خواص روغن نارگیل برای مو و پوست و کاربرد آن برای سلامتی

وحید رمضانیوحید رمضانی
1,647 بازدید
روغن نارگیل

در چند دهه اخیر استفاده از روغن نارگیل بسیار رونق گرفته و جنجال‌هایی به پا کرده است. از خواص روغن نارگیل نکات گوناگونی گفته شده، از افزایش قدرت ذهن برای جلوگیری از آلزایمر تا کاهش وزن با آن و… . روغن نارگیل برای پوست و مو بسیار موثر است.

شاید برای شما جالب باشد اگر بدانید که در سال 2016 یک نظر سنجی معتبر در آمریکا انجام شده؛ و 75% از مردم از این روغن مصرف کرده و از آن به عنوان یک خوراکی یا ماده سالم یاد کرده‌اند.

از روغن نارگیل به دو صورت موضعی، برای ماساژ، و به صورت خوراکی برای تهیه دسر، غذا و به طور کلی پخت و پز استفاده می‌شود. این روغن از چربی اشباع بسیار بالایی برخوردار است. در حقیقت، حدود 87٪ چربی اشباع شده است، این ویژگی آن را به یکی از بهترین روغن‌ها برای پخت و پز با حرارت بالا، حتی برای سرخ کردن تبدیل کرده است.

چربی های اشباع شده برخلاف اسیدهای چرب اشباع نشده موجود در روغن‌های گیاهی، ساختار خود را هنگام گرم شدن در دمای بالا حفظ می‌کنند.

روغن نارگیل

فواید روغن نارگیل برای سلامتی

پزشکان مختلفی در سراسر جهان درباره خاصیت روغن نارگیل تحقیق کرده‌اند؛ و بیش از 60% آنان از نارگیل به عنوان یک روغن موثر و البته سالم، با ارزش غذایی بالا یاد کرده اند. این روغن گیاهی از میوه نارگیل تهیه می‌شود. ویژگی روغن نارگیل اصل رنگ شیری آن است و زمانی که آن را، در یک مدت زمان طولانی، به صورت ثابت بگذارید املاح آن ته‌نشین می‌شود، اما باز هم مایع آن کدر است. روغن نارگیل در دمای اتاق به هیچ عنوان جامد نمی‌شود. اگر از محصولاتی استفاده می‌کنید که جامد هستند، باید بدانید که روغن نارگیل 100% خالص نیستند.

خوب است تا به این نکته توجه داشته باشید که همه انواع روغن‌های نارگیل مخصوصا روغن‌های نوع خوراکی آن سالم و مفید برای سلامتی نیستند. به‌طور کلی هرچه محصولات خوراکی و درمانی، کمتر دستخوش تغییرات و فراوری‌ها قرار گرفته باشند، سالم‌ترند. محصولات ارگانیک و خالص از سلامت بیشتری برخوردارند.

یکی از فواید مهم این روغن، کنترل قند خون است. روغنی که از میوه نارگیل تهیه می‌شود، ترشح انسولین در بدن را کنترل می‌کند و از بالا رفتن قند خون جلوگیری می‌کند. به همین دلیل مصرف آن برای افراد دیابتی بی‌خطر است.

روغن نارگیل در دمای بالا هم برای پخت‌وپز مناسب است. ویژگی روغن نارگیل اصل رنگ شیری آن است و زمانی که آن را،
ثابت بگذارید املاح آن ته نشین می‌شود، اما باز هم مایع آن کدر است. روغن این میوه استوایی در دمای اتاق جامد نمی‌شود و روغن
خالص آن ارزش غذایی بیشتری دارد.

ارزش غذایی و میزان کالری روغن نارگیل

1 قاشق روغن نارگیل خالص حاوی:

121 کالری

13.5 گرم چربی اشباع نشده (چربی مفید)

روغن نارگیل حاوی ویتامین E است. با این حال، ساختار چربی موجود در روغن نارگیل، با بسیاری از محصولات و لبنیات حیوانی، که عمدتاً از اسیدهای چرب با زنجیره بلند تشکیل شده‌اند، متفاوت است؛ سلامت روغن‌های گیاهی نسبت به چربی‌های حیوانی بیشتر است.

