بهترین خواص ادویه کاری چیست؟ چه کاری از ادویه کاری برای سلامتی برمی‌آید؟

وحید رمضانیوحید رمضانی
2,454 بازدید
خواص ادویه کاری

ادویه کاری چیست؟

از خواص ادویه کاری چه می‌دانید؟ در ادامه نکاتی در مورد نگهداری ادویه و خواص این ادویه مهم، خواهیم گفت. ادویه‌ها قسمتی از دانه یا برگ گیاه معطر هستند که مصرف آن‌ها غذا را خوش طعم و خوشبو می‌کند. استفاده از ادویه‌ها در غذا امری غیر قابل انکار است. آن‌ها در سراسر دنیا مصرف بالایی دارند و طیف وسیعی از مزه‌ها را می‌توان با آن‌ها به وجود آورد. بدون استفاده از ادویه، غذا مزه‌ی خوبی ندارد و رنگ آن هم دیگر جذاب نیست. نگهداری از ادویه کار مهمی است.

اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که فکر می‌کنید ادویه‌جات خراب نمی‌شوند، توصیه می‌کنیم نکات زیر را از دست ندهید.

این باور غلط است و ادویه اگر به خوبی نگهداری نشود، فاسد می‌شود و ممکن است شما را مسموم کند. ادویه جات حتما باید دور از گرما و حرارت قرار بگیرند و محل نگهداری آن‌ها خشک باشد. رسیدن نور به ادویه باعث می‌شود خاصیت خود را زودتر از دست دهد و به همین دلیل بهتر است آن را در ظرف تیره نگهداری کنید و در محلی قرار دهید که به آن نور نرسد. سعی کنید ظرف ادویه‌ها را متفاوت انتخاب کنید یا نام آن‌ها را روی ظرف بنویسید تا هر بار مجبور نباشید تمام ظرف‌ها را باز کنید و ادویه مورد نظرتان را پیدا کنید. این کار به افزایش ماندگاری ادویه‌ها کمک بسیاری می‌کند. برای آن که هوا و رطوبت کمتری وارد ظرف ادویه شود، از ظرف‌های کوچکتر استفاده کنید و آن‌ها را پس از تمام شدن، دوباره پر کنید.

اگر ادویه‌ها در شرایط مناسب نگهداری شوند، معمولا به مدت طولانی سالم می‌مانند؛ اما در صورتی که می‌خواهید ادویه کاملا خواص خود را حفظ کند بهتر است آن را به مدت طولانی نگهداری نکنید، چون عطر قوی خود را به مرور زمان از دست می‌دهد و ممکن است بوی کهنگی هم بگیرد.

مراقب باشید ادویه‌های خود را از فروشگاه معتبری تهیه کنید؛ تشخیص ادویه اصل از تقلبی، کار آسانی نیست و فقط متخصصین این زمینه می‌توانند با قطعیت در مورد آن نظر دهند.

طرز تهیه ادویه کاری

خلاصه

ادویه‌ها نقش مهمی در خوش طعم شدن غذا دارند. آنها باعث به وجود آمدن رنگ و بوی مطلوب غذا هم می‌شوند. ادویه‌ها بهتر است، در جای خشک و تاریک نگهداری شوند تا فاسد نشوند. بهتر است از ادویه تازه استفاده کنید تا خواص خود را از دست ندهد.

نقش ادویه در غذا

ممکن است بپرسید اصلا چرا باید به غذاهای خود ادویه اضافه کنیم؟ شاید فکر کنید اضافه کردن ادویه به غذا فقط برای خوش‌طعم کردن آن است یا چون به طعم غذاها همراه با ادویه عادت کرده‌ایم، باید این کار را انجام دهیم؛ اما از خواص بی‌نظیر ادویه‌ها برای بدن خود خبر ندارید. بدن ما برای انجام فعالیت‌های روزانه و حفظ شادابی به گردش خون بالا نیاز دارد و مصرف ادویه‌های با طبع گرم، به افزایش سوخت و ساز بدن و بهبود گردش خون در بدن کمک می‌کنند.

مصرف ادویه‌هایی مثل: فلفل قرمز، فلفل سیاه و زرد چوبه موجب خونرسانی بهتر به اندام‌ها می‌شوند. جذب خواص ادویه‌های طبیعی به بدن باعث هضم بهتر غذا و جلوگیری از دردهای گوارشی می‌شود. این ادویه‌ها شامل هل و زنجبیل می‌شوند.

