خواص عرق خارشتر و عوارض آن چیست؟

وحید رمضانیوحید رمضانی
14,246 بازدید
خواص عرق خارشتر

خواص عرق خارشتر چیست ؟

شاید برای شما هم سوال باشد که گیاه خارشتر یا آدور، گیاهی از خانواده باقالی‌ها است. میوه این گیاه کاملا شکوفا نمی‌شود و بوته‌های آن نیمه درختچه هستند. ارتفاع بوته این گیاه بین ۵۰-۱۵۰ سانتی‌متر متغیر است. این گیاه دارای گل‌هایی صورتی است و خارهای آن سری زرد رنگ دارند. این گیاه در کشورهایی با آب و هوای گرم و خشک مثل: ایران، عربستان، هند و پاکستان می‌روید. از فرآورده‌های این گیاه برای درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌شود. برگ و گل خارشتر را برای درمان دردهای روماتیسمی و بواسیر استفاده می‌شود. خواص عرق خارشتر بسیار زیاد است که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم. 

خواص عرق خارشتر

عرق خارشتر

استفاده از عرقیات گیاهی برای درمان بیماری‌های مختلف، در طب سنتی توصیه شده است. عرقیات گیاهی خواص بسیاری دارند و به حفظ سلامت بدن کمک می‌کنند. عرق خارشتر یکی از مفیدترین عرقیات گیاهی برای بدن است. برای تولید عرق خارشتر از ریشه این گیاه استفاده می‌کنند. طبع عرق خارشتر خیلی گرم و خشک است و استفاده از آن به کسانی که طبع سرد دارند، بسیار توصیه می‌شود.

علاوه بر عرق خارشتر، مصرف دمنوش آن و استفاده موضعی از روغن خارشتر نیز رایج است.

خلاصه:

عرق خار شتر در طب سنتی برای درمان بسیاری از بیماری‌ها توصیه می‌شه، عرق خار شتر طبع بسیار گرمی دارد و برای افرادی که طبع سردی دارند، بسیار موثر است.

خواص عرق خارشتر

مصرف عرق خارشتر باعث ضدعفونی شدن بدن می‌شود. این عرق پرخاصیت از ابتلا به انگل جلوگیری می‌کند. استفاده از این عرق در زمستان، به دلیل گرم بودن طبع آن، توصیه شده است. عرق خارشتر کمردرد و سرفه را تسکین می‌دهد؛ این عرق برطرف کننده مشکلات گوارشی و اسهال است. عرق خارشتر کلیه را ضدعفونی می‌کند؛ با خاصیت ادرار آوری که دارد مجاری کلیه و مثانه را ضدعفونی کرده و سموم بدن را دفع می‌کند. عرق خارشتر از رسوب سموم در کلیه جلوگیری می‌کند به همین دلیل مصرف عرق خارشتر برای کلیه توصیه می‌شود. استفاده از خواص عرق خارشتر و خارخاسک، باعث رفع سنگ‌ کلیه می‌شود.

این عرق گیاهی برای رفع اسپاسم کلیه مفید است و موجب درمان دردهای کلیوی می‌شود.

عرق خارشتر اسیداوریک را کاهش می‌دهد. مصرف آن برای افرادی که مبتلا به بیماری نقرس شده‌اند مفید است. خوردن آن بعد از وعده‌های غذایی دارای گوشت، موجب تنظیم اسیداوریک بدن می‌شود واز پیشرفت این بیماری جلوگیری خواهد کرد.

بی‌کربنات موجود در نوشابه‌های گازدار در بدن رسوب می‌کند و عرق خارشتر از رسوب آن در بدن جلوگیری می‌کند؛ همچنین این عرق اثرات ناشی از رسوب بی‌کربنات را هم از بین می‌برد. عرق خارشتر تب و لرز را از بین برده و تشنج‌های ناشی از مشکلات عصبی را کاهش می‌دهد.

تأثیر عرق خارشتر بر دستگاه گوارش

یکی از خواص عرق خارشتر ، تقویت دستگاه گوارش است. این عرق با تقویت سلول‌های عصبی معده، منجر به هضم بهتر غذا می‌شود.

