تقویت سیستم ایمنی بدن با طب سنتی ، خوراکی‌های ارگانیک و رفع ضعف بدن

وحید رمضانیوحید رمضانی
1,641 بازدید
تقویت سیستم ایمنی بدن

سیستم ایمنی بدن چگونه عمل می‌کند؟ برای تقویت آن چه کار کنیم؟

بدن ما روزانه با بسیاری از باکتری‌ها، ویروس‌ها و عوامل بروز بیماری‌های مختلف در تماس است. سیستم دفاعی بدن در این زمان وارد عمل می‌شود و میکروب‌ها را از بین می‌برد. دستگاه ایمنی بدن از غدد لنفاوی، لوزه‌ها، قسمتی از معده و مغز استخوان تشکیل شده است. گلبول‌های سفید با آنتی‌ژن‌هایی که قصد آسیب به بدن را دارند، مقابله می‌کنند. سیستم ایمنی بدن، به حفظ سلامتی شما کمک می‌کند و از بروز بیماری‌ها جلوگیری می‌کند. اگر قدرت دفاعی بدن کم شود، شما در برابر ابتلا به بیماری‌ها آسیب پذیر می‌شوید و به راحتی مریض می‌شوید. تعداد دفعات زیاد سرماخوردگی و آنفولانزا در طول سال، از نشانه‌های پایین آمدن سیستم دفاعی بدن است. برای تقویت سیستم ایمنی بدن با طب سنتی ، لازم است اول عواملی که قدرت دفاعی بدن را کاهش می‌دهند، بشناسید و سپس از راه‌هایی که در ادامه بیان می‌کنیم، استفاده کنید تا در برابر ابتلا به بیماری‌ها مقاوم شوید. 

تقویت سیستم ایمنی بدن با طب سنتی

چه دلایلی باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن می‌شوند؟

دلایل زیادی موجب کاهش مقاومت بدن در برابر بیماری‌ها می‌شود که در اینجا به آن‌ها اشاره می‌کنیم. کم شدن گلبول‌های سفید خون یکی از مهمترین دلایل ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن است. یکی از نشانه‌های این اتفاق، خستگی بیش از حد است. اگر همیشه خسته هستید و انرژی شما در طول روز خیلی کم است، به احتمال زیاد بدن شما ضعیف شده است.

بهم خوردن تعادل پروبیوتیک‌های روده

بسیاری از باکتری‌های مفید بدن در روده قرار دارند که وجود آن‌ها برای سیستم ایمنی بدن ضروری است. به باکتری‌های مفید روده پروبیوتیک می‌گویند. مصرف بیش از حد داروهای شیمیایی، آنتی‌بیوتیک‌ها و همچنین مصرف مقدار زیادی قند، موجب از بین رفتن تعادل باکتری‌ها و ضعیف شدن سیستم ایمنی می‌شود.

خلاصه

برای جلوگیری از بروز بیماری‌ها، تقویت سیستم ایمنی بدن ضروری است. دلایل بسیاری وجود دارند که سیستم دفاعی بدن را ضعیف می‌کنند. کم شدن میزان گلبول‌های سفید بدن و کاهش مقدار باکتری‌های مفید روده موجب ضعیف شدن بدن و بروز بیماری‌های مختلف می‌شود.

ویتامین ها در تقویت سیستم ایمنی بدن

عفونت‌های مکرر و الهتابات بدن

عفونت‌های ادراری، التهابات دائمی روی بدن، قرمز شدن لثه‌ها، عفونت و درد معده، اسهال طولانی مدت و گاهی اوقات ریزش مو از نشانه‌های ضعف بدن است. وقتی بدن ضعیف می‌شود نمی‌تواند در برابر میکروب‌ها مقابله کند و این مشکلات به وجود می‌آیند. 

آلرژی شدید یکی از نشانه‌های نادر ضعیف شدن بدن

گاهی اوقات با ضعیف شدن سیستم ایمنی، بدن دچار آلرژی می‌شود چون نمی‌تواند مانع عبور آلودگی‌ها و گرد و غبار از بدن شود. حساسیت‌های طولانی و پی در پی یکی از دلایل نادر برای ضعیف شدن بدن است.

