طرز تهیه گرانولا میوه خانگی

وحید رمضانیوحید رمضانی
1,880 بازدید
طرز تهیه گرانولا میوه خانگی

از فواید و طرز تهیه گرانولا چه می‌دانید؟

پیش از آن که در مورد طرز تهیه گرانولا میوه خانگی صحبت کنیم، بهتر است در مورد خواص این خوراکی خوشمزه بیشتر بدانید. گرانولا نوعی اسنک است که به عنوان صبحانه یا میان وعده از آن استفاده می‌شود. گرانولا از غلات، میوه‌های خشک، مغزهای خوراکی، عسل و… تهیه می‌شود. گرانولا نوعی غلات تجاری است و به صورت فراوری شده تولید می‌شود. از آن همراه با شیر، ماست یا به صورت تنها استفاده می‌شود.

طرز تهیه گرانولا میوه خانگی

تاریخچه گرانولا

فردی به نام جیمز کالیب برای اولین بار در دنیا در سال 1960 گرانولا را در مزرعه شخصی خود در نیویورک تهیه کرد. با گذشت زمان میوه و آجیل به ترکیبات آن اضافه شد و طعم آن را بسیار هیجان انگیز کرد. امروزه گرانولا نامی آشنا بین افراد است. این خوردنی خوشمزه توسط باریستا در انواع کافه‌ها تهیه می‌شود. یکی از جذاب‌ترین آیتم‌های هر کافه گرانولا است. معمولا در ظرف‌هایی جذاب و شیشه‌ای سرو می‌شود. ظاهری فریبنده دارد و تهیه آن نیز بسیار آسان است. با ما برای یاد گرفتن طرز تهیه گرانولا میوه خانگی همراه باشید.

گرانولا چیست و چه فوایدی دارد؟

گرانولا میان وعده‌ای خوشمزه است. همچنین از آن به عنوان وعده صبحانه نیز استفاده می‌شود. گرانولا بسیار مقوی است و افرادی که رژیم لاغری دارند نیز می‌توانند از فواید آن بهرمند شوند. مصرف آن برای کودکان در حال رشد، خانم‌های باردار، نوجوانان و افرادی که به انرژی زیادی نیاز دارند، توصیه می‌شود. گرانولا خوراکی بسیار جذاب برای کودکان بد غذا است. امکان ندارد کودکی تمایل به خوردن گرانولا نداشته باشد. همچنین معجونی خوشمزه برای دوران شیردهی  است.

خلاصه

گرانولا برای اولین بار در قرن بیستم میلادی تهیه شد. سپس به سرعت محبوب شد و مصرف آن روز به روز افزایش پیدا کرد. گرانولا بسیار خوش طعم است و ظاهر جذابی دارد. طرز تهیه گرانولا میوه خانگی بسیار آسان است و با کمترین مواد اولیه می‌توانید آن را تهیه کنید.

ترکیبات گرانولا چیست و چگونه سرو می‌شود؟

کمی قبل به ترکیبات گرانولا اشاره کردیم. در برخی مواقع روغن‌های گیاهی، کاکائو و مواد دیگر نیز به آن اضافه می‌شوند. میوه‌های تازه مثل توت فرنگی، نارگیل، موز و آناناس همراه با گرانولا سرو می‌شوند. برخی افراد تمایل دارند به گرانولا حبوبات پخته نیز اضافه کنند. یکی از بهترین مزایا گرانولا انعطاف پذیری آن است. ترکیبات اصلی این ماده مغذی مشخص هستند. اما سایر ترکیبات بنابر سلیقه شما اضافه می‌شوند.

گرانولا همراه با بستنی، انواع شیرینی و دسرها نیز مصرف می‌شود. گرانولا طیف وسیعی از کاربردها و خواص برای سلامتی را در برمی‌گیرد. بسیاری از ورزشکاران قبل از تمرین‌های سخت از این اسنک استفاده می‌کنند. اگر یک روز سخت کاری در پیش دارید یا می‌خواهید به یک پیاده روی طولانی بروید، برای تأمین انرژی خود مصرف گرانولا را فراموش نکنید. گرانولا حجم کم و انرژی فراوانی دارد. همچنین جای کمی را اشغال می‌کند و همراه با مواد غذایی بسیاری قابل استفاده است. این ماده حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر مورد نیاز بدن است.

