خواص دارچین یک ادویه حیرت انگیز برای همه عمر!

مهگل رئیس صفریمهگل رئیس صفری
1,903 بازدید
خواص دارچین

فواید دارچین

عطر دارچین همیشه برای ما يادآور چای بوده است. بخش عمده استفاده از این گیاه، به صورت ادویه و برای خوش عطر و طعم کردن غذاها است. پودر آن در غذاهایی مثل حلیم، شله زرد و خورشت قیمه استفاده می‌شود. پودر دارچین برای تهیه انواع دسرها و شیرینی‌ها به کار می‌رود. اما بهتر است بدانید خواص دارچین به مواردی که ذکر شد خلاصه نمی‌شود. طبق گزارشات درخت دارچین بومی سریلانکا است. چوب آن به صورت دارچینی که مصرف می‎کنیم، به فروش می‎‌رسد.

درخت دارچین قد کوتاهی نسبت به سایر درخت‌ها داردو ارتفاع آن در بیشترین حالت به ۷ متر می‌رسد. این درختچه همیشه سبز است. کشورهایی که مصرف بالایی از این گیاه دارند، چین و هند هستند. این کشورها به مقدار زیاد ادویه مصرف می‌کنند و در اکثر غذاهای خود از دارچین استفاده می‎‌کنند. طبع دارچین گرم است. این خاصیت موجب گرم کردن مفاصل شده و افزایش گردش خون در بدن می‌شود.

خواص دارچین

این گیاه انواع مختلفی دارد و نوع چینی آن تندتر ازبقیه است. گیاه دارچین پس از دو سال که از کاشت آن گذشت، آماده برای برداشت است. ادویه دارچین علاوه بر مصارف غذایی، خواص دارویی هم دارد. از فواید آن در طب سنتی برای تقویت ایمنی بدن و کمک به سلامت بدن استفاده می‌شود. دارچین سرشار از آنتی‌اکسیدان است و یک تقویت کننده خیلی خوب برای بدن است. برخی تحقیقات نشان داده‌اند خواص دارچین موجب تقویت ایمنی بدن می‌شود که ممکن است از تبدیل شدن HIV مثبت به بیماری ایدز جلوگیری کند و سبب مقاومت بدن در برابر این ویروس شود.

یکی از خواص این گیاه که امروزه کمتر به آن توجه می‌شود، خواص نگهدارنده آن است. دارچین خاصیت آنتی‌باکتریال دارد و به همین دلیل در گذشته از آن برای نگهداری مواد غذایی استفاده می‌کردند. برگ‌های دارچین را در کنار میوه‌ها و سبزیجات قرار می‌دادن تا از تغییر رنگ و فاسد شدن آن‌ها جلوگیری کند.

پوست دارچین باید به صورت طبیعی از درخت جدا شود و به صورت چوب یا پودر دارچین مورد استفاده قرار گیرد تا بهترین عملکرد را روی بدن داشته باشد. این گیاه نباید هیچ گونه مواد افزودنی داشته باشد. دارچین کالری بسیار کمی دارد و دمنوش آن یکی از بهترین راه‌ها برای لاغری است. دارچین سرشار از منگنز است و شیرینی آن برای بدن ضرر ندارد. به همین دلیل برای کاهش قند خون بسیار مناسب است. خرید دارچین برای بهرمندی از خواص آن انجام می‌شود. در این مقاله شما را با خواصی که از دارچین نمی‌دانستید آشنا می‌کنیم.

خلاصه

دارچین بومی سریلانکا است. از آن برای طعم خوش غذا و شیرینی استفاده می‌شود. دارچین در طب سنتی برای تقویت بدن کاربرد دارد. این گیاه به صورت چوب یا پودر مصرف می‌شود.

خواص دارچین برای قلب چگونه عمل می‌کند؟

قند طبیعی دارچین ضرری برای بدن ندارد و این ویژگی دارچین در بین دیگر گیاهان دارویی منحصر به فرد است. دمنوش دارچین موجب کاهش کلسترول بد، قند خون و باز شدن رگ‌ها می‌شود. فواید این دمنوش گیاهی، موجب بهبود بخشیدن عملکرد قلب می‌شود و مانع از ایجاد بیماری‌های قلبی می‌شود. این گیاه دارویی سبب پایین آمدن فشار خون می‌شود. تمامی این عوامل منجر به کاهش خطر سکته قلبی می‌شوند و سلامت قلب را افزایش می‌دهند.