مواد اولیه مصرفی در بسیاری از غذاهای ایرانی دارای طبع سرد هستند، مواد خوراکی با طبع سرد در بسیاری از موارد باعث دل درد و معده درد می‌شود. مصرف عرق خارشتر باعث تسکین معده دردهای ناشی از موادغذایی با طبع سرد شده است.

خلاصه:

عرق خار شتر طبع یا طبیعت گرمی دارد. مصرف این عرق برای کلیه، لاغری و مشکلات گوارشی بسیار موثر است.

خواص عرق خارشتر برای معده

مصرف عرق خارشتر در بارداری

ممکن است خانم‌های باردار در این دوران، دچار عفونت ادراری شوند. عرق خارشتر عفونت را از بین می‌برد و مجاری ادرار را ضدعفونی می‌کند. استفاده از این عرق می‌تواند به کاهش ورم بارداری نیز، کمک کند. طبع گرم عرق خارشتر برای زنان باردار بسیار مفید است. اما اگر قصد استفاده مداوم از این عرق گیاهی را دارید بهتر است تا قبل از مصرف مداوم از آن با پزشک خود مشورت لازم را داشته باشید.

خواص عرق خارشتر برای لاغری

همان‌طور که اشاره کردیم، طبع عرق خارشتر بسیار گرم و خشک است. این خاصیت باعث افزایش سوخت و ساز بدن، می‌شود. اگر همراه با ورزش از آن استفاده کنید، تأثیر آن بر لاغری را به وضوح خواهید دید. از خواص عرق خارشتر بر لاغری ، می‌توان به افزایش چربی‌سوزی بدن اشاره کرد که موجب لاغرشدن بدن می‌شود. عرق خارشتر با افزایش کالری‌سوزی از بروز چاقی جلوگیری می‌کند. این عرق با خاصیت ملین بودن از بروز اختلال در دفع جلوگیری کرده و فرآیند لاغرشدن را بهبود می‌بخشد. همچنین موجب برطرف کردن انسداد روده هم می‌شود.

خلاصه:

عرق خارشتر برای لاغری و کاهش وزن هم استفاده می‌شود. طبع این عرق گیاهی باعث افزایش سوخت ساز بدن و در نتیجه کاهش وزن خواهد شد. استفاده از عرق خارشتر برای بارداری و شیردهی مفید است اما اگر قصد مصرف مدام این عرق دارید بهتر است تا با پزشک خود مشورت کنید.

عرق خارشتر، یک آنتی‌بیوتیک طبیعی

آنتی‌بیوتیک دارویی شیمیایی است که از فعالیت میکروارگانیسم‌ها و میکروب‌های آسیب‌زا جلوگیری می‌کند و آن‌ها را از بین می‌برد. آنتی‌بیوتیک‌ها از فعالیت قارچ‌ها و باکتری‌ها در بدن، جلوگیری می‌کند. عرق خارشتر یک آنتی‌بیوتیک طبیعی است که از بدن در برابر فعالیت عوامل بیماری‌زا، محافظت می‌کند. از خواص خارشتر می‌توان به تقویت سیستم ایمنی بدن، اشاره کند.

عرق خارشتر و تصفیه خون

عوامل زیادی منجر به آلودگی و غلیظ شدن خون می‌شوند. اگر خون تمیز نباشد، زمینه را برای ابتلا به بیماری‌های مختلف، کسلی و… فراهم می‌کند. داشتن خونی تمیز منجر به حفظ زیبایی و صافی پوست، افزایش نشاط و شادمانی می‌شود.

خستگی، پوستی خشک و بدون طراوت، می‌توانند نشانه‌هایی برای آلودگی و غلظت خون باشند. خونی که تمیز نباشد حاوی برخی توکسین‌ها است. عرق خارشتر با خاصیت پاکسازی خون و تصفیه آن، به از بین بردن سموم از خون کمک می‌کند و جریان خون را در بدن افزایش می‌دهد.

خلاصه:

عرق خارشتر به تصفیه و کاهش غلظت خون کمک می‌کند و برای سلامت قلب بسیار مفید است. عرق خارشتر به عنوان یک آنتی بیوتیک طبیعی معرفی شده است.

