راه تشخیص عسل طبیعی از تقلبی

وحید رمضانیوحید رمضانی
1,550 بازدید
راه تشخیص عسل طبیعی از تقلبی

تشخیص عسل واقعی

عسل ماده‌ای طبیعی است که توسط زنبورها تولید می‌شود. این ماده حاوی چندین نوع قند طبیعی است و انرژی فوق‌العاده‌ای در بدن آزاد می‌کند. خواص عسل برای پوست، سلامتی، مو، رفع آلرژی و… بسیار مفید است. برای این که عسل تأثیرات مفید بر بدن بگذارد، باید طبیعی باشد. عسل تقلبی سرشار از قندهای مضر است و سلامتی شما را به خطر می‌اندازد. بسیاری از افراد در پی راهی برای تشخیص عسل مرغوب هستند. این سوال که چطور عسل طبیعی را بشناسیم ، قطعا ذهن شما را نیز به خود مشغول کرده است. طبق تحقیقات انجام شده در این زمینه، حدودا 30٪ از عسل‌هایی که در بازار به فروش می‌رسند تقلبی هستند. برای اینکه از طبیعی بودن آن مطمئن شوید باید راه تشخیص عسل طبیعی از تقلبی را بشناسید.

راه تشخیص عسل طبیعی از تقلبی

تهیه عسل تقلبی

عسل تقلبی به راحتی تهیه می‌شود. ترکیب آب، شکر و اسید تارتاریک موجب تولید عسل تقلبی می‌شود. شاید تعجب کنید که این کار تنها 1 ساعت زمان نیاز دارد. به راحتی در منزل می‌توانید آن را تهیه کنید. این عسل به «عسل زنبور ندیده» یا «عسل صنعتی» معروف است.

نوعی دیگر از عسل تقلبی نیز وجود دارد. به آن «عسل تغذیه‌ای» می‌گویند. برای تهیه آن به جای گل، به زنبور شربت آب و شکر می‌دهند و زنبور از شهد گیاهان تغذیه نمی‌کند. این عسل تقلبی است اما به میزان خیلی کمی خواص عسل طبیعی را دارد.

چرا عسل طبیعی بخریم؟

 خرید عسل طبیعی را جدی بگیرید و به هیچ عنوان عسل تقلبی نخرید. در برخی موارد عوارض مصرف عسل تقلبی، جبران ناپذیر است. عسل تقلبی ممکن است آلرژی شدید ایجاد کند، قند خون را به شدت افزایش دهد و حاوی مواد افزودنی مضر باشد. فراگیری روش خانگی برای تشخیص عسل طبیعی به شما کمک می‌کند بهترین نوع عسل را خریداری و با خیال راحت از آن استفاده کنید.

برای اینکه راه تشخیص عسل طبیعی از تقلبی را بدانید در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

قبل از آن که در این زمینه صحبت کنیم، بهتر است حقیقتی جالب را در مورد زنبور عسل بدانید. برای تهیه یک قاشق چای‌خوری عسل، 12 زنبور عسل باید تمام عمر خود عسل تولید کنند! به همین دلیل عسل، ماده‌ای ارزشمند است و تشخیص طبیعی بودن آن بسیار مهم است.

خلاصه

تشخیص عسل واقعی از اهمیت خاصی برخوردار است. بسیاری از فروشندگان عسل صنعتی یا تغذیه‌ای به فروش می‌رسانند. دانستن نشانه عسل طبیعی به شما کمک می‌کند تا عسل مرغوب خریداری کنید. مصرف عسل تقلبی شما را دچار عوارض جانبی می‌کند. همچنین افراد دیابتی به هیچ وجه عسل تقلبی مصرف نکنند.

روش تشخیص عسل طبیعی

عسل طبیعی، عسلی است که توسط زنبور، با استفاده از شهد گل‌ها و گیاهان طبیعی تهیه می‌شود.

