ارزش غذایی و خواص گوجه خشک چیست؟

مهگل رئیس صفریمهگل رئیس صفری
3,431 بازدید
خواص گوجه خشک

خواص گوجه خشک شده

گوجه فرنگی گیاهی بوته‌ای است. این گیاه از نظر دانش گیاه‌شناسی، میوه است ولی در علم کشاورزی یک نوع سبزی به شمار می‌رود. گوجه فرنگی میوه‌ای قرمز رنگ است که بوی مطبوعی دارد. این میوه برای اولین بار در قاره آمریکا یافت شد. امروزه این میوه حدود 30٪ از کشت سبزیجات دنیا را به خود اختصاص داده است. از این میوه در رژیم غذایی روزانه مثل: تهیه سالاد، انواع غذاها، سوپ‌ها و پیتزاها، زیاد استفاده می‌شود. از فراورده‌های آن به عنوان چاشنی غذا استفاده می‌کنند مثل:آب گوجه، سس گوجه، رب گوجه، پودر گوجه و گوجه خشک شده. استفاده از خواص گوجه خشک ، ویژگی‌های گوجه را حفظ می‌کند و با افزایش ماندگاری، موجب می‌شود تا به مدت بیشتری از خواص آن‌ استفاده کنید. گوجه فرنگی خشک کالری پایینی دارد و سرشار از آنتی‌اکسیدان است. در این مقاله سعی می‌کنیم خواص این میوه خشک را به طور کاملا علمی بررسی کنیم.

خواص گوجه خشک

خواص گوجه خشک

این میوه خشک سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است. ویتامین A، C و K به مقدار فراوان در این میوه خشک وجود دارند و مقادیر بالای فولات، پتاسیم، فسفر و منیزیم از خواص گوجه خشک است. این میوه خشک یکی از منابع غنی برای لیکوپن و کاروتن است.

وجود ویتامین K در این میوه خشک سبب انعقاد خون و حفظ سلامت استخوان‌ها می‌شود.

ارزش غذایی گوجه خشک شده

ارزش غذایی گوجه خشک مانند میوه تازه آن است با این تفاوت که میزان آب و رطوبت گوجه خشک بسیار پایین است.

در ادامه به بررسی ارزش غذایی یک فنجان گوجه خشک (نزدیک به 100 گرم) می‌پردازیم:

کالری: 139

کربوهیدرات: 30 گرم

فیبر غذایی: 6.6 گرم (برابر با 26٪ نیاز روزانه)

پروتئین: 7.6 گرم

چربی: 1.6 گرم

خواص گوجه خشک برای لاغری

یکی از بهترین خواص گوجه خشک برای لاغری وجود فیبر در آن است. خواص گوجه خشک برای لاغری ، آن را به یک میان‌وعده پرمصرف، مخصوصا در بین خانم‌ها تبدیل کرده است.

همان‌طور که اشاره شد فیبر موجود در گوجه فرنگی خشک، حدودا 26٪ از نیاز روزانه شما را رفع می‌کند که این مقدار فیبر عملکرد دستگاه گوارشی را بهبود می‌بخشد و هضم غذا را آسان می‌کند. فیبر موجب انتقال آسان مواد از معده به روده می‌شود که این کار عمل دفع را راحت‌تر می‌کند و به دفع سموم از بدن کمک می‌کند. خواص گوجه خشک برای لاغری سبب ایجاد احساس سیری در طولانی مدت شده و به جلوگیری از چاقی و افزایش روند لاغری کمک می‌کند. فیبر گوجه خشک از مبتلا شدن به یبوست هم جلوگیری می‌کند.

خلاصه

گوجه خشک خواص بسیاری دارد و از آن برای مصارف زیادی استفاده می‌شود. یکی از خواص گوجه خشک برای لاغری وجود فیبر در این میوه خشک است که به هضم بهتر غذا کمک می‌کند و از ذخیره چربی‌های آن جلوگیری می‌کند.

خواص گوجه برای پوست

خواص گوجه خشک برای پروستات

پروستات غده‌ای جنسی در بدن مردان است که زیر مثانه قرار دارد و منتهی به مجرای دفع ادراد می‌شود؛ این غده علاوه بر دفع ادرار از بدن، وظیفه ترشح اسپرم از اندام جنسی مردانه را به عهده دارد.

