اگزما چیست؟ بهترین راه‌های رفع اگزما را از اینجا بخوانید

وحید رمضانیوحید رمضانی
1,766 بازدید
رفع اگزما

برای درمان اگزما چه کار کنیم؟

پوست شما به چربی و آب برای حفظ رطوبت نیاز دارد. در صورتی که دچار اگزما شوید، چربی به میزان زیادی از دست برود و پوست خشک شود، سلول‌های پوستی از هم فاصله می‌گیرند و ورود آلودگی به پوست راحت‌تر می‌شود. مصرف صابون‌ها و مواد شوینده اگزما را تشدید می‌کنند چون میزان چربی پوست را کاهش می‌دهند. امروزه مشکلات پوستی، نسبت به گذشته شیوع بیشتری پیدا کرده‌اند. اگزما یکی از این مشکلات است. رفع اگزما راه‌های زیادی دارد؛ اما بهتر است اول با نشانه‌های اگزما آشنا شوید و این بیماری را بیشتر بشناسید.

اگزما یا التهاب پوستی، حالتی است که پوست علاوه بر التهاب، دچار قرمزی و خارش می‌شود، همچنین ممکن است پوسته پوسته هم شود. اگزما دلیل خاصی ندارد و عامل خارجی آن را به وجود نمی‌آورد. در برخی موارد ممکن است دلایل ژنتیکی داشته باشد. معمولا شدت اگزما به سه نوع مزمن، متوسط و حاد تقسیم می‌شود. اگزما مزمن ترک، ضخیم شدن پوست و خارش کمی به همراه دارد. کف پا و نوک انگشتان را درگیر می‌کند. در اگزما متوسط یا تحت حاد، پوست علاوه بر افزایش ضخامت، قرمزی و خارش بیشتری دارد. ممکن است روی دست، دور دهان، دور سینه مادران شیرده و پای نوزادان به وجود بیاید. در اگزما حاد، التهابات شدید، پوست به رنگ قرمز روشن با جوش‌های بزرگ و آبدار در می‌آید که خارش شدیدی ایجاد می‌کند. خاراندن جوش‌ها باعث خارج شدن عفونت و پخش شدن روی پوست می‌شود که روند درمان اگزما را طولانی‌تر و خارش و قرمزی را بیشتر می‌کند.

اگزما معمولا پوست دست، پا، قفسه سینه، پلک، زانو و آرنج را درگیر می‌کند. در برخی موارد روی پوست سر هم به وجود می‌آید. با بروز آن پوست دچار تاول می‌شود و ممکن است به رنگ قهوه‌ای در بیاید. اگزما پوست را خشک می‌کند.

خلاصه

اگزما نوعی بیماری پوستی است که خشکی، قرمزی، خارش و سوزش را ایجاد می‌کند. این بیماری چربی پوست را تا حد زیادی از بین می‌برد. در نوع حاد آن، پوست دچار تاول و جوش‌های آبدار و قرمز می‌شود. اگزما روی پوست، دست، پا، سر و دور سینه ایجاد می‌شود. رفع اگزما با راه‌هایی ساده و کنترل محیط اطراف امکان‌پذیر است. اگزما به صورت‌های مختلفی ایجاد می‌شود. در ادامه برخی از آن‌ها را مشاهده می‌کنید.

رفع اگزما صورت نوزاد

بروز اگزما در کودکان و نوزادان

اگزما در کودکان زیر ۵ سال و نوزادان شایع‌تر است، اما در هر سنی ممکن است رخ دهد. تا قبل از ۵ سالگی اگزما به صورت خشکی، قرمزی و خارش روی صورت یا پوست سر، ظاهر می‌شود. اگر اگزما کودکان حاد شود شود، پوست ضخیم‌تر و خارش شدیدتر می‌شود. برای رفع اگزما صورت نوزاد ، سعی کنید زخم‌های صورت را درمان کنید و اجازه خارش ندهید. به نوزاد دستکش نخی بپوشانید تا صورت خود را زخمی نکند. مصرف روغن‌های گیاهی و جلوگیری از خشک شدن پوست، بالا رفتن بیش از حد دمای محیط، وجود گرد و خاک در محیط و کاهش عوامل حساسیت‌زا مثل گرده گل، موجب بهتر شدن اگزما صورت نوزاد می‌شود.

