خواص هلو خشک در بارداری | 13 خاصیت مهم برگه هلو خشک

وحید رمضانیوحید رمضانی
2,427 بازدید
خواص هلو خشک

فواید هلو خشک

هلو میوه‌ای تابستانی با پوستی مخملی و پرزدار است که طبق گزارش‌های به دست آمده یکی از محبوب‌ترین میوه‌ها در سطح جهان است. به دلیل این محبوبیت و خواص هلو خشک را برای فصل‌هایی که هلو تازه نیست، تولید می‌کنند. این میوه خوشمزه انواع مختلفی دارد. هلوهایی که هسته آن‌ها به راحتی جدا می‌شوند و هلوهایی که هسته آن‌ها چسبیده‌اند. نوعی هلو به نام شفتالو وجود دارد که شیرینی بیشتری از هلوی معمولی دارد و برگه آن کیفیت بهتری دارد. جالب است بدانید ایالتی در آمرکیا وجود دارد که مرغوب‌ترین هلو را تولید می‌کند و به «ایالت هلو» معروف است. هلو در اندازه‌های مختلف و طیف رنگ‌های قرمز تولید می‌شود.

طبع هلو سرد است. این میوه خواص بسیاری دارد. هضم هلو برای معده راحت است چون این میوه سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است. برای اینکه بتوانید از خواص این میوه خارج از فصل آن استفاده کنید، می‌توانید هلو خشک شده تهیه کنید، یا با روش‌های خانگی هلو را خشک کنید.

هلو خشک خواصی همانند هلو تازه دارد و ماندگاری آن بسیار بیشتر از میوه تازه هلو است. می‌خواهیم با خواص این میوه خشک بیشتر آشنا شویم.

خواص هلو خشک

فواید هلو خشک برای سلامتی

هلو خشک خواص زیادی دارد. این میوه خشک خوشمزه سرشار از ویتامین است و مزایا بی‌نظیر آن موجب تقویت بدن می‌شود. هلو خشک خاصیت ضدپیری دارد. این میوه خشک منبعی غنی از مواد معدنی است. برای مثال مقدار زیادی روی دارد که موجب دفع اثرات رادیکال‌های آزاد می‌شود و در بدن نوعی پادتن تولید می‌کند. این میوه خشک برای اندام‎های جنسی مردانه مفید است و روند پیری آن‌ها را کند می‌کند.

ارزش غذایی قیسی هلو

کالری: 382

قند: 66.8

کربوهیدرات: 98 گرم

پروتئین: 5.8 گرم

چربی: 1.2 گرم

پیشگیری از سرطان با هلو خشک

هلو خشک سرشار از آنتی‌اکسیدان است. آنتی‌اکسیدان‌ها نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از ابتلا به سرطان دارند. آنتی‌اکسیدان‌ها از فعالیت رادیکال‌های‌آزاد در بدن، جلوگیری می‌کنند. رادیکال‌های آزاد سبب مبتلا شدن بدن به بیماری‌های جدی و سرطان می‌شوند.

خواص ضد سرطانی هلو خشک، از ایجاد تومور و فعالیت سلول‌های سرطان‌زا در بدن، جلوگیری می‌کند. این میوه خشک تأثیر خوبی در مقابله با سرطان‌های سینه، ریه و روده دارد. استفاده از خواص هلو خشک در پیشگیری از سرطان، نه تنها سلول‌های سرطانی را از بین می‌برد، بلکه سلول‌های سالم را حفظ می‌کند و به آن‌ها آسیبی نمی‌زند؛ برخلاف شیمی درمانی که برای از بین بردن اثرات سرطان، باعث از بین بردن سلول‌های عادی هم می‌شود.

کنترل دیابت

اگر شما اهل استفاده از مواد قندی طبیعی هستید، به شما استفاده از خواص برگه هلو خشک را پیشنهاد می‌کنیم. هلو خشک با داشتن قندهای طبیعی از رسوب کردن و انباشته شدن قند در خون جلوگیری می‌کند. قند طبیعی سبب کنترل بیماری دیابت می‌شود. هلو خشک با کاهش سطح قند خون به درمان این بیماری کمک بسیاری می‌کند و استفاده از آن ضرری ندارد.

