راز درمان با خواص روغن کنجد برای بیما‌ری‌ها چیست؟

مهگل رئیس صفریمهگل رئیس صفری
2,514 بازدید
خواص روغن کنجد

روغن کنجد چه خواصی دارد؟

کنجد، یک دانه روغنی است. این گیاه ارزش غذایی بالایی دارد و در میان دانه‌های روغنی از چربی بالایی برخوردار است. به صورت بوته‌ای رشد می‌کند و دوره آن یکساله است. از دانه کنجد روغن تهیه می‌شود. از روغن کنجد در تهیه غذا و سالاد استفاده می‌شود. این روغن علاوه بر ایجاد طعم خوش در غذا، سبب افزایش مواد مغذی آن می‌شود و به تقویت بدن کمک می‌کند. استفاده از خواص روغن کنجد در طب سنتی توصیه شده است و باعث درمان بسیاری ازبیماری‌ها می‌شود. از این روغن به صورت موضعی هم استفاده می‌شود که باعث تسکین درد و بهبود شرایط پوست می‌شود. روغن کنجد سرشار از چربی‌های غیر اشباع است که این خاصیت باعث کنترل کلسترول خون و کاهش چربی‌های مضر بدن می‌شود.

خواص روغن کنجد

با خرید روغن کنجد می‌توانید در هر لحظه که نیاز داشتید، از فواید این روغن با ارزش استفاده کنید. روغن کنجد به دو روش تولید می‌شود. اگر برای پخت و پز می‌خواهید آن را به کار ببرید، پیشنهاد می‌کنیم از روغن کنجدی که قبل از تهیه آن، کنجد را تفت داده‌اند، استفاده کنید. روغنی که با کنجد بوداده تهیه شده است، سبب ایجاد طعم بهتری در غذا می‌شود و رنگ آن از روغن کنجد معمولی تیره‌تر است. نوع معمولی این روغن، از کنجد ساده تهیه می‌شود و می‌توانید بنا به سلیقه خود از هر کدام که مایل هستید، استفاده کنید.

خواص روغن کنجد

روغن کنجد یکی از بهترین روغن‌های موجود برای سلامتی بدن است. خواص بی‌نظیر آن سبب شده است در هر خانه‌ای یافت شود. یکی از بهترین خواص روغن کنجد، وجود مقادیر بالای چربی غیر اشباع، پروتئین، فیبر، ویتامین E و مواد معدنی موجود در آن است. این روغن تأثیر خیلی خوبی بر تقویت استخوان‌ها، کاهش چربی‌های اشباع در بدن و تأمین پروئین مورد نیاز آن دارد.

مواد معدنی موجود در روغن کنجد

مواد معدنی با وجود اینکه به میزان کمی در بدن وجود دارند، ولی تأثیر آن‌ها بر حفظ سلامت بدن قابل توجه است. برخی از این مواد معدنی نادر هستند که این اهمیت آن‌ها را بیشتر هم می‌کند. مواد معدنی مورد نیاز بدن برای سلامت استخوان‌ها، حفظ تعادل اسید-بازی بدن، تنظیم فشار خون، کنترل سوخت و ساز بدن و تنظیم هورمون‌های بدن، ضروری است.

روغن کنجد، سرشار از کلسیم

کلسیم یکی از اصلی‌ترین مواد معدنی ضروری برای بدن است. ماده اصلی تشکیل‌ دهنده استخوان‌های بدن و دندان‌ها، کلسیم است. اگر کلسیم به مقدار کافی جذب بدن نشود، باعث پوکی استخوان می‌شود. این ماده سبب انقباض و انبساط رگ‌ها می‌شود. کلسیم ماده معدنی مهمی در انعقاد خون است و باعث بسته شدن زخم می‌شود. از فواید کلسیم می‌توان به تقویت سیستم عصبی و انتقال پیام‌های آن به سایر اندام‌های بدن اشاره کرد.

بیشترین تأثیر کلسیم بر بدن، مربوط به استخوان‌ها است. کمبود شدید کلسیم منجر به گرفتگی عضلات می‌شود. بدن ما نمی‌تواند کلسیم مورد نیاز خود را تولید کند و باید آن را از مواد غذایی دریافت کند. جذب کلسیم کافی برای تمام سنین ضروری است، اما خانم‌هایی که وارد سن یائسگی شده‌اند، در خطر ابتلا به پوکی استخوان هستند؛ چون ترشح استروژن در بدن آن‌ها کاهش پیدا می‌کند.

