌ها گرفته شود و در فرایند خشک کردن گوجه روی بخاری اختلالی ایجاد نشود.

دیگر نیاز به برگرداندن گوجه‌ها ندارید و با حرارت ملایم بخاری، آن‌ها کاملا خشک می‌شوند. اگر ضخامت گوجه‌ها زیاد باشند ممکن است مدت زیادی طول بکشد تا کاملا خشک شوند. به دلیل گرمای بخاری ممکن است حس کنید گوجه‌ها هنوز رطوبت دارند، ولی پس از سرد شدن آن‌ها متوجه می‌شوید که کاملا خشک شده‌اند. زمانی حدودا 12-24 ساعت لازم است تا گوجه‌ها با روش خشک کردن روی بخاری، آماده شوند.

پس از خشک شدن، از آن‌ها در جای خشک و خنک نگهداری کنید و مطمئن شوید در ظرفی که هوا وارد آن نشود، قرار دارند. استفاده از یخچال و فریزر بهترین مکان نگهداری از گوجه خشک شده است.

خلاصه

استفاده مایکروویو و بخاری برای خشک کردن گوجه مرسوم است. مایکروویو سریع‌تر است و بخاری مدت زمان بیشتری نیاز دارد. پس از خشک شدن بهتر است در یخچال از گوجه‌های خشک شده نگهداری کنید.

گوجه خشک شده برای چه غذایی استفاده می شود؟

در گذشته از فواید گوجه خشک شده برای جلوگیری از فاسد شدن آن استفاده می‌کردند؛ زیرا هنوز یخچال اختراع نشده بود و مجبور بودند مواد غذایی را در جای خشک نگهداری کنند یا آن‌ها را خشک و نمک‌سود کنند. پس از گذشت زمان و اختراع یخچال، هم‌چنان استفاده کردن از خواص میوه‌های خشک ادامه یافت چون علاوه بر طعم خوب، می‌توانند نیازهای مردم را رفع کنند و به عنوان میان وعده مورد استفاده قرار بگیرند. اولین بار ایتالیایی‌ها از گوجه خشک شده استفاده کردند. آن‌ها از خواص گوجه خشک در تهیه انواع پاستاها و غذاهای متنوع خود استفاده کردند و مردم سایر کشورها علاقه‌مند به ادامه این کار شدند.

گوجه خشک طعم خاصی به غذا می‌دهد. این میوه خشک سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است که می‌تواند نیاز روزانه بدن را تأمین کند. این میوه خشک سرشار از ویتامین C و از ابتلا به سرطان پروستات در مردان جلوگیری می‌کند. فواید گوجه خشک شده سیستم ایمنی بدن را بالا می‌برد و به رفع چین و چروک پوست کمک می‌کند.

علاوه بر استفاده از آن در غذاها، می‌توان از فواید گوجه خشک شده به عنوان یک خوراکی خوشمزه و مقوی استفاده کرد و استفاده از آن به دلیل رفع سموم بدن، بسیار مناسب است. این میوه خشک عملکرد قلب را بهبود می‌بخشد و استفاده از خواص گوجه خشک شده در رژیم غذایی روزانه بیماران دیابتی و کسانی که دچار فشار خون شده‌اند، توصیه شده است. مصرف میوه خشک شده گوجه، سبب بهبود سیستم عصبی می‌شود و پتاسیم مورد نیاز بدن را فراهم می‌کند.

خلاصه

استفاده از خواص گوجه خشک شده از گذشته مرسوم بوده است. این میوه خشک توسط ایتالیایی‌ها به غذاهای مدرن اضافه شد. از آن به عنوان میان‌وعده و طعم دهنده خوشمزه به غذا، استفاده می‌کنند.

فواید گوجه خشک شده

استفاده از پودر گوجه خشک شده در بسیاری از غذاها مرسوم است. اگر طعم رب گوجه نمی‌تواند تمام انتظار شما را در طعم دهی به غذا برآورده کند، نگران نباشید می‌توانید از مقداری پودر گوجه و آب داغ استفاده کنید. بسته به میزان غلظتی که نیاز دارید آب اضافه کنید. اگر موقع خشک کردن گوجه، نمک و فلفل اضافه نکردید، هنگام تهیه رب گوجه خانگی، این کار را انجام دهید.

از گوجه خشک شده برای تهیه سس گوجه خانگی هم می‌توانید استفاده کنید. سس گوجه را در انواع فست فودها به کار ببرید و طعم شگفت انگیزی به آن‌ها ‌دهید. کافی است همانند درست کردن رب گوجه عمل کنید و آن را رقیق‌‌تر تهیه کنید تا سسی خوشمزه برای غذاها داشته باشید.

بیشتر بخوانید: خواص گوجه خشک و ارزش غذایی آن

اگر به پیتزا علاقه دارید و می‌خواهید آن را در خانه تهیه کنید، نیاز به سسی دارید تا به عنوان چاشنی پیتزا از آن استفاده کنید. تهیه این سس آسان است و یکی از فواید گوجه خشک شده است. استفاده از خواص گوجه خشک شده طعم پیتزای شما را بی‌نظیر می‌کند. نصف لیوان پودر گوجه را با 1.5 لیوان آب مخلوط کنید و ترکیب ایجاد شده را روی حرارت قرار دهید. از ادویه‌های مختلف مثل فلفل، نمک، آویشن، پودر سیر و مقداری ریحان تازه استفاده کنید تا طعم بهتری به سس بدهد. زمانی که سس گوجه فرنگی به غلظت دلخواه شما رسید آن را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید خنک شود.