تأثیر دمنوش دارچین بر بیماری دیابت

دیابت یا قند خون بالا وقتی به وجود می‌آید که بدن انسولین تولید نکند یا نسبت به آن مقاوم شود. در این صورت قند موجود در بدن نمی‌سوزد و در بدن انباشته می‌شود. این اتفاق عملکرد پانکراس را مختل می‎کند و منجر به آسیب جدی به سایر اعضای بدن مثل کبد و چشم‌ها می‌شود. قند خون بالا سبب دیر خوب شدن زخم‌ها می‌شود. تحقیقات نشان می‎د‌هند خواص دارچین موجب دفع قند اضافی بدن می‌شود و اجازه انباشته شدن قند را به بدن نمی‌دهد. امروزه دارچین و عرق گیاهی آن، به عنوان یک داروی طبیعی و ضد دیابت استفاده می‌شود. خواص پودر دارچین در بدن مشابه انسولین رفتار می‌کند و به تولید انسولین توسط پانکراس کمک می‌کند. تأثیرات آن بر دیابت نوع۲ چشمگیر است و مصرف منظم آن موجب کاهش قند خون و بهبود یافتن شرایط بیماران دیابتی می‌شود.

خلاصه

دارچین خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. خواص دارچین موجب کاهش قند خون و بهبود بیماری دیابت می‌شود.

تقویت سلول‌های مغزی با خواص دارچین

یکی از فواید عجیب و بی‌نظیر دارچین، تقویت مغز است. تحقیقات روی این گیاه دارویی نشان می‌دهد که عملکرد مغز را افزایش می‌دهد و به تقویت حافظه کمک بسیاری می‌کند. مصرف دمنوش دارچین سبب کاهش استرس و آرامش اعصاب می‌شود.

ثابت شده است که خواص دارچین در افزایش فعالیت مغز تأثیر می‌گذارد و یکی از راه‌های پیشگیری از ابتلا به بیماری پارکینسون و آلزایمر است. دارچین پروتئین‌های مفیدی دارد که از تخریب سلول‌های مغزی جلوگیری می‌کنند.

خواص دارچین برای پریود

آنتی‌اکسیدان‌های دارچین چه تأثیری بر بدن دارند؟

مطالعات نشان می‌دهند دارچین در بین گیاهان دارویی، بیشتر مقدار آنتی‌اکسیدان را دارد. فلانوئید یک آنتی‌اکسیدان قوی است که از بدن در برابر عوامل بیماری‌زا محافظت می‌کند. آنتی‌اکسیدان‌ها تأثیر به‌سزایی در از بین بردن رادیکال‌های آزاد دارند. خواص دارچین موجب کاهش التهاب و درد هم می‌شود. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در دارچین، سبب تخریب سلول‌های سرطانی و تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شوند. دارچین یک آنتی بیوتیک طبیعی است. این گیاه از بروز عفونت در بدن جلوگیری می‌کند و مانع از فعالیت قارچ‌ها، میکروب‌ها و ویروس‌ها می‌شود. نوعی روغن در ترکیبات دارچین وجود دارد و به همین دلیل خاصیت محافظت از بدن را دارد. این روغن از آسیب به دستگاه ایمنی، گوارش، بروز سرماخوردگی و آنفولانزا جلوگیری می‌کند. دارچین همچنین سبب بهبود بیماری سرماخوردگی می‌شود و علائم آنفولانزا را هم از بین می‌برد

رفع بوی بد دهان با دارچین

خواص دارچین تأثیر خیلی خوبی بر جلوگیری از پوسیدگی دندان و خوشبو کردن دهان دارد. این گیاه در تولید بسیاری از خوشبو کننده‌های دهان و آدامس‌ها کاربرد دارد. نوشیدن دمنوش دارچین موجب رفع بوی بد دهان می‌شود.

خواص دارچین برای زنان در قاعدگی و بارداری

تحقیقات نشان داده دارچین برای بدن زنان مفید است. این گیاه سبب کاهش دردهای قاعدگی می‌شود. دمنوش دارچین علاوه بر کاهش درد، موجب افزایش انرژی در قاعدگی و رفع کسلی می‌شود. استفاده از خواص دارچین برای زنان همراه با زنجبیل، تأثیر آن را بیشتر هم می‌کند. چای دارچین موجب رفع اختلالات مربوط به روده در زنان می‌شود. خواص دارچین در چای موجب رفع دیابت بارداری می‌شود. این دمنوش حالت تهوع را در بارداری از بین می‌برد.