بافت عسل

یکی از راه‌های تست عسل طبیعی ، میزان شلی و سفتی آن است. عسل طبیعی و خالص معمولا بافت نسبتا شلی دارد. عسل طبیعی لزجت بالایی ندارد و سفت نیست. این تصور خلاف باور عمومی است و اغلب افراد فکر می‌کنند عسل طبیعی باید سفت باشد. در صورتی که عسل خالص و فاقد شکر، بافتی شل دارد. قندهای موجود در گیاهان ساده هستند (گلوکز و فروکتوز) و ساختار مولکولی کوچکی دارند. به همین دلیل عسل را روان می‌کنند. اگر ظرف حاوی عسل را کمی کج کنید، مولکول‌های عسل و قندهای آن روی یکدیگر سر می‌خورند.

عسل تولید شده با شکر، حاوی قندهای پیچیده‌تری است. مولکول‌های شکر، بزرگ‌تر و سنگین‌تر هستند. به همین دلیل یک نشانه عسل طبیعی ، سفت نبودن آن است.

معمولا عسل‌هایی که در شمال کشور تهیه می‌شوند، بافت روان‌تری دارند.

طعم عسل طبیعی

از مشخصات عسل خوب می‌توان به طعم آن اشاره کرد. عسل طبیعی طعمی متفاوت نسبت به شرینی‌ها و قندهای غیر طبیعی دارد. عسل مرغوب طعم شکر و آبنبات نمی‌دهد. همچنین پس از خوردن در دهان آب می‌شود و پس از مدتی کوتاه، انرژی قابل توجهی در بدن آزاد می‌کند.

عطر عسل مرغوب

یکی از خصوصیات عسل خالص ، عطر و بوی آن است. عسل طبیعی از شهد گل‌های مختلف تهیه می‌شود و بوی آن نیز مشابه گل است. عسل خالص بویی شبیه طبیعت به شما القا می‌کند و عطری قوی دارد.

خلاصه

معمولا بافت عسل طبیعی کمی شل است. عسل طبیعی کاملا سفت نیست. قندهای تشکیل دهنده آن ساختار مولکولی ریز دارند و به راحتی روی یکدیگر سر می‌خورند. عسل مرغوب طعمی طبیعی دارد و در دهان آب می‌شود. همچنین عطری قوی و مشابه گل‌های طبییعی دارد.

خصوصیات عسل خالص

تشخیص عسل واقعی با آب

عسل خالص در صورتی که در آب سرد ریخته شود، حل نشده و مانند رشته‌ای باریک در کف ظرف ته نشین می‌شود. در صورتی که عسل تقلبی به راحتی در آب سرد حل می‌شود.  یکی از راه های تشخیص عسل طبیعی از تقلبی، میزان چسبندگی آن هنگام ترکیب با آب سرد است. عسل طبیعی به سختی در آب سرد، حل می‌شود.

این نکته قابل ذکر است که استفاده از روش آب سرد، کاملا قابل اطمینان نیست. زیرا عسل‌های مختلف، غلطت‌های متفاوتی دارند. برخی از عسل‌ها با وجود اینکه طبیعی هستند، به راحتی در آب حل می‌شوند. برای مثال عسل مرکبات معمولا نسبت به سایر عسل‌ها، شل‌تر است و راحت‌تر در آب حل می‌شود.

رنگ عسل طبیعی

یکی از راه های تشخیص عسل طبیعی ، رنگ آن است. بهتر است هنگام تهیه عسل از فروشگاه‌ها، نوع گیاهی که از آن عسل به دست آمده را بپرسید. رنگ عسل‌های متخلف با هم متفاوت است. برای مثال عسل خارشتر رنگی مایل به زرد دارد. عسل چهل گیاه تیره است. عسل آویشن، زرشک و… نیز عسل‌های تیره رنگ هستند.

رسوب کردن عسل طبیعی

عسل طبیعی به خاطر داشتن ترکیباتی مثل دیاستاز، بعد از اینکه مدتی بی‌حرکت بماند، رسوب می‌کند. به اصطلاح «رس» یا «شکرک» می‌زند. به این حالت از عسل، «کریستالیزه» نیز می‌گویند. عسل در حالت رس زدن، کدر نیز می‌شود. در این حالت عسل نسبت به حالت عادی خود، سفت‌تر شده و ذرات عسل بهم می‌چسبند.