درمان کبدچرب

از فواید روغن نارگیل برای درمان بیماری کبدچرب در مطالعات و آزمایشات انجام شده گفته شده است؛ کسانی که در طول چهار هفته به‌جای استفاده از روغن‌های دیگر از این روغن طبیعی برای بهبود استفاده کرده‌اند، میزان چربی کبد آن‌ها کاهش یافته است. به همین دلیل می‌گویند استفاده از خاصیت روغن نارگیل برای سلامت کبد بسیار موثر است.

محافظت از کبد

استفاده از این روغن کبد شما را مقداری از آسیب‌ نوشیدنی‌های الکلی و سمومی که به طور ناخودآگاه وارد بدن می‌شود، حفظ می‌کند.

روغن نارگیل سرشار از ویتامین E است و کسانی که در طول 1 ماه، 1 قاشق غذا خوری از این روغن خورده‌اند روند بهبود بهتری در
کبد چرب داشته اند. به علاوه فواید روغن نارگیل از شما در برابر آسیب‌های نوشیدنی‌های الکلی به کبد محافظت می‌کند.

کاهش وزن و لاغری

در رژیم‌های کتوژنیک برای لاغری و کاهش وزن استفاده از مواد غذایی روغنی و چربی مفید را جایگزین کربوهیدرات‌ها و موادغذایی دیگر می‌کنند.

 به گفته محققان کسانی که روغن نارگیل را در وعده‌های برنامه رژیم غذایی خود جا داده‌اند، توانسته اند 15% وزن بیشتری نسبت به دیگر افراد کم کنند. مصرف این روغن باعث احساس سیری در فرد می‌کند و باعث کاهش حجم میزان کالری دریافتی در بدن شما خواهدشد.

در یک مطالعه، مردان چاق با اضافه کردن 2 قاشق غذاخوری روغن نارگیل به رژیم غذایی خود توانسته‌اند، 2.54 سانتی‌متر از چربی کمر خود کم کنند.

خواص روغن نارگیل

افزایش قدرت عملکرد مغزی

MCT های موجود در روغن نارگیل توسط کبد شما تجزیه می‌شوند و به کتون تبدیل می‌شوند. این ماده به عنوان یک منبع انرژی برای مغز عمل کند. مطالعات متعددی نشان داده‌اند که MCT ها دارای تاثیر چشمگیری بر اختلالات مغزی، از جمله صرع و آلزایمر است. مصرف روغن نارگیل به همراه مواد غذایی برای کودکان می‌تواند عملکرد مغزی آنان را بهبود ببخشد.

سلامت دهان و دندان

در منابع خارجی از خواص روغن نارگیل برای سلامت دهان و دندان نام‌برده شده. به گفته محققین روغن نارگیل دارای موادی است که به کشته شدن باکتری‌های مضر دهان کمک می‌کند و از سلامت دندان‌ها در برابر پوسیدگی محافظت می‌کند. علاوه‌بر این، روغن نارگیل باعث استحکام لثه‌ها و روشن شدن رنگ آنها خواهد شد.

برای محافظت از سلامت دهان با این روغن معطر، روزانه دو قاشق غذاخوری از این روغن را با نصف استکان آب مخلوط کنید، سپس آن را در دهان به مدت 10 دقیقه غرغره کنید. بهتر است تا این کار را بعد از مسواک زدن انجام دهید، سپس دهان خود را با آب ولرم بشویید.

این روغن در شما احساس سیری ایجاد می‌کند و باعث کاهش وزن شما خواهد شد. مواد موجود در این روغن قدرت ذهن و
مغز را افزایش داده به علاوه غرغره کردن این روغن به صورت روزانه 10 دقیقه باعث سلامت لثه، دهان و دندان خواهد شد.

فواید روغن میوه نارگیل برای پوست

محافظت از پوست در برابر آفتاب

از خواص روغن نارگیل برای پوست، حفاظت آن از پوست شما در برابر اشعه‌های ماوراء بنفش است. این روغن از پوست شما در برابر آفتاب سوختگی محافظت خواهد کرد و به سادگی می‌توانید از آن به عنوان یک ضدآفتاب طبیعی بدون هیچ‌گونه عوارض و اختلالات پوستی استفاده کنید. اشعه UV باعث بروز سرطان پوست و افزایش چین‌وچروک پوستی خواهد شد.

