آیا خواص روغن کنجد برای لاغری حقیقت است؟

مهگل رئیس صفریمهگل رئیس صفری
5,541 بازدید
خواص روغن کنجد برای لاغری

فواید روغن کنجد

در صورتی که می‌خواهید با خواص روغن کنجد برای لاغری آشنا شوید، بهتر است قبل از آن کمی بیشتر راجع به کنجد بدانید. کنجد یکی از قدیمی‌ترین گیاهان خوراکی و مقاوم است و در شرایط کم‌آبی هم می‌تواند رشد کند. دانه‌های کنجد زیر پوسته تیره‌ای قرار دارند و برای مصرف روزانه این پوسته باید جدا شود. این دانه به دلیل خواص خوراکی و ارزشمندی که دارد، از گذشته بسیار مورد توجه انسان قرار گرفته و رد پای آن در بسیاری از محصولات خوراکی و غذاها دیده می‌شود. شاید برای شما جالب باش که کنجد به نام‌های سیم‌سیم، تیل، جین‌جلی و بنی‌سید شناخته می‌شده است. به طور دقیق مشخص نیست خاستگاه این دانه روغنی چه کشوری است؛ برخی ادعا دارند کنجد از قاره آسیا به سایر نقاط دنیا منتقل شد و برخی می‌گویند کنجد برای اولین بار در آفریقا کشف شد.

انسان‌های اولیه در گذشته کنجد را کشت می‌کردند و از نقاشی‌هایی که از آن‌ها روی دیوار غارها به جا مانده می‌توان فهمید آن‌ها از کنجد به طور قابل توجهی در زندگی روزانه خود استفاده می‌کردند. کنجد یک دانه روغنی است و در بین دانه‌های روغنی، بیشترین میزان روغن را دارد. دانه کنجد ارزش غذایی بالایی دارد و سرشار از کلسیم است. میزان کلسیم این روغن سه برابر کلسیم شیر است و مصرف آن موجب تقویت استخوان‌ها می‌شود. این گیاه شامل مقادیر بالای اسیدهای چرب ضروری می‌شود. کنجد به دلیل طعم و عطری که دارد برای تهیه نان، شیرینی، حلیم، حلوا، ارده و بسیاری از غذاها استفاده می‌شود. کنجد را به صورت سبوس دار (یعنی با پوست) و بدون سبوس استفاده می‌کنند. کنجد سفید ترکیبات روغنی بیشتری دارد. این دانه علاوه بر تهیه غذا و مصارف خوراکی، مصارف دارویی هم دارد و عامل مهمی برای درمان بسیاری از بیماری‌ها است.

از دانه کنجد روغن تهیه می‌شود. بعد از تهیه روغن کنجد، باقیمانده آن ماده‌ای شبیه آرد است که سرشار از پروتئین است و برای تغذیه دام از آن استفاده می‌شود. این روغن خواصی کاملا مشابه کنجد دارد با این تفاوت که یک قاشق روغن کنجد ارزش غذایی بالاتری نسبت به همان مقدار کنجد تازه دارد؛ برخی نمی‌دانند روغن کنجد چه طبعی دارد . این روغن طبیعی گرم و خشک دارد. از خواص روغن کنجد برای لاغری استفاده می‌شود. این روغن تأثیر خیلی خوبی بر از بین بردن مشکلات پوستی دارد. چربی طبیعی آن موجب پایین آوردن سطح کلسترول بد خون می‌شود و برای مصرف کسانی که چربی خون بالا دارند بسیار مناسب است. معمولا خرید روغن کنجد برای پخت و پز انجام می‌شود؛ ممکن است بپرسید روغن کنجد چه خاصیتی دارد ؟ باید بگوییم که این روغن کاملا طبیعی است، ضرری برای سلامتی ندارد، توانایی تحمل دماهای بالا را دارد و نمی‌سوزد. مقاله‌ای که پیش رو دارید کمک می‌کند با خواص بی‌نظیر این روغن گیاهی بیشتر آشنا شوید.