خواص عرق خارشتر برای بارداری

درمان تپش قلب با عرق خارشتر

تپش‌ قلب می‌تواند به صورت‌های گوناگونی مثل: لرزیدن، تپش شدید و ضربان غیرعادی، احساس شود. تپش ‌قلب ممکن است از علائم بیماری‌های جدی باشد. از دلایل بروز تپش‌ قلب می‌توان به بیماری‌های قلبی، افتادگی دریچه میترال، نارسایی قلبی و آریتمی قلبی، اشاره کرد. دلایل دیگر تپش قلب شامل: افسردگی، شرایط روحی بد، فعالیت سنگین، مصرف کافئین، تأثیر برخی داروها و بی‌خوابی، می‌شود. از خواص بی‌نظیر عرق خارشتر می‌توان به ایجاد آرامش، تنظیم ضربان قلب، اشاره کرد. این عرق با رفع تپش ‌قلب منجر به بهبود فعالیت قلب و خون‌رسانی بهتر به اعضای بدن، می‌شود.

تأثیر عرق خارشتر برای بیماری صرع

بیماری صرع ممکن است به دلیل آسیب به مغز، مشکلات عصبی و… ، به وجود بیاید. این بیماری باعث ایجاد حملات عصبی می‌شود که ممکن است به مدت طولانی طول بکشند. هنوز برای صرع درمان قطعی کشف نشده است، ولی برخی داروها می‌توانند اثرات ناشی از این بیماری را تا ۷۰٪ کاهش دهند. عرق خارشتر دارویی طبیعی است که استفاده از آن ضرری ندارد؛ این عرق می‌تواند به بهبود حملات عصبی کمک کند و از پیشرفت بیماری صرع، جلوگیری کند.

درمان کبد چرب

یکی از مکشلاتی که برای افراد دارای اضافه وزن ممکن است به وجود بیاید، چربی کبد است. تجمع چربی در کبد می‌تواند سبب بروز مشکلات زیادی شود. کبد عضو مهمی در بدن است که سموم بدن را دفع می‌کند.

بیماری کبد چرب سبب افزایش وزن و خستگی می‌شود. از نشانه‌های این بیماری می‌توان به افزایش کلسترول و فشارخون اشاره کرد. این بیماری هنوز درمان قطعی ندارد و با رعایت کردن رژیم غذایی مناسب می‌توان اثرات آن را کاهش داد. برای بهبود عملکرد کبد و کنترل بیماری کبد چرب، می‌توان از عرقیات و دمنوش‌های مختلف استفاده کرد. عرق خارشتر با خاصیت پاک‌کنندگی و دفع سموم، می‌تواند تأثیر خوبی بر کاهش چربی کبد داشته باشد.

به سلامتی خود در مورد کبد چرب اهمیت دهید، این بیماری به ظاهر ساده، در صورت شدید شدن بسیار خطرناک است و ممکن است باعث مرگ افراد شود.

خلاصه:

عرق خارشتر برای کبد چرب و بیماری صرع موثر است. این عرق یک درمان کننده صد درصد برای این دو بیماری نیست اما تا حد بسیار چشمگیری بیماری و مشکلات ناشی از صرع و کبد چرب را کاهش می‌دهد.

ترنجبین چیست؟

ترنجبین یکی از فراورده‌های گیاه خارشتر است. این ماده نوعی عسل است که از فعالیت یک حشره روی گیاه خارشتر به دست می‌آید. مصرف آن در طب سنتی توصیه شده است و از آن برای تهیه شیرینی و ایجاد طعم شیرین در داروهای گیاهی استفاده می‌شود. این ماده همانند عرق خارشتر ملین است، تب را رفع کرده و طبع گرمی دارد.

خواص عرق خارشتر برای صرع

طرز تهیه عرق خارشتر

برای تهیه عرق خارشتر، ابتدا گیاه و آب را می‌جوشانند و پس از آن باید مایع جوشیده‌شده را سرد کنند. به وسیله فرآیند تقطیر، مایعی که به دست می‌آید، عرق خارشتر است. خواص عرق خارشتر کاملا مثل گیاه آن است با این تفاوت که ماندگاری بالا، طعم و طبع بهتری دارد.

