هرچه باید درباره خواص عرق کاسنی بدانید.

مهگل رئیس صفریمهگل رئیس صفری
3,455 بازدید
خواص عرق کاسنی

خواص عرق کاسنی چیست؟

گیاه کاسنی از گیاهان آشنا نه تنها در بین ایرانیان، در بین تمام مردمی‌ است که تمدن دیرینه‌ای دارد. چینی‌ها از این گیاه برای درمان گرمازدگی و رومی‌های باستان از گیاه خام کاسنی به عنوان یک سبزی معطر در سالاد و مواد خوراکی خود استفاده می‌کردند؛ شاید عطر و طعم عرق این گیاه برای شما هم نوستالژیک و خاطره انگیز است. ایرانیان که از اولین گیاه‌شناسان تاریخ به شمار می‌روند در اکثر موارد از فواید عرق کاسنی به عنوان یک شربت و نوشیدی استفاده می‌کردند. اما خواص عرق کاسنی چیست؟ مصرف عرق کاسنی مضر است؟ چه میزان از این عرق برای سلامتی جسمی و روحی شما مفید است؟

در ادامه به بررسی کامل این‌ گیاه، فواید و خواص عرق آن خواهیم پرداخت.

همه چیز درباره عرق کاسنی

همان‌طور که گفته شد عرق کاسنی از عرقیات آشنا در بین افراد است و استفاده از عرق کاسنی در مقایسه با عرقیات دیگر بسیار زیاد است. استفاده از خواص عرقیات گیاهی از گذشته رواج داشته است. گیاه کاسنی به صورت وحشی (خودرو) و پرورشی در بازار وجود دارد؛ خوشبختانه به دلیل پیشرفت صنایع کشاورزی سعی شده تا کاسنی پرورشی نیز مانند وحشی همه شرایط صحیح رویش را داشته باشد تا خواص خود را از دست ندهد. با این حال بهتر است از عرق کاسنی ارگانیک تهیه شده با گیاه وحشی کاسنی استفاده کنید.

عرق کاسنی از عرقیات پرطرفدار است، طبع این گیاه بسیار سرد و برای تهیه آن از دو نوع گیاه پرورش یا وحشی
استفاده می‌شود، فواید عرق کاسنی در نوع وحشی آن تاثیر بیشتری بر روی سلامتی بدن دارد.  

فواید عرق کاسنی

خواص عرق کاسنی بسیار زیاد است، اما توجه داشته باشید که این عرق طبع سرد و مرطوبی دارد و با توجه به طبیعت این گیاه باید در مصرف آن اعتدال داشته باشید. عرق کاسنی مملو از روی، منیزیم، منگنز، کلسیم، آهن، اسید فولیک و همچنین ویتامین‌های B6 ،C ،E و K است.

 اگر برای شما سوال است که بهتر است از گیاه کاسنی به صورت خام برای درمان و افزایش سلامتی خود استفاده کنید یا از عرق این گیاه؛ خوب است بدانید عرقیات گیاهی تاثیر بیشتری روی بدن نسبت به گیاه خام خود دارند.

زمانی که گیاه خام در معرض فشار و دمای خاصی قرار می‌گیرد، عصاره اصلی گیاه از آن خارج می‌شود، به همین دلیل تاثیر عرقیات گیاهی نسبت به گیاه آن بیشتر است.

از جمله خواص کاسنی می‌توان به:

  • دفع سنگ کلیه
  • پاکسازی کبد
  • پاک کننده چربی خون
  • سلامت قلب
  • درمان زردی در کودکان
  • جلوگیری از سرطان
  • افزایش سلامت پوست
  • و…
خواص عرق کاسنی

عرق کاسنی برای سنگ کلیه

اگر دچار سنگ کلیه شده باشید این را خوب می‌دانید که برای درمان و دفع سنگ باید مایعات مصرف کنید. عرق کاسنی از مایعاتی است که پزشکان طب سنتی مصرف آن را در این دوره توصیه می‌کنند. خوردن عرق کاسنی برای دفع سنگ کلیه از جمله درمان‌های بسیار تاثیر گذار برای این بیماری است.

یکی از خواص عرق کاسنی ادرار آوری این عرق است؛ از این رو برای پاکسازی مثانه و از بین بردن سنگ کلیه می‌توانید عرق کاسنی به همراه آب به صورت روزانه یک استکان مصرف کنید.

