کدام خواص آویشن برای سلامت بدن واقعا موثر است؟

مهگل رئیس صفریمهگل رئیس صفری
2,101 بازدید
خواص آویشن

فواید آویشن

آویشن که با نام علمی thymes شناخته می‌شود، یک گیاه منحصر به فرد است. این گیاه چند ساله، از خانواده نعنا است و برگ‌های آن همیشه سبز است. آویشن ادویه‌ای خوشمزه برای غذاها به شمار می‌رود. این گیاه برای طعم خوب و رایحه مطبوعی که دارد، در صنعت غذا بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. فکر می‌کنم حداقل یک بار هم که شده طعم تند و بوی خوش آن را در پیتزا حس کرده‌اید. اما بهتر است بدانید آویشن فقط بخاطر طعم خوبی که دارد یکی از پرمصرف‌ترین گیاهان و ادویه‌های طبیعی نیست؛ خواص آویشن برای درمان بسیاری از بیماری‌ها و تسکین درد به کاربرد می‌شود. آویشن یک گیاه دارویی فوق‌العاده است. این گیاه در بین گیاهان دارویی، خاصیت آنتی‌اکسیدانی قوی‌تری دارد. خرید آویشن برای تولید داروهای شیمیایی مرتبط با گلو درد یا بیماری‌های تنفسی استفاده می‌شود.

تأثیرات مثبت آویشن بر درمان بیماری‌ها در بسیاری از تحقیقات علمی ثابت شده است و خواص آن بر کسی پوشیده نیست. آویشن گیاه پر فروشی است و در آب و هوای معتدل رشد می‌کند. این گیاه انواع زیادی دارد؛ برخی از آن‌ها عبارتند از: تیموس آلبوس، آویشن لیمویی، آویشن کوهی و آویشن معمولی. نوع کوهی آن در ارتفاعات رشد می‌کند. نوعی آویشن هم وجود دارد که خواص آن با آویشن معمولی کمی فرق می‌کند. آویشن شیرازی فقط در مناطق ایران، افغانستان، پاکستان و کشمیر یافت می‌شود. استفاده از خواص آویشن شیرازی در محیط‌های داخلی و سرپوشیده، سبب دور شدن حشرات موذی می‌شود.

خلاصه

آویشن گیاه طعمی است که مصارف خوراکی و دارویی دارد. این گیاه در انواع مختلف آویشن معمولی، شیرازی و لیمویی وجود دارد که خواص ان‌ها کمی با هم متفاوت است. آویشن شیرازی فقط در برخی مناطق دنیا مثل ایران و افغانستان رشد می‌کند.

خواص آویشن

تاریخچه آویشن به زمان‌هاس بسیار قدیم و دور برمی‌گردد. این گیاه در کشور مصر برای مومیایی کردن استفاده می‌شد چون قارچ‌ها و باکتری‌ها را از بین می‌برد. همچنین برای از بین بردن میکروب‌ها، برگ‌های آن در خانه سوزانده می‌شد. از این گیاه برای درمان مسمومیت‌های غذایی و از بین رفتن باکتری‌های مضر در گوشت استفاده می‌شد. همچنین روغن آویشن یک آنتی‌بیوتیک طبیعی است و در بسیاری از داروها مصرف می‌شود.

گیاه آویشن به صورت پودر در غذاها استفاده می‌شود. همچنین از برگ تازه یا خشک شده آن برای تهیه دمنوش استفاده می‌کنند. این گیاه طبع گرمی دارد و برای تنظیم طبع سرد و رفع سردی مواد خوراکی بسیار مناسب است. دمنوش آویشن به همراه نبات موجب برطرف شدن دل درد ‌های ناش از سوء هاضمه و پریود می‌شود. آویشن شامل برخی ترکیبات فنولی مثل: تیمول و کارواکرول می‌شود. این ترکیبات خواص بی‌نظیری در رفع استرس و تقویت سیستم ایمنی بدن دارند. خواص این داروی گیاهی موجب درمان مشکلات گوارشی شده و به تنفس بهتر کمک می‌کند. آویشن خاصیت ضد میکروبی دارد و از بدن شما در برابر آلودگی‌ها و بیماری‌های محیطی محافظت می‌کند. با خرید آویشن، بدن خود را در برابر ابتلا به بیماری‌ها بیمه کنید. وقت آن رسیده با خواص این گیاه، بیشتر آشنا شوید.

