خواص کیوی خشک و تاثیر آن بر سلامت بدن

مهگل رئیس صفریمهگل رئیس صفری
2,071 بازدید
خواص کیوی خشک

کیوی خشک و طرز تهیه آن

کیوی میوه‌ای بسیار خوشمزه است که ترش یا شیرین بودن آن به میزان رسیده بودن آن بستگی دارد؛ این میوه می‌تواند شما را با هر سلیقه‌ای که دارید راضی نگه دارد. کیوی در صورت نرسیده بودن، بافتی سفت و ترش دارد و اگر کاملا رسیده باشد طعم آن شیرین است. بافت کیوی نرم و لطیف است و رنگ آن سبز است. دانه‌های داخل کیوی همراه با بافت داخلی آن، به کیوی طعم خاصی داده‌اند. طبیعت و طبع کیوی خشک، سرد و تر است. این میوه برای اولین بار در کشور چین یافت شد و بعد از آن خواص شگفت‌انگیز کیوی توسط نیوزیلندی‌ها کشف و در آنجا کشت شد. نام کیوی از پرنده‌ای به این اسم در کشور نیوزیلند گرفته شده است. هم‌اکنون چین و نیوزیلند از بزرگترین تولیدکنندگان کیوی در جهان هستند. این میوه کرک‌دار، خواص فوق‌العاده‌ای دارد. برای استفاده از خواص کیوی در خارج فصل آن، این میوه را خشک می‌کنند. خواص کیوی خشک شده همانند میوه تازه آن است با این تفاوت که از حجم آب موجود در آن کاسته شده است. در ادامه به بهترین خواص کیوی خشک اشاره می‌کنیم.

خواص کیوی خشک

خواص کیوی خشک برای سلامتی

کیوی خشک خواص بسیاری دارد. این میوه خشک و خوشمزه، طعم ترشی دارد و می‌تواند یک میان ‌وعده بسیار مناسب برای شما باشد. کیوی خشک دارای مقادیر بالای ویتامین‌ها و موادمعدنی است. میزان ویتامین C کیوی خشک بسیار زیاد است. این میوه خشک چند برابر پرتقال حاوی ویتامین C است.

ویتامین C یکی از آنتی‌اکسیدان‌های بسیار مفید برای بدن است. بدن شما سپرهای محافظتی مختلفی در برابر بیماری‌ها دارد که مانع فعالیت عوامل بیماری‌زا می‌شوند. این سپرها شامل پوست، لوزه‌ها، گلبول‌های سفید و… می‌شوند؛ ولی یکی از مهمترین عوامل محافظت از بدن آنتی‌اکسیدان‌ها هستند.

 آنتی‌اکسیدان‌ها از طریق مواد غذایی جذب بدن می‌شوند؛ آن‌ها از بدن در برابر ابتلا به سرطان جلوگیری می‌کنند. آنتی‌اکسیدان‌ها فعالیت رادیکال‌های آزاد در بدن را مختل و آسیب آن‌ها را کاهش می‌دهد و از ایجاد توده و تومورهای سرطانی در بدن، جلوگیری می‌کنند. ویتامین C موجود در خواص کیوی خشک ، یکی از بهترین آنتی‌اکسیدان‌هایی است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

کیوی خشک مقادیری سروتونین دارد که سبب بهبود کیفیت خواب می‌شود. این ماده برای افزایش حافظه هم مفید است.

خلاصه:

کیوی خشک حاوی مقادیر بالای ویتامین C است. ویتامین C یک آنتی‌اکسیدان فوق‌العاده است که از فعالیت رادیکال‌های آزاد در بدن جلوگیری می‌کند و امکان ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد.

کیوی خشک و تأثیرات آن در داشتن پوستی زیبا

ویتامین C موجود در کیوی خشک تأثیرات فوق‌العاده دیگری نیز دارد؛ این خشکبار علاوه بر درمان سرماخوردگی به بهبود شرایط پوست کمک می‌کند. پوست یکی از مهمترین اعضای بدن است که تاثیر زیادی بر زیبایی شما دارد. نواحی پوستی با محیط اطراف بیشترین ارتباط را دارند و آسیب بیشتری می‌بینند.

خوردن کیوی خشک با ایجاد لایه محافظتی روی پوست شما، از آن در برابر اشعه‌های مضر آفتاب و آلودگی‌های موجود در هوا، مراقبت می‌کند. پوست صورت حساس است و عدم مراقبت از آن، سبب ایجاد عارضه‌های پوستی می‌شود.