خلاصه ی مطلب

کنجد از گذشته استفاده زیادی داشته است. این گیاه به خواص دارویی خود معروف است. کلسیم موجود در کنجد سه برابر شیر است و خواص خوراکی آن در تهیه غذا استفاده می‌شود. طبع روغن کنجد گرم است و برای مصارف موضعی هم از آن استفاده می‌شود.

خواص روغن کنجد

روغن کنجد چه کاربردی دارد؟

روغن کنجد منبعی غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی است. این روغن نیاز روزانه شما را تا حد زیادی به کلسیم، روی، منگنز، آهن، منیزیم، فسفر و تیامین برطرف می‌کند. مشخص شده است که در میان دانه‌های روغنی، روغن کنجد بیشتر از همه خاصیت کاهش کلسترول خون و تنظیم چربی را دارد. این روغن با خواصی که دارد موجب بهبود بخشیدن سلامت قلب می‌شود. فواید روغن کنجد از قلب محافظت می‌کند و خطر بیماری‌های قلبی را تا حد زیادی پایین می‌آورد. این روغن مقدار زیادی لیگنان و پروتئین دارد که آن را نسبت به سایر روغن‌ها متمایز می‌کند. به دلیل آن که طبع روغن کنجد گرم است، می‌تواند سردی بدن را رفع کند. فواید روغن کنجد برای بیضه سبب تقویت اسپرم و کاهش مشکلات جنسی آقایان می‌شود. خواص روغن کنجد برای لاغری ، پوست و مو کاربرد دارد. این روغن برای افرادی که به لبنیات حساسیت دارند یا طعم آن برای آن‌ها ناخوشانید است، بسیار مفید است. مصرف روغن کنجد موجب نرمی مفاصل می‌شود و از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند. روغن کنجد فشار خون را تنظیم می‌کند و مصرف ان موجب حفظ سلامتی بدن می‌شود.

روغن کنجد یک پکیج کامل برای سلامتی است و وجود آن در هر خانه‌ای ضروری است.

لیگنان موجود در روغن کنجد و میزان تأثیر گذاری آن بر سلامتی

قبل از آن که در مورد تأثیری که فیبرهای نامحلول موجود در روغن دانه کنجد روی بدن می‌گذارند صحبت کنیم، لازم است کمی در مورد لیگنان توضیح دهیم. لیگنان‌ها نوعی فیتواستروژن هستند. فیتواستروژن‌ها در بافت گیاهان وجود دارند و در بدن پستانداران موجب باروری می‌شوند. دلیل اینکه به آن‌ها فیتواستروژن می‌گویند، بخاطر این است که این ماده در بدن تولید نمی‌شود و باید از طریق مواد غذایی جذب بدن شود. مصرف فیتواستروژن‌ها برای زنان یائسه ضروری است چون معمولا با کمبود استروژن مواجه می‌شوند.

لیگنان‌ها ترکیبات مشابه به فیتواستروژن دارند. این ترکیبات فیبر نامحلول در آب هستند و سبب جذب آن به میزان کافی در بدن می‌شوند. فیبر نقش موثری برای سلامت بدن دارد. مطالعات انجام شده روی این ترکیبات نشان می‌دهند مزایا روغن کنجد مانع از بروز بیماری‌های مزمن مثل دیابت و سرطان‌های سینه و روده می‌شود.

خلاصه

روغن کنجد به راحتی نیاز روزانه شما به مواد معدنی را رفع می‌کند. این روغن چربی طبیعی بالایی دارد و موجب کاهش کلسترول خون می‌شود. روغن کنجد شامل نوعی ترکیبات فیتواستروژن به نام لیگنان می‌شود. لیگنان فیبر نامحلول در آب است.

لیگنان‌ها خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارند؛ این ترکیبات با ارزش سبب دفع فعالیت رادیکال‌های آزاد می‌شوند. لیگنان‌ها از بهم خوردن تعادل رادیکال‌های آزاد و آنتی‌اکسیدان‌ها جلوگیری می‌کنند. رادیکال‌های آزاد ترکیباتی هستند که به طور طبیعی در بدن تولید می‌شوند و تا زمانی که در تعادل باشند به بدن آسیبی نمی‌زنند. روغن کنجد دستگاه ایمنی بدن را تقویت می‌کند و مانع از فعالیت عوامل بیماری‌زا می‌شود.