مبتلا شدن به سرطان پروستات و بیماری‌های مربوط به آن در مردان شایع است و بعد از میان‌سالی، امکان ابتلا به این بیماری بیشتر هم می‌شود. یکی از مواردی که می‌تواند به طور قابل توجه‌ای از ابتلا به سرطان پروستات و پیشروی آن جلوگیری کند، داشتن رژیم غذایی مناسب و سرشار از گوجه است. استفاده روزانه از خواص گوجه خشک برای پروستات ، سبب کاهش ابتلا به این بیماری می‌شود.

مصرف میوه خشک گوجه به تقویت سیستم ایمنی مردان کمک می‌کند. یکی از مهمترین خواص گوجه خشک برای پروستات وجود آنتی‌اکسیدان‌ها در آن است. این خواص ضد سرطانی موجود در گوجه خشک شده، از عوامل به وجود آورنده سرطان مثل تجمع چربی در بدن جلوگیری می‌کند و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد. استفاده از خواص گوجه خشک برای پروستات  منجر به تنظیم هورمون‌های مردانه می‌شود و از بروز اختلال در عملکرد پروستات جلوگیری می‌کند.

خلاصه

پروستات از اندام‌های جنسی آقایان است و ممکن است دچار سرطان یا اختلال در عملکرد شود. از خواص گوجه خشک برای پروستات ، می‌توان به رفع خطر ابتلا به سرطان پروسات در مردان اشاره کرد.

مواد معدنی موجود در خواص گوجه خشک

پتاسیم 

گوجه خشک یکی از منابع مهم پتاسیم است. پتاسیم ماده معدنی ضروری برای بدن است. این ماده به آرامش بدن و بهبود اعصاب کمک می‌کند. وجود پتاسیم کافی سبب ایجاد شادابی و نشاط در فرد می‌شود. پتاسیم نقش ویژه‌ای در فعالیت ماهیچه‌های بدن و رساندن پیام‌های عصبی به آن‌ها دارد. این ماده معدنی مفید، سبب گرفتگی رگ‌ها می‌شود. این کار عمکرد قلب را بهبود می‌بخشد و به خون‌رسانی بدن کمک می‌کند. مصرف پتاسیم باعث تنظیم فشار خون می‌شود. این ماده نقش موثری در کاهش خطر سکته قلبی و مغزی دارد. گوجه خشک شده حاوی مقدار زیادی پتاسیم است و خواص آن منجر به ایجاد حس شادی و کاهش عصبانیت می‌شود.

منیزیم

منیزیم موجود در گوجه خشک سبب تأمین انرژی مورد نیاز بدن برای انجام فعالیت‌های روزانه بدن می‌شود. این ماده معدنی برای سلامت استخوان‌ها، بهبود عملکرد قلب، کنترل قند خون و عملکرد صحیح مغز لازم است. منیزیم برای فعالیت آنزیم‌های بدن ضروری است و به انجام واکنش‌های شیمیایی بدن کمک می‌کند. این ماده سبب تولید پروتئین در‍ بدن، بازسازی سلول‌های DNA، کمک به حرکات عضلات بدن و حفظ سلامت سیستم عصبی بدن می‌شود.

خواص گوجه برای لاغری

منیزیم پیام‌های عصبی را انتقال می‌دهد و به انجام بهتر حرکات ورزشی کمک می‌کند. این ماده معدنی مهم، تأثیر بسیار خوبی در بهبود خلق و خوی شما دارد و کمبود آن در موارد شدید، می‌تواند باعث بروز افسردگی هم شود. تحقیقات نشان داده‌اند میزان تأثیر منیزیم بر درمان دیابت بسیار زیاد است و منجر به کنترل قند خون و ترشح انسولین در بدن می‌شود. کمبود منیزیم باعث بروز التهاباتی می‌شود که منجر به پیری زودرس، چاقی و ابتلا به بیماری‌های جدی می‌شود. منیزیم تأثیر به‌سزایی در کاهش سردردهای میگرنی دارد. اگر گوجه از طریق آفتاب خشک شده باشد، جذب منیزیم در آن افزایش پیدا می‌کند. مصرف گوجه خشک باعث تأمین منیزیم مورد نیاز بدن می‌شود.

خلاصه

گوجه فرنگی خشک سرشار از مواد معدنی است. پتاسیم موجود در آن به بهبود عملکرد دستگاه عصبی و قلب کمک می‌کند و منیزیم، برای سلامت استخوان‌ها ضروری است و به کاهش سردردهای میگرنی کمک می‌کند.

آهن

آهن یکی از مواد معدنی بسیار مهم برای سلامت بدن است. آهن منجر به تولید پروتئین‌های مورد نیاز برای بدن می‌شود. این پروتئین‌ها سبب اکسیژن رسانی به اعضای بدن می‌شوند و سوخت و ساز بدن را تنظیم می‌کنند. میزان نیاز بدن خانم‌ها به آن بسیار بیشتر از آقایان است. خانم‌ها مقدار زیادی از آهن بدن خود را در دوران پریود از دست می‌دهند و این کمبود آهن را باید از طریق جذب مواد غذایی جبران کنند.