اگزما آلرژی نیست ولی در صورتی که کودک شما آلرژی یا آسم دارد، موجب تشدید اگزما می‌شود.

ظاهر شدن التهابات مربوط به اگزما در بزرگسالان

اگزما در سنین بالاتر، کمی متفاوت می‌شود و قسمت‌هایی از گردن، پوست پا، زانو و آرنج را دچار خشکی و التهاب می‌کند. خارش شدید موجب بروز زخم می‌شود و سوزش را به همراه دارد.

یکی از دلایل به وجود آمدن اگزما، استفاده از صابون و مواد شوینده است. لباس‌های پلاستیکی و حتی بیش از حد عرق کزدن هم می‌توانند دلیلی برای بروز اگزما باشند. برخی عطرها و صابون‌های تند موجب تحریک پوست می‌شوند و باعث بروز اگزما خوهند شد. ممکن است برخی آنتی‌بیوتیک‌هایی که به صورت پماد موضعی مصرف می‌شوند هم اگزما و حساسیت ایجاد کنند.

از دیگر دلایل برپز اگزما می‌توان به خشکی پوست در فصل زمستان و کاش رطوبت هوا نیز اشاره کرد. در این ظرایط پوساندن پوست وقتی در معرض هوای سرد قرار می‌گیرید ضروری است. همچنین به رطوبت هوای منزل و گرم بودن آن دقت کنید.

اگزما پوست سر چیست؟

درماتیت سبورئیک یا ایجاد اگزما در پوست سر، نوعی شایع از اگزما است. این نوع اگزما موجب خارش و پوسته پوسته شدن سر می‌شود.

خلاصه

اگزما صورت نوزادان و کودکان زیر ۵ سال را درگیر می‌کند و در بزرگسالان به صورت متفاوتی ظاهر می‌شود. این بیماری، آلرژی نیست و رفع اگزما با از بین بردن آلرژی فرق دارد. اگزما روی  سر هم ایجاد می‌شود و آن را پوسته پوسته می‌کند.

مهمترین دلیل بروز اگزما، ژنتیک و سابقه خانوادگی است؛ اما دلایل دیگری هم در به وجود آمدن آن نقش دارد. علاوه بر عوامل ژنتیکی، اگزما بر اثر کارکردن با مواد شیمیایی هم به وجود می‌آید. این مواد پوست را تحریک و آلرژی ایجاد می‌کنند.

رفع اگزما پوست

حساسیت به مواد غذایی و بروز اگزما

ممکن است پس از مصرف غذایی خاص، اگزما ایجاد شود و دلیل آن حساسیت باشد. حساسیت غذایی اگزما شدید را ایجاد می‌کند؛ لبنیات گاوی، برخی غذاهای دریایی و مصرف مغزهای خوراکی، از جمله مواد غذایی هستند که بیشترین میزان حساسیت در آن‌ها مشاهده شده است.

حساسیت به مواد غذایی متفاوت است و خوردن غذاهای مختلف ممکن است در افراد اگزما ایجاد کند. بعد از این که برای اولین بار از یک منبع غذایی استفاده کنید، متوجه می‌شوید به آن حساسیت دارید یا نه.

در برخی مواد که نتوانید متوجه شوید به چه ماده‌ای حساسیت دارید، آزمایش‌هایی انجام می‌شود تا دلیل بروز اگزما مشخص شود. برقراری تعادل در باکتری‌های روده و جذب پروبیوتیک، موجب کاهش علائم اگزما خواهد شد. اگر همراه با غذا مکمل‌های روی (زینک) مصرف شود، با تقویت سیستم ایمنی و کاهش التهابات، منجر به رفع اگزما می‌شود. همچنین خوردن منابع غذایی امگا۳ را فراموش نکنید. این ماده تقویت کننده باکتری‌های روده است.