در این حالت، فروشندگان برای اینکه عسل دچار رس زدن نشود، به آن حرارت می‌دهند. به این عسل، «حرارت دیده» می‌گویند. تحت حرارت، شکرک عسل از بین می‌رود. انی کار کمک می‌کند تا عسل به حالت مایع و عادی خود در بیاید. اما دمایی که به عسل داده می‌شود نباید بیشتر از ۴۰ درجه باشد. دمای بالاتر از ۴۰ درجه موجب از بین رفتن برخی از ترکیبات مفید عسل می‌شود.

چسبندگی عسل

عسل تقلبی به دلیل وجود قندهای مصنوعی و مختلف، تمایل بیشتری به چسبندگی دارد و این نسبت در عسل طبیعی کمتر است. اگر به میزان مساوی عسل طبیعی و تقلبی را به انگشتان خود بزنید، عسل طبیعی کمتر به آن‌ها می‌چسبد.

خلاصه

رنگ عسل از طیف رنگی روشن تا تیره متغیر است. به این دلیل که از گل‌های مختلفی تهیه می‌شود. قبل از خریداری عسل، در مورد نوع آن سوال کنید. این کار کمک می‎‌کند مطمئن شوید عسل طبیعی خریده‌اید. عسل طبیعی رسوب می‌کند و پس از مدتی سفت می‌شود. در این حالت ممکن است به آن حرارت بدهند تا شکرک از بین برود. عسل طبیعی نسبت به نوع تقلبی آن چسبندگی کمتری دارد.

تشخیص عسل واقعی

تست عسل طبیعی

بعد از تمامی نکاتی که ذکر کردیم، بهترین راه تشخیص عسل طبیعی از تقلبی چیست؟ چطور عسل طبیعی را بشناسیم؟

آزمایش عسل

بهترین روش تشخیص عسل طبیعی از تقلبی ، آزمایشگاه است. در آزمایشگاه میزان رطوبت، ویتامن‌ها، ترکیبات، غلظت عسل و… مشخص می‌شود. آنالیز توسط دستگاه تشخیص طبیعی انجام می‌شود. این دستگاه برای تشخیص عسل واقعی ، فاکتورهای زیادی را اندازه‌گیری و با استانداردها مقایسه می‌کند.

آزمایش عسل نشان می‌دهد که طبیعی یا تقلبی است. آزمایش عسل ، مشخصات عسل خوب را نشان می‌دهد. آزمایشگاه برگه‌ای برای تایید طبیعی بودن عسل ارائه می‌دهد. بسیاری از فروشگاه‌ها برای اطمینان از عسل بودن عسل، برگه تست عسل را همراه با آن ارسال می‌کنند.

خصوصیات عسل خالص که با دستگاه تشخیص عسل طبیعی مشخص می‌شود. از ویژگی‌های آن می‌توان به درصد ساکاروز اشاره کرد. معمولا عسل طبیعی حدودا 5٪ ساکاروز دارد.

بهترین نوع عسل

روش تشخیص عسل طبیعی مهم است. اما یکی از فاکتورهای قابل توجه علاوه بر طبیعی بودن آن، خام بودن عسل است. عسل خام حرارت ندیده و تمام خواص خود را حفظ کرده است. با استفاده از فواید عسل طبیعی، از سلامتی خود محافظت می‌کنید. عسل خام خاصیت بیشتری نسبت به عسل حرارت دیده دارد.

عسل خام

در کنار فراگیری راه تشخیص عسل طبیعی از تقلبی ، به خام بودن آن نیز توجه کنید. تشخیص عسل واقعی با فاکتور پرولین نیز انجام می‌شود. پرولین ماده‌ای است که بر اثر حرارت از بین می‌رود. تست عسل طبیعی در آزمایشگاه میزان پرولین را مشخص می‌کند. این تست یکی از روش های تشخیص عسل مرغوب است.

خلاصه

آزمایش عسل در آزمایشگاه نشان می‌دهد چه ترکیباتی در آن وجود دارند. عسل طبیعی درصد کمی ساکاروز دارد و پرولین آن نیز تحت حرارت از بین نرفته است. تست عسل طبیعی توسط برخی فروشندگان همراه با عسل ارسال می‌شود.