کمبود آهن در بدن پس از مدت نسبتا طولانی مشخص می‌شود؛ زیرا بدن ابتدا از ذخیره آهن موجود در بدن مثل: خون، کبد و مغز استخوان استفاده می‌کند که این کار آسیب زیادی به سلامت بدن می‌زند. کمبود آهن روند رساندن اکسیژن به سلول‌ها را هم دچار اختلال می‌کند و موجب بروز خستگی، بی‌حالی، اختلال در تمرکز و کاهش قدرت حافظه، می‌شود. جذب آهن کافی برای زنان باردار، نوزادان و کودکان بسیار ضروری است.

 استفاده از خواص گوجه خشک شده در رژیم غذایی روزانه، باعث جذب آهن کافی به بدن می‌شود. ویتامین C موجود در میوه خشک گوجه، جذب آهن را افزایش می‌دهد. خوب است بدانید آهن موجود در خواص گوجه خشک باعث تقویت ریشه موها و خون‌رسانی به پوست سر می‌شود.

خلاصه

آهن ماده‌ای ضروری برای بدن است که به انتقال اکسیژن در بدن کمک می‌کند و کمبود آن منجر به خستگی و بی‌حالی می‌شود. استفاده از گوجه خشک جذب آهن را افزایش می‌دهد چون ویتامین C در خواص آن وجود دارد.

خواص ضد سرطانی گوجه خشک

فعالیت رادیکال‌های آزاد در بدن منجر به تخریب سلول‌ها و تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود. آسیب به سلول‌های بدن در طولانی مدت سبب بروز بیماری‌های جدی و سرطان می‌شود. وجود ویتامین‌های مختلف در این میوه خشک باعث تقویت خواص ضد سرطانی آن می‌شود.گوجه خشک از بروز سرطان پروستات جلوگیری کرده و در دفع سلول‌های سرطانی در ریه و معده موثر است.

آنتی‌اکسیدان‌ها از فعالیت رادیکال‌های آزاد جلوگیری می‌کنند. ویتامین‌های A و C‌ از بهترین آنتی‌اکسیدان‌های مورد نیاز بدن هستند. ویتامین A‌ شامل لیکوپن می‌شود؛ این ماده نیز یک آنتی‌اکسیدان قوی است. آنتی‌اکسیدان‌ها باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شوند و از آن در برابر ابتلا به سرطان محافظت می‌کنند. ویتامین C‌ فعالیت رادیکال‌های آزاد را مختل می‌کند.

گوجه خشک شده سرشار از آنتی‌اکسیدان لیکوپن است. لیکوپن ترکیبی است که سبب رنگ قرمز گوجه می‌شود. این آنتی‌اکسیدان به فراوانی در گوجه و جود دارد و هرچه رنگ آن قرمزتر باشد، میزان بیشتری لیکوپن در گوجه وجود دارد. لیکوپن یکی از مهمترین کاروتنوئیدهایی است که در گوجه خشک وجود دارد. مصرف گوجه خشک همراه با چربی سبب افزایش جذب این آنتی‌اکسیدان به بدن می‌شود. میزان لیکوپن در فراورده‌های گوجه، مثل گوجه خشک، از گوجه تازه بیشتر است.

کمبود این ماده در بدن، احتمال بروز حمله قلبی و سکته را در مردانی که میان‌سالی را تجربه می‌کنند، افزایش می‌دهد.

خواص گوجه برای پرستات

خواص گوجه خشک در بارداری

یکی از خواص گوجه خشک در بارداری ، وجود مقادیر بالای فولات است. ویتامین B9 یا همان فولات، از مواد تشکیل دهنده طیف وسیعی از سبزیجات، میوه‌ها و غلات است. این ویتامین مهم برای تولید انرژی در بدن و تشکیل گلبول‎‌های سفید و قرمز، بسیار ضروری است. فولات باعث جلوگیری از آسیب به لوله عصبی جنین می‌شود. مصرف این ویتامین در دوران بارداری ضروری است. بسیاری از مکمل‌های این ویتامین مورد استفاده قرار می‌گیرند ولی بهتر است فولات از طریق مواد غذایی جذب بدن شود تا تأثیر بیشتری روی بدن بگذارد. استفاده از خواص گوجه خشک در بارداری منجر به رفع علائم افسردگی می‌شود. فولات مورد نیاز بدن خانم‌های باردار، با استفاده از خواص گوجه خشک در بارداری ، به میزان کافی جذب بدن می‌شود و از ایجاد آسیب‌های احتمالی جلوگیری می‌کند.

