خواص گرده گل

وحید رمضانیوحید رمضانی
1,221 بازدید
خواص گرده گل

از فواید گرده گل چه می‌دانید؟

در اکثر موارد وقتی نام گرده گل به میان می‌آید، افراد به یاد آلرژی، سرفه، عطسه و آبریزش بینی می‌افتند. اما جالب است بدانید از خواص گرده گل برای درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌شود. گرده طبیعی گل به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند و در طب سنتی کاربردهای فراوانی دارد. برای اینکه با این خوراکی متفاوت بیشتر آشنا شوید، با ما همراه باشید.

خواص گرده گل برای دیابت

به چه چیزی گرده گل می‌گویند؟

ممکن است برخی افراد به طور دقیق ندانند که گرده گل چیست؟ به پودر نرم شده که روی گیاهان گلدار قرار دارد، گرده می‌گویند. این ماده پودر مانند ذرات بسیار ریزی دارد. جا به جا شدن گرده گل‌ها به بارور شدن گیاهان کمک می‌کند. گرده گل ماده اصلی سازنده عسل است. گرده توسط زنبور عسل جمع می‌شود و سپس به کندو منتقل می‌شود. همچنین غذای زنبور نیز به حساب می‌آید.

زنبور عسل چگونه گرده گل را جمع آوری می‌کند؟

نوعی کیسه برای جمع آوری گرده گل در بدن زنبور عسل وجود دارد. ترشحاتی که از زبان آن به وجود می‌آیند موجب جمع شدن گرده گل و انتقال به سبد می‌شود. این ماده چسبناک است و ذرات گرده را کنار هم نگه می‌دارد. برای راحتی در چمع آوری گرده گل، زنبورداران قبل از ورود زنبور به کندو، آن‌ها را از زنبور جدا می‌کنند. این کار توسط تله‌هایی برای جلوگیری از بردن گرده به داخل کندو انجام می‌شود. بدون آسیب به زنبورها گرده گل از بدن آن‌ها جدا می‌شود. خواص گرده گل برای سلامتی بسیار ارزشمند است. از گذشته از این ماده که سرشار از ویتامین‌ها، پروتئین و مواد معدنی است استفاده بسیاری شده است.

گرده گل برای تقویت پوست، افزایش زیبایی و حفظ جوانی بسیار مفید است. جمع آوری گرده گل سخت است و برای به دست آمدن مقدار بسیار کمی از آن هر زنبور عسل باید روزانه ۸ ساعت کار کند. گرده گل از ذرات بسیاری دانه گرده تشکیل شده است. ترکیبات گرده گل چست؟

خلاصه

گرده گل ماده اولیه تشکیل دهنده عسل است. توسط زنبورهای عسل از گل‌ها جدا می‌شود و به کندو منتقل می‌شود. از گرده گل برای دمران بسیاری از بیماری‌ها و تقویت بدن استفاده می‌شود.

ترکیبات گرده گل

چرا خواص گرده گل زنبور عسل از اهیمت بالایی برخوردار است؟ گرده گل چه ترکیباتی دارد؟ ترکیبات گرده گل متغیر است. زیرا نوع گیاه، گونه زنبور، محل رشد گیاه و عوامل دیگر در آن دخیل هستند. برای اطلاع از ترکیبات گرده گل، آن را تحلیل می‌کنند. از گرده گل برای تهیه مواد خوراکی بسیاری استفاده می‌ود. هر کدام از آن‌ها خواص مخصوص به خود را دارند. برای تحلیل ترکیبات گرده گل از روش‌هایی مثل استفاده از طیف سنج جرمی، رنگ نگاری گازی و مایع، رنگ نگاری همراه با طیف سنج جرمی و… استفاده می‌شود.

ترکیبات گرده گل بین

9 تا 37 درصد پروتئین

9 تا 36 درصد رطوبت

3 تا 7 درصد مواد معدنی و… متغیر است. گرده گل شامل خاکستر، آب، قندهای مختلف و پروتئین می‌شود.