مهمترین مزایا آویشن برای بدن

امروزه خواص داروهای گیاهی برای درمان بسیاری از بیماری‌ها به صورت علمی ثابت شده است و این تمایل افراد به استفاده از درمان‌های مربوط به طب سنتی را بیشتر کرده. داروهای مربوط به طب سنتی بر اساس طبع بدن شما تجویز می‌شوند و به دلیل طبیعی بودن، ضرری برای بدن ندارند. بسیاری از داروهای شیمیایی عوارض دارند و برخی از آن‌ها بدن را دچار اختلال می‌کنند، در بسیاری از موارد هم استفاده از دمنوش‌های گیاهی و تغذیه مناسب به تاثیر داروهای شیمیایی سرعت می‌بخشد. تحقیقات نشان می‌دهند آویشن خاصیت ضد اسپاسم و ضد سرطانی دارد. آویشن سرشار از ویتامین A است. این ویتامین نقش اساسی در سلامت چشم‌ها دارد. مصرف آویشن موجب بهبود وضعیت چشم‌ها می‌شود و از بروز عفونت در چشم جلوگیری می‌کند. آویشن فشار خون را کاهش می‌دهد و خطر ابتلا به سکته را به حداقل مقدار ممکن می‌رساند.

خلاصه

آویشن به طور تازه و خشک استفاده می‌شود. این گیاه دمنوش خوشمزه‌ای دارد که دردهای زیادی را درمان می‌کند. آویشن یک داروی طبیعی و بی‌ضرر است که در خواص آن ویتامین A هم وجود دارد.

خواص دمنوش آویشن

کاهش تاثیر استرس اکسیداتیو

در خواص آویشن ذکر شده که این گیاه موجب کاهش استرس اکسیداتیو می‌شود. شاید برای شما هم سوال ایجاد شده باشد که استرس اکسیداتیو چه معنی دارد؟ استرس اکسیداتیو در شرایطی به وجود می‌آید که تعادل بین رادیکال‌های آزاد و آنتی‌اکسیدان‌ها بهم بخورد. رادیکال‌های آزاد سلول‌هایی هستند که اکسیژن کمتری دارند و ممکن است با انجام واکنش‌های شیمیایی مختلف، سبب بروز بیماری‌هایی مثل: دیابت، آلزایمر، سرطان و بیماری‌های قلبی شوند. زیاد شدن رادیکال‌های آزاد در بدن سبب آسیب به پروتئین‌ها و DNA می‌شود. رادیکال‌های آزاد به طور طبیعی در بدن تولید می‌شوند، اما عواملی مثل: آلودگی هوا، اشعه‌های مضر، مصرف دخانیات و برخی مواد ضدعفونی کننده، میزان رادیکال‌های آزاد بدن را بیشتر می‌کنند.

مصرف مواد غذایی طبیعی و ارگانیک به کاهش فعالیت رادیکال‌های آزاد و ایجاد استرس اکسیداتیو کمک می‌کند. شما می‌توانید با مصرف موادی که آنتی‌اکسیدان زیادی دارند، رادیکال‌های آزاد را خنثی کرده و از بدن خود در برابر بیماری‌ها محافظت کنید. استراحت کافی، کمتر در معرض آفتاب قرار گرفتن، ورزش کردن و رژیم غذایی سالم موجب کاهش استرس اکسیداتیو در بدن می‌شود.

خواص آویشن موجب می‌شود خواب راحتی داشت باشید؛ این گیاه انرژی لازم برای ورزش کردن در طول روز را هم تأمین می‌کند و یکی از بهترین موادی است که می‌توانید در رژیم روزانه خود از آن بهرمند شوید.

دمنوش آویشن شما را سرحال می‌کند. این گیاه انتقال‌دهنده‌های عصبی مغز را افزایش می‌دهد و موجب بهبود عملکرد آن می‌شود.