وجود آکنه و جوش شکل خوشایندی ندارد، مشاهده لکه‌های پوستی روی صورت می‌تواند باعث ناراحتی و اضطراب شما شود. استفاده از خواص میوه خشک کیوی، شما را در داشتن پوستی زیبا یاری می‌کند.

ویتامین C موجود در این میوه خشک، موجب افزایش کلاژن‌سازی در پوست و نرمی پوست شما هم خواهد شد. کلاژن نوعی پروتئین طبیعی است که از ایجاد چین ‌و چروک روی پوست جلوگیری می‌کند. کلازن فراوان‌ترین پروتئین بدن است و با افزایش سن تولید آن در بدن کاهش پیدا می‌کند. ویتامین C موجب افزایش تولید کلازن در بدن و رفع مشکلات پوستی می‌شود. این ویتامین به شما برای داشتن پوستی سالم کمک می‌کند و اثرات مخرب ناشی از پرتوهای خورشید را از بین می‌برد.

خلاصه:

ویتامین C موجود در کیوی خشک از پوست محافظت می‌کند و تولید کلاژن را در بدن افزایش می‌دهد. کلاژن چین و چروک صورت را رفع می‌کند و باعث صاف شدن پوست صورت می‌شود. همچنین سبب حفظ سلامت پوست و افزایش مقاومت آن در برابر خورشید می‌شود.

خواص کیوی برای یبوست

تأمین آهن بدن با کیوی خشک

آهن یکی از مهمترین مواد معدنی مورد نیاز بدن است و کمبود این ماده باعث ایجاد مشکلاتی مانند کسلی، خواب‌آلودگی و بی‌حالی می‌شود. پروتئین‌های مهمی در بدن وجود دارند که وظیفه انتقال اکسیژن به اعضای بدن را دارند. آهن به تولید این پروتئین‌ها در بدن شما کمک می‌کند. آهن تولید انرژی و کلاژن را نیز در بدن افزایش می‌دهد. آهن سبب بهبود رشد کودکان می‌شود. در صورت کمبود آهن، به مرور متوجه آن خواهید شد چون بدن ابتدا از ذخایر آهن استفاده می‌کند.

به طور طبیعی خانم‌ها به آهن بیشتری نسبت به آقایان نیاز دارند؛ چون خانم‌ها مقداری زیادی از آهن را در دوران پریود از دست می‌دهند.

خانم‌هایی که خونریزی زیادی دارند، خانم‌های باردار و نوزادان، بیشتر از سایر افراد به جذب آهن نیاز دارند. کیوی خشک سرشار از آهن است که جذب بدن شما شده و نیاز شما به آهن را رفع می‌کند. استفاده از خواص میوه خشک کیوی، سبب جذب بهتر آهن در بدن شما خواهد شد؛ این میوه خشک ویتامین C دارد و ویتامین C جذب آهن در بدن را افزایش می‌دهد. اگر به سلامت خود اهمیت می‌دهید، از فواید کیوی خشک در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

خلاصه:

آهن موجود در کیوی خشک برای انتقال اکسیژن بسیار اهمیت دارد. این ماده برای بدن ضروری است و خانم‌ها بیشتر به جذب آن نیاز دارند چون در دوران پریود مقداری آهن از دست می‌دهند. ویتامین C جذب آهن را افزایش می‌دهد.

کیوی خشک و لاغری

امروزه افراد زیادی درگیر چاقی و اضافه وزن هستند و به دنبال راهی بی‌خطر و ساده برای حل آن می‌گردند. یکی از این راه‌ها استفاده از خواص کیوی خشک شده برای لاغری است، کیوی سبب افزایش سلامتی بدن می‌شود. فیبر ماده‌ای مهم برای بدن است. فیبر به تقویت دستگاه گوارشی کمک می‌کند و هضم غذا را آسان می‌کند. این ماده سبب انتقال راحت‌تر مواد غذایی به روده می‌شود که منجر به دفع بیشتر و راحت‌تر خواهد شد؛ افزایش عمل دفع، سموم را از بدن پاک کرده و عملکرد دستگاه گوارش را بیشتر می‌کند.