طبع روغن کنجد

تاثیر خواص روغن کنجد برای لاغری

یکی از مهمترین تأثیرات لیگنان‌ها روی بدن، افزایش چربی‌سوزی است. چربی طبیعی موجود در روغن کنجد، سبب ایجاد حس سیری می‌شود و پیام گرسنگی دیرتر به مغز می‌رسد. این کار سبب افزایش سوخت و ساز بدن می‌شود و بدن مجبور است برای حفظ انرژی، چربی‌ها را بسوزاند. لیگنان‌ها سبب افزایش عملکرد کبد هم می‌شوند و این کار موجب می‌شود بدن راحت‌تر سموم را دفع کند. خواص روغن کنجد برای لاغری و چربی‌سوزی به حدی موثر است که بسیاری از بدنسازان از مکمل‌های شامل روغن کنجد یا روغن طبیعی کنجد استفاده می‌کنند.

مصرف روزانه روغن کنجد و قرار دادن آن در رژیم غذایی سبب می‌شود بدن فیبر کافی دریافت کند. این کار به تقویت معده کمک زیادی می‌کند. روغن کنجد به راحتی هضم می‌شود؛ پس از خوردن مواد غذایی که با این روغن پخته شده، احساس سنگینی نمی‌کنید. روغن کنجد برای آشپزی گزینه مناسبی است چون باعث می‌شود غذاهای شما طعم خوبی بگیرند و کاملا رژیمی باشند. خواص روغن کنجد برای لاغری موجب دفع آسان غذا می‌شود و با افزایش عمل دفع، روند لاغری را سریع‌تر می‌کند. این کار منجر به درمان یبوست هم می‌شود.

خلاصه

فواید روغن کنجد موجب افزایش آنتی‌اکسیدان‌های بدن می‌شود. مصرف این روغن یکی از بهترین راه‌های طبیعی برای لاغری است. خواص روغن کنجد برای لاغری ، سوخت و ساز بدن را بیشتر می‌کند و خاصیت چربی‌سوزی دارد. فیبر موجود در آن به هضم آسان غذا کمک می‌کند.

ویتامین‌ها، مواد معدنی و پروتئین بدن خود را با خواص روغن کنجد تأمین کنید

پروتئین مورد نیاز بری بدن از طریق مواد غذایی جذب بدن می‌شود یا توسط اسیدآمینه‌های ضروری تولید می‌شود. پروتئین ماده مغذی مهمی برای بدن است. کمبود این ماده موجب اختلال در رشد، تحلیل رفتن ماهیچه‌های بدن، اختلال در عملکرد سیستم تنفسی و قلب، کاهش قدرت دفاعی بدن و در موارد حاد موجب مرگ می‌شود. روغن کنجد نسبت به سایر گیاهان روغنی، پروتئین بیشتری دارد. این روغن منبع خوبی برای آهن و سایر مواد معدنی است. آهن سبب رفع بی‌حالی می‌شود و اکسیژن مورد نیاز سلول‌ها را از طریق خون به آن‌ها می‌رساند. روی (زینک) سبب تقویت پوست و رفع عارضه‌های پوستی می‌شود. روغنی که از کنجد سبوس‌دار تهیه می‌شود، موادمعدنی بیشتری دارد.

مواد معدنی و آهن موجود در فواید روغن کنجد، به درمان کم‌خونی و سرگیجه ناشی از ضعف کمک می‌کند. روغن کنجد برای کنترل اعصاب مفید است، هوشیاری را افزایش می‌دهد و انرژی‌زا است.

بهترین خواص روغن کنجد از نگاه مصرف کنندگان

طبق نظرسنجی که از مصرف کنندگان روغن کنجد گرفته شد، اکثر آن‌ها علاوه بر استفاده خوراکی از این روغن، به دلیل خواصی که روغن کنجد برای رفع بوی بد دهان دارد، آن را عضوی دائمی در قفسه محصولات گیاهی خود قرار داده بودند.