خلاصه

افزایش بیش از اندازه رادیکال‌های آزاد برای بدن مضر است. جذب آنتی‌اکسیدان در این شرایط ضروری است. مصرف آویشن موجب تأمین آنتی‌اکسیدان کافی به بدن می‌شود و استرس اسیداتیو را کاهش می‌دهد.

ترکیبات فنولی چه تأثیری بر خواص آویشن دارند؟

متوجه شدید که در گیاه آویشن تیمول و کارواکرول وجود دارند. آن‌ها اصلی‌ترین ترکیبات موجود در آویشن هستند و تأثیر زیادی در خواص آویشن دارند. تیمول و کارواکرول خواص ضد قارچ، ضد التهاب، شل کننده رگ‌ها و کاهش اسپاسم عضلانی دارند.

به دلیل اینکه این ترکیبات از فعالیت قارچ‌ها در بدن جلوگیری می‌کنند، از آویشن در تهیه خمیردندان و محصولات مراقبت دهان استفاده می‌شود. آویشن موجب خوشبو شدن دهان می‌شود.

ترکیب فنولی یکی از انواع آنتی‌اکسیدان‌های قوی محسوب می‌شوند و سبب جلوگیری از آسیب رادیکال‌های آزاد به DNA می‌شوند. فنول‌های موجود در خواص آویشن به درمان افسردگی کمک می‌کنند و ترشح دوپامین در بدن را افزایش می‌دهند. این ترکیب موجب افزایش، تقویت و بهبود عملکرد غدد درون ریز می‌شوند. غدد درون ریز سبب تولید هورمون‌های بدن می‌شوند و مهمترین آن‌ها هیپوفیز است که تأثیر زیادی در رشد بدن و فرمان‌های مغز دارد. غدد درون ریز علاوه بر رشد بر هورمون‌های جنسی هم اثر می‌گذارند. تیمول موجود در خواص آویشن موجب تقویت غدد درون ریز می‌شود.

خواص آویشن برای سرما خوردگی

خواص آنتی‌اکسیدانی گیاه آویشن موجب افزایش مقاومت بدن در برابر اختلالات حرکتی و بهبود بیماران مبتلا به پارکینسون می‌شود. آویشن مرگ و میر سلول‌های کبدی را کاهش می‌دهد. این کار باعث می‌شود که خواص دمنوش آویشن چربی بدن را کم کند و مانع از رسوب کلسترول در رگ‌ها ‌شود. آویشن سطح کلسترول مفید بدن را بالا می‌برد و از افزایش تری‌گلیسیرید و چربی مضر، جلوگیری می‌کند. همچنین اوره و سموم بدن را هم دفع می‌کند. خواص آویشن باعث فروپاشی سلول‌های سرطانی می‌شود و از ایجاد سرطان روده جلوگیری می‌کند.

خلاصه

ترکیبات فنولی مانع از ایجاد التهاب، قارچ و دردهای عضلانی می‌شوند، به رفع افسردگی و افزایش دوپامین کمک می‌کنند. همچنین موجب تقویت غدد درون ریز و افزایش مقاومت بدن در برابر پارکینسون می‌شوند. دمنوش آویشن سموم بدن را دفع می‌کند.

ضدعفونی کردن مواد غذایی

آویشن یک ماده ضدعفونی کننده قوی است. به تازگی تحقیقی در مورد روغن آویشن انجام شد. شستشوی مواد غذایی و سبزیجات با محلولی که در آن روغن آویشن وجود دارد، به طرز قابل توجهی میکروارگانیسم‌ها و میکروب‌های آن‌ها را کاهش می‌دهد. آویشن از بروز مسمومیت غذایی جلوگیری می‌کند.

درمان سریع و آسان سرماخوردگی با آویشن

آویشن علاوه بر جلوگیری از بیمار شدن، در صورت بروز بیماری‌های مقطعی مثل سرماخوردگی، موجب درمان آن‌ها می‌شود. خواص آویشن برای سرماخوردگی سبب رفع گلودرد می‌شود. این گیاه یک آنتی‌بیوتیک طبیعی است. آویشن عفونت گلو را از بین می‌برد. خواص آویشن برای سرماخوردگی سبب باز شدن مجرای تنفسی و جلوگیری از گرفتگی بینی می‌شود. مصرف دمنوش آویشن در سرماخوردگی توصیه شده است.