انجام فعالیت‌های سنگین و ورزش هم نیازمند دریافت مقادیر بالای کلسیم در افراد است. در بین مواد غذایی که کلسیم بالایی دارند، شیر می‎تواند بهترین گزینه برای تأمین کلسیم مورد نیاز بدن باشد؛ اما برخی افراد به لاکتوز موجود در شیر حساسیت دارند و گاهی اوقات این حساسیت به حدی شدید است که به هیچ عنوان نمی‌توانند شیر بنوشند. استفاده از خواص روغن کنجد جایگزین مناسبی برای شیر باشد. علاوه بر آن، روغن کنجد مقادیر بالاتری کلسیم نبست به شیر دارد. مصرف مکمل‌های شامل ویتامین D می‌تواند به جذب بهتر کلسیم کمک بسیاری بکند. استفاده از روغن کنجد اصل ، می‌تواند تمامی نیاز شما به کلسیم را برطرف کند.

خواص روغن کنجد برای مو

خلاصه

کلسیم ماده معدنی مهمی در بدن است و باعث حفظ سلامت استخوان‌ها می‌شود. این ماده به انعقاد خون و تقویت سیستم ایمنی بدن هم کمک می‌کند. روغن کنجد با تأمین کلسیم مورد نیاز بدن، سبب جلوگیری از پوکی استخوان می‌شود.

منیزیم، فاکتور مهم در انجام واکنش‌های شیمیایی

منیزیم یک ماده معدنی است که همانند کلسیم، در سلامت استخوان‌ها نقش مهمی دارد، منیزیم در بسیاری از روغن‌های گیاهی وجود دارد اما درصد منیزیم موجود در کنجد بسیار زیاد است. علاوه بر تأثیر به‌سزای این ماده بر استخوان‌ها، منیزیم باعث انجام واکنش‌های شیمیایی مهم در بدن می‌شود. نقش منیزیم در ترمیم  DNA بسیار مهم است. این عنصر به ایجاد آرامش و تنظیم فعالیت‌های سیستم عصبی کمک می‌کند. منیزیم سبب تشکیل پروتئین در بدن می‌شود و انرژی لازم برای فعالیت‌های روزانه را با تبدیل غذا به مواد مغذی مورد نیاز بدن، فراهم می‌کند. میزان نیاز روزانه بدن به این ماده زیاد نیست ولی اگر به مقدار کافی جذب نشود، می‌‌تواند آسیب جدی به سیستم عصبی بدن بزند و باعث بروز افسردگی شود.

همچنین کمبود منیزیم دردهای میگرنی و فشار خون را هم افزایش می‌دهد. منیزیم یکی از موادی است که جذب کلسیم در بدن را افزایش می‌دهد و سبب کاهش قند خون در افراد دیابتی می‌شود. وجود مقادیر بالای منیزیم در خواص روغن کنجد ، می‌تواند از کمبود این ماده معدنی در بدن شما جلوگیری کند. با استفاده از روغن کنجد اصل می‎‌توانید مطمئن شوید که استفاده از آن برای شما ضرری نداشته و باعث جذب کافی مواد معدنی به بدن می‌شود. منیزیم موجود در خواص روغن کنجد ، 87٪ از نیاز روزانه شما به این ماده را برطرف می‌کند.

خلاصه

منیزیم با اینکه به میزان کم نیاز است ولی جوود آن ضروری است. این ماده باعث ایجاد آرامش و کاهش فشار خون می‌شود. روغن کنجد به میزان قابل توجهی نیاز شما به منیزیم را رفع می‌کند.

خواص روغن کنجد در تأمین آهن

همان‌طور که می‌دانید، آهن نقش مهمی در بدن دارد. وظیفه آن تولید پروتئین‌های لازم برای انتقال اکسیژن مورد نیاز بدن از دستگاه تنفسی به سلول‌ها است. هموگلوبین وظیفه انتقال اکسیژن را دارد و میوگلوبین اکسیژن را دریافت می‌کند و آن را برای سوخت و ساز سلول‌ها مصرف می‌کند. آهن منبع تولید پروتئین‌های دیگری نیز، است. این ماده به تولید کلاژن و سلول‌های منتقل کننده اعصاب هم کمک می‌کند.