ارتباط فشارهای روانی و مشکلات روحی با اگزما

اگر به تازگی بیشتر از مواقع عادی دچار استرس و نگرانی می‌شوید، ممکن است آثار اگزما را روی پوست خود مشاهده کنید. استرس احتمال ابتلا به اگزما را افزایش می‎‌دهد اما دلیل اصلی بروز آن نیست. استرس سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند و سلامت پوست را به خطر می‌اندازد. دور کردن شرایط استرس‌زا از خود، انجام حرکات ورزشی منظم، تقویت روحیه، استراحت کافی، خواب راحت در شب و انجام دادن کارهای موردعلاقه در اوقات فراغت، موجب پایین آمدن سطح استرس می‌شود.

مواد تحریک کننده پوست و ترکیبات شیمیایی، عاملی برای بروز اگزما

مواد شیمیایی و تمیزکننده‌ها، شامل ترکیباتی هستند که موجب تحریک پوست می‌شوند. این مواد باعث می‌شوند پوست به راحتی به اگزما مبتلا شود. مواد ضدعفونی کننده و کلر هم باعث بروز اگزما روی پوست می‌شوند. استفاده از استخر احتمال ابتلا به اگزما را بالا می‌برد و بهترین کار، شستن بدن بعد از شنا است.

خشکی پوست و ابتلا به اگزما

از دست دادن رطوبت پوست، شرایط تحریک پوست و اگزما را فراهم می‌کند. مراقبت از پوست، حفظ رطوبت و دمای مناسب برای پوست مهم است. استفاده از مرطوب کننده و عدم استفاده از آب داغ حین حمام، به نگه داشتن رطوبت کافی برای پوست، کمک می‌کند.

خلاصه

حساسیت به غذاهای مختلف، استرس زیاد، مواد ضدعفونی کننده و کلر، خشک شدن پوست و کاهش شدید رطوبت، سبب بروز اگزما می‌شوند.

رفع اگزما پا

عرق کردن، اگزما را تشدید می‌کند

برخی افراد به تعرق حساسیت دارند، همچنین وجود اگزما، باعث می‌شود تعریق به درستی انجام نشود و این شراط اگزما را بدتر می‌کند. کنترل تعریق برای رفع اگزما و جلوگیری از بروز آن مفید است. پوشیدن لباس‌های نخی به ویژه در تابستان، انجام حرکات ورزشی که تعریق کمتری ایجاد می‌کنند و بیرون رفتن از خانه در ساعاتی که هوا بیش از اندازه گرم نیست، به کنترل تعریق کمک بسیاری می‌کند.

هوایی که تنفس می‌کنیم و تأثیر آن بر اگزما

در هوا آلودگی‌ها، گرد و خاک، موی حیوانات خانگی و پرزهای مخلف وجود دارند. این عوامل بر به وجود آمدن اگزما و تشدید آن تأثیر می‌گذارند. دوری از حیوانت خانگی و لوازمی که پرز زیادی در هوا پخش می‌کنند، مرطوب نگه داشتن هوا و تمیز نگه داشتن محیط اطراف، احتمال بروز اگزما را تا حدود زیادی کاهش می‌دهد.

تأثیر حساسیت فصلی و گرده افشانی گل‌ها بر اگزما

در فصل بهار و تابستان که گرده افشانی گل‌ها بیشتر می‌شود، حساسیت‌های فصلی موجب بدتر شدن التهابات پوستی و اگزما می‌شوند. این اتفاق خارش پوستی را هم بیشتر می‌کند که در این شرایط تحمل اگزما سخت‌تر می‌شود.

آیا پریود موجب بروز اگزما می‌شود؟

در موارد نادر مشاهده شده است تغییرات هورمونی و ترشح بیش از اندازه هورمون پروستروژن موجب بروز اگزما در دوره پریود می‌شود.

