تأثیر فوق‌العاده خواص چای سبز برای لاغری ، پوست و چشم

وحید رمضانیوحید رمضانی
1,432 بازدید
خواص چای سبز

هر آن چه که باید در مورد چای سبز بدانید

گیاه چای با نام کاملیا سیننسیس شناخته می‌شود. این گیاه در آب و هوای گرم رشد می‌کند و توانایی رشد در ارتفاعات را هم دارد. برگ‌های این گیاه را خشک می‌کنند و به صورت چای سبز و سیاه استفاده می‌کنند. به نظر می‌رسد اولین بار چای در کشور چین استفاده شد. چای فقط یک نوشیدنی نیست. مردم شرق آسیا هزاران سال است از خواص درمانی آن استفاده می‌کنند. جالب است بدانید چای کلمه‌ای چینی است و به همان شکل وارد زبان فارسی شده است. چای گیاهی خودرو است و در قدیم نوشیدنی گران‌قیمتی بوده که فقط ثروتمندان و پادشاهان از آن استفاده می‌کردند. امروزه استفاده از خواص چای سبز در تمام دنیا رواج پیدا کرده است. چای یکی از پرمصرف‌ترین نوشیدنی‌های دنیا است و بسیاری از افراد چای را از آب هم بیشتر می‌نوشند. چای سبز فواید بسیاری برای بدن دارد و موجب درمان مشکلات گوارشی، سردرد، افزایش وزن و… می‌شود.

چای سبز سرشار از پلی فنول و آنتی‌اکسیدان است که منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. خرید چای سبز برای سرو نوشیدنی‌های گیاهی در کافه‌ها انجام می‌شود. چای سبز نوشیدنی است که بهتر است آن را امتحان کنید و در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهید. این مقاله به شما کمک می‌کند با خواص چای سبز بیشتر آشنا شوید.

خواص چای سبز

فواید چای سبز در طب سنتی ؛ تأثیر چای سبز بر سلامتی بدن

چای سبز نوشیدنی خوشمزه‌ای است که طعم آن با لیمو یا عسل بهتر هم می‌شود. مصرف این چای به صورت روزانه مفید است و باعث افزایش متابولیسم بدن می‌شود. این گیاه دارویی به بهبود بخشیدن عملکرد قلب کمک می‌کند و برای از بین بردن باکتری‌های مضر دندان به کار می‌رود. از خواص چای سبز می‌توان به آرامبخش بودن آن اشاره کرد. از گذشته در طب سنتی مصرف چای سبز توصیه شده و برخی از گذشتگان اعتقاد داشتند این گیاه شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز می‌کند. این اعتقاد کاملا حقیقت ندارد اما نشان دهنده اهمیت خواص چای سبز و میزان تأثیر بی‌نظیر آن روی سلامتی شما است. چای سبز تشنگی را برطرف می‌کند و به دفع سموم بدن کمک می‌کند. خواص چای سبز برای معده موجب درمان درد و رفع ورم آن می‌شود. چای سبز مقادیر بالای ویتامین A، E، B، C و K دارد. همچنین سرشار از مواد معدنی مثل: منگنز و روی است.

رنگ این چای باید سبز و شفاف باشد و این نشانه مرغوبیت آن است. لازم نیست چای سبز مانند چای سیاه روی حرارت باشد تا دم بکشد. وقتی برگ چای سبز و آب جوش را ترکیب کردید، ۱۵ دقیقه صبر کنید تا دم بکشد.

سیستم ایمنی قوی با نوشیدن روزانه دو فنجان چای سبز

همان‌طور که اشاره کردیم، چای سبز منبعی غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها است. این ترکیبات به از بین بردن اثرات منفی رادیکال‌های آزاد و استرس اکسیداتیو کمک به‌سزایی می‌کنند. آنتی‌اکسیدان‌ها عوامل بیماری‌زا را دفع می‌کنند و سد دفاعی محکم در برابر بروز سرطان و بیماری‌های خطرناک هستند. چای سبز موجب فروپاشی سلول‌های سرطانی و قطع خونرسانی به آن‌ها می‌شود. خواص آن از تشکیل تومورهای سرطانی جلوگیری می‌کند. خواص چای سبز احتمال بروز سکته مغزی و حملات قلبی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. تحقیقات در این زمینه هم‌چنان ادامه دارد و محققان در تلاش هستند تا تأثیر چای سبز روی درمان انواع سرطان را بررسی کنند.