افرادی که کیسه صفرا خود را عمل کرده بودند یا کبد چرب داشتند از مصرف این روغن بسیار راضی بودند و بیان کردند که خواص این روغن در دفع سموم بدن آن‌ها نقش مهمی داشته است. روغن کنجد مانند فیلتری در برابر چربی‌ها عمل می‌کند و مانع از جذب چربی‌های مضر توسط بد می‌شود.

خلاصه

با مصرف روغن کنجد با کمبود مواد معدنی مواجه نمی‌شوید. روغن کنجد در بین مصرف کنندگان روغن‌های گیاهی محبوب است و موج رفع بوی بد دهان، پاکسازی کبد و دفع سموم از بدن می‌شود.

خواص روغن کنجد برای لاغری

دلایل  محبوبیت روغن کنجد در مصارف موضعی

روغن کنجد ویتامین‌هایی مثل E و A  را در خواص خود دارد. این ویتامین‌ها تأثیر به‌سزایی در بهبود بخشید شرایط پوست و مو دارند. ویتامین E موجود در این روغن تأثیر بسیار زیادی بر درمان زخم دارد. این ویتامین به سرعت زخم را می‌بندد. روش استفاده از روغن کنجد برای زخم به صورتی است که باید پس از شستشوی آن، مقداری روغن روی زخم بریزید و روی زخم را با باند ببندید. هر چند ساعت یکبار زخم را باز کنید و پانسمان آن را عوض کنید تا عفونت نکند و زودتر بهبود پیدا کند.

مصرف روغن کنجد و چگونگی درخشان شدن پوست

تأثیر خواص روغن‌های گیاهی برای درمان مشکلات پوستی بهتر از داروهای شیمیایی است. روغن کنجد کاملا طبیعی است و مواد افزودنی ندارد. این روغن برای استفاده موضعی روی پوست مناسب است.

ویتامین E آنتی‌اکسیدانی قوی است. این ویتامین برای سلامت پوست ضروری است. مصرف آن موجب حفظ رطوبت کافی به پوست می‌شود. مزایا روغن کنجد برای پوست موجب رفع چین و چروک‌های پوست و جلوگیری از خشک شدن آن می‌شود. این روغن مانند یک ضدآفتاب طبیعی عمل می‌کند و از پوست در برابر اشعه مضر آفتاب محافظت می‌کند؛ اما روغن کنجد به مدت طولانی از پوست محافظت نمی‌کند؛ به همین دلیل باید با فاصله‌های زمانی کمی آن را روی پوست بزنید. روغن کنجد تولید کلاژن را در پوست افزایش می‌دهد. کلاژن پوست شما را مانند روزهای اول جوانی، صاف و یکدست نگه می‌دارد و از پیری زودرس پوست جلوگیری می‌کند. ویتامین E‌ موجب رفع جای زخم و بریدگی می‌شود؛ این ویتامین یک لکه بر طبیعی برای پوست است.

ویتامین A موجب رفع جوش و آکنه صورت می‌شود. این ویتامین برای رفع خشکی لب مفید است و مصرف آن تیرگی دور چشم را از بین می‌برد. روغن کنجدموجب روشن شدن رنگ پوست می‌شود و این به خاطر وجود ویتامین A است. چربی‌های طبیعی روغن کنجد، سموم پوست را در خود حل می‌کنند و لایه‌های زیرین پوست را هم پاکسازی می‌کنند.

روغن کنجد خواص ضدمیکروبی دارد واز فعالیت میکروارگانیسم‌های مضر روی پوست جلوگیری می‌کند. روغن کنجد التهاب پوست را از بین می‌برد و مانع از بسته شدن منافذ پوستی می‌شود. مصرف روغن کنجد برای انواع پوست مناسب است و تأثیرات خوبی بر از بین بردن عارضه‌های پوستی دارد.

روغن کنجد علاوه بر خواصی که برای پوست صورت دارد، برای ماساژ پا هم مفید است. این روغن در طب آیورودا برای درمان ناراحتی‌ها استفاده می‌شود و در آن توصیه شده قبل از خوای روغن کنجد را روی پا ماساژ دهید. این کار برای داشتن خوابی آرام مفید است.