خلاصه

تعریق زیاد برای التهابات ناشی از اگزما خوب نیست و بهتر شدن آن‌ها را طولانی می‌کند. وجود گرد و خاک در هوا اگزما را تشدید می‌کند. همچنین حساسیت‌های فصلی و گرده گل‌ها موجب افزایش خارش در زخم‌های اگزما می‌شود. در برخی موارد بالا رفتن بیش از اندازه سطح هورمون پروژسترون موجب بروز اگزما می‌شود.

درماتیت سبوره‌ای یا اگزما پوست سر

دلیل خاصی موجب بروز این نوع اگزما نمی‌شود اما ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن، داشتن آکنه یا سایر بیماری‌های پوستی، برخی بیماری‌های خاص مثل ایدز، مشکلات روحی شدید و مشکلات هورمونی بر به وجود آمدن اگزما پوست سر موثر هستند.

برای رفع اگزما سر مصرف برخی داروها و اقداماتی برای جلوگیری از بروز آن تأثیر دارند. استفاده از محصولات گیاهی و ضد قارچ درمان خوبی برای اگزما پوست سر هستند. شستن سر با آب ولرم و عدم استفاده از آب خیلی سرد یا خیلی گرم در حمام، برای رفع اگزما سر موثر است. از محصولاتی مثل ژل مو، مخصوصا در صورتی که عطر خاصی دارند، در دورانی که اگزما دارید استفاده نکنید. این کار علائم اگزما پوست سر را بیشتر می‌کند. سعی کنید به محل زخم دست نزنید و خارش آن را تحمل کنید. اگر حس می‌کنید استرس بیش از حد موجب تشدید اگزما می‌شود، برای کنترل آن اقدام کنید.

رفع اگزما صورت

اگزما دوران بارداری چگونه به وجود می‌آید؟

در دوران بارداری تغییراتی در بدن به وجود می‌آید و با ترشح هورمون‌های بارداری بدن ممکن است دچار خشکی پوست، کهیر، التهاب و اگزما شود. اگزما دوران بارداری روی پوست و دور دهان ظاهر می‌شود. معمولا تعداد زیادی از زنان باردار دچار اگزما بارداری می‌شوند و برخی تحقیقات بیان می‌کنند دلیل آن می‌تواند اختلالات خود ایمن باشد یا وجود نوعی باکتری در بدن زنان باردار. معمولا افرادی دچار اگزما دوران بارداری می‌شوند که قبلا هم اگزما را تجربه کرده‌اند. اگزما این دوران خطرناک نیست. رفع اگزما در بارداری با رعایت برخی نکات و حفظ رطوبت پوست به راحتی امکان‌پذیر است. در این دوران برای کاهش التهابات پوستی از لوازم آرایش استفاده نکنید، از بالم لب و مرطوب کننده طبیعی استفاده کنید، هوا را مرطوب نگه دارید، آب زیادی بنوشید، از صابون‌ها و موادی که چربی پوست را از بین می‌برند استفاده نکنید.  

بروز اگزما بدن را آسیب‌پذیر می‌کند

اگزما راه را برای ورود ویروس و باکتری به بدن باز می‌کند. روی پوستی که دچار اگزما شده به شدت خارش ایجاد می‌شود و زخم شدن آن باعث بروز عفونت و بدتر شدن شرایط پوست می‌شود.

مصرف دخانیات هم اگزما را تشدید می‌کند و ترک سیگار، از بروز اگزما شدید دست جلوگیری می‌کند.

اگزما بیماری واگیرداری نیست و فقط پوست فردی که به آن دچار شده است را اذیت می‌کند. در صورتی که محل اگزما دچار سوزش و خارش بیش از حد، درد و ترشح زرد شود، عفونت کرده و باید هر چه زودتر درمان شود.

خلاصه

وجود بیماری‌های پوستی و ایدز موجب تشدید اگزما می‌شود. اگزما در دوران بارداری به دلیل ترشح برخی هورمون‌ها در ناحیه دور لب به وجود می‌آید. رفع اگزما راحت است و ترک دخانیات هم به برطرف شدن آن کمک می‌کند. اگزما واگیردار نیست و بهتر است هر چه زودتر درمان شود.