زخم‌هایی که مدت بهبود یافتن آن‌ها طولانی می‌شود

از نشانه‌های ضعیف شدن بدن می‌توان به دیر خوب شدن زخم‌ها اشاره کرد. زخم‌های سطحی به طور معمول باید بعد از چند روز جوش بخورند. وقتی بدن به میزان کافی گلبول سفید تولید نکند، نمی‌تواند زخم را التیام ببخشد و ممکن است عفونت هم ایجاد شود.

مصرف داروهای خاص و استفاده سر خورد از آنتی‌بیوتیک‌ها

برخی از داروهایی که برای بیماری‌های خاص تجویز می‌شوند موجب ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن می‌شوند. داروهای ضدتشنج و داروهای شیمی درمانی سبب ضعیف شدن بدن می‌شوند. مصرف بی‌رویه و سرخود داروهایی مثل آنتی‌بیوتیک‌ها، باعث کاهش مقاومت بدن در  برابر میکروب‌ها می‌شود.

خلاصه

التهابات پوستی، عفونت‌های مداوم، اسهال طولانی، آلرژی شدید و دیر خوب شدن زخم‌ها از نشانه‌های ضعیف شدن بدن هستند. مصرف داروهای ضدتشنج، ایدز و شیمی درمانی هم در ضعیف شدن قدرت دفاعی بدن تأثیر دارند.

بیماری‌هایی که ابتلا به آن‌ها سیستم ایمنی بدن را به شدت ضعیف می‌کند

سرطان خون، دیابت، ایدز، روماتیسم، هپاتیت، سرخک، آبله مرغان و کم‌خونی، سبب تضعیف سیستم ایمنی می‌شوند.

مصرف دخانیات و استنشاق دود سیگار

دود سیگار و قلیون مستقیما روی سیستم ایمنی بدن تأثیر می‌گذارد. مصرف سیگار احتمال بروز بیمار ی‌های خود ایمن را بالا می‌برد و این کار برای سیستم ایمنی مضر است.

تقویت سیستم امینی بدن کودکان

اشعه‌های مضر خورشید به بدن آسیب می‌رسانند

درست است که نباید بیش از حد در برابر نور خورشید قرار بگیرید و اشعه‌های فرابنفش آن به سلامت پوست آسیب می‌رسانند؛ اما ویتامین D به صورت طبیعی از خورشید جذب بدن می‌شود و یکی از ضروری‌ترین ویتامین‌ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن است. افرادی که کمبود ویتامین D دارند، سلامت استخوان‌ها و سیستم ایمنی آن‌ها در خطر است. همچنین احتمال ابتلا به بیماری‌های خودایمن و عفونی در این افراد بالا است.

استفاده از محصولات آرایشی شیمیایی و مضر

استفاده کردن از محصولات آرایشی و بهداشتی رایج است و معمولا خانم‌های زیادی از این محصولات استفاده می‌کنند. بسیاری از لوازم آرایشی حاوی مواد شیمیایی و مضری هستند که سلامت شما را به خطر می‌اندازند. مواد شیمیایی جذب پوست می‌شوند و با نفوذ به بدن، آمادگی بدن برای مقابله با میکروب‌ها را کم می‌کنند. استفاده از محصولا ارگانیک و گیاهی خطر ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

خلاصه

بیماری‌هایی مثل هپاتیت، ایدز، روماتیسم، سرطان خون و کم‌خونی موجب کاهش مقاومت بدن می‌شوند. مصرف سیگار و کمبود ویتامین D، بدن را ضعیف می‌کنند. استفاده از محصولات شیمیایی و آرایشی، باعث جذب سموم و تخریب سلول‌های بدن می‌شوند و سیستم ایمنی را ضعیف می‌کنند.

کم‌خوابی؛ عامل مهمی در کاهش سیستم ایمنی بدن

امروزه کمبود خواب یکی از شایع‌ترین مشکلات افراد است و اهمیت آن به دلیل تأثیر مستقیمی که روی سیستم دفاعی بدن می‌گذارد، زیاد است. بسیاری از هورمون‌های دفاعی بدن هنگام خواب ترشح می‌شوند و کمبود خواب می‌تواند مشکل جدی برای سلامت شما ایجاد کند. کمبود خواب علاوه بر ضعیف کردن توان دفاعی بدن، موجب بروز بیماری‌هایی مثل: فشار خون، دیابت، چاقی و… می‌شود. تقویت سیستم ایمنی بدن با طب سنتی و تنظیم خواب، کمک بسیاری به از بین بردن اثرات کم‌خوابی می‌کند.

