با خواص شگفت انگیز روغن سیاه دانه آشنا شویم

مهگل رئیس صفریمهگل رئیس صفری
2,099 بازدید
روغن سیاه دانه

آشنایی با روغن سیاه دانه

روغن سیاه دانه یکی از انواع روغن‌های گیاهی است که از دانه‌های سیاهی، به اسم سیاه دانه، به دست می‌آید. سیاه دانه میوه‌ی درختی با گلی بنفش و سفید رنگ است. از خواص روغن سیاه دانه، از گذشته تا به امروز، برای درمان امراض مختلف استفاده می‌شود. مزایای آن تنها برای داشتن خواص ضدمیکروبی و ضد التهابی آن نیست، این روغن یک احیا کننده واقعی و معجزه‌آسا است. در ادامه به بررسی کامل خاصیت روغن سیاه دانه برای سلامتی و فواید روغن سیاه دانه برای مو می‌پردازیم.

خواص روغن سیاه دانه

اولین بار توجه محققان امروزی به سیاه دانه زمانی اتفاق افتاد که نام این گیاه، در کتب طب سنتی و آثار باستانی  پیدا شد. سیاه دانه طبع گرم و خشکی دارد و روغن دانه سیاه، یا سیاه دانه، هم طبع گرمی دارد. این دانه سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها، تیموکینون، تیمو هیدروکینون و تیمول است.

مطالعات انجام شده روی ترکیبات این روغن نشان می‌دهد تیموکینون و تیموهیدروکینون قابلبت درمان قطعی و جلوگیری از بروز ۳۰ نوع بیماری را دارند. هر یک از ترکیبات گفته شده، بدن را در برابر بیماری‌ها مقاوم می‌کند و این روغن تمام ترکیبات را با هم دارد. پس یکی از بی‌نظیرترین روغن‌های طبیعی برای تقویت سیستم ایمنی بدن است.

تیموهیدروکینون به صورت قابل توجهی به افزایش عملکرد دستگاه عصبی بدن کمک می‌کند. این ترکیب در داروهایی که برای درمان آلزایمر، اوتیسم، پارکینسون و بسیاری دیگر از بیماری‌های عصبی تهیه می‌شوند، به کار می‌رود.

این گیاه نام‌های بسیاری دارد و از این دانه برای تهیه مواد خوراکی و غذایی، تهیه روغن، داروهای گیاهی و… استفاده می‎‌شود. برخی از نام‌های روغن سیاه دانه:

سیاه چوبی

زیره سیاه

دانه پیاز سیاه

کالونجی

شونیز

و… است. به گفته محققان این روغن دارای خواص ضد التهابی، ضدمیکروبی و ضد قارچی است. روغن سیاه دانه برای درمان فشارخون، سنگ کلیه، احیای موهای سوخته و درمان و… استفاده می‌شود.

سیاه دانه خواص بسیار زیادی دارد. این روغن یکی از برترین داروهای درمانی از گذشته باستانی تا به امروز بوده.
این دانه طبع گرمی دارم و روغن آن هم طبیعت گرمی دارد به همین دلیل برای درمان بسیاری از بیماری‌ها موثر است.

درمان فشارخون

اگر فشار خون بالایی دارید، به مدت دو ماه هر روز یک قاشق چای خوری روغن طبیعی زیره سیاه استفاده کنید. نگران نباشید، این روغن کلسترول بالا و مضر برای سلامت قلب شما ندارند. تحقیقات نشان داده است افرادی که فشار خون بالایی داشته اند با مصرف روزانه از این روغن به مدت دو ماه توانسته‌اند فشار خون خود را تنظیم و درمان کنند.

روغن سیاه دانه

تنظیم کلسترول خون

گفته شد، که روغن سیاه دانه چربی کاذب ندارد؛ اما این روغن سرشار از چربی مفید است که برای بهبود گردش فرآیند گردش خون و فعالیت‌های بدنی و استخوانی مفید است.  چربی‌های مفید یا چربی‌های غیر اشباع از بروز سکته قلبی جلوگیری می‌کنند. نمونه‌هایی از این اسیدهای چرب مفید است اسیدهای لینولئیک و اسید‌اولئیک که در روغن سیاه دانه وجود دارد. مصرف روغن سیاه دانه باعث کاهش کلسترول بالا خون و تنظیم کلسترول مورد نیاز بدن برای حفظ عملکرد صحیح بدن خواهد شد.

 درمان روماتیسم

خاصیت این روغن باعث بهبود درد روماتیسم در افراد شده است. این نکته به دلیل داشتن چربی مفید و موثر و البته خواص ضدالتهابی روغن برای درمان روماتیسم، در روغن سیاه‌دانه است. مصرف و ماساژ این روغن روی مفاصل باعث کاهش التهاب در ناحیه مفاصل می‌شود.