بهبود اگزما

در یک دوره کوتاه مدت آزمایشات انجام شده، برای بهبود اگزما، روی کودکان نشان داده است؛ کسانی که در طول دو هفته از روغن نارگیل برای ماساژ پوست خود استفاده کرده‌اند، روند بهبود سریع‌تری برای درمان این اختلال پوستی داشته‌اند.

فواید روغن نارگیل

مرطوب کننده یا آبرسان

مصرف کم آب یا کاهش میزان رطوب بدن باعث چروک پوستی و در نهایت خشکی پوست یا شلی پوست خواهد شد. خوشبختانه از خواص روغن نارگیل برای صورت می‌توانید به عنوان یک آبرسان استفاده کنید. این روغن به دلیل داشتن ویتامین E بالا، باعث نرمی و جوان شدن پوست شما خواهد شد.

از این روغن می‌توانید برای رفع ترک پوستی، از جمله ترک کف پا، نیز استفاده کنید؛ مقداری از این روغن را بعد از حمام کف پای خود ماساژ دهید، یک جوراب نخی به پا کنید و شب با آن بخوابید؛ روز بعد پوست نرمی خواهید داشت.

از این روغن می‌توانید برای از بین بردن ترک لب و زیبایی لب‌های خود استفاده کنید.

استفاده از این روغن طبیعی برای پوست بسیار موثر است. این روغن در پوست‌های معمولی، جای لک و جوش را از بین می‌برد،
از پوست شما در برابر آفتاب محافظت می‌کند و خشکی و ترک پوست را از بین می‌برد. استفاده از این روغن برای پوست‌های حساس
ممنوع است و ممکن است باعث ایجاد آلرژی در آنها شود.

رفع چین‌وچروک و لک پوستی

علت چین‌وچرک، افزایش سن یا کمبود آب پوست است. از دیگر خواص روغن نارگیل برای پوست، از بین بردن چین‌وچروک پوستی است. ویتامین E موجود در این روغن به رشد سریع و مجدد سلول‌های پوستی برای ترمیم بافت پوست کمک می‌کند. استفاده از آن برای صورت و سلامتی آن یک امر اثبات شده در تجربیات است.

برای داشتن پوست زیبا هر شب چند قطره از این روغن را بعد از شستشو کامل صورت روی پوست خود ماساژ دهید و اگر پوست چربی دارید بعد از 1 ساعت بشویید. اگر پوست شما خشک است؛ به شستشو پوست بعد از ماساژ نیازی نیست.

بهبود جای زخم

از دیگر خواص این روغن تولید سریع کلاژن پوستی برای درمان جای زخم است؛ البته به تایید برخی پزشکان استفاده از روغن نارگیل خالص و طبیعی برای زخم‌های سطحی نیز باعث بهبود سریع‌تر زخم خواهد شد.

از دیگر خواص روغن نارگیل برای پوست، بهبود سریع زخم‌های سطحی پوست و جای آن است. ویتامین‌های موجود در این
روغن باعث جوانسازی پوست شما خواهند شد.
روغن نارگیل برای مو

تاثیر روغن نارگیل بر روی مو

استفاده از این روغن باعث افزایش زیبایی ساقه و ریشه موها می‌شود. از روغن نارگیل برای ترمیم موها، جلوگیری از بروز موخوره، کراتین طبیعی مو و… استفاده می‌شود.

ترمیم موهای سوخته

استفاده از رنگ موهای شیمیایی باعث از بین رفتن رطوبت موها و در نتیجه سوختگی مو می‌شود. زمانی موهای شما اصطلاحا سوخته است که زبر شده و نرمی و لطافت خود را از دست می‌دهد؛ حالت کشسانی به خود می‌گیرد، یا خرد شده و از پایین تکه تکه می‌ریزد. استفاده از روغن نارگیل باعث ترمیم مجدد ساقه مو در طولانی مدت خواهد شد.