باورهای غلط در مورد راه تشخیص عسل طبیعی از تقلبی

تست با تخم مرغ

برخی منابع غیر معتبر ذکر کرده‌اند، ریختن عسل روی زرده تخم مرغ موجب تشخیص عسل واقعی از تقلبی می‌شود. این باور بی‌اساس و غلط است. در این روش عسل پس از اینکه روی زرده تخم مرغ ریخته می‌شود باید آن را به حالت پخته در بیاورد. در غیر این صورت نشانه تقلبی بودن آن است.

تشخیص عسل واقعی با کبریت

این باور نیز کاملا اشتباه است. اینکه کبریت را به عسل آغشته کنید. در صورتی که آتش بگیرد طبیعی است. در غیر این صورت تقلبی است. این گونه باورها نظرات عموم را نسبت به عسل واقعی تغییر می‌دهد و آن‌ها را گمراه می‌کند.

روش تشخیص عسل طبیعی

جمع‌بندی

عسل طبیعی یکی از بهترین مواد مغذی مورد استفاده انسان است. عسل سرشار از قندهای طبیعی، آنتی‌اکسیدان‌ها، مواد معدنی و ویتامین‌های مورد نیاز بدن است. این ماده خوشمزه توسط زنبورهای عسل با استفاده از شهد گیاهان تهیه می‌شود. عسل طبیعی با عسل تغذیه‌ای و تقلبی متفاوت است. عسل طبیعی کاملا از شهد گیاهان تولید می‌شود. در صورتی که عسل تقلبی با حرارت دادن شکر، آب و اسید تارتاریک تهیه می‌شود. برای تهیه عسل تغذیه‌ای، زنبور به جای شهد گل، از مخلوط شکر و آب تغذیه می‌کند.

چرا باید عسل طبیعی را بشناسیم؟

شناخت عسل طبیعی بسیار مهم است. زیرا یک سوم عسل‌هایی که در بازار به فروش می‌رسند، تقلبی هستند. چند روش خانگی برای تشخیص عسل طبیعی وجود دارد. مانند رسوب کردن عسل، میزان شلی و سفتی عسل، عطر و بوی عسل، طعم آن و حل شدن عسل در آب سرد. اما بهترین راه تشخیص عسل طبیعی از تقلبی ، تست عسل است. در آزمایشگاه عسل را تست کرده و ترکیبات آن مشخص می‌شود. نشانه عسل طبیعی که همان برگه آزمایشگاه است، توسط برخی فروشگاه‌ها همراه با عسل ارسال می‌شود. عسل مرغوب را از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنید. مصرف عسل تقلبی ممکن است آلرژی شدید ایجاد کند یا قند خون را افزایش دهد. عسل تقلبی به هیچ عنوان برای افراد دیابتی مفید نیست. زیرا سرشار از قند مصنوعی و مضر است.

فروشگاه آنلاین ریوک ارائه دهنده محصولات ارگانیک در ایران و صادر کننده محصولات به کشورهای خاورمیانه و حوزه خلیج فارس است، هدف ریوک افزایش سطح کیفی محصولات غذایی موجود در بازار به اندازه استانداردهای بین‌المللی است. افزایش ارزش غذایی مصرفی برابر با سلامت و تندرستی بیشتر و جامعه پرنشاط‌تر خواهد شد. ریوک خواهان افزایش سطح کیفی زندگی سالم شما عزیزان است.

دسته بندی خواص خوراکی ها
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات ارگانیگ - فروشگاه اینترنتی ریوک

ریوک

تضمین بهترین کیفیت

7 روز ضمانت تعویض محصول

ارسال رایگان برای خرید بالای 300 هزار تومان

خرید عمده

خدمات مشتریان

خدمات مشتریان ریوک آماده هرگونه پاسخگویی در زمینه سفارشات، پیگیری، شکایات، درخواستِ تعویض سفارش و راهنمایی مورد نیاز مشتریان است.

ریوک ارائه دهنده محصولات ارگانیگ با ضمانت بازگشت

Call Now Button
سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

ورود به سایت