فیبر به سوزاندن چربی‌های بدن کمک می‌کند و اگر هم‌زمان با مصرف آن ورزش کنید، متوجه افزایش اثرات آن خواهید شد. فیبر موجود در کیوی خشک باعث می‌شود مدت بیشتری احساس سیری کنید؛ این میوه خشک کالری بالایی دارد و می‌تواند انرژی مورد نیاز شما را تأمین کند. پس از استقاده منظم از آن در رژیم غذایی روزانه، متوجه کاهش وزن خود خواهید شد.

خلاصه

کیوی خشک مقادیر بالای فیبر دارد که منجر به پاکسازی سموم بدن، هضم بهتر غذا و افزایش دفع بدن خواهد شد. فیبر مدت زمان سیری را زیاد می‌کند و به مرور زمان سبب لاغری می‌شود.

خواص کیوی برای بارداری

کاهش کلسترول با کیوی خشک

کیوی خشک شده خواص بسیاری دارد. کیوی با افزایش سوخت و ساز بدن، چربی‌های مضر بدن را از بین می‌برد و از بسته شدن عروق جلوگیری می‌کند. کیوی می‌تواند fi کhهش کلسترول مضر بدن کمک کند و گردش خون را در بدن افزایش دهد. خواص کیوی خشک منجر به جلوگیری از لخته شدن خون در بدن می‌شود.

فواید کیوی خشک برای یبوست

ممکن است تا به‌حال یبوست شده باشید. می‌دانید که این بیماری می‌تواند بسیار دردناک باشد و عمل دفع را دشوار کند. یبوست می‌تواند معده درد و بی‌اشتهایی را نیز به همراه داشته باشد. در طب سنتی یبوست منشأ سایر بیماری‌ها نیز، شناخته شده است. پس باید این بیماری را جدی بگیرید و به دنبال راهی برای درمان آن باشید. مصرف داروهای گیاهی برای درمان یبوست می‌تواند بسیار مفید باشد. استفاده از مواد غذایی با فیبر بالا، روند دفع را بهبود می‌بخشد. کیوی خشک سلول‌های روده را تقویت می‌کند و در درمان یبوست بی‌نظیر است. استفاده از خواص کیوی خشک شده راه بسیار مناسبی برای درمان یبوست شما است. این میوه خشک در مدت کوتاهی می‌تواند یبوست شما را از بین ببرد.

خلاصه

کیوی خشک کلسترول خون را پایین میاورد و با درمان یبوست از مبتلا شدن شما به بیماری‌ها جلوگیری می‌کند. فیبر موجود در کیوی خشک یبوست را درمان می‌کند.

کیوی خشک، سرشار از پتاسیم

پتاسیم ماده‌ای ضروری برای سلامت بدن است. پتاسیم برای سلامت قلب لازم است. کمبود این ماده ممکن است عملکرد اعصاب و ماهیچه‌ها را مختل کند. پتاسیم به حفظ انرژی بدن و عدم احساس خستگی کمک می‌کند. اگر بدن پتاسیم کافی دریافت کند، شاداب می‌شود و کمتر به فرد احساس عصبانیت دست می‌دهد. در صورتی که شما آستانه تحمل پایینی دارید و زود عصبانی می‌شوید، از فواید کیوی خشک غافل نشوید. پتاسیم علاوه بر ایجاد تحرک در شما، به کاهش فشار خون نیز کمک می‌کند. افرادی که فشار خون بالا دارند، در معرض خطر سکته قلبی و مغزی قرار دارند و رگ‌های آن‌ها ممکن است مسدود شود. کیوی خشک امکان ابتلا به سکته را کاهش می‌دهد و پتاسیم مورد نیاز بدن شما را تأمین می‌کند.

خواص کیوی خشک برای چشم

کیوی خشک حاوی ویتامین A است که برای سلامت چشم ضروری است. مصرف این ویتامین به بهبود بینایی شما کمک و از آسیب به چشم جلوگیری می‌کند. لوتئین فیتوکمیکالی قوی است و مانع بروز بیماری‌های چشم می‌شود. این ماده می‌تواند تا حدودی از آسیب اشعه‌های فرابنفش جلوگیری کند. کیوی خشک از سایر میوه‌ها لوئتین بیشتری دارد و با وجود ویتامین A، یکی از مواد غذایی قدرتمند برای تقویت چشم است.