استرس، فشار روانی و افکار منفی، دشمن سیستم دفاعی بدن

استرس و فشار روانی توانایی فلج کردن سیستم دفاعی را دارند. تأثیر مخرب استرس روی سیستم ایمنی بدن، بسیار زیاد است. در هنگام ناراحتی، میزان ترشح هورمون کورتیزول بالا می‌رود که موجب اختلال در عملکرد معده و دستگاه تولید مثل می‌شود. استرس، موجب آسیب‌پذیر شدن بدن در برابر بیماری‌ها می‌شود و آرامش شما را از بین می‌برد.

مصرف مشروبات الکلی و تأثیر آن‌ها بر سلامتی بدن

نوشیدن الکل موجب از دست رفتن آب سلول‌ها می‌شود و بدن را با کمبود مواد غذایی مواجه می‌کند. الکل سلول‌های محافظت کننده از بدن را نابود می‌کند و باعث ضعیف شدن قدرت دفاعی بدن می‌شود. مصرف الکل احتمال بروز بیماری‌های عفونی را زیاد می‌کند.

کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری

کاهش سطح ویتامین‌ها و موادمعدنی، موجب اختلال در عملکرد دستگاه‌های مختلفی از جمله دستگاه ایمنی بدن می‌شود. ویتامین‌هایی مثل E، A و C آنتی‌اکسیدان‌های مهمی هستند که برای سلامت سیستم ایمنی ضروری هستند. موادمعدنی مانند: روی، مس، پتاسیم، فسفر و کلسیم هم از مهمترین موادمعدنی مورد نیاز بدن هستند.

خلاصه

خواب کافی برای سلامت بدن ضروری است و کمبود آن تأثیر بدی روی سیستم ایمنی می‌گذارد. استرس و فشار روانی از بدترین عوامل ضعیف کننده سیستم ایمنی بدن هستند و میزان ترشح کورتیزول را بالا می‌برند. نوشیدن الکل موجب کم‌آب شدن بدن و کمبود موادغذایی مورد نیاز برای سلول‌ها می‌شود. کمبود ویتامین‌ها و موادمعدنی باعث از بین رفتن بخش زیادی از سیستم ایمنی بدن می‌شوند.

عدم رعایت بهداشت و جذب میکروب‌های بیماری‌زا به بدن

وقتی بهداشت شخصی را رعایت نکنید، راه را برای ورود میکروب‌ها به بدن باز می‌کنید. رعایت مسائلی مثل: به طور منظم مسواک زدن، شستن دست‌ها، یک روز درمیان حمام رفتن، رسیدگی به سلامت ناخن‌ها و تمیز نگه داشتن لباس‌ها، موجب در امان نگه داشتن شما از بیماری‌ها می‌شود.

البته بهتر است بدانید بهداشت بیش از اندازه، به همان مقدار که عدم رعایت بهداشت مضر است، می‌تواند مشکل ساز باشد. بدن به طور طبیعی باید در معرض باکتری‌ها قرار بگیرد تا نسبت به آن‌ها مقاوم شود.

کم‌تحرکی شما را ضعیف و بیمار می‌کند

تحقیقات نشان می‌دهند کم‌تحرکی یکی از عوامل مهم ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن است. ورزش و داشتن تحرک موجب بالا رفتن گردش خون در بدن می‌شود. گردش خون بالا سبب تولید گلبول‌های سفید بیشتر و تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. ورزش احتمال ابتلا به بیماری‌ها را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

کم‌آب شدن بدن و تأثیر مخرب آن بر سیستم ایمنی

بیش از نیمی از بدن را آب تشکیل داده است. پس نوشیدن آب کافی مهم است و تأثیر مستقیم روی سیستم ایمنی می‌گذارد. نوشیدن آب موجب دفع سموم از بدن می‌شود. کم‌آبی بدن موجب پایین آمدن انرژی و بی‌خوابی می‌شود. تأثیرات مخرب کم‌آبی باعث ضعیف شدن بدن می‌شود.

خلاصه

عدم رعایت بهداشت در افزایش میکروب‌های بدن تأثیر دارد. کاهش تحرک موجب چاقی و بروز بیماری‌های مختلف می‌شود و اثر زیادی روی ضعیف شدن بدن می‌گذارد. نوشیدن آب کافی برای انجام فعالیت‌های مورد نیاز بدن ضروری است و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

تقویت سیستم ایمنی

برخی از مهمترین دلایل ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن را بررسی کردیم و الان می‌خواهیم راه‌های مقابله با آن را بگوییم. برای تقویت سیستم ایمنی بدن با طب سنتی ، نیز به مصرف محصولات ارگانیک و گیاهی دارید.

