خواص گلاب اکسیر جوانی

مهگل رئیس صفریمهگل رئیس صفری
2,150 بازدید
گلاب

خواص گلاب اکسیر جوانی

گلاب یک مایع بی‌رنگ، خوشبویی است. گفته می‌شود که پرمصرف‌ترین عرق گیاهی است که در بین ایرانیان از قدیم الایام تا به امروز بوده است. خواص این ماده در مقایسه با خواص عرقیات گیاهی دیگر بسیار زیاد است. این ماده از گلبرگ گل‌سرخ به دست می‌آید به همین دلیل اگر آن را به صورت اصل تهیه کنید، مقداری چربی دارد. گل سرخ نام اصلی گل‌محمدی است. گل‌سرخ در زمان پیامبر اسلام عطر ایشان بوده است به همین دلیل مسلمانان نام گل‌محمدی را به گل‌سرخ دادند. خواص گلاب تنها در بین ایرانیان شهرت ندارد و آوازه این عرق گیاهی تا غربی‌ترین قسمت‌های جهان هم رسیده است. از این ماده باید به عنوان یک اسانس طبیعی، داروی گیاهی در طب سنتی و… یاد کرد. در ادامه به بررسی خواص و فواید گلاب برای پوست، سلامتی عمومی بدن و… خواهیم پرداخت.

گلاب در ایران، برای اولین بار در شهر کاشان تولید شد. برای به دست آوردن گلاب از تقطیر گل‌سرخ استفاده می‌کنند. این کار به دو صورت سنتی و صنعتی به دست می‌آید. در روش سنتی از دیگ‌های مسی و درپوش‌هایی برای تقطیر گل‌سرخ استفاده می‌کنند. به این صورت که مخلوط آب و گل را در دیگ ریخته و درپوش آن را طوری تنظیم می‌کنیم که بخار گلاب از دیگ خارج نشود.

در روش صنعتی از دستگاه‌های ضد زنگ استفاده می‌کنند و محفظه‌ای که در آن به گل‌سرخ حرارت می‌دهند از محفظه تقطیر جدا است و پس از آن گلاب به دست آمده را داخل شیشه ریخته و بسته بندی می‌کنند.

خاصیت گلاب

عطر آن برای سلامت اعصاب و آرامش بسیار موثر است،  به همین دلیل در زمان ناراحتی و مجالس غم از آن استفاده می‌کردند.

بهتر است تا درباره ویژگی‌های کلی این گیاه صحبت کنیم. گلاب طبع معتدل و رو به گرمی دارد. این معجون بی‌نظیر به دلیل داشتن طبع گرم برای سلامت و درمان دستگاه گوارش، معده، روده، و مشکلات آن مثل: سوءهاضمه، معده دردهای عصبی، یبوست و… هم مفید است. از دیگر خواص آن باید به داشتن مقدار زیاد ویتامین C، ویتامین E، تانن، پکتین، سیترنلول، گرانتول، استاروپنین و فنیل اتانول اشاره کرد.

ارزش غذایی گلاب (بطری 1 لیتری)

  • 80 گرم کالری
  • 21 گرم کربوهیدرات
  • 20 گرم شکر
گلاب صادراتی
ایران اولین صادر کننده گلاب است، این مایع خواص بی‌نظیر درمانی و زیبایی دارد و از آن تا به امروز برای تهیه موادغذایی،
نوشیدنی ویتامین‌ها و… استفاده شده است. کالری این عرق 80 گرم در هر بطری یک لیتری است. این مایع خواص انرژی‌زا و
آرامش‌بخش را در کنارهم دارد.

آرام‌بخش خانگی

این ماده یک داروی آرام‌بخش خانگی است، این مایع خوشبو با تحریک سلول‌های بدن به افزایش گردش خون در بدن کمک می‌کند، برای جذب این خواص گلاب می‌توانید از شربت‌های تهیه شده با گلاب، شمع‌های عطری یا عود استفاه کنید.

رایحه‌درمانی یکی از روش‌های معتبر و رایج امروزی برای افزایش تمرکز، آرامش، خواب راحت و… است. برای استفاده از رایحه گل‌محمدی می‌توانید یک شمع وارمر را روی گلاب شناور کنید یا چند قطره از آن را در داخل شمع آب شده بریزید.

