خواص شیر بادام | طرز تهیه شیر بادام خانگی و حریره بادام برای نوزاد

وحید رمضانیوحید رمضانی
3,121 بازدید
خواص شیر بادام

خواص شیر بادام

بادام یکی از مقوی‌ترین مغزها است. ویتامین‌ها، مواد معدنی و چربی‌های سالم بادام آن را به یک گیاه فوق‌العاده برای سلامتی بدن تبدیل کرده است. بادام سرشار از ویتامین E است که برای حفظ رطوبت پوست و مو ضروری است. نتایج تحقیقات نشان می‌دهند این دانه خوراکی برای جلوگیری از آلزایمر فوق‌العاده عمل می‌کند. وجود مواد معدنی ضروری برای بدن موجب شده بادام بتواند به راحتی از سلامت استخوان‌ها محافظت کند. آنتی‌اکسیدان‌های بادام بدن را تقویت می‌کنند و به بهبود عملکرد قلب کمک می‌کنند. مصرف بادام برای خانم‌های باردار مفید است و موجب رشد بهتر جنین می‌شود. بادام یکی از مغزهای مفید برای تنظیم کلسترول و قند خون است. به کاهش وزن و رفع یبوست هم کمک می‌کند. استفاده از روغن بادام در از بین بردن دردهای عضلانی موثر است. از بادام در تهیه شیرینی، شله زرد و میان وعده‌هایی مثل شیر بادام استفاده می‌شود. خواص شیر بادام برای افرادی که به لاکتوز و لبنیات حساسیت دارند بسیار مفید است و جایگزین مناسبی برای منابع کلسیم حیوانی است.

شیر بادام یکی از محبوب‌ترین شیرهای گیاهی است و به دلیل پرمصرف بودن، به صورت تجاری هم تولید می‌شود. شیر بادام از بادام شیرین و آب تهیه می‌شود. در کارخانه به آن شکر، مکمل کلسیم و ویتامین D‌ هم اضافه می‌کنند. شیر بادام بافت لطیفی دارد و مزه آن مطلوب است. برای آن که با خواص شیر بادام بیشتر آشنا شوید و طرز تهیه آن در خانه را یاد بگیرید، با ما همراه باشید.

خواص شیر بادام

ارزش غذایی یک فنجان شیر بادام غنی شده با کلسیم و ویتامین D

کالری: 39

چربی: 3 گرم

پروتئین: 1 گرم

کربوهیدرات: 3.5 گرم

فیبر: 0.5 گرم

کلسیم: 24٪ از نیاز روزانه

پتاسیم: 4٪ از نیاز روزانه

ویتامین D: حدودا 18٪ از نیاز روزانه

ویتامین E: حدودا 110٪ از نیاز روزانه

خلاصه

شیر بادام از بادام و آب تهیه می‌شود. این محصول پرمصرف است و به صورت تجاری هم تولید می‌شود. خواص آن برای افرادی که به لاکتوز حساسیت دارند مفید است. شیر بادام میزان کمی چربی و پروتئین دارد و سرشار از ویتامین E‌ است.

خواص شیر بادام برای چاقی و مقایسه میزان کالری شیر بادام با شیر گاو

شیر بادام یکی از بهترین نوشیدنی‌ها برای لاغری است. این نوشیدنی خوشمزه کالری خیلی کمتری نسبت به شیر دارد. شیر گاو سه برابر شیر بادام کالری دارد. به همین دلیل استفاده از شیر بادام برای افرادی که قصد دارند لاغر شوند، بسیار مفید است. جایگزینی شیر بادام با لبنیات و به طور منظم ورزش کردن، تأثیر خیلی خوبی بر لاغری دارد. از شیر بادام می‌توانید سه بار در روز استفاده کنید بدون اینکه نگران جذب کالری اضافی و چاقی باشید. مراقب باشید شیر بادامی که حاوی شکر است را ننوشید.