مصرف این روغن باعث کاهش فشارخون در افراد فشارخون بالا می‌شود و فشار خون را تنظیم می‌کند. این روغن کلسترول
مضر ندارد و دارای چربی مفید است. استفاده از آن برای درمان روماتیسم و تنظیم کلسترول خون بسیار موثر است.

کاهش علائم آسم

یکی از علل بروز آسم در افراد التهاب لوله‌های تنفسی فرد است. خواص روغن سیاه دانه، به صورت خوراکی یا ماساژ آن روی سینه و کمر، باعث بهبود فرآیند تنفس و به مرور زمان بهبود تنفس در افراد خواهد شد.

کمک به بازسازی کبد

کبد یکی از حساتی‌ترین اندام‌های بدن است و محافظطت از آن ضروری است. کبد سموم و آلودگی‌های بدن را دفع می‌کند.

در بسیاری از بیمارانی که کبد آن‌ها به دلایل مختلفی مثل عوارض داروها یا مصرف الکل دچار مشکل شده است و دفع سموم بدن آن‌ها مختل شده، مصرف روغن طبیعی تهیه شده از سیاه دانه، به طور قابل توجهی موجب بهبود عملکرد کبد شده و به حفظ سلامت آن کمک می‌کند.

 بهبود ناراحتی معده

روغن دانه سیاه یا سیاه دانه خواص موثری برای درمان معده دردهای عصبی دارد. طبع روغن سیاه دانه گرم است و مصرف آن به صورت خوراکی انقباض معده را (در هنگام درد و هضم غذا) کاهش می‌دهد. مصرف این روغن به صورت خوراکی باعث تسکین معده درد خواهد شد. از دیگر خواص روغن سیاه دانه خوراکی کاهش نفخ است و برای افرادی که بیماری روده تحریک پذیر (IBS) دارند تسکین دهنده است.

فواید روغن سیاه دانه

افزایش توان جنسی

به گفته محققان مصرف روغن یا دانه آن به همراه عسل باعث افزایش اسپرم و باروری در آقایان خواهد شد، مصرف این ماده در طولانی مدت اختلالات نعوذ را برطرف خواهد کرد.

کاهش درد سینه

از عوارض پیش از پریود و قاعدگی در خانم‌ها سفت شدن، پوسته شدن و درد نوک سینه‌ها است. در این مدت از خواص روغن سیاه دانه استفاده کنید و چند قطره از آن را به طور روزانه روی سینه‌های خود ماساژ دهید.

روغن سیاه دانه به دلیل داشتن خواص ضد التهابی برای بهبود آسم، درمان سفتی سینه و پوسته پوسته شدن آن بسیار مفید است.
به علاوه خوردن این روغن برای بهبود قوای جنسی آقایان و درمان اختلال نعوذ بسیار موثر است.

خواص روغن سیاه دانه برای پوست

فواید روغن سیاه دانه برای مو و پوست بسیار زیاد است و استفاده از آن تاثیر چشم‌گیر و واضحی را برای افراد به ارمغان آورده است. استفاده از آن باعث درمان آکنه، جوش، لک پوستی و درمان جای جوش می‌شود.

درمان آکنه

طی مطالعه روی تعدادی از افراد برای درمان آکنه، به آنها گفته شد که در طول دو ماه، هر شب نیم ساعت، پنج قطره از روغن سیاه دانه را روی پوست خود ماساژ دهند. 67 درصد از افراد شرکت کننده بعد از 2 ماه گزارش دادند که تمام آکنه‌های پوستی آنها از بین رفته است.

آبرسان

این روغن یک آبرسان بسیار قوی است که به رفع خشکی‌های پوست کمک می‌کند و باعث لطافت پوست خواهد شد. چربی‌ روغن‌های گیاهی برای پوست سنگین نیست و باعث بروز جوش پوستی نخواهد شد.

خواص روغن سیاه دانه

ازبین بردن جای جوش و لک

خواص روغن سیاه دانه باعث تحریک سلول‌های پوستی برای تولید کلاژن پوست می‌شود. زمانی که سلول‌های پوستی شروع به تولید کلاژن می‌کنند، نواحی آسیب دیده پوستی، مانند: جای جوش، زخم و… ترمیم می‌شود. این روغن باعث شفافیت، روشنی و زیبایی پوست شما خواهد شد.