از بخور گلاب هم برای تسکین اعصاب و سردردهای عصبانی استفاده کنید. پروتئین موجود در آن زمانی که به وسیله تنفس وارد مغز می‌شود، به تقویت حافظه کمک می‌‌کند و از بروز آلزایمر نیز جلوگیری می‌کند.

می‌توانید مقداری گلاب در وان حمام بریزید تا خواص آن سبب ایجاد آرامش و بهبود شرایط پوست شما شود. گلاب می‌تواند خستگی شما را رفع کند و استرس را از بین ببرد.

درمان فشار خون و قلب

زمانی که فشار شما تا حد زیادی پایین است؛ مصرف یک نصف فنجان از این عرق گیاهی باعث افزایش فشار‌ خون به سرعت و رسیدن آن به حدمتعادل است.

خاصیت گلاب باعث کاهش فشار خون در افرادی که فشار خون دارند هم خواهد شد؛ برای کنترل فشار خون روزانه دو قاشق غذاخوری از آن بنوشید.

درمان میگرن

میگرن از سردردهای رایج در بین افراد است؛ علت بروز میگرن به طور عمده به آشفتگی اعصاب، مشغله ذهنی، خواب ناکافی یا ناآرام و… برمی‌گردد. تا به امروز هیچ‌ دارویی برای درمان صددرصد این بیماری برای همه بیماران، پیدا نشده است؛ برای تسکین دردهای میگرن می‌توانید یک دستمال پارچه نخی را به این عرق طبیعی آغشته کنید و روی پیشانی خود قرار دهید؛ تجربیات نشان داده است که خواص گلاب باعث درمان میگرن نیز خواهد شد.

خاصیت گلاب
از دیگر خواص آن باید به تسکین درد میگرن، درمان سریع سرما خوردگی و درمان فشار خون اشاره کرد. برای استفاده از خواص
گلاب مقداری از آن را بنوشید، برای کاهش تب و درد میگرن چند قطره از آن را روی دستمال نخی بریزید و روی سر خود قرار دهید.

 تقویت معده، روده و دستگاه گوارش

متاسفانه تغذیه نامناسب یا بی‌وقت، عدم تحرک، آلودگی هوا و آب، مشغله و مشکلات روزمره باعث ناراحتی‎‌های معده یا اختلال در عملکرد دستگاه گوارش خواهد شد. این ماده به دلیل داشتن خواص پاک کنندگی بالا میکروب‌های معده را ضدعفونی می‌کند و به درمان زخم معده می‌پردازد؛ به علاوه دارای خواص ملین کنندگی است و از خشکی روده و یبوست نیز جلوگیری می‌کند. اگر دچار یبوست هستید، هر روز ناشتا 2 قاشق غذاخوری گلاب مصرف کنید.

درمان تب و سرما خوردگی

از فواید گلاب داشتن خواص ضد عفونی کننده و ضد التهابی است. این خواص باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی و گلودرد مفید است. گفته می‌شود که آن یک آنتی‌بیوتیک طبیعی است. اگر تب دارید می‌توانید مقداری گلاب بنوشید یا مقداری از آن را داخل لگن آب پاشویه بریزید و پای خود را تا مچ داخل آن قرار دهید.

بارداری و زایمان 

خانم‌ها در طول دوره بارداری دچار استرس و اضطراب هستند به علاوه دوره بارداری برای آنان با مشکلات معده، یبوست و مشکلات دیگری همراه است. خانم‌ها در این دوره باید به تغذیه خود بسیار اهمیت دهند و از هر خوراکی یا مواد غذایی استفاده نکنند. خوشبختانه گلاب نه تنها از نوشیدی‌های مجاز برای مصرف خانم‌های باردار است؛ برای کاهش اضطراب و افسردگی قبل و بعد از زایمان هم بسیار مفید است. به علاوه خوردن آن از بروز یبوست در خانم‌های باردار هم جلوگیری می‌کند.

شربت گلاب و بیدمشک

برای تهیه این شربت مقدار 1 چهارم گلاب + یک چهارم عرق بیدمشک را به همراه آب مخلوط کنید، از شکر برای برای شیرین کردن این شربت استفاده کنید. میزان شیرینی و طعم قالب گلاب به ذائقه شما بستگی دارد.

عطر بیدمشک در این شربت زمانی بیشتر می‌شود که آن را در یخچال بگذارید.

شربت گلاب و هل

برای تهیه این شربت مقدار 1 چهارم گلاب + یک چهارم عرق هل را به همراه آب مخلوط کنید، از شکر برای برای شیرین کردن این شربت استفاده کنید. میزان شیرینی و طعم قالب گلاب به ذائقه شما بستگی دارد.