خلاصه

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در خواص هلو خشک از فعالیت رادیکال‌های آزاد در بدن جلوگیری می‌کنند و از ابتلا به سرطان جلوگیری می‌کنند. همچنین قند طبیعی هلو خشک به کنترل و درمان بیماری دیابت کمک می‌کند.

خواص برگه هلو در بارداری

تقویت قلب

یکی از خواص برگه هلو در طب سنتی کاهش کلسترول بد خون است. کلسترول بالا خطر ابتلا به سکته را افزایش می‌دهد. انباشته شدن کلسترول در رگ‌ها سلامت قلب را به خطر می‌اندازد. ترکیبات موجود در هلو خشک به بهبود شرایط قلب کمک می‌کنند و از شما در برابر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی محافظت می‌کنند.

تأمین پتاسیم بدن

هلو خشک سرشار از پتاسیم است. پتاسیم به حفظ طراوت و شادابی بدن کمک می‌کند. پتاسیم نقش مهمی در فعالیت صحیح ماهیچه‌ها و اعصاب دارد. کمبود پتاسیم منجر به ایجاد ضعف، خستگی، فشارخون بالا، اختلال در عملکرد عضلات و عصب‌ها، می‌شود؛ ممکن است در برخی افراد تپش قلب شدید ایجاد کند. با مصرف هلو خشک از جذب کافی پتاسیم مطمئن شوید. این میوه خشک خوشمزه به حفظ توانایی بدن و کنترل فشارخون کمک می‌کند.

دید بهتر با هلو خشک

اگر به سلامت چشم خود اهمیت می‌دهید، از فواید هلو خشک شده غافل نشوید. هلو خشک سرشار از بتاکاروتن است. این ماده به ویتامین A تبدیل می‌شود و همان‌طور که می‌دانید ویتامین A نقش مهمی در سلامت چشم‌ها دارد. ویتامین A سبب دید بهتر در شب و تأمین رطوبت چشم‌ها می‌شود. خواص هلو خشک از آسیب‌هایی که ممکن است چشم با افزایش سن دچار آن‌ها شود، جلوگیری می‌کند.

ماکولار شبکیه چشم با افزایش سن آسیب‌پذیر می‌شود و تحلیل می‌رود. همچنین رادیکال‌های آزاد می‌توانند بافت شبکیه را از بین ببرند و آن را دار بیماری‌های مختلفی کنند. اشعه‌های خورشید برای چشم مضر هستند و تحقیقات نشان می٬دهند کاروتنوئید و لوتئیند موجود در هلو خشک سبب رفع این مشکلات و جلوگیری از بروز آب مروارید می‌شود. برگه هلو از مانع از خشکی چشم می‌شود.

خلاصه

هلو خشک از انباشته شدن کلسترول در بدن جلوگیری می‌کند. پتاسیم از خواص هلو خشک شده است که به تقویت ماهیچه‌ها کمک می‌کند و بتاکاروتن موجود در این میوه خشک به بهبود بینایی کمک می‌کند.

خواص برگه هلو در بارداری

هلو خشک سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز برای خانم‌های باردار است. برگه هلو حاوی اسیدفولیک است. این ویتامین برای بدن مفید است و از ایجاد نقص در لوله عصبی جلوگیری می‌کند.

ویتامین C موجود در هلو خشک سبب رشد بهتر جنین می‌شود. ویتامین C مقاومت بدن را بالا می‌برد و از ابتلا به بیماری‌ها در این دوران جلوگیری می‌کند. این ویتامین سبب افزایش جذب آهن در بدن می‌شود.

از دیگر خواص برگه هلو در بارداری پتاسیم است، که به حفظ انرژی خانم‌های باردار در این دوران کمک می‌کند و از انقباض عضلات جلوگیری می‌کند.