خلاصه

چای سبز اولین بار در چین کشف شد. این گیاه نوشیدنی پرمصرف و مفیدی است. نوشیدن چای سبز به درمان مشکلات گوارشی کمک می‌کند و آرامبخش است. چای سبزی که مرغوب باشد، سبز رنگ و شفاف است. خواص چای سبز باعث افزایش آنتی‌اکسیدان‌های بدن و جلوگیری از بروز سرطان می‌شود.

خواص چای سبز در طب سنتی

وجود کاتچین در چای سبز چه تأثیری روی بدن دارد؟

بررسی‌ها روی خواص چای سبز نشان می‌دهند این چای سرشار از کاتچین است. کاتچین یک آنتی‌اکسیدان قوی است. کاتچین موجود در چای سبز، باقرار گرفتن برگ‌های آن در آب جوش، آزاد می‌شود. کاتچین علاوه بر اینکه از آسیب رادیکال‌های آزاد جلوگیری می‌کند، مانع از پیری زودرس هم می‌شود. این ماده به ترمیم سلول‌های بدن کمک می‌کند و روند پیری را کند می‌کند.

تأثیر کاتچین روی کبد و کاهش کلسترول

کاتچین برای از بین بردن کلسترول بد خون (LDL) مفید است. اگر کلسترول بد کاهش پیدا نکند، بیماری‌های قلبی-عروقی به وجود می‌آورد و احتمال آسیب به کبد را خیلی زیاد می‌کند. نوشیدن چای سبز سبب بیشتر شدن کلسترول خوب (HDL) می‌شود. کاهش کلسترول و دفع سموم به بهتر شدن عملکرد کبد کمک می‌کند.

چای سبز موجب کاهش رادیکال‌های آزاد و سموم موجود در کبد می‌شود. این نوشیدنی کبد را پاکسازی می‌کند و برای دمران کبد چرب کاربرد دارد. نوشیدن منظم این چای مانع از بروز سرطان کبد هم می‌شود. برای اینکه فواید چای سبز برای کبد چرب، به آن زنجبیل اضافه کنید. زنبیل سوخت و ساز بدن را افزایش می‌‎دهد و موجب چربی‌سوزی می‌شود.

رفع عفونت و جلوگیری از نفوذ باکتری‌های مضر

خواص چای سبز نشان می‌دهد کاتچین موجب افزایش مقاومت بدن در برابر باکتری‌ها و قارچ‌ها می‌شود. چای سبز عفونت را از بین می‎برد و به بهبود سریع زخم‌ها کمک می‌کند. ویتامین K موجود در چای سبز منجر به انعقاد خون می‌شود و زخم را می‌بندد.

مصرف کاتچین برای درمان مشکلات تنفسی

از خواص چای سبز در طب سنتی برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا استفاده می‌شود. این چای گرفتگی گلو، سرفه و مشکلات تنفسی را درمان می‌کند. چای سبز موجب از بین رفتن علايم آلرژی در بدن می‌شود، از آبریزش بینی و عطسه جلوگیری می‌کند. 

اثر کاتچین بر افزایش تولید انسولین و کاهش خطر سندروم متابولیک

معمولا افرادی که دچار بیماری دیابت نوع ۲ یا چاقی شده‌اند، در معرض ابتلا به سندروم متابولیک قرار دارند. سندروم متابولیک خطرناک است و اگر درمان نشود بیماری‌های قلبی و گرفتگی رگ‌ها را ایجاد می‌کند.این سندروم به دلیل بالا رفتن مقاومت بدن در برابر انسولین به وجود می‌آید. تحقیقات نشان می‌دهد خواص چای سبز موجب کاهش مقاومت بدن در برابر انسولین می‌شود و علائم دیابت نوع ۲ را کمتر می‌کند.

خلاصه                                                                                        

کاتچین موجود در خواص چای سبز سبب کاهش کلسترول بد، بهبود عملکرد کبد، رفع عفونت و درمان سریع زخم‌ها می‌شود. این ماده به درمان مشکلات تنفسی و از بین بردن سندروم متابولیک کمک می‌کند.