شربت شیره و گلاب

این شربت برای افت فشار و درمان دردهای ناشی از پریودی مورد استفاده قرار می‌گیرد. مقدار 1 چهارم لیوان گلاب و 1 چهارم شیره انگور را با هم مخلوط کنید و با آب به هم بزنید.

خواص و فواید گلاب برای پوست و مو

خواص گلاب برای پوست صورت

خواص گلاب برای پوست صورت

این ماده یک متعادل‌کننده بی‌نظیر است؛ استفاده از صابون‌های شستشو پوست و تغییرات اقلیمی باعث چرب شدن یا از بین رفتن کامل چربی صورت می‌شود. قبل از خواب یک پنبه را به گلاب آغشته کنید و روی پوست خود ماساژ دهید. به مرور زمان پوست شما به حد اندازه چربی خواهد رسید.

مرطوب کننده و آبرسان

گلاب یک آبرسان و مرطوب کننده طبیعی پوست محسوب می‌شود و به مرور زمان شروع به ترمیم پوست خواهد کرد. همچنین خشکی و زخم‌های پوست را درمان می‌کند.

جوانسازی پوست

از فواید گلاب برای پوست باید به خاصیت جوانسازی آن اشاره کرد؛ رادیکال‌های آزاد موجود در محیط، اشعه فرابنفش خورشید و… باعث کند شدن یا توقف هرچه سریع‌تر رشد سلول‌های پوستی خواهد شد. استفاده از آن باعث افزایش مقاومت پوست در برابر اشعه‌ها خواهد بود. علاوه‌بر این‌ها گلاب به رشد مجدد سلول‌های پوستی نیز کمک خواهد کرد. بهبود سرعت ترمیم سلول‌های پوستی باعث از بین رفتن آثار زخم، آفتاب سوختگی، جای جوش و… خواهد شد.

تونر پاک کننده صورت

این عرق گیاهی به صورت طبیعی مواد آرایشی را از صورت پاک می‌کند. این ماده به دلیل ترکیباتی که دارد در تهیه بسیاری از پاک کننده‌های آرایشی استفاده می‌شود. از گلاب برای پاکسازی صورت استفاده کنید. گلاب منافذ پوست را از هر گونه آلودگ پاک می‌کند و هیچ عوارضی برای پوست ندارد. این مایع یک تونر پاک کننده صورت است و برای درمان جوش هم مناسب است.

اگر پس از شیو کردن صورت یا رفع موهای زائد با روش‌های مختلف، جوش می‌زنید. مقداری گلاب و آبلیمو طبیعی را به نسبت مساوی با هم ترکیب کنید و پنبه آغشته به آن را به صورت بزنید تا جوش نزنید.

رفع قرمزی، سیاهی و پف زیر چشم

از فواید گلاب برای پوست می‌توانید به درمان پف، سیاهی و قرمزی دور چشم استفاده کنید. این مایع خوشبو به دلیل رطوبت و خواص خنک‌کنندگی که دارد باعث سلامت و زیبایی دور چشم خواهد شد.

درمان خشکی لب

خشکی لب در فصل‌های سرد بیشتر رخ می‌دهد و علت اصلی آن کاهش رطوبت و میزان آب بدن است. برای زیبایی لب‌ها می‌توانید یک قاشق شکر را با دو قاشق غذاخوری از این مایع خوشبو مخلوط کنید و ترکیب به دست آماده را روی پوست ماساژ دهید و پس از 15 دقیقه لب‌ها را با آب سرد بشوید. تکرار مداوم این کار در طول یک هفته باعث برجستگی و خوش‌رنگ شدن لب‌ها نیز خواهد شد.

از این ماده ارزشمند می‌توانید به عنوان یک آبرسان قوی برای رفع چین و چروک و سیاهی و پف زیر چشم استفاده کنید.
آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن باعث جوانسازی پوست و از بین رفتن خشکی خواهد شد. گلاب رنگ لب‌ها را صورتی می‌کند.

خواص گلاب برای مو

خرید گلاب و مصرف این نوشیدنی آرام‌بخش برای افزایش سلامت‌ موها نیز انجام می‌شود.

تقویت ریشه مو، افزایش رشد موها، جلوگیری از ریزش مو و درخشان کنندگی موها تنها برخی از خواص گلاب برای سلامت موها است. گلاب سبب حفظ رطوبت موها می‌شود و از خشکی آن‌ها جلوگیری می‌کند.