مقداری از آهن جذب شده از مواد غذایی، در اندام‌هایی مثل کبد ذخیره می‌شود تا در مواقع کمبود آهن، از این ذخیره استفاده شود. خانم‌ها دو برابر بیشتر از آقایان به جذب آهن نیاز دارند؛ چون مقدار قابل توجهی از آهن بدن خود را در دوران پریود از دست می‌دهند. یک خانم بالغ، به طور متوسط به میزان ۱۵-۱۸ میلی گرم آهن در طول روز نیاز دارد تا دچار کم‌خونی و فقر آهن نشود.

 گروه‌هایی که بسیار بیشتر از دیگران به آهن نیاز دارند، خانم‌های باردار، کودکان خردسال و نوزادان هستند. آهن یک ماده معدنی حیاتی برای بدن است. برخی افراد ممکن است به منابع سرشار آهن مثل گوشت قرمز، علاقه نداشته باشند یا گیاهخوار باشند و مایل به استفاده از منابع حیوانی برای دریافت آهن نباشند؛ این افراد می‌توانند از خواص روغن کنجد که منبع سرشاری از آهن است، بهره‌مند شوند.

خواص روغن کنجد برای پوست

خلاصه

آهن ماده معدنی دیگری است که برای بدن مهم است و سبب تولید پروتئین‌های اصلی در بدن می‌شود و خانم‌ها بسیار بیشتر از آقایان به این ماده معدنی نیاز دارند.

خواص روغن کنجد برای مو

از خواص روغن کنجد برای مو می‌توان به تأمین آهن مورد نیاز بدن، اشاره کرد. تحقیقات نشان داده‌اند رابطه مستقیم بین کمبود آهن و ریزش مو وجود دارد. افرادی که از خواص روغن کنجد برای مو استفاده کرده‌اند، به میزان قابل توجهی ریزش موی آن‌ها کاهش پیدا کرده است. می‌توانید از این روغن به صورت خوراکی یا موضعی در استفاده از خواص روغن کنجد برای مو ، بهره ببرید.

خواص روغن کنجد برای مو ، فولیکول‌های مو را تقویت می‌کند و با افزایش مقاومت ریشه مو، از ریزش آن جلوگیری می‌کند. خواص روغن کنج برای مو ، موجب رشد بهتر موها می‌شود و آن‌ها را درخشان می‌کند. طریقه مصرف روغن کنجد برای مو به این صورت است که مقداری روغن به سر انگشتان خود بزنید و با حرکات دوار روی سر ماساژ دهید. می‌توانید پس از یک ساعت موهای خود را بشویید یا چند ساعت صبر کنید و سر را شستشو دهید.

خواص روغن کنجد برای پوست

جذب آهن کافی به بدن، سبب خون رسانی بهتر و جذب اکسیژن کافی به سلول‌ها می‌شود. این کار موجب زیباتر شدن پوست می‌شود و از زرد شدن آن جلوگیری می‌کند. مصرف خواص روغن کنجد برای پوست ، باعث تنظیم چربی پوست می‌شود. خواص روغن کنجد از خشکی پوست جلوگیری می‌کند و باعث بهبود زخم‌های ناشی از بیماری پسوریازیس می‌شود.

وجود مقادیر ویتامین E در خواص روغن کنجد موجب حفظ رطوبت پوست می‌شود؛ این ویتامین از ایجاد چین و چروک روی صورت جلوگیری کرده و منجر به جوانسازی پوست می‌شود.

طریقه مصرف روغن کنجد برای رفع مشکلات پوستی به این صورت است که چند قطره روغن را روی پوست خود ماساژ دهید تا کاملا جذب پوست شود. حدودا یک‌ ساعت صبر کنید و اگر چربی آن شما را اذیت می‌کند، پوست را شستشو دهید. خواص روغن کنجد برای پوست باعث رفع التهابات پوستی و جوش‌های صورت می‌شود.

طریقه مصرف روغن کنجد

خلاصه

روغن کنجد سبب رشد بهتر و درخشندگی مو می‌شود. آهن موجود در خواص روغن کنجد برای پوست ، باعث رفع مشکلات پوستی می‌شود و ویتامین E به حفظ رطوبت پوست کمک می‌کند.

تقویت پوست اطراف چشم

از خواص روغن کنجد برای پوست می‌توانید برای رفع سیاهی و تیرگی‌های دور چشم، استفاده کنید. این کار باعث ضخیم شدن پوست اطراف چشم می‌شود و خون رسانی به اطراف چشم را افزایش می‌دهد.