خلاصه

دارچین مغز را تقویت می‌کند. خواص آن موجب از بین بردن تاثیر رادیکال‌های آزاد می‌شود و خاصیت ضد باکتری دارچین سبب خوشبو شدن دهان می‌شود. مصرف دارچین در دوران پریود درد را تسکین می‌دهد و دیابت دوران بارداری را رفع می‌کند.

رفع مشکلات جنسی آقایان با خواص دارچین

شایع‌ترین مشکل جنسی آقایان زودانزالی و کاهش قدرت جنسی است. این مشکل بر اثر استرس، فشار روانی، کمبود اعتماد به نفس، مصرف غذاهای سرد و کمبود مواد مغذی بدن به وجود می‌آید. برای درمان این مشکل استفاده از خواص دمنوش‌های گیاهی در طب سنتی توصیه شده است. خواص دارچین برای مردان سبب افزایش قدرت جنسی می‌شود و سردی غذاها را خنثی می‌کند. استفاده از خواص دارچین برای مردان در رژیم غذایی آن‌ها، موجب درمان زودانزالی می‌شود. برای افزایش تأثیر دارچین، بهتر است آقایان آن را با عسل مصرف کنند. دارچین موجب افزایش گردش خون در اندام تناسلی مردانه می‌شود و از این طریق زودانزالی را درمان می‌کند.

خواص دارچین برای مردان

خواص دارچین و تأثیر آن بر کاهش وزن

احساس گرسنگی وقتی به وجود می‌آید که غذا هضم شود و قند خون کاهش پیدا کند. در این شرایط تمایل به مصرف مواد غذایی بیشتر می‌شود. کسانی که تصمیم به لاغری گرفته‌اند باید مراقب سطح قند خون خود باشند. استفاده از مواد ارگانیک، موجب جذب قند طبیعی به بدن می‌شود و علاوه بر تنظیم قند خون بدن، از چاق شدن جلوگیری می‌کند. خواص دارچین برای لاغری سبب افزایش متابولیسم بدن و سوختن چربی‌های مضر می‌شود. دارچین شیرینی طبیعی دارد که استفاده از آن در رژیم غذایی موجب می‌شود به قند و شکر غیرطبیعی، نیاز نداشته باشید. این کار باعث می‌شود فشار گلیسمی به بدن شما کاهش پیدا کند، قند شما ناگهانی افزایش پیدا نکند و کالری خیلی کمتری نسبت به قند دریافت کنید. خواص دارچین برای لاغری سبب افزایش سرعت چربی سوزی می‌شود. افزودن زجبیل به چای دارچین، سوخت و ساز بدن را بیشتر از قبل می‌کند و موجب لاغری سریع می‌شود.

دارچین را به عنوان ادویه در غذاها، طعم دهنده به کیک و شرینی و دمنوش، برای لاغری استفاده کنید. ترکیب دارچین با آبلیمو، یکی از راه‌های مصرف دارچین برای لاغری است. مصرف روزانه شیر و پودر دارچین، در لاغر شدن موثر است و استفاده آن قبل از خواب، موجب خوابی راحت می‌شود.

تهیه معجون لاغری با دارچین راحت است. ترکیب دارچین، زنجبیل، عسل و آبلیمو یک معجون فوق‌العاده برای لاغری است که مصرف آن سبب دفع سموم از بدن و بهبود دستگاه گوارش می‌شود. مقداری لیمو و زنجبیل را با مخلوط کن به شکل خمیری درآورید و با هم ترکیب کنید. سپس به آن آب اضافه کنید و روی شعله متوسط بگذارید. پس از آن که کمی غلیظ شد، اجازه دهید سرد شود و دمنوش دارچین را به آن اضافه کنید. روزانه دو قاشق از این معجون را برای لاغری مصرف کنید. خواص دارچین موجب تقویت معده و هضم راحت غذا می‌شود. این گیاه برای تسکین دردهای معده مفید است و به افزایش عمل دفع کمک می‌کند.

جالب است بدانید ترکیب خواص دارچین با سرکه سیب هم یک روش موثر برای لاغری است. این راه برای کسانی که مشکلات گوارشی دارند مناسب نیست. ترکیب چای دارچین و دو قاشق سرکه سیب را هر روز ناشتا مصرف کنید.

خلاصه

خواص دارچین موجب افزایش میل جنسی آقایان و درمان زودانزالی آن‌ها می‌شود. دارچین تأثیر بی‌نظیری در تسریع لاغری دارد. آن را می‌توانید به صورت دمنوش، شیر و پودر دارچین، معجون لاغری با دارچین، دارچین و سرکه سیب، برای لاغری استفاده کنید.