گرده گل از چه مواد مغذی تشکیل شده است؟

گرده گل یکی از بهترین مواد خوراکی طبیعی به شمار می‌رود. این ترکیب شامل مواد مغذی بسیاری می‌شود. در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

ویتامین‌های گرده گل

خواص گرده گل شامل ویتامین‌های گروه B می‌شود این ویتامین‌ها در اکثر گل‌ها و گیاهان دارویی یافت می‌شوند. درصورتی که ویتامین‌های گروه B مثل B5، نیاسین و نیکوتامید جذب بدن شوند، بدن مکلمل‌های غذایی مورد نیاز را تا حد زیادی دریافت کرده است. یکی از مهمترین آنتی‌اکسیدان‌ها ویتامین A است که به فراوانی در گرده گل یافت می‌شود. خانم‌ها رضایت بسیاری از مصرف گرده گل دارند. زیرا فواید گرده گل شامل ویتامین C می‌شود. این ویتامین در بازسازی سلول‌های پوستی نقش اساسی دارد. ویتامین دیگری که در گرده گل وجود دارد، ویتامین E‌ است. این ویتامین علاوه بر تقویت بدن، موجب حفظ رطوبت پوست می‌شود.

خلاصه

گرده گل ترکیبات متنوعی دارد .همچنین درصد آن‌ها در گل‌های مختلف، متفاوت است. تشخیص ترکیبات گرده گل توسط روش‌هایی مثل استفاه از طیف سنج جرمی، رنگ نگاری و… انجام می‌شود.

خواص گرده گل برای کودکان

مواد معدنی گرده گل

گرده گل حاوی بهترین مواد معدنی موجود در طبیعت است. به همین دلیل استفاده از خواص گرده گل برای کودکان سبب تقویت قوای جسمی و کمک به رشد بهتر کودکان می‌شود. گرده گل مجموعه کاملی از مواد معدنی را در برمی‌گیرد. کلسیم، آهن، روی، مس، منیزیم، فسفر، پتاسیم و سدیم از جمله مواد معدنی موجود در این ترکیب گیاهی هستند. استفاده از خواص گرده گل به عنوان مکمل غذایی موجب جبران کمبود مواد معدنی در بدن می‌شود.

کربوهیدرات‌ها

گرده گل حاوی کربوهیدرات‌های طبیعی است. این ماده حاوی قندهای فروکتوز، گلوکز و ساکارز است. حدودا 40 تا 80 درصد از این ترکیب، از قندهای مختلف تشکیل شده است. خواص گرده گل برای دیابت و کنترل قند مفید است. زیرا قندهای آن طبیعی هستند و میزان انسولین خون را تنظیم می‌کنند. قندهای موجود در گرده گل مثل پلی ساکاریدها برای انجام فرایندهای مختلف بدن استفاده می‌شوند و جذب آن‌ها به بدن بسیار مفید است.

پلی فنول‌ها

پلی فنول‌ها حاوی فلانوئیدها هستند. فلانوئیدها ترکیبات اساسی برای محافظت از بدن در برابر عوامل بیماری‌زا هستند. به همین دلیل از خواص گرده گل برای بدنسازی استفاده می‌شود. این ماده انرژی زیادی ایجاد می‌کند و موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

پروتئین‌ها

پروتئین‌ها و آمینواسیدهای اساسی از جمله مهمترین مواد مغذی گرده گل محسوب می‌شوند. درصد نسبتا بالایی از حجم گرده گل به این ترکیبات اختصاص دارد. میزان آمینو اسیدهای گرده گل متفاوت است. گل‌های متفاوت درصد مختلفی از پروتئین را دارند. در صورتی که میزان پروتئین گل‌ها بالا باشد و خوراک حیوانی باشند، برای افزایش کیفیت خوراک انسان نیز مفید است.

اسیدهای چرب

درصد کمی از خواص گرده گل به اسیدهای چرب اختصاص دارد. شناسایی اسیدهای چرب و ترکیبات چربی گرده گل، کار  بسیار سختی است.