مقدار مصرف عرق خارشتر

کسانی که از این عرق برای لاغری استفاده می‌کنند، بهتر است روزانه نصف لیوان عرق خارشتر را با نصف لیوان آب ترکیب کرده و در رژیم غذایی خود قرار دهند. بیمارانی که می‌خواهند از خواص عرق گیاهی خارشتر برای دفع سنگ کلیه استفاده کنند، مصرف دو فنجان از این عرق در روز، توصیه شده است.

مضرات عرق خارشتر

با تمام خواصی که برای عرق خارشتر ذکر شد، این عرق ممکن است برای کسانی که در استفاده از آن زیاده‌روی می‌کنند، مشکلاتی ایجاد کند. افرادی که طبع گرمی باید دارند در مصرف این عرق دقت کنند و قبل از مصرف کردن، با پزشک خود مشورت کنند. همچنین می‌توانند برای کاهش گرمی این عرق، آن را با مقدار مساوی عرق کاسنی مخلوط و مصرف کنند. خانم‌های باردار در مورد مقدار مصرف عرق خارشتر باید با پزشک مشورت کنند. مراقب باشید اگر به این عرق حساسیت دارید، مصرف آن را متوقف کنید.

این عرق ممکن است برای افرادی که بواسیر و اسهال خونی دارند مضر باشد.

خرید عرق خارشتر

کسانی که قصد خرید عرق خارشتر را دارند، باید نسبت به فروشگاهی که از آن خرید می‌کنند، مطمئن باشند چون ممکن است محصول بی‌کیفیت و غیر اصل به آن‌ها فروخته شود. اگر عرق خارشتر بی‌کیفیت مصرف شود، باعث می‌شود تأثیرات بی‌نظیر آن روی سلامت بدن، رخ ندهد. بهتر است هنگام خرید از افرادی که در این زمینه آگاهی دارند، مشورت بگیرید تا بتوانید عرقی با بهترین کیفیت، تهیه کنید. این عرق به دلیل پرفروش بودن، در بسیاری از فروشگاه‌ها و عطاری‌ها موجود است.

سخن پایانی

همان‌طور که اشاره شده، عرقیات گیاهی از خوراکی ها و مواد غذایی با کیفیت و دارای ارزش دارویی هستند که مصرف آن‌ها بسیار آسان است. توصیه می‌شود زنان باردار، کودکان و افرادی که دارای قندخون و دیابت هستند قبل از مصرف مداوم از عرقیات گیاهی با پزشک خود مشورت کنند.

عرقیات گیاهی و طبیعی خواص بیشتری نسبت به گیاه اصلی خود دارند. در نهایت توجه داشته باشید استفاده افراطی و دور از اعتدال هر ماده خوراکی عوارضی و مشکلاتی به همراه دارد، پس در مصرف عرقیات گیاهی رعایت اعتدال را داشته باشید.

فروشگاه آنلاین ریوک ارائه دهنده محصولات ارگانیک در ایران و صادر کننده محصولات به کشورهای خاورمیانه و حوزه خلیج فارس است، هدف ریوک افزایش سطح کیفی محصولات غذایی موجود در بازار به اندازه استانداردهای بین‌المللی است. افزایش ارزش غذایی مصرفی، برابر با سلامت و تندرستی بیشتر و جامعه پرنشاط‌تر خواهد شد.

دسته بندی خواص خوراکی ها گیاه درمانی و طب سنتی
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات ارگانیگ - فروشگاه اینترنتی ریوک

ریوک

تضمین بهترین کیفیت

7 روز ضمانت تعویض محصول

ارسال رایگان برای خرید بالای 300 هزار تومان

خرید عمده

خدمات مشتریان

خدمات مشتریان ریوک آماده هرگونه پاسخگویی در زمینه سفارشات، پیگیری، شکایات، درخواستِ تعویض سفارش و راهنمایی مورد نیاز مشتریان است.

ریوک ارائه دهنده محصولات ارگانیگ با ضمانت بازگشت

Call Now Button
سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

ورود به سایت