آیا فواید چای سبز برای لاغری مفید است؟ چه میزان چای سبز در روز به کاهش وزن کمک می‌کند؟

تحقیقات زیادی در این زمینه انجام شده و نتایج آزمایشات نشان می‌دهد چای سبز به افزایش سوخت و ساز بدن و چربی‌ها کمک می‌کند. اگر قبل از ورزش نوشیده شود، تأثیر آن بسیار بیشتر از حالت عادی می‌شود. چای سبز به افرادی که اضافه وزن دارند کمک می‌کند لاغر شوند و از چاق شدن مجدد آن‌ها جلوگیری می‌کند. این چای موجب افزایش تعرق و کاهش اشتها می‌شود. خواص چای سبز برای معده همراه با عسل، موجب تقویت آن می‌شود؛ این خاصیت باعث می‌شود کالری بیشتری به بدن برسد. همچنین شما را به مدت طولانی‌تری هم، سیر نگه می‌دارد. چای سبز باعث هضم تدریجی غذا می‌شود و شما را از خوردن غذای بیشتر، بی‌نیاز می‌کند. تأثیر خواص چای سبز برای لاغری می‌تواند به کاهش قند و فشار خون نیز کمک کند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

برای آن که چای سبز مانع جذب آهن نشود، بهتر است دو ساعت بعد از غذا آن را بنوشید یا آن را صبح و بعد از ظهر میل کنید. بهتر است به چای سبز کمی لیمو اضافه کنید. ویتامین C موجود در لیمو میزان جذب مواد مغذی چای سبز را چند برابر می‌کند.

خواص چای سبز برای مو

تسکین اعصاب و جلوگیری از پرخوری‌های عصبی با نوشیدن چای سبز

یکی از ویژگی‌های خیلی خوب چای سبز، آرام کردن اعصاب است. خواص چای سبز موجب رفع اضطراب می‌شود. معمولا افراد وقتی استرس دارند، دچار پرخوری عصبی می‌شوند. خوردن باعث می‌شود تمام سلول‌های عصبی دور معده جمع شوند و به هضم غذا کمک کنند. این کار منجر به ایجاد آرامش می‌شود؛ ولی باید بدانید این آرامش کاذب است و وقتی دچار اضافه وزن شوید، آرامش شما از قبل هم کمتر می‌شود. نوشیدن چای سبز شما را از استرس و فشارهای روانی دور می‌کند. همچنین به داشتن خوابی آرام هم کمک می‌کند. چای سبز سردردهای عصبی را درمان می‌کند.

خلاصه

خواص چای سبز برای لاغری و چربی‌سوی بسیار مفید است. چای سبز موجب افزایش تعرق می‌شود. چای سبز برای درمان مشکلات عصبی به کار می‌رود و آرامبخش است. خواص چای سبز و عسل به کاهش استرس و پرخوری‌های عصبی کمک می‌کند.

نوشیدن چای سبز موجب کاهش فشار خون و بیماری‌های قلبی-عروقی می‌شود

تحقیقات بیان می‌کنند مصرف روزانه ۲-۳ فنجان چای سبز موجب باز نگه داشتن رگ‌ها و افزایش گردش خون در بدن می‌شود. این کار از فشارهایی که به قلب وارد می‌شود کم می‌کند و مانع از رسوب سموم در رگ‌ها می‌شود. خواص چای سبز با کاهش تپش قلب، به حفظ آرامش کمک می‌کند.

آیا چای سبز برای سلامت دندان مفید است؟ مصرف آن چه تأثیری روی بیماری‌های دهان و دندان می‌گذارد؟

تحقیقات نشان می‌دهند خواص چای سبز موجب از بین بردن عفونت‌های دندان می‌شود و با از بین بردن باکتری‌های دهان موجب حفظ سلامت آن می‌شود. کاتچین از اسیدی شدن دهان و تخریب مینا دندان جلوگیری می‌کند. شستشوی دهان با چای سبز قبل از خواب، برای افزایش طول عمر دندان‌ها مفید است و چای سبز یک دهان‌شویه طبیعی به شمار می‌رود.

خواص چای سبز برای مو و کمک به رویش مجدد مو

تحقیقات نشان می‌دهند آنتی‌اکسیدان‌های موجود در چای سبز منجر به از بین رفتن شوره سر می‌شوند. چای سبز پوست سر را آبرسانی می‌کند و از ریزش مو جلوگیری می‌کند. خواص چای سبز برای مو ، فولیکول‌های مو را تقویت می‌کند و برای رویش مجدد مو مفید است.

برای استفاده از فواید این داروی گیاهی، مقداری چای سبز دم کرده را بعد از حمام روی سر ماساژ داده و اجازه دهید خواص آن جذب پوست سر شود.

چای سبز موجب حفظ درخشندگی و شادابی موها هم می‌شود. این چای موجب کنترل چربی موها می‌شود و خواص آن از چربی بیش از حد مو جلوگیری می‌کند.