طریقه استفاده از روغن کنجد برای پوست به این صورت است که مقداری از آن را روی پوست صورت بزنید و با دست صورت خود را ماساژ دهید تا روغن جذب شود. اگر چربی آن شما را اذیت می‌کند، می‌توانید پس از یک ساعت پوست خود را شستشو دهید.

خلاصه

روغن کنجد برای ماساژ پوست صورت مناسب است. این روغن چین و چروک و جوش را برطرف می‌کند. مصرف آن موجب جوانسازی پوست و حفظ رطوبت آن می‌شود. روغن کنجد پوست را روشن می‌کند و سبب پاکسازی آن می‌شود.

ویتامین‌های روغن کنجد و اثر آن‌ها روی موها

روغن کنجد برای مصارف موضعی مناسب است و مصرف آن برای سلامت موها توصیه می‌شود. در طب سنتی هند، خانم‌های هندی از این روغن برای تأمین تقویت موها استفاده می‌کنند و موها خود را با روغن کنجد ماساژ می‌دهند. مزایا روغن کنجد برای مو به دلیل وجود مقادیر بالای ویتامین A و E موجب تقویت موها می‌شود. این روغن با جذب ویتامین E‌ به موها، آن‌ها آبرسانی می‌کند. جذب رطوبت کافی به مو مانع از بروز موخوره و خشکی موها می‌شود. ماساژ پوست سر با روغن کنجد شوره سر را رفع می‌کند. روغن کنجد تارهای مو را ضخیم می‌کند و به پرپشت شدن موها کمک می‌کند. ویتامین E‌ موها را درخشان می‌کند. روغن طبیعی کنجد مانع از ریزش مو می‌شود. ویتامین A سبب رشد بهتر موها، افزایش گردش خون در کف سر و تقویت فولیکول مو می‌شود.

فواید روغن کنجد برای بیضه

تأثیرات ماساژ بدن با روغن کنجد برای رفع درد

ماساژ اندام‌ها با روغن کنجد موجب تسکین دردهای مفصلی می‌شود. این روغن گردش خون را در بدن افزایش می‌دهد و سبب گرم شدن مفصل‌ها می‌شود.

ماساژ شکم با روغن کنجد باعث درمان درد و رفع یبوست می‌شود. چربی روغن کنجد نسبت به سایر روغن‌ها بیشتر است و ممکن است کامل جذب بدن نشود؛ برای رفع چربی اضافی این روغن از پوست، می‌توانید قبل از حمام پوست خود را با آن ماساژ دهید.

فواید روغن کنجد برای بیضه چگونه عمل می‌کند؟

برخی منابع نشان می‌دهند که فواید روغن کنجد برای بیضه بسیار موثر است و می‌تواند مشکلات جنسی را کاهش دهد. روغن کنجد گردش خون در این ناحیه را به طور چشمگیری افزایش می‌دهد. روغن مالی بیضه و ناحیه تناسلی، سبب جذب مواد مغذی به بدن می‌شود. فواید روغن کنجد برای بیضه موجب حفظ آرامش و از بین رفتن استرس می‌شود. این کار بر بهبود کیفیت رابطه جنسی اثر می‌گذارد.

عوارض روغن کنجد

مصرف روغن کنجد ممکن است برای برخی افراد حساسیت ایجاد کند. برای اطمینان از عدم حساسیت به آن، مقداری روغن کنجد را روی پوست صورت بزنید و پس از حدودا 20 دقیقه اگر آثاری از خارش، سوزش و قرمزی روی پوست مشاهده نشد، با خیال راحت از ان استفاده کنید.

مصرف بیش از اندازه روغن کنجد موجب چاقی و اضافه وزن می‌شود. روغن کنجد چربی بالایی دارد و باید به مقدار متعادل در روز مصرف شود.