خلاصه

ویتامین C ‌موجود در هلو خشک به تقویت سیستم ایمنی بدن مادر کمک می‌کند. این ویتامین از آسیب به لوله عصبی جلوگیری می‌کند و پتاسیم آن به حفظ انرژی خانم‌های باردار کمک می‌کند. خواص برگه هلو در بارداری به رشد بهتر جنین کمک می‌کند.

خواص برگه هلو

کاهش وزن

چاقی و اضافه وزن از جمله مشکلاتی است که ممکن است ذهن شما را هم به خود مشغول کرده باشد و به دنبال راه چاره برای آن باشید. ممکن است تاکنون راه‌های زیادی را امتحان کرده باشید و نتیجه مناسبی نگرفته باشید. یکی از موادی که در کاهش وزن تأثیر زیادی دارد فیبر است. مصرف فیبر سبب ایجاد احساس سیری در فرد به مدت زمان طولانی‌تری نسبت به حالت عادی می‌شود.

 فیبر سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهد و از ذخیره چربی جلوگیری می‌کند. هلو خشک حاوی فیبر بالایی است که به لاغر شدن کمک بسیاری می‌کند. اگر همزمان با مصرف آن، ورزش کنید تأثیر بیشتری روی لاغر شدن می‌گذارد.

هلو خشک کالری زیادی دارد و کلسترول آن بسیار ناچیز است. همین امر موجب کمک به لاغری و تامین انرژی فرد در طول روز می‌شود.

خلاصه

فیبر از مواد مورد نیاز برای بدن است. فیبر به هضم غذا و دفع آسان آن کمک می‌کند. فیبر به مقدار فراوان در خواص قیسی هلو یافت می‌شود و با ایجاد احساس سیری در فرد به لاغر شدن کمک می‌کند.

فواید هلو خشک در تقویت سیستم عصبی

هلو خشک تأثیر خوبی بر سیستم عصبی شما می‌گذارد. اگر آشفته‌اید، دچار نگرانی شده‌اید و به دنبال درمانی طبیعی برای تقویت سیستم عصبی خود می‌گردید، بدن شما به منیزیم نیاز دارد. کمبود این ماده معدنی، به اختلال در عملکرد دستگاه عصبی و ایجاد اضطراب منجر می‌شود. مصرف مواد غذایی حاوی منیزیم می‌تواند به بهبود شرایط عصبی شما کمک کند.

این میوه خشک دارای مقادیر بسیاری منیزیم است که به ایجاد آرامش و تسکین اعصاب کمک میکند. منیزیم می‌تواند نشانه‌های افسردگی را هم کاهش داده و به افزایش سلامت بدن کمک کند.

تقویت دستگاه گوارش

از خواص هلو خشک صادراتی می‌توان به داشتن فیبر اشاره کرد. ممکن است تا به حال اختلالات دستگاه گوارش را حساس کرده باشید. این اختلالات می‌تواند مشکل در هضم و دفع مواد غذایی باشد. فیبر با تقویت سلول‌های معده و دیواره روده، سبب هضم بهتر غذا می‌شود. فیبر انتقال غذا به روده را آسان می‌کند و با افزایش عمل دفع سموم را از روده پاک می‌کند؛ فیبر از ابتلا به زخم معده، ورم معده و یبوست هم جلوگیری می‌کند. هلو خشک می‌تواند یکی از بهترین درمان‌ها برای یبوست باشد.

خلاصه

منیزیم ماده معدنی مفیدی است که جزو خواص برگه هلو خشک می‌توان آن را معرفی کرد و آشفتگی و اضطراب را از بین می‌برد. فیبر موجود در هلو خشک به تقویت سیستم گوارشی کمک می‌کند و برای رفع یبوست مناسب است.

خواص هلو در طب سنتی

تاثیر هلو خشک بر سلامت پوست

پوست یکی از مهمترین اعضای بدن است که در معرض آلودگی و اشعه‌های مضر آفتاب است. پوست برای حفظ طراوت و شادابی به مراقبت نیاز دارد.