خلاصه

چای سبز به کاهش فشار خون کمک می‌کند و رگ‌ها را باز نگه می‌دارد. این داروی گیاهی تقویت کننده دندان است. مصرف آن موجب رویش مجدد موها و رفع شوره سر می‌شود. خواص چای سبز برای مو ، چربی آن را کم می‌کند و از ریزش مو جلوگیری می‌کند.

خاصیت چای سبز برای رفع لک، التهاب و تیرگی پوست

چای سبز با آنتی‌اکسیدان‌هایی که دارد موجب درمان التهابات پوستی می‌شود. این کار به رفع لکه‌های پوستی کمک می‌کند و خاصیت کشسانی پوست را افزایش می‌دهد. خواص چای سبز ، پوست را جوان می‌کند و از تخریب سلول‌های پوستی جلوگیری می‌کند. چای سبز سرشار از ویتامین K است که برای رفع تیرگی پوست، به خصوص نواحی دور چشم مناسب است. همچنین چای سبز با لایه برداری از پوست آن را روشن می‌کند. این داوری گیاهی از سلامت پوست در برابر اشعه‌های مضر آفتاب محافظت می‌کند و به رفع زخم‌های ناشی از آفتاب سوختگی کمک می‌کند. برای این کار چای سبز سرد شده را با یک دستمال نخی تمیز، روی محل سوختگی قرار دهید.

چای سبز یک تونر طبیعی است و منجر به پاکسازی پوست می‌شود

چای سبز پوست را به صورت عمقی پاکسازی می‌کند و چربی آن را تنظیم می‌کند. ممکن است بدانید یکی از دلایل بروز جوش، چربی بیش از حد پوست است. چای سبز با کاهش چربی پوست، از ایجاد جوش جلوگیری می‌کند و مصرف آن باعث صاف و یکدست شدن پوست می‌شود. برای این کار کافی است مقداری چای سبز دم کنید و با پنبه آن را روی صورت ماساژ دهید. به یاد داشته باشید قبل از آن باید پوست خود را خوب شسته باشید و مواد آرایشی از صورت پاک شده باشد. چای سبز موجب کوچک شدن منافذ پوست می‌شود و از نفوذ آلودگی‌ها به پوست جلوگیری می‌کند.

خلاصه

چای سبز آفتاب سوختگی و التهاب پوست را رفع می‌کند. این گیاه دارویی موجب جوانسازی پوست می‌شود. خواص آن لک‌های پوستی را برطرف می‌کند و به روشن شدن آن کمک می‌کند. با ماساژ چای سبز روی پوست چربی آن تنظیم می‌شود و جوش‌های صورت رفع می‌شود.

خواص چای سبز برای چشم

معرفی ماسک‌های جوان کننده پوست با چای سبز

ماسک چای سبز، عسل و آبلیمو

خواص چای سبز و عسل وقتی با لیمو ترکیب شود، یک اکسیر جوانی تولید می‌کند. می‌توانید از برگ چای یا مقدار کمی چای سبز دم کرده برای این ماسک استفاده کنید. آن را با یک قاشق عسل و آبلیمو مخلوط کنید. ترکیب به دست آمده را روی صورت ماساژ دهید و پس از ۱۵ دقیقه شستشو دهید. استفاده از این ماسک دوبار در هفته توصیه می‌شود.

ماسک جوان کننده مخصوص پوست‌های خشک

برای تهیه این ماسک مقداری چای سبز را با روغن نارگیل و آب ولرم ترکیب کنید و محلول به دست آمده را روی پوست ماساژ دهید. خواص چای سبز در کنار روغن نارگیل موجب آبرسانی پوست می‌شود و به از بین بردن چین و چروک کمک می‌کند.

از فواید چای سبز برای چشم چه می‌دانید؟ رفع مشکلات چشم، درمان پف و قرمزی چشم

چای سبز عفونت‌های چشم را ازبین می‌برد و موجب درمان گل‌مژه می‌شود. اگر ضربه جزئی (مثل برخورد توپ با چشم) اتفاق بی‌افتد، خواص چای سبز برای چشم آن را به راحتی درمان می‌کند. کافی است کمپرس سرد چای سبز روی چشم قرار دهید. این کار موجب درمان قرمزی چشم هم می‌شود. برای تهیه کمپرس سرد، کافی است مقداری چای را در کیسه بریزید و آن را داخل آبجوش قرار دهید. سپس اجازه دهید کیسه خنک شود و آن را روی چشم‌های خود بگذارید. همچنین برای درمان گل‌مژه باید کمپرس گرم روی چشم‌های خود بگذارید. کمپرس چای سبز، خشکی دور چشم را هم از بین می‌برد.