همچنین در مقایسه با کلری کمی که دارد، مواد مغذی شیر بادام بسیار زیاد است. شیر بادام خانگی چربی بیشتری نسبت به شیر بادام کارخانه‌ای دارد، چون در کارخانه آن را با آب رقیق می‌کنند.

برخی شیر بادام‌های تولید شده در کارخانه ویتامین D دارند و برای افرادی که دچار کمبود ویتامین D شده‌ا‌ند، مفید است. اما افرادی که می‌خواهند لاغر شوند بهتر است از شیر بادام خانگی استفاده کنند تا دچار چاقی نشوند.

خواص شیر بادام برای کودکان قابل استفاده است و موجب تقویت سیستم ایمنی بدن آن‌ها می‌شود. همچنین از بروز آلرژی هم جلوگیری می‌کند.

مصرف شیر بادام برای کنترل دیابت مفید است

شیر بادام خانگی و فاقد قند، برای کنترل سطح قند خون بسیار مفید است. بادام حاوی قند طبیعی است که ضرری برای بدن ندارد. شیر بادام قند بسیار کمتری نسبت به شیر گاو دارد و برای افراد مبتلا به دیابت مفید است. همچنین به دلیل پروتئین بالا یی که دارد از افزایش قند خون جلوگیری می‌کند.

شیربادام‌های کارخانه‌ای، شکر دارند و برای افراد دیابتی مناسب نیستند. نوشیدن شیر بادام از افت قند خون جلوگیری می‌کند و به تولید انسولین در بدن کمک می‌کند.

شیربادام برای دیابت

خلاصه

استفاده از خواص شیر بادام برای چاقی موجب کاهش وزن می‎شود. شیر بادام چربی ندارد و قند آن کم است. مصرف آن سوخت و ساز بدن را زیاد می‌کند. نوشیدن شیر بادام برای افرادی که دیابت دارند مفید است و مانع از جذب قندهای مضر می‌شود.

مقایسه میزان کلسیم لبنیات و شیر بادام؛ شیر بادام، منبعی غنی از کلسیم

یکی از دلایلی که شیر بادام را جایگزین مناسبی برای لبنیات می‌کند، میزان کلسیم آن است. بسیاری از افراد به لاکتوز لبنیات حساسیت دارند و به دنبال منبع خوبی از این ماده برای تقویت استخوان‌های خود هستند. کلسیم ماده مهمی برای بدن است و به عملکرد قلب هم کمک بسیاری می‌کند. میزان کلسیم موجود در شیر بادام به اندازه لبنیات نیست، اما بعد از لبنیات، شیر بادام یکی از مهمترین منابع تأمین کننده کلسیم برای بدن است. بسیاری از کارخانه‌ها برای افزایش خواص شیر بادام ، به آن کلسیم اضافه می‌کنند.

شیر بادام برای استفاده گیاه‌خواران بسیار مناسب است. معمولا گیاه‌خوران از لبنیات حیوانی استفاده نمی‌کنند و ترجیح می‌دهند کلسیم بدن خود را از طریق منابع دیگری تأمین کنند. استفاده از شیر بادام می‌تواند به جذب کلسیم و جلوگیری از پوکی استخوان کمک به‌سزایی بکند.

وجود ویتامین E چه تأثیری در خواص شیر بادام می‌گذارد؟

شیر بادام یک منبع فوق‌العاده برای ویتامین E است که مصرف آن تمام نیاز روزانه شما به این ویتامین را برطرف می‌کند. ویتامین E‌ یک آنتی‌اکسیدان قدرتمند برای بدن است که مصرف آن مانع فعالیت رادیکال‌های آزاد می‌شود و بدن شما را در برابر بیماری‌ها مقاوم می‌کند.

