طرز تهیه زردآلو خشک، درمانگر طبیعی

مهگل رئیس صفریمهگل رئیس صفری
3,402 بازدید
زردآلو خشک

زردآلو خشک و روش تهیه آن در منزل

زردآلو از میوه‌های تابستانه است که به آن قیصی (یا قیسی) هم می‌گویند، همان‌طور که میوه‌ها منبع غنی از انواع ویتامین‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها، فیبر و… هستند، زردآلو نیز علاوه بر داشتن طعمی دل‌پذیر، فواید بسیار زیادی دارد. اما همان‌طور که گفته شد؛ این میوه مختص تابستان است اما برای لذت بردن و استفاده از فواید زردآلو می‌توانید آن را خشک کرده و در یخچال نگهداری کنید. در این مقاله علاوه بر خواص زردآلوخشک به روش خشک کردن زردآلو می‌پردازیم.

خواص زردآلو خشک

زردآلو خشک شده یا برگه زردآلو حاوی 200 کیلوکالری در هر 100 گرم است. این محصول خوش‌طعم یک منبع عالی از فیبر غذایی، آنتی‌اکسیدان، ویتامین‌های A ,B ,C ,E و مواد معدنی مانند: آهن، پتاسیم و کلسیم است. علاوه براین، زردآلو منبع مناسبی از بتاکاروتن، لوتئین و زاكزانتین است؛ كه همگی آنتی‌اکسیدان‌های قوی هستند و به مبارزه با رادیكال‎های آزاد موجود در بدن می‌پردازند.

زردآلو خشک تمام خواص زردآلو تازه را به جز آب دارد. به طور کلی خواص میوه خشک همانند میوه تازه است با این تفاوت که وزن کمتری دارد و یک فنجان میوه خشک از یک فنجان میوه تازه، کالری بیشتری دارد.

برگه زردآلو

ارزش غذایی زردآلو خشک

خوردن دو عدد زردآلو تازه (70 گرم) منابع زیر را به میزان مشخص به بدن شما می‌ر‌ساند.

کالری: 34

کربوهیدرات: 8 گرم

پروتئین: 1 گرم

چربی: 0.27 گرم

فیبر: 1.5 گرم

ویتامین A: هشت درصد نیاز روزانه

ویتامین C: هشت درصد نیاز روزانه

ویتامین E: هشت درصد درصد نیز روزانه

برای اینکه تمام خواص زردآلو را به دست بیاورید؛ حتما باید تمام میوه را بخورید. به هیچ عنوان پوست زردآلو را از آن جدا نکنید؛ پوست نرم زردآلو دارای میزان زیادی فیبر است.

زردآلوها کالری و چربی کم دارند؛ اما در عین حال منبع عالی ویتامین‌های A و C نیز هستند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در
زردآلو از سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند. زردآلو خشک ارگانیک تمام خواص زردآلو تازه را دارد.

حفظ سلامت بینایی

زردآلو خشک تمام خواص مورد نیاز برای سلامت چشم مانند: ویتامین A و E را دارد.

ویتامین A قدر بینایی شما را در شب افزایش خواهد داد و به عبارتی دیگر از شب‌کوری و اختلالات بینایی در شب جلوگیری می‌کند. ویتامین E موجود در این میوه یک ویتامین محلول درچربی است که در میوه خشک زردآلو هم حفظ شده است؛ این ویتامین به تقویت رنگدانه‌های چشم می‌پردازد و از چشم‌ها را در برابر آسیب‌های محیطی، محافظت می‌کند.

زردآلو منبع خوبی از بتاکاروتن، لوتئین، زاكزانتین و ویتامین های A و E است. این مواد مغذی چشم شما را در برابر آسیب
محافظت می‌كنند.
روش خشک کردن زردآلو

سلامت پوست صورت

امروزه حتی در سنین پایین هم شاهد بروز چروک پوستی هستیم. چین و چروک‌های پوستی علل زیادی دارند، کمبود چربی مفید پوست، رطوبت بدن، ویتامین‌های E و D و اشعه فرابنش ناشی از تابش مستقیم نور آفتاب، استفاده از لوازم آرایشی نامرغوب، مصرف سیگار و دخانیات و…

از فواید زردآلو خشک باید به تاثیر آن بر حفظ سلامت پوست و از بین بردن چین و چروک پوستی اشاره کرد. تحقیقات درباره خواص زردآلو خشک نشان داده مصرف روزانه 5 عدد زردآلو در روز باعث شفافیت و روشن شدن پوست شما به مرور زمان خواهد شد.