گرانولا به صورت آماده قابل خریداری است. همچنین می‌توانید آن را در خانه نیز تهیه کنید.

خلاصه

گرانولا همراه با ماست، میوه‌های مختلف و شیر سرو می‌شود. بهترین میان وعده برای ورزشکاران و افرادی که به انرژی زیاد نیاز دارند، است.

طرز تهیه گرانولا با ماست میوه ای

فواید گرانولا برای سلامتی

مواد تشکیل دهنده گرانولا طبیعی هستند و برای سلامتی فواید بسیاری دارند. برای مثال جو دوسر سرشار از فیبر است. همچنین از افزایش کلسترول بدن جلوگیری می‌کند. گارانولا حاوی آجیل است که چربی‌های مفید دارد. همچنین پتاسیم مورد نیاز بدن را تأمیسن می‌کند و مانع از بروز اسپاسم‌های عضلانی می‌شود. پتاسیم فشار خون را نیز کنترل می‌کند. جذب کربوهیدرات طبیعی مانع از افزایش قند خون می‌شود. همچنین سوخت کافی برای فعالیت سلول‌ها را در اختیار آن‌ها می‌گذارد.

خواص گرانولا چیست؟

گرانولا نوعی سوپر فود است. این ماده ارزش غذایی بالایی دارد. فضانواردان از گرانولا برای تأمین انرژی روزانه خود استفاده می‌کنند.

کمک به هضم غذا

گرانولا سرشار از فیبر است. این ماده هضم غذا را آسان می‌کند. همچنین غذا را به صورت توده‌های کوچک درمی‌آورد تا انتقال آن به روده آسان شود. فیبر سلامت دستگاه گوارش را بهبود می‌بخشد. همچنین موجب افزایش باکتری‌های مفید روده می‌شود. مصرف گرانولا و یادگیری طرز تهیه گرانولا با ماست میوه ای سبب جلوگیری از بروز یبوست می‌شود.

کاهش کلسترول بدن

گرانولا با جذب چربی‌های مفید و فیبر به کاهش کلسترول مضر بدن کمک می‌‌کند. جلوگیری از انباشته شدن چربی در عروق  مانع از بروز مشکلات قلبی و افزایش فشار خون می‌شود. مغزهای خوراکی که جزو ترکیبات اصلی گرانولا هستند موجب جذب اسیدهای چرب ضروری می‌شوند. این ترکیبات سبب تنظیم چربی خون می‌شوند.

کاهش وزن

گرانولا سرذشار از انرژی است. این ماده حجم زیادی از معده را اشغال می‌کند. با تأمین انرژی به مدت طولانی از گرسنگی جلوگیری می‌کند. گرانولا علاوه بر افزایش انرژی مانع از ترشح هورمون گرسنگی می‌شود. مصرف آن به دلیل جذب قندهای طبیعی سبب افزایش متابولیسم بدن می‌شود. گرانولا برای کاهش وزن بسیار مفید است در صورتی که به میزان کافی مصرف شود. مصرف بیش از اندازه آن رژیم لاغری را می‌شکند و سبب چاقی می‌شود.

افزایش انرژی

علاوه بر نکاتی که در مورد تأمین انرژی با گرانولا گفتیم، وجود منگنز نیز به افزایش انرژی کمک می‌کند. منگنز فعالیت کبد و کلیه را بهبود می‌بخشد. همچنین به شما کمک می‌کند از انرژی به دست آمده به درستی استفاده کنید. گرانولا خستگی را برطرف می‌کند و مانند بمبی از انرژی بدن شما را شارژ می‌کند.