نوشیدن شیربادام موجب آبرسانی پوست و مو می‌شود. شیر بادام برای از بین بردن مشکلات پوستی، درخشان کردن پوست و جوانسازی آن مفید است. جذب ویتامین‌ها و مواد معدنی آن به بدن، مانع از پیری زودرس و بروز جوش و آکنه می‌شود. قرار دادن شیر بادام در رژیم غذایی روزانه، سبب حفظ رطوبت مو و جلوگیری از خشکی آن می‌شود. این کار به رشد مو کمک می‌کند و مانع از بروز موخوره می‌شود. ویتامین E یک ویتامین محلول در چربی است و جذب آن به بدن موجب تقویت چشم‌ها می‌شود.

خلاصه

شیر بادام برای تأمین کلسیم بدن مفید است و منبع خوب برای جذب کلسیم به بدن گیاه‌خواران است. مصرف شیر بادام موجب جذب کافی ویتامین E می‌شود که برای سلامت پوست، مو و چشم ضروری است. این ویتامین یک آنتی‌اکسیدان مفید است و موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

خواص شیر بادام در طب سنتی برای بهبود عملکرد کبد

شیر بادام چربی خیلی کمی دارد و از رسوب چربی در خون جلوگیری می‌کند. این خاصیت برای تقویت کبد بسیار مناسب است. با مصرف شیر بادام، کبد به راحتی سموم را دفع و بدن را پاکسازی می‌کند. شیر بادام از چرب شدن کبد و جذب چربی‌های مضر جلوگیری می‌کند.

تقویت قلب و جلوگیری از بروز بیماری‌های قلبی با خواص شیر بادام در طب سنتی

شیر بادام مقدار زیادی چربی اشباع نشده دارد که جذب آن برای سلامت قلب ضروری است. مصرف شیر بادام، کلسترول خوب را در بدن افزایش می‌دهد. این نوشیدنی به سلامت قلب کمک می‌کند و از بروز بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کند.

خواص شیر بادام در طب اسلامی برای بهبود سلامتی بدن

شیر بادام یکی از بهترین میان‌وعده‌ها و مقوی‌ترین خوراکی‌ها برای خانم‌هایی است که دچار یائسگی شده‌اند. این نوشیدنی به شما انرژی می‌دهد و از خستگی و بی‌حالی جلوگیری می‌کند. این داروی گیاهی یبوست را برطرف می‌کند. فیبر موجود در آن به عملکرد دستگاه گوارش کمک می‌کند و بی اشتهایی را از بین می‌برد. شیر بادام یک نوشیدنی سبک است و از معده درد جلوگیری می‌کند؛ برای از بین بردن میکروب‌های معده هم کاربرد دارد. از خواص شیر بادام در طب اسلامی برای تقویت مغز و جلوگیری از فراموشی استفاده می‌شود.

خواص شیر بادام دربارداری

خلاصه

خواص شیر بادام موجب تقویت عملکرد کبد و کاهش کلسترول بد می‌شود. شیر بادام به سلامت قلب کمک می‌کند و از بروز بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کند. خواص شیر بادام در طب اسلامی موجب رفع معده درد، تقویت مغز، جلوگیری از فراموشی و برطرف کردن بی‌اشتهایی می‌شود.

خواص شیر بادام در بارداری برای مادر و جنین

شیر بادام سرشار از آنتی‌اکسیدان است و از ابتلا مادر به بیماری‌ها جلوگیری می‌کند. مصرف آن مانع به وجود آمدن دیابت بارداری می‌شود. نوشیدن شیر بادام برای تأمین کلسیم و برای تقویت بدن جنین مفید است. مصرف شیر بادام به وزن دهی آن کمک می‌کند. چربی و کالری کمی که شیر بادام دارد برای مصرف خانم‌های باردار که نمی‌توانند تحرک بالایی داشته باشند، مناسب است.