ادویه‌ها همچنین موجب دفع باکتری‌های مضر به بدن می‌شوند و گشنیز یکی از بهترین ادویه‌هایی است که سموم بدن را دفع می‌کند.

یکی از پرکاربردترین ادویه‌ها، ادویه کاری است. خاستگاه آن هندوستان است. خواص ادویه کاری ، ترکیبی از بهترین ادویه‌ها برای سلامتی است و مصرف آن بسیار رایج است. این ادویه بیشتر در آسیا استفاده می‌شود و کاربرد آن در هند از سایر کشورها، بسیار بیشتر است. این ادویه یک ادویه معمولی نیست و ترکیبات آن بهتر است به مقدار مشخصی با هم مخلوط شوند تا نتیجه خوبی روی طعم غذاها بگذارند و مصرف آن‌ها مشکلی برای بدن ایجاد نکند. خرید ادویه کاری به صورت پودر آن رایج است و بهتر است به صورت تازه تهیه شود تا خواص آن جذب بدن شود و صرفا به خاطر طعم خوب، به غذا اضافه نشود.

ادویه کاری نوعی گیاه خودرو هم در هندوستان شناخته می‌شود. برگ‌های آن را خشک می‌کنند و به عنوان ادویه در غذا استفاده می‌کنند. این ادویه علاوه بر مصرف خوراکی، برای ریزش مو و درمان جوش صورت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مقاله زیر به شما کمک می‌کند تا با خواص ادویه کاری بیشتر آشنا شوید و متوجه شوید مصرف این ادویه (اگر طبیعی باشد) چه تأثیری روی سلامتی شما می‌گذارد.

خلاصه

ادویه‌ها خواص متفاوتی برای سلامت بدن دارند و یکی از بهترین آن‌ها، ادویه کاری است. این ادویه از ترکیب چند ادویه متفاوت به دست می‌آید و در صورت آن که طبیعی و ارگانیک باشد، موجب بهبود سلامتی شما می‌شود.

ترکیبات ادویه کاری چیست و چه مقدار باید از هر کدام استفاده شود؟

ادویه کاری طرز تهیه آسانی دارد و موادی که در آن به کار می‌روند، به نسبت‌های زیر با هم مخلوط می‌شوند.

زردچوبه: یک قاشق غذا خوری

زیره: یک قاشق چای خوری

پودر گشنیز: یک قاشق چای خوری

فلفل سیاه: نصف قاشق چای خوری

پودر دارچین: دو قاشق چای خوری

زنجبیل: نصف قاشق چای خوری

پودر هل: نصف قاشق چای خوری

فلفل قرمز: یک قاشق چای خوری

پودر سیر: یک قاشق چای خوری

پودر میخک: یک قاشق چای خوری

همان‌طور که ذکر کردیم، ترکیبات ادویه کاری شامل تعداد زیادی ادویه می‌شود که هر کدام خواص مخصوص به خود را دارند و تأثیر فوق‌العاده‌ای روی سلامتی شما می‌گذارند. مصرف این ادویه در غذاها، عطر و طعم خاصی برای غذا ایجاد می‌کند. مواد اصلی تشکیل دهنده این ادویه، زردچوبه و فلفل هستند و ادویه کاری بدون آن‌ها، دیگر تأثیر زیادی بر طعم و شکل ظاهری غذا نمی‌گذارد.

در برخی مناطق ادویه کاری طرز تهیه متفاوتی ممکن است داشته باشد و اگر در منزل آن را تهیه می‌کنید، می‌توانید بنا بر ذائقه و سلیقه خود، نسبت مواد تشکیل دهنده آن را کم و زیاد کنید و ادویه کاری باب میل خود را درست کنید. فقط مراقب باشید بیش از اندازه از هیچ کدام از ترکیبات آن استفاده نکنید تا تأثیر منفی روی سلامتی شما نگذارد.

ادویه کاری سبز

خواص ادویه کاری سبز ، کاملا شبیه ادویه کاری با رنگ طلایی است و تنها تفاوتی که این دو با هم دارند این است که کاری سبز، شامل زیره سبز و فلفل تند سبز می‌شود که روی رنگ آن تأثیر می‌گذارد.

پس از آن که مواد ذکر شده را با هم مخلوط کردید، آن‌ها را روی حرارت کم، به مدت کوتاهی تفت دهید. همچنین موقع استفاده ادویه در غذا، برای آن که بوی آن قوی شود و عطر خود را آزاد کند باید ادویه را در روغن یا رب گوجه تفت دهید و بعد به غذا اضافه کنید.