جلوگیری از موخوره

موخوره یکی از بیماری‌های مو ست که بساری از خانم‌ها و حتی مردان با آن مواجه هستند و در صورت درمان نشدن باعث ریزش مو و از بین رفتن مو‌های شما می‌شود. استفاده از روغن نارگیل کمک می‌کند موها مرطوب باشد و کمتر آسیب ببیند.

خرید روغن نارگیل برای درمان موخوره انجام می‌شود. از فواید روغن نارگیل برای مو حفظ رطوبت مو برای جلوگیری از موخوره است. اصطکاک و خشکی مو از دلایل بروز موخوره در افراد است. ماساژ این روغن روی سر موها از بروز موخوره جلوگیری می‌کند.

جلوگیری از ریزش مو

ریزش مو از ناراحت‌کننده‌ترین مشکلاتی است که می‌تواند برای شما به وجود بیاید. از گذشته استفاده از روغن‌های طبیعی برای درمان ریزش مو رواح داشته است. روغن طبیعی و ارگانیک نارگیل به پروتئین‌های مو می‌چجسبد و آن‌ها را تغذیه می‌کند. این کار برای کاهش و قطع ریزش مو فوق‌العاده است. ماساژ پوست سر با این روغن باعث افزایش گردش خون در سر می‌شود و فولیکول مو را برای رشد بهتر تحریک می‌کند. با اطلاع از طرز تهیه ماسک با روغن نارگیل می‌توانید به راحتی ریزش مو خود را کنترل کنید و آن را از بین ببرید. ماسک‌های مختلفی با این روغن برای مو تهیه می‌شود که همگی آن‌ها به شما کمک می‌کنند تا موهای زیباتری داشته باشید و مشکلات آن‌ها را رفع کنید.

روغن نارگیل خواص آبرسانی برای مو را دارد و باعث از ترمیم ساقه مو و جلوگیری از موخوره خواهد شد. با تهیه ماسک با
این روغن و استفاده روزانه از آن ریزش مو را درمان کنید.

کراتین موها در خانه با روغن نارگیل

کسانی که تجربه کراتین کردن موهایشان دارند می‌دانند؛ اگر از کراتین به خوبی مراقبت نکنند؛ دچار موخوره، وزی مو و پودر شدن پایین ساقه مو به مرور زمان می‌شود. اگر دوست دارید موهای صاف و لختی داشته باشید می‌توانید از ماسک‌های خانگی برای کراتین کردن موها استفاده کنید.

برای تهیه ماسک موی خانگی کراتینه با روغن کاملا طبیعی نارگیل، یک قاشق غذاخوری پر مایونز، یا نصف استکان شیر پرچرب، یک عدد موز، دو قاشق غذاخوری عسل، یک عدد زرده‌تخم مرغ و یک قاشق روغن نارگیل را با یکدیگر مخلوط کنید برای مخلوط کردن بهتر است مواد را توی مخلوط‌کن بریزید یا با گوشت‌کوب‌برقی این‌کار را انجام دهید، تا مواد کاملا با یکدیگر ترکیب شود و یک مخلوط نرم تهیه شود . این مخلوط را قبل از حمام کردن روی موهای خود بگذارید و 20 دقیقه صبر کنید، سپس موهایتان را با شامپو بشویید. برای صاف شدن مو لازم است از این ترکیب دو الی سه بار در هفته استفاده کنید.

  درمان شوره سر

شوره زدن سر، دلایل بسیار زیادی دارد. حساسیت به شامپوها و ماسک‌موهای مختلف، قارچ‌های پوستی، کم شستن‌ موها و… از عوامل بروز شوره است. شوره سر به معنای پوسته شدن کف سر  است و بیماری جدی نیست اما جلوه بدی دارد. این روغن حاوی مقادیر بالای آنتی‌اکسیدان‌ها است و به دلیل خواص ضدباکتری و ضدالتهابی که دارد به درمان خارش سر کمک کرده و شوره‌مو را درمان می‌کند. اما توجه داشته باشید که استفاده زیاد از این روغن می‌تواند باعث ریز مو شود.