رفع نفخ و چربی شکم

ریشه گیاه کاسنی خاصیت ضد نفخ و بادشکن دارد و خاصیت چربی سوزی عرق کاسنی موجب رفع چربی‌ها بخصوص چربی دور شکم می‌شود. عرق کاسنی یک پاک کننده قوی و سریع چربی در بدن است. به همین دلیل می‌توان عرق کاسنی را یک چربی سوز طبیعی برای افرادی که قصد دارند وزن خود را کاهش بدهند، دانست. با خوردن یک فنجان عرق کاسنی شب‌ها قبل از خواب، روده شما کاملا شستشو داده می‌شود و باعث دفع راحت و بیشتر در طول روز می‌شود؛ همچنین فیبر موجود در این عرق از گرسنگی زود هنگام در بدن جلوگیری می‌کند.

خواص عرق کاسنی بسیار زیاد است از خواص این گیاه باید به خواص بادشکن، دفع سنگ کلیه و پاکسازی خون و…
به دلیل افزایش ادرار و ادرار‌ آوردن آن اشاره کرد.

پاک کننده چربی و بیماری‌های کبدی

همان‌طور که می‌دانید کبد در بدن نقش بسیار موثری در پاکسازی خون دارد، متاسفانه امروزه به دلیل مصرف مواد غذایی ناسالم نیمی از جمعیت جهان دچار کبد چرب یا بیماری‌های کبدی هستند و این در حالی است که بسیاری از افراد از کبدچرب خود خبر ندارند.

عرق کاسنی به پیشگیری از ابتلا به کبدچرب و کلسترول خون و درمان آن کمک خواهد کرد. گیاه کاسنی یک ترمیم کننده قوی و موثر بافت‌های کبد است عرق این گیاه با نوسازی بافت‌های کبد و پاکسازی کبد، سلامت شما را تضمین خواهد کرد.

از این رو خوب است تا کاسنی را در برنامه غذایی خود به صورت روزانه جای دهید؛ دو قاشق غذاخوری از این عرق بعد از وعده‌های غذایی بسیار موثر است، هر چه عرق کاسنی تلخ‌تر باشد فواید عرق کاسنی بیشتر است و در التیام امراض کبدی موثرتر است.

رفع التهاب لثه و آفت دهان

اگر دچار آفت یا زخم در ناحیه دهان و لثه می‌شوید ممکن است این مشکل ناشی از دمای بالای بدن شما (طبع گرم) یا کمبود ویتامین C در بدن باشد؛ آفت دهان دلایل دیگری مثل آلرژی به مواد غذایی یا میکروب دهان دارد.

عصاره برگ‌های کاسنی حاوی ویتامین C است که با غرغره کردن در دهان می تواند التهابات لثه و زخم دهان را برطرف کنید.

کاسنی و سلامت پوست

بسیاری از بیماری‌های پوستی ناشی از اختلال در عملکرد کبد یا آلودگی در خون است و این عرق نقش موثری در پاکسازی و بازسازی بافت‌های کبد دارد، به علاوه عرق کاسنی سرشار از انواع ویتامین‌ها و ویتامین C، فسفر و آهن گیاهی است که با تقویت کبد، رنگ پوست را روشن می‌کند. همچنین بیماری‌‌های پوستی مانند: اگزما، جوش‌‌ها و التهابات پوستی را هم برطرف می‌کند. ویتامین C و E در برگ کاسنی موجب رفع چین و چروک پوست و پیری زودرس شده و در حفظ جوانی هم موثر است.

این عرق با طبع سردی که دارد، سبب درمان جوش‌های ناشی از گرمی می‌شود و مانع از بروز التهابات پوستی می‌شود.

سلامت قلب

از دلایل لخته شدن خون که منجر به سکته قلبی و ایست قلبی می‌شود، بالا بودن میزان کلسترول و فشار خون است. عصاره کاسنی سرشار از فنول‌هایی با خاصیت آنتی‌اکسیدانی است که مانع از لخته شدن خون و بی‌نظمی تپش قلب می‌شود. عرق کاسنی به دلیل تنظیم گردش خون و جلوگیری از چربی عروق از قلب شما محافظت خواهد کرد.

فواید عرق کاسنی
عرق کاسنی بیش از درمان هر چیز به عنوان یک پاک کننده قوی کبد و آلودگی شهرت دارد. عرق کاسنی نه تنها کبد را
پاکسازی می‌کند به بازسازی بافت‌های کبد خواهد پرداخت، پاکسازی کبد یک درمان برای سلامت پوست و درمان جوش،
اگزما و آکنه پوست است. با مصرف عرق کاسنی گردش خون در بدن بهبود یافته و باعث سلامت قلب هم خواهد شد.