خلاصه

میوه خشک گوجه سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که از فعالیت رادیکال‌های آزاد در بدن جلوگیری می‌کنند. این میوه خشک مقادیر بالای فولات دارد که برای حفظ لوله عصبی جنین ضروری است و یکی از خواص گوجه خشک در بارداری است.

خواص گوجه خشک برای پوست

پوست یکی از مهمترین اعضای بدن است که برای حفظ سلامتی نیاز به مراقبت دارد. پوست در معرض آلودگی هوا و اشعه‌های مضر خورشید قرار دارد و اولین سد دفاعی بدن برای مبارزه با بیماری‌ها است.

آلودگی و اشعه مضر خورشید به پوست آسیب می‌رساند و به مرور زمان باعث فروپاشی سلول‌های پوست می‎‌شود؛ این مشکل می‌تواند چین و چروک، آکنه و جوش را هم ایجاد کند. خواص گوجه خشک برای پوست موجب بهبود شرایط آن می‌شود و مشکلات پوستی را رفع می‌کند. این میوه خشک سرشار از ویتامین C است که یکی از عوامل مهم برای سلامت پوست است. خواص گوجه خشک برای پوست از ابتلا به سرطان پ.ست جلوگیری می‌کند. ویتامین C‌ پوست را آبرسانی می‌کند و عامل مهمی برای تولید کلاژن در بدن است.

کلاژن پروتئین مهمی است و ارتباط مستقیم با رفع بیماری‌های پوستی دارد. این پروتئین به تشکیل و ترمیم بافت‌های بدن کمک می‌کند. میزان کلاژن بدن با افزایش سن، مصرف دخانیات و شکر، کاهش پیدا می‌کند در این شرایط بدن باید از طریق جذب مواد غذایی به تولید کلاژن کمک کند. کلاژن پوست را صاف می‌کند و چین و چروک‌ها را از بین می‌برد. این ماده از ایجاد تأثیرات منفی اشعه خورشید روی پوست جلوگیری می‌کند و یکی از بهترین خواص گوجه خشک برای پوست است.

خلاصه

پوست یکی از اعضای مهم بدن است که در خطر آسیب بسیاری قرار دارد. خواص گوجه خشک برای پوست از آن محافظت می‌کند. کلاژن موجود در آن از ایجاد چین و چروک، لک، جوش، آکنه و سرطان پوست، جلوگیری می‌کند.

گوجه فرنگی خشک، درمان دیابت

دیابت یک نوع بیماری است که در آن بدن در برابر انسولین مقامت می‌کند یا توانایی تولید انسولین را از دست می‌دهد. دیابت نوع 1 باعث از بین رفتن پانکراس و اختلال در تولید انسولین می‌شود و دیابت نوع ۲ بدن را در برابر انسولین مقام می‌کند. با پیشرفت این بیماری، پانکراس به طور کامل از دست می‌رود. دیابت سبب پایین آمدن سوخت و ساز بدن و بالا رفتن قند خون می‌شود. افزایش مقدار قند خون منجر به مسدود شدن رگ‌ها و بالا رفتن خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی می‌شود. تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد مصرف گوجه خشک شده به صورت روزانه، می‌تواند تأثیر بسیار خوبی بر کاهش قند خون و درمان بیماری دیابت بگذارد. یکی از خواص گوجه خشک، داشتن مقدار بسیار کم قند است که از پیشروی دیابت جلوگیری می‌کند.

پاکسازی مثانه و مجاری ادراری

گوجه خشک شده خاصیت ادرارآوری دارد. این خاصیت با افزایش دفع ادرار سبب دفع سموم بدن و اسیداوریک اضافی بدن می‌شود. این کار به پاکسازی کلیه، مثانه و مجاری ادراری کمک می‌کند و از ایجاد سنگ کلیه جلوگیری می‌کند.

خواص گوجه خشک برای تقویت بینایی

میوه خشک گوجه علاوه بر داشتن مقادیری ویتامین A، سرشار از کاروتن است. کاروتن یک ترکیب آلی است که برای تولید ویتامین A در بدن ضروری است. افزایش تولید ویتامین A در بدن منجر به بهبود بینایی، جلوگیری از خشکی چشم، تقویت دید در شب و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های چشمی می‌شود.