فواید روغن دانه سیاه برای مو و پوست بسیار زیاد است؛ استفاده از این محصول در طول دو ماه باعث از بین
رفتن آکنه و لک‌های پوستی خواهد شد. از این روغن به عنوان یک آبرسان قوی پوستی استفاده می‌شود.

فواید روغن سیاه دانه برای مو

 از دیگر خاصیت روغن سیاه دانه خواص آن برای مو است. از این محصول برای جلوگیری و کاهش موخوره، ترمیم ساقه مو و افزایش رویش مجدد موها استفاده می‌شود.

فواید روغن سیاه دانه برای مو‌های آسیب دیده

در حال حاضر به دلیل رواج استفاده از رنگ موهای شیمیایی یا کمبود آب بدن، موها دچار زبری، سوختی و… شده است. این مورد یکی از موارد آزار دهنده مخصوصا برای خانم‌ها با موی بلند است. برای ترمیم موهای آسیب دیده خود می‌توانید از خاصیت این روغن استفاده کنید؛ این روغن باعث تقویت ساقه مو شده و استفاده مداوم از آن در طولانی مدت باعث ترمیم موها و افزایش نرمی و لختی موها خواهد شد.

در دو زمان متفاوت از فواید سیاه دانه برای مو استفاده کنید. در روش اول دو ساعت قبل از حمام ساقه مو را با این روغن کاملا ماساژ دهید و بعد از دو ساعت با آب ولرم و شامپو بچه یا شامپو مخصوص موهای خشک (PH پایین)، موهای خود را شسته و آبکشی کنید.

در روش دوم چند قطره از آن را در کف دستان خود ریخته  بعد از حمام زمانی که موهای شما نم‌دار است؛ آن را از ساقه مو رو به پایین ماساژ دهید.

از هر دو این روش‌ها به صورت هم زمان می‌توانید استفاده کنید.

فواید روغن سیاه دانه برای مو

  درمان شوره سر

از دیگر فواید این روغن طبیعی برای مو رفع شوره سر، دلایل بسیار زیادی دارد. حساسیت به شامپوها و ماسک‌موهای مختلف، قارچ‌های پوستی، کم شستن‌ موها و… از عوامل بروز شوره است. شوره سر به معنای پوسته شدن کف سر  است و بیماری جدی نیست اما جلوه بدی دارد. این محصول حاوی مقادیر بالای آنتی‌اکسیدان‌ها است و به دلیل خواص ضدباکتری و ضدالتهابی که دارد به درمان خارش سر کمک کرده و شوره‌ مو را درمان می‌کند.

 افزایش رشد و کاهش ریزش مو

از خواص روغن گیاهی سیاه دانه برای مو تقویت فلیکول‌های مو است. استفاده از آن باعث تقویت پیاز مو خواهد شد و از ریزش مو جلوگیری می‌کنند. تجربیات افراد درباره خواص روغن سیاه دانه نشان داده است ماساژ این روغن به کف سر باعث رویش مجدد موها و سرعت رشد بیشتر مو خواهد شد.

از خواص این روغن برای درخشندگی، افزایش رشد موها و از بین بردن شوره مو استفاده می‌شود. می‌توانید برای تقویت
موهای خود، قبل و بعد از حمام موهای خود را به این روغن آغشته کنید. در زمان استفاده از این روغن از شامپو بچه یا شامپو
مخصوص موهای خشک با PH پایین استفاده کنید.

تسریع درمان سرطان

خرید روغن سیاه دانه برای جلوگیری از سرطان پوست هم انجام می‌شود. تحقیقات انجام شده تا به امروز نشان داده است، تیموکینون موجود در این روغن، باعث جلوگیری از به وجود آمدن یا افزایش سرطان در افراد شده است. این روغن از سرطان‌های پوستی جلوگیری می‌کند. به علاوه ماساژ آن روی پوست از آسیب‌های شیمی‌درمانی هم جلوگیری می‌کند. توجه داشته باشید که این محصول به تنهایی باعث بهبود سرطان نخواهد شد و بهتر است در کنار دیگر درمان‌ها استفاده شود.

درمان دیابت

به گفته‌ی مجله “Endocrinology and Metabolism“ : محققان اعلام کردند که: این دانه از مواد غذایی است که باعث جلوگیری از هر دو نوع دیابت، (دیابت نوع ۲ و دیابت نوع ۱) می‌شود. بر اساس این تحقیقات سیاه دانه در واقع پایداری گلوکز را افزایش می‌دهد و به اندازه داروی متفورمین (Metformin) موثر است. این گیاه تاکنون عوارض مشخصی نشان نداده است، در صورتی که متفورمین به عنوان یکی از رایج‌ترین داروهای توصیه شده برای دیابت نوع 2، باعث عوارض زیادی از جمله: نفخ، اسهال، تجمع گاز معده، سردرد و خیلی علائم دیگر می‌شود.