جوانسازی پوست با زردآلو خشک

ویتامین‌های موجود در این میوه خوش‌ طعم به افزایش ساخت کلاژن کمک می‌کند. کلاژن پروتئین ضروری برای بدن است. افزایش تولید آن از پیری زودرس پوست جلوگیری می‌کند و به کوچک شد منافذ کمک می‌کند. کلاژن از ایجاد سرطان پوست جلوگیری می‌کند. مصرف یک رژیم غذایی سرشار از ویتامین C می‌تواند به پوست شما در جلوگیری از آسیب UV کمک کند و از ایجاد چین و چروک جلوگیری کند.

بتاکاروتن، یکی از مواد مغذی موجود در زردآلو است و از شما در برابر آفتاب سوختگی بهتر از کرم‌های ضدآفتاب محافظت کند.

برای این کار‌ می‌توانید تعدادی زردآلو خشک را در آب بریزید و در یخچال قرار دهید و بعد از دو ساعت آن را نوش جان کنید. خوردن یک لیوان آب زردآلو باعث بهبود پوست صورت و بهبود عملکرد دستگاه گوارش خواهد شد.

برای داشتن این میوه در چهار فصل سال می‌توانید به خشک کردن زردآلو در تابستان بپردازید.

از خواص زردآلو خشک وجود ویتامین C در آن است. این ویتامین باعث ترمیم بافت پوست و زیبایی و سلامت پوست خواهد شد.
برای استفاده از ویتامین زردآلو به همراه آب مقداری زردآلو خشک را با آب مخلوط کنید و بعد از دو ساعت نوش‌جان کنید.

بهبود عملکرد دستگاه گوارش

از خواص زردآلو خشک، ملین کنندگی آن است؛ خوردن غذاهای کنسروی و صنعتی، عدم مصرف سبزیجات و آب کافی و عدم تحرک از دلایل بروز یبوست و دردهای شکمی است.

مقادیر بالای فیبر در این میوه نه تنها باعث آسان‌تر شدن عمل هضم خواهد شد، بلکه به پاکسازی روده و راحتی دفع نیز کمک می‌کند.

یک فنجان (165 گرم) زردآلو خرد شده 3.3 گرم فیبر فراهم می کند، که به ترتیب 8.6٪ و 13.2٪ نیاز روزانه فیبر برای آقایان و خانم‌ها است.

کاهش وزن

فیبر موجود در زردآلو خشک از چاقی در افراد جلوگیری می‌کند. زمانی که شما از خشکبار و میوه خشک در میان وعده خود استفاده می‌کنید، اشتهای شما برای پرخوری و خوردن تنقلات چاق کننده کم می‌شود و پرخوری نخواهید کرد.

علاوه بر این، فیبر حرکت غذا را از طریق دستگاه گوارش شما به تأخیر می اندازد و باکتری‌های روده مفید شما را تغذیه می‌کند. فیبر از ترشح هرمون‌های گرسنگی جلوگیری می‌کند و با افزایش مدت زمان سیری، به لاغر شدن کمک می‌کند. ارتباط مستقیمی بین میکروبیوم سالم‌تر در روده و جلوگیری از چاقی وجود دارد. برای عدم جذب چربی اضافه مصرف روزانه زردآلو خشک را در میان وعده‌های غذایی خود جای‌ دهید.

خواص زردآلو خشک

کاهش قند خون و دیابت

زردآلو به دلیل داشتن فیبر زیاد و داشتن مقادیر بالای ویتامین E، به حفظ قند خون و کنترل سطح کلسترول خون کمک می‌کند؛ به همین دلیل برای درمان دیابت نوع 2 موثر است.

زردآلو منبع خوبی از فیبر محلول است، که باکتری‌های روده سالم شما را تغذیه می‌کند؛ زردآلو خشک قند خون را کنترل
می‌کند و از جذب چربی اضافی جلوگیری می‌کند. به علاوه مصرف این میوه باعث پاکسازی روده و دفع آسان‌تر خواهدشد.