بدن سالم در گرو تغذیه سالم است

اگر می‌خواهید همیشه سالم بمانید و به بیماری مبتلا نشوید، تغذیه سالم داشته باشید و مصرف مواد غذایی ارگانیک را جدی بگیرید. استفاده از خوراکی‌های حاوی مواد مغذی را در اولویت قرار دهید. مصرف سبزیجات و میوه‌ها تأثیر زیادی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارند.

تقویت سیستم ایمنی بدن کودکان مهم است؛ چون آن‌ها در حال رشد هستند و بدن حساسی دارند. استفاده از مغزهای خوراکی از جمله بهترین مواد غذایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن کودکان است و به حفظ انرژی آن‌ها کمک می‌کند. آجیل‌هایی مثل: پسته، بادام، فندق و گردو حاوی مهمترین ویتامین‌ها و مواد معدنی موزد نیاز بدن هستند.

مصرف میوه خشک‌هایی مثل توت خشک، نارگیل خشک، انبه خشک و هلو خشک برای تقویت سیستم ایمنی بدن فوق‌العاده هستند.

خواب کافی موجب تنظیم هورمون‌ها و بالا بردن ایمنی بدن می‌شود

متوجه آسیب جدی بی‌خوابی به سیستم ایمنی بدن شده‌اید. برای تقویت آن، به میزان خواب خود اهمیت بدهید و آن را تنظیم کنید. خواب و استراحت کافی به بدن برای ترمیم سلول‌ها و از بین بردن عوامل بیماری‌زا کمک می‌کند.

کنترل استرس، اضطرای و از بین بردن تأثیرات آن بر بدن

برای آن که بدن قوی داشته باشید، استرس را از خود دور کنید. با این کار از تجمع سموم در بدن جلوگیری می‌کنید و مانع از بروز بیماری‌ها می‌شوید.

خلاصه

خوردن مواد غذایی سالم برای تقویت سیستم ایمنی بدن لازم است. استفاده از آجیل، میوه خشک، مرکبات و سبزیجات تأثیر زیادی بر از بین بردن عوامل بیماری‌زا دارند. خوابیدن به مقدار کافی و کنترل میزان فشار روانی موجب رفع ضعف بدن می‌شود.

تأثیر موادمعدنی و ویتامین‌ها در تقویت سیستم ایمنی بدن

بدن ما قادر به تولید ویتامین C‌ نیست و باید آن را از مواد غذایی دریافت کند. همچنین توانایی نگه داشتن این ویتامین را ندارد و باید در رژیم غذایی روزانه قرار بگیرد. استفاده از مرکبات و میوه‌هایی مثل خرمالو موجب جذب بالای ویتامین C به بدن می‌شود. اگر خرمالو در دسترس شما نیست، نگران نباشید. میوه خشک خرمالو مقدار زیادی از این ویتامین دارد و برای تقویت سیستم ایمنی بدن با طب سنتی ، مفید است.

علاوه بر خرمالو، انواع توت‌ها و توت فرنگکی نیز حاوی مقادیر زیادی ویتامین C هستند. همچنین مقدار قابل توجهی ویتامین B، اسیدهای آمینه ضروری، مواد معدنی مورد نیاز بدن و اسیدهای چرب را در ترکیبات خود دارند. از خواص این میوه‌ها می‌توانید به صورت تازه و خشک بهرمند شوید. به عنوان میان‌وعده، ترکیبات نوشیدنی‌ها، استفاده از آن‌ها در کیک و دسر و… مواردی هستند که می‌توانید برای تقویت سیستم امینی بدن استفاده کنید. برای اینکه از مصرف آن‌ها خسته نشوید و به اصطلاح «دل شما را نزنند»، بهتر است از آن‌ها به صورت‌های مختلف استفاده کنید و تنوع ایجاد کنید.