از روغن نارگیل می‌توانید برای از بین بردن شوره سر یا کراتینه کردن موها در خانه با استفاده از یک ماسک ترکیبی استفاده کنید.

 روش استفاده از ماسک نارگیل برای مو

استفاده از روغن نارگیل برای مو به دو صورت است.

روش اول: در روش اول دو ساعت قبل از حمام ساقه مو و سر موها را با این روغن ماساژ دهید و بعد به حمام رفته و با آب ولرم و شامپو موهای خود را شسته و ماساژ دهید.

روش دوم: در روش دوم چند قطره از روغن نارگیل را در کف دستان خود ریخته بعد از حمام زمانی که موهای شما نم‌دار است، آن را از ساقه مو رو به پایین ماساژ دهید.

روغن نارگیل برای پوست

مضرات روغن نارگیل

  • اگر پوست حساسی دارید به هیچ عنوان از این روغن استفاده نکنید، متاسفانه استفاده از این روغن برای 20 درصد افراد باعث بروز حساسیت خواهد شد. پس اگر می‌خواهید از این روغن به صورت موضعی استفاده حتما پیش از آن که به طور عمده از آن استفاده کنید، مقداری از آن را روی پوست ساعد دست امتحان کنید.
  • از دیگر مضرات روغن نارگیل این است که اگر از آن به صورت خوراکی و به مقدار زیاد برای کودکان استفاده شود، ممکن است باعث اسهال شود.
  • اگر پوست بسیار چربی دارید بهتر است، از این روغن به صورت مداوم استفاده نکنید.
  • استفاده از این روغن برای بیماران قلبی مضر است و بهتر است، قبل از استفاده مداوم از آن با پزشک خود مشورت کنید.
  • مصرف زیاد روغن‌نارگیل به صورت خوراکی باعث چاقی در افراد خواهد شد.
روش استفاده از خواص روغن گیاهی نارگیل برای مو به 2 صورت است، 2 ساعت قبل از حمام آن را روی موهای خود
ماساژ دهید؛ یا بعد از حمام مقداری از آن را به پایین موهای خود بزنید. استفاده زیاد از این مضرات روغن نارگیل، استفاده زیاد
از آن برای کودکان، بیماران قلبی و کسانی است که پوست حساسی دارند.

سخن پایانی

استفاده از روغن‌های گیاهی برای حفظ سلامتی و زیبایی طبیعی درحال حاضر بسیار رواج پیدا کرده است.

روغن نارگیل یک معجزه‌گر فوق‌العاده برای پوست و مو و به طور کلی تمام بدن شما است. بهتر است قبل از استفاده مداوم از این روغن، مقداری از آن را روی ساعد دست خود امتحان کنید، اگر احساس خارش و سوزش یا التهاب نشدید با خیال راحت از آن استفاده کنید.

 فروشگاه آنلاین ریوک ارائه دهنده محصولات ارگانیک در ایران و صادر کننده انواع محصولات گیاهی و فراوده‌های آن به کشورهای خاورمیانه و حوزه خلیج فارس است، هدف ریوک افزایش سطح کیفی محصولات غذایی موجود در بازار به اندازه استانداردهای بین‌المللی است. افزایش ارزش غذایی مصرفی برابر با سلامت و تندرستی بیشتر و جامعه پرنشاط‌تر خواهد شد.

منبع: http://medicalnewstoday.com/

دسته بندی خواص خوراکی ها زیبایی و سلامتی گیاه درمانی و طب سنتی
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات ارگانیگ - فروشگاه اینترنتی ریوک

ریوک

تضمین بهترین کیفیت

7 روز ضمانت تعویض محصول

ارسال رایگان برای خرید بالای 300 هزار تومان

خرید عمده

خدمات مشتریان

خدمات مشتریان ریوک آماده هرگونه پاسخگویی در زمینه سفارشات، پیگیری، شکایات، درخواستِ تعویض سفارش و راهنمایی مورد نیاز مشتریان است.

ریوک ارائه دهنده محصولات ارگانیگ با ضمانت بازگشت

Call Now Button
سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

ورود به سایت