ویتامین C و D از جمله ویتامین‌هایی هستند که به سلامت پوست کمک می‌کند. ویتامین C خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد و از نفوذ اشعه‌های مضر خورشید به پوست جلوگیری می‌کند. این ویتامین سبب افزایش تولید کلاژن در بدن می‌شود.

کلاژن پروتئین مفیدی است که به حفظ زیبایی پوست کمک می‌کند؛ این پروتئین از ایجاد چین و چروک روی پوست جلوگیری می‌کند و سبب جوانسازی سلول‌های پوستی می‌شود.

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در خواص برگه هلو التهاب و ورم پوست را کاهش می‌دهند و از سوختن پوست در برابر آفتاب، جلوگیری می‌کنند.

خواص برگه هلو خشک از پوست در برابر ابتلا به سرطان‌های پوستی محافظت می‌کنند و به بهبود شرایط پوست شما کمک می‌کنند.

می‌توانید از دم‌کرده هلو خشک برای پاکسازی صورت استفاده کنید. مقداری جوشانده برگه هلو تهیه کنید و اجازه دهید سرد شود. به این صورت که مقداری برگه هلو را در آب‌جوش ریخته و ۱۰-۱۵ دقیقه صبر کنید تا دم بکشد. سپس آن را در ظرفی در بسته ریخته و پس از سرد شدن با پنبه روی پوست ماساژ دهید تا جذب پوست شود. این کار سبب درخشندگی و پاکسازی پوست صورت می‌شود.

خلاصه

ویتامین C تأثیر مناسبی بر سلامت پوست می‌گذارد؛ همچنین تولید کلاژن در بدن را افزایش می‌دهد. استفاده از فواید هلو خشک به داشتن پوستی زیبا کمک می‌کند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن از پوست در برابر اشعه آفتاب محافظت می‌کنند.

پاکسازی بدن با هلو خشک

کبد عضو مهمی در دفع سموم از بدن است و نقش موثری در پاک نگه داشتن خون از آلودگی‌ها و بیماری‌ها دارد. در صورت بروز مشکل و وجود عوامل بیماری‌زا در خون، کبد جزو اولین اعضایی از بدن است که آسیب می‌بیند. کبد مانند سپر محافظتی در برابر بیماری‌ها از بدن مراقبت می‌کند. هلو خشک با خاصیت سم‌زدایی که دارد می‌تواند بدن را از وجود سموم پاکسازی کند. این کار منجر به بهبود عملکرد کبد می‌شود.

هلو خشک مقادیر ناچیز چربی دارد و باعث می‌شود کلسترول جذب خون نشود. این کار به سلامت کبد کمک می‌کند.

خواص برگه هلو خشک برای مو

امروزه افراد زیادی با مشکل ریزش مو مواجه هستند. عوامل زیادی مثل: ژنتیک، اختلالات هورمونی، تغذیه نامناسب، رژیم غذایی سنگین، استفاده از رنگ‌های شیمیایی و… می‌توانند سبب ریزش مو شوند. علاوه براین دلایل، کمبود ویتامین‌های مورد نیاز بدن از جمله آهن، از شایع‌ترین دلایل ریزش مو است. آهن وظیفه رساندن اکسیژن به سلول‌های بدن و ترمیم آن‌ها را دارد.

آهن فولیکول‌های پوست سر را تحریک می‌کند تا باعث رشد بهتر موها شوند. استفاده از مواد غذایی حاوی آهن در رژیم غذایی ضروری است. هلو خشک سرشار از آهن است و یکی از میوه‌های خشک بسیار مفیدی برای تأمین آهن مورد نیاز بدن است.

خواص قیسی هلو

خلاصه

هلو خشک خاصیت پاکسازی کبد را دارد. این میوه خشک همچنین می‌تواند در تقویت موها موثر باشد. هلو خشک آهن مورد نیاز بدن را برای رشد بهتر موها، تأمین می‌کند.