گرانولا از فقر آهن جلوگیری می‌کند

آهن موجب انتقال اکسیژن و انرژی به سلول‌ها می‌شود. آنمی بیماری فقر آهن است. این بیماری در سرتاسر دنیا بسیار شایع است. به طوری که برخی افراد نمی‌دانند به آن مبتلا هستند. گرانولا حاوی مقدار قابل توجهی آهن است و مانع از بروز آنمی می‌شود.

خلاصه

گرانولا انرژی را طور چشمگیری افزایش می‌دهد. این ترکیب خوشمزه سبب کاهش وزن، بهبود عملکرد دستگاه گوارش، کاهش کلسترول بدن و جلوگیری از بروز بیماری آنمی می‌شود.

طرز تهیه گرانولا میوه

میزان مصرف مجاز گرانولا چقدر است؟

بنابر نیازی که دارید می‌توانید میزان مصرف گرانولا را تعیین کنید. براساس نوع فعالیتی که انجام می‌دهید و سنی که دارید میزان مصرف مجاز گرانولا برای شما متفاوت است. اما به طور متوسط مصرف بیشتر از نصف فنجان گرانولا در هر وعده توصیه نمی‌شود. زیرا همین مقدار کم، حجم زیادی از انرژی را در اختیار بدن می‌گذارد. در صورتی که این انرژی مصرف نشود، به مرور زمان به صورت چربی در بدن ذخیره و موجب افزایش وزن می‌شود.

افرادی مانند ورزشکاران حرفه‌ای می‌توانند یک کاسه گرانولا بخورند. زیرا فعالیت بسیار زیادی دارند و انرژی آن‌ها سوزانده می‌شود. گرانولا تهیه شده از جو دوسر، شیره طبیعی انگور، خرما یا توت، میوه‌های تازه و دانه‌های خوراکی انرژی لازم برای شنا، کوهنوردی، دوچرخه سواری و سایر ورزش‌های سخت را فراهم می‌کند. افرادی که تحرک کمی دارند می‌توانند از گرانولا با مواد شیرین کننده و غلات کمتر استفاده کنند.

طرز تهیه گرانولا میوه برای خانگی

برای اینکه گرانولا میوه خانگی تهیه کنید به موارد زیر نیاز دارید. این ترکیبات برای طرز تهیه گرانولا میوه به مقدار نیم کیلو کافی است.

2.5 پیمانه جود دوسر

2 پیمانه شکر قهوه‌ای (از عسل، شیره توت یا شیره خرما نیز می‌توانید استفاده کنید)

نصف پیمانه تخم کدو

4 قاشق غذاخوری کشمش

۴ قاشق غذاخوری نارگیل خشک

نصف پیمانه بادام نیم کوب

نصف پیمانه گردو نیم کوب

نصف پیمانه پسته نیم کوب

1 قاشق غذاخوری وانیل

1 قاشق چای خوری نمک

1 قاشق مربا خوری دارچین

یک سوم پیمانه روغن

ابتدا عسل را روی حرارت بگذارید تا نرم شود. از بخار کتری یا حرارت اجاق گاز استفاده کنید. سپس دارچین، نمک، وانیل و روغن را به آن اضافه کنید. کمی صبر کنید تا مایه‌ای یکدست ایجاد شود. مواد را دائما هم بزنید تا ته نگیرند. پس از آن می‌توانید جو دوسر را اضافه کنید. تمامی تکه‌های جو دوسر باید با عسل پوشیده شوند. پس از آن که جو کاملا با مواد ترکیب شد، مغزهای خوراکی و را اضافه کنید. به جای آجیل‌های ذکر شده می‌توانید از هر مغز خوراکی دیگری که تمایل دارید استفاده کنید.

مرحله بعد قرار دادن ترکیب گرانولا در فر است. برای این کار کاغذ روغنی کف سینی فر بگذارید. سپس مواد گرانولا را تا ارتفاع 2 سانتی متری سینی بریزید. به مدت 30 تا 60 دقیقه آن را با حرارت 180 درجه در طبقه وسط فر قرار دهید. بهتر است محتویات گرانولا را هر 10 دقیقه یک بار زیر و رو کنید تا تمامی قسمت‌های آن به طور یکنواخت حرارت ببیند.