روغن سیاه‌دانه در بارداری و شیردهی

تا به امروز هیچ تحقیق علمی و دقیقی خاصیت روغن دانه سیاه را برای بارداری و شیردهی نشان نداد. اگر به توصیه برخی افراد قصد استفاده از این روغن را دارید بهتر است پیش از آن حتما با پزشک خود این نکته را در میان بگذارید.

اما در گذشته با ماساژ این محصول به سر سینه مادران (به دلیل تلخی آن) کودکان را از شیر می‌گرفتند.

عسل و سیاه دانه

عسل و سیاه دانه برای بسیاری از درمان‌ها، مورد استفاده قرار می‎‎‌گیرد. از این ترکیب در طب سنتی ایرانی به عنوان یک درمان بسیار استفاده شده است. سیاه دانه به تنهایی تلخ است اما زمانی که با عسل مخلوط می‌شود، تلخی آن به طور کامل از بین می‌رود. به گفته حکیمان سیاه دانه و عسل همه چیز را الا مرگ درمان خواهد کرد. مصرف روغن سیاه دانه ترکیب شده با عسل تاثیر بسیار زیادی بر بدن و درمان بیماری‌ها دارد.

درمان سنگ کلیه و پروستات

این ترکیب یک ادرار آور بسیار قوی است. مصرف این دو باهم به دفع سنگ کلیه و درمان بیماری پروستات کمک می‌کند.

خواص سیاه دانه و عسل

درمان سرما خوردگی

این دو ترکیب باعث افزایش سیستم ایمنی بدن و درمان سرما خوردگی خواهد شد. استفاده از سیاه دانه و عسل یک داروی انرژی‌زا است که کسلی و افسردگی را از بین می‌برد.

استفاده از این روغن گیاهی به صورت موضعی روی پوست از سرطان‌های پوستی جلوگیری می‌کند.
درباره مصرف سیاه دانه یا روغن آن برای خانم‌های باردار یا شیرده اطلاعاتی به دست نیامده است؛ پس بهتر است قبل از مصرف آن
حتما با پزشک مشورت کنید. استفاده از ترکیب عسل و سیاه دانه برای درمان سنگ کلیه و… بسیار مفید و موثر است.

سخن پایانی

استفاده از روغن‌های گیاهی برای حفظ سلامتی و زیبایی طبیعی درحال حاضر بسیار رواج پیدا کرده است.

این محصول یک معجزه‌گر فوق‌العاده برای پوست و مو، استخوان‌ها و به طور کلی تمام بدن شماست؛ برای تشخیص روغن سیاه دانه اصل برخی راهکارها راهنمای شما هستند. این روغن نباید هیچ مواد افزودنی مانند آب، ماده معطر یا حتی مواد نگهدارنده داشته باشد. این روغن آبکی و شل نیست و بافت نرم و کشسانی دارد. رنگ این مایع، روغن قهوه‌ای تیره رنگ اما شفاف است. بهتر است قبل از استفاده مداوم از این روغن، مقداری از آن را روی ساعد دست خود امتحان کنید، اگر احساس خارش و سوزش یا التهاب نشدید با خیال راحت از آن استفاده کنید.

 فروشگاه آنلاین ریوک ارائه دهنده محصولات ارگانیک در ایران و صادر کننده انواع محصولات گیاهی و فراوده‌های آن به کشورهای خاورمیانه و حوزه خلیج فارس است، هدف ریوک، افزایش سطح کیفی محصولات غذایی موجود در بازار به اندازه استانداردهای بین‌المللی است. افزایش ارزش غذایی مصرفی برابر با سلامت و تندرستی بیشتر و جامعه پرنشاط‌تر خواهد شد.

منبع: Endocrinology and Metabolism ، healthline

دسته بندی خواص خوراکی ها
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

یک پاسخ به “با خواص شگفت انگیز روغن سیاه دانه آشنا شویم”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات ارگانیگ - فروشگاه اینترنتی ریوک

ریوک

تضمین بهترین کیفیت

7 روز ضمانت تعویض محصول

ارسال رایگان برای خرید بالای 300 هزار تومان

خرید عمده

خدمات مشتریان

خدمات مشتریان ریوک آماده هرگونه پاسخگویی در زمینه سفارشات، پیگیری، شکایات، درخواستِ تعویض سفارش و راهنمایی مورد نیاز مشتریان است.

ریوک ارائه دهنده محصولات ارگانیگ با ضمانت بازگشت

Call Now Button
سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

ورود به سایت