رفع اگزما در طب سنتی و استفاده از خواص داروهای گیاهی

راه‌های زیادی برای رفع اگزما وجود دارد. به برخی از آن‌ها که درمان‌های خانگی و طبیعی هستند اشاره می‌کنیم.

رفع اگزما صورت نوزاد با روغن مرطوب کننده

نوزادان پوست حساسی دارند و رفع اگزما صورت نوزاد ، اهمیت بالایی دارد. برای این کار پوست بدن نوزاد را مرطوب نگه دارید و با خنک نگه داشتن محیط اطراف، به حفظ رطوبت و از بین رفتن زخم‌ها کمک کنید. از مواد شوینده معطر، صابون، کرم و شامپو شیمیایی و مضر برای پوست نوزاد استفاده نکنید. این مواد اگزما را شدید می‌کنند. روغن‌های سبکی مثل زیتون و نارگیل برای رفع اگزما مناسب هستند و زود جذب بدن می‌شوند. این روغن‌ها چربی را به پوست می‌رسانند و به حفظ رطوبتی که در سلول‌های پوستی وجود دارد، کمک می‌کنند.

رفع اگزما در بارداری و درمان خارش پوست

خشکی پوست در دوران بارداری بسیار شایع است. برای رفع اگزما در بارداری ، پوست را با آب ورم شستشو دهید و از خشک شدن آن جلوگیری کنید. از روغن‌ها و ماسک‌های آبرسان پوست استفاده کنید تا التهابات پوستی از بین بروند. از خاراندن محل زخم پرهیز کنید و مصرف مواد غذایی حساسیت‌زا را محدود کنید. سعی کنید لباس کاملا نخی بپوشید تا کمتر دچار سوزش و خارش شوید.

رفع اگزما در بارداری

برای برطرف کردن اگزما صورت چه کار کنیم؟

اگزما صورت باید هر چه سریع‌تر درمان شود؛ اگر به مدت طولانی روی پوست باشد موجب ترک و پیری زودرس پوست می‌شود. برای رفع اگزما صورت از تعرق شدید و قرار گرفتن در هوای بسیار گرم، خودداری کنید. از ضد آفتاب طبیعی مثل روغن زیتون استفاده کنید و با روغن‌های گیاهی صورت خود را از مواد آرایشی پاک کنید. روغن نارگیل یکی از بهترین پاک‌کننده‌های صورت است که به خوبی پوست را آبرسانی می‌کند. ماساژ روغن نارگیل موجب رفع اگزما صورت می‌شود. روغن نارگیل خاصیت ضد قارچ و باکتری دارد و به همین دلیل یکی از بهترین درمان‌های طبیعی برای اگزما است.

خلاصه

برای رفع اگزما در طب سنتی از فواید روغن‌های گیاهی استفاده کنید. پوست نوزاد را با روغن زیتون یا نارگیل ماساژ دهید. برای درمان التهابات دوران بارداری، لباس‌های نخی بپوشید و پوست خود را آبرسانی کنید. استفاده از روغن نارگیل موجب رفع اگزما صورت و جلوگیری از ایجاد ترک پوستی می‌شود.

درمان اگزما پوست ؛ روغن‌هایی که خارش، سوزش و التهاب پوست را رفع می‌کنند

برای آن که اگزما پوست را رفع کنید، ابتدا باید خشکی پوست را از بین ببرید. سپس با لایه برداری پوست، التهابات و زخم‌ها را برطرف کنید. رفع اگزما پوست با روغن‌هایی مثل آلوئه ورا امکان پذیر است. روغن آلوئه ورا یک آبرسان فوق‌العاده است و از خشکی پوست جلوگیری می‌کند. ماساژ پوست با روغن جوجوبا، سلول‌های مرده پوست و زخم‌ها را از بین می‌برد و پوست را پاکسازی می‌کند. این روغن یک لایه بردار طبیعی است و مانع از خشک شدن پوست می‌شود. با مصرف روغن‌های حاوی ویتامین E، رفع اگزما پا و پوست بدن راحت می‌شود. روغن‌های هسته انگور و فندق، سرشار از این ویتامین هستند و مصرف آن‌ها هم به صورت خوراکی و هم موضعی، برای رفع اگزما موثر است.