تحقیقات نشان داده خواص آویشن در بهبود بیماری‌های تنفسی مثل برونشیت تأثیر به‌سزایی دارد و علائم سرفه در بیمارانی که از آویشن در رژیم غذایی خود استفاده کرده‌اند، بسیار کاهش پیدا کرده است. خواص آویشن شیرازی موجب درمان عفونت ریه و رفع رطوبت اضافی آن می‌شود. با تمام این‌ها، اگر مشکل تنفسی دارید بهتر است قبل از استفاده مداوم از آویشن با پزشک خود مشورت کنید.

تقویت دستگاه گوارشی با فواید آویشن معمولی

آویشن گیاهی مقوی برای معده است. همان‌طور که گفته شده خواص دمنوش آویشن به دلیل داشتن طبع گرم، سردی معده را رفع می‌کند و موجب کاهش دل‌درد و دل‌پیچه می‌شود. آویشن از ترشح بیش از اندازه اسید معده جلوگیری می‌کند. این گیاه با خواصی که دارد هضم غذا را آسان می‌کند و سبب می‌شود بعد از خوردن غذا سنگینی معده را حس نکنید. نتایج مطالعات بر خواص آویشن برای معده بیان می‌کنند که این گیاه سبب رفع مسمومیت‌های غذایی می‌شود. در گذشته برای جلوگیری از مسمومیت توسط غذاهای گوشتی، از آویشن برای پخت آن‌ها استفاده می‌کردند. دمنوش آویشن حرکات روده را بهبود می‌بخشد و عمل دفع را راحت می‌کند. خواص ضد باکتری آن از فعالیت باکتری‌های مضر روده جلوگیری می‌کند. خواص آویشن برای معده موجب از بین رفتن میکروب‌های معده می‌شود. این گیاه برای درمان نفخ معده و سوءهاضمه بسیار مناسب است.

گیاه آویشن مکمل خوبی برای لاغری است. استفاده از آن در رژیم غذایی روزانه، سبب افزایش سوخت و ساز بدن می‌شود. نوشیدن روزانه یک فنجان دمنوش آویشن و انجام حرکات ورزشی، سرعت شما را در رسیدن به وزن ایده‌آل خود، افزایش می‌دهد.

خلاصه

خواص آویشن موجب درمان سرماخوردگی می‌شود. این گیاه دستگاه گوارشی را تقویت می‌کند و سبب درمان درد معده می‌شود. خواص دمنوش آویشن موجب لاغری می‌شود. آویشن باکتری‌های مضر معده را از بین می‌برد و هضم غذا را آسان می‌کند.

خواص آویشن شیرازی

از خواص آویشن برای پوست چگونه بهرمند شویم؟

آویشن خواص بی‌نظیری برای پوست دارد. خواص ضدالتهابی آن موجب درمان جوش و آکنه پوست می‌شود. اگر برای سلامت پوست خود ارزش قائل هستید، از دمنوش آویشن استفاده کنید. خواص آویشن برای پوست را می‌توانید به صورت موضعی هم استفاده کنید. به این صورت که پس از سرد شدن دمنوش آن، به عنوان تونر پاک کننده صورت و آبرسان از دمنوش طبیعی آویشن استفاده کنید. آویشن پوست را از سلول‌های مرده پاکسازی می‌کند و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن سبب ترمیم پوست آسیب دیده می‌شوند. ماساژ این دمنوش روی پوست چربی آن را متعادل می‌کند.

کنترل خشم و تقویت اعصاب با آویشن

خواص آویشن برای اعصاب مفید است. یک فنجان دمنوش آویشن را با عسل شیرین کنید و قبل از خواب میل کنید. پس از گذشت چند شب متوجه تأثیرات آرامبخش آن خواهید شد. خواص آویشن برای اعصاب موجب آرام شدن کودکان و بهبود بخشیدن خلق و خوی کودکان ناآرام می‌شود. دمنوش آویشن خستگی را رفع می‌کند.