پوستی بهتر با استفاده از خواص دارچین

رفع آکنه و جوش

معمولا پوست‌های چرب بیشتر دچار جوش و آکنه می‌شوند. جوش بر اثر تجمع چربی زیر پوست به وجود می‌آید. عدم درمان جوش علائم آن را تشدید می‌کند و سلامت پوست را به خطر می‌اندازد. خواص دارچین برای پوست سبب رفع جوش و ضایعات پوستی می‌شود. دمنوش دارچین چربی پوست را کاهش می‌دهد. دارچین موجب پاکسازی پوست از آلودگی‌ها می‌شود. این گیاه دارویی سبب باز نگه داشتن منافذ پوست و جذب اکسیژن کافی به پوست می‌شود.

آبرسانی و رفع خشکی پوست

خشک شدن پوست موجب بروز خطوط روی پوست و پیری زودرس آن می‌شود. پوست خشک مواد مغذی خود را به سرعت از دست می‌دهد. برای حفظ رطوبت آن از خواص دارچین برای پوست استفاده کنید. دمنوش دارچین را به صورت خوراکی یا موضعی استفاده کنید. اگر به صورت موضعی برای پوست مصرف می‌کنید، با ترکیب مقداری عسل، موجب غلیظ شدن این ترکیب می‌شوید و تأثیر آن بر پوست را افزایش می‌دهید. می‌توانید از دمنوش دارچین به عنوان تونر پاک کننده صورت هم استفاده کنید. خواص دارچین موجب نرمی و لطافت پوست می‌شود. دارچین موجب رفع خشکی پوست پا می‌شود و خواص آن از ضخیم شدن پوست پا جلوگیری می‌کند. خواص دارچین در چای موجب تقویت پوست می‌شود.

بهبود بخشیدن زخم با خواص دارچین

فواید دارچین موجب درمان سریع زخم و جلوگیری از عفونت آن می‌شود. عسل و پودر دارچین، ترکیب ضد قارچی قوی است و موجب درمان زخم و بریدگی می‌شود.

کمک به درمان آلرژی

دارچین می‌تواند به عنوان یک آنتی‌هستامین طبیعی عمل کند و با کاهش علائم آلرژی، احساس خارش را هم از بین ببرد. این داروی گیاهی برای کنترل سرفه، بهبود بیماری آسم به کار می‌رود. به طور کلی ذارچین برای کاهش اثر مواد آلرژی‌زا، مفید است و کمک می‌کند آن‌ها به مدت کمتری در بدن باقی بمانند.

خواص دارچین در جذب منگنز

دارچین سرشار از منگنز است. این ماده بافت استخوان را تقویت می‌کند، عملکرد تیروئید را بهبود می‌بخشد و فعالیت هورمون‌ها را تنظیم می‌کند.منگنز از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند و موجب تنظیم سوخت و ساز بدن می‌شود. کمبود این ماده معدنی، خطر ابتلا به صرع را افزایش می‌دهد. مصرف دارچین سبب جذب منگنز کافی به بدن می‌شود.

خواص دارچین برای پوست

خلاصه

ادویه طبیعی دارچین چربی و خشکی پوست را رفع می‌کند و رطوبت آن را تنظیم می‌کند. ماسک دارچین و عسل برای بهبود شرایط پوست بسیار مناسب است. این گیاه دارویی موجب درمان زخم‌ها می‌شود و سبب جذب منگنز به بدن می‌شود.  

تاثیر دارچین روی مو

موهای آسیب دیده دچار موخوره، خشکی مو، شوره سر، نازک شدن بافت مو و ریزش می‌شوند. از گذشته‌های دور از خواص دارچین برای تقویت مو استفاده شده است. دارچین سبب تقویت ریشه مو می‌شود. فواید آن موجب آبرسانی به مو و درمان خشکی مو می‌شود. از دمنوش دارچین برای ماساژ موها استفاده کنید. این کار موجب نرمی و درخشان شدن موها می‌شود. دارچین به روشن شدن رنگ مو کمک می‌کند. مصرف دارچین موجب رفع سلول‌های مرده از پست سر می‌شود و این به رویش مجدد موها کمک بسیاری می‌کند.

تهیه چای دارچین خانگی

برای استفاده از خواص دارچین در چای ، چند تکه چوب دارچین را در قوری ریخته و آب جوش به آن اضافه کنید. بعد از 15 دقیقه چای دارچین شما آماده است.