رفع سوختگی با روغن طبیعی کنجد

یکی از بهترین خواص روغن کنجد برای پوست ، تأثیر آن در رفع سوختگی و بهبود زخم است. طریقه مصرف روغن کنجد برای سوختگی این چنین است که: بلافاصله پس از آن که پوست شما با حرارت سوخت، مقداری روغن کنجد روی محل سوختگی بزنید تا به سرعت خوب شده و اثری از آن روی پوست شما نماند.

ماساژ پا با روغن کنجد

ماساژ بدن از چند هزار سال پیش در طب سنتی کشور هند که به طب آیورودا معروف است، انجام می‌شود و تأثیر آن بر درمان بسیاری از بیماری‌ها، قابل ملاحظه است. در این طب سنتی، به ماساژ پا توجه ویژه‌ای شده است. بسیاری از ما پوست صورت و دست‌های خود را با کرم‌‌ها یا روغن‌های گیاهی ماساژ می‌دهیم اما به ماساژ پا توجه نمی‌کنیم. برای ایجاد آرامش و خواب بهتر، هر شب قبل از خواب، کف پا را با نصف قاشق مربا خوری روغن کنجد ماساژ دهید. این کار گردش خون در پا را هم افزایش می‌دهد.

خواص روغن کنجد برای پخت و پز

یکی دیگر از خواص روغن کنجد ، استفاده از آن در پخت و پز و تهیه سالاد است. روغن کنجد حرارت بالا را تحمل می‌کند و بهترین گزینه برای پختن غذا است. این روغن طعم خوبی به غذاهای شما می‌دهد. اضافه کردن روغن کنجد بوداده به غذاها طعم متفاوت و شبیه به طعم مغزیجات می‌دهد. روغن کنجد در تهیه سس هم کاربرد دارد. به طور کلی این روغن علاوه بر خوشمزه مزه کردن غذا، شما را به سمت رژیم غذایی سالم می‌برد و از انباشته شدن چربی‌های مضر در کبد، دور شکم و اطراف قلب، جلوگیری می‌کند.

خلاصه

خواص روغن کنجد می‌تواند هر نوع سوختگی را درمان کند. این روغن سبب رفع حلقه‌های سیاه دور چشم می‌شود و با تحمل کردن درجه حرارت بالا روغنی بسیار مناسب برای آشپزی است.

تقویت سیستم گوارشی با روغن کنجد

یکی از مشکلاتی که افراد بسیاری را درگیر خود کرده است، مشکلات گوارشی است. مشکلات گوارشی را جدی بگیرید و برای درمان آن‌ها اقدام کنید؛ در غیر این صورت ممکن است دچار بیماری‌های جدی از جمله سرطان معده و روده شوید. فیبر موجود در خواص روغن کنجد ، باعث تقویت آنزیم‌های معده می‌شود. این کار موجب هضم بهتر غذا شده و از انباشته شدن مواد غذایی و در نتیجه فاسد شدن آن‌ها در معده، جلوگیری می‌کند.

مصرف روغن کنجد سبب آسان شدن عمل دفع خواهد شد. اسیدهای چرب این روغن باعث تقویت سلول‌های روده می‌شوند و از بروز یبوست جلوگیری می‌کنند. گفته می‌شود یبوست عامل ابتلای شما به سایر بیماری‌ها است. پس با استفاده از خواص روغن کنجد ، از ابتلا به آن جلوگیری کنید. طریقه مصرف روغن کنجد برای رفع یبوست به این صورت است که می‌توانید پس از وعده نهار یک یا دو قاشق از این روغن‌ گیاهی را مصرف کنید یا آن را روی سالاد خود بریزید. این کار منجر به نرم شدن روده‌ها شده و به درمان یبوست کمک می‌کند.

مضرات روغن کنجد

روغن کنجد و افزایش مقاومت بدن

ممکن است راجع به عملکرد مخرب رادیکال‌های آزاد روی سلول‌های بدن شنیده باشید. رادیکال‌های آزاد از طریق آلودگی هوا و غذاهای مضر وارد بدن می‌شوند. استفاده از مواد غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان، باعث دفع اثرات رادیکال‌های آزاد می‌شود. ادامه فعالیت رادیکال‌های آزاد، سبب ایجاد سرطان و بیماری‌های خطرناک می‌شود. آنتی‌اکسیدان‌ها، رادیکال‌های آزاد را از بین می‌برند و با تقویت سیستم ایمنی بدن، از بروز بیماری جلوگیری می‌کنند.