 کاسنی ضد سرطان

 پلی‌فنول‌های موجود در کاسنی، با اثرات مثبت آنتی‌اکسیدانی غنی مانع رشد سلول‌های سرطانی و تومور‌ها می‌شود. عصاره کاسني موجب کاهش رشد تومور‌های سرطانی شده؛ خواص موجود در عرق کاسنی از کیفیتی برخوردار بوده که اجازه رشد به تومورها را نداده و از خواص آنتی‌اکسیدانی بالایی برخوردار است. پلی‌فنول‌ها در کاسنی، تاثیرات مثبتی بر پیشگیری از انواع مختلف سرطان از جمله سرطان سینه و سرطان‌های مرتبط با روده را دارد.

افزایش میل جنسی

عرق کاسنی اصل باعث تنظیم هورمون‌‌ها، کروکوزوم‌ها و افزایش قدرت باروری می‌شود که در مردان با افزایش حجم اسپرم میل جنسی را هم افزایش می‌دهد.

رفع ورم و درد مفاصل التهابی

از فواید دیگر کاسنی، خاصیت ضد التهابی است. به همین دلیل افرادی که دردهای ناشی از التهابات عضلانی و مفاضل دارند، از این عرق استفاده می‌کنند. از جمله دردهای جسمی که بر اثر التهاب به وجود می‌آید درد آرتروز است. به طور کلی گفته شده مصرف عرق کاسنی برای تسکین دردهای التهاب استخوانی بسیار موثر بوده است.

کاسنی برای استرس

عصاره ریشه کاسنی با خاصیت مسکن قوی و آرامش بخشی بالا، برعملکرد سیستم عصبی اثر مثبت داشته و خواب را بهبود و مانع از استرس و اضطراب می‌شود.

از دیگر خواص عرق گیاهی کاسنی باید به تسکین دهندگی اعصاب بدن و کاهش استرس، افزایش میل و باروری جنسی در
مردان اشاره کرد. پلی‌فنول‌های موجود در کاسنی، با اثرات مثبت آنتی‌اکسیدانی غنی مانع رشد سلول‌های سرطانی و
تومور‌ها می‌شود به علاوه از فواید عرق کاسنی ضد التهاب بودن آن است که به کاهش التهاب کمک خواهد کرد.

درمان زردی نوزادان

زردی یکی از مشکلات بسیار رایج است که نوزادان در بدو تولد دچار آن می‌شوند. مادران شیرده می‌توانند در دوران شیردهی از عرق کاسنی استفاده کنند. این گیاه با پاکسازی کبد، دفع سموم آن و تنظیم صفرا بدن، خون را تصفیه می‌کند و نقش مؤثری در جلوگیری از زردی نوزاد خواهد داشت. طبع سرد این گیاه به کاهش زردی در کودکان می‌پردازد.

رفع گرمی مزاج

گرمی و حرارت بدن دلایل بسیاری دارد، از تغذیه تا آب و هوا محیط گرفته تا اقلیم فصلی؛ حرارت بدن می‌تواند باعث بی‌قراری، سوزش واژن در خانم‌ها، جوش‌های پوستی و… شود؛ عرق کاسنی طبع سردی دارد که با مصرف آن طبع فرد معتدل شده و جوش‌های ناشی از گرمی درمان می‌شوند.

طریقه مصرف عرق کاسنی برای درمان جوش

برای درمان جوش با عرق کاسنی، توصیه می‌شود که عرق کاسنی و شاتره را با هم مخلوط کرده (نسبت دو به یک) و روزی سه لیوان از این مخلوط را قبل از هر وعده غذایی بنوشید.

خواص عرق کاسنی برای زنان

از فواید و خواص عرق کاسنی برای زنان، بهبود عملکرد رحم می‌باشد. این مسئله باعث می شود رحم وظیفه خود را بهتر انجام دهد. یکی از مسائل مورد توجه افراد و به ویژه زنان، تناسب اندام و کنترل وزن است. از آن جایی که عرق کاسنی سرشار از فیبرها است، می‌تواند در کنترل و حتی کاهش وزن موثر باشد. بنابراین به افرادی که قصد کاهش وزن دارند، توصیه می‌شود عرق کاسنی را در رژیم لاغری خود قرار دهند. در واقع عرق کاسنی موجب افزایش میل سیری می‌شود.

توجه کنید که زیاده روی در مصرف عرق کاسنی ممکن است برای سلامتی خطرناک باشد. یکی از مهمترین این خطرات، افزایش احتمال زایمان زودرس در زنان باردار است. همچنین مصرف بیش از حد کاسنی در اوایل بارداری، خطر سقط جنین را افزایش می‌دهد. بنابراین به زنان به ویژه زنان باردار توصیه می‌شود، از عرق کاسنی به طور محدود استفاده نمایند.