خلاصه

تحقیقات نشان داده‌اند این میوه خشک تأثیرات مثبتی بر کاهش قند خون و درمان دیابت دارد. گوجه خشک مجاری ادراری را پاکسازی می‌کند و کاروتن موجود در آن به تقویت چشم و بینایی کمک بسیاری می‌کند.

خواص گوجه در باردای

طرز تهیه گوجه خشک

به نظر می‌رسد اولین بار ایتالیایی‌ها از خواص گوجه خشک استفاده کردند و به مرور زمان از آن در طیف وسیعی از سالادها و پیتزاها و مواد غذایی استفاده کردند. گوجه را می‌توانید با استفاده از آفتاب یا فر، خشک کنید. اگر قبل از خشک کردن به آن کمی نمک بزنید باعث ماندگاری بیشتر میوه خشک می‌شود.

مقداری گوجه فرنگی را با دقت شسته و آن‌ها را با چاقوی تیزی به اندازه دلخواه برش بزنید. به گوجه‌های خرد شده کمی نمک بپاشید و آن‌ها را در سینی بچینید. استفاده از آفتاب برای خشک کردن گوجه راه مناسب‌تری است ولی زمان بیشتری لازم دارد تا خشک شود. برای جلوگیری از نفوذ گرد و خاک و حشرات، توری نازکی روی سینی قرار دهید. می‌توانید از فر، با پایین‌ترین درجه ممکن استفاده کنید و پس از حدودا یک‌ ساعت گوجه‌ها خشک می‌شوند. به خاطر داشته باشید گوجه‌های خشک شده را در ظرفی که هوا وارد آن نشود قرار دهید و در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

مضرات گوجه خشک شده

حساسیت به گوجه خشک نادر است. این میوه خشک ممکن است در برخی افراد که به گرده مواد غذایی حساسیت دارند، خارش، التهاب یا گلو درد ایجاد کند. این حساسیت موجب می‌شود دستگاه ایمنی بدن به پروتئین موجود در سبزیجات و میوه حمله کند و واکنش آلرژیک ایجاد کند.

خواص میوه‌های خشک

استفاده از خواص میوه‌های خشک باعث تأمین کالری مورد نیاز بدن می‌شود. میوه‌های خشک سرشار از مواد مغذی هستند و حدودا دو برابر میوه تازه، انرژی‌زا هستند. استفاده از میوه خشک علاوه بر تأمین انرژی، موجب ایجاد احساس سیری بیشتری نسبت به میوه تازه در فرد می‌شود که این کار به مرور زمان باعث تناسب اندام و لاغری می‌شود. خواص بسیاری از میوه خشک گوجه ذکر شد. اگر مایل به خرید گوجه خشک هستید، بهتر است از فروشگاه معتبری آن را تهیه کنید؛ چون ممکن است برخی تولیدکنندگان به آن مواد افزودنی زده باشند تا ماندگاری گوجه خشک را افزایش دهند و مواد شیمیایی می‌تواند برای بدن مضر باشد. به خاطر داشته باشید سلامت بدن شما از هر امر دیگری مهم‌تر است.

خواص گوجه برای اسپرم

سخن پایانی

گوجه خشک از ترکیباتی تشکیل شده است که برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مفید است. این میوه خشک به حفظ سلامتی و جلوگیری از ابتلا به سرطان کمک می‌کند و استفاده از آن نه تنها ضرری ندارد، بلکه برای کسانی که به سلامت خود اهمیت می‌دهد، ضروری است.

فروشگاه آنلاین ریوک ارائه دهنده محصولات ارگانیک در ایران و صادر کننده محصولات به کشورهای خاورمیانه و حوزه خلیج فارس است، هدف ریوک افزایش سطح کیفی محصولات غذایی موجود در بازار به اندازه استانداردهای بین‌المللی است. افزایش ارزش غذایی مصرفی برابر با سلامت و تندرستی بیشتر و جامعه پرنشاط‌تر خواهد شد.

دسته بندی خواص خوراکی ها
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات ارگانیگ - فروشگاه اینترنتی ریوک

ریوک

تضمین بهترین کیفیت

7 روز ضمانت تعویض محصول

ارسال رایگان برای خرید بالای 300 هزار تومان

خرید عمده

خدمات مشتریان

خدمات مشتریان ریوک آماده هرگونه پاسخگویی در زمینه سفارشات، پیگیری، شکایات، درخواستِ تعویض سفارش و راهنمایی مورد نیاز مشتریان است.

ریوک ارائه دهنده محصولات ارگانیگ با ضمانت بازگشت

Call Now Button
سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

ورود به سایت