آویشن و تسکین درد

تحقیقات نشان داده گیاه آویشن در تسکین بسیاری از دردهای بدن نقش دارد. این گیاه دارویی موجب بهبود دردهای قاعدگی می‌شود؛ همچنین مصرف آن دردهای میگرنی را هم کاهش می‌دهد. استفاده از روغن آویشن یا پمادهای حاوی آویشن، به رفع درد کمر و گرفتگی عضلات کمک می‌کند. مصرف آویشن موجب درمان دندان درد هم می‌شود. استفاده از خواص آویشن معمولی موجب تسکین دردهای مفصلی می‌شود. برای این کار کافی است مقداری روغن آویشن یا دمنوش سرد شده آن را به آن وان حمام اضافه کنید و مدتی در آن استراحت کنید.

خلاصه

آویشن شرایط پوست شما را بهبود می‌بخشد و چربی آن را کنترل می‌کند. این گیاه موجب درمان جوش و التهابات پوستی می‌شود. خواص آن سبب آرامش اعصاب و کاهش دندان درد، سردرد، دردهای مفصلی و گرفتگی عضلات می‌شود.

تهیه دمنوش آویشن خانگی

خواص دمنوش‌های گیاهی موجب افزایش سلامت بدن می‌شوند و همینطور طعم خوبی دارند. دمنوش‌های گیاهی جایگزین مناسبی برای چای سیاه هستند زیرا کافئین موجود در چای با معده بعضی افراد سازگار نیست.

مصرف خوراکی آویشن به صورت دمنوش موجب جذب بهتر خواص آن به بدن می‌شود. برای تهیه این دمنوش خوشمزه، مقداری آویشن خشک یا تازه را در آب در حال جوش ریخته و بگذارید 15 دقیقه دم بکشد؛ دمنوش شما حاضر است. برای طعم بهتر کمی عسل هم اضافه کنید.

مصرف دمنوش آویشن همراه پونه، خواص آن را دوبرابر می‌کند. دمنوش آویشن و پونه سبب رفع سکسکه و اسهال می‌شود. این دمنوش تعریق بدن را بیشتر می‌کند و خواص تسکین دهنده درد آن بیشتر از خواص آویشن به تنهایی است. خواص دمنوش آویشن و پونه موجب رفع حالت تهوع می‌شود و سبب افزایش حافظه هم می‌شود.

ترکیب آویشن با لیمو برای مقاومت بدن در برابر عفونت وبیماری‌ها بسیار مفید است. این ترکیب یک معجون بی‌نظیر است و مصرف آن به خصوص در فصل سرما، لازم است. ویتامین C موجود در لیمو ترش به همراه خواص آویشن ، سیستم ایمنی بدن را به حدی تقویت می‌کنند که هیچ بیماری جرئت آسیب زدن به سلول‌های بدن را نداشته باشد. این دمنوش مانع از ایجاد سنگ کلیه هم می‌شود. خواص آن به روشنی پوست کمک می‌کند و مصرف آن به افرادی که طبع سردی دارند توصیه می‌شود.

خلاصه

آویشن را به صورت دمنوش استفاده کنید تا خواص آن بهتر جذب بدن شود. دمنوش آویشن را می‌توانید با پونه یا لیمو ترکیب کنید و از خواص بی‌نظیر آن‌ها بهره ببرید. مصرف دمنوش آویشن با لیمو سبب روشنی پوست و جلوگیری از بروز سنگ کلیه می‌شود.