طرز تهیه شیر بادام خانگی و مقدار مصرف روزانه آن

برای آن که شیر بادام خانگی تهیه کنید، به بادام شیرین، آب، مقداری وانیل برای عطر بهتر و عسل نیاز دارید. حدودا ۲ فنجان بادام را به مدت ۸ ساعت در آب خیس کنید تا پوست آن به راحتی کنده شود. سپس آن را در مخلوط‌‌کن بریزید و ۴ لیوان آب داخل آن بریزید. برای آن که شیر بادام طعم شیرین بگیرد و قند آن مضر نباشد، یک قاشق عسل و مقدار کمی وانیل اضافه کنید. بعد از آن که بادام خوب مخلوط شد، مایع به دست آمده را در یک پارچه نخی تمیز بریزید و عصاره آن را بگیرید تا صاف شود. تفاله باقی مانده را می‌توانید خشک کنید و به عنوان آرد بادام استفاده کنید.

وقتی پوست بادام را برای درست کردن شیر بادام جدا می‌کنید، مقداری از فیبر و آنتی‌اکسیدان خود را از دست می‌دهد. برای آن که بادام تمام خواص خود را حفظ کند، می‌توانید آن را با پوست مخلوط کنید. این کار مدت زمان هضم شیر بادام را بیشتر می‌کند و برای کودکان ممکن است سنگین باشد. همچنین طعم آن هم کمی تغییر می‌کند که با اضافه کردن یک قاشق دیگر عسل، به طعم مطلوب می‌رسید. 

بهتر است شیر بادام را در ظرفی شیشه‌ای و در یخچال نگهداری کنید. ماندگاری آن در این شرایط حدودا ۳-۴ روز است. ممکن است مقداری از بادام ته نشین شود. هنگام مصرف آن، کمی ظرف را تکان دهید تا محلول یکدست شود.

از شیر بادام می‌توانید در تهیه شیک و بستنی، شیر قهوه، انواع نوشیدنی‌ها و میان‌وعده‌های خوشمزه استفاده کنید.

خواص شیربادام برای نوزاد

خلاصه

خواص شیر بادام در بارداری به جذب کلسیم، وزن دهی جنین و رفع خستگی مادر کمک می‌کند. طرز تهیه شیر بادام خانگی راحت است و با مخلوط کردن بادام، آب و مقداری عسل به دست می‎آید. می‌توانید بادام را با پوست یا بدون پوست استفاده کنید. شیر بادام حدودا ۴ روز در یخچال سالم می‌ماند.

تهیه حریره بادام برای نوزاد با استفاده از شیر بادام

وقتی نوزادان به ۶ تا ۷ ماهگی می‌رسند، مصرف غذای کمکی برای آن‌ها مجاز می‌شود. استفاده از خواص شیر بادام برای نوزاد در تهیه حریره بادام هم به کار می‌رود. حریره بادام یک غذای مقوی برای نوزادان است. برای اینکه حریره بادام خوشمزه تهیه کنید، از شیر بادام استفاده کنید. برای نوزادانی که که به شیر گاو حساسیت دارند، می‌توانید از حریره بادام تهیه شده با شیر بادام بهرمند شوید. مقداری شیر بادام را در قابلمه و با شعله ملایم قرار دهید. پس از مدت کمی آرد برنج الک شده را اضافه کنید و حدودا نیم ساعت هم بزنید تا کاملا یکدست شود. کمی که ترکیب غلیظ شد، حریره شما آماده است.

اگر از خواص شیر بادام برای کودکان یا تهیه حریره بادام برای نوزاد استفاده می‌کنید، بهتر است آب جوشیده به آن اضافه کنید.

مواردی که با خوردن شیر بادام باید به آن‌ها توجه کنید

شیر بادام پروتئین پایینی دارد و به همین دلیل نمی‌تواند پروتئین مورد نیاز بدن شما را تأمین کند. اگر گیاه‌خوار هستید از منابعی مثل میوه‌ها و آجیل برای جذب کافی پروتئین استفاده کنید و اگر با خوردن منابع حیوانی مشکلی ندارید، مصرف تخم مرغ می‌تواند بسیار مفید باشد.