جمع‌بندی

روغن کنجد، روغنی با مقدار زیادی چربی غیر اشباع است. این روغن کلسترول خون را کاهش می‌دهد و موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. لیگنان‌های موجود در آن سبب افزایش متابولیسم بدن و لاغری می‌شوند. مصرف روغن کنجد باعث می‌شود مواد معدنی به قدار کافی جذب بدن شوند. این روغن سموم بدن را دفع می‌کند. روغن کنجد به صورت موضعی هم کاربرد دارد. از این روغن برای تقویت پوست و مو استفاده می‌شود. ویتامین E موجود در آن پوست و مو را آبرسانی می‌کند و از پیری پوست جلوگیری می‌کند. فواید روغن کنجد برای بیضه ، از آن در برابر عفونت و بیماری‌ها محافظت می‌کند. علاوه بر آن که باید بدانید روغن کنجد چه طبعی دارد ، طبع بدن خود را هم باید از طریق پزشک طب سنتی متوجه شوید تا بتوانید مقدار مناسب از این روغن را استفاده کنید و دچار مشکل نشوید.

روغن کنجد در بارداری

برای ماساژ بدن و رفع دردهای مفصلی می‌توانید از روغن کنجد استفاده کنید. این روغن ضرری برای بدن ندارد و استفاده بیش از اندازه ز آن می‌تواند سبب چاقی شود. مطالبی که در این مقاله ذکر کردیم برخی از خواص این روغن بود و هنوز بسیاری از آن‌ها وجود دارند که در حال بررسی هستند. وقتی بدانیم روغن کنجد چه خاصیتی دارد ، راحت‌تر می‌توانیم برای درمان بیماری‌ها از آن استفاده کنیم. برخی خواص این گونه محصولات گیاهی بر اثر تجربه به دست می‌آیند. اگر شما تجربه متفاوتی از مصرف روغن کنجد دارید، خوشحال می‌شویم آن را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

سخن پایانی

استفاده از خواص روغن‌های گیاهی برای حفظ سلامتی و زیبایی طبیعی صورت و بدن، درحال حاضر بسیار رواج پیدا کرده است.

روغن آووکادو یک معجزه‌گر فوق‌العاده برای پوست و مو و به طور کلی تمام بدن شماست؛ برای تشخیص و خرید روغن کنجد برخی راهکارها راهنمای شما هستند. این روغن نباید هیچ مواد افزودنی مانند آب، ماده معطر یا حتی مواد نگهدارنده داشته باشد مگر به عنوان حلال برای اسپری شدن راحت‌تر است. این روغن آبکی و شل نیست و بافت نرم و کشسانی دارد، و نمونه خالص و اصل این روغن گیاهی طلایی روشن و شفافی دارد. بهتر است قبل از استفاده مداوم از این روغن، مقدار از آن را روی ساعد دست خود امتحان کنید، اگر احساس خارش و سوز یا التهاب نشدید با خیال راحت از آن استفاده کنید.

 فروشگاه آنلاین ریوک ارائه دهنده محصولات ارگانیک در ایران و صادر کننده انواع محصولات گیاهی و فراوده‌های آن به کشورهای خاورمیانه و حوزه خلیج فارس است، هدف ریوک افزایش سطح کیفی محصولات غذایی موجود در بازار به اندازه استانداردهای بین‌المللی است. افزایش ارزش غذایی مصرفی برابر با سلامت و تندرستی بیشتر و جامعه پرنشاط‌تر خواهد شد.

دسته بندی خواص خوراکی ها زیبایی و سلامتی گیاه درمانی و طب سنتی
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات ارگانیگ - فروشگاه اینترنتی ریوک

ریوک

تضمین بهترین کیفیت

7 روز ضمانت تعویض محصول

ارسال رایگان برای خرید بالای 300 هزار تومان

خرید عمده

خدمات مشتریان

خدمات مشتریان ریوک آماده هرگونه پاسخگویی در زمینه سفارشات، پیگیری، شکایات، درخواستِ تعویض سفارش و راهنمایی مورد نیاز مشتریان است.

ریوک ارائه دهنده محصولات ارگانیگ با ضمانت بازگشت

Call Now Button
سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

ورود به سایت