هلو خشک یک میان‌وعده فوق‌العاده

قیسی هلو خوراکی خوشمزه‌ای است که علاوه بر طعم بسیار خوب، خواص آن همان‌طور که ذکر شد بی‌نظیر است. خواص برگه هلو در طب سنتی ذکر شده است. این میوه خشک به بهبود عملکرد مغز کمک می‌کند و تأثیرات بسیار خوبی بر میزان یادگیری فرد و افزایش حافظه می‌گذارد. خواص هلو خشک از مبتلا شدن شما به بیماری آلزایمر جلوگیری می‌کند. این میوه خشک مانع از به وجود آمدن اختلالات مغزی می‌شود و از آسیب به سیستم کولینرژیک مغز جلوگیری می‌کند. هلو خشک موجب حفظ سلامت قلب می‌شود. در خرید هلو خشک دقت کنید تا از کیفیت محصول اطمینان پیدا کنید.

طرز خشک کردن هلو

هلوهای مناسب را انتخاب کرده و دقت کنید تازه باشند. آن‌ها را به خوبی شسته و به اسلایس‌های کوچکتر تقسیم کنید. اگر مایل باشید می‌توانید فقط هلو را نصف کنید. اسلایس‌های هلو را در سینی بچینید و به مدت یک ‌ساعت در پایین‌ترین درجه فر نگهداری کنید. می‌توانید برای خشک کردن هلو از آفتاب، شوفاژ و بخاری هم استفاده کنید. این کار زمان بیشتری نسبت به خشک کردن با فر می‌برد؛ ولی نسبت به خشک کردن با فر، روش سالم‌تری است.

عوارض هلو خشک

مصرف هلو خشک ممکن است در برخی افراد ایجاد حساسیت کند. پس اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که به این میوه خشک حساسیت دارید، بهتر است در مصرف آن احتیاط کنید.

برخی کشاورزان برای طول عمر بیشتر هلو به آن مواد نگهدارنده می‌زنند که منجر به ایجاد حساسیت می‌شود و بهتر است از هلو خشک شده‌ای استفاده کنید که از ارگانیک بودن آن مطمئن باشید. حساسیت به هلو ممکن است به صورت واکنش‌های آلرژیک مثل: کهیر، تنگی نفس و… بروز پیدا کند.

دقت کنید مصرف بیش از اندازه از هر محصولی می‌تواند عوارضی داشته باشد و اگر از هلو خشک بیش از حد استفاده کنید ممکن است دچار اسهال شوید.

هلو تازه اگر با روش صحیح خشک نشود، ممکن است آلوده به سم آفلاتوکسین شود.

خواص برگه هلو خشک

جمع‌بندی

هلو خشک خوراکی‌ای سرشار از خاصیت است که به تقویت عملکرد مغز، حافظه، پوست، مقاومت بدن در برابر بیماری‌ها و… می‌پردازد. برای خشک کردن این میوه می‌توانید از آفتاب استفاده کنید که راه طولانی ولی با کیفیت بهتری نسبت به فر و شوفاژ است. این میوه خشک ممکن است در برخی افراد حساسیت ایجاد کند و سبب واکنش‌های آلرژیک شود.

فروشگاه آنلاین ریوک ارائه دهنده محصولات ارگانیک در ایران و صادر کننده محصولات به کشورهای خاورمیانه و حوزه خلیج فارس است، هدف ریوک افزایش سطح کیفی محصولات غذایی موجود در بازار به اندازه استانداردهای بین‌المللی است. افزایش ارزش غذایی مصرفی برابر با سلامت و تندرستی بیشتر و جامعه پرنشاط‌تر خواهد شد.

دسته بندی خواص خوراکی ها
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات ارگانیگ - فروشگاه اینترنتی ریوک

ریوک

تضمین بهترین کیفیت

7 روز ضمانت تعویض محصول

ارسال رایگان برای خرید بالای 300 هزار تومان

خرید عمده

خدمات مشتریان

خدمات مشتریان ریوک آماده هرگونه پاسخگویی در زمینه سفارشات، پیگیری، شکایات، درخواستِ تعویض سفارش و راهنمایی مورد نیاز مشتریان است.

ریوک ارائه دهنده محصولات ارگانیگ با ضمانت بازگشت

Call Now Button
سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

ورود به سایت