درمان کم خونی

تقریبا تمام خانم‌ها به دلیل پریود شدن در هر ماه دچار فقر و کمبود آهن هستند؛ مصرف قرص آهن برای افرادی که دچار کم‌خونی هستند ساده‌ترین راه درمان است. مصرف زردآلو خشک یا تازه به دلیل داشتن منابع غنی مس و آهن باعث درمان فقر آهن خواهد شد.

سلامت استخوان‌ها

زردآلو منبعی غنی از کلسیم است. این میوه به حفظ سلامت استخوان‌ها و رشد بهتر آن‌ها کمک به‌سزایی می‌کند. سایر مواد معدنی ضروری برای بدن مثل فسفر، آهن و منگنز برای سلامت استخوان‌ها لازم هستند و در ترکیبات زردآلو به مقدار فراوان وجود دارند. مصرف این میوه به صورت تازه و خشک شده باعث جذب کافی مواد معدنی به بدن می‌شود و از بروز پوکی استخوان در سنین بالا جلوگیری می‌کند.

خواص ضدالتهاب زردآلو

زردآلو برای کاهش التهاب بدن و پایین آوردن تب بیمار مفید است. این میوه خشک باعث دفع سموم از بدن می‌شود و دمای بدن را پایین می‌آورد.

خواص هسته زردآلو خشک

در برخی از مناطق ایران از هسته زردآلو به عنوان یک آجیل استفاده می‌کنند.

طبع هسته زردآلو گرم و خشک است و خواص ضد التهابی دارد و به کاهش درد و درمان آرتروز و روماتیسم کمک می‌کند.

روغن هسته زردآلو

روغن هسته زردآلو حاوی مقادیر بالایی ویتامین B17 است که برای پیشگیری و درمان سرطان‌های استخوان، دهانه رحم و سرطان پوست مفید است.

ویتامین B17 موجود در روغن هسته زردآلو، باعث کاهش و کنترل فشار خون بالا می‌شود.

خرید روغن هسته زردآلو اصل، برای درمان گوش درد و چرک گوش هم انجام می‌شود.

هسته زردآلو خواص ضدالتهابی دارد و به عنوان یک آجیل در برخی از نقاط ایران مصرف می‌شود. روغن هسته زردآلو هم دارای
مقدارزیادی ویتامین B17 است.
فواید زردآلو خشک

طرز خشک کردن زردآلو درخانه

همان‌طور که گفته‌شد؛ برای استفاده از خواص زردآلو در چهار فصل سال می‌توانید به خشک کردن زردآلو در تابستان بپردازید. طرز خشک کردن زردآلو در خانه بسیار ساده است و به دو روش درخانه (با استفاده از آفتاب یا با استفاده از فر) انجام می‌شود.

برای تهیه زردآلو خشک، از زردآلو سالم استفاده کنید.

روش خشک کردن زردآلو خشک (آفتابی)

زردآلوها را بدون آن که له‌ شود کاملا بشوید. هسته زرد آلو را جدا کنید، زمانی که هسته‌ها را جدا می‌کنید، زردآلوها به دو نیمه کامل در می‌آیند. آنها را داخل سینی را روی پارچه نخی کاملا خشک قرار دهید؛ بهتر است زرد آلوها را به طرف پوست آنها بخوابانید تا به سینی یا پارچه نچسبند.

زردآلو خشک و خانگی شما بین دو تا سه روز  قرار گرفتن در مقابل نور خورشید آماده می‌شود، می‌توانید بعد از خشک شدن آنها را در آبکش بریزید و آب بکشید تا گرد و غبار از روی آن برداشته‌شود؛ سپس بگذارید تا روی سینک خشک شود.

اگر زردآلو خشک را در یخچال نگهداری کنید تا شش ماه می‌توانید از آن استفاده‌ کنید.

روش خشک کردن زردآلو ( به وسیله فر یا ماکرووفر)

ابتدا زردآلو‌ها را به خوبی شسته و آن‌ها را در آبکش بریزید تا خشک شود. سپس زردآلو‌ها را از وسط نصف کرده و هسته آن‌ها را جدا کنید. برگ‌های زردآلو را با فاصله مناسب در سینی فر بچینید.