خلاصه

کیوی خشک حاوی پتاسیم است. پتاسیم انرژی بدن را تأمین می‌کند و خلق و خو را بهبود می‌بخشد. این ماده از بیماری‌های قلبی-عروقی جلوگیری می‌کند. کیوی خشک با داشتن ویتامین A، چشم‌ها را تقویت می‌کند.

خواص کیوی خشک برای یبوست

فواید کیوی خشک برای افراد سیگاری

مصرف سیگار برای سلامتی بسیار مضر است و می‌تواند عوارض بدی داشته باشد. مقاومت بدن افراد سیگاری پایین است و ریه آن‌ها به مرور زمان دچار مشکلات جدی می‌شود. افراد سیگاری بیشتر از سایر انسان‌ها، به ویتامین C نیاز دارند. خواص موجود در کیوی خشک، می‌تواند تا حدودی عوارض ناشی از سیگار کشیدن را کم کند؛ ولی این به آن معنی نیست که می‌تواند استفاده از سیگار را توجیه کند و مانع از ضرر رساندن به بدن شود. ضرری که سیگار به قلب و ریه می‌زند، به سختی قابل جبران است و حتی ممکن است هیچوقت جبران نشود.

کاهش مشکلات تنفسی با کیوی خشک

مشکلات تنفسی می‌توانند از سنین پایین شروع شده و برای افراد ایجاد ناراحتی کنند. اگر شما از آسم رنج می‌برید یا کودک شما بیماری تنفسی دارد، از خواص میوه خشک شده کیوی در درمان آن استفاده کنید. تحقیقات نشان داده‌اند کیوی در درمان بیماری آسم موثر است. ویتامین C موجود در این میوه خشک، دستگاه تنفسی را تقویت می‌کند و سرفه‌هایی که منشأ آن‌ها باکتری باشند را درمان می‌کند.

خلاصه

ویتامین C موجود در خواص کیوی خشک عوارض ناشی از سیگار کشیدن را تا حدودی از بین می‌برد و مشکلات تنفسی از جمله آسم را درمان می‌کند.

خواص کیوی خشک در بارداری

فولات یا همان ویتامین B9، یکی از مهمترین ویتامین‌های مورد نیاز برای بدن است. جذب این ویتامین در دوران بارداری و پس از آن، بسیار مهم است. این ویتامین در تولید DNA نقش دارد و به شکل گیری گلبول‌های سفید در بدن کمک می‌کند. فولات انرژی بدن را تأمین می‌کند و از ویتامین‌هایی است که باید در دوران بارداری به میزان کافی جذب بدن مادر و جنین شود. این ویتامین می‌تواند انرژی مورد نیاز مادر را در این دوران تأمین کرده و از ایجاد سستی و کرختی جلوگیری کند. یکی از خواص کیوی در بارداری کمک به زایمان نوزاد سالم و محافظت از لوله عصبی جنین است.

کیوی خشک سرشار از ویتامین E

یکی از فواید میوه خشک کیوی وجود ویتامین E در آن است. ویتامین E موجب تقویت و درخشندگی موهای شما شده و به ترمیم موهای آسیب دیده کمک می‌کند. کیوی خشک دارای مواد معدنی بسیاری است که برای رشد موها ضروری هستند. خواص کیوی خشک به رشد موها کمک می‌کند.

این ویتامین یک آنتی‌اکسیدان قوی است و سیستم ایمنی بدن را هم تقویت می‌کند. همچنین باعث حفظ رطوبت پوست می‌شود. با خوردن کیوی خشک می‌توانید ویتامین E مورد نیاز بدن را تأمین کنید و نگران خشکی پوست و مو خود نباشید.

خلاصه

فولاتی که در کیوی خشک وجود دارد برای بدن مادر و جنین ضروری است و از آسیب به لوله عصبی جلوگیری می‌کند. ویتامین E موجود در کیوی خشک به رشد و تقویت موها کمک می‌کند.