ادویه کاری برای طبخ گوشت بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد و مصرف آن بوی بد گوشت را می‌گیرد و عطر خوبی به آن می‌دهد.

خلاصه

پس از مخلوط کردن پودر کاری، آن را کمی تفت دهید و در ظرف مورد نظر بریزید. برای استفاده از خواص ادویه کاری سبز ، به آن زیره سبز و فلفل سبز تند اضافه کنید. قبل از ریختن آن در غذا، کمی در روغن تفت دهید تا اسانس بو آزاد شود.

مهمترین خواص ادویه کاری را در چند خط بخوانید

این ادویه حاوی مواد ضد سرطان مثل: کورکومین است. کورکومین ماده اصلی تشکیل دهنده زنجبیل است. این ماده باعث مرگ سلول‌های سرطانی می‌شود و خواص آن از ملهتب شدن مفاصل جلوگیری می‌کند. زنجبیل مانع از بروز سرطان لوزوالمعده می‌شود و یک ضد تهوع قوی است. وجود این ادویه در کاری سبب رفع نفخ معده می‌شود.

اضافه کردن ادویه کاری به غذاهای چرب باعث می‌شود بدن شما چربی مضر را جذب نکند و از افزایش کلسترول بد خون جلوگیری می‌کند. همچنین از بروز بیماری‌های قلبی هم جلوگیری می‌کند. طبع ادویه کاری گرم است و برای مصرف همراه با غذاهای سرد مثل بادمجان، گوجه و… بسیار مناسب است.

خواص ادویه کاری سبب تولید انسولین در بدن می‌شود. زردچوبه، دارچین و پودر سیر تأثیر زیادی بر تنظیم قند خون بدن دارند. ادویه کاری یکی از بهترین داروهای گیاهی برای تقویت معده است. این ادویه به رفع مشکلات گوارشی کمک می‌کند و مصرف روزانه آن، باعث هضم آسان غذا می‌شود.

فلفل سیاه و فلفل قرمزی که در خواص ادویه کاری وجود دارند، سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهد و آن را برای چربی سوزی آماده می‌کند. این ادویه موجب می‌شود روزانه کالری بیشتری بسوزانید و زودتر از حالت عادی، وزن کم کنید. فلفل همچنین باعث ایجاد انرژی می‌شود و به رفع بیماری افسردگی کمک می‌کند.

ادویه کاری حاوی کورکومین است. این ماده برای درمان افسردگی مفید است. نتایج تحقیقات نشان می‌هدن این ترکیب، تأثیرات خوبی بر درمان افسردگی می‌گذارد و تأثیرات آن مشابه داروهای افسردگی است. کورکومین فعالیت بخش‌‌هایی از مغز را که مانع عملکرد صحیح آن می‌شوند، افزایش می‌دهد و مانع از کاهش سطوح فاکتور نروتروفیک مشتق از مغز می‌شود. هیموکاپ مغز قسمتی است که ارتباط مستقیم با یادگیری و حافظه دارد و با بروز افسردگی ممکن است کوچک شود. فواید ادویه کاری از کوچک شدن آن جلوگیری می‌کند.

خلاصه

ادویه کاری خاصیت ضد سرطانی دارد و دلیل آن کورکومین است. کاری چربی خون را کم می‌کند و با طبع گرمی که دارد از بروز سردی جلوگیری می‌کند. مصرف آن منجر به افزایش متابولیسم بدن و لاغری می‌شود.

افزایش عملکرد مغز و تأثیر ادویه کاری بر بروز آلزایمر

یکی از بهترین فواد این ادویه طبیعی، افزایش فعالیت سلول‌های مغزی است. مغز ما با جذب مواد معدنی و ویتامین‌هایی که در تک تک ترکیبات ادویه کاری وجود دارد، بهتر از قبل، به اعضای بدن فرمان می‌دهد و در برابر بیماری‌هایی مثل آلزایمر، مقاوم می‌شود. این ادویه باعث آرام شدن مغز می‌شود و استرس را از شما دور می‌کند. این کار موجب می‌شود خوابی بدون تنش داشته باشید و ضربان قلب شما منظم شود.