مصرف عرق کاسنی به درمان زردی نوزادان کمک می‌کند، مادران شیرده در زمان زردی کودکان باید از آن استفاده کنند؛
عرق کاسنی به درمان حرارت کاذب در بدن کمک می‌کند، به علاوه این عرق به بهبود عملکرد رحم در خانم‌ها کمک می‌کند.

خواص عرق کاسنی برای مردان

از جمله خواص عرق کاسنی اصل، افزایش میل جنسی و قدرت باروری در مردان است. از آن جایی که کبد می‌تواند هورمون‌ها را بررسی و متعادل کند، در تنظیم قدرت باروری نطفه و تقسیم کروموزوم‌های نر و ماده بسیار موثر است. از این رو مصرف عرق کاسنی در مردان، موجب افزایش حجم اسپرم می‌شود.

از خواص عرق کاسنی می‌توان به تعیین جنسیت (پسردار شدن) در آقایان اشاره کرد.

رفع عطش با عرق کاسنی

عرق کاسین برطرف کننده تشنگی و عظش است. با این عرق گیاهی می‌توانید در فصل تابستان شربت خوشمزه درست کنید و به راحتی تشنگی را رفع کنید. این عرق رطوبت بدن را افزایش می‌‎دهد و برای درمان گرمازدگی مفید است.

خواص کاسنی در بارداری

 کاسنی باعث کاهش قند خون مناسب برای زنان با دیابت بارداری می‌شود، یبوست و سوزش معده را در زنان باردار را رفع می‌کند و از گرفتگی و درد مفاصل در بارداری جلوگیری می‌کند. عرق کاسنی با خاصیت بالا ادرار آوری عفونت‌های بارداری را دفع می سازد. اما خانم‌های باردار باید توجه داشته باشند که مصرف زیاد عرق کاسنی باعث سقط جنین در ماه‌های اول بارداری خواهد شد.

خواص عرق کاسنی برای سلامتی

خواص دارویی گیاه کاسنی در طب سنتی

  • ریشه کاسني با افزایش جریان زردآب (اسید معده)، به بدن کمک می کند تا مواد غذایی موجود در بدن بهتر هضم شود.
  • پماد تهیه شده از برگ‌های له شده آن برای درمان التهاب و ورم چشم و ورم عضلانی استفاده می‌شود.
  • از حواص عرق کاسني اصل می‌توان به پیشگیری از پوکی استخوان، سرطان روده و سینه در خانم‎‌ها اشاره کرد.
  • این گیاه که خاصیت طبیعی رونده و ملین کنندگی دارد، با یبوست حاد مقابله می‌کند.
  • از نظرات ابن‌سینا در مورد خواص گیاه کاسنی در کتاب قانون نیز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • کاسنی بازکننده عروق و دفع کننده سموم و آلودگی‌های کبد است.
  • کاسنی در درمان التهابات معده و پاک کردن مجاری ادراری و کلیه‌ها بسیار موثر است.
  • ماساژ عرق کاسنی به محل‌های خارش بدن و نواحی غیر حساس بسیار مفید است.
  • غرغره عرق کاسنی به تسکین گلودرد و تورم مفصلی (مانند آرتروز) کمک می‌کند.
  • عرق گیاه کاسنی، مجاری گوارشی (روده کوچک و بزرگ) را پاک می‌کند و از بهترین تصفیه‌کنندگان خون است.
  • ریشه کاسنی برای تقویت معده، زیاد کردن ادرار و رفع باد، نفخ و یرقان مفید است و مشکلات صفراوی را برطرف می‌کند.
  • مقدار کم عرق کاسنی تخمک گذاری را بهبود می‌بخشد و به تنظیم زمان قاعدگی کمک می‌کند.
همان‌طور که گفته شد از خواص عرق کاسنی در مردان باعث بهبود باروری آنان شده به علاوه به پسر شدن جنین کمک
می‌کند؛ خانم‌های باردار نباید از این عرق به میزان زیاد مخصوصا در دوران بارداری استفاده کنند، چون باعث افزایش
خطر سقط جنین برای زنان باردار خواهد شد.

طریقه مصرف عرق کاسنی اصل

بهتر است اگر دچار بیماری هستید، به طور کلی برای مصرف عرق کاسنی از پزشک خود مشاوره بگیرید؛ اما برخی از حکیمان طب سنتی می‌گویند مصرف این کاسنی بعد از خوردن وعده غذایی بسیار موثر است.