طرز تهیه کیوی خشک خانگی

اگر می‌خواهید بدانید چطور کیوی خشک تهیه کنیم، با ما همراه باشید. ابتدا کیوی‌های رسیده و مناسبی را انتخاب کنید. سپس آن‌ها را خوب بشویید تا آلودگی از پوست کیوی جدا شود. پس از آن چاقویی تیز انتخاب کرده و بدون اینکه گوشت کیوی به پوست آن بچسبد، پوست را جدا کنید. کیوی‌هایی را که پوست کنده‌اید، با ضحامت حدودا نیم‌سانتی‌متر، برش بزنید. اگر تمایل دارید می‌توانید کیوی را با پوست برش بزنید. کیوی‌ها را در سینی چیده و داخل فر بگذارید. فر را روی کمترین درجه ممکن قرار داده و به مدت حدودا یک ‌ساعت صبر کنید تا کیوی‌ها کاملا خشک شوند. برای اینکه جریان هوا بهتر عبور کند می‌توانید درب فر را کمی باز بگذارید. می‌توانید برای خشک کردن کیوی از بخاری یا شوفاژ استفاده کنید که زمان بیشتری طول می‌کشد تا کاملا خشک شوند؛ همچنین آفتاب گزینه خوبی برای خشک کردن کیوی است ولی خشک کردن با آفتاب هم می‌تواند زمان زیادی را صرف کند تا کیوی‌ها کاملا خشک شوند. پس از خشک کردن کیوی‌ها، آن‌ها را در ظرفی در بسته قرار داده و در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

خلاصه

پس از شستن کیوی‌ها و با دقت برش زدن آن‌ها، کیوی‌ها را داخل سینی گذاشته و اجازه دهید در پایین‌ترین دمای فر به مدت یک ساعت خشک شوند. می‌توانید از شوفاژ، بخاری و آفتاب برای خشک کردن کیوی نیز، استفاده کنید.

خواص کیوی خشک

عوارض کیوی خشک

کیوی خشک دارای عوارض اندکی است. اگر از کیوی خشک بیش از اندازه استفاده کنید، سبب بروز اسهال می‌شود. کیوی خشک به دلیل ترش بودن و خاصیت اسیدی که دارد می‌تواند سبب بروز التهاب در دهان شود. این میوه خشک ممکن است ایجاد حساسیت و آلرژی کند. پس اگر به آن حساسیت دارید در مصرف کیوی خشک احتیاط کنید. ازعوارض کیوی خشک می‌توان به ایجاد اختلال در جذب کلسیم اشاره کرد؛ بهتر است از این میوه خشک چند ساعت قبل و بعد از مصرف لبنیات، استفاده نکنید.

سخن پایانی

همان‌طور که اشاره کردیم کیوی خشک دارای خواص بسیاری است. این میوه از سلامت شما محافظت می‌کند و می‌تواند در رژیم غذایی روزانه شما قرار بگیرد. توجه داشته باشید برخی افراد ممکن است به این میوه آلرژی داشته باشند و باید در مصرف آن احتیاط کنند.

میوه‌های خشک اگر بدون مواد افزودنی شیرین کننده و در شرایط مناسب تهیه شوند بسیار مقوی هستند و می‌توانید از آن‌ها به عنوان یک میان‌وعده سالم استفاده کنید. در تهیه دسر یا پخت شیرینی‌ها هم می‌توانید از میوه خشک استفاده کنید.

از خواص میوه خشک نسبت به میوه‌ی تازه دارد در مدت زمان نگهداری آن است، میوه خشک را می‌توان برای مدت زمان بیشتری بدون یخچال نگهداری کرد. با خرید کیوی خشک می‌توانید این میوه را در چهارفصل نگهداری کنید و از خواص آن بهرمند شوید.

فروشگاه آنلاین ریوک ارائه دهنده محصولات ارگانیک در ایران و صادر کننده محصولات به کشورهای خاورمیانه و حوزه خلیج فارس است، هدف ریوک افزایش سطح کیفی محصولات غذایی موجود در بازار به اندازه استانداردهای بین‌المللی است. افزایش ارزش غذایی مصرفی برابر با سلامت و تندرستی بیشتر و جامعه پرنشاط‌تر خواهد شد.

دسته بندی خواص خوراکی ها
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات ارگانیگ - فروشگاه اینترنتی ریوک

ریوک

تضمین بهترین کیفیت

7 روز ضمانت تعویض محصول

ارسال رایگان برای خرید بالای 300 هزار تومان

خرید عمده

خدمات مشتریان

خدمات مشتریان ریوک آماده هرگونه پاسخگویی در زمینه سفارشات، پیگیری، شکایات، درخواستِ تعویض سفارش و راهنمایی مورد نیاز مشتریان است.

ریوک ارائه دهنده محصولات ارگانیگ با ضمانت بازگشت

Call Now Button
سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

ورود به سایت