خواص آویشن برای معده

مضرات آویشن

تاکنون تحقیقات به مضرات مشخصی برای آویشن نرسیده‌اند. مصرف این گیاه در دوران بارداری و شیردهی باید به صورت کنترل شده انجام شود. چون ممکن است تأثیرات منفی بر جنین و نوزاد داشته باشد. مصرف آن در غذا هیچ مانعی ندارد و مشکلی ایجاد نمی‌کند؛ اما افرادی که از خواص آویشن به صورت دمنوش بهره می‌برند باید در مصرف آن احتیاط کنند و بیش از حد از آن استفاده نکنند. زیاد مصرف کردن آویشن ممکن است موجب رقیق شدن بیش از حد خون شود و روند انعقاد خون در مواقعی که دچار جراحت می‌شوید را مختل کند. اگر می‌خواهید از آویشن به طور موضعی استفاده کنید، حتما قبل از استفاده آن را روی بازوی خود امتحان کنید تا مطمئن شوید به آن حساسیت ندارد.

جمع‌بندی

همان‌طور که گفتیم، آویشن یک گیاه دارویی پرخاصیت است که موجب تقویت بدن می‌شود. این گیاه دیوار حفاظتی محکمی برای مقابله با بیماری‌ها در بدن ایجاد می‌کند و به راحتی اجازه ورود میکروب‌ها را نمی‌دهد. تیمول و کارواکرول موجود در آن از قوی‌ترین آنتی‌اکسیدان‌های موجود به شمار می‌روند و موجب دفع اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد می‌شوند. خواص بی‌نظیر این گیاه موجب محافظت از بدن در برابر سرطان می‌شود. آویشن استرس اکسیداتیو را کاهش می‌دهد و دوپامین را افزایش می‌دهد. این کار به رفع افسردگی کمک شایانی می‌کند. خواص آویشن درمان موثری برای سرماخوردگی است.

این گیاه دارویی معده را تقویت می‌کند و دردهای ناشی از سوءهاضمه را درمان می‌کند. آویشن موجب آبرسانی پوست می‌شود و مصرف دمنوش آن به صورت خوراکی سبب داشتن خوابی آرام می‌شود. این دمنوش خوشمزه، راهی برای درمان دردهای شما است. دمنوش آویشن و روغن آن سبب درمان دردهای عضلانی می‌شود. دمنوش آویشن را به صورت ترکیبی هم می‌توانید استفاده کنید. آن را با پونه یا لیمو میل کنید. آویشن مضرات خاصی ندارد اما مصرف بیش از اندازه آن موجب مختل شدن انعقاد خون در بسته شدن زخم می‌شود. این گیاه در دوران بارداری و شیردهی بهتر است با احتیاط مصرف شود. از مضرات دیگر آویشن طبع بسیار گرم آن است و مصرف زیاد آن در افراد با دمای بالای بدن باعث بروز جوش در صورت یا خارش در ناحیه واژن می‌شود.

سخن پایانی

نوشیدن چای و استفاده از خواص دمنوش‌های گیاهی، یک راه بسیار آسان و لذت بخش برای افزایش سلامتی است؛ و در نهایت توجه داشته باشید استفاده افراطی و دور از اعتدال هر ماده خوراکی عوارض و مشکلاتی به همراه دارد، پس در مصرف انواع دمنوش گیاهی رعایت اعتدال را داشته باشید.

فروشگاه آنلاین ریوک ارائه دهنده محصولات ارگانیک در ایران و صادر کننده محصولات به کشورهای خاورمیانه و حوزه خلیج فارس است، هدف ریوک افزایش سطح کیفی محصولات غذایی موجود در بازار به اندازه استانداردهای بین‌المللی است. افزایش ارزش غذایی مصرفی برابر با سلامت و تندرستی بیشتر و جامعه پرنشاط‌تر خواهد شد.

دسته بندی خواص خوراکی ها گیاه درمانی و طب سنتی
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات ارگانیگ - فروشگاه اینترنتی ریوک

ریوک

تضمین بهترین کیفیت

7 روز ضمانت تعویض محصول

ارسال رایگان برای خرید بالای 300 هزار تومان

خرید عمده

خدمات مشتریان

خدمات مشتریان ریوک آماده هرگونه پاسخگویی در زمینه سفارشات، پیگیری، شکایات، درخواستِ تعویض سفارش و راهنمایی مورد نیاز مشتریان است.

ریوک ارائه دهنده محصولات ارگانیگ با ضمانت بازگشت

Call Now Button
سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

ورود به سایت