برای بهرمندی از خواص چای سبز برای چشم ، مراقب باشید چای به داخل چشم نرود و داغ نباشد. قبل از استفاده از آن آرایش چشم را پاک کنید و از کمپرس داغ برای تسکین درد استفاده نکنید.

خلاصه

ماسک چای سبز، عسل و آبلیمو برای جوانسازی پوست مفید است. همچنین ماسک چای سبز، روغن نارگیل و آب ولرم موجب آبرسانی به پوست‌های خشک می‌شود. خواص چای سبز برای چشم به درمان گل‌مژه، پف چشم و رفع عفونت آن کمک می‌کند. استفاده از کمپرس سرد یا گرم چای سبز برای رفع مشکلات چشم توصیه می‌شود.

احتیاط در مصرف چای سبز

چای سبز علی رغم فواید بسیاری که دارد، در برخی موارد ممکن است عوارضی داشته باشد. استفاده از آن بلافاصله بعد از غذا، مانع از جذب آهن به بدن می‌شود. مصرف چای سبز برای خانم‌های باردار مناسب نیست. کافئین چای سبز ضربان قلب را بالا می‌برد و به همین دلیل بهتر است خانم‌های باردار از آن استفاده نکنند. استفاده بیش از اندازه از چای سبز باعث از دست دادن آب بدن و اختلال در عملکرد روده می‌شود. نوشیدن بیش از سه فنجان چای سبز در روز توصیه نمی‌شود و اگر مایل به مصرف بیشتری هستید، با پزشک خود مشورت کنید. مصرف بی‌رویه چای سبز موجب کم‌خونی می‌شود. همچنین موجب آسیب به پانکراس و کبد می‌شود. کافئین موجود در چای سبز در صورتی که بیش از حد مصرف شود، موجب بی‌قراری، بی‌خوابی و حتی عصبانیت می‌شود. افراد مبتلا به فشار چشم و میگرن باید در مصرف این نوشیدنی احتیاط کنند. همچنین افرادی که بیماری قلبی دارند حتما با پزشک مشورت کنند و سپس با توجه به دستور پزشک این چای را به طور مداوم استفاده کنند.

خواص چای سبز و عسل

جمع‌بندی

چای سبز یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های دنیا است و خاستگاه آن کشور چین است. این نوشیدنی تأثیر خیلی خوبی بر چربی‌سوزی و لاغری دارد. مصرف آن منجر به کاهش کلسترول بد، بهبود عملکرد کبد و کاهش فشار خون می‌شود. خواص چای سبز موجب رفع مشکلات پوستی مثل: جوش، خشکی و تیرگی آن می‌شود. استفاده از کمپرس چای سبز برای درمان گل‌مژه و عفونت چشم مفید است. برای آن که موهای درخشانی داشته باشید، از ماسک چای سبز استفاده کنید. چای سبز معده را تقویت می‌کند و به آرامش شما کمک می‌کند. مصرف بیش از اندازه آن موجب اختلال در عملکرد روده و کم‌خونی می‌شود.

فروشگاه آنلاین ریوک ارائه دهنده محصولات ارگانیک در ایران و صادر کننده محصولات به کشورهای خاورمیانه و حوزه خلیج فارس است، هدف ریوک افزایش سطح کیفی محصولات غذایی موجود در بازار به اندازه استانداردهای بین‌المللی است. افزایش ارزش غذایی مصرفی برابر با سلامت و تندرستی بیشتر و جامعه پرنشاط‌تر خواهد شد. ریوک خواهان افزایش سطح کیفی زندگی سالم شما عزیزان است.

دسته بندی خواص خوراکی ها گیاه درمانی و طب سنتی
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات ارگانیگ - فروشگاه اینترنتی ریوک

ریوک

تضمین بهترین کیفیت

7 روز ضمانت تعویض محصول

ارسال رایگان برای خرید بالای 300 هزار تومان

خرید عمده

خدمات مشتریان

خدمات مشتریان ریوک آماده هرگونه پاسخگویی در زمینه سفارشات، پیگیری، شکایات، درخواستِ تعویض سفارش و راهنمایی مورد نیاز مشتریان است.

ریوک ارائه دهنده محصولات ارگانیگ با ضمانت بازگشت

Call Now Button
سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

ورود به سایت