کاروتنوئیدها

این ترکیبات برای شناسایی رنگ در گیاهان وجود دارند. رنگدانه‌های آن‌ها از زرد تا قرمز تغییر می‌کند. بتاکاروتن تریب مهمی است که در بدن به ویتامین  A‌تبدیل می‌شود. این ویتامین از بروز بیماری‌های قلبی عروقی جلوگیری می‌کند. میزان کاروتنوئید گیاهان با هم متفاوت است.

خلاصه

مواد معدنی، ویتامین‌ها، پلی فنول‌ها، اسیدهای چرب، کربوهیدرات‌ها و پروتئین‌ها از جمله مهمترین ترکیبات گرده گل به شمار می‌رود. خواص گرده گل موجب جذب مقدار قابل توجهی از مواردی که ذکر کردیم، می‌شود.

فواید گرده گل

تقویت سیستم ایمنی بدن

آنتی‌اکسیدان‌های گرده گل سبب افزایش مقاومت بدن در برابر استرس اکسیداتیو می‌شود. خواص گرده گل آنتی بیوتیک طبیعی است و از ورود ویروس به بدن جلوگیری می‌کند.

فواید گرده گل برای پروستات

هیپرلازی خوش خیم با استفاده از خواص گرده گل برای پروستات درمان می‌شود. گرده گل از التهاب ناحیه تناسلی آقایان و تکرر ادرار جلوگیری می‌کند. خواص گرده گل برای پروستات دارویی گیاهی است و هیچ گونه عارضه جانبی ندارد. به همین دلیل مصرف آن می‌تواند جایگزین داروهای شیمیایی شود.

گرده گل و بهبود شرایط پوست

خواص گرده گل برای پوست سبب کاهش واکنش‌های التهابی می‌شود. از این پودر گیاهی برای درمان التهابات ناشی از اگزما و پسوریازیس استفاده کنید. ویتامین‌های موجود در خوگرده گل برای پوست سبب افزایش لطافت پوست می‌شود. گرده گل موجب جوانسازی پوست می‌شود و از سلامت آن محافظت می‌کند.

خلاصه

خواص گرده گل سیستم ایمنی را تقویت می‌کند. همچنین برای کاهش التهاب و درمان هیپرلازی خوش خیم مفید است. از فواید گرده گل برای بهبود شرایط پوست، جوانسازی و حفظ رطوبت استفاده می‌شود.

خواص گرده گل زنبور عسل

تأمین انرژی با گرده گل

گرده گل بمبی از انرژی است. بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی را در کوتاه‌ترین مدت در اختیار بدن قرار می‌دهد. خواص گرده گل زنبور عسل با خستگی مبارزه می‌کند و انٰرژی لازم برای فعالیت روزانه را در اختیار شما قرار می‌دهد.

تقویت سیستم گوارش

خواص گرده گل ترشح آنزیم‌های دستگاه گوارش را افزایش می‌دهد. این کار به هضم غذا و انتقال آن به روده کمک شایانی می‌کند. جذب مواد مغذی گرده گل، سیستم گوارشی را تقویت می‌کند و از درد معده جلوگیری می‌کند.

آنتی هسیتامین طبیعی

ممکن است تعجب کنید. اما فواید گرده عسل سبب درمان حساسیت می‌شود. این دارو گیاهی هیستامین بدن را کاهش می‌دهد و علائم حساسیت را از بین می‌برد. نتایج تأثیرات خواص گرده گل بر از بین برند حساسیت، نزردیک به 100 درصد است. یعنی بیش از 94 درصد از افرادی که دچار حساسی بوده‌اند پس از مصرف گرده گل، آلرژی آن‌ها به طور کامل درمان شده است.

تقویت دستگاه تنفسی

در برخی موارد سیستم تنفسی دچار التهاب می‌شود. برای جلوگیری از سرفه و حملات بیماری آسم می‌توانید از فواید گرده عسل بهرمند شوید.  

درمان نازایی

از خواص گرده گل برای افزایش میل و قوای جنسی استفاده می‌شود. این دارو گیاهی موجب تقویت تخمدان و بهبود عملکرد آن می‌شود. بنابراین در بهبود مشکل نازایی موثر است.