تقویت سیستم امینی بدن کودکان

تقویت سیستم ایمنی بدن با عسل

عسل یکی از داروهای طبیعی برای ایمنی بدن است و مصرف آن فعالیت هرگونه قارچ و باکتری مضر را در بدن متوقف می‌کند. عسل حاوی آنتی‌اکسیدان‌های قوی است که به حفظ سلامت بدن کمک می‌کنند. عسل درمان موثری برای بسیاری از بیماری‌ها است و به ترمیم سلول‌های آسیب‌دیده بدن کمک بسیاری می‌کند. یکی از بهترین روش‌های تقویت سیستم ایمنی بدن با عسل و آبلیمو است که بهتر است هرروز ناشتا با یک لیوان آب ولرم نوشیده شود.

خلاصه

 مصرف ویتامین‌ها در تقویت سیستم امینی بدن موثر است و موجب درمان ضعف بدن می‌شود. عسل یک آنتی‌اکسیدان بی‌نظیر است که مصرف آن باعث افزایش قدرت دفاعی بدن می‌شود.

سیر بخورید تا از سرطان در امان بمانید

آلیسین موجود در سیر یکی از قوی‌ترین آنتی‌اکسیدان‌های موجود است و به طرز فوق‌‌العاده‌ای موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. اگر نگران بوی بد سیر هستید، می‌توانید پودر سیر را جایگزین آن کنید و از خواص آن بهرمند شوید.

تقویت سیستم ایمنی بدن با طب سنتی و نوشیدن دمنوش‌های گیاهی

بسیاری از دمنوش‌های گیاهی دارای خواص تقویت کنندگی هستند. نوشیدن دمنوش نعنا، زنجبیل و دارچین موجب تقویت سیستم ایمنی بدن با طب سنتی می‌شود. دمنوش‌های گیاهی از رشد عوامل بیماری‌زا در بدن جلوگیری می‌کنند و موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شوند.  

زنجبیل گیاهی معطر است که طعم متفاوتی به دمنوش‌ها و غذاها می‌دهد. این گیاه التهابات و درد را کاهش می‌دهد. همچنین موجب برطرف کردن حالت تهوع می‌شود. خواص آن به دفع سموم از بدن جلوگیری می‌کند و سبب تقویت قدرت ایمنی بدن در مقابل بیماری‌ها می‌شود. زنجبیل سرشار از آنتی‌اکسیدان است و از آن در انواع سوپ، خورشت، چای و… استفاده می‌شود.

تقویت سیستم امینی بدن

جمع‌بندی

دلایل زیادی سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کنند و درمان آن با راه‌هایی که گفتیم، کار سختی نیست. تقویت سیستم ایمنی بدن با عسل یکی از بهترین راه‌ها است که موجب رفع ضعف و حفظ انرژی شما می‌شود. عسل از بدن در برابر ابتلا به سرطان و بسیاری از بیماری‌ها مثل سرماخوردگی محافظت می‌کند. تقویت سیستم ایمنی بدن با طب سنتی ، دمنوش‌های گیاهی و آجیل، یک روش تضمینی است و در مدت زمان کوتاهی انرژی اولیه را به شما برمی‌گرداند. خواب کافی، ترک سیگار و نوشیدنی‌های الکلی برای درمان ضعف بدن ضروری است. همچنین جذب آب کافی، ویتامین‌ها و موادمعدنی مورد نیاز برای سلامتی بدن لازم است.

فروشگاه آنلاین ریوک ارائه دهنده محصولات ارگانیک در ایران و صادر کننده محصولات به کشورهای خاورمیانه و حوزه خلیج فارس است، هدف ریوک افزایش سطح کیفی محصولات غذایی موجود در بازار به اندازه استانداردهای بین‌المللی است. افزایش ارزش غذایی مصرفی برابر با سلامت و تندرستی بیشتر و جامعه پرنشاط‌تر خواهد شد. ریوک خواهان افزایش سطح کیفی زندگی سالم شما عزیزان است.

دسته بندی خواص خوراکی ها گیاه درمانی و طب سنتی
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات ارگانیگ - فروشگاه اینترنتی ریوک

ریوک

تضمین بهترین کیفیت

7 روز ضمانت تعویض محصول

ارسال رایگان برای خرید بالای 300 هزار تومان

خرید عمده

خدمات مشتریان

خدمات مشتریان ریوک آماده هرگونه پاسخگویی در زمینه سفارشات، پیگیری، شکایات، درخواستِ تعویض سفارش و راهنمایی مورد نیاز مشتریان است.

ریوک ارائه دهنده محصولات ارگانیگ با ضمانت بازگشت

Call Now Button
سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

ورود به سایت