مضرات کاسنی

از مضرات عرق کاسنی می‌توان به تخریب عروق شبکیه و شبکیه چشم در بلند مدت و به مقدار زیاد آن اشاره کرد؛ علاوه بر این مصرف طولانی مدت فرآورده‌های این گیاه موجب افت فشار خون و افزایش ترشحات صفرا و افزایش اسید معده می‌شود.

و با توجه به این‌که مصرف فرآورده‌های کاسنی موجب انقباض عضلات رحمی می‌شود، مصرف عرق کاسنی در بارداری احتمال زایمان زودرس را تقویت می‌کند و ممکن است در ماه‌های اولیه باعث سقط جنین شود.

عرق کاسنی در دوران قاعدگی باعث افزایش درد پریود خواهد شد، به علاوه بهتر است افرادی که پوست سرد و طبع سرد دارند بهتر است در این دوران از این عرق استفاده نکنند چون موجب افزایش سردی بدن می‌شود.

اگر طبع سرد دارید و تمایل به نوشیدن این عرق دارید، برای کاهش سردی آن می‌توانید به آن عسل یا نبات اضافه کنید؛‌ همچنین می‌توانید از این عرق همراه با عرقیاتی که طبع گرم دارند، استفاده کنید.

مقدار مجاز کاسنی

میزان مناسب برای استفاده از عرق کاسنی بستگی به عوامل مختلفی از جمله سن، سلامت اعضای مختلف بدن و چندین شرایط دیگر دارد تا این زمان اطلاعات علمی کافی برای تعیین محدوده مناسب برای مصرف کاسنی وجود ندارد .

محصولات طبیعی همیشه برای همه افراد با طبع‌های مختلف ایمن نیستند و لازم است تا با توصیه‌های حکیم‌ها سنتی یا پزشک مصرف شود.

نگهداری عرق کاسنی

برای حفظ خواص این عرق، بهتر است آن را در ظرفی تیره یا جایی تاریک نگه دارید. همچنین درب ظرف را به خوبی ببندید تا عطر عرق از بین نرود و خواص آن به خوبی حفظ شود. دمای بالا موجب از بین رفتن خواص عرقیات گیاهی می‌شود و به همین دلیل آن‌ها را به دور از اجاق گاز یا فر قرار دهید.

مضرات کاسنی
بهتر است برای میزان، مصرف عرق کاسنی با پزشک خود مشورت کنید از مضرات عرق کاسنی باید به افزایش سردی
بدن در کسانی که طبع سرد دارند و در طولانی مدت به از بین رفتن اعصاب شبکیه چشم اشاره کرد.

سخن پایانی

همان‌طور که اشاره شده، مصرف عرقیات گیاهی بسیار آسان است. توصیه می‌شود؛ زنان باردار، کودکان و افرادی که دارای قندخون و دیابت هستند قبل از مصرف مداوم این محصول با پزشک خود مشورت کنند.

عرقیات گیاهی و طبیعی خواص بیشتری نسبت به گیاه اصلی خود دارند.

در نهایت توجه داشته باشید استفاده افراطی و دور از اعتدال هر ماده خوراکی عوارضی و مشکلاتی به همراه دارد، پس در مصرف عرقیات گیاهی رعایت اعتدال را داسته باشید. برای خرید عرق کاسنی اصل به فروشگاه وبسایت ریوک مراجعه کنید.

فروشگاه آنلاین ریوک ارائه دهنده محصولات ارگانیک در ایران و صادر کننده محصولات به کشورهای خاورمیانه و حوزه خلیج فارس است، هدف ریوک افزایش سطح کیفی محصولات غذایی موجود در بازار به اندازه استانداردهای بین‌المللی است. افزایش ارزش غذایی مصرفی برابر با سلامت و تندرستی بیشتر و جامعه پرنشاط‌تر خواهد شد.

دسته بندی خواص خوراکی ها گیاه درمانی و طب سنتی
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

یک پاسخ به “هرچه باید درباره خواص عرق کاسنی بدانید.”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات ارگانیگ - فروشگاه اینترنتی ریوک

ریوک

تضمین بهترین کیفیت

7 روز ضمانت تعویض محصول

ارسال رایگان برای خرید بالای 300 هزار تومان

خرید عمده

خدمات مشتریان

خدمات مشتریان ریوک آماده هرگونه پاسخگویی در زمینه سفارشات، پیگیری، شکایات، درخواستِ تعویض سفارش و راهنمایی مورد نیاز مشتریان است.

ریوک ارائه دهنده محصولات ارگانیگ با ضمانت بازگشت

Call Now Button
سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

ورود به سایت