خواص شیر بادام برای نوزاد زیر ۶ ماه مناسب نیست و معده نوزادان توانایی هضم این نوشیدنی را ندارد. کودکان بالای یکسال می‌توانند از شیر بادام و حریره بادام استفاده کنند. برای مصرف کودکان حتما شیر بادام خانگی تهیه کنید چون شیر بادام تجاری ممکن است مواد افزودنی و حساسیت‌زا برای کودکان داشته باشد؛ همچنین مقادیر بالای قند و شکر موجود در آن، برای سلامتی کودک خطرناک است. مصرف بیش از اندازه قند موجب پوسیدگی دندان کودکان می‌شود.

افرادی که به آجیل حساسیت دارند ممکن است به شیر بادام هم آلرژی داشته باشند و دچار واکنش‌هایی مثل: التهاب صورت، استفراغ یا اسهال شوند.

بادام یک ماده غذایی تأثیرگذار بر غده تیروئید و ید است. مصرف بیش از اندازه شسر بادام می‌تواند بر عملکرد تیروئید تأثیر بگذارد و موجب بزرگ شدن آن شود.

افرادی که مشکلات تنفسی و آسم دارند بهتر است به میزان کنترل شده از شیربادام استفاده کنند و از مصرف بیش از حد آن صرف نظر کنند.

کسانی که مشکلات گوارشی دارند در مصرف شیر بادام احتیاط کنند تا معده آن‌ها سنگین نشود و دچار مشکلات گوارشی نشوند.

خواص شیربادام در طب اسلامی

جمع‌بندی

شیر بادام یک نوشیدنی خوشمزه و مقوی است که از مخلوط آب، بادام و مقداری عسل (به دلخواه) به دست می‌آید. بخاطر میزان بالای محبوبیت آن، یک محصول تجاری به حساب می‌آید و انواع غنی شده آن با ویتامین D‌ و کلسیم، در کارخانه تولید می‌شود. شیر بادام منبع خوبی از کلسیم و ویتامین E‌ است. کلسیم برای سلامت استخوان‌ها و جلوگیری از پوکی آن‌ها ضروری است. ویتامین E‌ یک آنتی‌اکسیدان ضروری برای بدن است که جذب آن موجب زیبایی پوست، حفظ رطوبت مو و سلامت چشم می‌شود. استفاده از شیر بادام برای تقویت بدن کودکان مفید است و برای تهیه حریره بادام نوزادان به کار می‌‌رود. نوشیدن شیر بادام موجب رفع یبوست می‌شود. تهیه شیر بادام برای کودکان بهتر است با آب جوشیده انجام شود.

فروشگاه آنلاین ریوک ارائه دهنده محصولات ارگانیک در ایران و صادر کننده محصولات به کشورهای خاورمیانه و حوضه خلیج فارس است، هدف ریوک افزایش سطح کیفی محصولات غذایی موجود در بازار به اندازه استانداردهای بین‌المللی است. افزایش ارزش غذایی مصرفی برابر با سلامت و تندرستی بیشتر و جامعه پرنشاط‌تر خواهد شد. ریوک خواهان افزایش سطح کیفی زندگی سالم شما عزیزان است.

دسته بندی خواص خوراکی ها
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات ارگانیگ - فروشگاه اینترنتی ریوک

ریوک

تضمین بهترین کیفیت

7 روز ضمانت تعویض محصول

ارسال رایگان برای خرید بالای 300 هزار تومان

خرید عمده

خدمات مشتریان

خدمات مشتریان ریوک آماده هرگونه پاسخگویی در زمینه سفارشات، پیگیری، شکایات، درخواستِ تعویض سفارش و راهنمایی مورد نیاز مشتریان است.

ریوک ارائه دهنده محصولات ارگانیگ با ضمانت بازگشت

Call Now Button
سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

ورود به سایت