استفاده از سس گوجه خانگی و گوجه خشک شده در تهیه سوپ‌ها هم کاربرد دارد؛ همچنین می‌توانید از خواص گوجه خشک شده در تهیه ماکارونی هم استفاده کنید.

خلاصه

گوجه خشک را می‌توانید به صورت رب گوجه و سس تهیه کنید و در غذاهایی مثل پیتزا، ماکارونی، و سوپ گوجه فرنگی از آن استفاده کنید.

سالاد با گوجه خشک

اگر تا به حال تهیه سالاد باگوجه خشک را امتحان نکردید، به ادامه مطلب بیشتر توجه کنید. از فواید گوجه خشک می‌توانید در تهیه انواع سالادها استفاده کنید.

خشک کردن گوجه روی بخاری

تهیه سالاد کاهو

در سالاد کاهو مقداری گوجه خشک بریزید تا مشاهده کنید چه طعم بی‌نظیری به سالاد می‌دهد. برای تهیه سس سالاد هم از گوجه خشک می‌توانید استفاده کنید.

سالاد سزار

استفاده از میوه خشک گوجه در سالاد سزار، باعث بهتر شدن طعم این سالاد می‌شود. برای گریل کردن مرغ آن هم می‌توانید از گوجه خشک شده استفاده کنید. گوجه‌های خشک را به همراه کاهو، نان تست سوخاری، سس سالاد سزار و تکه‌های گریل شده مرغ در ظرف بریزید و از طعم آن لذت ببرید.

سالاد ماکارونی

حتما می‌دانید طرز تهیه سالاد ماکارونی چگونه است. برای تهیه آن به ماکارونی، نخود فرنگی، فلفل دلمه‌ای (در صورت تمایل)، سیب زمینی پخته، هویج، قارچ، مقداری سبزی معطر، ادویه و سس مایونز نیاز دارید. حال علاوه بر موارد ذکر شده، تهیه این سالاد با گوجه خشک را امتحان کنید. استفاده از گوجه خشک در سالاد به آن طعم متفاوتی می‌دهد و امتحان کردن آن خالی از لطف نیست.

خلاصه

استفاده از فواید گوجه خشک در بسیاری از سالادها مثل: سالاد کاهو، سالاد سزار و سالاد ماکارونی، امکان پذیر است و طعم متفاوتی به آن‌ها می‌دهد.

خواص انواع میوه خشک شده برای سلامتی

همان‌طور که اشاره شد، میوه‌ خشک خواص بسیاری دارد و می‌توانند در رژیم روزانه هر فردی قرار بگیرند. استفاده از خواص میوه‌های خشک باعث می‌شود کمتر از مواد شیمیایی و مضر استفاده کنیم و به سلامت بدن خود اهمیت بیشتری بدهیم.

برای خرید گوجه خشک شده می‌توانید از راه‌هایی مثل خرید آنلاین از فروشگاه‌های مطمئن یا عطاری‌ها استفاده کنید. بهتر است فروشگاهی را انتخاب کنید که از ارگانیک بودن محصولات آن مطمئن هستید؛ چون برخی از آن‌ها به گوجه خشک شده مواد شیمیایی اضافه می‌کنند تا مدت نگهداری آن را افزایش دهند و این کار می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌ها را افزایش دهد.

سالاد با گوچه خشک

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم روش‌های مختلفی برای طرز تهیه گوجه خشک شده و موارد استفاده از آن در غذاها را بیان کنیم. امیدواریم مطالب برای شما مفید واقع شده باشند. در صورتی که تجربه استفاده از این میوه خشک را دارید، خوشحال می‌شویم آن را در قسمت نظرات، با ما در میان بگذارید.

سخن پایانی

همان‌طور که اشاره کردیم گوجه خشک دارای خواص بسیاری است. این میوه از سلامت شما محافظت می‌کند و می‌تواند در رژیم غذایی روزانه شما قرار بگیرد. توجه داشته باشید برخی افراد ممکن است به این میوه آلرژی داشته باشند و باید در مصرف آن احتیاط کنند.

از مزایا و خواص میوه خشک نسبت به میوه‌ی تازه دارد در مدت زمان نگهداری آن است، میوه خشک را می‌توان برای مدت زمان بیشتری بدون یخچال نگهداری کرد. با خرید گوجه خشک می‌توانید این میوه را در چهارفصل نگهداری کنید و از خواص آن بهرمند شوید.

فروشگاه آنلاین ریوک ارائه دهنده محصولات ارگانیک در ایران و صادر کننده محصولات به کشورهای خاورمیانه و حوزه خلیج فارس است، هدف ریوک افزایش سطح کیفی محصولات غذایی موجود در بازار به اندازه استانداردهای بین‌المللی است. افزایش ارزش غذایی مصرفی برابر با سلامت و تندرستی بیشتر و جامعه پرنشاط‌تر خواهد شد.

دسته بندی خواص خوراکی ها
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات ارگانیگ - فروشگاه اینترنتی ریوک

ریوک

تضمین بهترین کیفیت

7 روز ضمانت تعویض محصول

ارسال رایگان برای خرید بالای 300 هزار تومان

خرید عمده

خدمات مشتریان

خدمات مشتریان ریوک آماده هرگونه پاسخگویی در زمینه سفارشات، پیگیری، شکایات، درخواستِ تعویض سفارش و راهنمایی مورد نیاز مشتریان است.

ریوک ارائه دهنده محصولات ارگانیگ با ضمانت بازگشت

Call Now Button
سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

ورود به سایت