برخی داروهای شیمیایی ممکن است علاوه بر درمان بیماری، به سایر قسمت‌های بدن ضرر بزنند، ولی استفاده از خواص روغن‌های گیاهی می‌تواند درمان مناسبی برای بیماری‌ها باشد و خطری برای سلامتی شما نداشته باشد. به یاد داشته باشید تنها در صورتی که روغن کنجد اصل تهیه کنید، خواص آن می‌تواند به رفع بیماری‌های شما کمک کند و روغن‌هایی که مواد افزودنی شیمیایی دارند، می‌توانند حساسیت ایجاد کرده و این یکی از مضرات روغن کنجد غیر ارگانیک است.

خلاصه

خواص موجود در این روغن باعث تقویت سلول‎‌های معده و روده می‌شود و به درمان مشکلات گوارشی کمک می‌کند. روغن دانه کنجد به داشتن مقادیر آنتی‌اکسیدان از فعالیت رادیکال‌های آزاد و ابتلا به سرطان جلوگیری می‌کند.

مضرات روغن کنجد

آنافیلاکسی واکنشی حساسیت گونه به یک ماده غذایی است. در موارد شدید این حساسیت می‌تواند موجب فوت فرد شود. این واکنش باعث افت فشار خون، متورم شدن گلو، تنگی نفس و خارش شدید می‌شود. یکی از مضرات روغن کنجد ، احتمال ایجاد واکنش آنافیلاکسی است و این واکنش اغلب با مصرف خوراکی روغن کنجد ممکن است به وجود بیاید.

اگر فشار خون بالا دارید و از داروهای رقیق کننده خون استفاده می‌کنید، به طور همزمان با روغن کنجد آن‌ها را مصرف نکنید. یکی از مضرات روغن کنجد می‌تواند این باشد که با برخی داروها، تداخل دارد. مصرف بیش از اندازه از خواص روغن کنجد ، باعث ایجاد اسهال می‌شود.

روغن کنجد اصل

جمع بندی

همان‌طور که در مقاله ذکر شد، خواص روغن کنجد توانایی درمان هر بسیاری از بیماری‌ها را دارند و برای بدن خطری ندارند. این روغن به بهبود سیستم گوارش، کنترل چربی، جذب مواد معدنی، حفظ درخشندگی مو و درمان بیماری‌های پوستی کمک می‌کند. مصرف آن در موارد نادر ممکن است واکنش آلرژیک ایجاد کند و استفاده بیش از اندازه از آن سبب بروز اسهال می‌شود. به یاد داشته باشید قبل از استفاده موضعی از این روغن، مقداری از آن را روی دست خود امتحان کرده و مطمئن شوید به آن حساسیت ندارید.

سخن پایانی

استفاده از خواص روغن‌های گیاهی برای حفظ سلامتی و زیبایی طبیعی صورت و بدن، درحال حاضر بسیار رواج پیدا کرده است.

روغن کنجد یک معجزه‌گر فوق‌العاده برای پوست و مو و به طور کلی تمام بدن شماست؛ برای تشخیص و خرید روغن کنجد اصل برخی راهکارها راهنمای شما هستند. این روغن نباید هیچ مواد افزودنی مانند آب، ماده معطر یا حتی مواد نگهدارنده داشته باشد مگر به عنوان حلال برای اسپری شدن راحت‌تر است. این روغن آبکی و شل نیست و بافت نرم و کشسانی دارد.

 فروشگاه آنلاین ریوک ارائه دهنده محصولات ارگانیک در ایران و صادر کننده انواع محصولات گیاهی و فراوده‌های آن به کشورهای خاورمیانه و حوزه خلیج فارس است، هدف ریوک افزایش سطح کیفی محصولات غذایی موجود در بازار به اندازه استانداردهای بین‌المللی است. افزایش ارزش غذایی مصرفی برابر با سلامت و تندرستی بیشتر و جامعه پرنشاط‌تر خواهد شد.

دسته بندی خواص خوراکی ها زیبایی و سلامتی گیاه درمانی و طب سنتی
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات ارگانیگ - فروشگاه اینترنتی ریوک

ریوک

تضمین بهترین کیفیت

7 روز ضمانت تعویض محصول

ارسال رایگان برای خرید بالای 300 هزار تومان

خرید عمده

خدمات مشتریان

خدمات مشتریان ریوک آماده هرگونه پاسخگویی در زمینه سفارشات، پیگیری، شکایات، درخواستِ تعویض سفارش و راهنمایی مورد نیاز مشتریان است.

ریوک ارائه دهنده محصولات ارگانیگ با ضمانت بازگشت

Call Now Button
سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

ورود به سایت