درجه حرارت فر را بر روی حداقل آن تنظیم کنید. اصولا این زمان نیم ساعت است. بعد از نیم ساعت و پس از آن که مطمئن شدید زردآلو‌ها خشک شده‌اند، آن‌ها را خارج کرده و بگذارید تا سرد شوند.

خشک کردن زردآلو با ماکروویو

اگر از ماکرووفر برای خشک کردن زردآلو استفاده می‌کنید، بعد از طی کردن مراحل ابتدایی، ماکرووفر را روی حالت یخ‌زدایی و زمان 20 دقیقه قرار دهید. بعد از خشک شدن زردآلوها اجازه دهید تا کاملا با فضای محیط سرد شوند؛ سپس آنها را بسته بندی کنید در یخچال یا در جای خشک و خنک قرار دهید.

از دیگر روش خشک کردن زردآلو باید به روش خشک‌کردن زردآلو با بخاری و شوفاژ نیز اشاره کرد. برای خشک کردن زردآلو به این روش قطعه‌ای فویل روی بخاری یا شوفاژ قرار دهید و زردآلوها را روی آن بچینید. برای خشک کردن زردآلو می‌توانید از دستگاه خشک کن میوه هم استفاده کنید.

نگهداری از برگه زردآلو

پس از آن که زردآلوها کاملا خشک شدند، آن‌ها را در ظرف دربسته قرار دهید و در جای خشک و خنک نگهداری کنید. رطوبت باعث کپک زدن و فاسد شدن این میوه خشک می‌شود.

طرز خشک کردن زردآلو خشک
روش خشک کردن زردآلو به دو صورت آفتابی و با فر در خانه انجام می‌شود. برای خشک کردن زردآلو آنها را شسته و بعد
از خشک شدن به دو نیم تقسیم کنید و هسته آن را دربیارید سپس یا در مقابل خورشید یا روی نیم ساعت زمان فر و ماکروفر (حالت
یخ‌زدایی) بگذارید. زمانی که با فر خشک‌کردن را انجام می‌دهید، درب آن را نیمه باز بگذارید.

سخن پایانی

میوه‌های خشک اگر بدون مواد افزودنی و در شرایط مناسب تهیه شوند بسیار مقوی هستند و می‌توانید از آنها به عنوان یک میان‌وعده سالم استفاده کنید. در تهیه دسر یا پخت شیرینی‌ها هم می‌توانید از میوه خشک استفاده کنید.

از مزایا و خواص میوه خشک نسبت به میوه‌ی تازه آن است که مدت زمان نگهداری آن زیاد است؛ میوه خشک را می‌توان برای مدت زمان بیشتری بدون یخچال نگهداری‌ کرد. با خرید زردآلو خشک می توانید این میوه را در چهارفصل نگهداری کنید و از خواص آن بهرمند شوید.

فروشگاه آنلاین ریوک ارائه دهنده محصولات ارگانیک در ایران و صادر کننده محصولات به کشورهای خاورمیانه و حوزه خلیج فارس است. هدف ریوک، افزایش سطح کیفی محصولات غذایی موجود در بازار به اندازه استانداردهای بین‌المللی است. افزایش ارزش غذایی مصرفی برابر با سلامت و تندرستی بیشتر و جامعه پرنشاط‌تر خواهد شد.

دسته بندی خواص خوراکی ها زیبایی و سلامتی گیاه درمانی و طب سنتی
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات ارگانیگ - فروشگاه اینترنتی ریوک

ریوک

تضمین بهترین کیفیت

7 روز ضمانت تعویض محصول

ارسال رایگان برای خرید بالای 300 هزار تومان

خرید عمده

خدمات مشتریان

خدمات مشتریان ریوک آماده هرگونه پاسخگویی در زمینه سفارشات، پیگیری، شکایات، درخواستِ تعویض سفارش و راهنمایی مورد نیاز مشتریان است.

ریوک ارائه دهنده محصولات ارگانیگ با ضمانت بازگشت

Call Now Button
سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

ورود به سایت