ضد عفونی کردن بدن با استفاده از ادویه کاری ارگانیک

ادویه کاری یک ضد عفونی کننده طبیعی است. این ادویه مقاومت بدن را در برابر میکروب‌ها، باکتری‌ها و ویروس‌های آسیب زننده، بالا می‌برد. یکی از مهمترین ترکیباتی که نقش ضد عفونی کننده را در ادویه کاری ایفا می‌کند، پودر گشنیز است. خواص پاک کنندگی این پودر وقتی با هل و زنجبیل ترکیب شود، به طرز شگفت انگیزی افزایش پیدا می‌کند و سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. خواص ادویه کاری ، مسمومیت غذا را رفع می‌کند و مانع از جذب میکروب به غذا می‌شود.

ادویه کاری طبیعی

خواص ادویه کاری از سلامت قلب محافظت می‌کند

ادویه کاری به صورت طبیعی رگ‌ها را باز می‌کند و مانع از رسوب چربی و قند در آن‌ها می‌شود. این امر فشاری که بر قلب وارد می‌شود را کم می‌کند و باعث کاهش خطر سکته قلبی می‌شود. باز شدن عروق، فشار خون را هم کاهش می‌دهد و شما را از مصرف داروهای کنترل فشار، بی‌نیاز می‌کند.

خلاصه

این ادویه طبیعی مانع از بروز بیماری آلزایمر می‌شود. همچنین خواص آن باعث ضد عفونی شدن بدن و رفع میکروب‌ها هم می‌شود. ادویه کاری باز کننده رگ‌ها است و از رسوب سموم در آن‌ها جلوگیری می‌کند. 

پایین آمدن دمای بدن با مصرف ادویه کاری در روزهای گرم

با کمی دقت متوجه می‌شوید ساکنین جنوب کشور و مناطق گرم، همیشه از ادویه‌هایی که طبع گرم دارند استفاده می‌کنند. خواص ادویه کاری با داشتن مقادیر زیادی فلفل قرمز و کپساسین، موجب پایین آمدن دمای بدن می‌شود و در روزهای گرم تابستان، از گرما زدگی و افزایش ناگهانی و بیش از اندازه دمای بدن جلوگیری می‌کند.

خواص ادویه کاری برای درمان مشکلات کبد و دفع سموم بدن

همان‌طور که اشاره کردیم، ادویه کاری کورکومین دارد. این ماده علاوه بر خاصیت آنتی‌اکسیدانی که دارد، باعث دفع سموم بدن و کنترل چربی می‌شود. این خاصیت برای حفظ سلامت کبد مفید است و به مرور زمان سبب بهبود بیماری‌های کبدی می‌شود.

اگر خون شما غلیظ است، از مصرف ادویه کاری غافل نشوید

ادویه‌هایی که ترکیب آن‌ها کاری را ایجاد می‌کند، برای کاهش غلطت خون و رقیق کردن آن بسیار مفید هستند. این ادویه یک رقیق کننده طبیعی خون است و مصرف آن از لخته شدن خون در رگ‌ها جلوگیری می‌کند. یکی از عوارض بیماری نقرس، غلیظ شدن خون و متورم شدن انگشت پا است. خواص ادویه کاری به درمان درد و التهاب این بیماری کمک می‌کند.

ادویه کاری همچنین برای کاهش التهاب مفاصل ناشی از بیماری آرتریت کاربرد دارد. این ادویه اثراتی مشابه ایبوبروفن دارد و کاملا طبیعی و بی‌ضرر است.

جلوگیری از پوکی استخوان

زردچوبه یکی از ترکیبات اصلی ادویه کاری است. این ادویه موجب تقویت استخوان‌ها و جلوگیری از بروز پوکی استخوان می‌شود. تحقیقاتی که در این مورد انجام شده است، نشان می‌دهد زردچوبه در ترمیم آسیب استخوان‌ها موثر است. با افزایش سن استخوان‌ها ویتامین‌ها و مواد معدنی خود را به مرور از دست می‌دهند. فواید ادویه کاری موجب حفظ سلامت استخوان‌ها می‌شود و با افزایش سن از ضعف استخوان‌ها جلوگیری می‌کند.

خواص ادویه کاری برای مو و درمان ریزش آن

اگر برگ‌های خشک این ادویه را با مقداری روغن آووکادو ترکیب کنید و آن را به موهای خود بزنید، ریزش مو را برطرف می‌کند.