چه راهی برای رفع اگزما سر مناسب است؟

پوست سر باید چربی متعادلی داشته باشد و مصرف شامپوهای قوی، چربی آن را از بین می‌برد. قبل از حمام مقداری روغن زیتون یا نارگیل روی پوست سر ماساژ دهید. حین حمام از آب بیش از حد داغ استفاده نکنید. از خاراندن پوست سر پرهیز کنید و آن را با روغن بابونه ماساژ دهید. بابونه سرشار از الکل طبیعی است و مصرف آن به رفع اگزما سر کمک می‌کند. روغن بابونه پوست سر را پاکسازی می‌کند و از خشکی آن جلوگیری می‌کند، خارش را کم کرده و به درمان سوزش و التهاب کمک می‌کند.

زردچوبه، فقط یک ادویه معمولی نیست

کورکومین موجود در زردچوبه خاصیت ضدالتهابی دارد و برای درمان اگزما مناسب است. ماسک زردچوبه و عسل موجب درمان التهابات ناشی از اگزما و رفع خارش می‌شود.

رفع اگزما در طب سنتی

جمع‌بندی

اگزما بیماری پوستی قابل درمانی است که بروز آن دلیل مشخصی ندارد. عواملی مثل گرمای شدید، تعریق، پایین آمدن سیستم ایمنی بدن، خشکی پوست و… بروز آن را تشدید می‌کنند. اگزما در بدن نوزادان و بزرگسالان متفاوت ظاهر می‌شود. اما درمان آن مشابه است. از خشکی پوست جلوگیری کنید و مصرف مواد شوینده عطردار را به حداقل برسانید. اگزما دوران بارداری بر اثر تغییرات هورمونی به وجود می‌آید و با رعایت نکات مثل: پوشیدن لباس نخی، ماساژ بدن با روغن‌های گیاهی و نوشیدن آب به مقداری زیاد، رفع می‌شود.

برای رفع اگزما پا ، پوست و صورت، از روغن‌های آلوئه ورا و جوجوبا استفاده کنید. این روغن‌ها پوست را آبرسانی می‌کنند و با پاکسازی آن، اگزما را درمان می‌کنند. ماساژ پوست سر با روغن بابونه موجب درمان اگزما سر می‌شود. مصرف روغن هسته انگور و فندق، ویتامین E مورد نیاز بدن برای مقابله با اگزما را تأمین می‌کند و خوردن زردچوبه یا استفاده از ماسک عسل و زردچوبه برای رفع اگزما مفید است.

فروشگاه آنلاین ریوک ارائه دهنده محصولات ارگانیک در ایران و صادر کننده محصولات به کشورهای خاورمیانه و حوزه خلیج فارس است، هدف ریوک افزایش سطح کیفی محصولات غذایی موجود در بازار به اندازه استانداردهای بین‌المللی است. افزایش ارزش غذایی مصرفی برابر با سلامت و تندرستی بیشتر و جامعه پرنشاط‌تر خواهد شد. ریوک خواهان افزایش سطح کیفی زندگی سالم شما عزیزان است.

دسته بندی زیبایی و سلامتی گیاه درمانی و طب سنتی
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات ارگانیگ - فروشگاه اینترنتی ریوک

ریوک

تضمین بهترین کیفیت

7 روز ضمانت تعویض محصول

ارسال رایگان برای خرید بالای 300 هزار تومان

خرید عمده

خدمات مشتریان

خدمات مشتریان ریوک آماده هرگونه پاسخگویی در زمینه سفارشات، پیگیری، شکایات، درخواستِ تعویض سفارش و راهنمایی مورد نیاز مشتریان است.

ریوک ارائه دهنده محصولات ارگانیگ با ضمانت بازگشت

Call Now Button
سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

ورود به سایت