خلاصه

برای تأمین انرژی، گرده گل مصرف کنید. برای تقویت دستگاه گوارش، هضم آسان غذا و درمان نازایی استفاده از گرده گل توضیه شده است. گرده گل حساسیت را نیز برطرف می‌کند. همچنین از بروز حملات آسم جلوگیری می‌کند.

تقویت قلب

خواص گرده گل از گرفتگی عروق جلوگیری می‌‎کند. همچنین مانع از تجمع چربی در رگ‌ها می‌شود. از خواص گرده گل برای بدنسازی نیز استفاده می‌شود. زیرا موجب کاهش تپش قلب می‌شود. همچنین از سلامت قلب محافظت می‌کند و مقاومت قلب را در برابر انجام حرکات سنگین ورزشی افزایش می‌دهد.

کنترل قند خون

خواص گرده گل برای دیابت پانکراس را تقویت می‌کند. فواید آن از افزایش ناگهانی قند خون جلوگیری می‌کند. گرده گیاهان دارویی موجب تنظیم قند خون می‌شود.

فواید گرده گل برای کودکان

از خواص گرده گل برای کودکان برای پاکسازی فلور روده استفاده می‌شود. گرده گل را می‌توانید در رژیم غذایی روزانه کودکان قرار دهید. مصرف آن همراه با غذا یا میوه موجب جذب سریع‌تر خواص گرده گل می‌شود. از گرده گل می‌توانید همراه با عسل استفاده کنید. طعمی بسیار مطلوب دارد و برای کودکان جذاب است.

احتیاط در مصرف گرده گل

در صورتی که به آلرژی شدید مبتلا هستید قبل از مصرف گرده گل با پزشک خود مشورت کنید.

گرده گل را حتما از مراکز معتبر تهیه کنید. زیرا کنترل کیفیت و سایر مراحل لازم روی آن انجام شده است و میتوانید با خیال راحت از خواص آن بهرمند شوید.

فواید گرده گل

جمع‌بندی

گرده گل زنبور عسل یکی از عجیب‌ترین مواد خوراکی است. این ماده سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی متنوع است. خواص گرده گل شامل کربوهیدرات‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها، پروتئین‌ها و اسیدآمینه‌های ضروری است. از گرده گل برای درمان حساسیت استفاده می‌شود. این دارو گیاهی سبب تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از بروز بیماری‌ها می‌شود. از خواص آن برای بهبود رشد کودکان و تأمین انرژی در بدنسازی استفاده می‌شود. از خواص گرده گل می‌توان به کنترل قند خون اشاره کرد. این پودر گیاهی هیچ گونه عارضه جانبی ندارد و قابل استفاده برای افراد در تمامی سنین است.

فروشگاه آنلاین ریوک ارائه دهنده محصولات ارگانیک در ایران و صادر کننده محصولات به کشورهای خاورمیانه و حوزه خلیج فارس است، هدف ریوک افزایش سطح کیفی محصولات غذایی موجود در بازار به اندازه استانداردهای بین‌المللی است. افزایش ارزش غذایی مصرفی برابر با سلامت و تندرستی بیشتر و جامعه پرنشاط‌تر خواهد شد. ریوک خواهان افزایش سطح کیفی زندگی سالم شما عزیزان است.

دسته بندی خواص خوراکی ها
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات ارگانیگ - فروشگاه اینترنتی ریوک

ریوک

تضمین بهترین کیفیت

7 روز ضمانت تعویض محصول

ارسال رایگان برای خرید بالای 300 هزار تومان

خرید عمده

خدمات مشتریان

خدمات مشتریان ریوک آماده هرگونه پاسخگویی در زمینه سفارشات، پیگیری، شکایات، درخواستِ تعویض سفارش و راهنمایی مورد نیاز مشتریان است.

ریوک ارائه دهنده محصولات ارگانیگ با ضمانت بازگشت

Call Now Button
سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

ورود به سایت