مصرف ادویه کاری در غذا، باعث جذب ویتامین‌های زیادی به بدن می‌شود. این ادویه یک مکمل خیلی خوب برای تقویت مو است. خواص آن ریشه مو را محکم می‌کند و از سفید شدن مو جلوگیری می‌کند.

خواص ادویه کاری برای پوست

ادویه کاری برای رفع جوش صورت استفاده می‌شود. اگر آن را با شیر مخلوط کنید، خمیری ایجاد می‌شود که ماساژ آن روی صورت موجب درمان جوش و آکنه می‌شود. ادویه کاری برای درمان زخم و عارضه‌های پوستی مفید است. این ادویه خاصیت ضد التهابی دارد و باعث می‌شود مشکلات پوستی راحت‌تر درمان شوند.

خلاصه    

ادویه کاری از لخته شدن خون جلوگیری می‌کند، دمای بدن را پایین می‌آورد و مشکلات کبدی را برطرف می‌کند. خواص ادویه کاری برای مو سبب درمان ریزش آن می‌شود. همچنین مشکلات پوستی را درمان می‌کند و موجب درمان زخم می‌شود.

خواص ادویه کاری

عوارض احتمالی ادویه کاری

طبع ادویه کاری گرم است و مصرف بیش از اندازه از آن سبب بروز مشکلاتی مثل حالت تهوع، جوش و گرگرفتگی می‌شود. ادویه کاری خون را رقیق می‌کند و استفاده بیش از حد از آن در کنار داروهای رقیق کننده خون می‌تواند خطرناک باشد. اگر کیسه صفرا شما دچار مشکل شده است، باید در مصرف این ادویه احتیاط کنید. این ادویه موجب افزایش انقباضات کیسه صفرا می‌‎شود و مصرف بیش از اندازه آن برای افرادی که دچار سنگ کیسه صفرا هستند، مضر است.

جمع‌بندی

ادویه کاری مجموعه‌ای از بهترین ادویه‌ها است و خواص آن از طریق مواد غذایی جذب بدن می‌شود. این ادویه غذا را بسیار خوش طعم و خوشبو می‌کند و باعث تقویت قلب می‌شود. خواص ادویه کاری برای پوست از بروز جوش جلوگیری کرده و به درمان زخم و مشکلات پوستی کمک می‌کند. این ادویه مصرف بالایی در بین مردم آسیا دارد و به راحتی بوی بد گوشت را از بین می‌برد. ادویه کاری به راحتی تهیه می‌شود و بهتر است آن را در مدت کمی استفاده کنید و به صورت تازه تهیه کنید.

این ادویه به کاهش کلسترول و قند خون کمک می‌کند. مصرف آن از مغز در برابر آلزایمر محافظت می‌کند. برای آن که سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید، حتما از این ادویه در غذاهای خود استفاده کنید. فواید کاری موجب درمان دردهای گوارشی و هضم آسان غذا می‌شود. به یاد داشته باشید این ادویه علاوه بر خواص بی‌نظیری که دارد، اگر بی رویه مصرف شود، شما را دچار مشکل می‌کند. برای نگهداری این ادویه از ظرفی تیره استفاده کنید و آن را در جای خشک نگه دارید. در ظرف را به خوبی ببندید تا اکسیژن جذب نکند و فاسد نشود.

فروشگاه آنلاین ریوک ارائه دهنده محصولات انواع ارگانیک در ایران و صادر کننده این محصولات به کشورهای خاورمیانه و حوزه خلیج فارس است، هدف ریوک افزایش سطح کیفی محصولات غذایی موجود در بازار به اندازه استانداردهای بین‌المللی است. افزایش ارزش غذایی مصرفی برابر با سلامت و تندرستی بیشتر و جامعه پرنشاط‌تر خواهد. ریوک خواهان افزایش سطح کیفی زندگی سالم شما عزیزان است.

دسته بندی خواص خوراکی ها گیاه درمانی و طب سنتی
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات ارگانیگ - فروشگاه اینترنتی ریوک

ریوک

تضمین بهترین کیفیت

7 روز ضمانت تعویض محصول

ارسال رایگان برای خرید بالای 300 هزار تومان

خرید عمده

خدمات مشتریان

خدمات مشتریان ریوک آماده هرگونه پاسخگویی در زمینه سفارشات، پیگیری، شکایات، درخواستِ تعویض سفارش و راهنمایی مورد نیاز مشتریان است.

ریوک ارائه دهنده محصولات ارگانیگ با ضمانت بازگشت

Call Now Button
سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

ورود به سایت