خارج کردن گرانولا از سینی

پس از پایان زمان پخت گرانولا، آن را از فر خارج کنید. بلافاصله پس از اینکه آن را از فر خارج کردید، کاغذ روغنی را جدا کنید. زیرا گرانولا سرد به سختی از کاغذ روغنی جدا می‌شود. کشمش و نارگیل خشک را پس از سرد شدن گرانولا روی آن بریزید. می‌توانید براساس سلیقه خود انواع میوه خشک را به گرانولا اضافه کنید. گرانولا را در ظرف دردار نگهداری کنید. افرادی که رژیم لاغری دارند می‌توانند تخم کتان به گرانولا اضافه کنند تا سوخت و ساز بدن را بیشتر از قبل، افزایش دهد.

خلاصه

عسل را نرم کنید و مواد گرانولا مثل دارچین، روغن، وانیل و نمک را اضافه کنید. سپس مغزها را در ظرف بریزید و مایه را دائما هم بزنید. پس از آن گرانولا را در فر بگذاربد تا پخته شود. گرانولا سرد شده را به تنهایی یا با ترکیبات دلخواه سرو کنید.

طرز تهیه گرانولا با ماست میوه ای

استفاده از گرانولا با ماست معمولی، میوه‌ای یا شیر یکی از روش‌های سرو گرانولا است. همچنین نوعی گرانولا وجود دارد که با ماست تهیه می‌شود. برای استفاده از طرز تهیه گرانولا با ماست میوه ای کافی است مقداری ماست را با جو دوسر، آجیل خام، میوه تازه، کنجد و سایر ترکیباتی که دلخواه شما است به آن اضافه کنید.

سرو گرانولا با میوه

همان‌طور که گفتیم طرز تهیه گرانولا میوه راحت است. برخی افراد میوه تازه را جایگزین میوه خشک می‌کنند و آن را به گرانولا اضافه می‌کنند.

طرز تهیه گرانولا برای خانگی

جمع‌بندی

گرانولا یکی از بهترین میان وعده‌های قابل استفاده در طول روز است. این خوراکی خوشمزه با استفاده از جو دوسر، عسل، آجیل، دانه کتان، میوه خشک، دارچین، وانیل و نمک تهیه می‌شود. گرانولا طرفداران بسیاری دارد. طرز تهیه گرانولا برای خانگی بسیار راحت است. گرانولا آماده نیز وجود دارد. اما تهیه آن با مواد طبیعی در خانه بهتر است. گرانولا منجر به کاهش وزن، حفظ انرژی، تأمین ویتامین‌ها و مواد معدنی بدن، جلوگیری از فقر آن و… می‌شود. طرز تهیه گرانولا میوه خانگی ساده است و پس از ان می‌توانید گرانولا را با انواع میوه، ماست، شیر و… میل کنید.

فروشگاه آنلاین ریوک ارائه دهنده محصولات ارگانیک در ایران و صادر کننده محصولات به کشورهای خاورمیانه و حوزه خلیج فارس است، هدف ریوک افزایش سطح کیفی محصولات غذایی موجود در بازار به اندازه استانداردهای بین‌المللی است. افزایش ارزش غذایی مصرفی برابر با سلامت و تندرستی بیشتر و جامعه پرنشاط‌تر خواهد شد. ریوک خواهان افزایش سطح کیفی زندگی سالم شما عزیزان است.

دسته بندی خواص خوراکی ها
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات ارگانیگ - فروشگاه اینترنتی ریوک

ریوک

تضمین بهترین کیفیت

7 روز ضمانت تعویض محصول

ارسال رایگان برای خرید بالای 300 هزار تومان

خرید عمده

خدمات مشتریان

خدمات مشتریان ریوک آماده هرگونه پاسخگویی در زمینه سفارشات، پیگیری، شکایات، درخواستِ تعویض سفارش و راهنمایی مورد نیاز مشتریان است.

ریوک ارائه دهنده محصولات ارگانیگ با ضمانت بازگشت

Call Now Button
سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

ورود به سایت