علاوه بر فوایدی که برای مو دارد، مصرف بیش از حد آن ممکن است موها را سفید کند.

ماسک گلاب و روغن زیتون

این  دو ماسک به عنوان یک آبرسان قوی و افزایش چربی مفید پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد.

3 قاشق غذاخوری گلاب + 1 قاشق غذاخوری روغن زیتون ترکیب کنید و آن را بر روی پوست بمالید بعد از 1 ربع آن را با ژل شستشو صورت یا شامپو بچه به همراه آب سرد بشویید.

ماسک گلاب و گلیسیرین

از فواید این ماسک پاک کنندگی آلودگی‌ها و آبرسانی پوست است.

اگر پوست خشک دارید؛ 5 میلی لیتر گلیسیرین + 30 میلی لیتر گلاب ترکیب کنید، مقداری از آن را بر روی پوست صورت بمالید و به صورت دورانی ماساژ دهید و سپس با یک دستمال مرطوب به آرامی پاک کنید.

ماسک گلاب و سرکه سیب

همان‌طور که اشاره شد؛ از فواید گلاب برای پوست، خاصیت گلاب برای پاکنندگی چربی پوست است؛ این ماسک، یک پاک کننده بی‌نظیر چربی اضافی پوست است. از بین رفتن چربی اضافی پوست باعث کاهش جوش‌های پوستی خواهد شد.

برای تهیه این ماسک، 1 قاشق غذا خوری سرکه سیب + نصف فنجان گلاب ترکیب کنید و بر روی صورت بمالید، بگذارید 15 دقیقه بماند و سپس با آب سرد بشویید.

ماسک گلاب و عسل

این ماسک برای جوانسازی و ترمیم پوست صورت مورد استفاده قرار می‌گیرد. 3 قاشق غذاخوری گلاب را با 4 قاشق غذاخوری عسل ترکیب کنید و بر روی پوست صورت و گردن بمالید، بگذارید 15 دقیقه بماند و سپس آن را با آب سرد بشویید، این ماسک علاوه بر جوانسازی پوست باعث روشن تر شدن رنگ پوست می شود.

می‌توانید عصاره گل‌سرخ را با مواد دیگر ترکیب کنید ، و روی پوست یا موی خود ماساژ دهید و از خواص آن بهرمند شوید. قبل از استفاده از هر ماسکی، بهتر است مقداری از آن را روی پوست ساعد خود امتحان کنید.

خواص گلاب

سخن پایانی

افرادی که دچار اسهال هستند یا زخم دستگاه گوارش دارند بهتر است از این ماده استفاده نکنند؛ به طوری کلی استفاده روزانه و البته به اندازه از این محصول بی‌نظیر هیچ ضرری برای افراد ندارد.

در نهایت توجه داشته باشید. استفاده افراطی و دور از اعتدال هر ماده خوراکی عوارضی و مشکلاتی به همراه دارد، پس در مصرف عرقیات گیاهی رعایت اعتدال را داشته باشید.

عرقیات گیاهی در طب سنتی ایران برای درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده شده است و گلاب یکی از موثرترین و مفید‌ترین این عرقیات است.

فروشگاه آنلاین ریوک ارائه دهنده محصولات ارگانیک در ایران و صادر کننده محصولات به کشورهای خاورمیانه و حوضه خلیج فارس است، هدف ریوک افزایش سطح کیفی محصولات غذایی موجود در بازار به اندازه استانداردهای بین‌المللی است. افزایش ارزش غذایی مصرفی برابر با سلامت و تندرستی بیشتر و جامعه پرنشاط‌تر خواهد شد.

دسته بندی خواص خوراکی ها زیبایی و سلامتی
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات ارگانیگ - فروشگاه اینترنتی ریوک

ریوک

تضمین بهترین کیفیت

7 روز ضمانت تعویض محصول

ارسال رایگان برای خرید بالای 300 هزار تومان

خرید عمده

خدمات مشتریان

خدمات مشتریان ریوک آماده هرگونه پاسخگویی در زمینه سفارشات، پیگیری، شکایات، درخواستِ تعویض سفارش و راهنمایی مورد نیاز مشتریان است.

ریوک ارائه دهنده محصولات ارگانیگ با ضمانت بازگشت

Call Now Button
سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

ورود به سایت