مضرات دارچین و چای گیاهی آن

مصرف بیش از حد دارچین سبب بروز عوارضی مثل تجمع سموم در بدن می‌شود. مصرف بالای دمنوش دارچین در بارداری توصیه نمی‌شود چون ممکن است سبب زایمان زودرس یا سقط جنین شود. دارچین با داروهای دیابت تداخل دارد و نباید همزمان مصرف شود چون باعث افت شدید قند خون می‌شود. برخی افراد ممکن است به دارچین حساسیت داشته باشند و در صورت بروز جوش و کهیر روی پوست، احساس خارش و قرمزی پوست، باید مصرف آن را کاهش دهند یا به طور کامل قطع کنند. یکی از مضرات دارچین در صورت استفاده زیاد از آن، افزایش ضربان قلب است. همان‌طور که ذکر شد، طبیعت دارچین گرم است و افرادی که طبع گرم دارند باید در مصرف آن احتیاط کنند. دقت کنید که دارچین موجب رقیق شدن خون می‌شود و اگر از داروهای رقیق کننده خون استفاده می‌کنید، مصرف دارچین را قطع کنید.

خواص دارچین در چای

جمع‌بندی

دارچین گیاه مفیدی برای بدن است. این گیاه علاوه بر مصارف خوراکی، ادویه، تهیه شیرینی، برای درمان بیماری‌های مختلف و تقویت بدن هم استفاده می‌شود. خواص دارچین موجب جلوگیری از بروز بیماری‌های قلبی و سکته می‌شود. دارچین ممکن است احتمال ابتلا به ایدز را کاهش دهد. این ماده سلول‌های مغز را فعال می‌کند و مانع از ابتلا به بیماری آلزایمر می‌شود. دارچین می‌تواند بیماری دیابت را تا حد زیادی بهبود ببخشد. مصرف دارچین سبب خنثی کردن رادیکال‌های آزاد می‌شود. از آن برای تولید آدامس و خوشبو کننده دهان استفاده می‌کنند. دارچین برای بدن زنان و مردان خواص جالبی دارد.

خواص ادویه دارچین موجب کاهش درد قاعدگی در زنان می‌شود و مصرف آن در بارداری بهتر است به حداقل برسد تا خطر سقط جنین رفع شود. دارچین در بدن مردان موجب تقویت قوای جنسی و رفع زودانزالی می‌شود. فواید دارچین برای کاهش وزن بسیار است. این داروی گیاهی موجب هضم راحت غذا می‌شود. دارچین قند مورد نیاز بدن را تأمین می‌کند و باعث می‌شود دیرتر احساس گرسنگی کنید. قند طبیعی دارچین برای بدن مفید است و سبب افزایش سوخت و ساز بدن می‌شود. دارچین با کاهش کلسترول بدن، عملکرد کبد را بهبود می‌بخشد.

خواص آن جوش را برطرف می‌کند و موجب آبرسانی پوست می‌شود. دارچین برای تقویت مو به کار می‌رود. مصرف بیش از اندازه آن ممکن است مسمومیت، تپش قلب بالا و افت قند خون را به همراه داشته باشد.

سخن پایانی

نوشیدن چای و استفاده از ادویه‌ها به عنوان دمنوش‌های گیاهی، یک راه بسیار آسان و لذت بخش برای افزایش سلامتی است؛ و در نهایت توجه داشته باشید استفاده افراطی و دور از اعتدال هر ماده خوراکی عوارض و مشکلاتی به همراه دارد، پس در مصرف انواع دمنوش گیاهی رعایت اعتدال را داشته باشید.

فروشگاه آنلاین ریوک ارائه دهنده محصولات ارگانیک در ایران و صادر کننده محصولات به کشورهای خاورمیانه و حوزه خلیج فارس است، هدف ریوک افزایش سطح کیفی محصولات غذایی موجود در بازار به اندازه استانداردهای بین‌المللی است. افزایش ارزش غذایی مصرفی برابر با سلامت و تندرستی بیشتر و جامعه پرنشاط‌تر خواهد شد.

دسته بندی خواص خوراکی ها گیاه درمانی و طب سنتی
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات ارگانیگ - فروشگاه اینترنتی ریوک

ریوک

تضمین بهترین کیفیت

7 روز ضمانت تعویض محصول

ارسال رایگان برای خرید بالای 300 هزار تومان

خرید عمده

خدمات مشتریان

خدمات مشتریان ریوک آماده هرگونه پاسخگویی در زمینه سفارشات، پیگیری، شکایات، درخواستِ تعویض سفارش و راهنمایی مورد نیاز مشتریان است.

ریوک ارائه دهنده محصولات ارگانیگ با ضمانت بازگشت

Call Now Button
سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

ورود به سایت